Tuesday 10 January 2012 photo 15/22
![]() ![]() ![]() |
Att äta häst.
Det diskuteras mycket om att ko, gris & kyckling är OK att äta, men inte häst.
Skulle du avböja från t.ex. en erbjuden macka med rökt hamburgerkött på, bara för att det är gjort av häst, medan du inte bryr dig om det är ko/gris/kyckling?
Skulle det inte vara bra om vi åt mer häst? Då skulle färre djur slippa de extra plågsamma utrikesresorna. För det kommer alltid forslas hästar till slakterierna, precis som kor & grisar, även om inte just vi äter dem.
För några dagar sedan ställde en vegeterian i denna gruppen frågan om varför vi äter kött & hur vi ser på just hästkött. Jag letade lite extra noga i den butik jag handlar i och hittade riktigt hamburgerkött, dvs. 100% häst. Mycket "hambugerkött" är idag nöt. Köpte hem ett paket och, jovisst, det smakade precis lika gott som nötversionen.
Har själv häst och anser att man lika gärna kan äta det också. Annars gör italienarna det åt dig istället. Och plågar hästarna lite extra på kuppen.
Annons
Comment the photo
saallybus
Fri 13 Jan 2012 20:09
jag gillar inte äta mina vänner men om jag inte vet att det är häst kanske jag skulle äta det
MalinBalin93
Thu 12 Jan 2012 16:53
Själv tycker jag att man bör ta reda på så mycket som möjigt av djuren när de dött. Skulel hellre köpt hästkött än några av de andra alternativen då de djuren sällan har ett så inhållelserikt liv som en häst.
Bengtssooon
Thu 12 Jan 2012 16:27
jag fattar inte heller varför det skulle vara väre att äta en håst en en ko?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 13 Jan 2012 09:10
Många "hästtjejer" skriker hur hemskt det är att häst ens kan tänkas som mat, eftersom dom själva sysslar med hästar. Dock har jag aldrig träffat någon kobonde som inte äter ko eller grisbonde som inte äter gris, kyckliguppfödare som inte äter kyckling osv... Bara lite intressant att se hur olika just olika djur värderas. Själva får jag o pojkvännen ibland frågan hur vi kan med att föda upp & slakta "ulliga gulliga kaniner som skall kelas med" (vi kelar och socialiserar dem även om de ska bli mat, och har dem i stora betesburar istället för fack eftersom vi hållder det så skaligt.)
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u2/_u3/_u9/_u8/_u2/_u6/u2398262/1331395760_m_1.jpg)
Bengtssooon
Fri 13 Jan 2012 18:04
så länge ett djur behandlas bra under livs tiden äter jag hellre en väl behandlad häst en en kykling eftersom jag vet att det nästan är omöjligt att få tag på kykling i sverige som haft de bra. Sen skulle jag inte äta någon av kaninerna jag har haft eller så för det skulle jag inte klara men annars är det helt ok. I kina äter man hund och alla säger att det är så fel men varför är det fe att äta hund men inte ko? Är det för att folk har hundar som husdjur?
Maria Lindberg
Thu 12 Jan 2012 16:25
men om de finns en liten tjej som haft sin häst i hela sitt liv och hadde den som besta vän men ne dag sparkade/bet den ngn så de blev en allvarlig skada typ krossad arm eller nått sånt.Då lastar dom hästen.
Den lilla tjejen som kanske är 11 som fattar att hästen kommer bli mat vill typ inte leva me.Hon kanske har sett här i gruppen på filmer från youtube när de slaktar hästar och vet att sin bästa vän kommer plågas
alltså hästarna är mer som kompisar.Vem har en höna som besta vän??
Den lilla tjejen som kanske är 11 som fattar att hästen kommer bli mat vill typ inte leva me.Hon kanske har sett här i gruppen på filmer från youtube när de slaktar hästar och vet att sin bästa vän kommer plågas
alltså hästarna är mer som kompisar.Vem har en höna som besta vän??
