Saturday 3 December 2011 photo 8/12
![]() ![]() ![]() |
Haha en sak jag just kom och tänka på...
Nästan alla som rider på pessoa, eller är "för" pessoa har ju ursäkter som att de rider på långa tyglar, de har super mjuka händer, de tar knappt i tyglarna alls osv..
Men!
Om de nu alltid rider med långa tyglar, alternativt inte tar alls hårt, varför rida på pessoa då?
Då behövs det ju inte, eftersom att de tar ju endå inte i munnen? ;)
Då kan de ju lika bra rida lika 'mjukt & fint' på ett vanligt träns bett.
För en häst tänker inte precis " Åhnej jag har pessoa i käften, bäst att jag går super lungt även om ryttaren bara har långa tyglar <333"
Haha nej, snälla förklara er nu, för mååånga kör med en jäkla dubbelmoral.
Annons
Comment the photo
Sara Hörberg ♥
Sun 25 Dec 2011 22:44
Jag hade pessoa ( med äpplesmak ) på min fjording , men hon va också rätt stark och kunde dra iväg när hon ville , red med det då jag va 8-9 år . Men hon gick bra på det precis som vanligt:)
Dock red jag med det när jag hoppade och red ut;))
Dock red jag med det när jag hoppade och red ut;))
Mizzez97
Thu 15 Dec 2011 10:45
Dessutom gör pessoa ont hur mycket man än tar i munnen, det blir ju liksom att bettet drar upp i gomen och det blir smärta för hästen bara man tar i munnen, även om handen är mjuk..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 20:48
de är nog medvetna om att de rider med lite längre tyglar, och att om de har vanligt "mjukt" bett så drar de mer i hästens mun, men de vill inte skada hästen. Därför rider de med pessoa, eftersom att hästen ändå går i fin form ;)
Caroline Andersson
Sun 4 Dec 2011 19:25
jag tycker pessoa är ett bra bett!! däremot inte om man har tvådelat!! jag har ett raktgummibett på pessoat.. tycker inte att det är taskigt mot hästen att man använder pessoa! säkerheten går före! och andra vet väl inte om hästen trivs på det! ägaren vet väl det själv!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 19:25
Sant.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 15:24
Jag använder pessoa och har aldrig haft problem med det. Jag rider som jag alltid rider när jag använder det, dock använder jag det endast när min häst inte gått på ett tag och han kan blir väldig stark.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Mon 5 Dec 2011 20:48
Japp eftersom att det är något du gör frivilligt, dag efter dag, att sadlen råkar hamna något långt fram EN gång är en helt annan sak och inget som skadar hästen mer en att den kan bli lite öm dagen efter.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Mon 5 Dec 2011 20:49
Jag har inte sakt att sadlen ska kasa för att hästen är tjock?
Tror nog allt du har läst fel på namnen nu D:
Tror nog allt du har läst fel på namnen nu D:
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/30986_1234383405.jpg)
osnebarn
Tue 6 Dec 2011 09:37
min häst va inte öm efter pesssoat? ja tycker vi ärligt lägger ner den här disskusionen nu för de är bara löjligt.
SLuta bry er om andras val av bett, utrustning m.m.
För om de inte hade varit djurplågeri eller att ett djur far illa på grund av att man använder pessoa eller att sadeln kanar fram så hade både jag och Zatia inte fått haft hästar.
PUNKT SLUT
SLuta bry er om andras val av bett, utrustning m.m.
För om de inte hade varit djurplågeri eller att ett djur far illa på grund av att man använder pessoa eller att sadeln kanar fram så hade både jag och Zatia inte fått haft hästar.
PUNKT SLUT
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u3/_u1/_u3/_u3/_u8/_u3/u3133831/1345733091_m_1.jpg)
Caroline Andersson
Tue 6 Dec 2011 19:14
Pessoa är ett skit bra bett!! Min ponny är inte öm, har inte ont och TRIVS MED DET!!
Toti
Sun 4 Dec 2011 12:01
Smart skrivet, väldigt smart skrivet.
Dessutom så är ju 'mjuk hand' och 'tar knappt' någon ursäkt.
Dessutom så är ju 'mjuk hand' och 'tar knappt' någon ursäkt.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 11:51
Folk har vad dem vill - alla andra kan koncentrera sig på sitt eget !
