Tuesday 3 January 2012 photo 2/27
|
Slängde upp bilden i en annan grupp, men kör en Repris här med...
Nu tänkte jag köra en Myt-Dödare.
Det verkar som om många har lite dålig koll på vad skimmelanlaget gör, och framförallt hur det påverkar hästen.
Många som pysslat lite med hästar vet ju att en vit mule eller vita tecken på benen är extra känsliga. Vita mular drar gärna på sig en massa trist solexem och bränns lätt, och vita ben är enligt många extra utsatt för mugg och andra liknande åkommor.
Tyvärr är det många som tittar på färgen och tror att skimmel fungerar likadant som vita tecken. Så är inte fallet.
Vad är en skimmel? Jo, en skimmel är en vanlig svart, brun, fux, isabell eller valfri annan färg. Dock har skimmlar ärvt ett anlag som gör att själva pälsen slutar växa ut med pigment, vilket gör att de blir vitare och vitare med åren. Däremot är själva huden svart. Huden hos de flesta hästar är just svart i grund och botten. För att göra det lite lättare kan vi jämföra det med en människa som blir vithårig med åldern - håret blir vitt, men huden är samma färg.
Ett vitt tecken däremot (och här inkluderas allt från en liten stjärn till en i princip helvit skäck) är helt annorlunda. Alla vita tecken är något hästen föds med. Vissa anlag kommer redan i foserstadiet att påverka utbredningen av pigment när hästen får den färg den ska ha. Det gör att huden i sig inte får något pigment alls på vissa ställen, och om huden inte har pigment så kommer inte håret som växer där få pigment heller.
Vi vet alltså att rosa hud är känslig, men svart är relativt okänslig. Vad visar det oss? Jo, skimmelanlaget i sig har ingenting med hästar som bränner sig eller får mugg lättare att göra. Vita tecken däremot ökar risken för detta. Tyvärr är det däremot många som missar det och antar att alla vita hästar lättare bränner sig eller får mugg.
Det är till och med en del "kunnigt" folk som tror det. Min skimmel fick i somras Ehrichias väldigt akut, och fem dar i rad åkte vi in och sprutade honom på klinik. Det här gjorde att han blev extra ljuskänslig, både i ögonen och i huden. Rosa hud speciellt. En av veterinärerna sa dock en dag till mig att ta det extra försiktigt med honom "då han ju är vit". Uppenbarligen missade hon lite poängen med vad det egentligen är för vitt som gör hästen känslig. Så som sagt, det är en ganska vanlig myt.
Körde en illustration på bilden. I mitten är min lille vite fjärt. Han är född fux med en vit strumpa och en snopp på nosen (hatar benämningen på den typen av anisktstecken!XD ). Till höger är vår andra häst - en skimmel utan några tecken alls. Till vänster är den dåtida foderhästen - brun med fyra vita fötter och bläs. Den som är minst känslig och muggbenägen är skimmeln till höger. Den som är mest känslig och muggbenägen är den bruna till vänster. Sen är det ju alltid väldigt individuellt, men ska man generalisera saker så kan man väl säga så.
På högerkanten visade jag två skimmlar för att visa skillnaden mellan tecken och skimmelanlaget. Även hingsten nere till vänster är ett exempel på hur tydligt man kan se skillnaden på anlagen sommartid när pälsen är som tunnast och man ser huden som tydligast genom pälsen.