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 13 Jan 2012 09:13
"Markim" på Alternativ.nu är ett exempel, tillsammans med många fler. Men man kan ju förstå att tjejen tänker som hon tänker ändå, det är därför jag tar upp frågan för att få folks synvinklar på det hela.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 20:06
äter allt, även hästkött ^^
min kompis åt inte hamburgare på flera år för hon trodde att det var häst, haha ..
min kompis åt inte hamburgare på flera år för hon trodde att det var häst, haha ..
sailed
Wed 11 Jan 2012 17:44
Jag älskar hästarna jag rider, äter det mesta bara det faller mig i smaken. Till exempel, jag äter en viss hästkorv, men inte en annan.. Och det är bara för att den "andra" smakade ... konstigt. Jag älskar kött och skull aldrig kunna leva utan det. Har däremot inte smakat kanin och är lite skeptiskt till det.. Men det var jag ju liksom med hästkött med ..
nelly~
Wed 11 Jan 2012 17:35
jag äter inte särsklit mycket kött överhuvudtaget , men jag äter inte häst för att jag har en nära relation med hästarna,
Clara
Wed 11 Jan 2012 17:31
Jag äter inte hästkött för jag har större relation till hästar än kor, gris och sånt.
Mischan
Wed 11 Jan 2012 16:50
Äter ente nått kött alls, har samma känsla för en ko och gis som ja har för en häst, hund och andra djur, alal djur é lika mycket värda oavsätt vad.
Nora
Wed 11 Jan 2012 16:20
Lite kul att du tog upp detta ämne^^
för kom hem från skolan nyss där jag och några kompisar satt och diskutera om det^^
De: urs stakars hästar som får åka och bli stressade osv!
Jag: Men DET HÄNDER JU MED KOR MED! Är de mindre värda?
Jag ska rida in en ko/kviga/stut/tjur när jag blir stor (behandla den som en häst) Även bli veggitarian! (vill ej stödja massprodoseringen och gillar nt kött)
för kom hem från skolan nyss där jag och några kompisar satt och diskutera om det^^
De: urs stakars hästar som får åka och bli stressade osv!
Jag: Men DET HÄNDER JU MED KOR MED! Är de mindre värda?
Jag ska rida in en ko/kviga/stut/tjur när jag blir stor (behandla den som en häst) Även bli veggitarian! (vill ej stödja massprodoseringen och gillar nt kött)
RainbowP00P
Wed 11 Jan 2012 12:53
Jag har en relation till djuret precis som jag har till hund katt marsvin kanin råtta etc som jag inte har till kor, grisar etc. DÄRFÖR äter jag INTE hästkött
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 06:34
Man säger mkt att
kötten blir godare iaf man stressar djuret innan, de tkr ja är hemskt.
De du gör kan vara bra på ett sätt, men ja vet inte om ja vill de tkr redan så synd om alla djur, att ja ens vill äta kött längre vet ja inte.
kötten blir godare iaf man stressar djuret innan, de tkr ja är hemskt.
De du gör kan vara bra på ett sätt, men ja vet inte om ja vill de tkr redan så synd om alla djur, att ja ens vill äta kött längre vet ja inte.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 07:08
Grisadrenalin försämrar dock smaken markant, det insåg vi den dag mina föräldrar började köpa en halv gris av grannbonden då o då ist. för i affär. Läste att adrenalinet & mjölksyra lämnar smakpåverkande slaggprodukter i köttet, men sedan kan det ju vara att andra sorters kött påverkas positivt, har hittat någonting om dom.. Jo man förstår att många ifrågasätter kött idag!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 13:22
ja hade bara hört talas om det första,
men ja vet inte riktigt vad ja ska tycka ... "/
men ja vet inte riktigt vad ja ska tycka ... "/
Jag är vegetarian och har aldrig ätit kött, är 4e generationen född vegetarian, så därför tänker jag på ett annat sätt än köttätare.
