Thursday 24 November 2011 photo 8/13
![]() ![]() ![]() |
Vad sägs om att vi blottar våra ridskolor/gamla ridskolor lite?
Jag red 11 år på Stjärnholms ridskola som ligger en bit utanför Nyköping, mot Oxelösund. När jag började rida där tyckte jag riktigt bra om ridskolan och gjorde det i iaf 7 år. Dom hade riktigt trevliga hästar, välridna. Ganska mycket äldre hästar som reds regelbundet av ridlärarna och dom var läromästare när dom gick på lektionerna. Jag trivdes riktigt bra i stallet, bra stämning och trevlig styrelse och trevliga ridlärare.
Sen vet jag inte om stället gick ner sig eller om jag fick upp ögonen. Plötsligt blev omsättningen på hästar väldigt stor. Många kom och många försvann. Dom köpte in jättemycket unga, outbildade ponnyer. Nu är det nästan så att eleverna rider till ponnyerna under lektionerna. Man får höra mycket "Han kan inte bättre så det är bra så". En tjej fick skritta innanför under hela övningen för hennes ponny bara började galoppera om en annan häst galopperade i ridhuset oO
Det är ganska tragiskt att se hästarna också för när dom kommer är dom mysiga, mjuka och arbetsvilliga. Ganska snabbt blir dom stela som pinnar, sega, får ont i ryggarna... Typiska ridskolesymptom.
När vi hade hoppning så fick vi bara hoppa max 70 och fick hoppa ett 70-hinder EN gång i slutet av lektionen. (Annars var det små kryss på 30 eller 50 cm). Bara för att hästarna måste sparas på till REAL-eleverna (hästgymnasium). Vi betalar väl får våra ridlektioner, ska inte vi få lära oss hoppa lite högre då? Nej dom fick bara hoppa 90 en gång i veckan och det var med dom eleverna. Visst bra för hästarna men inte så värt för alla andra elever...
Många elever sitter fel, sitter på fel sittben, fattar fel galopp osv osv men ridlärarna säger inget för dom orkar inte tjata. Dom står mest i mitten och säger "Det är bra så", "Det gör inget, fortsätt bara". Vad lär man sig av det?
Efter att jag hade ridit där i 11 år hade jag fortfarande inte lärt mig saker som öppna, sluta eller galoppombyten. Det har mest varit skänkelvikningar varenda lektion...
När jag började rida en privathäst blev jag nybörjare på nytt. Jag satt fel, hade ingen balans alls. Red alldeles för mycket med handen och för lite med sitsen. Det var pinsamt att inse hur jävla mycket tid och pengar man bara hade kastat bort! När min medryttarhäst blev min så tog det inte lång tid innan jag slutade på ridskolan...
En lektion kostar runt 140 kr och medlemsavgiften är på 260 kr per år. Sen tillkommer resekostnad... Usch vågar inte ens tänka på hur mycket pengar det är. Pengar som egentligen är totalt bortkastade. Det är en sak att lära sig, en helt annan att ha lärt sig fel och måste lära om. Jag dissar faktiskt min ridskola. Hoppas ni har bättre erfarenheter från er?
