Monday 19 December 2011 photo 12/12
![]() ![]() ![]() |
En sak JAG inte fattar är att....
Många nh människor alltid ska rida runt i halsring(samma med att leda runt hästen i bara en ögla runt halsen). Att kunna rida i halsring är det man strävar efter lixom tycker vissa, men VARFÖR?
Varför ska man ha ett rep fastknutet runt halsen på sin häst som man kanske måste dra rätt hårt i för att hästen ska lyssna, när man kan rida med en helt vanligt grimma?
En grimma fördelar tryck mycket bättre, är tydligare och sitter mycket bättre på hästen. Där finns det också alltid nördbroms ifall det skulle behövas.
Många som rider i t.ex. halsring kan inte styra heller. De styr med vikthjälperna och hästen kanske fattar vart man vill gå, men det blir mycket mer vims och "åk", och en häst som inte är helt säker på vad vi ber den om.
Jag tror faktiskt inte en häst blir gladare av att ha ett rep runt halsen där man ofta får halvt otydliga kommandon, när den kan ha något som istället sitter skönt och visar tydligare. Man kan inte bestämma över en häst mer när man rider med grimma än med ett rep runt halsen, i båda lägen kan hästen göra precis vad den vill, men lyssnar mycket bättre på grimma eftersom den förstår vad vi vill.
Jag tycker det låter så knäppt när man säger "idag red jag med halsring", en HALSRING är en sådan man brukar ha istället för grimma i spiltor på vissa ridskolor, och eftersom inte en halsring har någon funktion alls, utan bara kunna ge obehag, VARFÖR har man då en? Också en sådan grejj, som ridskolor har ibland, när små barn behöver hålla i sig i något när de rider barbacka för första gången eller något, DÅ kan man ha en sådan.
Det jag menar med texten är att jag tycker det är så ONÖDIGT att rida runt så när man då kan rida utan. Sedan om hästen kanske sticker, så drar man ju i repet. Inte så skönt att få ett halvtunnt rep intryckt i halsen? Det är många som gör det, håller hårt i repet, och då tycker jag det är oschysst mot sin häst att bara för att kunna vara "cool", så använder man sådant när man istället kan använda en grimma, som är snällare och tydligare på alla sätt mot hästen.
Sedan att folk "tillverkar" halsringar och SÄLJER dem, det är RENA RAMA lureriet. Det är ett rep som någon knytit ihop bara, och sedan lurar folk för att själv få pengar. Jag gissar att folk köper sådana bara för statusens skull, "Jag har köpt en halsring, gud vad jag är cool och har bra relation till min häst!".
Jag tycker det är MYCKET bättre att använda något som är skönt för hästen, och där man lättare kan visa vad man menar+att man har nödstopp ifall något skulle hända. För en bockande häst känner inte om du med sitsen försöker stanna den under tiden, och det är ofta de inte ens vill lyssna(såklart ska man ju inte tvinga än häst till något men det ska ju lixom inte gå farligt fort).
Tycker folk har blivit lite lurade när det gäller dethär att rida med "halsring"
Annons
Comment the photo
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 22 Dec 2011 03:28
JAG tycker du har så fel en människa kan ha. Du skriver luddigt och säger emot dig själv flera gånger. Och jag tänker inte ändra min åsikt så det är inte lönt att du kommer med argument.
Det enda jag undrar är VARFÖR? VARFÖR bryr du dig? Sköt du din hästs motion som du vill så kan alla andra sköta sina hästars motion som dom vill.
Det enda jag undrar är VARFÖR? VARFÖR bryr du dig? Sköt du din hästs motion som du vill så kan alla andra sköta sina hästars motion som dom vill.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 22 Dec 2011 13:23
FÅR jag inte skriva en text om att jag inte fattar varför folk rider i halsring?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 21 Dec 2011 21:10
Håller med Josefine under :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 21 Dec 2011 23:25
Hur använder man en halsring som förebyggande mot olyckor? :)
Det finns ju lixom inte samma nödstopp som med bett, och grimma i vissa fall ifall hästen har lust att lyssna
Det finns ju lixom inte samma nödstopp som med bett, och grimma i vissa fall ifall hästen har lust att lyssna
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 21 Dec 2011 23:45
Jag menar, eftersom det inte kanske är lika störande ifall någon trycker på halsen, än om man tar i grimman. På ett huvudlag kan man rycka till ifall hästen kanske sticker, för då vaknar den ju lite eftersom den märker det lättare än ett tryck långt ner på halsen. För huvudet är ju "huvuddelen" lixom, händer något med huvudet händer något med hela kroppen, oavsett hur hästen är inriden.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 21:21
Håller inte alls med, om man gör som man ska göra när man rider i halsring så att säga.
