Sunday 13 November 2011 photo 22/26
![]() ![]() ![]() |
Hur får jag min häst att gå i form?
Någon hjälp tygel?
Annons
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 20:45
hahaha . jeez, det du vill e att din häst ska kröka på nacken, och därför tvinga ner den i det med hjälptyglar..
När tänker du fråga dig hur man ARBETAR en häst då?
När tänker du fråga dig hur man ARBETAR en häst då?
maffiaponny
Tue 15 Nov 2011 15:12
det är farligt att säga sådana saker över internet, det kan hända så sjukt mycket, så du kanske gör fel så hästen blir rädd osv.. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u3/_u2/_u3/_u9/_u0/_u9/u3239098/1343162699_m_1.jpg)
maffiaponny
Tue 15 Nov 2011 17:50
ja, men om man säger något hon inte vet hur man gör, så kan det det ge stora skador på hästen ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u1/_u7/_u7/_u3/_u2/u2177324/1344891718_m_1.jpg)
viktoriaa
Tue 15 Nov 2011 21:47
jag vet att dt kan det men hon är kanske smart nog att fatta att inte göra saker som man INTE fattar på sin älskling?^^
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 15 Nov 2011 13:25
Det finns inga genvägar till att hästen ska komma i rätt form ju men häng inte upp dig så mycket på vad hästens huvud är, Lägg istället energi på att den ska lyssna för dina hjälper. När du kan jobba din häst bakifrån och in i handen så kommer din hästs form att falla på plats av sig själv :) Du ska få h*n att jobba från bakbenen, börja trampa under sig, jobba i ryggen osv men ta hjälp av en tränare :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 14 Nov 2011 18:15
för mke på fingrarna, ledande tygeltag, arbeta med hästen.
Funkar för mig, utmärkt! ;)
Funkar för mig, utmärkt! ;)
Toti
Mon 14 Nov 2011 17:08
Hjälptyglar är aldrig ett bra alternativ.
Och att sitta via internet och säga 'gör såhär' utan någon grund alls känns inte så bra.
Så ta tipsen du får med en nypa salt.
Och att sitta via internet och säga 'gör såhär' utan någon grund alls känns inte så bra.
Så ta tipsen du får med en nypa salt.
Priory
Mon 14 Nov 2011 15:55
När den är avslappnad i hela kroppen och höjer ryggen samt använder bakdelen går hästen i form, hästen på bilden går inte i form.
m-ternrud
Mon 14 Nov 2011 14:15
Använd inte hjälptyglar, man "lurar" sig själv att hästen går i form typ...
Spoookie
Mon 14 Nov 2011 12:08
försöker leda den ner i form och använder typ aldrig händerna, använder mest bena, spookie har blivit så mkt finare sen i vintras !
tojjeGustafsson
Mon 14 Nov 2011 07:17
man ska inte använda hjälp tygel det blir aldrig bra , till slut . jag bara red min häst och vipps så va den i form , det kommer med tiden :)
Majaasagur
Mon 14 Nov 2011 01:37
Du kan alltid tvinga ner en häst med ett skarpare bett eller en hjälptygen men det är verken snällt eller ärligt ... ge oftast mer skador detsutom .
Bästa sättet är att arbeta arbeta arbeta ! ställa , plocka lite hela tiden och låta han söka sig själv nedåt då dom hittar sin egna natulliga form där dom trivs själva så snälla använd inte något annat hjälp medel! :) ett smart tips är ju att rida för en tränare någon gång som kan visa hur du kan arbeta din häst på ett sådant sätt :)
Bästa sättet är att arbeta arbeta arbeta ! ställa , plocka lite hela tiden och låta han söka sig själv nedåt då dom hittar sin egna natulliga form där dom trivs själva så snälla använd inte något annat hjälp medel! :) ett smart tips är ju att rida för en tränare någon gång som kan visa hur du kan arbeta din häst på ett sådant sätt :)
Dagiiis
Mon 14 Nov 2011 00:07
Precis som nedan sagt, låt bli allt som har med hjälptyglar o göra, det blir aldrig bra i slutändan!
