Wednesday 9 November 2011 photo 4/20
![]() ![]() ![]() |
Jag är någon flitig bilduppladdare i gruppen. Däremot uppskattar jag den för att här ofta kommer intressanta diskussioner och det finns mycket rolig läsning. Har jag något vettigt att bidra med så gör jag det, annars låter jag bli att kommentera.
Lovade mig själv att inte göra några åsiktsinlägg för ett bra tag sedan, men där finns ett litet ämne som jag stör mig på och som alltid irriterar mig. Därför bryter jag min egen regel och lägger upp vad jag misstänker blir mitt första och enda åsiktsinlägg med bild.
Så, ämnet är "Ögonblicksbilder" och den frihet man tar sig att döma folk efter en dessa. Något som tagits upp innan och som tyvärr folk inte har koll på. Gillar du ej ämnet finns inget krav på att fortsätta läsa, men väljer du att kommentera så ber jag dig i alla fall att läsa igenom texten innan.
Så, vem är jag att säga lägga mina fem ören?
Jag har alltså hållit på med foto – och specifikt hästfoto – i ett par års tid. Jag har gjort såväl privatfotograferingar som varit officiell fotograf på en del större evenemang och fotograferat diverse grenar. Ryttarna i fråga har alltså inte enbart varit på lokal nivå, utan här ingår ju även väldigt skickliga ryttare på högre nivå. Så jag må kanske inte vara en expert inom andra områden, men finns det något jag kan så är det foto.
Så vad är en ögonblicksbild? Visst finns det de som vill säga "Det finns inga ögonblicksbilder, alla bilder representerar ett ögonblick". Och jådå, på ett sätt stämmer det absolut.
Men! Termen Ögonblicksbild ÄR en befintlig term och denna term betyder en viss sak. Det är inget påhittat ord utan är alltså ett ord med en viss innebörd.
En ögonblicksbild används ofta för att hänvisa till en bild som är tagen på ett vis som skiljer sig från verkligheten något. Med det menar man alltså att något ser väldigt dramatiskt/komiskt/konstigt ut, medans det inte nödvändigtvis representerar hur den verkliga situationen var eller verkade. Det är alltså ett allmänt begrepp som används överallt och inte något som hittats på för att täcka sina brister inom hästvärlden.
Och ja, givetvis har bilden hänt (såtillvida den inte är manipulerad). Det kan man ju givetvis inte neka till. Men då kommer ju frågan: Varför? Varför blev det som det blev på bilden? Och det är här som jag tycker att var och en bör tänka till. Folk bakom datorskärmar tenderar att ta en titt på en bild, tro att de vet vad som hänt och döma situationen på bilden efter detta. Låt bli att göra det! Det är så fruktansvärt enkelt att via en enda bild vrida verkligheten. En enda bild av något säger inget mer om en person än att det just den millisekunden såg ut som det gjorde. Det säger inget om varför, hur det blev så eller vad som kunde göras för att förebygga det – och om man bakom sin skärm då tar sig rätten att döma personen på bilden eller situationen så säger det betydligt mer om personen bakom skärmen själv än om personen på bilden.
Jag tar ett konkret exempel: I våras skulle jag fotograferas med min häst. Jag äger en westernstång som jag ridit lite med och fått in känslan för, men använder inte den vanligtvis då jag inte anser att vi är där än utbildningsmässigt. Men eftersom vi dagen till ära enbart skulle stå still och ta lite porträttbilder på lång tygel och hästen var van vid bettet så togs det på för effekten på bildens skull då stången är rätt fin. Så sagt och gjort – ut i skogen begav vi oss och det fotograferades en del. Dock var alltså skogen i fråga rätt full av björnbärssnår. Inget som normalt sett påverkar oss då både hästen och jag har bra koll på vart vi rider, men just den här dagen tappade Herrn koncentrationen och tog ett steg till sidan. Jag visste om att snåret stod jämte och ville definitivt inte torka repat hästben. Alltså gällde det att flytta hästen på millisekunden. Detta reulterar i att jag tittar ned för att kolla omgivningen och får göra en tvär "gir". Och resultatet är givet: på bild har vi en ryttare med hög hand, en häst som ser illa till mods ut och gapar med en stång i munnen och en ryttare som glor i backen – allt i porträttformat vilket gör att man inte ser omgivningen. När denna bild sedan publiceras så var ju givetvis kommentarerna därefter och folk antog hit och dit – trots att ingen hade en aning om vad som som egentligen hände, varför eller hur det blev så.
Kände hästen smärta – absolut, klart han gjorde… Men hade det varit bättre om jag lät honom sätta ned den där bakhoven rakt ned i snåret? Jag hade undvikit gapandet men hade istället fått plocka taggar i hästben hela dagen. Vilket vann vi på? Och vilken rätt har då de som inte har sett mer än bilden att döma mig efter den?