Annons
Comment the photo
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Johanna
Fri 1 Mar 2013 12:34
Oj vad ledsen jag blev när jag läste det här. Jag har ridit på Stjärnholm i två år nu, och jag kunde verkligen inte vara mer nöjd. Fantastiska ridlärare, hästar som faktiskt går att rida i form och en riktigt mysig stämning! Jag har ridit på tre andra ridskolor och de var INGENTING i jämförelse med Stjärnholm. Jag känner verkligen inte igen mig i det du skriver, ridlärarna på Stjärnholm har bland annat lärt mig helt hur min hand ska vara till exempel, och istället för att konstant få kommentarer om att den är för hård som på mina andra ridskolor så har de lärt mig hur jag ska göra för att mjukna. En av ridlärarna (tänke r inte hänga ut namn) är en helt fantastisk ridlärare, definitivt en av de bästa jag har haft och jag har haft många. På hennes lektioner bland annat har jag fått hoppa 1,10, vilket har fungerat utan problem... Hästarna är rent makalösa och ALLA går att arbeta med. Det är mer än vad man kan säga om andra ridskolor. Men man kan inte jämföra privathästar med ridskolehästar som du gör, så det är klart att du har blivit mycket duktigare av att rida privat. Stjärnholm är även sjukt billigt om man jämför med många andra ridskolor. Nej, till skillnad från dig hissar jag Stjärnholm till skyarna!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Fri 1 Mar 2013 16:19
Jag slutade ju på Stjärnholm för snart tre år sen dvs har ju du börjat där efter att jag har slutat och det har ju bytts ut både ridlärare och hästar så det är mycket möjligt att det är bättre nu än vad det var när jag red där =)
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u3/_u2/_u4/_u6/_u3/_u5/u3246354/1322747326_m_1.jpg)
ArmyOfThese
Mon 28 Nov 2011 19:16
jag vet redan hur mitt riktigas liv ska se ut.. hallååe är ju spåerska
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Mon 28 Nov 2011 19:17
det finns inte ens ett ord som heter "spåerska". Det heter sierska eller spåtant =)
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u3/_u2/_u4/_u6/_u3/_u5/u3246354/1322747326_m_1.jpg)
ArmyOfThese
Mon 28 Nov 2011 19:26
jag tyckte båda två lät så retarded så valde att döpa mig till "sspåerskan"
ponnyryttaren00
Sat 26 Nov 2011 08:23
den ridskolan som jag rider på är jätte bra! menjag ska sluta til jul för jag ska börja på en annan mer privat ridskola
Qellav
Fri 25 Nov 2011 18:29
Usch då...
Min fd. ridskola var likadan, jag hade ridit där i fem år har jag för mig. Jag lärde mig inte mycket, på teorilektionerna fick vi smörja träns ibland för att det inte fanns något att göra.
Det högsta jag någonsin hoppade där var 70, annars var det i princip bara bommar som knappt låg ovanför marken... De höjde medlemsavgiften för varje år, och alla elever fick sälja trisslotter för att samla ihop pengar till en ny häst (som de ändå avlivade två månader efter att den kommit)
Typ 5 hästar avlivades samma termin, och några av dem som var kvar kunde man inte galoppera på då de var "så starka".
Jag fick heller aldrig chansen att tävla, för ridläraren sa att hästarna inte räckte till (även om man var tvungen att turas om på tävlingarna) En gång blev jag riktigt sur när min ridlärare sa att jag inte skulle få tävla, för hästen jag ville ha var för gammal för tävling. Han skulle inte ens gå klubbhoppning... En vecka senare var han med på en lokal tävling.
Hmm, ärlighet varar längst var det ... eller?
Nej, jag är glad att jag slutade.
Min fd. ridskola var likadan, jag hade ridit där i fem år har jag för mig. Jag lärde mig inte mycket, på teorilektionerna fick vi smörja träns ibland för att det inte fanns något att göra.
Det högsta jag någonsin hoppade där var 70, annars var det i princip bara bommar som knappt låg ovanför marken... De höjde medlemsavgiften för varje år, och alla elever fick sälja trisslotter för att samla ihop pengar till en ny häst (som de ändå avlivade två månader efter att den kommit)
Typ 5 hästar avlivades samma termin, och några av dem som var kvar kunde man inte galoppera på då de var "så starka".
Jag fick heller aldrig chansen att tävla, för ridläraren sa att hästarna inte räckte till (även om man var tvungen att turas om på tävlingarna) En gång blev jag riktigt sur när min ridlärare sa att jag inte skulle få tävla, för hästen jag ville ha var för gammal för tävling. Han skulle inte ens gå klubbhoppning... En vecka senare var han med på en lokal tävling.
Hmm, ärlighet varar längst var det ... eller?
