Wednesday 16 November 2011 photo 9/15
|
innan ni tänker "vilken jävla bild det här vill inte jag läsa" läs ändå, för jag vill bara vrida och vända lite så att ni kanske kan tänka snäppet längre.
Vad visar bilden?
En häst som gapar.
Varför gapar hästen?
Det kan finnas många olika skäl. Oftast försöker hästen undkomma ryttarens hårda hand, i andra fall för att den inte gillar bettets verkan.
Åtgärd?
"Don't need a noseband, trie lighter hands or a different bit"
Alltså istället för att sätta på en nosgrimma, pröva att mjukna i handen och/eller byt bett.
Bilden är hemsk, men hade den varit trevligare om hästen haft en nosgrimma så att den inte kunnat öppna munnen? Bettet hade verkat ännu skarpare med nosgrimma då hästen inte kan undkomma smärtan genom att gapa.
Såfort en häst öppnar munnen tycker vi det ser hemskt ut och vill dölja det för oss själva och andra genom att helt enkelt stänga hästens mun med diverse nosgrimmor.
I äldre böcker med bilder på hästar, kanske från -70 talet, var det väldigt få som hade nosgrimma, på sin höjd en engelsk eller kanske en remont.
Så hur kom det sig att vi helt plötsligt måste ha till och med dubbla nosgrimmor?
" Min häst måste ha nosgrimma för annars lyssnar han inte på bettet"
-byt bett istället så ska du se att hästen blir nöjdare
"Jag använder nosgrimma för att det är snyggt"
-okej, bara hästen är helt nöjd med bettet och din hand och bara bettet ligger bra i munnen ser jag inget fel med det. Men spänn inte upp bettet så att det drar i mungiporna! Ofta är tumreglen "två veck i mungipan" Varför ska mungipan veckas? Varför ska vi dra i hästens mun i onödan? Tro mig, bettet är kvar i munnen även om det inte är två veck i mungipan.
"Min häst gapar utan nosgrimma"
-Och då är frågeställningen lika som i början: varför? Vill den slippa bettet eller handen?
"Nosgrimman håller bettet på plats"
-No need to! Bettet hålls på plats ändå, och om inte så är det du som är för hård i handen.
Bilden är ett hemskt EXEMPEL, det ser inte alltid så illa ut, absolut inte.
Annons
Comment the photo
PonnieMadde
Sat 19 Nov 2011 10:30
Det här behöver ju inte ens diskuteras, det är ju självklart.
Och fruktansvärt!
Och fruktansvärt!
saumench
Thu 17 Nov 2011 19:48
det som är hemskt med bilden är väl ändå att tungan ligger över bettet?
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:47
så att hästen öppnar munnen för att undkomma ett kraftigt tygeltag är inte hemskt?
Jo hästen lägger tungan över bettet, för att undkomma obehag i gommen. Tar man ett kraftigt tygeltag slår bettet (tränsbett) ofta upp i gommen. Eftersom gommen är känsligare än tungan vill hästen skydda gommen och lägger då tungan över bettet för att minska obehaget.
Det finns säkert hästar som lägger tungan över bettet för att undkomma arbete, men grundorsaken tror jag är att dem inte är helt nöjd med bettet och/eller ryttarens hand. :]
Jo hästen lägger tungan över bettet, för att undkomma obehag i gommen. Tar man ett kraftigt tygeltag slår bettet (tränsbett) ofta upp i gommen. Eftersom gommen är känsligare än tungan vill hästen skydda gommen och lägger då tungan över bettet för att minska obehaget.
Det finns säkert hästar som lägger tungan över bettet för att undkomma arbete, men grundorsaken tror jag är att dem inte är helt nöjd med bettet och/eller ryttarens hand. :]
saumench
Fri 18 Nov 2011 16:59
jo de e hemskt.
tror jag missuppfatta din text, uppfattade det som att du menade att bilden inte var så hemsk.
jag vet att bettet åker upp i gommen, jag är inte helt bakom flötet
tror jag missuppfatta din text, uppfattade det som att du menade att bilden inte var så hemsk.
jag vet att bettet åker upp i gommen, jag är inte helt bakom flötet
EmmaMarvin
Thu 17 Nov 2011 18:32
Nja vecket i mungipan vad min veterinär sa till mig är för att då ligger bettet rätt med hur tänderna sitter i hästens mun, då är det ingen risk att tänderna tar skada av bettet =)
Men det är bara vad jag har fått reda på.
