Tuesday 3 January 2012 photo 22/27
|
Får jag fråga varför folk har så mycket fördomar mot hingstar och klapphingstar?
"Dem är aggressiva och dem har dåligt lynne".
Har fått höra detta ofta..
Det är bara fördomar, sedan att man träffat på kanske 2 hästar som är just sådana betyder det inte att det stämmer..
Alla hästar är olika individer och allt har med uppfostran att göra och hur hästen är som individ.
På bilden sitter jag som 5åring på en hingst..
Han var världens snällaste, jag hanterade honom själv som 5åring bland brunstiga ston och han gjorde ingenting.. Min syster red in honom runt brunstiga ston och vi hade honom från föl till unghäst bara=).
Bilden på minishettisen som ska säljas är klapphingst (som jag lade ut innan)
Och han är inte aggressiv utan snäll men med en egen vilja ibland, vilja ibland, 2 olika saker alltså=).
Det är lite som att ha fördomar mot fuxar och att fuxar alltid är bitchigare, för det är men en dålig fördom =)
Annons
Comment the photo
ponnybusarna
Thu 12 Jan 2012 19:52
Har faktiskt aldrig hört något dåligt om hingstar :)
Dock endast att man aldrig kan lita på dom till 100% (kan man ju inte riktigt med någon häst) men hingstar är snäppet värre då dom faktistk är lite opålitliga, dom kan få sina ryck och frispel :p Dock är det ju inte för att dom är 'dumma' eller har 'dåligt lynne' bara så att hingstar vill leda, styra och ställa. dom kan ju även få för sig att dom ska leka lite xd
Dock endast att man aldrig kan lita på dom till 100% (kan man ju inte riktigt med någon häst) men hingstar är snäppet värre då dom faktistk är lite opålitliga, dom kan få sina ryck och frispel :p Dock är det ju inte för att dom är 'dumma' eller har 'dåligt lynne' bara så att hingstar vill leda, styra och ställa. dom kan ju även få för sig att dom ska leka lite xd
ponnybusarna
Thu 12 Jan 2012 19:54
Det med fuxar framförallt HELT fuxfärgade ston. Måste jag säga att det är något lite extra med dom... xd dom är lite egna :)
Anonymous
Thu 12 Jan 2012 20:35
Finns dock ingen häst som är värre än den andra pga färg, finns ingen forskning på det, enbart fördomar.. har haft ett x-antal fuxar även helfärgade och de har inte varit värre än de andra
ponnybusarna
Thu 12 Jan 2012 20:42
Har också haft sisådär 5 fuxar och har ridit en hel del fuxar och jaa.. vet inte om man ska kalla dom bitchigare.. Men dom är faktiskt lite egna enligt mig. Kanske bara jag som fått just lite dampigare hästar :p men dom jag ägt/ridit har varit mycket mer explosiva, bestämda och galna än många andra hästar tex bruna, skimmlar osv
Dom säger till mer tycker jag...
Dom säger till mer tycker jag...
Flosti
Sun 8 Jan 2012 12:28
Det är jätte många som har sagt att min häst är en klapphingst då han ibland kan få för sig att klättra på ston. Han är då en import från Tyskland så jag vet inte om det är så eller inte.
Han är iallafall världens snällaste och vem som helst kan hantera honom då han bryr sig väldigt mycket om andra och vill alltid vara till lags. Vill också påeka att det är en fux xD
Han är iallafall världens snällaste och vem som helst kan hantera honom då han bryr sig väldigt mycket om andra och vill alltid vara till lags. Vill också påeka att det är en fux xD
Anonymous
Sun 8 Jan 2012 13:22
Okej=)
Kan ju vara så eller att han bara är kastrerad sent och hingstig bland ston med, varit med om valacker som är det =P...
Ja allt har med hanteringen att göra=P, har med en fux fast ett sto=P
Kan ju vara så eller att han bara är kastrerad sent och hingstig bland ston med, varit med om valacker som är det =P...
Ja allt har med hanteringen att göra=P, har med en fux fast ett sto=P
Anonymous
Sat 7 Jan 2012 21:39
*hej efterbliven*
vad är klapphingst? xd
vad är klapphingst? xd
Anonymous
Sat 7 Jan 2012 21:45
När dem har en kula kvar i magen så om man ska kastrera måste man operera=/
Anonymous
Sat 7 Jan 2012 21:47
ah, juste.. :/
min mormor hade en klapphingst för många år sen, så skulle den kastreras å så. operationen gick bra och när han vaknade efter och skulle resa sig så snubblade han och slog i nåt så att någonting runt nacken tror jag det var, gick sönder så han dog... D:
min mormor hade en klapphingst för många år sen, så skulle den kastreras å så. operationen gick bra och när han vaknade efter och skulle resa sig så snubblade han och slog i nåt så att någonting runt nacken tror jag det var, gick sönder så han dog... D:
Ida Bååth
Sat 7 Jan 2012 21:07
det är inte fel! min kusins mamma hade världens snällaste nordis hingst! jag som tre åring kunde rida med ledare på han eller en person som hålde löst gick bervid och lulla har var världens bästa!
