Wednesday 2 November 2011 photo 17/24
![]() ![]() ![]() |
Det här är min åsikt!
Det finns så många som säger tillexempel att dom ALDRIG skulle stoppa in ett pessoa bett i munnen på deras häst, eller att dom ALDRIG skulle rida med spö. Men är det inte bättre att rida med ett skarpt bett, än ett tredelat men att man då måste sitta och slita i hästens mun för att hästen ska stanna? Då kan ju hästen bli tygeldöv och det är inte kul att rida en tygeldöv häst! Eller dutta på lite med spö´t för att hästen ska gå bättre frammåt än att sitta och banka som en galning?
Och har ni någon gång tänkt på att hästen´s ursprung är i vildmarken då dom kan tåla en spark från en häst/ett bett från ett rovdjur, men enligt vissa klarar dom inte av ett litet spö på rumpan.
Och om man tycker att det är djurplågeri för hästen att rida med spö (tillexempel) tänk då hur mycket värre det är att stänga in dom i hagar, i små boxar, lägga en sadel på deras rygg som väger flera kilo och sedan ut och galoppera i 30 minuter? Eller mer! Enligt mig är inget av det djurplågeri! För visar inte hästen nåt obehag i det är det ju lungt, eller?
Annons
Camera info
Camera COOLPIX P60
Focal length 6 mm
Aperture f/3.6
Shutter 1/30 s
ISO 100
Comment the photo
fannyolady
Mon 5 Dec 2011 19:58
tycker exakt likadant som du! många är alldeles för fega med sina hästar och tänker på hur dom reagerar i nuläget men inte hur deras naturliga beteende osv egentligen är. hade pessoa osv varit djurplågeri så hade de inte fått sälja det och eftersom att många som använder det har fått ett bra resultat så ska man inte klaga på det tycker jag. :)
Ella
Sun 6 Nov 2011 20:58
inte för att de finns något som heter tygeldöv men... Duvet att när man rider med skarpare bett så känns de mindre i ryttarens hand men mycket mer i HÄSTENS mun, så nej jag tkr inte man ska ha skarpare bett. Bara för att en häst är "skänkeldöd" så behöver man inte spö, de finns andra sätt.
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u1/_u8/_u3/_u7/_u5/_u1/u1837513/1437869145_m_1.jpg)
Ella
Tue 8 Nov 2011 16:39
*Man kan alltid lära om hästen vad skänkeln betyder.
*Börja skänkla de som man vill hästen ska lyssna på men om den inte gör de så tar man i mer nästa gång.
*Samtidigt som man skänklar så kan en på marken driva på. Tex ^^
*Börja skänkla de som man vill hästen ska lyssna på men om den inte gör de så tar man i mer nästa gång.
*Samtidigt som man skänklar så kan en på marken driva på. Tex ^^
WithPleasure
Sun 6 Nov 2011 17:13
Jag tycker såhär att man ska alltid sträva efter att få en så känslig häst som möjligt, att använda så små signaler som möjligt. Ett pessoa ger inte små signaler överhuvudtaget, det är ett riktigt brutalt och smärtsamt bett. Du kan inte träna din häst med skrik och hög röst och sedan förvänta dig att den ska lyssna på en viskning, get my point? Det löser inte problemen det döljer dem bara, genom smärta, vilket är allt annat än okej.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 12:53
Det handlar om ryttaren och hur man använder bettet eller spö't, inte om saken själv.
Det är vad jag tycker ;)
Det är vad jag tycker ;)
Caroline Andersson
Thu 3 Nov 2011 18:59
tycker likandant som du! det är väll bättre att rida på ett pessoabett och kunna ta tag i sin häst/ponny någon gång änn att sitta och rycka isönder munnen!! och samma sak med spö! om man bara sitter och sparkar så blir dem ju tillsisst skänkeldöva!! DU HAR HELT RÄTT I VAD DU SÄGER! =)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 16:57
Alltså.. Det är svårt att jämföra pessoa och ett skarpt bett med varandra.. Visst, pessoa är skarpt. Men det är absolut inte som vissa andra skarpa bett. Pessoa har en jätte stor hävstångseffekt, det säger till hästen att dels ta upp huvudet , samtidigt som de måste gå ner! Rodrigo uppfann pessoat för körning, och det är egentligen inget ridbett. Men så har många börjat att använda det som hjälpmedel för att man är lat och inte orkar uppfostra sin häst..