Jag ser det lika hemskt att äta gris, ko och kyckling som häst, katt och hund. Jag skulle aldrig kunna äta NÅGON levande varelse, och skulle inte kunna välja mellan att äta en fluga och en katt. Själen är lika mycket värd, bara det att de är i olika kroppar.
Jag ser det lika hemskt att äta gris, ko och kyckling som häst, katt och hund. Jag skulle aldrig kunna äta NÅGON levande varelse, och skulle inte kunna välja mellan att äta en fluga och en katt. Själen är lika mycket värd, bara det att de är i olika kroppar.
matildavigedal
Tue 10 Jan 2012 22:32
Jag tycker om hästkött! Det är gott och om man köper det direkt från en slaktare är det väldigt billigt också. Dock finns det inte många ställen alls i Sverige som slaktar hästar och säljer vidare köttet, utan det får transporteras till ett annat land och sen tillbaka till Sverige om det nu skulle vara en häst härifrån vilket leder till massa onödiga utsläpp. Så go for it, mer hästslakterier i Sverige!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 22:23
Håller med dig, har inte smackat häst men skulle nog kunna testa det=)
Alice
Tue 10 Jan 2012 22:05
ja.. har hört att vissa pizzor med kött på andvänder hästkött, men dom hästar som man äter är ju inte som ridhästar, dom är ju uppfödda för att sedan slaktas, om man inte bryr sig om gris ko o fågel, då är det väll inte så stor skildnad? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/99/_u3/_u2/_u1/_u3/_u9/_u9/u3213990/1339349998_m_1.jpg)
TeamNR
Tue 10 Jan 2012 22:34
Du får i snitt en 1000 lapp för en häst om du skickar den till slakt, finns ingen människa som har råd att föda upp hästar för slakt :P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 22:44
Alla hästar som inte medicinerats (med vissa preparat) kan i praktiken bli livsmedel, om inte för människa då istället till djurfoder. Det förekommer hästhandel i sverige, framför allt av människor som "utlovar ett gott hem till gamla, oönskade osv. hästar om de fås gratis eller nästan gratis. Skicka utomlands ger mest vinst, man hör oftast om italien tydligen (skriver för min pojkvän nu, jag har inte samma koll)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 22:45
Och ja, föda upp hästar enbart för livsmedel är nog det bästa sättet att skapa en negativ budget. :)
JennaBju
Tue 10 Jan 2012 21:46
Jag har nog ätit dom flesta djur som serveras här i sverige, som barn hade vi t.o.m uppfödning av kaniner för mat.. Äter dock en hel del viltkött eftersom min bonusfarsa och pojkvän är jägare.
Hästar har ju dessutom haft ett troligt ganska bra liv med utevistelse, motion o.s.v.
Ser som sagt inget fel på att äta kött!
Hästar har ju dessutom haft ett troligt ganska bra liv med utevistelse, motion o.s.v.
Ser som sagt inget fel på att äta kött!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 22:18
Hehe attans för att vara lättfångad tänkte den sen. ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u9/_u1/_u1/_u0/_u4/u911043/1403708045_m_1.jpg)
JennaBju
Tue 10 Jan 2012 22:20
Haha syrran fick inte veta att det var HENNES kanin dom dödade förens hon var nästan vuxen! Då pappa kom ut så såg han ju att det hade blivit fel kanin så han och min nuvarande bonusfarsa åkte till en bekant och köpte en likadan kanin av henne XD
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 08:54
Haha, förlåt, men det där ju bara så sjukt tragikomiskt!XD ush, kul att då reda på det liksom!:p min mormor berättade något liknande. De var 9 syskon som små och en rätt fattig familj i Småland. Men hur det nu var så fick syskonen varsin kanin ett år. Allt var frid och fröjd tills den dagen de mystisk " sprang bort". Att alla barnen samtidigt Dick varsin ny mössa och därtill en brakmåltid var det ingen som reflekterade över!