Annons
Camera info
Camera Pro 815
Focal length 14 mm
Aperture f/4.6
Shutter 1/160 s
ISO 50
Comment the photo
LiiiLlaP
Wed 4 Jan 2012 00:09
vill bara lägga till att skimmlar har lättare att få cancer :/
Kommer inte ihåg vad för slaggs men , alla skimmlar som jag har träffat ( det är 4 st ca. ) Och alla har fått cancer när dom kommit till åren.. Har även läst någonstans att det är så :/
Kommer inte ihåg vad för slaggs men , alla skimmlar som jag har träffat ( det är 4 st ca. ) Och alla har fått cancer när dom kommit till åren.. Har även läst någonstans att det är så :/
LiiiLlaP
Wed 4 Jan 2012 00:22
drf jag skrev kommer inte ihåg vad för slags.. Om det var hud / hjärn eller någon annan cancer :P
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 00:24
Ja, jag förstod det, men tänkte bara att jag kunde förklara vilken form det var när vi ändå hade uppe ämnet:)
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 00:33
Ja, det kan man väl säga:)
För att förtydliga det lite så är det malignt melanom som är den aggressiva formen. Den som man oftare hittar hos skimmlar är dock Dermalt melanom, och den är inte lika agressiv.
För att förtydliga det lite så är det malignt melanom som är den aggressiva formen. Den som man oftare hittar hos skimmlar är dock Dermalt melanom, och den är inte lika agressiv.
Isabelle
Wed 4 Jan 2012 15:15
nej det finns två olika sorters skimmlar av bleckbar skimmel och konstant skimmel och dom konstanta skimmlarna dom föds vita och blir inte ljusare har själv en kompis med en sån och den blir inte ljusare och det kvittar vad du säger för jag vet även en grå häst som behållt sin mörka färg och den blev inte ljusare
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 18:22
Issaloveya - Problemet är att konstantskimmel egentligen inte är en skimmel. Däremot är det på svenska så att man namngett båda anlagen lite knepigt, vilket gör att man förväxlar dem rätt ofta. Tittar du på tex engelska så heter skimmel Grey och konstantskimmel Roan. Så är det inom de flesta språk. Detta just för att konstantskimmlar inte är riktiga skimmlar. Det är också därför det blir knepigt när man på svenska ibland kallar en fux som håller på att skimmla ut och ser lite röd ut i tonen för Rödskimmel. Rödskimmel är egentligen en röd konstantskimmel. Så tyvärr så förväxlas de där två anlagen himla mycket pga namnet här i Sverige.
När man pratar om skimmlar så är det alltid vanliga avblekbara skimmlar man pratar om.
En konstantskimmel föds INTE vit, utan de föds i sin grundfärg - tex brun, svart, fux eller dylikt, men ibland med en del stickelhår. Sen kan de väldigt fort bli ljusa på kroppen, men de föds inte helt vita. Men precis som du säger så är konstantskimmlarna sådana som inte blir helt vita - Just eftersom de inte är "riktiga" skimmlar utan det är ett helt annat anlag!
Och nej, det kvittar inte vad jag säger. Jag har pysslat med hästars färggenetik i drygt 3 års tid. Jag har kontakt med en del forskare inom området, följer all ny information och läser varenda jäkla vetenskaplig artikel som kommer ut. Det finns inte en enda människa som forskar om ämnet, inte en enda uppfödare av raser som kommer i färgen skimmel och väldigt få inom ridvärden som INTE håller med om att avblekbara skimmlar inte blir ljusare med åren. Det är inte MIN åsikt, det är ren och skär fakta, och hur mycket du än letar så kommer du inte hitta någon som håller på med hästar och färger som anser något annat.
MEN, som jag nämnde så finns det de hästar som skimmlar ut vääääldigt långsamt. Det finns exempel på hästar (inte helt ovanligt hos en del ponnyraser) som fortfarande är lite gråa uppåt 20 års ålder. Den hästen du hade kan ha varit en som skimlade ut långsamt, men där skedde troligtvis en förändring ändå, även om den inte blev så märkbar.
När man pratar om skimmlar så är det alltid vanliga avblekbara skimmlar man pratar om.
En konstantskimmel föds INTE vit, utan de föds i sin grundfärg - tex brun, svart, fux eller dylikt, men ibland med en del stickelhår. Sen kan de väldigt fort bli ljusa på kroppen, men de föds inte helt vita. Men precis som du säger så är konstantskimmlarna sådana som inte blir helt vita - Just eftersom de inte är "riktiga" skimmlar utan det är ett helt annat anlag!