Rid med säte, skänkel (utan att bli tjatig), få en ärlig framåtbjudning från hästen, då du kan fånga upp energin och omvandla den till vacker styrka i form av det du vill ha.
Håll bakkärran aktiverad, flytta och se till att hålla ett stadigt undertramp, ha en stadig, följsam hand som finns där när hästen behöver den men är snabb nog att ge eftergift i den sekund den är lämplig.
Kom ihåg, det finns inga genvägar!
Rid med säte, skänkel (utan att bli tjatig), få en ärlig framåtbjudning från hästen, då du kan fånga upp energin och omvandla den till vacker styrka i form av det du vill ha.
Håll bakkärran aktiverad, flytta och se till att hålla ett stadigt undertramp, ha en stadig, följsam hand som finns där när hästen behöver den men är snabb nog att ge eftergift i den sekund den är lämplig.
Kom ihåg, det finns inga genvägar!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 13 Nov 2011 23:14
du måste ha pessoa och sedan såga ner hästen och gärna sporrar som du trycker in i sidorna
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 14 Nov 2011 10:18
men våran älskade @Halvblodssnobb var inte här, så kommenterade åt henne :P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 13 Nov 2011 23:01
använd gramartygel , då får du garanterat hästen att böja på nacken .
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 14 Nov 2011 18:46
nej , har jag sagt det ?
jag sa bara att den böjer på nacken då.
jag sa bara att den böjer på nacken då.
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u1/_u6/_u0/_u4/_u9/_u7/u1604975/1384970982_m_1.jpg)
Majaasagur
Mon 14 Nov 2011 20:15
ja och jag fortsatte bara meingen med att de inte är nyttigt för något av de ;s
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 13 Nov 2011 21:40
Ingen hjälptygel, är inte på ett "ärligt" (som nedanståendeI sätt enligt mig, skulle ta och rida mycket ex. skänkelvikningar, ställa i volter, öppna, sluta, mycket halvhalter, rid för tränare kanske ? (:
Var allt jag kom på, hehe :)
Var allt jag kom på, hehe :)
PauSvan
Sun 13 Nov 2011 21:20
Wiie briar, pappan till min häst! =D
Aldrig haft någon hjälptygel, då går dom inte ärligt i form - anser jag. Jag tycker att ryttaren måste få hästen i form anars fuskar man bara och man lär sig inget på fusk =)
Rama in dom och led dom neråt. Jag tycker det är lättast att göra på en volt när hästen ligger rätt så mjuknar man i handen. man drar inte ner dom utan gör det i etapper liksom. leder, släpper, leder, släpper osv. =)
Aldrig haft någon hjälptygel, då går dom inte ärligt i form - anser jag. Jag tycker att ryttaren måste få hästen i form anars fuskar man bara och man lär sig inget på fusk =)
Rama in dom och led dom neråt. Jag tycker det är lättast att göra på en volt när hästen ligger rätt så mjuknar man i handen. man drar inte ner dom utan gör det i etapper liksom. leder, släpper, leder, släpper osv. =)
AlexanaForever
Sun 13 Nov 2011 21:16
det SKA komma bakifrån, alltså går det inte med hjälptygel.
volter / skänkelvikingar
volter / skänkelvikingar
Houdinis
Sun 13 Nov 2011 21:11
Du måste först kunna få hästen att gå framåt! det är i princip det viktigaste..sen kan du ställa/böja hästen på volter och lösgöra osv. se till att yttertygeln ALLTID är sträckt och att du ALLTID har kontakt med ytter..Sen kan du leda med innertygeln (och samtidigt ha stöd med ytter) och driva på framåt så hästen arbetar med bakbenen/ryggen.. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 13 Nov 2011 21:03
bästa är att jobba med sitsen o drivet utan hjälp tygel men om de verkligen är så att du känner att de inte fungerar prova med martingall o evult gramantygel men aldrig snudd då du inte kan reglera snudden som med en graman men rider du med graman se till att ALDRIG! rida på den utan ha alltid tygeln kortare än gramanen
![](http://cdn07.dayviews.com/107/_u2/_u2/_u7/_u6/_u4/_u9/u2276497/1473969740_m_1.jpg)
Houdinis
Mon 14 Nov 2011 08:15
Martingal hjälper hästen att inte skjuta upp huvudet för långt i hoppning. Den hjälper då inte att få hästen att gå i form..Graman är ganska skarpt, vad jag har hört, så en ridlärare till gramanen är att rekommendera!