Ida Bååth
Sat 7 Jan 2012 21:16
det är inget med könet att gö! hur man uppfostrar dom och hanterar dom!
mysunrise
Fri 6 Jan 2012 14:39
vi har ett gotlandsruss som är hingst han är 25 oh jag har haft han som min första häst :) hingstar är det absolut inget fel på !
Cezzyh
Wed 4 Jan 2012 01:13
Jag har INET emot hingstar, Våran willie har vi fött upp och han vart valack nu under mellan-dagarna.. jag är rätt osäker men sen min Moster(ägaren) kaste upp mig på han så har jag ridit ut sj på han i skogen, HELT UNDERBAR är han.. och han vart ju fem nu =) Tror det för han är så lyhört och att vi är rätt hårda mot han, han får INTE göra som han vill =) men han är ju valack som sagt nu =(
S¨å ja, det är bara skit snack!
S¨å ja, det är bara skit snack!
LiiiLlaP
Wed 4 Jan 2012 00:18
Min kompis hade en klapphingst förut och han var väldigt veck och lät isländska valacker på 2 år bestämma över honom :P
Dock så kanske jag lär nämna att ägaren före hade daltat med honom som en bäbis och det går inte att göra så på en häst som är 172 cm i manke :O
Dock så blev han helt förstörd sen för han visste inte att han var häst verkade det som.. Han skulle stå och stampa på en om man la sig framför hans fram hovar :O
Dock så kanske jag lär nämna att ägaren före hade daltat med honom som en bäbis och det går inte att göra så på en häst som är 172 cm i manke :O
Dock så blev han helt förstörd sen för han visste inte att han var häst verkade det som.. Han skulle stå och stampa på en om man la sig framför hans fram hovar :O
LiiiLlaP
Thu 5 Jan 2012 01:36
Det sista hon sa innan dom åkte med hästen var " Ta hand om min bäbis väl nu , han har varit som mitt barn"
Min kompis mamma fick kalla kårar längs ryggraden .. då en kvinna har tagit hand om en häst som är över 170 hög som en bäbis :S
Min kompis mamma fick kalla kårar längs ryggraden .. då en kvinna har tagit hand om en häst som är över 170 hög som en bäbis :S
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 00:04
hahaha så himla rätt! jag kan inte säga hur mycket jag håller med...
Jag har världens snällaste hingst! och han är ung, och han betäcker, så det är väl självklart att han blir lite uppskruvad o spänner upp sig för stona, men han gör aldrig nånting galet eller dumt .... :)
Jag har världens snällaste hingst! och han är ung, och han betäcker, så det är väl självklart att han blir lite uppskruvad o spänner upp sig för stona, men han gör aldrig nånting galet eller dumt .... :)
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 00:05
sen är det ju SJÄLVKLART att en hingst är alltid en hingst o kan få nån form av kåtslag.. men vilken häst kan inte flippa ur egentligen?
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 12:19
Precis=D.. Min häst som är sto kan få flipp för ingenting pga att hon inte är så väl hanterad ännu. Men aggressiva, nej det är en fördom bar
missbitch89
Tue 3 Jan 2012 23:15
Jag håller med dig till 100%.. Har själv haft hingst i 6 år... Vet precis hur det är att vara i närheten av brunstiga ston när inte hingsten ens hingstar upp sig bara gnäggar lite sen är de bra :) Underbart verkligen!
vikkypedro
Tue 3 Jan 2012 22:56
Det är klart man måste ha respekt för en hingst - även om de är väluppfostrade är de faktiskt HINGSTAR. Man måste ju vara på sin vakt. Sen ja, vissa hingstar kan stå mellan två ston på tävlingsplats och sova (fjordhingsten Torps Gusten i tankarna här), och det är otrooooligt väluppfostrat och också en äldre hingst.
Men i 98% av fallen måste man ha respekt för att det är en hingst med mycket vilja och hormoner, men för det har de inte DÅLIGT lynne. Bara hormoner =) De kan inte hjälpa det. Aggressiva eller "knäppa" hingstar är oftast hingstar som inte mår bra för de inte kan hantera alla "känslor", och de ska också omedelbart kastreras.
