Thursday 5 January 2012 photo 4/19
|
En sak jag bara inte greppar är varför en så stor grupp hästmänniskor inte vågar säga till sina hästar för att de blir "ledsna" eller inte kommer gilla "sin människa"?
Det är klart man inte ska vara elak, men respekt är inte motsats till kärlek.
I naturen väljer hästarna mellan två 'antingen-eller' - ledare/följare. Antingen är man högre/lägre i rang, men det finns ingen gråzon där emellan.
"Jag tycker att jag och min häst är lika i rang, och vi är likvärdiga kompisar" får man ibland höra, men det känns inte riktigt rätt för mig. Jag tror inte hästarna mår dåligt av att ha en ledare över sig - tvärtom.
Om man skulle välja ett exempel:
Scenario med Föräldrar och ett barn. Vi har fått lära oss att alla är lika värda, men ändå så har ju Mor och Far en högre röst än vad barnet har. Föräldrarna bestämmer över i princip allt gällande barnens liv, men frågan är då - "Älskar du din Mamma och Pappa?" Är ledaren (föräldern) rättvis och kan se in i följarens (avkommans) perspektiv, men samtidigt sätter upp gränser och berättar att "dessa är till för att följas" - så trivs du väl?
Du finner trygghet hos dina föräldrar, men framför allt vägledning och stöd.
Skulle ni vara på samma "rangnivå" så skulle nog större samt oftare bråk och psykiska kollisioner uppstå.
Om man tänker efter så är det inte så fruktansvärt med någon över dig som kräver respekt, men till utbyte utger stöd, närhet, belöning, vägledning, förståelse och ömsesidig respekt tillbaks.
Man mår bra av att ha lite regler.
Om man tittar in i en bortskämd unges familj, och barnet i princip alltid får vad den pekar på - så känner individen, som egentligen bör vara ranglåg, att den har en högre röst. Föräldrarna böjer sig och låter avkomman dominera, utan gränser och utan respekt. De kanske tror att de gör Mia en tjänst genom att ge henne vad hon ber om och "måste ha", men i grund och botten blir allting endast en enda stor björntjänst. När flickan tillslut möter ett "nej" får hon utbrott och tycker att föräldrarna är jättedumma, helt utan respekt för att de egentligen står överst.
Så vem är lyckligast tror du? Liza med lägre position, men ordning i rangordningen - eller Mia i högre position, men kaos i rangordningen och brist på respekt?
Nu kan man ju inte riktigt jämföra människor med hästar, men gemensamt så är vi alla flockdjur och vad är viktigast i en flock om inte rangordningen? Vissa är naturliga ledare och andra inte, men gränserna som målas upp är inte till för att överskridas eller töjas på. Det är naturligt i en flock, och det är ordning som vi trivs bäst med.
Så, ja. Min häst SKA respektera mig, men endast om jag från början har gjort det möjligt. Jag gör upp direkt att "det är jag som bestämmer över dig nu, mina regler du ska följa och mina ord som står över dina. Men jag är rättvis, kärleksfull och trygg så kom till mig för närhet, stöd/trygghet, och vägledning. Vi respekterar varandra, men du ska ha klart för dig att vi inte står på samma rangposition."
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 60D
Focal length 29 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/50 s
ISO 1600
Comment the photo
Madelene Glans
Sun 8 Jan 2012 19:08
Jag håller med dig. Jag hade ett ganska "likvärdigt" ledarskap med min förra foderponny. Men hon var klar med att dem regler jag satte upp, dem var till för att följas. Men samtidigt kompromissade vi när det kom till vissa saker. Vi fick respekt för varandra genom horsemanship, lösträning, massa promenader och markarbete. Är emot våld, mot alla sorters djur.
