Sunday 20 November 2011 photo 13/14
![]() ![]() ![]() |
Många inom hästvärlden pratar mycket på respekt, och att deras hästar ska visa respekt för sin ''ledare''.
Det finns mängder av ledarskapsövningar som cirklar runt oss och sägs hjälpa oss skapa respekt från våra hästar.
Men just hold it lite, ska man träna på den individen som man anser INTE visar respekt?
Finns det ingen anledning till att man inte får respekt?
Jo, man får exakt den mängd respekt man förtjänar. Istället för att jobba på hästen, så borde man jobba med sig själv. Jobba sig till respekten.
Jag anser att det mesta av träningen man lägger, borde man istället lägga på sig själv.
Hästarna agerar som vi gör, beter vi oss respektlöst, hur ska vi då kunna vänta oss respekt från dem?
Ser dagligen frågor i grupper där folk frågar efter övningar de ska göra för att få bättre förtroende mellan sin häst och sig. Finns det egentligen några övningar som man utför fysiskt, som hjälper, eller måste man börja på att träna sig själv?
Vi borde försöka få bort synen att allt är hästarnas fel, och att de är dem vi ska jobba på.
Hästarna är bara speglar av oss själva.
Börja respektera din häst, först då kan du kräva respekt tillbaka.
Försök se eran relation ömsesidig, det du kräver av hästen ska du kräva av dig själv. Och tvärtom.
JAG själv anser det aldrig rätt att skada någon annan, med syfte att just skada.
Det finns även andra sätt än att gå pang på och sparka för att hästarna ska visa vad de menar. Det finns mindre sätt, försiktigare.
Men om man inte ser de små tecknen då? Det är då hästarna måste förtydliga dem, och då tar de flesta det av ondo, och det är då man ska visa vem ledaren och allt vad det nu är.
Varför skulle det behöva finnas en ledare?
För att fel individ inte ska ''vinna''?
Den individ som inte får vara ledaren är hästen, för att den kan ta över. Varför skulle en häst behöva ta över och ''vinna''? Vad får hästen ut av det?
Vi människor har personligen inte någon ledare i våra relationer, om det så är relation mellan vänner, eller pojkvän och flickvän osv.
Vi skulle aldrig acceptera en situation där den ena av parten har övertaget och ska vara den såkallade ledaren. Så varför ta vidare det till våra hästar?
Kan man ens ha en ömsesidig relation om den ena anser sig veta bättre och ska bestämma exakt allting?
Våga lita på era hästar.
Detta är MINA åsikter. Jag tar gärna del av era med och diskuterar gärna, men angrepp och otrevligheter accepterar jag inte.
Annons
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u0/_u6/_u9/_u1/u2406914/1409954325_m_1.jpg)
skywalkerellen
Mon 21 Nov 2011 18:18
Haha borde kanske motivera lite..men ja, varför ska jag bestämma hästen, säga åt den ''gör så & så!'', hm..nej, så gör hästarna inte i naturen. De ber inte varandra göra saker, de säger bara åt varandra när de gör fel. Hm..orkar inte förklara hähä 8D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 21 Nov 2011 13:20
Hästar är mycket mer flockdjur en vi, och en flock har alltid en ledare. Någon som de andra känner sig trygga hos, och kan följa istället för att ta egna förvirrade inituativ som de ranglåga hästarna kan göra. De flesta hästar behöver ha någon som säger till dem och visar dem vad de ska göra och uppföra sig. Så hästar behöver någon att lita på, regler eller uppgifter i flocken.
Fast dedär med respekt håller jag med om, vi ska visa dem respekt innan vi förväntar oss någon av dem.
Fast dedär med respekt håller jag med om, vi ska visa dem respekt innan vi förväntar oss någon av dem.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 21 Nov 2011 22:18
jo hästen behöver någon att lita på utanför flocken. det "går" inte att gå sida vid sida med en häsg, någon är alltid ledaren, och om det inte är hästen är det ju du :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 21 Nov 2011 23:01
Hästar har alltid en rangordning, även om de sammarbetar. Utan ledare blir de flesta vilsna och vet inte vad dom ska göra
![](http://cdn07.dayviews.com/98/_u2/_u9/_u4/_u8/_u6/_u9/u2948693/1333145525_m_1.jpg)
Lisaa-H
Mon 21 Nov 2011 23:06
Jag kan hålla med dig med rang, men att det ska behövas en ledare vet jag inte... Kommer man till en främmande situation för den ena parten brukar den oerfarne förlita sig på den erfarne, men nja, jag tror inte riktigt det behövs en ledare. :)
Carrui
Mon 21 Nov 2011 08:58
Bra text. Håller med. Med oss människor tror jag att det ofta finns någon slags "rang"/hierarki som vi sedan har överfört till hästarna. Vi människor vill ofta vinna och ha kontroll, medans hästarna hellre sammarbetar & lever i balans :) Mina åsikter.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 22:08
Håller med om allt utom det sista. Det finns ledare överallt hos oss människor. Medvetet och omedvetet så finns det en slags rang, där en står högst och leder. Tex hemma, mamma och pappa bestämmer. I skolan är det lärarna. I många kompisgäng finns det en eller ett par som bestämmer mest osv. Sen finns det också förhållanden till andra människor där ingen bestämmer. Tex i mitt "gäng" där jag är ensam tjej bland en 5-6 killar. Ingen bestämmer utan vi gör det som faller oss in. Vill någon inget så är det ok tex. Jag skulle då såklart vilja sträva efter den här "hierarkin" som inte ens finns i mitt gäng :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 22:16
Ja, det är sant, i de flesta lägen :) Om du går i tex grundskolan så har du inte så mycket val om du får en lärare som du inte gillar, som ska styra över ALLT eftersom vi har skolplikt. Så det är liksom både och ;) men ja, över lag så har vi det.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 22:24
Hehe x) Det är alltid lika kul att se andras åsikter om sånt här!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 20 Nov 2011 21:58
Påminn mig :D
22 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498827613/