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u9/_u1/_u1/_u0/_u4/u911043/1403708045_m_1.jpg)
JennaBju
Wed 11 Jan 2012 08:59
haha vi skrattar åt det inom familjen så är väl no hard feelings där :) Men hon reflekterade typ inte över att det var fel kanin XD
Haha det är charmigt med barn :)
Haha det är charmigt med barn :)
Trombens
Tue 10 Jan 2012 21:39
Ser inga problem i att äta häst, eller exvis kanin. Oftast har ju dom djuren haft det bättre än korna och grisen från början...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 21:37
jag tycker inte att det är nån större grej, jag bryr mig inte så mycket vad för kött som är i det jag äter...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 21:33
Håller med dig. Har själv aldrig ätit häst, men skulle inte tacka nej :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 21:30
Försäöer dra ned på köttfronten överlag då det helt enkelt skulle dra ned något otroligt på utsläpp och markanvndning om stora delar av befolkningen kör på veggo-alternativ istället för köttalternativ.
Dock är jag inte riktigt där ännu och kör fortfarande blandad kompott:P Jag förstår egentligen precis hur du tänker. Jag ser också hur det kan vara ganska bra på ett sätt att käka häst, inte bara pga frakten av djur utan kanske också för att kanske dra ned på den rena uppfödningen av köttdjur. Dessutom har den generella hästen det ofta något bättre än det generella köttdjuret i livet.
Tyvärr är jag lite mesig på den fronten och får väl erkänna at jag har lite svårt för att äta häst. Inte för att det är mer omoraliskt än något annat djur, utan av ungefär samma anledning som jag inte skulle vilja äta hund - den personliga relationen med djuret. Jag har arbetat med kor innan och självklart är de också intelligenta och vänliga djur, men häst, hund och katt är sånna djur som varit lite av familjemedlemmar under mitt liv, så av den anledningen har jag lite småsvårt att käka häst.
Men som sagt, jag är helt med på dina argument!
Dock är jag inte riktigt där ännu och kör fortfarande blandad kompott:P Jag förstår egentligen precis hur du tänker. Jag ser också hur det kan vara ganska bra på ett sätt att käka häst, inte bara pga frakten av djur utan kanske också för att kanske dra ned på den rena uppfödningen av köttdjur. Dessutom har den generella hästen det ofta något bättre än det generella köttdjuret i livet.
Tyvärr är jag lite mesig på den fronten och får väl erkänna at jag har lite svårt för att äta häst. Inte för att det är mer omoraliskt än något annat djur, utan av ungefär samma anledning som jag inte skulle vilja äta hund - den personliga relationen med djuret. Jag har arbetat med kor innan och självklart är de också intelligenta och vänliga djur, men häst, hund och katt är sånna djur som varit lite av familjemedlemmar under mitt liv, så av den anledningen har jag lite småsvårt att käka häst.
Men som sagt, jag är helt med på dina argument!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 22:17
Mja, inte nödvändigtvis. Har pluggat en del sånt då jag går Miljövetare, och det är inte riktigt så det funkar. Vi har väldigt bra jordar här i Europa med och har fullgod möjlighet att stå för ännu mer produktion än vad vi redan gör. Det är inte alltid tropiska jordar är rika nog för att kunna stå för kraftig odling. En hel del tropiska jordar är ganska magra och kan mest stå för odlingar som är rätt naturliga för just den jordmånen.
Vi målar ett hypotetiskt scenario: En människa käkar ca 1 m2 odlad mark per vecka. Jag vet inte siffran på det där, så jag drog bara till med något här dock:P Detta om den alltså äter vegetariskt. Om den däremot äter kött så går kvoten upp i kanske 5 m2 odlad mark per vecka. Detta pga att vi måste stoppa i köttdjuren en massa foder som i sin tur tar mark att odla, och därtill behöver mark att hålla våra djur på. Samtidigt får vi bara ut en ganska liten mängd mat i förhållande till hur mycket mat energi som behövdes stoppa i kossan (eller valfritt djur).