Det tog 1år innan jag fick tillit, respekt och kärlek ifrån henne. Hennes ägare var tacksam att jag kom så långt med henne, hon kom aldrig i hagen innan, och även nu när hon flyttat är hon svår, men så fort jag kommer dit gnäggar hon och springer direkt till mig :') Vi har respekt för varandra vilket blivit bevisat ett antal gånger av hennes beteende i flocken och i boxen, då jag nästan blev biten när en häst gick förbi flög hon förbi min sida och bet honom rätt över nosryggen och då stod hon längst in i boxen innan dess... Hon har skyddat mig och jag henne. För mig är det tillit, kärlek och respekt.
I en hästflock finns det en viss rangordning, det är då ett ledarsto som STYR flocken och har allas respekt, är rättvis och vis. Hingsten hjälper till och skyddar flocken och håller ordning. Unghästarna är lägst i rang då dem är yngst och har lite erfarenhet. Dem äldre hästar kräver från det att fölen är små, respekt. Det är fakta. Det är likadant i vårt samhälle, dem äldre kräver vår respekt. Vår familj och vår släkt kräver att vi har respekt och lyssnar. Samma i hästvärlden. :) I alla fall i min mening!
Det tog 1år innan jag fick tillit, respekt och kärlek ifrån henne. Hennes ägare var tacksam att jag kom så långt med henne, hon kom aldrig i hagen innan, och även nu när hon flyttat är hon svår, men så fort jag kommer dit gnäggar hon och springer direkt till mig :') Vi har respekt för varandra vilket blivit bevisat ett antal gånger av hennes beteende i flocken och i boxen, då jag nästan blev biten när en häst gick förbi flög hon förbi min sida och bet honom rätt över nosryggen och då stod hon längst in i boxen innan dess... Hon har skyddat mig och jag henne. För mig är det tillit, kärlek och respekt.
I en hästflock finns det en viss rangordning, det är då ett ledarsto som STYR flocken och har allas respekt, är rättvis och vis. Hingsten hjälper till och skyddar flocken och håller ordning. Unghästarna är lägst i rang då dem är yngst och har lite erfarenhet. Dem äldre hästar kräver från det att fölen är små, respekt. Det är fakta. Det är likadant i vårt samhälle, dem äldre kräver vår respekt. Vår familj och vår släkt kräver att vi har respekt och lyssnar. Samma i hästvärlden. :) I alla fall i min mening!
Anonymous
Fri 6 Jan 2012 14:24
min häst har alldrig varit högre i rang änn dom hästar han stod med på ridskolan. om han inte får en ledare så blir han väldigt nervös.
Mischan
Fri 6 Jan 2012 00:11
håller med dig :) min häst é lägre i rang än mig för annars hade hon ente gått att hantera, hon é en riktig biatch när hon sätter igång ;)
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 21:54
Mina hästar är lägre i rang än mig, men de tycker ju om mig ändå (:
hannadk
Thu 5 Jan 2012 22:00
Jag respekterar din åsikt, men undrar (av nyfikenhet^^) varför du tror det? :)
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 22:03
För att i vårat stall får INGEN häst gå för min häs påväg från och till hagen , det syns jättetydligt i vårat stall(:
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 19:14
Intressanta åsikter, även om jag inte håller med :) Respekt - behöver det nödvändigtvis komma genom regler och gränser? Eller kan man ha en sådan ömsesidig relation till sin häst att man båda ger och tar? Vi kan ta exemplet med människor som påstår att bli lite små arga och säga ifrån när hästen går på en. Fine, skulle en häst medvetet gå på mig skulle jag givetvis inte ignorera det. Men många tror att lösningen på problemet är att be hästen att backa/gå någon annanstans (personligen vet jag inte hur du och personer som delar din uppfattning tänker i detta scenario eftersom det inte framgår i din text, men jag fick lite uppfattningen om att personer med din uppfattning skulle se detta som lösningen, rätta mig om jag har fel) Enligt mig och min uppfattning är det att behandla symptom och inte problemet. Om människan skulle respektera hästens personliga utrymme lite mer skulle man med största sannolikhet få det samma tillbaka. En häst som respekterar människans personliga utrymme går inte på människan. punkt. Jag menar inte att människor går in i sin häst hela tiden, men både hästar och människor har ju sin radie utanför kroppen som man anser som "sitt" utrymme. Jag tycker det är extremt obehagligt om någon kommer upp ett par centimeter från mitt ansikte utan förvarning. För mig är det även obehagligt när en okänd människa slänger sig ner bredvid mig på bussen - därför att de inkräktar på mitt personliga utrymme utan att fråga om lov. Det är väldigt sällan man ser människor som frågar om lov innan dom träder in i hästens personliga zon. Många hästar kan då uppfatta detta inkräktande precis som om du i princip skulle gå på dom, och anser därför att de har rätten att göra detsamma mot dig.
