Friday 30 December 2011 photo 14/14
![]() ![]() ![]() |
Ja hittade en video på youtube,
http://www.youtube.com/watch?v=OyGmKRRBurM
om vattenhinder...
På videon ser man hur de kan gå,
men vad för åsikter har ni om vattenhinder?
Annons
Comment the photo
KamakuraSimb
Sat 31 Dec 2011 18:14
Det ser ju i många fall ut som att hästen tror den kan landa på vattenytan och sen faller när stoppet inte kommer där den tror. Ser ut som att många hästar är ovana att hoppa vattenhinder för dom verkar inte fatta vad det är dom är påväg ner i... Fast det obehagligaste med filmen tyckte jag ändå var hur ryttarna hängde kvar i tygeln när dom trillade av, såg ut som att många hästar fick munnen söndersliten...
xZheapyX
Sat 31 Dec 2011 15:30
Dock ser man ju felen som händer, när hästarna går för fort, när det inte hoppar ner så att säga utan galopperar ner, då hade samma sak hänt med ALLA hinder, speciellt upp och ner hopp, vatnet ställer till det för att det ger mindre fäste. Jag vet en häst, som under VM i USA hoppade på fel sida flaggan och landade i en stenmur, hästen bröt benet. Jag har sett filmer när hästar tappat fotfästet i upphopp och sprungit rakt in i nästa trappsteg och brutit nacken. Men jag har även sett en häst få hjärnblödning hemma i vårt lilla stall. Så nästintill hela ridsporten är livsfarlig för hästarna, hela terrängmomentet är det, inte bara vattenhindret.
![](http://cdn07.dayviews.com/99/_u6/_u0/_u4/_u8/_u7/u604870/1333219813_m_1.jpg)
xZheapyX
Sat 31 Dec 2011 15:43
Man ser tyvärr ofta terränghästar med otroligt dålig hoppteknik, därför klarar de inte av det..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 16:04
men då tkr ja de är ryttarens ansvar att
veta att hästen klarar av de elr inte.
veta att hästen klarar av de elr inte.
![](http://cdn07.dayviews.com/99/_u6/_u0/_u4/_u8/_u7/u604870/1333219813_m_1.jpg)
xZheapyX
Sat 31 Dec 2011 16:07
precis. Man bör inte välja en häst med för dålig teknik att ha i terrängen..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 12:26
helt sjukt...
Ebbaskattner
Sat 31 Dec 2011 11:02
tycker som dom flesta nedan, själva hindret är inte farligt, är det itnemera så att de tlurar hästarna? dom troratt vatenytan är typ mark och så är det längre ner än dom trot, så kan ju hända oss med?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 11:34
ja tkr ändå
de är dåligt uppsatt när hästen
inte hinner uppfatta att det kmr ett djupt
vattenhinder, fast de är ju min åsikt..
de är dåligt uppsatt när hästen
inte hinner uppfatta att det kmr ett djupt
vattenhinder, fast de är ju min åsikt..
DelaMotte
Sat 31 Dec 2011 10:26
tycker de är helt sjukt, speciellt att de inte tar bort vattenhinderna efter så många olyckor som hänt .
HannaWretman
Sat 31 Dec 2011 04:01
tycker inte att vatten hinder är speciellt nödvändiga..
men om man skulle ha vatten med skulle man väl kunna ha att man ska ta sig igenom en liten bäck, då blir det ju mer naturligt..
men jag tycker dessvärre det är ganska kul när bara ryttaren faller i! :D
men om man skulle ha vatten med skulle man väl kunna ha att man ska ta sig igenom en liten bäck, då blir det ju mer naturligt..
