Thursday 3 November 2011 photo 10/22
![]() ![]() ![]() |
Segersjö terränghoppning
2010
Foto: Jag
En känd rubrik:
Ögonblicksbilder
För en gång skull tänker jag faktiskt säga mitt om vad jag anser om ögonblicksbilder och vad jag tycker om det, helt enkelt.
Jag får ett första intryck av vilken bild som helst, precis som vem som helst. Alla får medvetet, eller omedvetet, en första magkänsla. Det bara är så och det kan ingen säga någonting om. Eller hur? Påpeka gärna om ni tycker jag har fel, men berätta direkt varför då jag i såna fall skulle vara väldigt nyfiken.
Sedan om man känner igen känslan, kan eller inte kan beskriva den, och så vidare, det är att diskutera ett annat ämne. Då handlar det om hur pass erfaren och kunskapsrik man är som individ. Hur pass bra man känner sig själv och hur man kan hantera sina känslor. Det är en livslång process - att lära känna sig själv, sina känslor. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag är expert, därför säger jag inte det.
Det jag däremot tänker berätta, det är mina egna erfarenheter. Jag må vara 17 ynka år, men jag har sett tillräckligt för att förstå vad som uppstår i min skalle när någon tilltalar mig att hålla käften för att "Det är bara en ögonblicksbild". Jag blir rasande när jag blir tillsagt på det sättet. Inte bara för att personen är blockerad och inte KAN förstå, utan för att den inte är VILLIG att förstå - vad som faktiskt sker under ett ögonblick som t ex bilden ovan. Om jag skulle se en bild och kommentera "Det ser inte ut som hästen trivs med..." så kan man svara "Det är för att... Därför... Det brukar vara... Nu är det så här..." osv osv. Att däremot skylla på att det är en ögonblicksbild funkar inte, den anledningen godkänner inte jag.
Det finns inget som heter ögonblicksbild.
Om vi utgår från bilden ovan. Jag känner magen sura till och halsbränna smyger sig upp i min strupe. Sedan känner jag smärta i leder och nacken, men inte minst sagt i hjärtat.
Min fråga är:
Hur fort går det över ett hinder?
Det går på ett ögonblick eller snabbare. Inte sant? Om vi tänker djupare vilket jag tycker fler borde göra; hur snabbt signalerar inte smärtan från när smärtan uppstår till nerver, hjärnan, hjärtat, att det gör ont? Det går på en tid som säkert ingen kan säga en exakt siffra på. Alltså skulle jag vilja säga att detta inte går att påstå "bara är en ögonblicksbild" därför det sker SÅ MYCKET under ett ögonblick.
Det värsta är vad som händer och inte under hur lång tid. Det värsta är att det har hänt, händer just nu eller kommer hända.
När man ser en bild spelar det ingen roll vems fel det är därför det verkliga verklighetstrogna felet sitter i att; denna häst fick genom gå en smärta som är obeskrivlig. Det spelar alltså ingen roll VAD som gjorde att denna vackra själ fick vara med om smärtan.
Det är inte huvudsaken när man ska analysera en bild/ser en bild därför det är dåtid, det går inte att ändra hur mycket vi än skulle försöka övertala andra människor "Det är ryttarens fel", "Det är hästens fel".
Det går däremot att upplysa dessa så kallade "ögonblicksbilder" eftersom - hur enkelt vore det inte att få dessa korta stunder ogjorda och försöka undvika dessa? Varför skulle det vara FEL att upplysa att dessa ögonblickshändelser sker?
Det är en fråga jag aldrig kan sluta funderas över.
Vad skulle det skada,
om sanningen ska fram?
Sammanfattningen blir alltså att det inte finns ögonblicksbilder för att när man ser en bild är det vad bilden visar som spelar roll, inte vems fel det är.
När alla förstår vad som händer, DÅ kan man börja fundera på vad som skulle kunna förhindra att det sker - men först krävs det att detta sprids så omvärlden förstår vad som existerar.
Oklarheter? Fråga gärna, bolla gärna tankar!
