Sunday 20 November 2011 photo 11/14
![]() ![]() ![]() |
Vill gärna veta vad ni har för svar på dessa frågor, svara ut efter er själva:
Behöver en häst en ledare?
Varför?
Vad kan hända om man inte är ledare över sin häst?
Håller på med en liten undersökning.. :)
Annons
Camera info
Camera HP Photosmart R837
Focal length 7 mm
Aperture f/3.6
Shutter 1/63 s
ISO 100
Comment the photo
hannadk
Thu 24 Nov 2011 20:35
Nej, jag anser inte att hästar har ledare som bestämmer över den, men vägleder. Och vägleda tycker jag man ska göra när man känner att det behövs! Gör man det för mycket tror jag (har inga egna erfarenheter av det dock) att hästen istället kan bli osäker om den måste klara sig själv. Gör man det för lite och det behövs tror jag hästen kan bli osäker, och det vill man inte, snarae stärka den som individ.
Priory
Mon 21 Nov 2011 16:48
Mjo.
Jag är oftast den som tar besluten osv med min häst, för det är jobbigt att vara LEDARE. Man måste hela tiden hålla koll och veta vad som händer, och då kan jag säga till ponnyn att "Lugna dig, du kan vara lugn, jag har kontrollen." Det är gott för henne, för då kan honv ara mer avslappnad. Så ledare är väl lite fel ord egentligen. :)
Jag är oftast den som tar besluten osv med min häst, för det är jobbigt att vara LEDARE. Man måste hela tiden hålla koll och veta vad som händer, och då kan jag säga till ponnyn att "Lugna dig, du kan vara lugn, jag har kontrollen." Det är gott för henne, för då kan honv ara mer avslappnad. Så ledare är väl lite fel ord egentligen. :)
Pferdfreedom
Mon 21 Nov 2011 15:53
Nej, inte en ledare som den i en rangordning liksom, men däremot en som har uppgiften att leda. Så den blir liksom inte högre värderad än någon annan av hästarna utan bara ser till att flocken inte leds rakt in i faran!
Man behöver inte vara ledare över sin häst, däremot finns det situationer då det kan vara till nytta att kunna säga till hästen att "nu får du stå still där nere i diket tills bilen har kört förbi" eller liknande, men då endast för att ingen ska hamna i uppenbar fara.
Man behöver inte vara ledare över sin häst, däremot finns det situationer då det kan vara till nytta att kunna säga till hästen att "nu får du stå still där nere i diket tills bilen har kört förbi" eller liknande, men då endast för att ingen ska hamna i uppenbar fara.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 23:42
*Ja, en hästledare. Jag anser att en människa inte kan vara en ledare. En ledare är någon som leder flocken. Vi träffar bara hästen ett par timmar om dagen. Inte 24/7. Därför kan vi inte leda den. Hade vi varit ledare hade vi inte behövt grimma när vi går till hagen...
*Det är hästens sätt att klara sig. Det är instinkter. Dom behöver någon som har hand om flocken. Dom mår bra av det.
*Som sagt, jag tycker inte vi människor är några direkt ledare. (Undantag finns absolut), men vi "vanliga hästungdomar" spenderar för lite tid hos hästen för att kunna klassas som ledare.
En ledare lämnar inte sin flock. Vi lämnar flocken varje dag...
*Det är hästens sätt att klara sig. Det är instinkter. Dom behöver någon som har hand om flocken. Dom mår bra av det.
*Som sagt, jag tycker inte vi människor är några direkt ledare. (Undantag finns absolut), men vi "vanliga hästungdomar" spenderar för lite tid hos hästen för att kunna klassas som ledare.
En ledare lämnar inte sin flock. Vi lämnar flocken varje dag...
Lisa Axelsson
Sun 20 Nov 2011 23:07
Jag tror fortfarande att hästar har ledare i flocken, men vi människor är inte hästar. Så nej, hästen behöver inte en "människoledare".
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 23:06
Eftersom hästar är ett flockdjur så ja de behöver en ledare, det kan bli stora skador på häst och ryttare, för om en häst blir ledare över ryttaren så kan den i princip göra precis som den vill :D
Mischan
Sun 20 Nov 2011 22:34
1. dom é flockdjur så behöver en ledare att följa.
2 Vissa hästar är lite blygare och försiktigare än andra och då é det juh bra för dom att ha någon annan häst som kanske är lite tuffare av sig som dom kan lära sig ifrån eller ja va trygga med.
3 då funkar de enet att hantera mitt grinia sto, ge henen lillfinget och hon tar hela dig och sätter sej på dig. Hon trro hon é mega farlig xD
2 Vissa hästar är lite blygare och försiktigare än andra och då é det juh bra för dom att ha någon annan häst som kanske är lite tuffare av sig som dom kan lära sig ifrån eller ja va trygga med.
3 då funkar de enet att hantera mitt grinia sto, ge henen lillfinget och hon tar hela dig och sätter sej på dig. Hon trro hon é mega farlig xD
Toti
Sun 20 Nov 2011 22:28
Häste behöver en ledare eftersom den är ett flockdjur. Dens instinkt säger följ eller bli efterföljd.