Köttproduktion är en av de absolut största källorna av metanutsläpp i världen. Metangas är alltså än ännu effektivare växthusgas än vanligt hederligt koldioxid.
Rent avhuggningsmässigt så är köttproduktionen inte bättre än odlingar av olika former. Brasilianskt kött (nöt) är ju ganska vanligt i dagens läge. Och visst, de kreaturen stoppas inte i så mycket sojabaserat kraftfoder som tex svenska kor (sojaplantagen förläggs ofta vid regnskogsområden), men å andra sidan skövlar man ändå regnskog för att kunna hålla sina kreatur, trots att de äter mest naturbete.
Men visst har du rätt i att det kan bli ökad besprutning. Å andra sidan så har vi en satans massa besprutning på all den jorden som används bara för att få fram boskaps-foder med idag, så i ärlighetens namn har jag svårt att tro att det blir värre, om man säger så:P
Annars är det ett ganska säkerställt faktum att om jordens befolkning var vegeterianer och inte västvärlden överkonsumerade så hade både en del utsläpp minskat och vi hade kunnat minska världssvälten. Så att vegetarisk kost hos alla leder till majoriteten positiva saker är egentligen inget nytt eller konstigt, utan det är de flesta inom området rörande överrens om.
Däremot är det baskemej inget fel i att vara pessimistisk! Hade uppe ämnet bara för ett tag sen där vi konstaterade att fler behöver vara både mera skeptiska och lite lagom pessimistiska, så det är ingen direkt dålig egenskap egentligen!;)
Vi målar ett hypotetiskt scenario: En människa käkar ca 1 m2 odlad mark per vecka. Jag vet inte siffran på det där, så jag drog bara till med något här dock:P Detta om den alltså äter vegetariskt. Om den däremot äter kött så går kvoten upp i kanske 5 m2 odlad mark per vecka. Detta pga att vi måste stoppa i köttdjuren en massa foder som i sin tur tar mark att odla, och därtill behöver mark att hålla våra djur på. Samtidigt får vi bara ut en ganska liten mängd mat i förhållande till hur mycket mat energi som behövdes stoppa i kossan (eller valfritt djur).
Köttproduktion är en av de absolut största källorna av metanutsläpp i världen. Metangas är alltså än ännu effektivare växthusgas än vanligt hederligt koldioxid.
Rent avhuggningsmässigt så är köttproduktionen inte bättre än odlingar av olika former. Brasilianskt kött (nöt) är ju ganska vanligt i dagens läge. Och visst, de kreaturen stoppas inte i så mycket sojabaserat kraftfoder som tex svenska kor (sojaplantagen förläggs ofta vid regnskogsområden), men å andra sidan skövlar man ändå regnskog för att kunna hålla sina kreatur, trots att de äter mest naturbete.
Men visst har du rätt i att det kan bli ökad besprutning. Å andra sidan så har vi en satans massa besprutning på all den jorden som används bara för att få fram boskaps-foder med idag, så i ärlighetens namn har jag svårt att tro att det blir värre, om man säger så:P
Annars är det ett ganska säkerställt faktum att om jordens befolkning var vegeterianer och inte västvärlden överkonsumerade så hade både en del utsläpp minskat och vi hade kunnat minska världssvälten. Så att vegetarisk kost hos alla leder till majoriteten positiva saker är egentligen inget nytt eller konstigt, utan det är de flesta inom området rörande överrens om.