Skulle aldrig sätta ett pessoa i min hästs mun, dessutom ska man inte behöva sitta och dra i hästens mun för att den ska stanna. Och om man måste det kan man lika väl ta ut en osiopat som kan fixa till det?
Och det där med spö.. Jag rider med spö, använder det som en säkerhet / hjälpmedel när jag rider. Ibland händer det att man får panga till, bättre aän att sitta och banka. Ibland behöver man inte använda det alls..
Håller med dig med det med spöt, men inte med bettet!
Skulle aldrig sätta ett pessoa i min hästs mun, dessutom ska man inte behöva sitta och dra i hästens mun för att den ska stanna. Och om man måste det kan man lika väl ta ut en osiopat som kan fixa till det?
Och det där med spö.. Jag rider med spö, använder det som en säkerhet / hjälpmedel när jag rider. Ibland händer det att man får panga till, bättre aän att sitta och banka. Ibland behöver man inte använda det alls..
Håller med dig med det med spöt, men inte med bettet!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 6 Nov 2011 11:51
Delade åsikter där :)
Dock skulle jag aldrig i mitt liv sätta ett pessoa i munnen på min häst, men folk väljer själva :)
Dock skulle jag aldrig i mitt liv sätta ett pessoa i munnen på min häst, men folk väljer själva :)
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u3/_u4/_u1/_u5/_u1/u2341510/1362956739_m_1.jpg)
WithPleasure
Sun 6 Nov 2011 17:09
det du skrev om att ett pessoa har mycket hävstångseffekt stämmer inte, ett pessoa har ingen hävstångseffekt vilket gör att bettet blir så hemskt som det är. Du känner inte hur mycket du tar i hästen för att det aldrig tar "stopp" därför ska ett bett ha hävstångseffekt vilket bett som har en kedja bakom har. Det funkar dock inte att sätta en kedja på ett pessoa då det är för rörligt och inte får samma funktion. Det finns andra alternativ att välja än ett pessoa då ett pessoa är ett otroligt smärtsamt bett för hästen!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 6 Nov 2011 19:03
Okej, detta har jag aldrig hört. Jag har alltid hört att det har hävstångseffekt. Men nu lärde jag mig något nytt :)
Jennifer Jarlow
Thu 3 Nov 2011 16:39
Vad är det folket inte fattar? Pessoat SKADAR hästens mun precis lika mycket som den skadas av ryck och slit från ett vanligt tränsbett.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u1/_u5/_u9/_u6/_u5/u159651/1403899137_m_1.jpg)
Kaustiksoda
Sun 6 Nov 2011 13:44
Ja, skillnaden är väl egentligen bara att ryttaren inte behöver tillföra lika mycket kraft, eftersom bettet tillför resten genom hävstångseffekten. Smärtan blir densamma, men det ser "snyggare" ut när ryttaren inte behöver dra lika mycket. Självbedrägeri tycker jag.
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u3/_u4/_u1/_u5/_u1/u2341510/1362956739_m_1.jpg)
WithPleasure
Sun 6 Nov 2011 17:09
Måste dock flika in och säga att ett pessoa inte har hävstångseffekt vilket gör att det är så pass smärtsamt som det är.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 7 Nov 2011 21:51
WithPleasure: +1
kaustiksoda: passoa har inte hävstångseffekt :)
kaustiksoda: passoa har inte hävstångseffekt :)
Bubbaaa
Thu 3 Nov 2011 13:39
På min häst, som nu utlånad, kunde jag inte ha spö. Han är nu 23 år, har haft honom sen han var 18/19, och innan hade han varit hopphäst och tävlat uppåt 120, han var rejält spörädd när jag fick hem honom.