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 8 Dec 2011 19:53
Beror på vilken ring som sagt :) och var du har sidostycket.
Den största ringen allra högst upp pratar jag om.
Den största ringen allra högst upp pratar jag om.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u8/_u3/_u2/_u0/_u4/u832041/1413311257_m_1.jpg)
Felicia Hedlund
Fri 9 Dec 2011 15:26
det är först en liten ring, sen en stor ring och sen två små ringar. Oftast. sen finns det även pessoa bett utan den lilla ringen högst upp!
osnebarn
Sun 4 Dec 2011 08:44
ja ridít med pessoa och ja har då aldrig använt dubbelmoral..
Tycker att de däremot borde finnas något roligt ord om såna som dig som tar upp denna jäkla diskussionen om och om igen. inte din häst så bry dig inte (många, inte bara du som inte fattar sånt)
Tycker att de däremot borde finnas något roligt ord om såna som dig som tar upp denna jäkla diskussionen om och om igen. inte din häst så bry dig inte (många, inte bara du som inte fattar sånt)
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Sun 4 Dec 2011 12:30
Ingen har skrivit som jag innan - alla andra skriver om inverkan osv osv, jag frågar bara hur folk ena stunden skriver att de baaaara rider med långa tyglar, och nästa sekund mååååset ha pessoa. =)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 20:20
+1 @osnebarn folk borde lära sig att hålla sig till sig själv och enbart det :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 02:58
För helsike. Låt folk rida sina hästar med vad fan de vill. När ska folk lära sig att sköta sina egna kusar och låta andra göra det samma?
Ärligt talat, jag är så trött på att folk hela tiden sitter och kastar skit över pessoa, samtidigt som de säger "rid inte på det bettet, och inte det heller, och absolut inte detta" om andra.
HUR påverkar det dig att andra rider på pessoa? Att en annan häst har ett pessoa i flabben kommer väl knappast störa dig och din häst?
Om folk bara kan lägga ner det här jävla snacket och sköta sitt eget så hade hästvärlden varit så mycket trevligare.
Håll koll på din egen havremoppe i stället för att gnälla på andras.
Ärligt talat, jag är så trött på att folk hela tiden sitter och kastar skit över pessoa, samtidigt som de säger "rid inte på det bettet, och inte det heller, och absolut inte detta" om andra.
HUR påverkar det dig att andra rider på pessoa? Att en annan häst har ett pessoa i flabben kommer väl knappast störa dig och din häst?
Om folk bara kan lägga ner det här jävla snacket och sköta sitt eget så hade hästvärlden varit så mycket trevligare.
Håll koll på din egen havremoppe i stället för att gnälla på andras.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Sun 4 Dec 2011 12:31
Far ett djur illa är det ens skyldighet att säga till, och om det nu stör dig så mycket, varför bara inte skita i att läsa texten och gå till nästa bild?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 20:19
Jo men vad som gör att ett djur "far illa" är olika från person till person. Det finns folk som säger att en häst som blir uppfödd på korn far illa, medan andra inte tycker det gör något alls att man ger korn till en unghäst. Vissa hata Pessoa, andra säger att det inte är värre än andra bett och vissa gillar det. Vissa hatar nosgrimmor på träns, andra tycker det är hur bra som helst och använder mer än gärna två stycken.
And so on.
Pessoa är inte heller förbjudet i någon lag så du har ju inte så mycket att komma med. Hade jag ridit runt på ridbanan och ridit med pessoa på min häst och du kommit fram och sagt att DU TYCKER att jag skadar min häst när jag rider på det så hade jag bara kunnat vända mig om och fortsätta med mitt, för jag gör inget fel som du kan gå vidare med hur du än försöker.
Ärligt talat, det finns många olika åsikter och du kan faktiskt inte gå runt och säga att alla andra har fel och du har rätt. Sköt ditt eget, just i den här frågan så är det upp till hästägaren om man vill rida med pessoa eller inte - för det är inte förbjudet i lag så du kan inte göra ett skit åt det. Sköt dig själv och dina egna hästar i stället.
And so on.
Pessoa är inte heller förbjudet i någon lag så du har ju inte så mycket att komma med. Hade jag ridit runt på ridbanan och ridit med pessoa på min häst och du kommit fram och sagt att DU TYCKER att jag skadar min häst när jag rider på det så hade jag bara kunnat vända mig om och fortsätta med mitt, för jag gör inget fel som du kan gå vidare med hur du än försöker.