Däremot är det baskemej inget fel i att vara pessimistisk! Hade uppe ämnet bara för ett tag sen där vi konstaterade att fler behöver vara både mera skeptiska och lite lagom pessimistiska, så det är ingen direkt dålig egenskap egentligen!;)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 22:26
Bra med fakta! Blir tankeställare för mig med, även om jag aldrig kommer kunna sluta med kött. :P Dock har vi kommit en bit på vår självhushållningsplan. Nästan uteslutande kanin & kyckling uppfödda här på gården, samt älg & rådjur från skogarna häromkring. Fisk har vi gott om i sjön intill, dock vill man inte veta värdena i den men god är den iaf. XD Som jag brukar säga när någon påpekar pessimism: "Jag ÄR inte pessimist, det heter realist" :P Vet inte om det är rätt eller något jag vill leva efter men har bara blivit att jag säger så. :P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 22:52
Haha, bra med självhushållning! Jordarna på många ställen i världen är så överutnyttjade att man inte vet om det kommer gå att odla på dem om 15-20 år, så ni kan fasen få användning av det där inom en hyggligt snar framtid!;)
Haha, gillar det där tankesättet!;) Lägg till en gnutta cynisk med så har du mig i ett nötskal!
Haha, gillar det där tankesättet!;) Lägg till en gnutta cynisk med så har du mig i ett nötskal!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 21:23
Jag äter häst, det är inget fel med det tycker jag, vi har ju både kossor, grisar, får och allt vad det heter och jag äter ju dem, så varför skulle jag itne kunna äta häst kött då? Slaktar ju inte mina hästar för att äta dem, men du fattar :)
Pferdfreedom
Tue 10 Jan 2012 21:21
Håller med. Däremot så drar jag ner så mkt jag kan på kött då jag vill bli veg men inte får för mina föräldrar, mer än lite halvt. Så jag äter oftast vegetariskt i skolan & alltid på hemkunskapen & om det fiinns något vegetariskt alternativ här hemma så tar jag det i stället för kött. :)
Äter därför inte kyckling, hamburgerkött mm.
Äter därför inte kyckling, hamburgerkött mm.
Lisaa-H
Tue 10 Jan 2012 21:14
Jag förstår hur du tänker, varför är inte ko, gris osv lika viktigt?
Det jag däremot inte kan hålla med om är argumentet om att äter inte vi äter inte andra. Ju fler människor som äter kött, ju mer kött behövs.
Det är inget jag tänker stödja.
Jag är nybliven vegetarian, men även när jag åt kött åt jag aldrig hästkött medvetet. Kanske dubbelmoral i och med att jag åt alla andra köttsorter, men så var det.
Det jag däremot inte kan hålla med om är argumentet om att äter inte vi äter inte andra. Ju fler människor som äter kött, ju mer kött behövs.
Det är inget jag tänker stödja.
Jag är nybliven vegetarian, men även när jag åt kött åt jag aldrig hästkött medvetet. Kanske dubbelmoral i och med att jag åt alla andra köttsorter, men så var det.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 21:30
Nu blev det nog lite tvärtom för jag menar att "även om vi inte äter, äter alla andra ändå." Har full förståelse att vissa inte accepterar någon sort, att vissa accepterar vissa sorter & att vissa accepterar allt. :)
HuldaMeringue
Tue 10 Jan 2012 21:12
Svårt att förstå varför det skulle vara värre eller sämre att äta köttet bara för att det råkar vara en häst. Då tycker jag mer synd om grisarna som står som packade sillar i sin egen skit, eller kalvarna som tas ifrån sin mamma nästan direkt efter födseln för att sedan växa upp på mjölkersättning i en kalvbox.
Zatia
Tue 10 Jan 2012 21:09
Jag kan bara inte förmå mig att äta något som jag älskar, det känns lite för mig som att äta en människa eller hund - det skulle jag heller aldrig göra (:
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Jan 2012 21:44
Det är nog ett ganska vanligt tankesätt. Själv äter jag de djur vi själva föder upp med bäst samvete eftersom jag vet att dom haft det bra, vad dom ätit, är antibiotikafria, fått en snabb, smärtfri slakt osv. Men som sagt min synvinkel är något av en minoritet. :P
62 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/500749516/