Tuesday 29 November 2011 photo 14/14
![]() ![]() ![]() |
Min åsikt.
Jag tycker att det är medryttaren som ska få betalt. Inte att med ryttaren ska behöva betala.
Den som har hästen vill ju ha hjälp med hästen och medryttaren hjälper?
Har den som inte äger tid för sin häst borde den inte ha häst imo,
Jag skulle aldrig vilja betala för att hjälpa ngn att rida dens häst?
Vad tycker ni?
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 1000D
Focal length 52 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/60 s
ISO 800
Comment the photo
matildavigedal
Sat 3 Dec 2011 14:42
Den här frågan kan man verkligen sitta och grubbla på i evigheter.
Det är inte gratis för ägaren att rida (eller själva ridningen är väl gratis men hästen är ju inte det vilket blir att ridningen kostar för det är ju det de flesta människor är ute efter) så varför ska det vara det för medryttaren? Samtidigt är medryttaren en väldigt stor hjälp.
Mycket svårt.
Det är inte gratis för ägaren att rida (eller själva ridningen är väl gratis men hästen är ju inte det vilket blir att ridningen kostar för det är ju det de flesta människor är ute efter) så varför ska det vara det för medryttaren? Samtidigt är medryttaren en väldigt stor hjälp.
Mycket svårt.
Phalanx
Thu 1 Dec 2011 20:21
alla behöver inte hjälp med bara att ta hand om hästen, många behöver hjälp med pengar oxå :/
MissUnknown
Thu 1 Dec 2011 18:06
Jag är medryttare helt gratis, det ända jag får betalt i är erfarenhet och skador...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 1 Dec 2011 17:00
Håller med!! Eller iallafall att det ska vara gratis!
Jag själv fick betalt, ganska mycket dessutom, när jag var medryttare. Utan min hjälp hade ägaren aldrig kunnat ha hästen då hon var borta mycket på jobb.
Tycker det är helt sjukt när man läser om folk som betalar hiskeliga summor för att ägaren behöver hjälp/avlastning.
Jag själv fick betalt, ganska mycket dessutom, när jag var medryttare. Utan min hjälp hade ägaren aldrig kunnat ha hästen då hon var borta mycket på jobb.
Tycker det är helt sjukt när man läser om folk som betalar hiskeliga summor för att ägaren behöver hjälp/avlastning.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 1 Dec 2011 17:23
Ja ! Jag får ju betalt genom billigare stallhyra till min!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 1 Dec 2011 17:41
Det tycker jag lät som en väldigt bra lösning! :)
Läste en annons för något år sedan om en kvinna som letade två medryttare. Hon sökte en som kunde utbilda hästen, denna skulle betala 600:-/månaden och rida 2 dagar/veckan. Medryttare nr 2 skulle "motionsrida" den 1-2 dagar och betala 1200:-/månaden. Helt sanslöst.. :S
Läste en annons för något år sedan om en kvinna som letade två medryttare. Hon sökte en som kunde utbilda hästen, denna skulle betala 600:-/månaden och rida 2 dagar/veckan. Medryttare nr 2 skulle "motionsrida" den 1-2 dagar och betala 1200:-/månaden. Helt sanslöst.. :S
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 1 Dec 2011 16:23
Asså det har jag tänkt på förut men båda stämmer ju.. Självklart är det vi som hjälper dom och gör jobbet.. Utan oss så mår ju inte hästen bra. Men asså vi måste ändå betala för att det är deras häst och vi vill ju det så gärna och så.. Så jag tycker det är okej att betala men det skulle ju inte vara fel att få betalt ;)
N00rlin
Thu 1 Dec 2011 16:08
Jag tycker inte man ska behöva betala , för skaffar man häst ska man ju veta alla kostnader , och då om man inte kan betala dom så borde man kanske inte ha hästen/tävla om det är de som kostar.
