Wednesday 11 January 2012 photo 5/16
|
HEJ!! har en liten liten fråga som jag gärna vill ha svar på.. just nu har jag en häst på halvfoder (hästen på bilden) men jag går tyvär inte ihop med ägaren och sen är han tyvär fel byggd för hoppning, som jag mest är intresserad av. Därför har vi nu tänkt ta steget längre och ta en häst på helfoder för eventuellt senare köp. Jag har ju kollat på flera olika hästar, provridit och så. Mest fullblod men även några quarterhästar och araber, därför undrar jag.. Min drömhäst har alltid varit en apelkastad skimmel arab valack, tyvär inte hittat någon sånn än men jag har ju kollat på andra araber och när jag berättade det för min kompis så blev hon jätte sur och sa " DU KAN JU INTE KÖPA EN ARAB!! är du heelt jävla dum i huvet eller!?!? du vill ju hoppa, och du vet väl att araber har jätte kännsliga ben..?" jag har aldrig hört det förut och vet jätte många araber som hoppar högre klasser och så, problemet dom har haft med sina hästar är att det blir för långt avstånd i kombinationerna för hästarna inte är så stora.. jag har också hört att fullblod ska ha BÄTTRE ben än tex varmblod och så, men vad har ni hört/ sett?? :) VORE SÅÅ GLAD FÖR SVAR DÅ JAG GÄRNA VILL HA EN ARAB, MEN INTE VILL GÖRA MISSTAGET ATT KÖPA EN OM JAG INTE KAN HOPPA MED DEN!! :/
Annons
Comment the photo
Phalanx
Thu 12 Jan 2012 19:57
Om jag skulle köpa arab så tycker jag att en av dom viktigast faktorerna är att hästan är väldigt ridbar. Ingen häst som är så smäcker att man ser stor ut på den. Polska araber kanske med någon annan ras i sig oxå funkar säkert utan problem.
Araber tycker jag är väldigt trevliga och väldigt mysiga! :)
Araber tycker jag är väldigt trevliga och väldigt mysiga! :)
Leeos
Sun 22 Jan 2012 16:39
vill ine ha en häst som är hur tunn som hellst, men sen så vill jag ju inte heller ha en så stor ;) därför tyckte jag det var lite lagon med en något större arab!
Anonymous
Thu 12 Jan 2012 16:22
en i stallet hoppar 1m med sin arab, dock inte högre. han är jättesnubblig och kan inte ha kontroll på benen. men min häst är 50% arab, han har värsta bästa hopptekniken. tycker värkligen att du ska sattsa på en, suuuuupertrevliga hästar! (både min och den andra) :DD
Leeos
Sun 22 Jan 2012 16:37
vad kul! men jag menar allt går ju från individ till individ, men hittar man en liten söt arab som gillar och hoppa så ska jag helt klart satsa på den :D
Anonymous
Sun 22 Jan 2012 18:12
Det tycker jag att du ska göra! Visst, ibland kan de ha lätt för att stirra upp sig, men det går ju från häst till häst. :)
Anonymous
Thu 12 Jan 2012 10:11
Min kompis hade e arab och de tränade på höjder till 1,50 ! Så de har nog inte så känsligt ben ^^
Fubar
Thu 12 Jan 2012 10:00
jag är själv en stor arab fantast och har haft ett par stycken (har en nu också). Har inte hört eller upplevt att de skulle ha sköra ben, dock är ju cystor en vanlig defekt inom arab aveln, så jag rekommenderar att röntga benen innan köp men i övrigt är de fantastiskt tåliga och uthålliga hästar!
Jag ser att många har skrivit om deras temperament, och det skulle jag också vilja säga emot eftersom jag känner guda snälla araber som inte bryr sig på något. Man brukar ibland säga att araber är antingen super stressiga, eller hel coola, men det märker man ju rätt snabbt om man provrider.
Min fyra åriga arab som jag började träna i somras hoppar redan en hel meter!
Quarter borde för övrigt också kunna hoppa eftersom de har lätt för att muskla rygg och bakdel! :)
Jag ser att många har skrivit om deras temperament, och det skulle jag också vilja säga emot eftersom jag känner guda snälla araber som inte bryr sig på något. Man brukar ibland säga att araber är antingen super stressiga, eller hel coola, men det märker man ju rätt snabbt om man provrider.
Min fyra åriga arab som jag började träna i somras hoppar redan en hel meter!