Nej, jag är glad att jag slutade.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 23:49
Hade jag varit du hade jag slutat där ärligt talat.... Om du fortfarande går kvar där då :P Jag hade ridit i 1 år hos några vi känner innan jag började på ridskola. Red 4 lektioner på höstterminen i en grupp som ridit ca 2-3 år, sen bytte jag till en där de ridit i 6 år eftersom vi skulle kunna samåka med en som gick i min klass. Jag lärde mig allt de kunde på ett halvår/år, sen lärde vi oss inget mer -.-
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 20:42
På den ridskolan jag red kom inte några nya hästar in :) Det var mysigt och alla hästarna gick endast 2 ggr om dagen! iof så var det bara 90 elever :) men ridläraren red/tävlade alla hästarna regelbundet :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 20:38
Kan hålla med om att många bra hästar har tagits bort från Stjärnholm.. Dante, Tirana, Marlin m.fl.. Tyvärr brukar det vara så med ridskolehästar. Men ang. läromästare så får man absolut inte glömma vilken jätteförändring Tirana var med om! När hon kom var hon jättehet och nästan oridbar. Nu på senare år var hon en av dom bästa.
Jag är själv en av dom där REAL-eleverna, och vi hoppar oftast inte högre än 70-80 på lektionerna, förutom typ 2 st (drygt) som får hoppa högre för att både dom och hästarna har kapacitet för det.
Jag var en av dom som red Boyen i början när han kom för att han hade så mycket överskottsenergi. Jag kom ut varje helg och han gick som en klocka när jag hade ridit honom dagen innan (lördagar och söndagar). Nu har jag slutat rida honom och Helen tyckte att jag skulle rida honom för Kristian von Krusenstierna när han var här för någon vecka sen, anledningen var "det är inte så många som klarar av honom". Det gick inte bättre för det, Boyen var otroligt pigg och stark hela lektionen, men mest stel. I slutet började han mjukna...
Känns nästan som att ridskolelivet har förstört honom...
Annars tycker jag att man kan ta tag i sin utbildning inom ridningen själv om man tycker att något går långsamt, och fråga om man kan hoppa upp någon grupp med kanske färre personer. Nu vet jag ju inte hur du gjorde..
Jag tror att det här med att eleven kanske fattar fel galopp, sitter lite vingligt och att ridlärarna inte säger särskilt mycket har lite med hur pass mycket ridvana eleverna har. Det är olika saker man strävar efter under utbildningens gång, och då kanske inte rätt galopp har den största betydelsen?
Annars har jag aldrig upplevt Stjärnholms ridlärare som nonchalanta på det sättet...
Oj, hoppas du förstår allt jag skrev, kanske blev något rörigt :) Menade absolut inte att komma med något negativt till det du skrev, så du vet! :)
Jag är själv en av dom där REAL-eleverna, och vi hoppar oftast inte högre än 70-80 på lektionerna, förutom typ 2 st (drygt) som får hoppa högre för att både dom och hästarna har kapacitet för det.
Jag var en av dom som red Boyen i början när han kom för att han hade så mycket överskottsenergi. Jag kom ut varje helg och han gick som en klocka när jag hade ridit honom dagen innan (lördagar och söndagar). Nu har jag slutat rida honom och Helen tyckte att jag skulle rida honom för Kristian von Krusenstierna när han var här för någon vecka sen, anledningen var "det är inte så många som klarar av honom". Det gick inte bättre för det, Boyen var otroligt pigg och stark hela lektionen, men mest stel. I slutet började han mjukna...
Känns nästan som att ridskolelivet har förstört honom...
Annars tycker jag att man kan ta tag i sin utbildning inom ridningen själv om man tycker att något går långsamt, och fråga om man kan hoppa upp någon grupp med kanske färre personer. Nu vet jag ju inte hur du gjorde..
Jag tror att det här med att eleven kanske fattar fel galopp, sitter lite vingligt och att ridlärarna inte säger särskilt mycket har lite med hur pass mycket ridvana eleverna har. Det är olika saker man strävar efter under utbildningens gång, och då kanske inte rätt galopp har den största betydelsen?
Annars har jag aldrig upplevt Stjärnholms ridlärare som nonchalanta på det sättet...
Oj, hoppas du förstår allt jag skrev, kanske blev något rörigt :) Menade absolut inte att komma med något negativt till det du skrev, så du vet! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 21:12
och får rida flera häst flera gånger? haha va?