Min häst gapar ibland men jag vet också om det & så fort jag mjuknar i handen så slutar han gapa, men oftast så tuggar han på bettet eller suger på det så det ser konstigt ut på vissa bilder =P
Jag har bara 1 nosgrimma på mitt träns & jag tror det är remontgrimman, men den sitter oftast ganska löst för jag tycker ointe om när man spänner den =)
Men du har rätt i det du skriver, tänk på vad orsaken till att hästen gapar är innan man försöker tvinga igen munnen på den =)
Jag har testat massa olika bett på min häst, pelham, vanligt tränsbett (3 delat) och nu har jag nova bettet & nova bettet är det som fungerar bäst, sen har mim häst för vana att gapa oavsett vad (där är in get fel på honom) för jag har sett honom göra det även när han blivit riden bettlöst =P
Nu har jag inte ridit bettlöst på honom då jag faktiskt aldrig gjort det på en häst =/ kanske borde testa det!
Haha oj vad långt detta blev =D
Men det är bara vad jag har fått reda på.
Min häst gapar ibland men jag vet också om det & så fort jag mjuknar i handen så slutar han gapa, men oftast så tuggar han på bettet eller suger på det så det ser konstigt ut på vissa bilder =P
Jag har bara 1 nosgrimma på mitt träns & jag tror det är remontgrimman, men den sitter oftast ganska löst för jag tycker ointe om när man spänner den =)
Men du har rätt i det du skriver, tänk på vad orsaken till att hästen gapar är innan man försöker tvinga igen munnen på den =)
Jag har testat massa olika bett på min häst, pelham, vanligt tränsbett (3 delat) och nu har jag nova bettet & nova bettet är det som fungerar bäst, sen har mim häst för vana att gapa oavsett vad (där är in get fel på honom) för jag har sett honom göra det även när han blivit riden bettlöst =P
Nu har jag inte ridit bettlöst på honom då jag faktiskt aldrig gjort det på en häst =/ kanske borde testa det!
Haha oj vad långt detta blev =D
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:43
Det är lugnt! :D
Jag håller inte med om två veck i mungipan. Jag kollar alltid vart bettet hamnar när jag tränsar och när bettet hänger så långt ner som möjligt utan att slå i nån tand kan hästen lägga bettet där den själv vill ha det, alltså blir den ofta mcyket nöjdare. Har man bettet för högt upp så att mungiporna dras upp tycker jag också att hästen kan bli okänsligare i munnen då det redan drar i munnen, även om tyglarna är lösa.
Vissa hästar gapar bara för att dem kanske tror att det ska göra ont, det är bra att du vet om det i alla fall ^^
Testa variera bett också, det brukar funka på hästar som är lite "tjuriga" i munnen. Medan vissa vill ha samma bett hela tiden. Det är det som är så spännande! alla hästr är så olika! :) Testa bettlöst! Det brukar funka kanon! Har aldrig ridit en häst osm inte funkat bra på hackamore till exempel. ^^
Jag håller inte med om två veck i mungipan. Jag kollar alltid vart bettet hamnar när jag tränsar och när bettet hänger så långt ner som möjligt utan att slå i nån tand kan hästen lägga bettet där den själv vill ha det, alltså blir den ofta mcyket nöjdare. Har man bettet för högt upp så att mungiporna dras upp tycker jag också att hästen kan bli okänsligare i munnen då det redan drar i munnen, även om tyglarna är lösa.
Vissa hästar gapar bara för att dem kanske tror att det ska göra ont, det är bra att du vet om det i alla fall ^^
Testa variera bett också, det brukar funka på hästar som är lite "tjuriga" i munnen. Medan vissa vill ha samma bett hela tiden. Det är det som är så spännande! alla hästr är så olika! :) Testa bettlöst! Det brukar funka kanon! Har aldrig ridit en häst osm inte funkat bra på hackamore till exempel. ^^
EmmaMarvin
Thu 17 Nov 2011 23:06
Jag har sagt hur länge som helst att jag ska testa det på honom, men har inte råd att köpa ett hack just nu. Jag brukar variera bett då min veterinär sa åt mig att göra det pga att han har en förskjuten käke =) Han har dock blivit mycket mjukare i munnen sedan jag bytade till Nova bettet då det är ett bett gjort av väldigt mjukt gummi =)
LiiiLlaP
Thu 17 Nov 2011 18:05
så alltså kan man säga när man ska testa ett nytt bett så ska det vara utan nosgrimma ?