Detta är alltså definitionen av ögonblicksbild – Något händer på bild, men säger ingenting om situationen.
Bilder som representerar ryttare och häst på ett sätt som inte nödvändigtvis stämmer med hur verkligheten ser ut för dem är inget konstigt. Jag har tonvis med bilder på extremt skickliga hästfolk som under den där enda millisekunden fått in en pose/grimars/rörelse som får dem att framstå som totala nybörjare.
Tror man däremot själv att man är ofelbar och att man själv minsann aldrig har gjort något liknande så måste man däremot rannsaka sig själv, för jag kan garantera er att det inte finns en enda kotte här som inte skulle kunna få en helt felaktig bild av sig själva fångade på bild. De saker som fångas på bilden är ofta sånt som man inte ens själv tänker på här det händer då det kan se så litet och löjligt ut – men fruset i tiden på ett foto kan det se så mycket mer ut.
Så som sagt – jag säger inte att det som fastnat på bilden ej har hänt. Det har det ju givetvis.
Jag ber er bara att låta bli att klanka ned på andra eller döma dem när ni ser en bild. Ni har ingen aning om vad som ledde dit. Ni vet inte hur situationen såg ut. Ni är inte själva ofelbara, och framförallt… Det är mänskligt att fela. Ingen är född till expert, trots att det vore så mycket enklare om vi alla var det. Vi har alla gjort fel nån gång, på ett eller annat sätt.
Sådär – det var mina fem ören. Ni får ta det precis som ni vill, och det är inte riktat till någon speciell, utan bara en allmän reflektering.
Annons
Camera info
Camera NIKON D200
Focal length 200 mm
Aperture f/3.5
Shutter 1/640 s
ISO 125
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 14 Nov 2011 01:21
TACK!
En sån här text har jag väntat länge på! :D
En sån här text har jag väntat länge på! :D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 13 Nov 2011 23:16
skulle jag få lov att använda denna bilden som framside-bild på gruppen i en vecka? självklart skriver jag att det är din bild :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 13 Nov 2011 23:18
Pja, varför inte? :) Bara där finns någon form av hänvisning till fotograf så är det ok:)
Mos410
Fri 11 Nov 2011 00:04
Toppen text håller med i stora delar.
Måste dock säga att det finns två saker som kan göra att jag dömer enbart på bilder ändå och det är om det är en "otrevlig" bild och den på bilden själv har en "stolt" bildtext om hur duktiga denne är eller om det är återkommande på flera bilder. Det är bara ett ögonblicks bild men en ögonblicks bild som åter kommer ofta.
Kan även känna åt andra hållet, folk har lätt för att nästan "avguda" och idolisera folk med toppen bilder, det kan vara ögonblicks bild där allt ser toppen ut och automatiskt blir denna ryttare super duktig på allt. Ingen vet till hundra hur resterande av passet dåg ut och text kan också ljuga, vill man få beröm och har en bra bild så är det lätt att manipullera med stolta texter.
Summa sumarum man bör nog inte göra sig en klar uppfattning åt något håll för en man sett allt live själv :)
Måste dock säga att det finns två saker som kan göra att jag dömer enbart på bilder ändå och det är om det är en "otrevlig" bild och den på bilden själv har en "stolt" bildtext om hur duktiga denne är eller om det är återkommande på flera bilder. Det är bara ett ögonblicks bild men en ögonblicks bild som åter kommer ofta.
Kan även känna åt andra hållet, folk har lätt för att nästan "avguda" och idolisera folk med toppen bilder, det kan vara ögonblicks bild där allt ser toppen ut och automatiskt blir denna ryttare super duktig på allt. Ingen vet till hundra hur resterande av passet dåg ut och text kan också ljuga, vill man få beröm och har en bra bild så är det lätt att manipullera med stolta texter.
Summa sumarum man bör nog inte göra sig en klar uppfattning åt något håll för en man sett allt live själv :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 12 Nov 2011 17:19
Jag håller absolut med dig om att det går att vinkla bilder till andra hållet med! Som sagt, man ska inte lita för mycket på en bild i något sammanhang;)
Sen tror jag att i princip alla - medvetet såväl som omedvetet - alltid vinklar sina bilder till det mer positiva. Är ju själv "arbetsskadad" när det kommer till foto och är skitpetig med att bakgrunden ska vara ren, ljuset fint, bilden tagen i rätt steg osv, så jag är den första att erkänna att jag laddar upp det! Men som sagt, jag tror att alla har den tendensen. Tar man 50 bilder på en dag och man ska ladda upp 10 så blir det ju för sågott som alla de bilder som man själv är mest nöjd med, dvs där allt klaffar bäst.