Låter som du är helt ute och cyklar, då texten inte ett dugg stämmer in på hur man rider i halsring.
Låter som du är helt ute och cyklar, då texten inte ett dugg stämmer in på hur man rider i halsring.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 21:36
hur vet du att de flesta "åker runt"? Gissar på att du bara sett massa "bdb-små-tjej-nh-människor" som lagt upp biler/filmer när de rider i halsring...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 21:41
Jag förstår inte varför man ska rida i halsring om man endå är lika duktig som t.ex. du och Pontus. Ni verkar ju inte behöva något så andra som er, jag förstår inte varför man KÖPER ett ihopknutet rep för typ 100 kr.
Och om man nu använder halsringen när man rider, tycker jag det är bättre att ha grimma.
Och om man nu använder halsringen när man rider, tycker jag det är bättre att ha grimma.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 21:44
Jag har både sett filmer där folk för det mesta bara åker runt och är jättestålta för att de kan "rida" med bara ett rep runt halsen och där hästen egentligen bara gör som den vill, och så har jag sett i verkligheten. Även ridit i bara halsring själv, helt löst, grimma osv
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 21:52
För att det inte är roligt i längden att BARA rida löst hela tiden. Jag varierar i halsring, träns, bettlöst, repgrimma o.s.v, utan variation hade både jag och Pontus tröttnat på att rida löst för länge sedan xD
Men alltså de är ju inte ett vanligt ihopknutet rep man köper haha. Försök att knyta ihop en halsring med plastat lassorep som är så hårt, de är omöjligt att knyta... Man måste smälta plast runt repet, och sätta fast det så att man kan justera storleken. Inte så lätt skulle jag tycka... Nästintill omöjligt att få de perfekt själv om man inte är väldigt duktig xD
Köpte min halsring härifrån: http://kaupreridsport.e-butik.se/ sök på halsring
Men alltså de är ju inte ett vanligt ihopknutet rep man köper haha. Försök att knyta ihop en halsring med plastat lassorep som är så hårt, de är omöjligt att knyta... Man måste smälta plast runt repet, och sätta fast det så att man kan justera storleken. Inte så lätt skulle jag tycka... Nästintill omöjligt att få de perfekt själv om man inte är väldigt duktig xD
Köpte min halsring härifrån: http://kaupreridsport.e-butik.se/ sök på halsring
Melao
Tue 20 Dec 2011 20:50
Bara för att du inte kan ge din häst tydliga hjälper med bara säte, skänklar och halsring betyder inte det att ingen annan kan det.
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u1/_u9/_u0/_u2/_u3/_u3/u1902332/1393361272_m_1.jpg)
Melao
Fri 23 Dec 2011 09:41
Då säger jag som jag gjorde från början: Bara för att du inte kan ge din häst tydliga hjälper med bara säte, skänklar och halsring betyder inte det att ingen annan kan det.
Och varför ska man rida med grimma, för man kan rida ordentligt ändå.
Och varför ska man rida med grimma, för man kan rida ordentligt ändå.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 23 Dec 2011 12:17
Du har INGEN ANING om hur jag rider, jag har inte skrivit något om det i texten.