Nu säger jag inte att det alltid är såhär, men många gånger är det det. Och folk som behöver säga till sin häst hela tiden när den gör något olämpligt borde istället fundera på varför hästen gör det. Tack för mig :)
Nu säger jag inte att det alltid är såhär, men många gånger är det det. Och folk som behöver säga till sin häst hela tiden när den gör något olämpligt borde istället fundera på varför hästen gör det. Tack för mig :)
Ekipage
Fri 6 Jan 2012 11:25
Som i sista stycket, första meningen "endast om jag gjort det möjligt". Med det ingår det saker som att visa hästen respekt för att den ska kunna ge det tillbaks. :)
Jag tar inte på något sätt på mig en riktig hästroll för hästen som förebild eller vad du kallar det. Jag försöker inte lära hästen att bete sig som en häst, för det vet den redan så klart, utan menar att visa vad som är ok eller inte i ex.vis stallet. Även fast hästen haft en bra uppfostran etc så lär den sig ju inte av mamma hur man beter sig i stallet och då måste man visa det. Med visa så menar jag ju inte att man ska skrika åt den eller slå till den utan bara simpel guidance :)
Jag tar inte på något sätt på mig en riktig hästroll för hästen som förebild eller vad du kallar det. Jag försöker inte lära hästen att bete sig som en häst, för det vet den redan så klart, utan menar att visa vad som är ok eller inte i ex.vis stallet. Även fast hästen haft en bra uppfostran etc så lär den sig ju inte av mamma hur man beter sig i stallet och då måste man visa det. Med visa så menar jag ju inte att man ska skrika åt den eller slå till den utan bara simpel guidance :)
Anonymous
Fri 6 Jan 2012 12:39
Jag har aldrig påstått att det är dig jag beskriver :) Fast jag tvivlar lite på att man behöver vara över din häst i rang för att be den att uppföra sig i stallet. Där ser jag mig hellre som jämnlik. Jag kan be min kompis att hålla nånting åt mig, hämta nånting åt mig osv och denne gör det eftersom att hon/han vet att jag kommer göra detsamma tillbaka :) Men som sagt, jag respekterar din syn fullt ut och vill inte på något sätt försöka förändra på dig, jag tycker bara det är lärorikt med diskussioner för att utvecklas och få en annan syn på saker och ting; både för mig och andra :)
Ekipage
Fri 6 Jan 2012 12:47
Det är ju där våra tankesätt delar sig, i och med att jag inte tror på en delad plats i rangordningen ^^
Jo, precis :) Alltid kul med diskussioner för att få olika perspektiv på saker ^^
Jo, precis :) Alltid kul med diskussioner för att få olika perspektiv på saker ^^
Anonymous
Fri 6 Jan 2012 17:44
Nja, det är väll inte riktigt det jag kallar det heller (att jag tror på) eftersom att jag inte anser att människan kan träda in i hästens rangordningssystem, utan bara en jämnlik relation på något vis, svårt att förklara :) Jo precis, det sista stryker jag under på ;)
Zatia
Thu 5 Jan 2012 17:30
Hinner inte läsa allt nu, men man kan ju dock inte gemföra "Scenario med Föräldrar och ett barn" & "Scenario häst & människa" eftersom det är heeeeeelt olika sätt vi tänker på :p
BuryMyHeart
Thu 5 Jan 2012 15:25
Det här var den bästa åsikt jag hört på länge! Du satte ord på mina tankar! Håller verkligen med dig!