För en gång skull tänker jag faktiskt säga mitt om vad jag anser om ögonblicksbilder och vad jag tycker om det, helt enkelt.
Jag får ett första intryck av vilken bild som helst, precis som vem som helst. Alla får medvetet, eller omedvetet, en första magkänsla. Det bara är så och det kan ingen säga någonting om. Eller hur? Påpeka gärna om ni tycker jag har fel, men berätta direkt varför då jag i såna fall skulle vara väldigt nyfiken.
Sedan om man känner igen känslan, kan eller inte kan beskriva den, och så vidare, det är att diskutera ett annat ämne. Då handlar det om hur pass erfaren och kunskapsrik man är som individ. Hur pass bra man känner sig själv och hur man kan hantera sina känslor. Det är en livslång process - att lära känna sig själv, sina känslor. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag är expert, därför säger jag inte det.
Det jag däremot tänker berätta, det är mina egna erfarenheter. Jag må vara 17 ynka år, men jag har sett tillräckligt för att förstå vad som uppstår i min skalle när någon tilltalar mig att hålla käften för att "Det är bara en ögonblicksbild". Jag blir rasande när jag blir tillsagt på det sättet. Inte bara för att personen är blockerad och inte KAN förstå, utan för att den inte är VILLIG att förstå - vad som faktiskt sker under ett ögonblick som t ex bilden ovan. Om jag skulle se en bild och kommentera "Det ser inte ut som hästen trivs med..." så kan man svara "Det är för att... Därför... Det brukar vara... Nu är det så här..." osv osv. Att däremot skylla på att det är en ögonblicksbild funkar inte, den anledningen godkänner inte jag.
Det finns inget som heter ögonblicksbild.
Om vi utgår från bilden ovan. Jag känner magen sura till och halsbränna smyger sig upp i min strupe. Sedan känner jag smärta i leder och nacken, men inte minst sagt i hjärtat.
Min fråga är:
Hur fort går det över ett hinder?
Det går på ett ögonblick eller snabbare. Inte sant? Om vi tänker djupare vilket jag tycker fler borde göra; hur snabbt signalerar inte smärtan från när smärtan uppstår till nerver, hjärnan, hjärtat, att det gör ont? Det går på en tid som säkert ingen kan säga en exakt siffra på. Alltså skulle jag vilja säga att detta inte går att påstå "bara är en ögonblicksbild" därför det sker SÅ MYCKET under ett ögonblick.
Det värsta är vad som händer och inte under hur lång tid. Det värsta är att det har hänt, händer just nu eller kommer hända.
När man ser en bild spelar det ingen roll vems fel det är därför det verkliga verklighetstrogna felet sitter i att; denna häst fick genom gå en smärta som är obeskrivlig. Det spelar alltså ingen roll VAD som gjorde att denna vackra själ fick vara med om smärtan.
Det är inte huvudsaken när man ska analysera en bild/ser en bild därför det är dåtid, det går inte att ändra hur mycket vi än skulle försöka övertala andra människor "Det är ryttarens fel", "Det är hästens fel".
Det går däremot att upplysa dessa så kallade "ögonblicksbilder" eftersom - hur enkelt vore det inte att få dessa korta stunder ogjorda och försöka undvika dessa? Varför skulle det vara FEL att upplysa att dessa ögonblickshändelser sker?
Det är en fråga jag aldrig kan sluta funderas över.
Vad skulle det skada,
om sanningen ska fram?
Sammanfattningen blir alltså att det inte finns ögonblicksbilder för att när man ser en bild är det vad bilden visar som spelar roll, inte vems fel det är.
Annons
Comment the photo
Tatchit
Mon 14 Nov 2011 17:59
så jag tycker också.
Tycker det låter helt rätt, och otroligt bra skriver o allt.
Håller med, verkligen!
och angående bilden.. asså fy, får en tår i ögat.
Tycker det låter helt rätt, och otroligt bra skriver o allt.
Håller med, verkligen!
och angående bilden.. asså fy, får en tår i ögat.