Men, en häst kan aldrig se en männska som ledare på samma sätt som en häst. För jag menar, de vet ju klart skillnaden på människan och en häst.
Jag anser själv att man ska vara kompis med hästen så att den vill följa en.
Körde förut på med principen att 'hej jag är din ledare följ mig'. Det funkade och så, men det är mkt 'hälsosammare' med 'hej har du lust att följa mig för det är trevligt'
:D
Men, en häst kan aldrig se en männska som ledare på samma sätt som en häst. För jag menar, de vet ju klart skillnaden på människan och en häst.
Jag anser själv att man ska vara kompis med hästen så att den vill följa en.
Körde förut på med principen att 'hej jag är din ledare följ mig'. Det funkade och så, men det är mkt 'hälsosammare' med 'hej har du lust att följa mig för det är trevligt'
:D
PauSvan
Sun 20 Nov 2011 21:58
Se på en hästflock, rangordningen är döviktig! Hästar som inte ser sin ägare aom högre i rang tränger sina ägare, bitts och är lite "farliga" när jag går in i boxen ska hästwn backa utan att jag rör honom för att han ger.mig plats. Och det gör dom mdd. höjer aldrig rösten, slör dlm inte och är inte elak. de har bara regler och dom vet.lm det. mycket löttare att hantera en höst som ser sig som lögre i rang än en som anser sig kunna bossa. mina väger 700+kg och det är inget jag kan kontrollera om de sätter den sidan till :-)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 21:58
1. Nej det tycker jag inte.
2. De hästflockar jag stött på har varit uppbyggda på samarbete, där har det inte funnits något ledarskap på det viset.
3. Jag är inte ledare över min häst och hon är inte ledare över mig, och det har inte hänt något.
2. De hästflockar jag stött på har varit uppbyggda på samarbete, där har det inte funnits något ledarskap på det viset.
3. Jag är inte ledare över min häst och hon är inte ledare över mig, och det har inte hänt något.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 21:54
tycker ledare är ett ganska.. tillkämpat ord.
Men ja, min häst måste veta att jag bestämmer.
Han är hingst och om han skulle strunta i att lyssna på mig kan de bli farligt. Tillexempel om det går förbi ett sto (eller tvärtom) måste han hålla sig lugn, stå still när jag säger åt honom att stå still, osv. Han måste veta att det jag gör och säger gäller. Och man kan busa och gosa och allt vad det är, men när det gäller måste jag ha kontrollen. Jämt.
Men ja, min häst måste veta att jag bestämmer.
Han är hingst och om han skulle strunta i att lyssna på mig kan de bli farligt. Tillexempel om det går förbi ett sto (eller tvärtom) måste han hålla sig lugn, stå still när jag säger åt honom att stå still, osv. Han måste veta att det jag gör och säger gäller. Och man kan busa och gosa och allt vad det är, men när det gäller måste jag ha kontrollen. Jämt.
Carrui
Sun 20 Nov 2011 21:45
Nej hästen behöver inte en ledare enligt mig.
Jag tror inte att hästar har samma syn på ledarskap, rangordning som vi människor har. Deras natur bygger mer på sammarbete.
Ja du det vet jag inte riktigt.
Jag tror inte att hästar har samma syn på ledarskap, rangordning som vi människor har. Deras natur bygger mer på sammarbete.
Ja du det vet jag inte riktigt.
Qellav
Sun 20 Nov 2011 21:43
Nej, jag anser att de inte behöver en ledare. Däremot kan de behöva en trygghet, inte någon som dominerar utan någon som stöttar, anser jag. :)
I en flock tror jag att hästarna har några olika "uppgifter", jag tror inte att någon nödvändigtvis måste dominera den andre.
Eftersom jag inte riktigt tror på det här med att vara ledare över sin häst, så tror jag inte att något speciellt händer. :) Jag tycker att man bör arbeta tillsammans, inte "visa vem som bestämmer" (som man så ofta får höra att man måste göra!)
I en flock tror jag att hästarna har några olika "uppgifter", jag tror inte att någon nödvändigtvis måste dominera den andre.
Eftersom jag inte riktigt tror på det här med att vara ledare över sin häst, så tror jag inte att något speciellt händer. :) Jag tycker att man bör arbeta tillsammans, inte "visa vem som bestämmer" (som man så ofta får höra att man måste göra!)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 21:39
Eftersom hästar är flockdjur måste de ju ha en ledare, som de kan lita på och har förtroende för. Om man går brevid hästen, blir den osäker och har ingen att lita på kan man säga. Även om man inte klargör för den att man själv är ledare, sätts man där endå av hästen om det inte är av den dominanta typen som bara kaxar emot. Om man inte är ledare och försöker övertala till något hästen inte vill, kan den bli arg och så uppskattar den inte gos och närhet lika mycket, ledarna brukar vara alldeles för stolta för det :)
A-910718
Sun 20 Nov 2011 21:31
du behöver alltid vara ''ledare'' över hästen, annars kan det bara bli farligt.