men jag tycker dessvärre det är ganska kul när bara ryttaren faller i! :D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 11:33
när ryttaren faller ja +1234
men när hästen ramlar -1234
men när hästen ramlar -1234
NeroOhCharlie
Sat 31 Dec 2011 02:23
jag tycker de är ganska idiotiskt, lixom bara ett stup rakt ner och vatttnet är inte så djupt heller. hästen har ingen chans.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 11:32
jaa men , tkr ändå inte man ska behöva
ha hindrerna så dåligt till att hästen inte hinner
uppfatta att det kmr ett stort vattenhinder efteråt ... :3
ha hindrerna så dåligt till att hästen inte hinner
uppfatta att det kmr ett stort vattenhinder efteråt ... :3
![](http://cdn07.dayviews.com/89/_u1/_u6/_u5/_u0/_u8/_u3/u1650838/1288172258_1.jpg)
20MARS
Sat 31 Dec 2011 15:26
nej d är ju klart.
mer avstånd skulle ju inte skadat precis (;
men ryttarna kunde förberett hästarna mer på vattnet på dom flesta filmerna.
mer avstånd skulle ju inte skadat precis (;
men ryttarna kunde förberett hästarna mer på vattnet på dom flesta filmerna.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 00:25
fett kul när hästen dumpar ryttaren rätt ner i vattnet Xd
AlexanaForever
Sat 31 Dec 2011 00:15
ja, alltså. Hästen SER inte att marken faktiskt tar slut. Man borde ha ett kommando så enkelt som VATTEN o lära den att nu kommer där vara vatten. Sen så ska man inte sitta i dra hästen i munnen heller utan typ i princip slängra fra tyglarna (fortfarande så att man håller i dem men längst fram) o låta hästen balensera upp sig. Sen e de lite extrakul när ryttarna åker i vattnet men inte hästarna höhö
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 11:30
blir irriterad när hästen typ kmr över ett hinder med blicken
uppåt så den inte hinner uppfatta att
de faktiskt kmr ett djupt vattenhinder,
så ja tror inte att ja tkr om vattenhinder..
uppåt så den inte hinner uppfatta att
de faktiskt kmr ett djupt vattenhinder,
så ja tror inte att ja tkr om vattenhinder..
iRunTheWorld
Fri 30 Dec 2011 23:54
Jag tycker att det är idiotiskt med vattenhinder! jag håller med @Retec
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 11:29
ibland kan de ju även vara bra,
när de går bra en annars inget för mig tror ja..
när de går bra en annars inget för mig tror ja..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:42
jag förstår inte idén längre i huvudtaget när det gäller fasta hinder och att hästen ska i full fart hoppa rakt ner i en brant backe med bara lera, det är sådana stora olycksrisker och dödsrisker och det har HÄNT så stor olyckor osv . så jag fattar inte varför man ändrar på det till något vettigare..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 31 Dec 2011 00:11
edit * så jag förstår inte varför man INTE ändrar på det till något vettigare *
EliinCarlssson
Fri 30 Dec 2011 23:41
jag får nog säga att det händer mycket hemska saker i vattengraver men då tycker jag det är precis lika hemskt att hoppa innan och efter vattengraver också, och ska man vara riktigt petig så ska det ju isf vara fel att släppa hästar i hagen för där kan de också skada sig. De flesta hästar ser man ju att de tycker det är kul, men de landar fel osv. VISSA tycker inte det är kul och då är det fel men i genomsnitt så ttycker ju de flesta hästar det är kul. Fram till olyckan är framme såklart!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:49
de ja tkr är fel just på detta klippet är ju för att,
man har sättit några av hindrerna lite dåligt till
så hästen inte hinner uppfatta att de kmr ett djupt vattenhinder ...