TuCa
Sat 5 Nov 2011 17:18
Nu orkade jag faktiskt inte läsa hela texten. Så ursäkta om jag upprepar ngt som du skrivit :)
Jag anser att det är dumt att det har hänt. Men jag anser även att det är mänskligt att fela. Så sålänge man inte upprepar samma fel som ger stort obehag på djuret och att man försöker bättre sig så tycker jag inte man ska döma :) Alla gör misstag! Jag råkade trampa på hunden häromdagen när han gick framför mina fötter, det var inte med flit men det hände.
Jag anser att det är dumt att det har hänt. Men jag anser även att det är mänskligt att fela. Så sålänge man inte upprepar samma fel som ger stort obehag på djuret och att man försöker bättre sig så tycker jag inte man ska döma :) Alla gör misstag! Jag råkade trampa på hunden häromdagen när han gick framför mina fötter, det var inte med flit men det hände.
Ella Alm :)
Fri 4 Nov 2011 11:13
håller mä för även om det är såkallade "ögonblicksbilder" så har det ju ändå hänt ^^
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 23:42
Jag har lite svårt att hålla med dig måste jag säga. På punkten att händelsen uppenbarligen ägt rum har jag inga invändningar - för uppenbarligen är det ju så.
Däremot har jag hållt på med hästfoto i rätt många år nu. Jag har varit ute på en jäkla massa tävlingar inom alla möjliga grenar och nivåer. Jag kan utan att tveka säga att det är förvånansvärt lätt att få den mest följsamma ryttaren och mest harmoniska hästen att framstå som ett obalanserat, orutinerat och vansinnigt hemst ekipage. Allt som krävs är ett feltramp, missförstånd, snubbling, okoncentration ect under en tusendels sekund och voila! - Där har vi vips en bild som om den publiceras utan resten av bilderna kan få ekipaget att speglas på ett helt felaktigt sätt. Något som egentligen inte stämmer överrens med verkligheten. För om vi nu ska vara ärliga - finns där verkligen någon som aldrig fått ens ett litet missförstånd eller olycklig händelse med sin häst? Kan personligen tycka att om man svarar Ja på den frågan bör man rannsaka sig själv lite.
Har själv varit med om att ha blivit grymt utpekad pga en sån händelse. Skulle fotas med min häst och satt iförd stans glidigaste strumpbyxor i en snårskog omringar av björnbärssnår. I munnen satt en westernstång, rätt löst spänd. Brukar hålla mig till sidepull eller enkla bett, men för effektens skull satt nu stången på hästen då vi ändå bara skulle stå stilla på slapp tygel. Tyvärr skulle hästen flytta sig något åt sidan varpå han nästan hamnade i ett björnbärssnår. För att inte ha en häst som trasslar in sig i björnbäsrssnåret och river upp benet tittar jag snabbt ner och får jäkligt kvickt flytta ut honom. Effekten av detta är att han gapar och lyfter huvudet då allt händer ganska snabbt. Bilden publiceras sedan av fotografen - och satan i gatan, du kan tro att kommentarerna rasade in! "Hästen har ju ont, han gapar!", "Kan man inte så ska man inte rida på stång", "Djurplågeri" mm.
Då är ju frågan - hade det varit bättre att låta hästen sätta ned foten rätt i bjärnbärssnåret för att sedan få stå och tvätta sår i en vecka?
Vad är då detta - något som fångats under en tusendels sekund på en annars lugn porträttfotografering - om inte en ögonblicksbild? Samma sak kan du se överallt - på tävling, hemma, under stallskötsel. Ett simpelt misstag som jag faktiskt inte tror att jag är den ende som skulle kunna göra.
Att reagera och faktiskt döma en ryttare efter en enda bild man sett är för mig obegripligt. Så länge har jag hållt på med hästfoto att jag vet att om det är något man inte ska göra så är det att lita på en bild.