Varför INTE ha huvudlag på hästen, även om man inte behöver det? Det är absolut inte jobbigt för hästen eller så att ha det så bättre att ha för mycket än för lite
Varför INTE ha huvudlag på hästen, även om man inte behöver det? Det är absolut inte jobbigt för hästen eller så att ha det så bättre att ha för mycket än för lite
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u1/_u9/_u0/_u2/_u3/_u3/u1902332/1393361272_m_1.jpg)
Melao
Sun 25 Dec 2011 16:55
Alla delar inte din uppfattning om det tror jag. Du verkar inte ha förstått varför folk rider med halsring.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Dec 2011 00:41
Nej, och det var ju det jag skrev i texten, jag förstår inte varför folk gör det
InsolitaMilitem
Tue 20 Dec 2011 15:58
Haha fattar inte riktigt varför du verkar bry dig så mycket ? Det enda en sån här text skapar är bråk.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 20:50
Fortfarande, MIN ÅSIKT!
Såklart de för göra vad de vill, det jag skrev i texten vad att jag inte FÖRSTOD varför folk rider med halsring?
Får jag inte ha en åsikt eller?
Såklart de för göra vad de vill, det jag skrev i texten vad att jag inte FÖRSTOD varför folk rider med halsring?
Får jag inte ha en åsikt eller?
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u1/_u4/_u3/_u4/_u6/_u4/u1434645/1387464997_m_1.jpg)
InsolitaMilitem
Tue 20 Dec 2011 20:53
Varför ska du få ha en åsikt när du inte verkar låta mig ha min?
Vad är det som är så svårt att förstå ? För att det är KUL!
Vad är det som är så svårt att förstå ? För att det är KUL!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 20:58
Du har inte sagt sin åsikt, du bara sa till mig att det var onödigt av mig att lägga upp en sådanhär text på ett otrevilgt sätt
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u1/_u4/_u3/_u4/_u6/_u4/u1434645/1387464997_m_1.jpg)
InsolitaMilitem
Tue 20 Dec 2011 21:04
Jag har visst sagt min åsikt? Här sitter jag och argumenterar för halsringen och du har inte upptäckt det..haha
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 15:29
För det första, om det tydligen är helt okej att nybörjare på ridskolor har halsringar och håller i sig i varför skulle det då inte vara okej för andra? Sen får dom rida i det om dom vill! + att en jag känner hade en unghäst och hon hade en halsring runt hans hals (också) ifall han skulle bocka när hon red! Fast egentligen ser jag heller ingen mening i att rida i halsring för jag vet inte ens vad den är bra till, man kan ju lika gärna rida helt löst. Men som sagt det är deras val!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 15:45
Har jag skrivit att det inte är ok? Nej det har jag absolut inte. Såklart det är ok men jag fattar inte meningen med det. Detta är min åsikt, respektera den
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 15:53
Det gör jag! Men eftersom att du skrev en lång text om det och skrev att den skapar ett obehag för hästen så antog jag det, respektera det jag fattar det som!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 10:53
Allting är upp till personen själv. Och vill man vara stor på dayviews så visst, men jag lägger tiden på min häst istället och inte en jävel här vet vad jag gör så :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 15:46
Jag förstår inte meningen att rida med "halsring" bara :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 21 Dec 2011 12:38
Det är väl det att man vill prova olika saker också. :)
KamakuraSimb
Tue 20 Dec 2011 09:36
Jag håller med dig till viss, del det är mycket bra skrivet dock även om jag inte håller med om allt! Jag tror det kan finnas vissa fördelar med att rida med halsring, tex att man lär sig själv och hästen att lyssna på vikthjälper och dylikt men jag tror en häst är minst lika lycklig med träns som i halsring (förutsatt att man har ett träns och bett som passar)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 15:47
Man behöver ju inte använda tyglarna när man rider med grimma heller, men om hästen inte förstår, eller man själv inte man förmedla riktigt vad man vill säga den, så kan man ju ta till tyglarna. En säker häst är lyckligare än en osäker :)
Jag tror inte en häst är lika glad med ett bett i munnen, men träns är absolut ok
Jag tror inte en häst är lika glad med ett bett i munnen, men träns är absolut ok
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Tue 20 Dec 2011 21:25
det sista måste jag iofs hålla med dig om, jag rider ju på bettlöst själv så jag kan inte direkt påstå att jag är ett fan av bett och tror också hästen är lyckligare utan en metallpinne i munnen men grimma eller bettlöst tror jag inte gör någon skillnad
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 21:35
Nej det tror inte jag heller. Visserligen kanske en grimma är mjukare mot huvudet än ett träns som kanske har hårt läder, men det är ju typ samma sak så det spelar ju ingen roll
AlexanaForever
Tue 20 Dec 2011 08:32
Jag red min medryttarhäst ENBART med vikthjälper o förstärkning med spö. Man SKA styra med vikthjälperna. Dem flesta gör inte det = skarpa bett. En halsring e inte farligt. Man rider oftast in hästar o har halsring för att hålla sig i, e det lika fel i dina ögon?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 16:39
Det är MÅNGA som bromsar först och främst men halsringen, och ibland försöker styra. Bromsa funkar, men inte styra. Men många är så vana vid tyglar så de styr med halringen utan att de vet det, och eftersom den är så rörlig kan det bli liite sågigt :)
Jag tror en häst är MYCKET gladare när den rids utan bett än med ett bett överhuvudtaget.
