Thursday 3 November 2011 photo 1/22
|
Tycker ni att man ska använda snodd/martingal/graman osv på unghästar för att dom lättare ska söka sig neråt?
På bilden är det jag och en av mina unghästar på 3½ år som reds för första gången med martingal idag.
Annons
Camera info
Camera NIKON D3100
Focal length 62 mm
Aperture f/5.3
Shutter 1/500 s
ISO 1250
Comment the photo
Fiirestarter
Sat 12 Nov 2011 22:45
När man rider in eller håller på med unghästar ska man lära dem rätt från början så man slipper använda hjälptyglar. Annars om man håller på med sånt och lär dem fel så känns det ju ganska lönlöst jobb.
Så hellre göra rätt från början än att kanske skada hästen med hjälptyglar
Så hellre göra rätt från början än att kanske skada hästen med hjälptyglar
b-l-o-n-d-i-i-e
Sat 12 Nov 2011 21:47
Jah tycker inte att man ska ha snodd/martingal/graman osv på unghästar för i början ska man lära dom att lära sig "skänkeln" och de viktigaste delarna innan man ska gå i form med hästen/pinnyn själv rider jah in unghästarna på ridskolan rider en som är 3 i år fyllt alltså född 2008 ... Och han börjar jah jobba han i form om 1 år ungefär för han ska lära sig skänkeln och de saker , baar en åsiskt från mig ! :D
Anonymous
Tue 8 Nov 2011 21:43
Jag vet, eftersom jag rider så pass många hästar får jag byta stigbylgar/stigläder hit och dit. Så det är jag medveten om ^^
Anonymous
Sun 6 Nov 2011 10:26
gummisnodd är bra för hästarnas ryggar
men du ser väldigt lång ut för den ponnyn
men du ser väldigt lång ut för den ponnyn
Ella
Tue 8 Nov 2011 17:16
Menar du med hästen jag red på gummisnodd? :) Isf så kan jag säga att de var ett par år sen, var medryttare på henne då. Frida heter hon, en islandshäst :)
Anonymous
Tue 8 Nov 2011 17:19
okej :)
nej jag menade med den hästen du har nu att du får reda på vad som känns bäst för hästen och dig :)
nej jag menade med den hästen du har nu att du får reda på vad som känns bäst för hästen och dig :)
Ella
Tue 8 Nov 2011 17:22
Jaaaha, okej :) Har (en sålänge) "bara" medryttarhästar :) Dom funkar de bra på. men tack! :)
Borgelsson
Fri 4 Nov 2011 21:05
Martingal använder man inte för att få ner hästen :)
Inget taskigt :)
Inget taskigt :)
Therese Nyman
Fri 4 Nov 2011 15:13
Som andra säger så tycker jag inte att man ska börja sätta på en massa hjälptyglar då det är första gången häster blir riden och så pass ung.
Nordrusset
Thu 3 Nov 2011 22:56
vi har longerat våran unghäst en gång med gummisnodd för att de hur han reagerade och se om han fick rätt form och så, men det är inte sant hur mycket han jobbade för att komma loss från trycket av snodden! Han hade knappt gått 3 varv innan mamma tog bort den för han klarar verkligen inte av att ha snodd 8]
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 21:46
nope, tycker unghästar ska lära sig på rätt sätt utan en massa remmar
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 15:23
Som sagt så behöver inte ryttaren vara dålig på att rida bara för att man måste använda hjälptyglar på hästen sin.
Anonymous
Tue 8 Nov 2011 21:39
Alla tycker olika, och jag vill inte att det ska bli bråk. Så som jag skrev ovanför är min åsikt. Det är ju inte så att jag sätter på mina hästar snoddar hit&dit.
Men vissa tycker att hjäpltyglar har negativ inverkan, vissa positiv. Så är det bara.
Men vissa tycker att hjäpltyglar har negativ inverkan, vissa positiv. Så är det bara.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 17:05
Tycker att dom ska söka sig ner självmant och lära sig av ryttaren innan man börjar använda hjälptyglar
wibronsara
Thu 3 Nov 2011 15:36
Jag tycker inte att man ska ha en unghäst om man inte kan utbilda den utan en massa hjälptyglar, så som snodd, graman osv. Då äre bättre att ta hjälp av en tränare istället som lär dig att rida och utbilda din häst på rätt sätt.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 19:15
Jag tycker inte att man är en dåligare ryttare bara för man använder sig av häjlptyglar :)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 13:43
Har läst att de är inte bra att vid tidig ålder använda "hjälptyglar" de kan förstöra deras balans och så va de att använder man sånt för tidigt kommer häst i framtiden lägga förmycket tyngd på frambenen.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 19:14
Okej. Men om hästen är otroligt välmusklad och balanserad (inte öfr mina unghästar är det) och är inte mer än 3½ år?