Men i 98% av fallen måste man ha respekt för att det är en hingst med mycket vilja och hormoner, men för det har de inte DÅLIGT lynne. Bara hormoner =) De kan inte hjälpa det. Aggressiva eller "knäppa" hingstar är oftast hingstar som inte mår bra för de inte kan hantera alla "känslor", och de ska också omedelbart kastreras.
missbitch89
Tue 3 Jan 2012 23:15
Visst vissa hingstar är inte 100% säkra men vissa är de som min var.. Kunde gå 1m bakom ston utan att han stod på bakbena, dansade runt, hingstade upp sig osv osv.. Han var en gudomligt fin hingst som betedde sig som en valack... Man ska ju ha respekt för alla hästar vad det än är som hingst, valack, och ston.. Har mer respekt för ston än för hingstar faktiskt...
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 00:06
hingstar är i regel mycket mer "ärliga" i sitt beteende... tillexempel ston kan stå o mysa med öronen framåt ena sekunden för att sen hugga efter en... (och detta är bara ett EXEMPEL) medan man ser tydlige på en hingst va han har i görningen... typ :)
Anonymous
Wed 4 Jan 2012 12:18
Man ska ha respekt för alla hästar oavsett kön.
Har haft både ston och hingstar här och klapphingstar.
Vissa har man fått vara på sin vakt med, vissa har varit super snälla.. Allt är från häst till häst, har inte med könet att göra egentligen.
Sedan har ju hingstar lite mer "temperament" när de är bland ston osv, men när hingstar är aggressiva osv så betyder det att de inte passar som det och ska kastreras
Har haft både ston och hingstar här och klapphingstar.
Vissa har man fått vara på sin vakt med, vissa har varit super snälla.. Allt är från häst till häst, har inte med könet att göra egentligen.
Sedan har ju hingstar lite mer "temperament" när de är bland ston osv, men när hingstar är aggressiva osv så betyder det att de inte passar som det och ska kastreras
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:44
Har väl ofta sett hingstar som alla andra hästar. Men sen jag hamnade på akuten pga en hingst har jag fått ett stor respekt för dom...
Loveyaa
Tue 3 Jan 2012 22:39
jag har en hingst på 4 år som vi fött upp sj. Han är som en hund, följer en vart man än går, hingstar är snällare än ston (tycker jag ) då dom inte bilr (bitchiga). Dom är hur snälla som helst bara man hanterar dom på rätt sätt, och hantarar dom sen dom är föl, det gäller ju alla hästar men.
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:40
Precis=)
Han på bilden ovan var också super snäll, gjorde aldrig en fluga för nära om man säger som så=)
Han på bilden ovan var också super snäll, gjorde aldrig en fluga för nära om man säger som så=)
Loveyaa
Tue 3 Jan 2012 22:44
jag rider ut på våran själv och han är nyss inriden och är bara 4 år. han är värdens snällaste och fattar knapt själv att han e hingst, på visningar är han inte hingstig, inte ens när det står brunstiga ston i boxarna brevid =)
Sfut
Tue 3 Jan 2012 22:33
Jag har själv ingen erfarenhet av hingstar alls men vad jag fattat det som så bilder klapphingstar mer testosteron än "vanliga" hingstar och är det så så känns det logiskt för mig att de skulle bli hingstigare.
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:37
Ja dem har testosteron kvar i kroppen, men det är precis som vilken annan hingst egentligen för en vanlig hingst bilder också detta=). Har inte haft någon klapphingst som varit hingstigare än någon annan hingst utan alla har varit som vilken häst som helst=)
finastedu2009
Tue 3 Jan 2012 22:30
Vi har 2 hingtar på vår gård.. fast dom är inte som hingstar, De är som vilken häst som helst, Han går tillsammans med ett sto.. Och sen har vi ju ett föl som är en hingst ^^
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:31
Okej=)
Ja våra hingstar vi haft har med varit som vilken annan häst som helst=)
Ja våra hingstar vi haft har med varit som vilken annan häst som helst=)
Cruella-de-vil1
Tue 3 Jan 2012 22:27
Själv tycker jag de är jätteroligt med hingstar så länge de är väluppfostrade och inte "jättehingstiga". Endel klarar inte av av att vara hingstar och bära på testosteronet utan blir då överdrivet hingstiga hur man än uppfostrar dom och dessa kan dock bli farliga och jag tycker dessa ska kastreras både för sin skull och för de som hanterar de skull
Cruella-de-vil1
Tue 3 Jan 2012 22:34
mm har själv skött en sån hingst som var överdrivet hingstig, inget roligt, utan riktigt farligt, mkt bättre både för oss människor och han själv när han fick bli valack
Isabelle
Tue 3 Jan 2012 22:25
har aldrig hört någon säga att en hingst skulle va aggressiva och dom som säger det kan inte va så häst kunniga för hingstar är det bästa man kan rida på (om man klarar av dom) för dom har så mycket power och dom älskar att visa upp sig så det är bara av okunnighet man kan kalla dom aggressiva xd
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:27
Precis=)..