![](http://cdn07.dayviews.com/85/_u2/_u6/_u7/_u3/_u6/_u8/u2673684/1286363309_1.jpg)
N00rlin
Thu 1 Dec 2011 16:12
För hästen nöter ju lika mkt på skorna om man själv hade ridit den än om nån annan gör de just den dan
TeamNR
Thu 1 Dec 2011 12:08
Jo men samtidigt betalar ägaren stallplats, foder, strö, utrustning, skoning, veterinär osv, och utan de hade inte medryttaren kunnat rida ;P Du rider ju inte gratis på en ridskola heller?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 1 Dec 2011 12:53
+1. Dock har jag själv haft sån tur att de endast vill ha tidshjälp (tex en hade två hästar så hon ville ha hjälp att rida den ena när hon red den andra också) så det är helt olika.
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u3/_u2/_u1/_u3/_u9/_u9/u3213990/1339349998_m_1.jpg)
TeamNR
Thu 1 Dec 2011 13:40
Precis, det är ju jättesxhyst av ägaren att de låter en rida gratis! Men det är inget man skall ta förgivet, och absolut inte att man får betalt x)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 21:58
Som medryttare hjälper du inte till på så sätt. Du använder hästen som din egen på en eller fler specefika dagar. Du betalar ju för att du sliter på hästens skor och utrustning så att säga, samt att du kanske träna och tävla den. Det är ju inte gratis att rida på ridskola direkt, så varför skulle det vara gratis att vara medryttare då?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 22:02
Jo man hjälper till. Om ägaren inte hinner med sin häst och söker någon att hjälpa till att rida. Då gör du ju ägaren en tjänst. Hästen blir ju sliten oavsett vem som rider. Om det är ägaren som inte har tid och ber medryttaren rida den ist så sliter medryttaren åt ägaren
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 1 Dec 2011 20:53
Då kan man ju inte kalla det medryttare om du hjälper ägaren för att ägaren inte har tid med hästen. De är ju typ fodervärd eller dylikt.
Emma
Wed 30 Nov 2011 20:35
Håller inte med.Min syster har en medryttare som inte betalar.Och nu säger min syster att hon kommer att få hjälpa till att betala hovslagare för det är ju också medryttaren som undehåller hovarna så det tkr jag är rättvist iaf.
alexxandraj
Wed 30 Nov 2011 17:59
håller inte med. om det är så att medryttaren har hästen som sin egen t.ex. tre dagar/vecka, + har tillgång till bana, manege, träningar osv så tycker jag det är en självklarhet att man delar på kostnaderna.. då du köper en häst så köper du ju den för att någon vill bli av med den men du får den inte gratis eller hur? det är en annan sak om man hjälper någon med ridningen sådär ibland för att ägaren inte hinner den dagen eller är på resa, då ska man nog få nånting för det, eller åtminstone inte behöva betala. min åsikt :)
![](http://cdn08.dayviews.com/20/_u2/_u5/_u3/_u8/_u4/_u9/u2538499/1304010500_1.jpg)
alexxandraj
Wed 30 Nov 2011 19:53
eller så kan de vara så att man sköter en häst och som tack får rida den, 1-2 ggr i veckan =)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 17:55
håller både med och inte.
jag betalade 600kr i månaden för en sköthäst o jag blev väl mer eller mindre utnytjad, kunde bli ringd tidigigt som fan på morgonen av anledningen att hon var sjuk (då bodde hon på gården till o med) så fick jag rycka ut o fodra o släppa ut jag menar maten var ju klar bara att hälla i o släppa ut dem då de fick höet i hagen. där kände jag att jag ville ha betalt eftersom jag ansåg att en förkylning itne var en lagom ursäkt för att ringa ngn halvsex på morgonen en helg. men annars fick jag så klart rida o pyssla med någon annans häst hur mycket jag ville för ett bra pris
jag betalade 600kr i månaden för en sköthäst o jag blev väl mer eller mindre utnytjad, kunde bli ringd tidigigt som fan på morgonen av anledningen att hon var sjuk (då bodde hon på gården till o med) så fick jag rycka ut o fodra o släppa ut jag menar maten var ju klar bara att hälla i o släppa ut dem då de fick höet i hagen. där kände jag att jag ville ha betalt eftersom jag ansåg att en förkylning itne var en lagom ursäkt för att ringa ngn halvsex på morgonen en helg. men annars fick jag så klart rida o pyssla med någon annans häst hur mycket jag ville för ett bra pris
johanna ✿
Wed 30 Nov 2011 17:14
håller med men samtidigt så får du ju rida helt gratis, det kostar mycket att ha en häst..