Jag tror en häst är MYCKET gladare när den rids utan bett än med ett bett överhuvudtaget.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 16:56
Men det är det många som gör endå :) Då tycker jag de kan ha grimma istället
Jum-Jum
Tue 20 Dec 2011 07:52
Jag tror att du missat en ganska stor del av ridningens grunder (det är ju sits och skänkel man SKA styra med) och om min häst sticker med mig -ja inte tänker jag sitta uppepå och linda in honom i bomull och göra det mysigt för honom. Det är knappast skönare att få en grimma intryck emot nosryggen/glidandes på sne in i ögat hela tiden, än att bli strypt av en halsring.
Jag rider mina hästar till 90% av tiden med bett, men fjordingen lyssnar kanonbra när jag lägger tyglarna mot halsen, precis samma manöver skulle jag nog kunna göra med halsring om jag ville.
Vad var och en väljer att rida på är upp till dem, så länge det inte skadar deras hästar eller andra i omgivningen.
Att dra så många över samma kam, att de inte kan styra tex, är bara elakt.
Jag rider mina hästar till 90% av tiden med bett, men fjordingen lyssnar kanonbra när jag lägger tyglarna mot halsen, precis samma manöver skulle jag nog kunna göra med halsring om jag ville.
Vad var och en väljer att rida på är upp till dem, så länge det inte skadar deras hästar eller andra i omgivningen.
Att dra så många över samma kam, att de inte kan styra tex, är bara elakt.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Tue 20 Dec 2011 16:50
Ja, precis så står det, INTE att ett rep är skönare. Du tolkar in saker som inte står i texten, och det får stå för dig.
Jag står fast vid mitt påstående att man måste fråga varje individ om vad som är skönt.
Ja, de flesta är inridna med huvudlag, redan då lär man dem arbeta för skänkel och vikt.
Jag har inte ridit min i halsring än, för jag känner inte behovet, men jag är helt övertygad om att jag kan för att min häst har lärt sig att lyssna på annat än något i området runt huvudet... Och det är något jag har fått lära honom, inget som han fattade från början.
Man lär in en sak i taget, det handlar inte om att hästen ska bli förvirrad. Det finns MASSOR av missförstådda hästar som rids både med bett och bettlöst.
Jag står fast vid mitt påstående att man måste fråga varje individ om vad som är skönt.
Ja, de flesta är inridna med huvudlag, redan då lär man dem arbeta för skänkel och vikt.
Jag har inte ridit min i halsring än, för jag känner inte behovet, men jag är helt övertygad om att jag kan för att min häst har lärt sig att lyssna på annat än något i området runt huvudet... Och det är något jag har fått lära honom, inget som han fattade från början.
Man lär in en sak i taget, det handlar inte om att hästen ska bli förvirrad. Det finns MASSOR av missförstådda hästar som rids både med bett och bettlöst.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 17:04
Jag tror du skrev fel isåfall, det står klart och tydligt att en grimma knappast är skönare än en halsring. DÄR skrev du att halsringen är bättre, eller lika obehaglig som grimman.Du skrev också om grimman på ett dåligt sätt, du får nog tänka igenom lite hur andra också ska tolka det eftersom vi inte kan läsa dina tankar eller förstå vad du menar IRL genom internet.