Hm. Kan nog säga att de ända hästarna vi inte har haft med på lektion är Bullen. Dom hästarna vi brukar ha med nu är Ruda, Olympic, Ubbe, Sofus, Calas, Sjuan, Boyen, tinkrarna (förutom Betty), Senator, Gunnar (när han var bättre i ryggen)... mja typ dom! Är det "bra" eller "dåliga" hästar?
Hm.. Anser du att du gör det då? :o
Vilken häst är det som hoppar på bilden föressten? :)
Hm. Kan nog säga att de ända hästarna vi inte har haft med på lektion är Bullen. Dom hästarna vi brukar ha med nu är Ruda, Olympic, Ubbe, Sofus, Calas, Sjuan, Boyen, tinkrarna (förutom Betty), Senator, Gunnar (när han var bättre i ryggen)... mja typ dom! Är det "bra" eller "dåliga" hästar?
Hm.. Anser du att du gör det då? :o
Vilken häst är det som hoppar på bilden föressten? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 21:40
Ja alltså min kompis som är REAL-elev fick rida Gunnar en hel termin. När jag var elev fick jag aldrig samma häst två gånger på raken ens så varje lektion går åt till att lära känna en ny häst.
Olympic, Gandini och Gunnar räknas nog som dom mest poppis hästarna. Samt Dante, Baccardi, Marlin, Leo... När dom fanns och dom gick sällan med på våra lektioner för dom behövdes till REAL-eleverna.
Om jag anser att jag sitter så? Ja det gör jag =) men nu är det bättre.
Det är Ubbe =)
Olympic, Gandini och Gunnar räknas nog som dom mest poppis hästarna. Samt Dante, Baccardi, Marlin, Leo... När dom fanns och dom gick sällan med på våra lektioner för dom behövdes till REAL-eleverna.
Om jag anser att jag sitter så? Ja det gör jag =) men nu är det bättre.
Det är Ubbe =)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 21:45
Åh.. Jag tycker att man bör rida samma häst minst 2 ggr i rad för att kunna hitta några knappar..
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 21:47
ja det tycker jag med... När jag red för Emely för typ 10 år sen fick jag rida Ingo varenda lektion i en hel termin för det var ingen annan i min grupp som vågade rida honom. DÅ kunde jag lära mig en del
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 20:31
de är nog tyvärr de typiska fallet att när man hamnar på privat häst eller tar privatlektioner för lärare som verkligen kan de de håller på med så känner nog dem flesta '' vad tusan är de jag lärt mig egentligen?'' jag red 12 år på ridskola o när jag blev skötare för första gången red jag för ägaren som var jätteduktig på att lära. hon sa att jag var stel i handen därför hästen drog, sitsen var helt tokig o jag satt för mycket frammåt lutad. jag visste inte hur man gjorde halvhalt förstod inte heller de här med öppna o slutna. jag kände mig totalt misslyckad eftersom jag sökt hästen som ''erfaren ryttare som ridit i 12 år'' vilket jag då raka motsatsen var! men tack vare henne lärde jag mig extremt mycket o är glad att jag i dag har min egna lilla häst
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 20:54
usch vad trist =/ men kul att hon hade sånt förtroende för dig ändå!
den här tjejen var inte elak heller, hon skrattade bara lite men hon visste själv hur det var på ridskolor så hon tyckte nog mest synd om mig. Hon hjälpte mig massor och lärde mig massor om både hästar och hästhantering och sen fick jag hennes häst
den här tjejen var inte elak heller, hon skrattade bara lite men hon visste själv hur det var på ridskolor så hon tyckte nog mest synd om mig. Hon hjälpte mig massor och lärde mig massor om både hästar och hästhantering och sen fick jag hennes häst
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 21:16
älskar människor i hästbranchen som inte ser ner på folk!
snällt att du fick hennes häst :O
snällt att du fick hennes häst :O
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 21:41
ja dom är underbara =) såna som bara är genuint snälla och hellre hjälper dom som inte kan än ser ner på dom.