Och nej, det kvittar inte vad jag säger. Jag har pysslat med hästars färggenetik i drygt 3 års tid. Jag har kontakt med en del forskare inom området, följer all ny information och läser varenda jäkla vetenskaplig artikel som kommer ut. Det finns inte en enda människa som forskar om ämnet, inte en enda uppfödare av raser som kommer i färgen skimmel och väldigt få inom ridvärden som INTE håller med om att avblekbara skimmlar inte blir ljusare med åren. Det är inte MIN åsikt, det är ren och skär fakta, och hur mycket du än letar så kommer du inte hitta någon som håller på med hästar och färger som anser något annat.
MEN, som jag nämnde så finns det de hästar som skimmlar ut vääääldigt långsamt. Det finns exempel på hästar (inte helt ovanligt hos en del ponnyraser) som fortfarande är lite gråa uppåt 20 års ålder. Den hästen du hade kan ha varit en som skimlade ut långsamt, men där skedde troligtvis en förändring ändå, även om den inte blev så märkbar.
Isabelle
Wed 4 Jan 2012 18:33
har iaf varit med på en fölning och fölet föddes helt VIT och är fortfarande VIT utan att bytat färg -.-'''' palla fucking nörda
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 18:43
jo, då kan den ha fötts med extremt mycket vita hår. Men huvud och ben är väl fortfarande färgade?
"nörda"? Sist jag tittade så var det här en helt vanlig diskussion? Klart att jag måste få ifrågasätta när du påstår saker som inte riktigt stämmer med hur det verkligen är?
"nörda"? Sist jag tittade så var det här en helt vanlig diskussion? Klart att jag måste få ifrågasätta när du påstår saker som inte riktigt stämmer med hur det verkligen är?
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 18:03
Hm. Låter logiskt, men hur är det med skäckar? Eller gäller det endast tecken på huvud och ben?
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 19:17
Skäckar är ju egentligen bara hästar som har väldigt stora markeringar - så de har ju också rosa hud under sina vita fält:) Precis som med vita tecken på ben och huvud så uppstår skäckarnas vita fält under samma tidpunkt i foserutvecklingen när pigment förhindras att spridas till vissa områden, så det är lite samma princip bakom. Nu ligger ju vita fält generellt sett under hår när det sitter på de stora ytorna på kroppen, så det bränns ju inte som typ rosa mular gör. Men de vita fälten på skäckar är ju iom den rosa huden något känsligare än vanlig svart hud, japp.
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 13:38
hade en häst på min ridskola som liten han var svart med vita fläckar på rumpan o i ansiktet men under de 5 åren jag var där bytte han färg från korpsvart till grå vit :O tyckte de var skit coolt han var dock 8 år när förändringen började o han var världens goaste kille
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 11:57
Ah, jo men då är det som alternativ två alltså! Och det kan absolut funka med skimmel + tigrering. Däremot låter det lite märkligt att han skiftar färg beroende på årstid. Inte helt typisk för just skimmelanlaget, men där finns en del andra anlag som visuellt kan se ut skimmel som gör så. Då råkar inte ha nån bild liggandes på hästen, för det där låter rätt intressant?:D
nistlej
Thu 5 Jan 2012 12:08
sommarskrud: http://sarslovsrc.blogg.se/2010/may/mandag.html
hittade bara patetiskt dåliga & gamla vinterbilder, men: http://dayviews.com/benknota/143358187/
http://dayviews.com/benknota/135440738/
hittade bara patetiskt dåliga & gamla vinterbilder, men: http://dayviews.com/benknota/143358187/
http://dayviews.com/benknota/135440738/
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 12:12
Ah, som jag misstänkte - inget skimmelanlag där inte:P Det är helt enkelt LP-komplexet (det som orsakar allt från tigrering, till Fewspots till Melering) som orsakar alltihopa på honom. Det är inte helt ovanligt att hästar som föds med tex shabraktigrering senare drar på sig melering över hela kroppen med, precis som den här grabben har gjort.