Jag gillar när hästens ansikte är så " nacket" så möjligt :)
vill helst bara ha nackstycket, sidostyckena och bett och tyglar :P
Jag gillar när hästens ansikte är så " nacket" så möjligt :)
vill helst bara ha nackstycket, sidostyckena och bett och tyglar :P
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:37
yes! Så ser man precis vad hästen tycker om det nya bettet :)
jag också! :D
jag också! :D
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 17:30
Jag har nosgrimma på min häst men hon tuggar så mycket på bettet att jag knappt har kontroll men jag har aldrig den hårt inspänd. Men jag har så jag får mellan ca 2 fingrar. Jag vill aldrig stänga igen munnen så att hästen får obehag. Och jag har alltid bara ett veck i mungiporna. Jag vill ha de både bekvämt för mig och speciellt hästen när jag rider.
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:36
Det låter bra :)
Men varför tuggar hon ycket på bettet? har du prövat olika bett? :]
Men varför tuggar hon ycket på bettet? har du prövat olika bett? :]
Anonymous
Fri 18 Nov 2011 11:41
Jag har provat olika bett men bara av att jag tränsar henne börjar hon. Hon älskar att jobba och är så taggad.
viktoriaa
Thu 17 Nov 2011 16:09
Jag har alltid kollat när jag sitter upp så att min nosgrimma sitter så att jag LÄTT får in 2 fingrar emellan.., han har det enbart för att han ska ha svårare att äta(han brukar försöka att äta när vi rer ut). Spänner man bätter tycker jag att man borde känna sig dum, där håller jag med dig,g VARFÖR 2 veck när man kan undvika dem?
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:34
Håller med, hästen lägger tungan över bettet på grund av ett ganska uppenbart hårt tygeltag. Ja det finns hästar som lägger tungan över bettet för att slippa arbeta, men ofta kommer det ifrån obehag och sen har hästen lagt till en vana att lägga tungan över bettet.
En nosgrimma hjälper inte hästen i ett sånt fall.
En nosgrimma hjälper inte hästen i ett sånt fall.
Isabelle
Fri 18 Nov 2011 14:43
hahaha små små vänner lyssna nu på mig :D
för det första som jag skrev där uppe så drar ryttaren i munnen men det är för att stanna den
sen så är det så att en häst behöver inte känna något obehag alls för att dom ska lägga tungan över bettet utan märker dom att dom kan dra i väg och slippa arbete så gör dom det och det har inte med smärta att göra den som laggt upp bilden känner nog inte hästen eller ryttaren och då är det lätt att bara se allt negativt men jag som kan se det logiska i en sån här bild vet att allt har en natyrlig förklaring så nu kan ni tycka vad ni vill för jag kommer inte svara mer då jag anser att jag har rätt om denna bilden
puss puss
för det första som jag skrev där uppe så drar ryttaren i munnen men det är för att stanna den
sen så är det så att en häst behöver inte känna något obehag alls för att dom ska lägga tungan över bettet utan märker dom att dom kan dra i väg och slippa arbete så gör dom det och det har inte med smärta att göra den som laggt upp bilden känner nog inte hästen eller ryttaren och då är det lätt att bara se allt negativt men jag som kan se det logiska i en sån här bild vet att allt har en natyrlig förklaring så nu kan ni tycka vad ni vill för jag kommer inte svara mer då jag anser att jag har rätt om denna bilden
puss puss
Jum-Jum
Fri 18 Nov 2011 14:45
Så du menar att du känner ryttaren eller hästen, eftersom du kan avgör allt det positiva ur bilden?
Skönt att du inte tänker svara mer när du har de attityd som du visar upp här.
Puss på dig också "lilla vän"
Skönt att du inte tänker svara mer när du har de attityd som du visar upp här.
Puss på dig också "lilla vän"
Anonymous
Fri 18 Nov 2011 14:52
hihi kul att bilden är så possitiv! nu ser jag den från en helt annan vinkel! :D
nä. Jag skrev faktiskt att visst hästar kan lägga tungan över bettet för att slippa arbete, men grundorsaken är att dem vill undkomma obehag. Har man en häst som lägger tungan över bettet skulle först och främst kolla hur mjuk min hand är, sen skulle jag pröva många olika bett för att se vilket som hästen gillade bäst.
En nöjd häst arbetar hellre.
nä. Jag skrev faktiskt att visst hästar kan lägga tungan över bettet för att slippa arbete, men grundorsaken är att dem vill undkomma obehag. Har man en häst som lägger tungan över bettet skulle först och främst kolla hur mjuk min hand är, sen skulle jag pröva många olika bett för att se vilket som hästen gillade bäst.
En nöjd häst arbetar hellre.