Jag har varit med om hingstar som sägs ha varit aggressiva, men de har dem inte utan bara varit väldigt missförstådda och egentligen är dem otroligt snälla, allt har ju med hur man fostrar dem =)
Jag har varit med om hingstar som sägs ha varit aggressiva, men de har dem inte utan bara varit väldigt missförstådda och egentligen är dem otroligt snälla, allt har ju med hur man fostrar dem =)
Chansen är iaf större att de är aggressiva,
"Vissa kan pga att kulan inte ramlat ner få värre hormon ruschar än en vanlig hingst och blir då mindre roliga."
Dessutom är risken för canser och tumörbildningar större pga att det är varmare & högre testosteron halter.
Jag skiulle alltså aldrig köpa klapphingst ^^
"Vissa kan pga att kulan inte ramlat ner få värre hormon ruschar än en vanlig hingst och blir då mindre roliga."
Dessutom är risken för canser och tumörbildningar större pga att det är varmare & högre testosteron halter.
Jag skiulle alltså aldrig köpa klapphingst ^^
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:23
Fast du drar ju alla över en kam när du skrev som du gjorde och forskningarna visar ju även fel då det inte alltid är så =) vilket också är bevisat då både jag och många jag känner har/haft klapphingstar, så det bevisar ju även motsatsen
Isabelle
Tue 3 Jan 2012 22:26
én klapphingst är en hingst som blivit kastrerad men inte blivit av med sitt hingstiga beteende och altsså inte för att en pungkula skulle sitta kvar och då har det ingenting med canser att göra för dom löper lika stor risk att få det som alla andra hästar
& jag känner de som har & uppfostrar grymt bra, ädå är de aggressiva i vissa lägen när andra ej hade vart det.
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:30
Ja vilket var en tränare och ett uppfödningställe? Det bevisar inte att det är så med alla, det kanske varit så med dem inte med alla.. Just det jag försöker få dig att förstå: det är inte så i alla fall av klapphingstar eller vanliga hingstar utan mycket har med uppfostran att göra.
Det är fördomar som sedan folk tror är sanna, bara för du träffat elaka eller dem du känner så betyder det inte att alla är sådana eller att det är just för att dem är klapphingstar.
Precis som med våra, bara för jag träffat snälla osv betyder det inte att alla är det.
Det jag är trött på är alla fördomar mot hästar precis som med oss människor, kön, färg, ras osv.
För det tyder bara på okunskap om man tror på fördomar.
Det är fördomar som sedan folk tror är sanna, bara för du träffat elaka eller dem du känner så betyder det inte att alla är sådana eller att det är just för att dem är klapphingstar.
Precis som med våra, bara för jag träffat snälla osv betyder det inte att alla är det.
Det jag är trött på är alla fördomar mot hästar precis som med oss människor, kön, färg, ras osv.
För det tyder bara på okunskap om man tror på fördomar.
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:13
"Och han är inte aggressiv fast han är det utan snäll men med en egen vilja ibland 2 olika saker alltså=)."
Han är inte aggressiv, fast han är det? vänta va?
Han är inte aggressiv, fast han är det? vänta va?
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:16
såg att jag skrivit in det på fel ställe xD.. såg ändrade det haha=D
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:17
haha, jaahaaaa! En envis rackare alltså! Är han då alltså ranghög också? :)
Anonymous
Tue 3 Jan 2012 22:22
Nope han är faktiskt inte det=)
Han har varit i hagen hos våra stora ibland men vi tillåter inte han vara där då dem gärna sparkar och biter honom så det är riskabelt med 2 stora mot en liten =P.. Han har gått med andra shettisar med utan problem, han är nog tar alla hästar som det är finner sig i att han går med dem utan att bråka och visa sig bossig =)
Han har varit i hagen hos våra stora ibland men vi tillåter inte han vara där då dem gärna sparkar och biter honom så det är riskabelt med 2 stora mot en liten =P.. Han har gått med andra shettisar med utan problem, han är nog tar alla hästar som det är finner sig i att han går med dem utan att bråka och visa sig bossig =)
67 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/500456002/