Quarter borde för övrigt också kunna hoppa eftersom de har lätt för att muskla rygg och bakdel! :)
Leeos
Sun 22 Jan 2012 16:35
hahah svårt att inte älska dem.. så otroligt vackra!! tack så mycket för tippset och lycka till med din lilla pålle dårå!! sen så var det precis vad jag hört om quarter hästar med ;)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 22:16
ser inte problemet för en arab att hoppa :)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 22:18
är så skönt när fler och fler säger det, men jag blir så osäker när alla säger olika!! ;)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 22:20
sen beror det väl på hur högt du vill hoppa också, och vilken storlek på häst du väljer. :)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 22:24
joo precis har tänkt mig, som mål att komma upp i 1m/ 1.10 och hästarna jag kollat på ligger altifrån 1.55-1.65.. men går det bättre blir jag ju helt enkelt bara jätte glad! ;)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 22:05
hahah va bra då! börjar nog återigen luta mot en arab, om jag hittar någon bra såklart!! :)
Sofiaღvikman
Thu 12 Jan 2012 15:41
jag tycker araber är en väldigt härlig ras. Dom känns så pigga och lyhörda, (ialafall dom jag träffat ;))
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 18:57
Problemet med att hoppa araber tror jag inte är benen, utan tittigheten ;) Har hört om araber som kan hoppa som en gud på ena tävlingen och sen vägra ut sig på nästa ;)
Och jag känner igen det på min ^^ Ena gången kan han älska att hoppa och dras mot hinderna. Nätsa gång kan han vägra gång på gång och inte alls vilja... ;)
Men han har blivit sönderhoppad en gång i tiden som skapade ryggproblem. Så det är mycket möjligt att dom är känsligare.
Och jag känner igen det på min ^^ Ena gången kan han älska att hoppa och dras mot hinderna. Nätsa gång kan han vägra gång på gång och inte alls vilja... ;)
Men han har blivit sönderhoppad en gång i tiden som skapade ryggproblem. Så det är mycket möjligt att dom är känsligare.
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 18:59
Men som andra skriver, ha inga krav på färgen :)
Visst, en vit ädel arab är väl det många drömmer om, men inviden är viktigare ^^
Visst, en vit ädel arab är väl det många drömmer om, men inviden är viktigare ^^
Leeos
Wed 11 Jan 2012 19:16
jag vet, men jag menade bara när jag var liten hihi ;) visst vore det ju kul om jag hittade en perfekt häst som är skimmel, men det skulle ju bara vara ett stort PLUSS!! men jag väljer inte bort hästar som inte är skimmlar/ prioriterar skimmlar som inte är speciellt bra!
Bubbaaa
Wed 11 Jan 2012 18:55
Jag har en arab, en c-ponny :) Hon hoppar otroligt bra! Har löshoppat 135, och hoppar lätt banor på 110 :) Vissa araber kan ju ha känsliga ben, men det kan ju alla raser ha. Dom flesta hästar som går distans är ju araber, dom klarar av att ridas flera mil, så det är nog inga problem att hoppa med en. Det är bara att hitta rätt, som vill och kan hoppa, och som du tycker om, som liksom passar dig :)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 19:25
joo, ska provrida en i helgen som är 6 och hoppat 70 banor och älskar att hoppa liite mer än ägaren som är hopprädd och därför ska sälja hästen ;)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 19:34
jaa, det är det jag tänkt från början! utbildningen på min nuvarande häst, som jag stått för mestadels sj (eftersom ägaren nästan aldrig rider.. en av andledningarna till att jag ska sluta) har gått jätte bra och vi har gått från att springa med huvet högt uppe i himmlen och inte tar bett eller skänklar alls till att han vågar ta stöd i munnen och kommer till en någorlunda bra form, och det bara på ca 2 månader :)
AlexanaForever
Wed 11 Jan 2012 18:44
min fd häst va ett arabiskt fullblod, gick som hopphäst o galopphäst innan jag tog henne. Fullblod brukar ju dem flesta köpa billigt från banan o göra till terränghästar :)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 19:13
joo :) har provridit andra yngre fullblod som inte passat på banan med (har ganska tur som bor nära täby) och dom är oftast jätte fina sen har jag fått prova att skutta lite och så. dom tycker oftast det är skit skojj och slänger jätte mycket med huvet när dem fattat vad dem ska göra!! ;)
AlexanaForever
Wed 11 Jan 2012 19:15
haha ja precis ^^ mitt fullblod e dock skadat så om han blir bra får han nöja sig med promenader i skogen o ev. dressyr haha ^^
Leeos
Wed 11 Jan 2012 19:23
oj.. stackarn, håller alla tummar jag har för att han ska bli bättre!!<3
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 18:41
Araber överlag är jävligt sunda hästar, så det är nog inga problem på den fronten;) Sen finns det alltid individer som är känsliga eller har exteriöra fel, men det finns ju inom alla raser. Betänk dock att araber är de som används mest i distans, och här snackar vi hästar som springer 160 km i tempo och kan göra detta till sena tonåren, så det där med att de skulle ha svaga ben är ren och skär bullshit (även om det finns individer som har det med, givetvis.)