Men absolut - visst är det lätt att vinkla bilder till att ge en nästintill bättre bild av sig själv än vad verkligheten innehåller!
Sen tror jag att i princip alla - medvetet såväl som omedvetet - alltid vinklar sina bilder till det mer positiva. Är ju själv "arbetsskadad" när det kommer till foto och är skitpetig med att bakgrunden ska vara ren, ljuset fint, bilden tagen i rätt steg osv, så jag är den första att erkänna att jag laddar upp det! Men som sagt, jag tror att alla har den tendensen. Tar man 50 bilder på en dag och man ska ladda upp 10 så blir det ju för sågott som alla de bilder som man själv är mest nöjd med, dvs där allt klaffar bäst.
Men absolut - visst är det lätt att vinkla bilder till att ge en nästintill bättre bild av sig själv än vad verkligheten innehåller!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u5/_u2/_u6/_u7/_u5/u526752/1393280315_m_1.jpg)
Mos410
Sat 12 Nov 2011 23:27
Klart man väljer de bästa bilderna :) gör jag med okej kanske inte alltid det blir bilden där hästen gör bäst ifrån sig men det beror ju mkt på att jag antingen får fota med självtlösare eller så fotar folk som inte är så vana (alternativ jag fotar i hage eller liknande och klantar mig med mina nybörjar missar) så det blir kanske bilden med bäst skärpa även om hästen kanske går lite bättre på den andra eller så (beror ju helt på hur stor missen är). De beror ju på:)
Men det är inte helt ovanligt att folk bara lägger upp de bästa bilderna och sedan via text "förfinar" och hoppar över allt som inte passade^^
Och som sagt kan jag "döma" bilder som ser illa ut (häst som går bakom hand med sadel för långt fram eller liknande) och ryttaren lägger en text under om hur duktiga dom är.
Brukar dock oftast undvika att komentera om det inte är något speciellt.
Men det är inte helt ovanligt att folk bara lägger upp de bästa bilderna och sedan via text "förfinar" och hoppar över allt som inte passade^^
Och som sagt kan jag "döma" bilder som ser illa ut (häst som går bakom hand med sadel för långt fram eller liknande) och ryttaren lägger en text under om hur duktiga dom är.
Brukar dock oftast undvika att komentera om det inte är något speciellt.
HannaWretman
Thu 10 Nov 2011 18:06
äntligen någon som kunde sätta pennan på pappret som man kan säga :p har försökt formulera mig i liknande text, men har inte lyckats.
jag är själv sjukt intresserad av att fotografera och vet att minsta lilla förändrar så gott som hela bilden :)
jag är själv sjukt intresserad av att fotografera och vet att minsta lilla förändrar så gott som hela bilden :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 10 Nov 2011 20:19
Kan bara instämma. Det finns ju en anledning till att uttrycket "en bild ljuger aldrig" inte används längre. Även om den inte är manipulerad känns det trist att så många utgår från att den representerar helheten. Lika trist är det att folk är så otroligt oförstående och oförlåtande till minsta lilla fel man kan se på bild.:/
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u7/_u7/_u5/_u1/_u6/u775166/1358443938_m_1.jpg)
HannaWretman
Fri 11 Nov 2011 10:33
(Y) :)
jag var själv med om en sak, då vi skulle gå över en väg alltså där det kommer bilar i full fart.. min och min kompis ponnys stannade mitt på vägen och vägrade gå.
då såg jag en lastbil komma i full fart mot oss..
det ända jag kunde göra för att få med både min och min kompis ponny var att slå till min ponny med spöet .
som tur var hann vi båda över eftersom att min ponny flög framåt så följde den andra ponnyn med, det var precis på sekunden att vi hann över och lastbilen hade aldrig hunnit stanna.
men det jag menar är liksom om det skulle ha fastnat på bild så hade folk trott att jag slog min häst varje dag..
jag var själv med om en sak, då vi skulle gå över en väg alltså där det kommer bilar i full fart.. min och min kompis ponnys stannade mitt på vägen och vägrade gå.
då såg jag en lastbil komma i full fart mot oss..
det ända jag kunde göra för att få med både min och min kompis ponny var att slå till min ponny med spöet .
som tur var hann vi båda över eftersom att min ponny flög framåt så följde den andra ponnyn med, det var precis på sekunden att vi hann över och lastbilen hade aldrig hunnit stanna.
men det jag menar är liksom om det skulle ha fastnat på bild så hade folk trott att jag slog min häst varje dag..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 Nov 2011 18:33
Super bra skrivit, håller med dig=) Äntligen någon som yttrar sig om detta ämne på ett bra vis=)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 Nov 2011 15:13
supertext! verkligen! hoppas mång läser och tänker lite till nästa gång dem ser en bild..
30 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498394747/