Ida Bååth
Wed 30 Nov 2011 17:10
Beronde på vad som ingår i priset!! det kostar att ha häst och vad man har till gång till om tex ridhus/paddok och för tränare, foder stallplats, ja att jag får tillgång till hästen peronliga saker utan att köpa eget ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 1 Dec 2011 00:59
Jag tänkte precis skriva det här.
Om det som ingår är stalltjänst och kanske en promenadsridning eller liknande så bör det inte kosta något, och om det gör det så ska det kosta för ägaren.
Men är det som att man är delägare på en häst så ska man självklart betala.
Om det som ingår är stalltjänst och kanske en promenadsridning eller liknande så bör det inte kosta något, och om det gör det så ska det kosta för ägaren.
Men är det som att man är delägare på en häst så ska man självklart betala.
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u2/_u1/_u3/_u3/_u5/_u7/u2133574/1363810042_m_1.jpg)
Ida Bååth
Sat 3 Dec 2011 14:31
Delägare är ju att man delar hästen med någon annan då ska man betal!! inte om man är medryttare och hästen står i ägarens stall och promenadridning ingår ;)
Tetrimino
Wed 30 Nov 2011 16:48
Jag skulle helt klart kunna tänka mig att betala för att ta hand om en medryttarhäst, beroende på vad som ingår. Får jag möjlighet att rida i ridhus eller på ridbana och kanske till och med en tränare (har hittat flera annonser där sådant har ingått) så skulle jag kunna tänka mig att betala. Glöm inte att en medryttarhäst är något du frivilligt tar ansvar för, det är ingen "uppoffring". För om det är så hemskt att det ska kännas som en uppoffring varenda gång du åker till stallet kanske inte hästar är grejen för dig...?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 16:38
Det är faktiskt helt sant, det är ju ett jobb man tar på sig...
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Thu 1 Dec 2011 13:01
Tar man det som ett "jobb" så får man skaffa en firma och betala skatt som alla andra företagare gör. Annars lär det ju räknas som svartjobb.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 1 Dec 2011 14:51
Det är ju självklart att jag inte menar jobb på det sättet. Även om det är frivilligt (vilket alla jobb är egentligen) så utför man faktiskt en tjänst. Jag säger inte att det är fel att ta betalt, göra gratis, eller betala. Detta är bara ett annat resonemang!
KamakuraSimb
Wed 30 Nov 2011 13:12
Om det är ägaren som vill ha hjälp håller jag med det du säger. Men om medryttaren vill ha hästen lite som sin egen de dagar i veckan hon/han är ute och vill tävla och träna med den tycker jag att denne ska betala. För det är ju inte gratis att ha häst.
Angelika
Wed 30 Nov 2011 10:44
Vissa tar ju in medryttare för att de behöver lite hjälp med betalningen, och då måste man ju ta betalt (lol captain obvious).
