Friday 4 November 2011 photo 12/27
![]() ![]() ![]() |
Något som jag ogillar är att sådana saker som bett och skor har blivit en näst intill en självklarhet för de flesta hästägare.
Det har blivit en sådan självklarhet så att många nu för tiden inte bryr sig om att kolla upp fakta om t ex bett.
Själv mår jag verkligen uuurkasst för att jag ridit på bett på min häst, och jag mår dåligt för hans skull att antagligen större delen av hans liv har det funnits skor inspikade i hans hovar.
Jag rekommenderar att ni som rider på bett läser denna texten - den fick mig att ändra uppfattning av bett över huvud taget, även den som fick mig att sluta rida på det! :
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/hast/naturligt-hastliv/Bettets_inverkan_pa_hasten.pdf
Rekommenderar även den här texten om skor:
http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=132
Hör många som säger att dom har skor för att hästen skulle ömma - då rekommenderar jag att man köper barfotaboots.
Jag använder cavallo sport boots, de är väldigt bra och de rekommenderas, jag kan inte komma på en enda sak som jag inte skulle kunna göra med dom - som jag skulle kunna göra om Lukas var skodd!
Jag köpte bootsen härifrån: http://butik-hovbalans.sbadmin.se/categories_listing.php?cPath=91_106
Jag önskar och hoppas att några i varje fall läser och tar till sig, för detta e fakta och jag tror ingen i denna gruppen önskar sina hästar obehag!
Och jag vill ursäkta om texten är slarvigt skriven, men jag är väldigt trött i huvudet xD
foto: @blyertspenna
Annons
Camera info
Camera DSLR-A100
Focal length 70 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/130 s
ISO 125
Comment the photo
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 16:40
jovisst ligger det sanning i vad du skriver och vad artikeln säger.
Men jag tycker den är liite överdriven. Till exempel visar dem en bild på en skadad hästmun där dem säger att skadorna är osrakade av bett, det kan omöjligt vara sant. Däremot har hästen haft en nosgrimma på sig och tuggat sig själv i kinderna, inte tack vare bara bettet.
Sen staplar dem upp en rad bettlösa alternativ och jag håller inte med om mekaniskt hackamore, där dem skriver att hästarna inte går att styra i dem. Jag har större problem att styra i grimma än i hackamore. Dessutom skriver dem om bosal och säger att huden blir "jätteirriterad" av mecaten om den är gjord av tagelhår - har jag heller aldrig varit med om.
Hade jag haft pengar till boots och lite utbildning hade jag slängt av min kuse skorna, och när jag har dem pengarna kommer jag att göra det också. :]
Men jag tycker den är liite överdriven. Till exempel visar dem en bild på en skadad hästmun där dem säger att skadorna är osrakade av bett, det kan omöjligt vara sant. Däremot har hästen haft en nosgrimma på sig och tuggat sig själv i kinderna, inte tack vare bara bettet.
Sen staplar dem upp en rad bettlösa alternativ och jag håller inte med om mekaniskt hackamore, där dem skriver att hästarna inte går att styra i dem. Jag har större problem att styra i grimma än i hackamore. Dessutom skriver dem om bosal och säger att huden blir "jätteirriterad" av mecaten om den är gjord av tagelhår - har jag heller aldrig varit med om.
Hade jag haft pengar till boots och lite utbildning hade jag slängt av min kuse skorna, och när jag har dem pengarna kommer jag att göra det också. :]
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u1/_u4/_u2/_u5/_u2/_u3/u1425238/1426450587_m_1.jpg)
KossaKossaKossa
Sat 5 Nov 2011 17:43
i längden blir det ju grymt mkt billigare med boots än att hålla på att sko :p
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 18:10
joi längden, men man ju ha nåra pengar att handla med å x3
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 14:51
Du har så rätt :)
saumench
Sat 5 Nov 2011 13:49
håller på att läsa första länken. det verkade jätte bra och seriöst tills dom skrev "oledade" istället för "odelade". när det är en felstavning i något som ska va seriöst så tycker jag det tappar trovärdigheten. då blir det som att någon bara suttit och skrivit. men ska fortsätta läsa, tycker dock inte texten är lika seriös och trovärdig längre
Qellav
Sat 5 Nov 2011 12:15
Du borde kanske tillägga att om hästen ömmar så har den strålröta. Den ömmar inte för att den är barfota, direkt. Hoven är ju inte van vid att känna marken igen. Fungerar en häst inte barfota - så fungerar den inte med skor heller, även fast man kan tro det.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u1/_u4/_u2/_u5/_u2/_u3/u1425238/1426450587_m_1.jpg)
KossaKossaKossa
Sat 5 Nov 2011 12:45
jo, man blir lite förvånad när folk tror att en hov kan bli friskare med skor ;oo dom föddes ju utan!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 12:01
den här diskussionen tycker jag har blivit lite överdriven...