Ärligt talat, det finns många olika åsikter och du kan faktiskt inte gå runt och säga att alla andra har fel och du har rätt. Sköt ditt eget, just i den här frågan så är det upp till hästägaren om man vill rida med pessoa eller inte - för det är inte förbjudet i lag så du kan inte göra ett skit åt det. Sköt dig själv och dina egna hästar i stället.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 02:31
Börjar bli lite trött på alla dessa bett diskussioner, titta på vad världsryttarna har för bett i munnen på sina hästar, kika bara senast på ryttarna som red Sthlm Horse show (mycket pelam, pessoa och anda "skarpa" bett). Det (enligt mig) spelar ingen roll vad du har i hästens mun så länge du vet hur du skall rida med ditt säte och dina skänklar.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 21:08
Som jag sa innan, kan man rida och vet hur man skall rida på ett skarp bett så spelar det ingen roll vad man har i hästens mun inverkan är den samma. För man rider inte med handen utan med skänklar och säte.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 5 Dec 2011 14:45
Men om man inte rider med handen, varför då ens ha pessoa?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 5 Dec 2011 23:36
Men om man nu inte rider med handen kan man ju lika väl ha ett pessoa bett i eller? Jag är inte heller för att bettsla upp hästen för att man själv inte kan rida, men kan man ridas spelar det ingen roll vad du har i hästens mun.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 3 Dec 2011 23:52
Bra skrivet :) Hör alltför ofta "men jag rider med mjuk hand och stör inte alls hästen i munnen", varför rida på pessoa överhuvudtaget om du har kontroll över den x)?
Elise , ♥
Sat 3 Dec 2011 23:26
Jag rider med pessoa på min häst för hon har alltid blitt riden på det, och hon fungerar på det, har inget att förklara :)
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Sat 3 Dec 2011 23:31
Tycker personligen det är en dålig ursäkt, (Som det verkar) så har du alltså inte ens provat att rida på ett snällare bett ? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Sun 4 Dec 2011 01:42
jag har testat tränsbett, två- och tredelat, inget funkar. Och nej, jag vill inte rida på pessoa.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Sun 4 Dec 2011 12:33
Hmm..
Prova pelham? D:
Ajaja ska inte sitta här och bry mig så mycket, ville mest bara veta hur alla folk som ena stunden skriver " rider baaara på långa tyglar" och nästa måste ha pessoa tänker haha.
Prova pelham? D:
Ajaja ska inte sitta här och bry mig så mycket, ville mest bara veta hur alla folk som ena stunden skriver " rider baaara på långa tyglar" och nästa måste ha pessoa tänker haha.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Sun 4 Dec 2011 18:05
jag har ingen möjlighet att få tag i nåt pelham atm, men jag vill testa det!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 3 Dec 2011 22:11
Och om man nu är så mjuk och fin i handen och ens häst är så känslig, varför ha bett överhuvudtaget? ;)
Men jag fattar inte det med pessoa bett, det är ju ett kör bett och så kom någon på att ha det när man rider -.-
Samma som kandar där man trycker in två bett i käften på hästen, när tungan och tänderna är det enda som ska få plats...
Men jag fattar inte det med pessoa bett, det är ju ett kör bett och så kom någon på att ha det när man rider -.-
Samma som kandar där man trycker in två bett i käften på hästen, när tungan och tänderna är det enda som ska få plats...
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Sat 3 Dec 2011 23:55
Svar på din fråga i svaret :-) minr verkligen känsliga, tar man tag i dom i mumne. stäööer de sig rätt upp. men rider jag inte på bett fungerar de inte alls. då vet.de inte riktigt vad som menas. de vinglar rung och får nästan lite panik. 15åringen sti ker om han inte har bett mwn hänger verklige. inte i hande. någon gång. alla är ridan med sätet, inte ryck i munnen :-) så är det.här iaf =P
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 4 Dec 2011 10:55
Ja, men tycker man kan växla och inte påfresta dem med bett varje gång man rider :)
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Sun 4 Dec 2011 11:06
Nej jag håller med dig. men tyvärr går det inte på dom jag rider. De får som sagt panik :-)
Ewster
Sat 3 Dec 2011 20:22
ehhehhehh, ja pessoa används hårt då de behövs, man sitter ju inte o sliter hela tiden elr?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 3 Dec 2011 20:10
Haha , jag tänkte just idag lägga ut en liknande bild :D
matildavigedal
Sat 3 Dec 2011 20:03
Jag använder mig inte av pessoa men jag kan tänka mig att de som rider på pessoa har det ifall hästen skulle sticka och/eller blir väldigt stark vid vissa tillfällen.