Så visst - att en bild kan ge en en magkänsla kan jag förstå. Det är ju inte så konstigt med tanke på att man fångas av det man ser. Däremot har jag inget som helst överséende med folk som dömer andra efter vad de sett på en bild, och tror att detta är vardagen för hästen på bilden. Sånt irriterar snarare mig måste jag säga.
Däremot har jag hållt på med hästfoto i rätt många år nu. Jag har varit ute på en jäkla massa tävlingar inom alla möjliga grenar och nivåer. Jag kan utan att tveka säga att det är förvånansvärt lätt att få den mest följsamma ryttaren och mest harmoniska hästen att framstå som ett obalanserat, orutinerat och vansinnigt hemst ekipage. Allt som krävs är ett feltramp, missförstånd, snubbling, okoncentration ect under en tusendels sekund och voila! - Där har vi vips en bild som om den publiceras utan resten av bilderna kan få ekipaget att speglas på ett helt felaktigt sätt. Något som egentligen inte stämmer överrens med verkligheten. För om vi nu ska vara ärliga - finns där verkligen någon som aldrig fått ens ett litet missförstånd eller olycklig händelse med sin häst? Kan personligen tycka att om man svarar Ja på den frågan bör man rannsaka sig själv lite.
Har själv varit med om att ha blivit grymt utpekad pga en sån händelse. Skulle fotas med min häst och satt iförd stans glidigaste strumpbyxor i en snårskog omringar av björnbärssnår. I munnen satt en westernstång, rätt löst spänd. Brukar hålla mig till sidepull eller enkla bett, men för effektens skull satt nu stången på hästen då vi ändå bara skulle stå stilla på slapp tygel. Tyvärr skulle hästen flytta sig något åt sidan varpå han nästan hamnade i ett björnbärssnår. För att inte ha en häst som trasslar in sig i björnbäsrssnåret och river upp benet tittar jag snabbt ner och får jäkligt kvickt flytta ut honom. Effekten av detta är att han gapar och lyfter huvudet då allt händer ganska snabbt. Bilden publiceras sedan av fotografen - och satan i gatan, du kan tro att kommentarerna rasade in! "Hästen har ju ont, han gapar!", "Kan man inte så ska man inte rida på stång", "Djurplågeri" mm.
Då är ju frågan - hade det varit bättre att låta hästen sätta ned foten rätt i bjärnbärssnåret för att sedan få stå och tvätta sår i en vecka?
Vad är då detta - något som fångats under en tusendels sekund på en annars lugn porträttfotografering - om inte en ögonblicksbild? Samma sak kan du se överallt - på tävling, hemma, under stallskötsel. Ett simpelt misstag som jag faktiskt inte tror att jag är den ende som skulle kunna göra.
Att reagera och faktiskt döma en ryttare efter en enda bild man sett är för mig obegripligt. Så länge har jag hållt på med hästfoto att jag vet att om det är något man inte ska göra så är det att lita på en bild.
Så visst - att en bild kan ge en en magkänsla kan jag förstå. Det är ju inte så konstigt med tanke på att man fångas av det man ser. Däremot har jag inget som helst överséende med folk som dömer andra efter vad de sett på en bild, och tror att detta är vardagen för hästen på bilden. Sånt irriterar snarare mig måste jag säga.
