Saturday 5 November 2011 photo 1/29
|
Att vara eller att inte vara...
Bettlöst, barfota, bomlöst!
Idéerna går isär och metoderna är oändliga och vi gör alla olika.
den senaste tiden har det kommit några inlägg där man kunnat tolka texten i stil med att "den som inte gör som vi är trögtänkt, förstår inte sin häst bästa och vägrar tro på fakta."
Den här mentaliteten har jag så svårt för! Vad har ni för rätt att döma mig som person, för att jag inte följer de rutiner som passar för ERA hästar?
Barfotaverkning är inget nytt och finns numera i lite olika former (ex strasser, vildhästmetoden osv).
Jag TROR på barfotahästar, GRATTIS till alla er som har hästar som fixar det!
I vårt stall står en häst som är barfota bak (tidigare varit skodd, men använder nu boots under ridning istället). Det här hästen har fått kalashovar bak, strålarna har växt och hovarna mår bättre. Hästens ägare blev så nöjd att de provade att plocka av skorna även fram, men det klarade han inte eftersom belastningen blev så konstig och han slet hovarna väldigt snett. Därför har han skor fram igen.
Jag har en vän som har två hästar som hon ägt sedan de var små. De har aldrig haft skor och så länge det är möjligt kommer de att få vara utan. Hon rider med boots. Den äldre hästen har riktiga kalashovar och behöver bara boots om de ska rida mkt på väldigt hårt/stenigt underlag eller om det är halt ute (för broddarnas skull). Den yngre hästen har sk "fullblodshovar", alltså att de är ganska platta i sulan och han är därför mer öm (han är född sån) och behöver ha sina boots oftare.
Denna tjej har också en äldre fd travhäst (som varit ganska framgångsrik på banorna) Den hästen har varit skodd hela sitt liv och har dragits med en ful spricka i bakhoven. Den har inte gjort ont eller besvärat henne, men när de provade att ta bort skorna så växte sprickan bort!
Travhästen är egentligen ingen självklar barfotahäst om man jämför med den äldre som ägaren haft hela livet, men det fungerar för dem pga att hon använder boots och för att den här travhästen numera går lugnare turer.
Jag har själv haft en hovslagare som varit väldigt inriktad på barfotahästar (alla hans egna hästar går och tävlar barfota). Nu har jag inte kvar honom (INTE pga barfotasnacket ska jag tillägga utan av andra orsaker) men tom han sa att man måste ge hästarna rätt förutsättningar innan man börjar använda hästarna barfota.
Jag undrar också hur många av er som vet att VISS DEL av den fakta ni baserar er på kommer från en person som varit jagad av djurskyddet? En person som flyttade en akut sjuk fånghäst flera mil och gömde den för att djurskyddet inte skulle hitta kraken?
Jag är jätteglad för er och era hästars skull, ni har hittat en metod som fungerar, men för mig och min häst fungerar det inte.
Hoppas att ni kan acceptera det utan att kalla mig dum i huvudet, att jag ska tagga ner osv osv.
Jag prackar ju inte på er skor, så jag ser gärna att jag slipper bli påprackad barfotametoder.
TACK!
Annons
Comment the photo
TuCa
Sat 5 Nov 2011 17:41
Håller helt med dig! Är så trött på folk som är helt insnöade på sina teorier och tror att det funkar på alla hästar. Det är som att jag skulle säga att alla hästar funkar på lösdrift. För mina gör det. Eller "min" hingst är snäll mot andra hingstar, så då gör alla det. Eller alla Welsh cobar har bra hovar, för de jag har träffat har det. Nej, om det ändå hade varit så enkelt!
Jum-Jum
Sat 5 Nov 2011 17:47
Ja, om det varit så enkelt så hade vi kanske inte varit så osams med varann?
Trist är det i alla fall när man får åsikterna liksom nerkörda i halsen, eller hur man ska beskriva det.
Trist är det i alla fall när man får åsikterna liksom nerkörda i halsen, eller hur man ska beskriva det.
TuCa
Sat 5 Nov 2011 17:58
Ja eller hur?
Jag gör liksom det som jag anser är bäst för mina hästar. Och jag hoppas att alla göt likadant och efter egen förmåga! :)
Jag gör liksom det som jag anser är bäst för mina hästar. Och jag hoppas att alla göt likadant och efter egen förmåga! :)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 12:25
fin häst :)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 11:42
Jag håller med dig!