RainbowP00P
Sat 3 Dec 2011 19:13
nu vill inte jag ha en lång jävla disskution, men om man är mjuk på handen, vilket man ska vara när man rider, det är typ det första man lär sig när man börjar rida, betyder det inte att man rider med långa tygar, utan att man är följsam i handen. (och jag har då aldrig ridit med superlånga tyglar, då kan man ju inte kontrollera hästen, om man inte är superduktig och har en superkännslig häst som man kan styra endast med sätet) Och jag tror inte pessoa är menat för dressyr, hoppning eller något sådant när man jobbar i paddocken. Pessoa är nog mer tänkt till uteritter, körning, för hästar som är väldigt hårda i munnen. Och pessoa är ett bett för erfarna ryttare. som kan kontrollera sina "tygeltag" och inte sitter och drar och sliter i tyglarna.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u6/_u3/_u6/_u8/u2463688/1409862351_m_1.jpg)
RainbowP00P
Sat 3 Dec 2011 19:58
och så beror det på hur HÅRD DU ÄR PÅ HANDEN. Det är säker sant som du säger att bettet är felkonstruerat, men jag kom och tänka åp en sak, alla säger att pessoa är så dålig för hästen, men om man kollar på alla dressyr tävlingar rider de med TVÅ bett. Och nu kommer du säga att de är erfarna och de typ gör inget utan det är bara där. Men då kanske pessoa borde användas på samma sätt och jag måste säga att jag då aldrig har upptäckt att nån häst har reagerat på pessoa, men de hästarna är ju nordisar, och de är ju inte alls lika kännsliga i munnen som lite mer "tunnare" hästar är. för jag har ridit med både pessoa och vanligt btt å en och samma häst (inte min häst) och den reagerade inte på pessoat mer än den gjorde på det vanliga
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Sat 3 Dec 2011 20:00
Jag tycker det är hemskt att man måste ha två bett, förstår verkligen inte varför man ska ha det när dressyr ska vara så små hjälper som möjligt...
Det är kanske lite skillnad på häst och häst, men principen att de dubbla signalerna kommer man aldrig ifrån haha =)
Jag vill inte starta världens disskusion här, utan endast veta hur de som säger att de "har långa tyglar" och endå måste rida på pessoa tänker så. :)
Det är kanske lite skillnad på häst och häst, men principen att de dubbla signalerna kommer man aldrig ifrån haha =)
Jag vill inte starta världens disskusion här, utan endast veta hur de som säger att de "har långa tyglar" och endå måste rida på pessoa tänker så. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 3 Dec 2011 20:00
men ett kandar är konstruerat på ett sätt så att det ska passa perfekt till ändamålet? det är inte pessoa. och det är DÄR haken är. alla hästar är lika känsliga i munnen från början, sedan kan dom bli okänsliga pga. för hård hand eller fel sorts bett.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u6/_u3/_u6/_u8/u2463688/1409862351_m_1.jpg)
RainbowP00P
Sat 3 Dec 2011 20:09
ja det har säker rätti men jag som har ridit med pessoa väldigt länge men gör inte det längre för min häst är verkligen inte lämpad till ett sånt bett. och jag tycker (förlåt) att dt är lite mesigt med allt tjafs om pessoa för att alla som är emot det har antingen aldrig ridt med det och bildar sig en uppfattning utan erfarwnheter. eller så har de ridit med pessoa och då på ett felaktgt sätt. det är nog endast till för körning och erfarna ryttare. oc som svar på din fråga red jag aldrig med långa tyglar när ja red med pessoa utom närjag skrittade. för hästarna v red var otroöigt lugna och man kunde skritta dem ute utan att de reagerade på bilar blåsande etc. men sålänge ma är mjuk i handen och erfaren med pessoa är det inget att tjafsa om
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 3 Dec 2011 19:06
och däääääääär satt den!
125 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/499275493/