Saturday 14 January 2012 photo 7/22
|
Hittade detta citatet på någon sida..
"Det borde vara olagligt att rida samma häst i mer än 2 år - för det är då man slutar utvecklas"
Nu är min fråga till er, vad tycker ni om detta??
Jag tycker det är helt FEL!
Jag har min unghäst jag haft i snart 2 år, vi utvecklas hela tiden, och vi har inte ens kommit halvvägs eller hur man ska säga, vi slutar inte utvecklas nu bara för det gått 2 år=S.. Skumt citat enligt mig..
Glamour på bilden hade jag i 3år och hade hon levt hade vi kunnat utvecklas super mycket.. Min systers häst har vi haft i 10år snart och hade hon varit ridbar hade man kunnat utvecklas med henne också..
Nej tycker inte citatet stämmer alls!
Annons
Comment the photo
Céline Kristiansson
Wed 22 Feb 2012 09:14
Visst utvecklas man aldrig klart med vilken häst man än har, men man utvecklas MER om man rider många olika :)
Anonymous
Sun 15 Jan 2012 12:42
Oj, vilken tankegång? O_o Ja, vad ska man säga... Antar man att man fastnar efter 2 år pga att man fått ut allt som man kan lära sig så är det troligen mera en indikation om att man antingen ska byta tränare, eller skaffa en tränare om man inte har någon.
Sluta lära sig nya saker gör man ju aldrig. Det där är en sån grej som jag vet att man trodde när man var yngre - Man kunde tamejfasen det mesta enligt en själv:P Men ju äldre man blir så inser man att man inte kan någonting, och att där finns så mycket kvar att lära sig!
Sen går det alltid att vidareutveckla alla hästar. Visst, har du som mål att hoppa 150-banor eller rida Gran Prix så finns där en del hästar som helt enkelt inte har kapaciteten... men det där är rätt långt ifrån att säga att utvecklingen avstannar efter 2 år? Nä, jag tycker att det låter konstigt, och håller inte med alls.
Sluta lära sig nya saker gör man ju aldrig. Det där är en sån grej som jag vet att man trodde när man var yngre - Man kunde tamejfasen det mesta enligt en själv:P Men ju äldre man blir så inser man att man inte kan någonting, och att där finns så mycket kvar att lära sig!
Sen går det alltid att vidareutveckla alla hästar. Visst, har du som mål att hoppa 150-banor eller rida Gran Prix så finns där en del hästar som helt enkelt inte har kapaciteten... men det där är rätt långt ifrån att säga att utvecklingen avstannar efter 2 år? Nä, jag tycker att det låter konstigt, och håller inte med alls.
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 22:58
HAHA, det är från min kompis blogg! (Juliance.blogg.se)
Och till hennes försvar, hon menade ju inte unghäst, utan en rutinerad häst och ryttare. Om du tex köper en häst som är läromästare när du är 16 som du vill ut och tävla med så har du antagligen kommit väldigt långt av eran fulla potiental efter två år (Om det inte är en väldigt duktig häst då, men det är ju inte ofta man har pengarna till en svinbra häst bara sådär)
Hon menade alltså inte att man inte får ha sin häst mer än två år ;)
Och till hennes försvar, hon menade ju inte unghäst, utan en rutinerad häst och ryttare. Om du tex köper en häst som är läromästare när du är 16 som du vill ut och tävla med så har du antagligen kommit väldigt långt av eran fulla potiental efter två år (Om det inte är en väldigt duktig häst då, men det är ju inte ofta man har pengarna till en svinbra häst bara sådär)
Hon menade alltså inte att man inte får ha sin häst mer än två år ;)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 23:00
Hur man än gör oavsett hur mycket hästen kan så blir man aldrig full lärd oavsett vilken häst man rider=) Så de stämmer inte.. Vet att det är den bloggen men länkade inte för de får man inte i denna gruppen=)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 23:02
Jaha, visste inte att man inet fick länka :/ Sorry.
Jo jag håller med dig lite, men det beror ju på hur mycket man vill utvecklas. Då kanske det är roligare och mer lärorikt att ha en annan häst som man kanske lär sig mer på under den perioden än att "straggla kvar" vid samma. Iallafall antar jag att det är så hon och hennes tränare tänker :) Jag tänker då inte sälja min häst, haha!
Jo jag håller med dig lite, men det beror ju på hur mycket man vill utvecklas. Då kanske det är roligare och mer lärorikt att ha en annan häst som man kanske lär sig mer på under den perioden än att "straggla kvar" vid samma. Iallafall antar jag att det är så hon och hennes tränare tänker :) Jag tänker då inte sälja min häst, haha!