Ang att ha arab till storhästhoppning så kan det däremot bli ett problem, just av den anledning du skriver. De är inte 170 i mankhöjd, även om man kan hitta en hel del på 160 och även några över det. Men de ligger ändå lite under vad vanliga storhästar ligger på rent höjdmässigt vilker kan göra det klurigare.
Ska du hålla dig till ponnykategorin r där inga problem dock. Man får väl tänka på att araber inte är framavlade hopphästar dock, men där finns ändå en hel drös som har både fin teknik och väldigt lätt för sig naturligt. Som arab-fantast som man är så har jag både en hel del bekanta som tävlat uppåt 1,10 i D-ponnykategorin, ridit fälttävlan mm. Var även och tittade på "Arab-SM" och "Arab-EM" där man också tävlar på lite nivåer.
Men som sagt - är ditt mål att tävla 1.30/1.40 klasser med storhäst kan du få lite problem. Där finns araber som klarar det med, men rent praktiskt kan det bli svårt att hitta en sån individ.
Angående apelkastad arab så får jag nog göra dig besviken och säga att apelkastade hästar alltid blir vitare ju äldre de blir, så inom ett par år efter att du köpt en så står du där med en helt utskimlad eller möjligen en flugskimmel ändå;) Strunt i färgen vettja!
Ang att ha arab till storhästhoppning så kan det däremot bli ett problem, just av den anledning du skriver. De är inte 170 i mankhöjd, även om man kan hitta en hel del på 160 och även några över det. Men de ligger ändå lite under vad vanliga storhästar ligger på rent höjdmässigt vilker kan göra det klurigare.
Ska du hålla dig till ponnykategorin r där inga problem dock. Man får väl tänka på att araber inte är framavlade hopphästar dock, men där finns ändå en hel drös som har både fin teknik och väldigt lätt för sig naturligt. Som arab-fantast som man är så har jag både en hel del bekanta som tävlat uppåt 1,10 i D-ponnykategorin, ridit fälttävlan mm. Var även och tittade på "Arab-SM" och "Arab-EM" där man också tävlar på lite nivåer.
Men som sagt - är ditt mål att tävla 1.30/1.40 klasser med storhäst kan du få lite problem. Där finns araber som klarar det med, men rent praktiskt kan det bli svårt att hitta en sån individ.
Angående apelkastad arab så får jag nog göra dig besviken och säga att apelkastade hästar alltid blir vitare ju äldre de blir, så inom ett par år efter att du köpt en så står du där med en helt utskimlad eller möjligen en flugskimmel ändå;) Strunt i färgen vettja!
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 19:37
Nej verkligen inte! Problemet är ju att folk ofta utgår från sina egna erfarenheter - hur små och dåliga de än varit. Har man träffat två araber i sitt liv och bägge varit nippriga eller haft kassa ben så utgår man från att det är så hela rasen är. Samma gäller ju alla hästaraser egentligen. Hade vi gått efter det så hade jag velat döpa om Halvblod till Halt-Blod då jag träffat så många med kassa ben/hovar och mycket problem med hältor, hade avskytt fjordingar eftersom de 2 jag träffat inte varit något att hänga i julgranen (nya stallägarens märr har dock motbevisat detta!XD) och tyckt att alla islandshästar är sura små rackare som inte vill annat än att bli lämnade ifred då de 2 jag mött live varit sådana. Nu ser inte verkligheten ut så, och jag tycker att det är väldigt sorgligt med folk som spontant antar att de få erfarenheter de har av en specifik ras kan definiera hela rasen, eller överhuvudtaget säga något om den.
Med araber kan jag delvis förstå vari problemet ligger. Den bild som många får är ofta av utställningar, så det är den "bild" som ofta sprids av dem och det är det de är mest kända för. På utställningar ser man showiga (och ibland smått rädda) individer med långa flashiga manar, oljade ögon och mular och ett ganska nipprigt utseende. De ställs upp på ett vis som får dem att se ut som om de har plattare kors än vad de egentligen har, och inte allt för sällan är det ganska extrema utseenden som fångar uppmärksamhet - även om det är de som vinner eller ej. Men ta samma häst och sätt i en hage - utan varken smink eller flaxtrav och samma individ kommer se väldigt annorlunda ut.