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u9/_u8/_u4/u129845/1377184369_m_1.jpg)
mjukKudde
Wed 30 Nov 2011 15:35
Jo som sagt det beror ju helt och hållet på hur situationen ser ut. Men jag tycker ändå att vissa tar alldelles för mycket betalt :P
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u3/_u3/_u9/_u1/_u5/u339154/1330966259_m_1.jpg)
Angelika
Wed 30 Nov 2011 15:38
Ja, men sen behöver man ju inte bli medryttare hos eller bry sig om de som tar betalt/'för mycket' betalt ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u9/_u8/_u4/u129845/1377184369_m_1.jpg)
mjukKudde
Wed 30 Nov 2011 15:58
Nej nej absolut inte :P Förstår bara inte att folk kan betala så mycket heller. Men som sagt det är deras problem ^^
FeliciaLN
Wed 30 Nov 2011 10:35
Håller med dig! Dock så fick jag betala min häst när jag bara var medryttare på honom för han var lite som min då, jag red honom tre dagar i veckan men fick vara uppe och borsta honom och kanske gå på några mysiga promenader med honom dom dagarna jag inte red, det fick jag betala 500 i månaden för! Tycker ändå att det var värt det ;)
Elise , ♥
Wed 30 Nov 2011 10:10
När man är medryttare är det väl gratis?
delar man foderhäst så betalar väl båda..?
delar man foderhäst så betalar väl båda..?
skywalkerellen
Wed 30 Nov 2011 09:58
Hm, alltså, jag har varit medryttare på en häst, gratis. Då behövde jag inte mocka, men fick rida mån-tors så mycket jag ville, alltså varje mån-tors varje vecka. Sedan skulle hästen flyttas närmare mig, och då skulle man få enormt mycket bättre ridvägar, både ridhus & paddock (förut fanns bara en enda väg att rida efter, fram & tillbaka) och då skulle jag betala 500kr för att få rida 3 bestämda dagar i veckan + extra när hon bad mig, vilket jag tyckte lät som en bra deal då hon inte hade råd att flytta hästen annars & det blev lättare för mig, då stod han närmare hästen jag har som min egen också. Dock blev det så att hon flyttade hem honom till sin egen gård men. :)
NITTIOSJU
Wed 30 Nov 2011 09:47
tänker samma här, fast att man inte ska betala nånting, eftersom man hjälper men samtidigt så är det ju den som äger hästen som får betala för allt så det borde bli "neutralt" alltså 0! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 08:17
medryttaren får ett gratis ridpass och som betalning sköter den hästen, bra deal?
Welshponie
Wed 30 Nov 2011 07:53
Jag är bara medryttare om det det är gratis. Jag tycker som du, att vi hjälper ägaren med hästen så borde vi få betalt. Men det är ju vissa som tar betalt för att det ska gå till skor och mat, och vissa som tar betalt bara för att.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 07:50
Jag tycker det borde vara gratis, så sköter man om hästen, och som belöning(istället för pengar) får man rida hästen ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 06:08
Men denne person sliter ju på din häst, då ska ju medryttaren få betala för att den rider hästen:)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 06:55
Ja men om medryttaren rider för att ägaren inte hinner då sliter ju medryttaren på hästen som egentligen ägaren själv skulle slitit?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 08:19
jag fast då betalar du ju någo för att slita på din häst :O
mjukKudde
Wed 30 Nov 2011 01:06
Jag förstår heller inte vrf de som söker medryttare till sin häst vill ha betalt för det (alla vill ju inte det men majoriteten) vissa tar ju upp till 1000kr betalt. Då blir man ju nästan fodervärd ist för medryttare :s Jag tar hand om tre unghästar för att ägaren inte har tid och hon tar inte betalt då det är hästarna som behöver pysslas om. Hon tänker till och med köpa en stor häst så att jag kan få rida lite också (unghästarna är inte inridna) och jag behöver fortfarande inte betala. Det vill hon göra som tack för allt hjälp hon fått av mig och jag tycker att det är för mycket men det är hennes val och jag är himla tacksam att jag ska få rida :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 06:57
Precis ! Precis!
