Friday 23 December 2011 photo 8/28
![]() ![]() ![]() |
Hade ingen bild på en isis så fick bli på min finaste.
I min värld är det fullt oförståeligt att förstå varför en isis ska få bära en alldeles för stor människa men alla skulle reagerat om det var en vanlig ponny.
I mitt nattliga tänkande slog mig då tanken att det här med att islandshästar kan bära så mkt mer, grundar sig i att det inte fanns större hästar där så de var tvungna att rida de små och har fortsatt med det sen.
För en isis tölt, gör t.ex att den kan bära tungt då den alltid har en hov i marken.
Liknande gångart ser man hos de ponnyer som fått någon alldeles för stor ryttare på ryggen.
Klart isisen orkar, precis som andra ponnys skulle göra. Men hur bra är det egentligen?
Någon som haft samma tankegångar?
Annons
Camera info
Camera DSLR-A100
Focal length 300 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/4000 s
ISO 1600
Comment the photo
Dumky
Sun 25 Dec 2011 18:30
aso jag tror att islandshästen är skapad för tyngre saker och att kunna bära tyngre människor överhuvertaget, inte så att tölten finns för att stora människor rider dem, islandsghästen är en utav dem renligaste raserna typ, iaf på island då dem är extremt noga med att hålla den så ren som möjligt. medans många avlar fram hästar för att dem ska va så starka som möjligt.
tycker att islandshästen e fantastisk, man sätter inte en för stor människa på en liten islänning heller. så har ju absolut inte samma tankegångar xD vet dock att jätte många hackar på islandshästar :/
tycker att islandshästen e fantastisk, man sätter inte en för stor människa på en liten islänning heller. så har ju absolut inte samma tankegångar xD vet dock att jätte många hackar på islandshästar :/
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Dec 2011 19:28
Förlåt, stör mig bara på att du skriver att den är skapad för att bära tyngre. Hästen är endast byggd för sex, flykt och att hitta mat x)
Om du ser förstor ut på din isis skulle jag räkna dig som förstor...
Men alla isisar kan väl inte tölta?
Tycker man läst på flera ställen att man måste 'väcka' det inom hästen. Att det finns man att man måste träna fram det..
Om du ser förstor ut på din isis skulle jag räkna dig som förstor...
Men alla isisar kan väl inte tölta?
Tycker man läst på flera ställen att man måste 'väcka' det inom hästen. Att det finns man att man måste träna fram det..
![](http://cdn08.dayviews.com/94/_u2/_u5/_u1/_u4/_u6/_u9/u2514693/1322162355_m_1.jpg)
Dumky
Sun 25 Dec 2011 19:37
ja men jag äger ingen själv, okej men vi tycker olika iaf, o det finns naturtöltare och dem man måste lära/träna fram såklart, men dem flesta från island är naturtöltare vad jag vet, sen finns det ju såklart undantag.
ja men om hästen endast är bygd för det så ere ju fel att rida överhuvetaget, isisen orkar i dagens läge och dem är idag till för det som det är med nästan alla hästar, menar ju såklart inte att dem från början är till för att ridas så men aa
ja men om hästen endast är bygd för det så ere ju fel att rida överhuvetaget, isisen orkar i dagens läge och dem är idag till för det som det är med nästan alla hästar, menar ju såklart inte att dem från början är till för att ridas så men aa
![](http://cdn08.dayviews.com/94/_u2/_u5/_u1/_u4/_u6/_u9/u2514693/1322162355_m_1.jpg)
Dumky
Sun 25 Dec 2011 19:52
håller dock med kamakurasimb längre ner, jag tycker iaf det e okej, svårt o disskutera sånthär när man tycker olika o jag går lätt in i försvars position, men men
tanjaholmqvist
Sun 25 Dec 2011 11:54
ah precis som du säger, dom KAN bära mycket men de betyder ju inte att dom måste :)
Sfut
Sat 24 Dec 2011 17:15
Det där med tölten har jag svårt att se. Även stora hästar som tennesse walking horse, rocky mountain och paso fino har töltliknande gångarter.
Visst var det så att man helt enkelt inte hade större hästar på Island men något som är värt att tänka på är att det hade man inte i resten av norden heller. Islandshästarna är ättlingar till de hästarna vikingarna tog med sig, det var såna hästar man hade i norden då de klarar klimatet bättre när de är små. Större hästar kan ta sig framåt snabbare, orkar mer som arbetsdjur och har högre status så gradvis har ponnyer som gotlandsruss blivit en barnhäst här eftersom vi med tiden fått bättre möjligheter att hålla så stora hästar. Bara för ett par hundra år sedan så var den normala ridhästen ca 130-140 cm hög. Värt att tänka på..