Om man longerade honom kunde man inte ha spö, då sprang han bara iväg :s och man fick knappt klappa/borsta honom på nacken, det kan man fortfarande nästan inte göra. vet inte vad som har hänt innan, men han är iallafall rädd för spön. nu är det bättre, men jag skulle inte rida med det på just honom för han blir så rädd :/
Om man longerade honom kunde man inte ha spö, då sprang han bara iväg :s och man fick knappt klappa/borsta honom på nacken, det kan man fortfarande nästan inte göra. vet inte vad som har hänt innan, men han är iallafall rädd för spön. nu är det bättre, men jag skulle inte rida med det på just honom för han blir så rädd :/
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Thu 3 Nov 2011 14:36
Men om hästen blir rädd för spön ska man ju självklart inte rida med det! Någon måste ju ha slagit honom riktigt hårt med ett spö nån gång!
![](http://cdn08.dayviews.com/500/_u2/_u3/_u7/_u0/_u5/_u8/u2370584/1481742530_m_1.jpg)
Bubbaaa
Thu 3 Nov 2011 17:14
jaa, och han har inte hoppat så mycket här. han älskar att hoppa när han väl får det, men vi hoppar bar alågt med honom, han är ju ganska gammal. Skulle vil veta vad som har hänt som gör honom så rädd, men de kommer jag nog aldrig få veta :/
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 2 Nov 2011 23:29
Klarar man av att hantera ett skarpt bett så ser jag inget fel i det så länge inte hästen far illa, håller med det du skriver om tygeldövhet osv.
Det här med spö tycker jag är lite överdrivet. Hellre smälla lite en gång på rumpan för att få den att lyssna, än att sitta å dutta.
Det här med spö tycker jag är lite överdrivet. Hellre smälla lite en gång på rumpan för att få den att lyssna, än att sitta å dutta.
Qellav
Wed 2 Nov 2011 22:09
Då kan man lika gärna träna upp hästen till att bli känsligare. Då behöver man varken ett skitskarpt bett ELLER slita sönder munnen med tredelat.
Det går träna upp hästen till att bli mindre "seg".
Jaså, de tål att bli dragna i munnen och bli förvirrade av dubbla signaler från ett bett? Men de tål absolut inte lite kyla, nej, här sätter många på täcke på sina hästar när det är sol och 10 plusgrader. Well well well.
Det går träna upp hästen till att bli mindre "seg".
Jaså, de tål att bli dragna i munnen och bli förvirrade av dubbla signaler från ett bett? Men de tål absolut inte lite kyla, nej, här sätter många på täcke på sina hästar när det är sol och 10 plusgrader. Well well well.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Wed 2 Nov 2011 22:16
Men det var min åsikt allefall, och det är så jag skulle behandla min häst allefall om jag hade en.
Norberg90
Wed 2 Nov 2011 21:48
Detta med pessoa kommer upp nästan varenda dag. Borde inte det vara färdigdiskuterat?
![](http://cdn08.dayviews.com/46/_u2/_u4/_u5/_u6/_u9/u245691/1292960389_1.jpg)
Norberg90
Wed 2 Nov 2011 21:57
Tycker bara det e tråkigt att behöva gå igenom bilder som det e massa snack om pessoa på.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 2 Nov 2011 21:37
min kompis slår sin häst med spöt, hon rider med pessoa och är jätte hård på handen..
Ljunghumla
Wed 2 Nov 2011 21:31
Nu är det ju iförsig så att ett spö har en betydligt mindre träffyta och betydligt mer snärt än en hov från en annan häst. För övrigt har det bevisats vid obduktion av hästar som ridits med spö att många är hel massakerade på insidan, alltså att musklerna är helt sönderslagna undertill just för att spöt har en så smal och snärtig träffyta.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u2/_u9/_u2/_u0/_u3/_u4/u2920347/1277746581_1.jpg)
Ljunghumla
Wed 2 Nov 2011 21:32
Sen visar väl de flesta hästar obehag om man skulle rappa till dom med ett spö, sparkar, stegrar, sticker, rycker till mm.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Wed 2 Nov 2011 21:34
Jaha, det visste jag inte! Men jag tror inte att man förstör musklerna när man duttar på rumpan :) Men visar hästen obehag ska man ju inte använda det!