![](http://cdn07.dayviews.com/98/_u2/_u9/_u4/_u8/_u6/_u9/u2948693/1333145525_m_1.jpg)
Lisaa-H
Sun 20 Nov 2011 21:33
Spännande... Tack för ditt svar :)
Men vad är det som kan hända? Varför skulle hästarna gå till attack mot oss om vi inte dominerade dem? :)
Men vad är det som kan hända? Varför skulle hästarna gå till attack mot oss om vi inte dominerade dem? :)
![](http://cdn07.dayviews.com/84/_u5/_u2/_u2/_u7/_u1/u522713/1275248839_1.jpg)
A-910718
Sun 20 Nov 2011 21:58
Som ledare behöver man inte vara elak som dom över mej verkar tro, det handlar om att säga till vad som är rätt och fel bara!
Jag köpte ett sto som verkligen hoppad efter mej på bakbenen när jag fick henne.
Och nu har jag en valack som behöver väldigt mycket tillrättavisningar, just nu är det ingen annan än jag som vågat satt mej upp mot honom, och därför ingen annan än jag som kan hantera honom.
Jag köpte ett sto som verkligen hoppad efter mej på bakbenen när jag fick henne.
Och nu har jag en valack som behöver väldigt mycket tillrättavisningar, just nu är det ingen annan än jag som vågat satt mej upp mot honom, och därför ingen annan än jag som kan hantera honom.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 21:27
(hej lisa)
Näe det tycker jag inte, i flocken är det väl inte direkt någon som är ledare, däremot finns det dom som är högre i rang än dom andra.
Jag vet inte o.O
Ingenting, man behandlar ju som man själv vill bli behandlad så båda hamnar väl på samma nivå :D?
Näe det tycker jag inte, i flocken är det väl inte direkt någon som är ledare, däremot finns det dom som är högre i rang än dom andra.
Jag vet inte o.O
Ingenting, man behandlar ju som man själv vill bli behandlad så båda hamnar väl på samma nivå :D?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 21:34
Du skrev inte "Tack för ditt svar" till mig........ :(
![](http://cdn07.dayviews.com/98/_u2/_u9/_u4/_u8/_u6/_u9/u2948693/1333145525_m_1.jpg)
Lisaa-H
Sun 20 Nov 2011 21:35
Jag tackar inte dig...................................................
KamakuraSimb
Sun 20 Nov 2011 21:25
Alla hästar som inte är ledare själva behöver en ledare.
En häst utan en ledare är en rädd och osäker häst och rädda hästar är farliga hästar.
Hästen tar över och det blir farligt. Hästen respekterar en inte och eftersom hästen är mycket större än oss är det människan som tar stryk. Hästen kan ju tex bara gå rakt över en...
En häst utan en ledare är en rädd och osäker häst och rädda hästar är farliga hästar.
Hästen tar över och det blir farligt. Hästen respekterar en inte och eftersom hästen är mycket större än oss är det människan som tar stryk. Hästen kan ju tex bara gå rakt över en...
![](http://cdn07.dayviews.com/98/_u2/_u9/_u4/_u8/_u6/_u9/u2948693/1333145525_m_1.jpg)
Lisaa-H
Sun 20 Nov 2011 21:28
Följdfrågor:
Exakt vad är det hästarna ska ta över?
Varför skulle inte hästarna respektera oss för att vi inte tar över och dominerar över dem?
Exakt vad är det hästarna ska ta över?
Varför skulle inte hästarna respektera oss för att vi inte tar över och dominerar över dem?
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sun 20 Nov 2011 21:34
Att vara ledare åt hästen och att dominera hästen är två olika saker. Tex du är ute och rider i skogen, ska korsa ett dike som hästen tycker är läskigt:
- Om du är ledare för hästen och säger att det är ok att gå över diket så kommer hästen gå över diket och lita på dig.
- Om du dominerar hästen kommer du kunna tvinga hästen över diket men det kan bli farligt på ett sånt sätt att hästen kanske kastar sig över diket.
- Är hästen ledare kan den totalvägra att gå över och om du försöker få över den kan den reagera med att stegra sig eller kanske rentav vända och springa hem.
Alla hästar behöver en ledare. Finns det ingen ledare kan en häst ta på sig ledarrollen utan att den klarar av det. Det är tex som att du skulle bli chef för Saab bara för att det inte finns någon och någon måste vara chef. Det förstår man skulle bli jättetokigt.
- Om du är ledare för hästen och säger att det är ok att gå över diket så kommer hästen gå över diket och lita på dig.
- Om du dominerar hästen kommer du kunna tvinga hästen över diket men det kan bli farligt på ett sånt sätt att hästen kanske kastar sig över diket.
- Är hästen ledare kan den totalvägra att gå över och om du försöker få över den kan den reagera med att stegra sig eller kanske rentav vända och springa hem.
Alla hästar behöver en ledare. Finns det ingen ledare kan en häst ta på sig ledarrollen utan att den klarar av det. Det är tex som att du skulle bli chef för Saab bara för att det inte finns någon och någon måste vara chef. Det förstår man skulle bli jättetokigt.
32 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498825450/