Visst var det så att man helt enkelt inte hade större hästar på Island men något som är värt att tänka på är att det hade man inte i resten av norden heller. Islandshästarna är ättlingar till de hästarna vikingarna tog med sig, det var såna hästar man hade i norden då de klarar klimatet bättre när de är små. Större hästar kan ta sig framåt snabbare, orkar mer som arbetsdjur och har högre status så gradvis har ponnyer som gotlandsruss blivit en barnhäst här eftersom vi med tiden fått bättre möjligheter att hålla så stora hästar. Bara för ett par hundra år sedan så var den normala ridhästen ca 130-140 cm hög. Värt att tänka på..
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Dec 2011 00:34
Yes i know.. Men på samma gång så om du jämför när man ser nån jätteförstor på en ponny, går den i liknande.
Tror dock att du måste gå tillbaka längre i tiden för att hästarna ska vara så små
Tror dock att du måste gå tillbaka längre i tiden för att hästarna ska vara så små
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u8/_u3/_u1/_u9/_u1/u831913/1397070712_m_1.jpg)
Sfut
Sun 25 Dec 2011 10:48
Nja, visst kan små ponnysar få dåligt steg men jag kopplar det snarare till dålig ridning..
Gå tillbaka till 1600/1700-talet bara, Om du kollar på målningar därifrån så var ryttaren ganska lång, eftersom hästarna var små. Kolla på hästar som varit oförändrade, fjording, camarque, islandshäst, de brittiska inhemska ponnyerna, gotlandsrusset ligger därimkring. Mustanger ligger ofta på ponnymått och de kom ju till Amerika på 16-1700-talen. Även Araben är ganska liten, ca 150 cm.
Det engelska fullblodet är en relativt ny ras och även alla stora varmblodshästar.
Gå tillbaka till 1600/1700-talet bara, Om du kollar på målningar därifrån så var ryttaren ganska lång, eftersom hästarna var små. Kolla på hästar som varit oförändrade, fjording, camarque, islandshäst, de brittiska inhemska ponnyerna, gotlandsrusset ligger därimkring. Mustanger ligger ofta på ponnymått och de kom ju till Amerika på 16-1700-talen. Även Araben är ganska liten, ca 150 cm.
Det engelska fullblodet är en relativt ny ras och även alla stora varmblodshästar.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Dec 2011 12:54
Asså, menar när verkligen riktigt förstora, som typ en vuxen på en a-ponny. Inte bara en tjej på 1,70 på en shettis typ.
Då har vi ju gått tillbaka 300-400 år, inte 200^^
Då har vi ju gått tillbaka 300-400 år, inte 200^^
sserenades
Fri 23 Dec 2011 21:40
Tror det är som du säger, och att rasen med åren utvecklats till en ohyggligt stark häst. Men jag tycker ändå det ser så fel ut, även om man vet att hästen klarar det. :/
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sat 24 Dec 2011 11:21
Ah.
Det är ju som med shettisar, förut gömde folk sig som var för stora bakom att 'de är starka' men det är mindre av det nu tycker jag. Så kanske i framtiden att folk i 'rätt' längd bara rider isis iaf utanför island :O
Det är ju som med shettisar, förut gömde folk sig som var för stora bakom att 'de är starka' men det är mindre av det nu tycker jag. Så kanske i framtiden att folk i 'rätt' längd bara rider isis iaf utanför island :O
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u1/_u7/_u4/_u2/_u2/_u5/u1742250/1407702920_m_1.jpg)
sserenades
Sat 24 Dec 2011 13:55
mjo :) haha, min isis är bara 132 cm men jag ser nästan liten ut på henne o.o men jag var nästan för stor för en korsningsponny på 138 XD lär kunna rida isis hela livet då jag kommer bli absolut max 170.. jäkligt najs måste jag säga :D
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 23 Dec 2011 20:52
Håller med! Ser totalt hemskt ut med gamla tjocka gubbar (och tanter för den delen) sitter på en stackars smal islänning (om den nu är tränad osv) >.<
Qellav
Fri 23 Dec 2011 20:16
Jag håller med! Jag anser att alla hästar kan bära människor i förhållande till hästarnas kroppsvikt. Klart att en ... islandshäst klarar att bära mer än en ponny som är väldigt nätt, men det är för att den är grövre = väger mer = klarar att bära mer.