Mjo hon pajjade ryggen och kunde inte ha kvar henne
Mjo hon pajjade ryggen och kunde inte ha kvar henne
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 21:57
jag är tacksam för hjälpen jag fick eftersom jag verkligen lärde mig något.
snällt att hon inte sålde henne till någon annan då utan gav henne till dig. då vet man att de hamnar i bra händer om de är någon man dels känner o litar på
snällt att hon inte sålde henne till någon annan då utan gav henne till dig. då vet man att de hamnar i bra händer om de är någon man dels känner o litar på
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 20:26
Att "blotta" ridskolor som du uttrycker dig är inte okej i mitt tycke. Man får ha sina åsikter, fine, men att hänga ut en förening inför så många människor är inte speciellt schysst. Det kan dra ner klubbarnas rykte rejält, och dessutom har ju inte verksamhetsledare och chefer någon chans att försvara sig? Självklart får du lägga ut vilka texter och bilder du vill, men det är inte speciellt schysst somsagt.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 20:30
Det här är ju bara MIN åsikt om föreningen, finns säkert många som tycker att klubben är toppen och jag hoppas att dom som läser det förstår att det här inte är den absoluta sanningen utan min åsikt.
Och nej det kanske inte är så sjyst att hänga ut föreningen men jag tycker inte dom behandlat mig sjyst eftersom dom i princip bara blåst mig på pengar under så många år.
Och nej det kanske inte är så sjyst att hänga ut föreningen men jag tycker inte dom behandlat mig sjyst eftersom dom i princip bara blåst mig på pengar under så många år.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 20:37
Jo absolut, jag tvivlar inte på att dom har behandlat dig illa, men många kommer antagligen stämpla den ridskolan nu efter att ha läst just din åsikt.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 20:37
tror inte det är så många av medlemmarna som ens vet vilken ridskola det är så =)
Frida1987
Thu 24 Nov 2011 20:25
Jag får väl ta upp min ridskola som ett motsatt exempel här. Det finns en anledning till att jag red där i tjugo år innan jag slutade i våras då min gamla grupp inte skulle finnas kvar längre.
Ridskolan har allt från unghästar till de som har tävlat svårklass dressyr och 1,40-hoppning. Alla hästar rids emellanåt av instruktörerna för att de ska hållas välridna. De går max två lektioner/dag (tre om det är med nybörjare som bara rider i en halvtimme), har någon vilodag varje vecka och rids ut i skogen på helgerna.
Varje sommar flyttar hästarna hem till ridskoleägaren i åtta veckor och vilar helt. När de kommer tillbaka till ridskolan har allihop runda gräsmagar.
Hästar går ute i hagen varje dag, och de har stora hagar. Så fort vädret tillåter är de även ute på nätterna. De får mat fyra gånger om dagen på exakt samma tider och det är riktigt kvalitetsfoder.
När man rider i grupp har man hästen fyra gånger i rad och sen byter man häst. Det gör att man hinner känna in sig på hästen och lär sig hitta knapparna.
Instruktörerna är välutbildade, noggranna och uppmärksamma. Min instruktör satte varje termin upp personliga mål till varje elev i samråd med eleven, vi pratade mycket om vad vi ville förbättra och vi fick analysera vår egen ridning tillsammans med henne för att komma till insikt och därmed kunna förbättra.
Ridskolan har allt från unghästar till de som har tävlat svårklass dressyr och 1,40-hoppning. Alla hästar rids emellanåt av instruktörerna för att de ska hållas välridna. De går max två lektioner/dag (tre om det är med nybörjare som bara rider i en halvtimme), har någon vilodag varje vecka och rids ut i skogen på helgerna.
Varje sommar flyttar hästarna hem till ridskoleägaren i åtta veckor och vilar helt. När de kommer tillbaka till ridskolan har allihop runda gräsmagar.
Hästar går ute i hagen varje dag, och de har stora hagar. Så fort vädret tillåter är de även ute på nätterna. De får mat fyra gånger om dagen på exakt samma tider och det är riktigt kvalitetsfoder.