Melao
Wed 2 Nov 2011 20:55
Faktum är att det gör detsamma att "rida med ett skarpt bett, än ett tredelat men att man då måste sitta och slita i hästens mun för att hästen ska stanna?". Hästen känner lika mycket och har samma smärtgräns oavsett vilket bett man stoppar i munnen på den. Det enda som skonas är ryttarens händer.
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u1/_u9/_u0/_u2/_u3/_u3/u1902332/1393361272_m_1.jpg)
Melao
Wed 2 Nov 2011 22:50
Fast så är det. T ex ett pessoa förstorar kraften från ryttarens händer så att den känns större i hästens mun än i ryttarens hand.
Har du någon annan bra förklaring till att hästen Känns känsligare med ett "skarpt" bett?
Har du någon annan bra förklaring till att hästen Känns känsligare med ett "skarpt" bett?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 2 Nov 2011 20:48
Men är det inte ännu bättre att sträva efter att ha så milda bett och lite extrautrustning som det bara går, igentligen? Kanske ta reda på hur man ska gå till väga för att uppnå det, istället för att ösa på hästen en massa extra tyglar och skarpare bett som enligt mig inte är speciellt trevligt eller ser trevligt ut. För det är ju bevisat av många att man kan få en häst som lyssnar utmärkt på en utan all extra utrustning.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Wed 2 Nov 2011 21:01
Japp! Men jag tror att det är många som inte riktigt vågar rida med det efter som man kan bryta ett ben i nosryggen med det, men jag älskar hackamore! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 2 Nov 2011 21:18
Om man lyckas bryta nosbenet på hästen har man antingen satt det fel eller så har man verkligen tagit i med hela kroppen för att knäcka det ^^
Bengtssooon
Wed 2 Nov 2011 20:36
jag använder spö jag har de i handen o ibland räcker det för att hästen ska lyssna o ibland ''kittlar'' jg med det o ibland använder jag det mer på riktigt xd men ska jag hellre ha en skänkeldöv häst? :O
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Wed 2 Nov 2011 20:51
okej :) jag e väldigt emot skarpa bett, speciellt då pessoa. Pelham går väl an (men inget jag skulle använda) o att piska hästarna ^^ vissa hästar kan man ju rida med hackamore o där går dem som en klocka :) Tycker att fler borde testa t.ex hackamore innan de sätter då till exempel pessoa i munnen på hästen :)
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Wed 2 Nov 2011 20:51
Jo! Men alla har olika åsikter, och den viktigaste åsikten är ju hästen´s! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Wed 2 Nov 2011 20:52
den jag rider e sönderdragen i munnen sen innan o söndersparkad i sidorna så hon bryr sig inte om vad jag gör, har sidepull funkar utmärkt :)
Jum-Jum
Wed 2 Nov 2011 20:28
Nja... Helt och hållet är jag nog inte med dig, men visst tycker även jag att många överdriver vad som är djurplågeri och inte.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 2 Nov 2011 20:42
När jag först läste texten så uppfattade jag det som att ett pessoa är bättre än att dra i ett vanligt tredelat (ser nu att det inte behövs uppfattas så alls av din text). Jag är absolut ingen pessoafantast, men de åsikterna är nog bäst att hålla för sig själv i övrigt (hela grejen är uttjatad)
Sen är det lite så att i fel händer kan alla saker missbrukas, tyvärr.
Sen är det lite så att i fel händer kan alla saker missbrukas, tyvärr.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u7/_u8/_u8/_u0/_u1/u2788017/1376173640_m_1.jpg)
Em-ma-U
Wed 2 Nov 2011 20:45
Pessoa är inte bättre än andra bett, men man kan få hästen att gå lika fint med ett pessoa som med ett "vanligt", bara man använder det rätt :) Jag menade att det funkade bättre på vissa hästar altså :) Och självklart kan allt missbrukas så det blir djurplågeri :),
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 2 Nov 2011 20:49
Jag tänker öht inte diskutera pessoabettet längre. Så fort man gör det så dyker det upp inlägg i stil med att man inte accepterar andras åsikter, och om man inte delar deras åsikt så kan man låta bli att läsa och så ska man hålla käften.
84 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498112387/