TeamNR
Thu 17 Nov 2011 02:04
Har har enbart nosgrimma för att jag tycker att det är snyggt, dock spänner jag inte alls hårt så min häst kan gapa om han vill :)
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 23:45
Min häst har nosgrimma för hennes & min säkerhet.
Hon får "blackouter" ibland och blir helt rabiat, ganska skönt att hon inte kan gapa bort bettet när jag väl tar i henne när hon blir livsfarlig.
Så kan inte hålla med dig till fullo. Mycket bra formulerat dock.
Hon får "blackouter" ibland och blir helt rabiat, ganska skönt att hon inte kan gapa bort bettet när jag väl tar i henne när hon blir livsfarlig.
Så kan inte hålla med dig till fullo. Mycket bra formulerat dock.
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:31
okej, helt okej bara hon är nöjd över din hand och bettet så är det rätt lugnt tycker jag. Schizo hästar finns ju x)
och tack! :)
och tack! :)
Houdinis
Wed 16 Nov 2011 23:20
Bra skrivet! något att tänka på :P
det ser btw ut som hästen fått bettet under tungan :/ kanske därför den gapar ;P
det ser btw ut som hästen fått bettet under tungan :/ kanske därför den gapar ;P
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:30
tack och bra! :D
jo antaglien försöker den att slippa en hel del tryck i gommen genom att lägga tungan över bettet. Hade ryttaren inte tagit lika hårt hade hästen bara gapat lite, eller inte alls beroende på häst egentligen :3 Så den gapar inte bara för att tungan är över bettet
jo antaglien försöker den att slippa en hel del tryck i gommen genom att lägga tungan över bettet. Hade ryttaren inte tagit lika hårt hade hästen bara gapat lite, eller inte alls beroende på häst egentligen :3 Så den gapar inte bara för att tungan är över bettet
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 21:57
Snyggt med norgrimma på engelsk stil, jag brukade ha den skitlöst, så det var massa mellanrum och högt upp. snoken hade jag också ibland för att det var snyggt, men den satte jag så löst så den ramla över mulen hela tiden x)
Fast nästan hela tiden red jag utan nosgrimma, mycket finare och bättre:D
Fast nästan hela tiden red jag utan nosgrimma, mycket finare och bättre:D
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:29
ungefär som jag gör när jag sätter på nosgrimman på skolhästarna xD
håller emd där! :D
håller emd där! :D
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 21:34
håller med 100 %
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 21:08
Sant! Håller med! Superbra skrivet :D
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 21:05
Jag använder inte nosgrimma längre. Hade i början då unghästen lade tungan över bettet konstant, liksom på exempelbilden du har. När han fick rakt bett blev han mycket mer till freds och stilla i munnen, men med tredelat var det hopplöst. :P Kul att det kommer upp lite diskussions-ilägg med olika synvinkel och "idé-bollande" och inte bara "jag använder inte nosgrimma för det är djurplågeri" Kul, fortsätt så!
Anonymous
Thu 17 Nov 2011 21:28
trevligt! liknande min förra häst som bara stack med delade bett medan han var jättelugn emd rakt! :3
Tack för det! :D
Tack för det! :D
Malin Gustafsson
Wed 16 Nov 2011 20:10
min medryttarhäst har nosgrimma. brukar dock plocka av den ibland för att checka min hand :P
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 19:32
använder inte nosgrimma heller
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 19:14
andvänder it nosgrimma ^^ både jag o min ponny hatar nosgrimma ^^
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 18:50
ejtpiwauyorighsrzfxljentrgfv fan vilken bra text :D:D
hörde världens hemskaste mening själv en gång "Ta på en nosgrimma så han inte gapar så fult" :(
hörde världens hemskaste mening själv en gång "Ta på en nosgrimma så han inte gapar så fult" :(
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 18:53
tack! :D
mmm, trevligt!:C och jag hörde "det finns olika nosgrimmor för olika hästar trivs med olika!"
men ååh x(
mmm, trevligt!:C och jag hörde "det finns olika nosgrimmor för olika hästar trivs med olika!"
men ååh x(
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 18:54
Haha men tjena, undra hur dom vet det då? kanske för att hästen gapar mindre med en annan ? haha ;)
sara gilleby
Wed 16 Nov 2011 18:45
Asbra text! :) Jag har börjat rida min unghäst utan nosgrimma, och hon gapar inte. Så tänker nog fortsätta utan nosgrimma lite ;) Det är dels för att hon fått sånna där "unghästvårtor" runt mulen, och är torr/sprucken hud. Så vill inte ha remonten precis på där ^^,
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 19:14
skönt! :) Sålänge man vet att hästen är nöjd ser jag inga problem med att ha nosgrimma, bara man inte har den just för att stänga igen :3
sara gilleby
Wed 16 Nov 2011 19:15
Yes, det är ändå lite mer chill att inte ha nosgrimma (a) Slippa spänna en onödig rem iaf (Y)
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 19:18
haha eller hur! och det går snabbare å rengöra tränset ;)
NeroOhCharlie
Wed 16 Nov 2011 18:44
håller med !!