man har sättit några av hindrerna lite dåligt till
så hästen inte hinner uppfatta att de kmr ett djupt vattenhinder ...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:34
Som jag förstått det så kan hästen inte alltid uppfatta allt så som vi gör rent synmässigt. Vatten och reflektioner förstår ju vi, men en häst kan uppfatta avståndet och djupet väldigt olikt vid tex reflektioner i vatten. Kan ju därför förstå att det mellan varven blir en del oklarheter när man då ska hoppa vattenhinder. Så jo, det kan ju vara lite bra att tänka extra på hur man utformar dem och vad man har både innan och efter om man säger så:P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:35
håller med dig där
hästarna hinner ju inte uppfatta
att de kmr ett djupt vattenhinder där
och då händer ju sånna här saker! ;s
hästarna hinner ju inte uppfatta
att de kmr ett djupt vattenhinder där
och då händer ju sånna här saker! ;s
Elise , ♥
Fri 30 Dec 2011 23:27
jag tycker de borde tänka på mer vad de har innan och efter vattenhindrena.
Har man t.ex ett stockhinder eller en bank kanske inte hästen fattar att det är vatten efter så då blir den överraskad över att den inte får nåt fäste och då blir det kaos. Eller att de har ett gigantiskt hinder direkt efter vatten. Det kan vara väldigt ansträngande för hästar att springa i vatten och ibland är det nästan förutsatt att hästen inte orkar hoppa det hindret efter = krasch.
Har man t.ex ett stockhinder eller en bank kanske inte hästen fattar att det är vatten efter så då blir den överraskad över att den inte får nåt fäste och då blir det kaos. Eller att de har ett gigantiskt hinder direkt efter vatten. Det kan vara väldigt ansträngande för hästar att springa i vatten och ibland är det nästan förutsatt att hästen inte orkar hoppa det hindret efter = krasch.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:32
ja tkr de är så konstigt
vfr man varken ändrar på de
med tanke på att hästarna antingen
inte orkar/ hinner/ se att de är ett djupt
vattenhinder där, så dom ramlar de kan ju gå
väldigt illa, man fastnar , svimmar under vattnet... :3
vfr man varken ändrar på de
med tanke på att hästarna antingen
inte orkar/ hinner/ se att de är ett djupt
vattenhinder där, så dom ramlar de kan ju gå
väldigt illa, man fastnar , svimmar under vattnet... :3
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u3/_u2/_u5/_u5/u2132553/1404987076_m_1.jpg)
Elise , ♥
Fri 30 Dec 2011 23:51
Jo precis, och man ser många gånger i den videon att många hästar försöker ta ett galoppsprång '' på '' vattnet så att säga då de inte uppfattar att de är vatten där..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:26
usch de tar emot att erkänna att jag faktiskt skrattade lite åt några ut av dem speciellt hon som skrek jätte mycket men tycker de ser så illa ut samtidigt vet hur de känns att gå om kull med häst i vatten min sommar häst snubblade när vi var o badade o rätt som de var så var vi båda under vatten i en ända stor hög man blir livrädd när de väl händer o dels att de är under vatten tänk så fastnar man :S
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:27
joo,
kan tänka lite om ngt händer t. ex. svimmar, fastnar då är de antagligen även under vatten :s
kan tänka lite om ngt händer t. ex. svimmar, fastnar då är de antagligen även under vatten :s
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:22
Kul med vattenhinder, men SÅKLART ska man inte hoppa banker i nerför om hästen inte ser att marken "tar slut"
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:30
tkr ändå de är lite konstigt att
man fortsätter med att ha vattenhinder på de
sättet, när hästarna ramlar så, dom ser ju inte.. :3
man fortsätter med att ha vattenhinder på de
sättet, när hästarna ramlar så, dom ser ju inte.. :3
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:33
tkr de är skoj att se ryttaren ramla av men inte hästen ! ^^
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:36
Sedan ramlar nästan lika många hästar på vattnet som de andra hindrerna, detta händer ju absolut inte hela tiden utan dom har bara samlat ihop massa klipp. Jag tycker dom kan ha vatten som man antingen hoppas över helt eller som man springer igenom utan hinder
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 23:37
jaa såklart, tkr ju fortfarande att man skulle kunna ändra saker liksom så de blir bättre men jao ;)
59 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/500279889/