När man rider i grupp har man hästen fyra gånger i rad och sen byter man häst. Det gör att man hinner känna in sig på hästen och lär sig hitta knapparna.
Instruktörerna är välutbildade, noggranna och uppmärksamma. Min instruktör satte varje termin upp personliga mål till varje elev i samråd med eleven, vi pratade mycket om vad vi ville förbättra och vi fick analysera vår egen ridning tillsammans med henne för att komma till insikt och därmed kunna förbättra.
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u4/_u2/_u2/u54225/1379100617_m_1.jpg)
Frida1987
Thu 24 Nov 2011 20:46
Jag tror helt ärligt att det handlar mycket om vilja och förmåga att motivera personal. Om man vill att hästarna ska må bra och hålla länge ser man till att de sköts ordentligt. Om man vill behålla elever ser man till att de är nöjda med lektionerna.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 20:48
på min gamla ridskola handlar det nog bara om att hålla huvudet ovanför vattenytan... Ha så hög inkomst som möjligt och låga utgifter
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u4/_u2/_u2/u54225/1379100617_m_1.jpg)
Frida1987
Thu 24 Nov 2011 20:51
Tyvärr är det lätt en sits man sätter sig i när man inte lyckas behålla elever och dessutom har hästar som inte håller. Det är konstigt att många ridskolor inte ser sambanden.
AlexanaForever
Thu 24 Nov 2011 20:23
känner igen mig SÅÅ väl! när jag började rida min medryttarhäst visste jag inte ens vad form var, öppna,sluta, skänkelvikning, kunde inte hoppa henne då jag inte visste Hur man skulle göra i t.ex landningen.. o då hade jag ridit x-antal år på ridskola..
Så min erfarenhet utav ridskolor e gaska dålig. Tar hellre ngn privattränare isf :) men har aldrig gjort de, lärde mig efter ett tag. främst genom internet o sen har de rullat på, började verkligen att rida ordentligt, försökte sitta bra osv
Så min erfarenhet utav ridskolor e gaska dålig. Tar hellre ngn privattränare isf :) men har aldrig gjort de, lärde mig efter ett tag. främst genom internet o sen har de rullat på, började verkligen att rida ordentligt, försökte sitta bra osv
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 20:26
Det är ju löjligt =O man kan ju verkligen fråga sig vad man betalat för egentligen
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Thu 24 Nov 2011 20:29
håller med! slutade i våras. lär jag mig inget så e de inget att betala för heller.. vill ha en ridlärare som tjatar på en om sitsen, skänklarna, händerna, berömmer, visar och så
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 Nov 2011 20:21
det är så här..jag går i ridklass,alltså ride rlektion på en ridskola,har 3 nästan egan hästar hemma..och alla bah,han är farlig han soarkar osv,då säger jag,de är FÖR att de står på RIDSKOLA,min älskar att få komma in..de hästarna längtar att få komma ut,,slippa bli riden 3-4 gånger om dan..
Pferdfreedom
Thu 24 Nov 2011 20:21
exakt som på HBR... sen har de höjt priset på att vara skötare på hästarna 2 dar u veckan från 300 kr till 700...
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 24 Nov 2011 20:28
jaha ok, då förstår jag.. är man skötare på min ridskola innebär det bara att man kommer dit två dagar i veckan och borstar hästarna och smörjer deras utrustning
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Thu 24 Nov 2011 20:38
Jag anser att de oftast utnyttjar folket på ridskolan till dera segna fördel *suck*
Så om man är där och någon i stallet får syn på än så är det direkt "du får byta alla schabrak för jag har inte tid!" "du får mocka hos hästarna för det har ingen gjort" osv. det är riktigt drygt på den ridskkolan jag har gått. :/
Så om man är där och någon i stallet får syn på än så är det direkt "du får byta alla schabrak för jag har inte tid!" "du får mocka hos hästarna för det har ingen gjort" osv. det är riktigt drygt på den ridskkolan jag har gått. :/
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Thu 24 Nov 2011 20:47
ja, men även de äldre, fast på ett sätt så ingen/de märker det liksom...
66 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/498963340/