HannaWretman
Thu 3 Nov 2011 23:36
håller med helt, men det man får på en bild skulle lika gärna kunna vara en en-gångs företeelse, jag säger inte att det alltid är så, men alla kan ju göra misstag så att allt blir fel och att det gör ont, det gör ju vi människor också, en-gångs företeelse, något som händer en gång.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 21:50
Åhå, men det var ju roligt! Hähä, trodde du hade en tvärt emot åsikt (när du skrev "åh det påminde mig att läsa" typ, men detta var ju bara positivt det med) 8)
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Thu 3 Nov 2011 21:55
Haha jasså? D:
Nejdå håller med dig verkligen och får seriösa utbrott när folk skyller på "ögonblicksbilder"
Nästa gång någon säger det ska jag komma med en pistol, skjuta dem och ta ett foto precis när kulan nuddar de och sen när de ligger där på akuten, " Meh vad gnäller du om? det var ju bara en ögonblicksbild"
haha, nej men det är sorligt med folk :(
Nejdå håller med dig verkligen och får seriösa utbrott när folk skyller på "ögonblicksbilder"
Nästa gång någon säger det ska jag komma med en pistol, skjuta dem och ta ett foto precis när kulan nuddar de och sen när de ligger där på akuten, " Meh vad gnäller du om? det var ju bara en ögonblicksbild"
haha, nej men det är sorligt med folk :(
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 22:05
HAHAH du är för skön, dog lite nu x)
Ja, det är sorgligt, faktiskt... :c
Ja, det är sorgligt, faktiskt... :c
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Thu 3 Nov 2011 22:07
HAHAHA åhnnej attans har dödat för mycket folk de senaste dagarna :'(
Haha ja x(
Haha ja x(
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 21:41
Håller med dig till 110 %!!
anitar
Thu 3 Nov 2011 20:59
satt om man råkar dra för att hästen rycket till i typ 1 sek så är man djurplågare?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 23:07
Hahah, jag blir fett glad över att vi verkligen tänker lika x'D
Inte ofta man hittar såna typer :')
Inte ofta man hittar såna typer :')
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 23:10
Agree! Det känns skitjobbigt för typ ingen har samma åsikter D: Lust att snacka typ pm eller ngt? Känner på mig att ponnyfjollan kanske inte uppskattar om vi snackar sånt här xD
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 23:12
Döööööööööööör jsigndkghs x'D
Jaa, men det kan vi göra, fast nu ska jag sova D:
Jaa, men det kan vi göra, fast nu ska jag sova D:
Jum-Jum
Thu 3 Nov 2011 20:35
Men hallå! Oavsett vad man kallar bilden så har det hänt och jag tror ju knappast att de flesta ryttare sitter och drar en häst i munnen över ett hinder med flit! Det hände just där och då och ja, det gjorde säkert skitont, men det har ju redan hänt och kan inte göras ogjort oavsett hur många som kommenterar "du drar hästen i munnen!"
Jag är less på båda sidor av denna diskussion, det som syns på de bilder som ligger uppe, syns ju även i mina ögon. Ska jag behöver ursäkta alla fel jag gör på bilderna för att slippa läsa kommentarer om mina fel tusen gånger?
Jag är less på båda sidor av denna diskussion, det som syns på de bilder som ligger uppe, syns ju även i mina ögon. Ska jag behöver ursäkta alla fel jag gör på bilderna för att slippa läsa kommentarer om mina fel tusen gånger?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 17:23
Antar att sista texten inte var till mig, men då jag är av liknande åsikt som Jum-Jum svarar jag med. Anser mig heller inte speciellt upptriggad, så känner inte att jag behöver ta åt mig av den biten.
Jag hänger med på hur du menar nu. Jag upplevde den övre texten som något annorlunda, men nu fattar jag hur du menar. So far so good!
Sen tycker jag iof inte heller att man kan skylla sin sits på ögonblicksbild då det ofta är så man sitter hela tiden (om den nu representeras autentiskt på bilden). Där kan jag bara hålla med.
Däremot anser jag fortfarande att vissa bilder där något ser ut att vara på ett visst vis men inte nödvändigtvis såg lika jäkligt ut i verkligheten kan kallas ögonblicksbild. Det är ju precis det ordet och begreppet som man använder på just sådana bilder - inom hästvärlden såväl som inom alla typer av fotografier. Det är inget påhittat utan är alltså ett befintligt begrepp.
Att inte kunna tillämpa det bara för att det är hästar vi pratar om är jag lite skeptisk till.
Så jag tror också - som du säger - att det är tolkningen i ordet som är lite olika.