En grimma fördelar tryck bättre än halsringen, alltså blir det mjukare. Jag tror alla tycker det är skönare att ha ett mjukt tryck än ett hårdare.Sedan finns det väl onormala fall som gillar hårda saker också, men det är inte riktigt logiskt xP
En grimma fördelar tryck bättre än halsringen, alltså blir det mjukare. Jag tror alla tycker det är skönare att ha ett mjukt tryck än ett hårdare.Sedan finns det väl onormala fall som gillar hårda saker också, men det är inte riktigt logiskt xP
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 17:08
Och, varför ska man inte styra genom huvudet? Det är ju samma som att styra med en annan kroppsdel, men huvudet är det vanligaste så varför inte göra det då?
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u3/_u2/_u6/_u1/_u6/u2326169/1411206170_m_1.jpg)
Jum-Jum
Tue 20 Dec 2011 17:11
Nej det står INTE att halsringen är skönare. DET är något som DU tolkar in. Det står att det knappast är skönare att få ett tryck över nosryggen av grimman. Det betyder INTE att jag anser att repet runt halsen är bättre.
Och jag tänker på hur jag skriver, sen att DU tolkar in saker som faktiskt inte står där kan ju inte jag rå för.
Vi kan lika gärna avsluta här känner jag.
Och jag tänker på hur jag skriver, sen att DU tolkar in saker som faktiskt inte står där kan ju inte jag rå för.
Vi kan lika gärna avsluta här känner jag.
spadershannis
Tue 20 Dec 2011 06:29
Jag har ridit med halsring, den lilla saken fick mig att våga ta steget från bett till helt löst. så jag gillar den skarpt :D
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 15:56
Varför tycker du det är så speciellt att rida med ett rep runt halsen? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/70/_u2/_u1/_u7/_u7/_u2/_u5/u2177259/1253458004_1.jpg)
spadershannis
Tue 20 Dec 2011 22:00
Desto mindre utrustning desto bättre, och min ponny lyssnade på ett lätt tryck vilket hon aldrig gjort med bett :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 05:35
Håller med dig till viss del
"Många som rider i t.ex. halsring kan inte styra heller. De styr med vikthjälperna och hästen kanske fattar vart man vill gå, men det blir mycket mer vims och "åk", och en häst som inte är helt säker på vad vi ber den om",
Man ska alltid styra med vikthjälperna. Även om man har bett och tyglar, men ska inte ha det till att styra :P
"Många som rider i t.ex. halsring kan inte styra heller. De styr med vikthjälperna och hästen kanske fattar vart man vill gå, men det blir mycket mer vims och "åk", och en häst som inte är helt säker på vad vi ber den om",
Man ska alltid styra med vikthjälperna. Även om man har bett och tyglar, men ska inte ha det till att styra :P
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 16:13
Såklart man alltid ska styra med vikten, men alla hästar är inte så lyhörda så de har lust att lyssna, och inte alla ryttare är så duktiga att de alltid ger rätt hjälper. Ifall hästen inte förstår, kan man ju bara ta lite i ena tygeln, så den försår. En säker häst är gladare än en osäker :)
Toti
Tue 20 Dec 2011 01:13
Tycker du har väldigt fel.
Kan verkligen inte se hur en massa tygstycken/rep runt huvudet kan vara skönare än runt halsen.
Hästen är ju känsligare på huvudet, därför kan man behöva ta lite mer i en halsring. Precis som att man kan behöva ta lite mer i en grimma än med ett bett. Om man nu då ska behöva ta i hästen för att den ska förstå. Vikthjälper kan ju vara hur tydliga som helst.
Och du säger ju själv att grimman är ett nödstopp. Sen säger du att hästen kan göra vad den vill i båda. Vält ett alternativ.
Visst går det att rida med ett grimskaft runt halsen på dem. Men varför inte då köpa en halsring som är mkt enklare ställbar och håller formen?
Kan verkligen inte se hur en massa tygstycken/rep runt huvudet kan vara skönare än runt halsen.
Hästen är ju känsligare på huvudet, därför kan man behöva ta lite mer i en halsring. Precis som att man kan behöva ta lite mer i en grimma än med ett bett. Om man nu då ska behöva ta i hästen för att den ska förstå. Vikthjälper kan ju vara hur tydliga som helst.