min häst gapade jätte mke o mamma ville inte se de så hon köpte en remont :s men jag ville inte använda de utan försökte lsa problemet. testade med mke men till slut köpte jag ett nytt bett. gillar mest att rida med nosgrimma för annars ser han så konstig ut ;) men rider utan då och då för att försäkra mig om att han inte gapar osv. :))
min häst gapade jätte mke o mamma ville inte se de så hon köpte en remont :s men jag ville inte använda de utan försökte lsa problemet. testade med mke men till slut köpte jag ett nytt bett. gillar mest att rida med nosgrimma för annars ser han så konstig ut ;) men rider utan då och då för att försäkra mig om att han inte gapar osv. :))
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 18:49
precis! :D är hästen nöjd med bettet gapar den ytterst sällan :3
NeroOhCharlie
Wed 16 Nov 2011 20:23
japp :DD har går jättebra med sitt bett nu men de rör sig väldigt mke i munnen på honom så ska köpa ett full cheek o testa men ska även rida in min unghäst på fullcheek :))
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 20:56
aa, okej :] Kolla bara så att hästen inte hänger sig i parerstängerna, det gjorde nämligen min häst x) Han liksom vilade lite på dom x]
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 18:39
"gilla" , bra text :D
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 18:39
+ massor! Haha!
Jag rider utan nosgrimma:'3
Jag rider utan nosgrimma:'3
AlexanaForever
Wed 16 Nov 2011 18:34
håller med till tusen!
på hästen jag rider, så hade han en lite förliten nosgrimma, så jag behövde dra åt ordentligt bara för att komma åt första hålet. Men en dag tänkte jag att nä, vill han gapa så ska han få det. Och mycket riktigt, jag kunde inte styra eller stanna honom över huvud taget. han avskyr sitt bett. Så man ser vilka saker man man dölja bara genom en nosgrimma.. nu får han lite smått panik om man spänner en nosgrimma (har sidepull) med bett i munnen, vänjer in honom, o tror att det ska göra ont.. Men jag kämpar på. Får se om jag ska ta honom på foder, då byter jag bett på direkten.. han gillar inte sitt 2-delade c:
på hästen jag rider, så hade han en lite förliten nosgrimma, så jag behövde dra åt ordentligt bara för att komma åt första hålet. Men en dag tänkte jag att nä, vill han gapa så ska han få det. Och mycket riktigt, jag kunde inte styra eller stanna honom över huvud taget. han avskyr sitt bett. Så man ser vilka saker man man dölja bara genom en nosgrimma.. nu får han lite smått panik om man spänner en nosgrimma (har sidepull) med bett i munnen, vänjer in honom, o tror att det ska göra ont.. Men jag kämpar på. Får se om jag ska ta honom på foder, då byter jag bett på direkten.. han gillar inte sitt 2-delade c:
AlexanaForever
Wed 16 Nov 2011 18:48
ja precis ^^
han har varit väldigt krånglig med munnen ända sen jag började rida honom, o då hade han en helt annan större nosgrimma o redan då va han väldigt tjaffsig. Men då hade jag ingen som tog bilder eller så, utan de e nu som jag har insett det ^^ ingen säger något heller haha :c
han har varit väldigt krånglig med munnen ända sen jag började rida honom, o då hade han en helt annan större nosgrimma o redan då va han väldigt tjaffsig. Men då hade jag ingen som tog bilder eller så, utan de e nu som jag har insett det ^^ ingen säger något heller haha :c
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 18:52
haha x)
Jo min förra häst var också rätt speciell då han bara skenade med delade bett, men med rakt gick det kanon! x]
Jo min förra häst var också rätt speciell då han bara skenade med delade bett, men med rakt gick det kanon! x]
Anonymous
Wed 16 Nov 2011 18:31
+1000000
hannadk
Sat 19 Nov 2011 18:18
måste bara fråga... spänner du upp de igen efteråt eller de kanske inte märker något? x))
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 16:31
nä jag låtsas som ingenting xD och ingen har sagt nåt än så ^^ hehe
114 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498662905/