För min del hänger största problemet i att man överhuvudtaget reagerar på bilder som man egentligen inte vet bakgrunden till. Ser man en gravt undernärd häst så kan man ju ha lite anlednig till att reagera. Det är uppenbarligen något som pågått under lång tid, och inte bara ett olyckligt sammanträffande. Men för att dra ett exempel kan jag hänvisa till exemplet jag la i min översta kommentar om hästen, bettet och björnbästssnåret;) Det framställer mig som ryttare eller den dagen på ett sätt som inte representerade verkligheten korrekt utan var resultatet av ett missförstånd som orsakats av en rad faktorer. Per definition ÄR det en ögonblicksbild, och ordet kan då tillämpas. Det är alltså det man använder själva ordet till överlag, inom alla typer av fotografier.
Att då sitta på andra sidan en datorskärm och dra antaganden om det man ser kan jag tycka rimmar lite illa, då man egentligen inte har en aning om någonting. Det är mest det jag reagerar på då jag som håller på med foto vet hur lätt det är att vinkla saker med en perfekt tajmad bild. Så det är alltså mest det konceptet som jag personligen inte gillar, men tycker mig se väldigt ofta.
Men som sagt, jag förstår hur DU tänker, och jag försöker inte konvertera dig, utan bara få dig att förstå hur jag tänker med:) Missförstånd bör alltid försöka redas ut, så därav att jag la ytterligare en kommentar.
Jag hänger med på hur du menar nu. Jag upplevde den övre texten som något annorlunda, men nu fattar jag hur du menar. So far so good!
Sen tycker jag iof inte heller att man kan skylla sin sits på ögonblicksbild då det ofta är så man sitter hela tiden (om den nu representeras autentiskt på bilden). Där kan jag bara hålla med.
Däremot anser jag fortfarande att vissa bilder där något ser ut att vara på ett visst vis men inte nödvändigtvis såg lika jäkligt ut i verkligheten kan kallas ögonblicksbild. Det är ju precis det ordet och begreppet som man använder på just sådana bilder - inom hästvärlden såväl som inom alla typer av fotografier. Det är inget påhittat utan är alltså ett befintligt begrepp.
Att inte kunna tillämpa det bara för att det är hästar vi pratar om är jag lite skeptisk till.
Så jag tror också - som du säger - att det är tolkningen i ordet som är lite olika.
För min del hänger största problemet i att man överhuvudtaget reagerar på bilder som man egentligen inte vet bakgrunden till. Ser man en gravt undernärd häst så kan man ju ha lite anlednig till att reagera. Det är uppenbarligen något som pågått under lång tid, och inte bara ett olyckligt sammanträffande. Men för att dra ett exempel kan jag hänvisa till exemplet jag la i min översta kommentar om hästen, bettet och björnbästssnåret;) Det framställer mig som ryttare eller den dagen på ett sätt som inte representerade verkligheten korrekt utan var resultatet av ett missförstånd som orsakats av en rad faktorer. Per definition ÄR det en ögonblicksbild, och ordet kan då tillämpas. Det är alltså det man använder själva ordet till överlag, inom alla typer av fotografier.
Att då sitta på andra sidan en datorskärm och dra antaganden om det man ser kan jag tycka rimmar lite illa, då man egentligen inte har en aning om någonting. Det är mest det jag reagerar på då jag som håller på med foto vet hur lätt det är att vinkla saker med en perfekt tajmad bild. Så det är alltså mest det konceptet som jag personligen inte gillar, men tycker mig se väldigt ofta.
Men som sagt, jag förstår hur DU tänker, och jag försöker inte konvertera dig, utan bara få dig att förstå hur jag tänker med:) Missförstånd bör alltid försöka redas ut, så därav att jag la ytterligare en kommentar.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 18:03
Nu börjar det klarna för mig vad du menar ( @Pauline89 ). Däremot vågar jag vara lite knivig och står fast vid vad jag tycker och enligt mig kan man inte säga "Jag drar min häst i munnen, det är en ögonblicksbild". Det tycker jag är fel, det är för mig inte logiskt. Anledningen ligger inte i bilden/är inte bilden utan anledningen är vad som hände och vad som fick ryttaren att dra hästen i munnen.