Men som sagt - googla "arabian horse" och du får upp hundratals bilder på hästar i klassiska poser med utsträckta halsar och kort tagna i vinklar som gör att de ser ordentligt typade ut. Allt detta bidrar ju till en bild av araben som lite av en porslinshäst med alldeles för mycket nerver. Det är inte så konstigt att folk utan arab-erfarenheter (och jag räknar inte att man ridit en eller två arab i sitt liv som arab-erfarenhet) får en bild av dem som stämmer med det som bilderna förmedlar.
Åk däremot ut på en distanstävling, ett gallop-löp eller varför inte våra sportcupper för araber och du kommer få en helt annan bild av dem! En - i mitt tycke - rättvisare bild.
Sen finns det absolut en del araber med kassa ben. Det kan jag inte sticka under stol med, och då det inte finns något system för att godkänna en hingst såsom det finns inom tex svenska halvblod (varmblod) så finns där även hingstar som går i avel med rent ut sagt för jävliga ben.
Men araben överlag är en liten, sund häst - definitivt inte en porslinshäst. Så kolla efter en häst som har korrekta vinklar, sunda hovar och bra psyke så ska du se att det nog går att tävla hoppning med den med:)
Med araber kan jag delvis förstå vari problemet ligger. Den bild som många får är ofta av utställningar, så det är den "bild" som ofta sprids av dem och det är det de är mest kända för. På utställningar ser man showiga (och ibland smått rädda) individer med långa flashiga manar, oljade ögon och mular och ett ganska nipprigt utseende. De ställs upp på ett vis som får dem att se ut som om de har plattare kors än vad de egentligen har, och inte allt för sällan är det ganska extrema utseenden som fångar uppmärksamhet - även om det är de som vinner eller ej. Men ta samma häst och sätt i en hage - utan varken smink eller flaxtrav och samma individ kommer se väldigt annorlunda ut.
Men som sagt - googla "arabian horse" och du får upp hundratals bilder på hästar i klassiska poser med utsträckta halsar och kort tagna i vinklar som gör att de ser ordentligt typade ut. Allt detta bidrar ju till en bild av araben som lite av en porslinshäst med alldeles för mycket nerver. Det är inte så konstigt att folk utan arab-erfarenheter (och jag räknar inte att man ridit en eller två arab i sitt liv som arab-erfarenhet) får en bild av dem som stämmer med det som bilderna förmedlar.
Åk däremot ut på en distanstävling, ett gallop-löp eller varför inte våra sportcupper för araber och du kommer få en helt annan bild av dem! En - i mitt tycke - rättvisare bild.
Sen finns det absolut en del araber med kassa ben. Det kan jag inte sticka under stol med, och då det inte finns något system för att godkänna en hingst såsom det finns inom tex svenska halvblod (varmblod) så finns där även hingstar som går i avel med rent ut sagt för jävliga ben.
Men araben överlag är en liten, sund häst - definitivt inte en porslinshäst. Så kolla efter en häst som har korrekta vinklar, sunda hovar och bra psyke så ska du se att det nog går att tävla hoppning med den med:)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 19:47
Visa ord!! kommer ihåg hur många skeptiska blickar jag fick när jag började med mitt varmblod, och efter första lektionen så kollade dem flesta på mig som "varför vill du ens vara med, din häst kommer ändå aldrig kunna galopera eller gå i form?" men sen efter bara en månad så gick han bättre (iaf i hoppningen!) än alla små feta ponnysarna och i dressyren försöker han och är hur duktig som hellst. nu kollar ingen snett på mig längre och ingen av dem snackar skit om varmblod!! ;)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 19:55
Nä, det är ju sånt som man tyvärr får ta ibland:/ Sen är det ju inte jättekonstigt att en del varmblodiga travare har väldigt svårt för galopp då de är annorlunda konstruerade, men så många ex-travare har man sett i sina dar att man ju utan trekan kan säga att de kan bli underbara ridhästar de med, och få till en rätt bra skruv på galoppen med för den delen!:)
Kul att du fick det att funka så bra med hästen med. Alltid kul när man får utdelning på jobbet man lägger ned!
Kul att du fick det att funka så bra med hästen med. Alltid kul när man får utdelning på jobbet man lägger ned!