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 22:58
Ja, det kanske hon gör, men jag håller ändå med om att dom måste på något sett lära sig vart huvudet ska vara :)
wibronsara
Fri 4 Nov 2011 11:27
Och det lär dom sig om man rider och jobbar hästen på rätt sätt! Man ska inte påskynda processen. Det tar tid att utbilda en unghäst, men om man inte är beredd att offra den tiden som det kräver så ska man heller inte ha en unghäst!
MittnamnElina
Thu 3 Nov 2011 11:52
Jag tycker man ska vänta med andra hjälptyglar än martingal tills dom är tp 4-5 år! Martingalen gör ju som inget ändå :)
wibronsara
Fri 4 Nov 2011 11:28
Så när hästen är 4-5 år tycker du det är okej att ta hjälp av hjälptyglar?
Anonymous
Tue 8 Nov 2011 21:36
Då har väl hästen utvecklats mer i kroppen och fått mer muskler, och bär upp sig själv mycket lättare :)
Carrui
Thu 3 Nov 2011 11:50
Jag tycker nog inte det. Det är bättre att hästen själv får hitta sin balans & lära sig att bära sig själv.
Pikatchu
Thu 3 Nov 2011 11:33
Jag tycker inte man ska använda andra hjälptyglar än martingal på unghästar förrän dom är 5 år. Unghästens form utvecklas i takt med hästen vilket gör att om man börjar använda utrustning som "motarbetar" dom så kommer dom streta emot mer än jobba, till sist får man en häst som kröker på nacken för att komma undan trycket men glömmer ryggen. Så har jag upplevt unghästar som man använt hjälptyglar på. Men jag tycker att om man ska använda någon form av hjälptygel för att hjälpa hästen att hitta formen så tycker jag gramanen är bra.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 11:05
det bästa är väl att hästen själv hittar inte att den blir tvingad men så klart alla hjälptyglar är olika skarpa hade jag varit tvungen att välja hade jag nog valt en martingall
unbeli3vable
Thu 3 Nov 2011 11:00
min kompis har en ungponny som kan men nu tycker det är super kul att dra upp huvudet så hon varvar med gummisnodd och utan :)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 19:12
Det gör jag med. Ridit kanske 4 gånger med snodd på mina unghästar för att dom ska förstå lite mer vart huvudet ska vara, och nu när dom fattat behöver jag inte använda den mer :)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 22:57
Det är inte alltid ryttaren som behöver hjälptyglar, det kan lika väl vara hästen.
wibronsara
Fri 4 Nov 2011 11:30
Det är inte hästen det är fel på, för hästen kan redan allt! Det är ryttaren som det är fel på. Så där har du helt fel.
Zatia
Fri 4 Nov 2011 13:26
Varför tvinga en unghäst i form?
Dom har inte musklerna att bära upp sig villket kommer sluta med att hästen musklas fel och lär få rygg problem.
Dom har inte musklerna att bära upp sig villket kommer sluta med att hästen musklas fel och lär få rygg problem.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:49
Tycker jag inte, har själv en unghäst och använder aldrig några slags inspänningar på henne mer än när hon longeras vilket inte är ofta då jag föredrar tömkörning.
En häst ska söka sig själv neråt och lära sig bära sig själv=)..
Martingal används ju inte för att hästen ska söka sig neråt utan det är ju till för om de slänger med huvudet..
Enda "hjälpmedlet" jag använder på min häst är en brösta för sadeln glider när hon hoppar =P
En häst ska söka sig själv neråt och lära sig bära sig själv=)..
Martingal används ju inte för att hästen ska söka sig neråt utan det är ju till för om de slänger med huvudet..
Enda "hjälpmedlet" jag använder på min häst är en brösta för sadeln glider när hon hoppar =P
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:56
Okej :)
Ja, jag vet att martigal används när hästar tar upp huvudet.
Ja, jag vet att martigal används när hästar tar upp huvudet.