Allt är ett ögonblick och det är korrekt att kalla bilder för ögonblicksbilder - men inte att... Hur ska jag säga, ursäkta sig med att det är en ögonblicksbild. Det går inte säga "Hästen blir dragen i munnen, men bara ett ögonblick", smärtan har ju fortfarande uppstått, det finns fortfarande en anledning - och anledningen är inte att det är en ögonblicksbild för då skulle ju allt helt plötsligt vara ett ögonblick. Även bilder som representerar lycka t ex.
Nu känns det som jag tuggar samma sak igen och igen, men jag vill vara så tydlig som möjligt så det inte blir missförstod. Speciellt inte när vi delar åsikter. Men, jag förstår dig nu som sagt, bara det att vi har olika åsikter och tolkar allt olika. Det är ju toppen att vi kunde reda ut det. Nu känner jag ändå att vi "redat" ut det så gott vi kan. Du har gjort dig förstådd och jag känner mig också förstådd. Det är ju väldigt bra! :)
Allt är ett ögonblick och det är korrekt att kalla bilder för ögonblicksbilder - men inte att... Hur ska jag säga, ursäkta sig med att det är en ögonblicksbild. Det går inte säga "Hästen blir dragen i munnen, men bara ett ögonblick", smärtan har ju fortfarande uppstått, det finns fortfarande en anledning - och anledningen är inte att det är en ögonblicksbild för då skulle ju allt helt plötsligt vara ett ögonblick. Även bilder som representerar lycka t ex.
Nu känns det som jag tuggar samma sak igen och igen, men jag vill vara så tydlig som möjligt så det inte blir missförstod. Speciellt inte när vi delar åsikter. Men, jag förstår dig nu som sagt, bara det att vi har olika åsikter och tolkar allt olika. Det är ju toppen att vi kunde reda ut det. Nu känner jag ändå att vi "redat" ut det så gott vi kan. Du har gjort dig förstådd och jag känner mig också förstådd. Det är ju väldigt bra! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 18:19
Nej men jag fattar hur du menar:) Sen att vi är av lite delade åsikter är väl en annan femma, men jag hänger med på ditt resonemang! Som sagt - olika erfarenheter formar oss och våra tankar olika, så det är ju inget konstigt. För min del handlar själva kärnfrågan om att jag ogillar att man via en bild gör sig en uppfattning om någon annan trots att man inte har en aning om hur verkligheten såg ut - det är väl min känsliga punkt antar jag:P
Sen är väl resten av detta just misstolkningar och tolkningsfrågor, men så länge jag fått fram just min kärnfråga så är jag nöjd!
Och för det där med att tex lycka skulle kunna vara ögonblicksbild så funkar det definitivt på det hållet med - har fotograferat flertalet ekipage som sett rent ut sagt för jävliga ut, och ändå lyckats få en bild där det faktiskt ser ut att funka riktigt bra:P Har ingen aning om hur det gick till, men under nån millisekund såg det väl antagligen bra ut. - så visst går "ögonblicksbilder" att få på det hållet med (även om det kan tyckas lite sorgligt...)
Sen är väl resten av detta just misstolkningar och tolkningsfrågor, men så länge jag fått fram just min kärnfråga så är jag nöjd!
Och för det där med att tex lycka skulle kunna vara ögonblicksbild så funkar det definitivt på det hållet med - har fotograferat flertalet ekipage som sett rent ut sagt för jävliga ut, och ändå lyckats få en bild där det faktiskt ser ut att funka riktigt bra:P Har ingen aning om hur det gick till, men under nån millisekund såg det väl antagligen bra ut. - så visst går "ögonblicksbilder" att få på det hållet med (även om det kan tyckas lite sorgligt...)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 18:23
Ja, precis. Men då är vi överens i alla fall, med delade åsikter! :)
Ja, eller hur. Helt sorgligt, men det är ju så det är. Livet är ett ögonblick.
(Tråkigt med lame och kort svar, men är dötrött xD)
Ja, eller hur. Helt sorgligt, men det är ju så det är. Livet är ett ögonblick.