Jag tror inte att just islandshästar är mer viktbärande än andra i deras viktklass! :)
Jag tror inte att just islandshästar är mer viktbärande än andra i deras viktklass! :)
Tetrimino
Fri 23 Dec 2011 17:50
Jag tycker inte att det är något fel när man låter en islandshäst bära en "vuxen karl". Men som vanligt är allting relativt. Om hästen är stark, tränad och van vid att bära upp en viss tyngd så är det inget fel med det, men att slänga upp någon som väger 100 kg på en häst som har skrotat runt på en ridskola med ungar på 30 kg är inte okej. Allting beror på hästens förmåga. Det gäller alla hästar, inte bara islandshästarna.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Fri 23 Dec 2011 18:39
Så du skulle anse det okej att slängs upp en 'vuxen karl' på en ponny motsvarande en isis storlek om den var tillräckligt stark trots att bara då en liten unge på 30 kilo skulle skada dess rygg?
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u6/_u4/_u0/_u2/u364027/1380704832_m_1.jpg)
Tetrimino
Sat 24 Dec 2011 01:09
Jag sa inte att ungen skadade hästen men om hästen endast hade burit småungar i hela sitt liv och det sedan skulle komma en vuxen man/kvinna och sätta sig på den skulle hästen antagligen påverkas negativt av det eftersom den inte är van.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sat 24 Dec 2011 11:20
Nä, jag sa att ungen skadade hästens rygg.
Självklart skulle den påverkas negativt.
Självklart skulle den påverkas negativt.
TeamNR
Fri 23 Dec 2011 13:22
Håller med dig, en islandshäst är likadant byggd som en ponny i likvärdig storlek och byggnad men ingen sätter ju upp en 100 kilos karl på en new forest tex? Skulle inte jag göra iaf, en equiterapeut berättade för mig att många islandshästar får låsningar i länd/kors just för att de bär så tungt.. Eller ja, dom som bär för tungt :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 23 Dec 2011 12:01
Håller med dig. Jag har inte heller förstått det hela faktiskt.
De är ju byggda som vilken annan häst som helst.
De är ju byggda som vilken annan häst som helst.
KamakuraSimb
Fri 23 Dec 2011 11:52
Evolution... I början var det säkert så att stora vuxna satte sig på islandshästar bara för att det var den enda hästen som fanns. Och ja i början var det nog lika illa som att sätta sig på vilken annan ponny som helst. Men evolutionen gör ju att hästen utvecklas utifrån deras levnadsförhållande. Dom hästar med en mutation som gjorde att dom var lite starkare dom var hållbara och dom fick föl som fick denna gen också. Med avel och evolution har man sen fått fram en liten häst som är mer viktbärande än en vanlig ponny. Så tror jag iaf...
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Fri 23 Dec 2011 14:26
Kan vara så.
Vore intressant att se en isis helröntgen och en 'vanlig sportponnys typ
Vore intressant att se en isis helröntgen och en 'vanlig sportponnys typ
AlexanaForever
Fri 23 Dec 2011 11:47
ja precis. E de en shettis så blir alla MEN HERREGUD DJURPLÅGARE! e de en islandshäst så bryr sig typ ingen
FallenAngel666
Fri 23 Dec 2011 11:40
Asså jag tycker också att det är fel med förstora ryttare men har för mig att dom har något med ryggen som gör att dom blir starkare och dom är ju ganska korta och kompakta och det är väl det som gör att dom kan de? Bara undrar vet i stort sett ingenting^^
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Fri 23 Dec 2011 11:42
Okej^^
Ja tycker ju så som sagt oxå att det är fel med förstora.Och eftersom det skadar med en ryttare i vanlig storlek på deras ryggar så känns en stor man riktigt illa "/
Ja tycker ju så som sagt oxå att det är fel med förstora.Och eftersom det skadar med en ryttare i vanlig storlek på deras ryggar så känns en stor man riktigt illa "/
![](http://cdn07.dayviews.com/54/_u3/_u0/_u6/_u5/_u5/_u5/u3065558/1297869231_1.jpg)
FallenAngel666
Fri 23 Dec 2011 11:43
jaa, men sen beror det nog lite på muskulatur och det finns ju även olika storlekar på islandshästar så man kanske inte sätter upp vem som helst på dom liksom :)
44 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/499972995/