Jag får ju billigare stallhyra till min för attjag rider till stallets ägares häst :)
Jag får ju billigare stallhyra till min för attjag rider till stallets ägares häst :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:48
Tycker det ska vara gratis, medryttaren vill ha en häst att rida och ta hand om och ägaren vill ha hjälp, så det går jämt upp :)
whwycd
Tue 29 Nov 2011 23:43
Nja.. om hästägaren söker medryttare = gratis
om medryttare söker häst så tycker jag det är ok om ägaren vill ha en liten peng för det :)
om medryttare söker häst så tycker jag det är ok om ägaren vill ha en liten peng för det :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 30 Nov 2011 09:49
Skulle det vara så som ni resonerar så skulle det int finnas några medryttarhästar åt folk.
Om jag har tid och råd och bla bla bla så skulle jag ju inte låta någon annan rida heller.
Om jag har tid och råd och bla bla bla så skulle jag ju inte låta någon annan rida heller.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:39
Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ta betalt för att ha medryttare, eller betala för att få vara medryttare. Rena lurendrejeriet att kräva folk på pengar när det är DU som behöver hjälpen av dessa människor. Du ber någon rida din häst ett par dagar i veckan för att du inte har tid. Dem ska alltså göra dig en tjänst, och samtidigt ska dem betala för att arbeta åt dig? Nä, rena lurendrejeriet som sagt. Och om det nu är oseriösa människor man vill hålla borta så är det hur lätt som helst att skriva ett kontrakt och så behöver man inte ta betalt. Eller det kanske är för dyrt att ha igång datorn och skriva ut skiten på papper? Rent ut sagt snålhet det handlar om, när du tar betalt för att andra ska få göra dig en tjänst.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 30 Nov 2011 13:39
Det är lika bra att vi slutar diskutera.
Ditt sista argument är enbart ogenomtänkt och dumt.
Varför jag som hästägare väljer att ha medryttare kan ha många fler orsaker än tidsbrist.
Men du är nog inte hästägare själv och har inte förstått det.
Skulle alla resonera som du så skulle det inte finnas några medryttarhästar alls.
Ditt sista argument är enbart ogenomtänkt och dumt.
Varför jag som hästägare väljer att ha medryttare kan ha många fler orsaker än tidsbrist.
Men du är nog inte hästägare själv och har inte förstått det.
Skulle alla resonera som du så skulle det inte finnas några medryttarhästar alls.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 Nov 2011 13:55
Dessutom, tidsbrist var bara ett exempel. Det är väl lika illa att envisas med att ha ett djur man inte kan ta hand om ordentligt för att man är sjuk, för att man inte har råd, för att man inte har intresset riktigt, som för att man inte har tid?
![](http://cdn08.dayviews.com/20/_u2/_u5/_u3/_u8/_u4/_u9/u2538499/1304010500_1.jpg)
alexxandraj
Wed 30 Nov 2011 19:22
@CeliaE, du tycker alltså att människor som älskar sin häst, tittar till den dagligen men är tvungna att ha en medryttare ett par dagar i veckan för att få det att gå runt med ekonomin, inte borde få ha kvar sin häst ? Håller inte med dig där men förstår din point , skulle det vara så att du behöver hjälp med din häst någon gång ibland då du har annat att göra och har en viss person du frågar då, kan du självklart inte ta betalt för det, snarare betala.
men + till @jum-jum här :)
men + till @jum-jum här :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:33
jag hade en medryttare förut som inte betalade. och det blev bara kaos. hon kom och gick som hon ville, hon tog inte vara på tiden och sket i att komma ibland.
när man betalar så tar man vara på tiden mer, för det är pengar det handlar om. och sen är det ju medryttaren som får chansen att rida en annans häst...
när man betalar så tar man vara på tiden mer, för det är pengar det handlar om. och sen är det ju medryttaren som får chansen att rida en annans häst...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:47
Så att du får nån hundring i månaden betyder helt plötsligt att du kan lita blint på personen? "Sure, go ahead. Ta du hand om min häst helt och hållet utan att jag behöver ha någon insikt i vad du gör dem dagarna du har hästen. Jag menar, du har ju betalt så du kan ju inte göra något illa!"