TuCa
Sat 5 Nov 2011 11:00
Jag tycker varken bett eller skor är dåligt. Däremot så finns det folk som slänger på skor bara för att, och det anser jag vara onödigt! Och det finns dåliga hovslagare som tyvärr inte borde vara i närheten av ett par hästhovar. Skos hästen på rätt sätt så är det inte jättedåligt. Visst hämmar det cirkulationen lite, men egentligen inte jättemycket. Då är det MYCKET värre att ställa hästen på box. Då om ngt hindrar man hästens organ och leder från att fungera optimalt.
Mischan
Sat 5 Nov 2011 08:53
asså min häst é så ömfotad redan som föl, hon blir block halt utan skor, så ja ser de me skor som en hjälp. och bett, de beror på hur man rider med de, sitter man oh sliter och drar så nee då é de ente bra, men é du bar mjuk i handen så blir de juh bara en liten hjälp de me.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 00:10
Eller hur!!
Folk fattar ju inte att bett och skor inte är bra, de säger bara "men alla andra har ju det". Bara för att saker säljs betyder det ju inte att det är bra, allt handlar ju om pengar. Sålänge folk köper görs det. Så synd det :/
Folk fattar ju inte att bett och skor inte är bra, de säger bara "men alla andra har ju det". Bara för att saker säljs betyder det ju inte att det är bra, allt handlar ju om pengar. Sålänge folk köper görs det. Så synd det :/
Toti
Fri 4 Nov 2011 22:33
Helt rätt!!
Hade jag haft egen häst hade det varit båda sko- och bettlöst!
Hade jag haft egen häst hade det varit båda sko- och bettlöst!
Priory
Fri 4 Nov 2011 21:20
Svin bra! :D Folk har förklaringar till varför dem har skor, men aldrig (efter att dem läst denna text) en sund förklaring till varför dem rider med bett. :)
Emelie Karlsson
Fri 4 Nov 2011 20:18
Jag är galet trött på alla dessa texter om att bett/skor är så hemskt för hästen och dittan och dattan!
Inte fan mår min eller någon annan av hästarna i stallet jag står i dåligt av att de rids med bett de trivs på och slipper ömma omkring om dagarna då dem har skor på fötterna!
Inte fan mår min eller någon annan av hästarna i stallet jag står i dåligt av att de rids med bett de trivs på och slipper ömma omkring om dagarna då dem har skor på fötterna!
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u1/_u8/_u3/_u7/_u5/_u1/u1837513/1437869145_m_1.jpg)
Ella
Sun 6 Nov 2011 21:33
Ja sa aldrig att alla hästar får ont, men sure isf var de slarvigt skrivet av mig. Men som jag sa tidigare hästar är individer alla reagerar olika påt.
![](http://cdn08.dayviews.com/105/_u3/_u0/_u1/_u7/_u9/_u4/u3017945/1342472231_m_1.jpg)
Priory
Sun 6 Nov 2011 21:35
Jo det göra dem :) Men med rätt verkning, foder, miljö och träning klarar 99 procent av alla hästar processen.
FeliciaLN
Fri 4 Nov 2011 19:47
Min har "kalle anka" och väldigt "smuliga" hovar så skulle jag inte ha skor skulle hans hovar få en massa sprickor och hål och tillslut skulle dom vara helt förstörda :(
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u7/_u6/_u3/_u6/_u8/u763680/1407709414_m_1.jpg)
Emelie Karlsson
Fri 4 Nov 2011 20:17
Sen att hästen kommer att halta fram ett år innan det växt ner nytt horn är ju en annan sak... -.-
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u1/_u4/_u2/_u5/_u2/_u3/u1425238/1426450587_m_1.jpg)
KossaKossaKossa
Fri 4 Nov 2011 20:21
det är ju därför man ska använda boots i varje fall det första året
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u7/_u1/_u1/_u6/_u8/u711682/1420652977_m_1.jpg)
Mischan
Sat 5 Nov 2011 12:30
tycker ente boots hjälper mot sånt över huvudtaget, ja menar bootsens itter ente under hoven för att skydda den från i detta fallet att speicka, och ente heller om dom é ömfotade? -.-
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 19:43
Allt detta eviga snack om bett och skor.........
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 11:35
Exakt! Och jag är övertygad om att det finns många fler av dessa 1000 (!) medlemmar som stör sig på detta. Då är det bättre om ni slutar skriva så det blir en roligare grupp än att vi förlorar medlammar och ni fortsätter med ert eviga tjat
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 11:57
Exakt, finns väl andra grupper som är till för sådana som vill ha barfota hästar osv.. tjata där=)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 12:33
Men just diskutioner om bett har det ju snackas om i evigheter! Man vet vad andra tycker och man kommer ju inte fram till något :S Vissa tycker om det bettet. Andra tycker om det bettet. Vissa vill ha skor. Vissa inte. Poänglöst!