Leeos
Wed 11 Jan 2012 21:19
jaa, det är ju det! men sen känns det så sorgligt nu när jag måste sluta.. allt jobb för egentligen ingenting :/
NITTIOSJU
Wed 11 Jan 2012 18:38
Min medryttarhäst är 1.38 och hoppat 1.25 klasser. Han är dock arab blandat med russ, i år är han 30 år och har inga skadade ben, kan fortfarande hoppa, men annars vet jag inte mycket om sånt där :)
Jag har hört att varmblod är bra om hästen har i blodet om man vill ha en bra hopphäst, eftersom dom har bra bakben eller nåt sånt, vet dock inte om det är sant..
Jag har hört att varmblod är bra om hästen har i blodet om man vill ha en bra hopphäst, eftersom dom har bra bakben eller nåt sånt, vet dock inte om det är sant..
Leeos
Wed 11 Jan 2012 18:58
njaa, jag har problem med det varblotet jag har nu för att han inte kommer undersig med bakbenen tillräckligt :P dock är han väldgt duktig på att korta, som inte andra varmblod brukar :P tycker det är så kul när alla har heelt olika uppfattning om araberna!!
osnebarn
Wed 11 Jan 2012 20:04
hon gjorde ja:) hon lever inte längre.. hon var hur duktig dom helst.. prövade även fälttävlan också, och de gick hur fint som helst:)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 21:20
aha, beklagar sorgen.. men ser man det från den ljusa sidan har du precis gett mig hopp igen! :)
osnebarn
Thu 12 Jan 2012 10:08
precis :) de är 3 år sen ja tog bort henne, 25 år gammal :) hur pigg som helst, men tänderna hade börjat ge upp på henne. kan säga så här, man kan inte säga att en ras är si och så, för dom är alla olika individer :)
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 18:25
Btw;du sa att du gillar att hoppa och då rekomenderar jag inte att du köper en quater;)
Flosti
Wed 11 Jan 2012 18:06
Jag hade en arab förut men vi fick lämna tillbaka den då den var halt hela tiden. Jag är inte så jätte förtjust i araber efter det men det jag kan säga av erfarenhet är att araber är lite nervigare typer. Men Jag tror att om du hittar en fin häst och lägger ner jobb på den kan du få vilken häst som helst att göra det du vill. Det är ju så att araber inte är den rekomenderade hopphästen men det är för mig något individuellt då jag har sett fina araber hoppa. Annars så kan du ju alltid köpa en arabkorsning också men jag tycker helt klart du ska ge det en chans. Du kanske hittar en jättefin arab :)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 19:07
joo, och jag har alltid haft en förkärlek för dem (a' tycker dem är så vackra att se på och har så otroligt skönt steg!!
johanna ✿
Wed 11 Jan 2012 17:44
sv. halvblod rekommenderar jag framför allt om du vill hoppa. INTE arab, visst, vissa kan men oftast kommer de inte upp i de klasserna man vill. alla som är i toppen har ju halvblod i princip, roffe osv. Dom är ju fantastiska i hoppning, dressyr och fälttävlan samt även körning kan de va bra på. araber är ju typ distans, western inriktade. rekommenderar de inte lika varmt. :)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 18:04
hahah joo, får nog börja acceptera att jag aldrig kommer ha min drömm häst.. *suck* men däremot kan jag ju försöka hitta någon annan apelkastad skimmel! (a'
johanna ✿
Wed 11 Jan 2012 18:09
precis ;)
här va en fin :D
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=569874
den här med, fast dock lite dyrare, den andra var rätt bra pris!
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=565497
här va en fin :D
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=569874
den här med, fast dock lite dyrare, den andra var rätt bra pris!
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=565497
Leeos
Wed 11 Jan 2012 18:30
ååh, har kollat på den första förr! dock står båda alldeles för långt bort :(
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 17:19
De araber jag känner till har inte tekniken att komma långt då de hoppar jämfota och är ganska fega. Annars är de ju ofta snälla och kan nog gå upp till 1-1,10 m :)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 18:06
hahah det är nog ungefär den höjden jag tänkt.. men får nog börja acceptera att jag inte kommer få min min lilla drömm häst :(
Anonymous
Wed 11 Jan 2012 21:56
Jo men då går det nog, bara att leta! Araber är ju så himla billiga :)
Leeos
Wed 11 Jan 2012 22:02
Joo, dom brukar ju ha lite bättre priser, då min familj kanske inte är den rikaste passar det gansk bra :)
FallenAngel666
Wed 11 Jan 2012 17:07
Har en medryttarponny på 21 arab vi tar fortfarande hopplektioner så dom håller dock vet jag inte för hur höga klasser men vi hoppar mellan ungf. 80 o säkert högre (dålig på o se sånt) o han är ändå en äldre herre :) Har en kompis me arab som hon tävlar hoppning oxå :)
78 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/500769242/