Och du säger ju själv att grimman är ett nödstopp. Sen säger du att hästen kan göra vad den vill i båda. Vält ett alternativ.
Visst går det att rida med ett grimskaft runt halsen på dem. Men varför inte då köpa en halsring som är mkt enklare ställbar och håller formen?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 22:14
Pontus är väldigt, väldigt lättlärd. Men jag tycker fortfarande de är bättre att ta den tid de behöver och förbereda hästen. Och med att förbereda menar jag inte att man ska göra de i en vecka, de beror helt på hästen. Räcker gott och väl med en halvtimme för vissa hästar. (många andra hästar jag tränat är också lättlärda, men tar pontus som exempel)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 22:15
Jag sa heller INTE att alla hästar inte gillar halsring, jag sa att jag trodde de heldre skulle vilja ha tydliga mjuka signaler. Alla hästar är olika till psyket. Men samtidigt tycker alla om att veta sin uppgift ifall de verkligen försöker göra den bra. En grimma visar hästen tydligare vad vi vill om den inte fattar direkt. Som de flesta inte gör med halsring
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 22:15
Klart en häst blir osäker i början. Man måste ju träna.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 22:17
Alla hästar är inte osäkra. Inte just den hästen i sådana samanhang. Hon var väldigt olik andra hästar.
Jag tycker man kan prova och se först om hästen redan kan eller om man måste träna på det. Om det går åt helvete, då får man ta den långa vägen. Om det klickar direkt finns det ingen anledning
Jag tycker man kan prova och se först om hästen redan kan eller om man måste träna på det. Om det går åt helvete, då får man ta den långa vägen. Om det klickar direkt finns det ingen anledning
missbitch89
Tue 20 Dec 2011 00:26
Jag håller helt med dig till 100% jag brukar ha halsring när jag rider busiga hästar ifall dom nu skulle bocka så har man något att hålla i sig i stället för sadeln :) Rider då travare men man vet aldrig med dom heller :) Har martingal på henne som jag rider för att jag ska kunna ta tag i något ifall hon skulle göra ngt.. ( har en martingal som går över halsen på henne :) )
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 16:31
Ja såklart kan man ju använda den för att hålla i sig, det är ju lixom det den är till för
:)
:)
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u2/_u3/_u0/_u1/_u7/u230170/1375441575_m_1.jpg)
missbitch89
Tue 20 Dec 2011 16:37
Ja precis :) Man rider inte bara med en halsring precis.. Har läst ngn helt annan kommentar där jag själv också har svarat.. Svaret var iaf att dom som rider med halsring har lättare att stoppa en häst som skenar genom att "strypa" den.. Skulle nog inte tro de eftersom vi kan styra in den i träd eller vad som helst för att få stopp på den :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 17:26
Om man har en häst som sticker, tycker inte jag man ska rida utan något, skaderisken är för stor. Bättre att rida runt med en grimma med ett grimmskaft, man behöver ju inte avnända det, men om man måste, så är det skönare och säkrare(tydligare) :)
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u2/_u3/_u0/_u1/_u7/u230170/1375441575_m_1.jpg)
missbitch89
Tue 20 Dec 2011 17:29
Jo precis det är ju de.. Jag hade också ridit i grimma och grimmskaft då jag redan har testat detta på den hästen ja rider på nu :)
Almandin
Tue 20 Dec 2011 00:07
Rep runt halsen (jag kallar det inte halsring eftersom det då låter som en sån där rem som sitter bakom öronen istället för grimma, precis som du och Tetrimino pratar om) är bara ännu en typ av utrustning som man endast bör använda om man är väldigt duktig på att rida, precis som andra hjälpmedel såsom martingal, kandar och hackamore. Kan man rida bra med bara halsring så kan man även rida utan någon utrustning alls! Repet är bara en extra styr- och bromsåtgärd när inte vikthjälperna räcker, precis som ett huvudlag. Om man har extrembra balans och en häst som förstår och är lydig så fungerar halsrepet och ger trygghet. Men det gör ju även en grimma. Jag håller med om att det är fånigt med den här hypen kring det hela. Bara man har kontroll på sin häst och ett ömsesidigt förtroende så spelar det ingen roll hur och varför, tycker jag.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 16:34
Det går inte att styra med en halsring, men däremot går det att bromsa :) Men när man bromsar med den, blir det inte jätteskönt för hästen. Skönare för den om man har en grimma :)
Ja :)(det sista du skrev)
Ja :)(det sista du skrev)
PauSvan
Mon 19 Dec 2011 23:42
Jag rider mina hästar med utrusting från topp till tå. men trots att jag "misshandlar" mina hästar aå litar de på mig till 100%. den ena är rädd för lastbilar men står jag med.honom på vägen säger han inget, han är rädd för hastiga rörelser mn jag kan hoppa och studsa utan att han reagerar. En i stallet fick för sig att "vänja" honom vid sina höpåsr genom att klappa honom med dom. han stod och skakade upptryckt.emot vägen. mn nör jag tog påsen blv han lugn och kom fram till mig.