Jättesöt häst måste jag bara så inflika!
Jättesöt häst måste jag bara så inflika!
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 10:20
Väldigt intressant text=)
Har själv haft skimmlar och ingen har haft problem med huden, inte så som min fux exempelvis har på sommaren enbart för hon har sina rosa mule och är känslig.
Allt är ju från häst till häst =)
Har själv haft skimmlar och ingen har haft problem med huden, inte så som min fux exempelvis har på sommaren enbart för hon har sina rosa mule och är känslig.
Allt är ju från häst till häst =)
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 12:24
http://www.hasttema.se/butik/product_info.php?products_id=2241&osCsid=09461292d22957e7aa86388a02c68ae3 Här ser du hur dem ser ut=) Jag har en vit och en svart.. dem jag handlar hos beställde hem åt mig från något ställe=) Men så ser dem ut=D
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 12:25
Det finns ju hela flughuvor också med uv skydd just vid mulen=) om man vill slippa grimma
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 12:26
Tack för länken! Blir nog till att införskaffa något sådant till nästa sommar så slipper man sitta och klippa och klistra en laddning skydd själv:P Så tackar och bockar!:)
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 08:11
Gud så intressant!
Frida1987
Tue 3 Jan 2012 00:17
Det verkar vara väldigt individuellt hur känsliga vita tecken är. Bettys rosa näsa blir aldrig solbränd på sommaren, men min f.d. medryttarhäst brände sig direkt.
Jag har aldrig tänkt på skimlar som vita, då de inte är det i sin originalförpackning, så att säga. ;)
Jag har aldrig tänkt på skimlar som vita, då de inte är det i sin originalförpackning, så att säga. ;)
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 00:40
Skönt att höra att du inte ser skimmlar som samma typ av vita som tex tecken, skäck, dubbelgula ect. Tyvärr är det rätt många som tittar mer till pälsens förg en den bakomliggande orsaken, så skönt med folk som separerar sakerna lite. Keep up the good work säger jag!:)
Frida1987
Tue 3 Jan 2012 10:58
Ja, precis. Överlag är det ju mer känsligt med vita tecken. Kanske är det samma sak med Betty om det är väldigt soligt en sommar, nu var det ju inte så farligt 2011.
Det är som med isbjörnarna där, de har ju också svart hud. ;) Tackar. :)
Det är som med isbjörnarna där, de har ju också svart hud. ;) Tackar. :)
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 12:07
Haha, 2011 var tydligen solig nog för att Lilla Vita skulle bränna sönder hela sin i alla fall...XD
Det är faktiskt förvånansvärt få djur i det fria som inte har rätt mörkt skinn verkar det som. De flesta djur - även de med vit päls - har svart eller mörkt skinn under. Jag misstänker att det naturliga och ursprungliga är just mörkt skinn då de just ger mer skydd mot viss strålning.
Det är faktiskt förvånansvärt få djur i det fria som inte har rätt mörkt skinn verkar det som. De flesta djur - även de med vit päls - har svart eller mörkt skinn under. Jag misstänker att det naturliga och ursprungliga är just mörkt skinn då de just ger mer skydd mot viss strålning.
Frida1987
Tue 3 Jan 2012 15:38
Aw, stackare. ^^
Ja, eller hur. Det är ju inte det minsta praktiskt att ha rosa hud. Albino är ju alltid undantag i alla arter, och de klarar sig ofta inte speciellt bra i det fria heller.
Ja, eller hur. Det är ju inte det minsta praktiskt att ha rosa hud. Albino är ju alltid undantag i alla arter, och de klarar sig ofta inte speciellt bra i det fria heller.
54 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/500419263/