Assii
Thu 5 Jan 2012 15:21
''I naturen väljer hästarna mellan två 'antingen-eller' - ledare/följare. Antingen är man högre/lägre i rang, men det finns ingen gråzon där emellan.''
Om man inte tror ett dugg på det då? Jag gör inte det, ända gången jag säger till min häst på skarpen är ifall han skulle nafsa, bita eller gå på mig. Så länge han inte är på väg att skada mig så ''skäller'' jag inte på honom för något. Bestraffnign brukar inte löna sig. Jag tvingar han inte att respektera mig, men jag vill att han accepterar mitt ''utrymme'' och förstår att han inte får nafsa osv för säkerhetens skull, :)
Om man inte tror ett dugg på det då? Jag gör inte det, ända gången jag säger till min häst på skarpen är ifall han skulle nafsa, bita eller gå på mig. Så länge han inte är på väg att skada mig så ''skäller'' jag inte på honom för något. Bestraffnign brukar inte löna sig. Jag tvingar han inte att respektera mig, men jag vill att han accepterar mitt ''utrymme'' och förstår att han inte får nafsa osv för säkerhetens skull, :)
Ekipage
Thu 5 Jan 2012 16:47
Det är upp till dig att tro på det eller inte, men jag har bildat min uppfattning genom mycket läsning och även genom att iaktta hästar i hagen. :)
Jag skulle aldrig bestraffa en häst, för det tycker jag inte att man får något bra utav alls, men jag kräver faktiskt att hästen respekterar mitt personliga utrymme och då inte försöker gå på mig eller nafsa. Jag som ledare måste framför allt vara rättvis för hästen ska få en chans till ömsesidig respekt, och då kommer det automatiskt :) Respekt betyder inte att hästen är kuvad utav bestraffning, utan kan enkelt vara som du sa "acceptera mitt utrymme" ^^
Jag skulle aldrig bestraffa en häst, för det tycker jag inte att man får något bra utav alls, men jag kräver faktiskt att hästen respekterar mitt personliga utrymme och då inte försöker gå på mig eller nafsa. Jag som ledare måste framför allt vara rättvis för hästen ska få en chans till ömsesidig respekt, och då kommer det automatiskt :) Respekt betyder inte att hästen är kuvad utav bestraffning, utan kan enkelt vara som du sa "acceptera mitt utrymme" ^^
Assii
Thu 5 Jan 2012 16:53
ja, men jag tycker ingen ledare behövs :) Jag följer min häst och lär av honom i hagen och han följer mig i paddocken/vid arbete/träning.
Assii
Thu 5 Jan 2012 16:56
ja helt klart, säger detsamma till dig :) Det bästa är ju faktiskt att skapa sig sin alldeles egna uppfattning och inte förlita sig på en förebild helt och hållet och tro på allt som den säger, tycker ofta det är så i hästvärlden.
xZheapyX
Thu 5 Jan 2012 15:19
Håller helt med dig!
Jag slår inte min häst, men biter han mig, biter jag honom, sparkar han mig, sparkar jag honom, kliver han mig på foten, kliver jag honom på hoven. När jag ger han mat, och han hetsar och lägger öronen bakåt så ställer jag mig ivägen och "äter" före honom, för jag är ledare, han får äta när han slutat suraoch väntar på sin tur. Precis samma sak som ute i hagen. Men fortfarnade, han kommer när jag ropar, han följer mig utan grimskaft, han litar på mig, och jag tror det är just för att jag alltid satt gränser, och det har gett honom trygghet.
Jag slår inte min häst, men biter han mig, biter jag honom, sparkar han mig, sparkar jag honom, kliver han mig på foten, kliver jag honom på hoven. När jag ger han mat, och han hetsar och lägger öronen bakåt så ställer jag mig ivägen och "äter" före honom, för jag är ledare, han får äta när han slutat suraoch väntar på sin tur. Precis samma sak som ute i hagen. Men fortfarnade, han kommer när jag ropar, han följer mig utan grimskaft, han litar på mig, och jag tror det är just för att jag alltid satt gränser, och det har gett honom trygghet.