Bengtssooon
Thu 3 Nov 2011 09:46
martingal är ju inget som tvingar hästen ner i form så de har jag inget emot. Däremot alla slags hjälptyglar som tvingar hästen att gå i form är jag inte så förtjust i! Dels så kanske hästen bjer nacken men de betyder inte att den går rätt med resten av kroppen den hanske går med sänkt ryggvilket kan skapa ryggproblem i längden. O så är risken större att den går bakom hand då.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:34
ja använde brösta på min för att hon dels slängde med huvudet oh för att sadeln åkte bak:)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:56
martingal är ju inte heller något som tvingar ner huvudet:)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:57
Jag vet, men jag tycker ändå att den visar hästen att den inte ska ta upp huvudet, alltså söka sig neråt. :)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 10:00
ja,men ja rider endast ut typ iallafall på min fjording,och ja har den mest som en säkerhetsgrej:)
GotlandsPonnyn
Thu 3 Nov 2011 08:28
Jag skulle baar använda de om den slängde med huvet uppåt elr om den är pigg och har huvet högt inte annars.
Frida
Thu 3 Nov 2011 06:47
Jag tycker att hästen ska ha en naturlig framåtbjudning och att den ska försöka söka sig neråt med egen vilja, har själv en 4 åring som alltid gick med martingal innan när jag fick henne slutade jag med det hon bjöd mer fram och sökte sig mer neråt hoppar fortfarande med martingal men det är pga av att hon tycker det är extremt roligt och laddar så mycket att istället för att dra och slita i henne är det som ett litet extra stöd. Sen tycker jag framförallt att man inte ska rida med sporrar på en unghäst då den ska lära sig att lyssna på ens egen skänkel. Kan tycka det är okej vid träning eller tävling då man kanske vi ha lite extra uppmärksamhet.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:54
Ja, okej.
Jag brukar inte använda sporrar på mina unghästar, men glömde att ta av dom ^^
Jag brukar inte använda sporrar på mina unghästar, men glömde att ta av dom ^^
Majaasagur
Thu 3 Nov 2011 02:24
brors ju på om hästen "behöver" . eller gör man som min tränare ! ;) de fick pröva rida med graman för 1v sedan men skulle ha dom tyglarna halv långa och sen hålla med dom vanliga och lyckades lura mig själv så du va ju igentligen jag som hade gjort det och inte gramanen och sånna tillfällen tycker jag de är helt ok eller om man ha snodd vid longering :)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:54
Ja, jag menar ju inte att snodden/gramanen ska vara hårt fastpänd (:
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 02:15
I 95% av fallen så blir det eb negativ effekt på hästen. Orolig eller så. Min fyraåring har jag aldrig haft hjälptygel på och håller just nu på att vänja henne vid spöet. Så det tyckrr jag att du ska vänta med! Däremot så började jag använda snodd på min sjuåring när hon var fem ungefär. Det gick väldigt bra... Men jag skulle rekomendera typ 5 1/2 och 6 år att börja använda.. Om man nu måste..
KossaKossaKossa
Thu 3 Nov 2011 13:53
unghäst som vuxenhäst, ska söka sig i form utan något stöd från bettet, eller i detta fallet en hjälptygel.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 01:14
använde martingal förr på min 5åring, dock för han kastade med huvudet :3
Alwarion
Thu 3 Nov 2011 01:03
Nej, jag anser att man inte ska ha några hjälptyglar eller annat sånt på unghästar. De ska söka sig framåt-neråt själva, vilket är något som måste jobbas fram.
En martingal ska hästen ha om den slår med huvudet och riskerar att knocka ryttaren, inte för att den ska söka sig neråt. Dock bör man först ta reda på varför hästen slår med huvudet.
En martingal ska hästen ha om den slår med huvudet och riskerar att knocka ryttaren, inte för att den ska söka sig neråt. Dock bör man först ta reda på varför hästen slår med huvudet.
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:52
Okej (:
Ja, det visste jag, men jag anser att martingal till viss del hjälper hästen att söka sig neråt :)
Ja, det visste jag, men jag anser att martingal till viss del hjälper hästen att söka sig neråt :)
Dagiiis
Thu 3 Nov 2011 01:01
Tycker jag absolut inte!
Man ska inte hålla på att sätta på en massa skit på unghästar!
Man ska inte hålla på att sätta på en massa skit på unghästar!
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 01:00
På unghästar ska man inte ha det, men på äldre hästar som "glömt bort" kan man ha gummisnodd lite löst, bara så huvudet inte går rakt upp :)
AlexanaForever
Thu 3 Nov 2011 00:59
martingal ska inte hästen ha för att söka sig neråt dock..
men nej, de ska komma av sig själv (:
men nej, de ska komma av sig själv (:
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 09:51
Ne, det är ju för att dom inte ska slå upp huvudet :)
Okej :)
Okej :)
PauSvan
Thu 3 Nov 2011 00:58
Naa det beror på hästen. oftast kommet de själva på att set är bhagligt att ligga lägre =) men ör det en envis en aå varför inte =D
127 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498127309/