Wednesday 23 November 2011 photo 11/21
![]() ![]() ![]() |
Rollkür
Okej, kommer väl bli total sågad och hatad för detta och kallad djurplågare. För ingen tål ju någon som har en åsikt som sticker ut ur mängden.
Men iaf, jag gillar absolut inte rollkür, som vissa (läs: dom flesta) använder. Med skarpa bett och hårda inspänningstyglar osv. Men när jag värmer upp min ponny (rider på tredelat bett) så brukar jag nästan alltid överböja honom, efter jag skrittat fram givetvis. Men så böjer jag honom så mycket så möjligt åt höger och vänster så han verkligen kommer igenom sig. Jag menar skulle han inte vilja böja sig så mycket som jag vill så fortsätter jag inte tvinga honom!
Tycker det är bra, man streschar hästen och den blir flexibel. har fått mycket positiva kommentarer om hur lätt riden min häst är och hur böjbar han är samt att han är överrörlig :)
Annons
Comment the photo
Mischan
Tue 29 Nov 2011 18:13
riktigt bar text :) kan säga att jag gör samam med mitt fullblod och de funkar, hon bär sig själv och blir så lätt och lyssnar så bra. men som du skrevs kulel dene nte vila så fortsätter jag ente :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 25 Nov 2011 07:42
bra text!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 11:09
Vet du vart hästens lodplan är? Isf, vet du hur skadligt det är för den att gå bakom det?
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Thu 24 Nov 2011 16:27
Japp, det vet jag ;) men rider inte hästen bakom lodplan neråt :p utan om jag vill stretscha ryggen på honom så rider jag i lång låg form :)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Fri 25 Nov 2011 08:24
Jaa, okej tro du jag vill verka cool -.-
Men det är snarare du som är enspårig och inte kan inse att rollkür inte måste vara något hemskt!
Men det är snarare du som är enspårig och inte kan inse att rollkür inte måste vara något hemskt!
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u1/_u0/_u3/_u1/_u2/_u9/u1031290/1353675822_m_1.jpg)
Linda24
Fri 25 Nov 2011 14:02
tror inte, du vill veka cool...nope är jag inte,jag tar oxå en rejäl genonkörare med mina hästar,precis som du beskriver men det är lång ifrån rullkur...och Jo d är fruktansvärt..men och andra sidan är du inte så gammal så du vet inte bättre
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Fri 25 Nov 2011 14:13
Okej, du kan inget annat en hacka på min ålder? När du är 28 och inte kan stava ordentlige? "tror inte, du vill veka cool" där ska inte vara något kommatecken. "oxå" stavas också "rullkur" ? Nej, rollkür/rollkur "d" Hallå var du inte 28? Du skriver som en 16 åring -.- Och rollkür är inte bara HEEEMSKT! Men okej, jag låter dig tycka det då :)
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u1/_u0/_u3/_u1/_u2/_u9/u1031290/1353675822_m_1.jpg)
Linda24
Sat 26 Nov 2011 17:57
Gjorde jag inte,menade bara på att du är inte så gammal så du lär dig inom tid...I din ålder va jag inte värdsstjärna heller...Det är tangentbordet som är segt.Oxå är ett "slang" som jag alltid använder mig av.... Nja beror på hur mkt du vill rullkura din häst..Och de stavas hur man vill det är på tyska de stavas rollkür...I sverige använder vi oss inte utan de U.en...Jag tycker vad jag vill precis som du ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 07:48
Jag överböjer på den nivån som min häst klarar av..
Överanstränger honom inte, men om han känns vldigt stel böjer jag honom extra
Överanstränger honom inte, men om han känns vldigt stel böjer jag honom extra
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Thu 24 Nov 2011 08:25
Jag gör snarare tvärtom :p känns han mjuk och fin kan man ju böja lite extra och pressa honom mer för då blir han mer flexibel :) Är hästen stel får man kanske böja under en längre tid, men mindre :)
BuryMyHeart
Wed 23 Nov 2011 21:45
jag håller helt med dig! jag brukar också böja igenom mina hästar så dom blir mjuka och jag tycker det är fel när människor dömer en annan person för dom råkar se en bild eller ett kort klipp på någon. Egentligen varför skulle det vara värre att böja egenom sin häst när man sitter på (dock inte under stort tvång) än när man gör morotsstretching i boxen (vilket dom flesta hästar gääärna gör)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 22:05
Exakt :D
Asså, så länge man inte tvingar hästen liksom blockar denns försök att undvika det med tex hjälptyglar så är det ingen fara enligt mig, nyttigt bara :) För man kan nästan omöjligen tvinga en häst till något den tycker är obehagligt/gör ont.
Asså, så länge man inte tvingar hästen liksom blockar denns försök att undvika det med tex hjälptyglar så är det ingen fara enligt mig, nyttigt bara :) För man kan nästan omöjligen tvinga en häst till något den tycker är obehagligt/gör ont.
Toti
Wed 23 Nov 2011 21:16
Alltså, det du skriver, är ju inte rollkür. Det man skulle kaanske kunna likna det med är det där när man rider och böjer huvudet sjukt mkt.
Men du strechar ju bara.
Rider en häst ibland som är sjukt stel och så brukar ja alltid göra så.
Men du strechar ju bara.
Rider en häst ibland som är sjukt stel och så brukar ja alltid göra så.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 17:22
Ah ok. Men det är ju just det rollkur består av, hästen hade förmodligen inte gjort det om du inte bett om det med hjälp av tyglar/bett. Visst, vid bus, korta stunder och liknande.