Där finns ju t.o.m grupper som Lina nämner som handlar om just barfotahästar och så. Skriv i dom istället än här där vi vill läsa om mer! Det heter "Allt om hästar" och just nu kännes det mer som "Allt om bett". Tycker det finns sååååååååååååååååååååååååå mycket mer om hästar än bett & skor
Där finns ju t.o.m grupper som Lina nämner som handlar om just barfotahästar och så. Skriv i dom istället än här där vi vill läsa om mer! Det heter "Allt om hästar" och just nu kännes det mer som "Allt om bett". Tycker det finns sååååååååååååååååååååååååå mycket mer om hästar än bett & skor
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 19:43
Jag rider med stång, men använder den aldrig, utan använder kapson tyglarna :) men vi har skor fram annars så blir han halt och kan bara stå i boxen ;(
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 19:50
japp, men vill inte ha det i hagen eller liknande. de står ute 12 timmar om dagen, och jag vägrar att ha det i hagen,
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u1/_u4/_u2/_u5/_u2/_u3/u1425238/1426450587_m_1.jpg)
KossaKossaKossa
Fri 4 Nov 2011 19:54
det e inte meningen att man ska ha det i hagen heller ;p och på gräs borde han inte ömma.. Sen så ömmar de flesta hästar i början, när man tagit av skorna - man måste ge det tid att läka ;o
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 19:57
Vi har mera skogshage och det är ganska hårt, och vi tänker inte låta han lida, han vill inte ens gå ut ur boxen, utan vi måste putta ut han, och då hoppar han fram på bakbenen :(
InsolitaMilitem
Fri 4 Nov 2011 19:30
Min häst har skor på framfötterna, men det är för att han körs och trivs bäst med det. Han är mycket piggare nu när han har skor än innan när man kör :P
Zatia
Fri 4 Nov 2011 19:27
Min c ponny var tvungen att ha skor..
När vi tog av de så började de hela tiden att spricka efter ett tag så det gick inte alls D:
När vi tog av de så började de hela tiden att spricka efter ett tag så det gick inte alls D:
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Fri 4 Nov 2011 19:29
Det är synd, men vi försökte och det gick ej, det kostar ju endå pengar att ha skor så kan man slippa det är det ju bra på många vis haha D:
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 19:21
Rider med varken bett eller skor :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 19:17
Verkligen. Människor borde veta och ta reda på så mycket som möjligt om vad dom utsätter sina djurvänner för.
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u8/_u2/_u1/_u5/_u6/u821567/1440592151_m_1.jpg)
IamMe
Fri 4 Nov 2011 19:23
Haha nu sitter jag och läser texten om bett. Intressant .. Frågan är bara hur man ska få ägaren till hästarna att tro på detta haha ..
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u1/_u4/_u2/_u5/_u2/_u3/u1425238/1426450587_m_1.jpg)
KossaKossaKossa
Fri 4 Nov 2011 19:27
jag blev faktiskt lite chockad när jag läste den ;o
höhö, tur att Lukas e min xD
höhö, tur att Lukas e min xD
Pikatchu
Fri 4 Nov 2011 19:14
jag håller med @Jum-jum, vi varierar med bettlöst men rider även med bett, och han kan inte gå barfota då han snebelastar benen mer än med skor, Och ja jag har testat att ha honom barfota.
Jum-Jum
Fri 4 Nov 2011 19:11
Och jag tänker, ärligt talat, inte skämmas ett dugg för att jag använder både bett och skor på min häst.
Jag vet flera som är jättenöjda med sina barfotahästar och sina boots och jag tycker att det är jätteroligt att det fungerar för dem.
För oss gör det inte det, tyvärr.
Jag vet flera som är jättenöjda med sina barfotahästar och sina boots och jag tycker att det är jätteroligt att det fungerar för dem.
För oss gör det inte det, tyvärr.
![](http://cdn08.dayviews.com/105/_u3/_u0/_u1/_u7/_u9/_u4/u3017945/1342472231_m_1.jpg)
Priory
Fri 4 Nov 2011 21:24
Varför det? Jag tycker hon har både rätt och bra förklaringar och exakt vad hindrar mig från att säga det till henne så att hon vet det?
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u8/_u3/_u1/_u9/_u1/u831913/1397070712_m_1.jpg)
Sfut
Sat 5 Nov 2011 00:12
"min" häst är barfota utan större problem. Jag rider både med och utan bett så jag har inga problem med det. Men det finns dem som har och jag tycker inte att man ska generalisera så grymt mycket. Döm utifrån varje individ istället.
126 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498198333/