Har du ett kontrakt så skriver du ju ner vad som ska göras till punkt och pricka och vad som är tillåtet och inte tillåtet. Du har ju mer kontroll då när du har bevis på att medryttaren gått med på villkoren, än om du bara får 400 spänn i handen och så var det bra med det ^^ Muntliga avtal är ju ett helvete att bevisa.
Har du ett kontrakt så skriver du ju ner vad som ska göras till punkt och pricka och vad som är tillåtet och inte tillåtet. Du har ju mer kontroll då när du har bevis på att medryttaren gått med på villkoren, än om du bara får 400 spänn i handen och så var det bra med det ^^ Muntliga avtal är ju ett helvete att bevisa.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:58
jag tar inte vem som helst och sen säger att jag kan lita på den för att jag får inte lite pengar. jag menar att jag hällre har nån jag känner som jag redan kan lita på. skulle aldrig ha vem som helst som medryttare, vill känna och lita på personen.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 30 Nov 2011 09:43
CeliaE: En minderårig får inte ingå kontrakt. Ingår man kontrakt med en minderårig så gäller inte kontraktet.
I så fall måste kontraktet ingås med den minderårigas vårdnadshavare. (Detta gäller för både medryttare och hästägare)
Såna gånger kan ett kontrakt vara omöjligt att skriva, eftersom långt ifrån alla vårdnadshavare är hästkunniga och villiga att ta ansvaret om deras barn inte fullföljer kontraktet.
I så fall måste kontraktet ingås med den minderårigas vårdnadshavare. (Detta gäller för både medryttare och hästägare)
Såna gånger kan ett kontrakt vara omöjligt att skriva, eftersom långt ifrån alla vårdnadshavare är hästkunniga och villiga att ta ansvaret om deras barn inte fullföljer kontraktet.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Wed 30 Nov 2011 13:06
Jag har aldrig "snott" pengar från någon. (så du behöver inte alls skickad en anklagelsen åt mitt håll) Vill man inte betala för att rida min häst så kan man söka sig någon annanstans.
Kan man inte betala så kanske man inte ska rida heller?
Kan man inte betala så kanske man inte ska rida heller?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:29
Tja, siltage på hästen, skor, utrúsning & jag ger ju någon möjlighet att få ha egen häst några dagar i veckan som inte kan alla dagar i veckan. Och har hästen något att lära ut så tar jag betalt, annars gör jag inte det :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:33
Men om du hade haft tid att rida de gångerna medryttaren rider så hade du ju gett slitage på hästen ist? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:40
Ja , fast jag har ju betalat en stor summa pengar för att utgöra siltage på min häst :)
Toti
Tue 29 Nov 2011 23:27
Jag tycker inte alls det är konstigt att man betalar för det.
Men delar ju en häst med någon, ska man få göra det helt gratis eller? :S
Jag(päronen) betalade 750 i månaden för en häst som var med sjuk är frisk. Men jag älskade honom ändå och red när han var 'hel' så att säga.
Möjligtvis om man bor mitt i ingenstans och vill ha hjälp. Då kan ju reseersättning kanske vara att tänka på.
Men delar ju en häst med någon, ska man få göra det helt gratis eller? :S
Jag(päronen) betalade 750 i månaden för en häst som var med sjuk är frisk. Men jag älskade honom ändå och red när han var 'hel' så att säga.
Möjligtvis om man bor mitt i ingenstans och vill ha hjälp. Då kan ju reseersättning kanske vara att tänka på.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:29
Beror ju på. Om man rider den för sin egenskull för att utbilda sig eller om man rider den för att ägarna vill ha hjälp Tex utbilda hästen?
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Tue 29 Nov 2011 23:30
Hon ville ha hjälp för hon inte hann med honom.