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 15:07
jag tycker det där du skrev är så jävla vettigt! hade inte kunnat sagt det bättre själv :) Blir tokig folk som säger att man inte ska va ledare över hästen...
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 14:58
Själv tror jag inte på att en hästflock har någon rangordning så därför håller jag inte riktigt med.
Ekipage
Thu 5 Jan 2012 16:47
Världen skulle vara så satans tråkig utan delade meningar, som tur är :)
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 14:12
Håller med dig helt.
Och vissa tycker det är fel att "slå till" hästen när man säger ifrån, men kolla bara på hästarna i hagen. Dom kan ge varandra en fetaspark för en småsak egentligen. Våra "smällar" är ingenting...
Misstolka inte mina "smällar" fel nu ;)
Och vissa tycker det är fel att "slå till" hästen när man säger ifrån, men kolla bara på hästarna i hagen. Dom kan ge varandra en fetaspark för en småsak egentligen. Våra "smällar" är ingenting...
Misstolka inte mina "smällar" fel nu ;)
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 14:28
helt sant!
men man får ju välja rätt tillfälle, att man inte slår hästen så fort den gör något fel. Hästarna ger ju varandra varnings signaler innan dom börjar sparkas osv...
Men helt klart, dom slår ju varandra...
men man får ju välja rätt tillfälle, att man inte slår hästen så fort den gör något fel. Hästarna ger ju varandra varnings signaler innan dom börjar sparkas osv...
Men helt klart, dom slår ju varandra...
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 14:29
Precis. Först varnar dom och hjälper inte det tar dom till det fysiska ;)
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 13:49
Håller med =)
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 13:27
kan du svara här så läser jag sen (a)
Pferdfreedom
Thu 5 Jan 2012 13:27
Håller med!
Min häst springer över mig om jag inte visar att det är jag som bestämmer. Hon får komma med förslag, men jag accepterar inte förslagen om jag vet att hon kommer ta fiheten att sticka tex. hem.
Jag sätter gränser som jag strikt håller annars skulle det aldrig fungera mellan oss. Igår var det storm här & min tränare kom för att hjälpa mig med Penny som blir galen när det blåser & inte har någon respekt alls. Hon fick ta tag i henne rätt ordentligt ett par gånger när Penny fick för sig att det inte alls var vi som bestämde. (vi tränade markarbete så i hade repgrimma på henne).
Om jag går med på ett förslag så SKA hon veta att det blir jag som betämmer det mesta i själva förslaget. Jag ska alltid kunna ta kontrollen om det skulle behövas. Det är viktigt att kunna kontrollera sinhäst om man skulle möta tex. en lastbil här ute då vi inte har någon större möjlighet att vänja dem vid trafik här mitt ute i skogen.
Min häst springer över mig om jag inte visar att det är jag som bestämmer. Hon får komma med förslag, men jag accepterar inte förslagen om jag vet att hon kommer ta fiheten att sticka tex. hem.
Jag sätter gränser som jag strikt håller annars skulle det aldrig fungera mellan oss. Igår var det storm här & min tränare kom för att hjälpa mig med Penny som blir galen när det blåser & inte har någon respekt alls. Hon fick ta tag i henne rätt ordentligt ett par gånger när Penny fick för sig att det inte alls var vi som bestämde. (vi tränade markarbete så i hade repgrimma på henne).
Om jag går med på ett förslag så SKA hon veta att det blir jag som betämmer det mesta i själva förslaget. Jag ska alltid kunna ta kontrollen om det skulle behövas. Det är viktigt att kunna kontrollera sinhäst om man skulle möta tex. en lastbil här ute då vi inte har någon större möjlighet att vänja dem vid trafik här mitt ute i skogen.
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 12:25
Smart tänkt! Håller absolut med
58 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/500514181/