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Thu 24 Nov 2011 17:49
Jag tvingar inte min häst att gå så. Dock pressar jag honom till att gå så, men där är viss skillnad :p Men nej du har rätt utan tyglar hade nog min ponny inte gjort det, eftersom det inte är naturligt :p Men som sagt jag rider ibland i rollkür men gör det inte på det sättet att jag tvingar hästen, vilket inte är vad rollkür gåt ut på ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 17:55
Förstår du ens vad jag vill ha fram? Jag har inte nämnt någon gång att någon tvingar till det. Men många ryttare tvingar just in sina hästar så för att de har hört att det är bra (vilket det inte är i något som helst avseende).
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Fri 25 Nov 2011 14:19
Tror jag förstår vad du vill ha fram? Och jag vill bara få fram att det finns två sidor av rollkür den hemska där man tvingar hästen och den man bara rider rollkür utan att tvinga hästen. Det finns ju alltid vissa som tvingar hästarna och går den "hårda" vägen medan det finns dom som gör det efter hästens villkor :p
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 Nov 2011 21:11
Det du beskriver låter inte som "riktig" rollkür, utan mer att du böjer honom i sidorna och inte låter honom gå fruktansvärt mycket bakom lod och med nosen intill bringan.
Tycker att man först kan börja "överböja" hästen först när hästen är lite uppvärmd dock. I ju med att det strechas så är det inte lika skönt att göra det när man inte är igång, kall (eller hur nu man ska beskriva det). Allt för att slippa obehag hos hästen. Men självklart är alla individer och är olika stela/mjuka. :)
Tycker att man först kan börja "överböja" hästen först när hästen är lite uppvärmd dock. I ju med att det strechas så är det inte lika skönt att göra det när man inte är igång, kall (eller hur nu man ska beskriva det). Allt för att slippa obehag hos hästen. Men självklart är alla individer och är olika stela/mjuka. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 21:17
Neej, gör inte så han går med mulen i bringan, för det är skadligt... Men han går lätt ca 70 grader böjd åt båda sidor (genom hela kroppen) :) Så neej jag rider inte i exakt rollkür.. Men det är det inte så många som gör heller, men alla klagar ju som f*n ändå :o
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 Nov 2011 21:24
Förstår inte vad dom klagar på. Det du beskriver låter ju bara nyttigt. Låter som att din häst är väldigt mjuk, vilket jag tycker är jättebra! Ju mjukare häst man har, desto mindre obehag har den när man rider, enligt mig..
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 22:02
Fattar inte heller det :p
Aa, han är väldigt mjuk och tycker också det känns bättre att rida på en mjuk häst än på en stel :p
Aa, han är väldigt mjuk och tycker också det känns bättre att rida på en mjuk häst än på en stel :p
Phalanx
Wed 23 Nov 2011 20:42
Jag brukar oxå överböja hästar jag rider som går emot bettet när man ska ställa och forma :)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 20:46
Brukar jag med göra :)
Min ponny går dock inte emot bettet, men tycker även det är ett bra sätt att checka hästen, öka flexibilitet och rörlighet osv :D
Min ponny går dock inte emot bettet, men tycker även det är ett bra sätt att checka hästen, öka flexibilitet och rörlighet osv :D
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u8/_u9/_u9/_u4/_u6/u1899461/1368457622_m_1.jpg)
Phalanx
Wed 23 Nov 2011 20:48
nej, rider inte ofta på hästar som går emot bettet men om dom gör det brukar jag överböja då jag upplever att hästarna blir finare och rörligare i sidorna då :)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 20:50
Rider ganska många import hästar. Och dom som kommer från irland har oftast ALDRGI gått på tygel nästan xD Så dom kan vara lite motstretiga och stela i munnen nacken osv. Då brukar jag ta massa ledande tygeltag så dom liksom kommer igenom sidorna, brukar inte ta så lång tid då :D
Pferdfreedom
Wed 23 Nov 2011 20:33
Men att ställa och böja är inte samma sak som rollkür! Inte på långa vägar!
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 20:37
Jag "använder" hyperflexion :p jag är väldigt medveten om att det inte är samma sak :p Man ställer hästen inåt i hörnen tex :p Men jag sk över böjer min häst, till den gränsen han har, vilket jag tycker är nyttigt! :) som jag skrev i texten ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Wed 23 Nov 2011 20:40
Japp, men det är ändå inte i nörheten av rollk¨r om jag har förstått det rätt ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 20:45
hyperflexion och rollkür är samma sak :p dock finns det ju olika sätt man kan andvända det på :p Jag gör det på ett snällt sätt typ, att jag pressar honom (inte tvingar) tills han liksom går emot lite gran då känner jag liksom att där tar det stopp för honom :) Då stretschar man ju hästen och kollar om den är mer rörlig i ena sidan eller andra osv... Känner att jag har lite problem att formulera mig just nux d men hoppas du fattar :)
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Wed 23 Nov 2011 20:55
okej, nja jag vet inte riktigt om jag håller med dig helt men lite i allafall ;)
Dagiiis
Wed 23 Nov 2011 20:28
Det är en bra övning man kan göra från marken innan man sitter upp också, stretchar ut och mjukgör! Om man precis som du säger, inte tvingar hästen till mer än den klarar av!
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 20:33
Okej :) Har aldrig testat göra det från marken, men litar mer på min känsla när jag sitter på så håller mig till det x)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Wed 23 Nov 2011 20:30
Tycker inte jag heller :p Men alla sågar ALL form av rollkür/hyperflexion. Så tänkte bara skriva min åsikt, från en annan vinkel än att det bara är helt sinnessjuk, djurplågeri osv.. Det kan även vara nyttigt :)
57 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498931023/