I utbildande syfte för hästen är det en annan sak.
Fick 400 för att ja red in en häst.. haha. Total WIN för min del!
I utbildande syfte för hästen är det en annan sak.
Fick 400 för att ja red in en häst.. haha. Total WIN för min del!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:34
Haha, Men om man inte hinner med hästen så ska man först inte ha häst. Men om man ska ha en iaf så skulle den ju gått gratis att medryttta på eftersom det är du som sitter på ist för henne. Alltså gör du henne en tjänst?
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Wed 30 Nov 2011 08:55
Fast 'Ska' är inget du kan säga. Eftersom det finns så sjukt många som har medryttare. Hon som ägde min visste att hon inte skulle hinna med utan behövda 2-3 dagar hästlös' i veckan. Det funka finfint för oss.
Men du får ju ändå rida gratis?
Och om det händer nåt när du rider, så finns det troligtvis en försäkring som skyddar dig. Dvs något som behöver betalas. Jag tror jag betalade försäkringen.
Men du får ju ändå rida gratis?
Och om det händer nåt när du rider, så finns det troligtvis en försäkring som skyddar dig. Dvs något som behöver betalas. Jag tror jag betalade försäkringen.
Jum-Jum
Tue 29 Nov 2011 23:19
Min medryttare får betala.
Efter att ha stött på människor som tror att det bara är att ta emot och rida utan att ta konsekvenserna av det så har jag valt att göra så.
Det kostar mig lika mkt att ha häst oavsett om jag eller någon annan rider den.
Jag har råd att ha min häst, men det är på tok för dyrt för att låna ut till oseriösa människor. (Tyvärr så verkar det vara lättare att hitta seriöst folk när de får betala för det)
Efter att ha stött på människor som tror att det bara är att ta emot och rida utan att ta konsekvenserna av det så har jag valt att göra så.
Det kostar mig lika mkt att ha häst oavsett om jag eller någon annan rider den.
Jag har råd att ha min häst, men det är på tok för dyrt för att låna ut till oseriösa människor. (Tyvärr så verkar det vara lättare att hitta seriöst folk när de får betala för det)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Tue 29 Nov 2011 23:30
Vill jag betala för att få hjälp med min häst så kan jag skicka honom på tillridning hos någon där jag får kvitto på vad som görs för mina pengar och där jag kan sedan kan hämta hem en häst som är mer vältränad än när jag lämnade bort honom. Med en medryttare kan det vara som att köpa grisen i säcken...
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Tue 29 Nov 2011 23:15
åh de va du. Ska du kommentera ngt elakt tillbaka så kan du skita i att svara x)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:17
Surar bara till när ngn sätter sig emot och vägrar ge sig ;)
Lisaa-H
Tue 29 Nov 2011 23:13
Men man kan ju vända på det med... Den som är medryttare får ju samtidigt ut något av att greja med hästen?
Man blir ju inte medryttare för att arbeta med något som man tycker är urtråkigt :)
Man blir ju inte medryttare för att arbeta med något som man tycker är urtråkigt :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 Nov 2011 23:16
Ja men fattar fortfarande inte varför medryttaren ska betala?
Det är ju fortfarande den med hästen som behöver hjälp? Men oftast är det ju för att den med hästen inte har tid att rida den. Och då hjälper man ju den att motionera sin häst= Få hästen att må bra och hålla igång!
Okaej om man rider en häst för att lära sig. Typ lånar med den på lektioner.
Men som jag, Jag rider ju till en. Och för det får jag billigare stallhyra!
Det är ju fortfarande den med hästen som behöver hjälp? Men oftast är det ju för att den med hästen inte har tid att rida den. Och då hjälper man ju den att motionera sin häst= Få hästen att må bra och hålla igång!
Okaej om man rider en häst för att lära sig. Typ lånar med den på lektioner.
Men som jag, Jag rider ju till en. Och för det får jag billigare stallhyra!
114 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/499150508/