Min häst gick utan skor tills han var 5... Vi ville gärna attt han skulle vara barfota så länge som det gick men det gick inte längre. Han blev öm och vi kunde inte tävla/rida på vissa underlag... Därför satte vi på honom skor. Därför kan jag bli rätt arg när folk säger "VARFÖR har du skor på honom?! Vet du inte så dåligt det är??!!" Men jag har ju gett honom chanser och om jag fick välja skulle han gå barfota men nu sätter jag honom före mina egna behov och viljor :)
Min häst gick utan skor tills han var 5... Vi ville gärna attt han skulle vara barfota så länge som det gick men det gick inte längre. Han blev öm och vi kunde inte tävla/rida på vissa underlag... Därför satte vi på honom skor. Därför kan jag bli rätt arg när folk säger "VARFÖR har du skor på honom?! Vet du inte så dåligt det är??!!" Men jag har ju gett honom chanser och om jag fick välja skulle han gå barfota men nu sätter jag honom före mina egna behov och viljor :)
Jum-Jum
Sat 5 Nov 2011 16:13
Ja, det är ju i de allra flesta fall så att man gör saker för hästens skull. Sen finns det människor som inte har kunskap och behöver lära sig, men jag blir irriterad på just det här "one size fits all"-lösningarna. (Eller snarare alla som ska tvinga mig "oupplysta person" att införskaffa den lösningen.) För TYVÄRR fungerar det inte så.
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 10:45
Åhhhh!!!!!!!!! Barfota, bett, åsikter, jag döööööör.....
Jum-Jum
Sat 5 Nov 2011 16:14
Åsikter är en sak, det har ju alla rätt till. :)
Men det här påtalandet om att "alla som inte fattar bättre är totalt ovilliga att förstå" hela tiden gör mig irriterad.
Men det här påtalandet om att "alla som inte fattar bättre är totalt ovilliga att förstå" hela tiden gör mig irriterad.
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 10:29
Kan bara hålla med! Lösningen på alla problem är inte alltid att plocka bort skorna i alla lägen - tvärt om kan det i vissa fall försämra.
Har också en hovslagare som pysslar både med barfotaverkning såväl som skoning. Väldigt duktig kille med känsla för det han håller på med och som håller sig uppdaterad för ny kunskap. Frågade honom för ett tag sen sådär appropå om möjligheterna att plocka bort skor på våra grabbar. På den äldre valacken trodde han att det skulle funka, även om skor är smidigt när man tränar mycket inför distans. Dock går han ju inte i den typen av träning nu, så det borde inte vara några problem.
Den andra sa han uttryckligen nej till. Poppe har felaktig benställning vilket gör att framhovarna växer helt fel i förhållande till varanda. Kvaliten är det inget fel på, men formen på dem påminner om "fullblodshovar" och snedbelastningen har gjort den ena utfluten och sned i väggarna. Jag har tidigare haft den här hovlsagaren på en foderhäst med fula fånghovar där han gjort kanonjobb, men på våra egna grabbar har vi haft en annan som på senare åren misskött sin syssla lite vilket är anledningen till att vi rätt nyligen bytt. Poppe har alltså under en tid inte riktigt fått den hjälp med fötterna som han behövt, och det blir ju inte bättre av det direkt. Dock föll dommen ändå att skulle man plocka bort skorna fram så skulle de växa iväg helt åt fel håll. Som det är nu krävs det skor och korrigerande verkning för att hålla de någorlunda jämna, och eftersom benställning inte växer bort så kommer det nog alltid vara en dum ide att plocka bort dojjorna för hästens egna hälsa.
Så jag kan egentligen bara hålla med om din text - det finns ingenting som är "Den rätta vägen" där allt annat är fel. Då är man trångsynt, oavsett vad man anser vara rätt och fel.
Har också en hovslagare som pysslar både med barfotaverkning såväl som skoning. Väldigt duktig kille med känsla för det han håller på med och som håller sig uppdaterad för ny kunskap. Frågade honom för ett tag sen sådär appropå om möjligheterna att plocka bort skor på våra grabbar. På den äldre valacken trodde han att det skulle funka, även om skor är smidigt när man tränar mycket inför distans. Dock går han ju inte i den typen av träning nu, så det borde inte vara några problem.