har.sällan grimma på dom till och från hagen för de följer mig ändå.
Jag har aldrig tränat nh med dom och förtroende är inte att rida sin häst utan utrustning eller kunna klä in dn i en persenning... Tycker sånt är löjligt.
Respekten fåt man göra.sig.förtjänt av, och det.gör man inte genom att trickträna, skutta runt i repgrimmor eller inte ha skor.på sin häst.
Mina följer mig, lyssnar till minsta rörelse och vi har ett flyt. Detta har jag fått utan repgrimmor eller liknande. ;-) tänka sig
har.sällan grimma på dom till och från hagen för de följer mig ändå.
Jag har aldrig tränat nh med dom och förtroende är inte att rida sin häst utan utrustning eller kunna klä in dn i en persenning... Tycker sånt är löjligt.
Respekten fåt man göra.sig.förtjänt av, och det.gör man inte genom att trickträna, skutta runt i repgrimmor eller inte ha skor.på sin häst.
Mina följer mig, lyssnar till minsta rörelse och vi har ett flyt. Detta har jag fått utan repgrimmor eller liknande. ;-) tänka sig
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 19 Dec 2011 23:50
Att rida en häst och hantera den utan utrustning, då ser man verkligen hur relationen mellan häst och människa är, och det finns inga tvång och det blir hästen glad av när den upptäcker det. Dock blir dom INTE glada om de inte förstår va vi menar ifall de inte är så trygga i sig själv att de kan ta egna inituativ
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Mon 19 Dec 2011 23:58
Spelar.ingen roll om han är lös eller.om ha. har hela alltet på sig. ha lyssnar.till mig och ingen annan. han följer mig vart jag än går. vi har ett band helt klart. men jag rider inte i halsring för det =P jag rider dressyr haha
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 20 Dec 2011 20:56
Jag menar att folk som håller på med Natural Horsemanship också brukar hålla på med frihetsridning, halsringridning osv, därför tog jag oss som exempel.
Jag håller också på med NH, inget fel med det?Jag tycker det är ett jättebra sätt att få ömsesidig respekt och lära sig hästens språk och signaler. Trickträning är något helt annat
Jag håller också på med NH, inget fel med det?Jag tycker det är ett jättebra sätt att få ömsesidig respekt och lära sig hästens språk och signaler. Trickträning är något helt annat
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u1/_u6/_u8/_u2/_u2/_u0/u1682204/1370864933_m_1.jpg)
Fubar
Thu 22 Dec 2011 18:04
Precis, trickträning och halsrinng har INGET verkligen INGET att göra med NH!!!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 22 Dec 2011 23:21
Jo det har faktiskt något att göra med nh eftersom alla blandar ihop det och oftast håller på med båda saker samtidigt.
Men det finns typ ingen som rider i halsring som inte fått ut det ifrån sin natural horsemanship
Men det finns typ ingen som rider i halsring som inte fått ut det ifrån sin natural horsemanship
Tetrimino
Mon 19 Dec 2011 23:36
En halsring är någonting man har på hästar som står i spiltor om de är rymningsbenägna. De går inte att ta sig ur på samma sätt som hästen kan ta sig ur en grimma.
128 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/499859072/