Men du får gärna berätta lite mer om hur hästen går i form med en martingal? eller blandar du kanske ihop med thideman? ;)
Men du får gärna berätta lite mer om hur hästen går i form med en martingal? eller blandar du kanske ihop med thideman? ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 14 Nov 2011 17:01
nej martingal kan även användas i dressyren finns mängder med olika sorters martingaler till olika grenar precis som sadlar.. o jag har erfarenhet av graman o den är ändast skarp om man rider på så vis som jag nämde förut vilket inte är bra för hästen gramanen ska vara lång o hållas under tygeln. tygeln ska alltid vara kortare än gramanen men man ska inte dra in den direkt utan man kortar upp den lika dant som med tygeln. visst om man inte har en blekaste aning om hur den ska användas bör man ta hjälp av någon som vet men de behöver verkligen inte vara en så kallad ''duktig ridlärare'' jag tog hjälp av en tjej i stallet när jag började med min men min häst funkar inte på det han blir bara stressad.
http://www.hooks.se/ArticleSearch.aspx?orgKeywords=*martingal*&keywords=*martingal*
exempel hittar du där bäst till allround är http://www.hooks.se/product.aspx?productid=390112
eller
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=390640
för hopp brukar man använda denna modellen:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=390165
http://www.hooks.se/ArticleSearch.aspx?orgKeywords=*martingal*&keywords=*martingal*
exempel hittar du där bäst till allround är http://www.hooks.se/product.aspx?productid=390112
eller
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=390640
för hopp brukar man använda denna modellen:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=390165
![](http://cdn07.dayviews.com/107/_u2/_u2/_u7/_u6/_u4/_u9/u2276497/1473969740_m_1.jpg)
Houdinis
Mon 14 Nov 2011 17:26
Då tycker jag att man mycket väl kan rida utan hjälptygel!
OCH rida för en tränare..
OCH rida för en tränare..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 14 Nov 2011 17:37
jo visst kan man rida för en tränare oxå ;) men alla har inte pengarna till det. jag betalar allting med min häst själv har ingen hjälp ifrån mina föräldrar till sådant jag har inte precis råd att betala en gång i veckan vilket nog är behövligt för att hästen ska lära sig något en gång räcker inte.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 13 Nov 2011 21:03
Tänk att du ska rida hästens bakdel fram till bettet :)
Och ta och ge i tyglarna , med ha ett fast stöd på yttertygeln.
Sedan så tycker jag att du ska ta hjälp av tränare, alla ger olika råd.
Och måste du fråga i en grupp så fråga en tränare istället.
Och för mig är det så att rider jag hästen korrekt så kommer den i form automatiskt =)
Och ta och ge i tyglarna , med ha ett fast stöd på yttertygeln.
Sedan så tycker jag att du ska ta hjälp av tränare, alla ger olika råd.
Och måste du fråga i en grupp så fråga en tränare istället.
Och för mig är det så att rider jag hästen korrekt så kommer den i form automatiskt =)
Jum-Jum
Sun 13 Nov 2011 21:01
Jobba hästen mellan handen och skänkeln!
I första hand måste hästen gå fram, därefter fångar man upp energin försiktigt i handen och får den att samla sig.
I första hand måste hästen gå fram, därefter fångar man upp energin försiktigt i handen och får den att samla sig.
51 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498561040/