Den andra sa han uttryckligen nej till. Poppe har felaktig benställning vilket gör att framhovarna växer helt fel i förhållande till varanda. Kvaliten är det inget fel på, men formen på dem påminner om "fullblodshovar" och snedbelastningen har gjort den ena utfluten och sned i väggarna. Jag har tidigare haft den här hovlsagaren på en foderhäst med fula fånghovar där han gjort kanonjobb, men på våra egna grabbar har vi haft en annan som på senare åren misskött sin syssla lite vilket är anledningen till att vi rätt nyligen bytt. Poppe har alltså under en tid inte riktigt fått den hjälp med fötterna som han behövt, och det blir ju inte bättre av det direkt. Dock föll dommen ändå att skulle man plocka bort skorna fram så skulle de växa iväg helt åt fel håll. Som det är nu krävs det skor och korrigerande verkning för att hålla de någorlunda jämna, och eftersom benställning inte växer bort så kommer det nog alltid vara en dum ide att plocka bort dojjorna för hästens egna hälsa.
Så jag kan egentligen bara hålla med om din text - det finns ingenting som är "Den rätta vägen" där allt annat är fel. Då är man trångsynt, oavsett vad man anser vara rätt och fel.
Jum-Jum
Sat 5 Nov 2011 16:35
Alltså! Du ÄR min själsfrände! Hur kan två personer tycka så lika om allting! Om jag dör skickar jag mina hästar till dig! ;)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 17:16
Hahaha, herregud vad trevligt! Att ha en hästsjälsfrände över näter är ju inte så tokigt!;)
Lovar att sköta kusarna dina om de mot all förmodan skulle komma hit, men då får du göra detsamma med min lille skit:P
Lovar att sköta kusarna dina om de mot all förmodan skulle komma hit, men då får du göra detsamma med min lille skit:P
Jum-Jum
Sat 5 Nov 2011 16:07
Jag ska nog inte gå ut med namn här (jag tror inte att det är ok enligt reglerna eftersom det kan bli tal om förtal) men om man vill är det nog rätt enkelt att googla fram.
Qellav
Sat 5 Nov 2011 16:12
Jag förstår. Men det är alltså en person som verkar hästar, eller? En barfotaverkare?
Jum-Jum
Sat 5 Nov 2011 16:19
Tyvärr hittar jag inga artiklar (det stod en dl om denna person i Arbetarbladet för några år sedan) men ja, denna person rör sig inom barfotaverksamheten.
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 09:50
Åh så bra text=D.
Håller med dig, saker och ting funkar olika på olika hästar.
Förr kunde inte vår ena häst gå barfota alls, blev halt hela tiden.
Nu Kan hon äntligen gå barfota utan problem.
Min häst klarar av att gå barfota men på sommaren när det är tävlingssäsong har hon skor just pga att det är mycket gräsbanor i hoppning, men hon går utan hela vintern och när det är inomhus säsong=). Jag tycker man ska låta alla göra som de vill..
Mitt fullblod jag hade kunde absolut inte gå barfota, precis som den du skrev om så hade hon tunna sulor och blev super öm, jag testade ha henne barfota men hon staplade fram. Tycker man ska ha skor om hästen verkligen inte klarar att vara utan=)
Håller med dig, saker och ting funkar olika på olika hästar.
Förr kunde inte vår ena häst gå barfota alls, blev halt hela tiden.
Nu Kan hon äntligen gå barfota utan problem.
Min häst klarar av att gå barfota men på sommaren när det är tävlingssäsong har hon skor just pga att det är mycket gräsbanor i hoppning, men hon går utan hela vintern och när det är inomhus säsong=). Jag tycker man ska låta alla göra som de vill..
Mitt fullblod jag hade kunde absolut inte gå barfota, precis som den du skrev om så hade hon tunna sulor och blev super öm, jag testade ha henne barfota men hon staplade fram. Tycker man ska ha skor om hästen verkligen inte klarar att vara utan=)
Jum-Jum
Sat 5 Nov 2011 16:10
Jum-Jum skulle jättegärna få vara utan skor OM han kunde. Enligt många (men långt ifrån alla ska jag säga, för varenda kotte är ju inte den påprackande typen) så ska det ju fnka om man drar av honom skorna och låter honom gå i hagen tills hans hovar vant sig. Detta kommer att ta tid + att det blir ett lidande för honom eftersom han är öm även i hagen utan skor. Och vad händer med hans insulinresistens under tiden? (Insulinresistens bekämpas väl med motion nämligen)
Anonymous
Sat 5 Nov 2011 16:56
Precis=) Förstår vad du menar =).
Jag tycker alla de som är emot skor osv försöker pracka på en, vi som är lite mer för skor sitter inte och prackar på de som gillar barfota=)
Jag tycker alla de som är emot skor osv försöker pracka på en, vi som är lite mer för skor sitter inte och prackar på de som gillar barfota=)
27 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498217855/