(Tråkigt med lame och kort svar, men är dötrött xD)
Bengtssooon
Thu 3 Nov 2011 20:05
de spelar ju ingen roll om de händer en sekung elr en timme hästen får ju änndå ont i munnen.
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u2/_u3/_u9/_u8/_u2/_u6/u2398262/1331395760_m_1.jpg)
Bengtssooon
Thu 3 Nov 2011 20:53
ja en timme är ju värre men om man ser en bild så vet ma ju inte om då ser ut så just då elr en längre tid :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Thu 3 Nov 2011 20:58
Och då får man väl utgå ifrån att det bara hände just där och då om den som sitter på hästen säger det, och det inte motbevisas av följande bilder?
Läser man i texten här ovan så få rman ju uppfattningen om att "ögonblicksbildsägarna" är blockerade och inte fattar att de har gjort fel.
Kan det inte lika gärna vara så att de är så saligt trötta på alla som "vet bäst" och ska påpeka allt hela tiden?
Läser man i texten här ovan så få rman ju uppfattningen om att "ögonblicksbildsägarna" är blockerade och inte fattar att de har gjort fel.
Kan det inte lika gärna vara så att de är så saligt trötta på alla som "vet bäst" och ska påpeka allt hela tiden?
saumench
Thu 3 Nov 2011 19:50
orkar inte läsa hela texten men de jag läst låter bra.
men fortfarande, det är väl ändå inte sådär man ska hoppa en häst?
men fortfarande, det är väl ändå inte sådär man ska hoppa en häst?
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u5/_u1/_u5/_u6/_u0/u515601/1295995057_1.jpg)
saumench
Thu 3 Nov 2011 20:44
precis... och då blire ju en hemsk bild efter som hopptekniken är så fel och därför ser de så ont ut för hästen. inte bara för att de e en ögonblicksbild. vet inte om jag formulerar mig bra xD men mena väl bara att ogonblicksbilder kan ju vara sanna och visa hur det ligger till ibland
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 20:42
För att jag vet att jag gjort en uppoffring som räddade ett annat liv. Jag var ju ändå egoistiskt nog att utsätta hästen för denna händelse som OCKSÅ kunnat riskera hästens liv? Menar du att du värdesätter ditt liv mer än hästens? Tänk på att varje gång du sätter din röv på en annans rygg så sitter du på en individ med precis lika mycket rätt till vilja, tankar, åsikter och känslor. Det är inget du kan styra över hur mycket du än sliter i dess mun eller rappar till på dess kropp. Bara en tanke...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 20:44
om det skulle finnas risk att hästen dör skulle jag ju hellre dött själv, men om det gällde att bara rycka utan mer skada än mun skulle jag valt mun.
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u3/_u2/_u3/_u7/_u8/_u4/u3237846/1320321808_m_1.jpg)
theultimatepony
Thu 3 Nov 2011 20:44
Men åh, jag tror inte att majoriteten av alla ryttare i världen skulle riskera sitt liv för att inte slita hästen i munnen av misstag. Man skulle ju inte göra det med mening, men olyckor händer alla.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 19:48
Fler sånahär texter behövs i gruppen! Då kommer den stiga över alla toppar! Fyfan vad bra inlägg!!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 19:38
Tack, du underbara människa! Har längtat efter något sånt här :D Som du säger, det spelar ingen roll vem eller vad som orsakat händelsen utan vad som händer! And I agree with everything. Även om man "bara" är 16-17 år så spelar det ingen roll. En 6-åring kan uppleva den här bilden som att hästen har ont och det är lika mycket rätt för henne som det är för någon annan.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 21:49
Ooooh cookie :D men precis som Sabina sa; just sånna här texter behövs för att folk ska kunna våga, vilja öppna ögonen för saker o ting :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 22:06
Eeeeeller så ställer dom sig på tvären och försöker fisa mig i ansiktet :(
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 00:53
yeah...... that suck -.- omogna småungar kallar jag de vare sig de är 25 eller 9 år gamla :)
131 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498155524/