SweetHorzes
Sat 14 Jan 2012 21:04
Håller inte heller med :/ Det kanske gäller för typ 1 människa/häst av miljoner... :/
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 21:02
Det är inget citat, det är bara en korkat idé någon unge fått för sig...
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 21:15
Inte unge, en vuxen som sagt det från början till en 16åring
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 21:21
japp, personen har skrivit att det var på hennes praktik personen sagt de så=S
IamMe
Sat 14 Jan 2012 18:44
Det finns alltid nytt att lära!
Jag ser hästarna som mina vänner, och jag tänker då inte byta ut min vän bara för att det gått två år? xD Klart att det är nyttigt att rida olika hästar, men det betyder ju inte att man ska byta ut den men har för det o.o
Jag ser hästarna som mina vänner, och jag tänker då inte byta ut min vän bara för att det gått två år? xD Klart att det är nyttigt att rida olika hästar, men det betyder ju inte att man ska byta ut den men har för det o.o
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 21:16
Precis, min häst är min bästa vän, skulle inte vilja byta ut henne sådär
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 18:43
Varför skulle det vara olagligt? xD
nistlej
Sat 14 Jan 2012 18:43
Håller verkligen inte med. Fick en sån kommentar när jag skulle köpa min ponny, som innan var min favoritponny på ridskolan, att jag inte skulle lära mig mer av honom för jag redan ridit honom så mycket. Bullshit säger jag bara haha! Han har lärt mig femhundra gånger mer på dessa 3 åren än vad någon ridskola gjort på 10 år.
Och nu när vi dessutom bytt inriktning har vi ännu mer att lära! :)
Och nu när vi dessutom bytt inriktning har vi ännu mer att lära! :)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 18:32
ja, men länkade inte det för de får man inte här i gruppen=)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 17:26
Men gud de stämmer verkligen inte ! Enligt mig så utvecklas man hela tiden hur länge man än har så utvecklas man ! ursäkta om jag inte forma men ingen riktigt rätt men aja,hoppas du/ni förstår endå , men tycker de citatet lät så idiotiskt ./norrblod 2
Ekipage
Sat 14 Jan 2012 16:12
Tycker inte att det finns någon punkt då man inte längre KAN utvecklas tillsammans, för enligt mig GÅR det alltid att bli bättre tillsammans, mer eller mindre. Både från ryggen och från marken.
Det är varje ryttares eget val att byta över ifall man söker större utmaning eller har tröttnat, men det finns inget som säger att man inte kan utvecklas när det gått två år och att man då absolut måste gå vidare med en annan häst.
Själv har jag treåring, så det går att utvecklas enormt, och det kommer absolut inte ta slut på bara två år. Henne har jag planerat att ha kvar LÄNGE, och unghästar utvecklas ju så mycket själva också.
Visst kan det vara så att utvecklingen stannar upp lite och man känner sig "klar" med hästen, men det är som sagt eget, personligt val.
Helt felaktigt citat!
Det är varje ryttares eget val att byta över ifall man söker större utmaning eller har tröttnat, men det finns inget som säger att man inte kan utvecklas när det gått två år och att man då absolut måste gå vidare med en annan häst.
Själv har jag treåring, så det går att utvecklas enormt, och det kommer absolut inte ta slut på bara två år. Henne har jag planerat att ha kvar LÄNGE, och unghästar utvecklas ju så mycket själva också.
Visst kan det vara så att utvecklingen stannar upp lite och man känner sig "klar" med hästen, men det är som sagt eget, personligt val.
Helt felaktigt citat!
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 16:14
Precis, håller med dig.
Både häst och ryttare har alltid något de kan utvecklas med, man blir aldrig full lärd=)
Både häst och ryttare har alltid något de kan utvecklas med, man blir aldrig full lärd=)
skywalkerellen
Sat 14 Jan 2012 15:54
Så. Jävla. Fel.
Blev typ arg när jag läste det, vem fan har sagt nåt sånt? O.o
Blev typ arg när jag läste det, vem fan har sagt nåt sånt? O.o
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 15:56
Precis.. Förstår inte det.. Kan skicka via pm, då det är sådan länk man inte få lägga ut i kommentarer ens=P..
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 15:54
Stämmer inte!!!
AlexanaForever
Sat 14 Jan 2012 15:50
stämmer verkligen inte xD jag red min medryttarhäst i ca 4 år, det tog 3 år innan jag ens började hitta knappar. Vi utvecklades varje gång jag red.. hittade nya saker hon gillade osvosv
AlexanaForever
Sat 14 Jan 2012 15:56
nä precis, jag hade aldrig klarat av att sälja min häst.. x) vi passar som handen i handsken..
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 15:57
Precis=) Personen har skrivit att man måste se vad som är bäst för sig själv=S.. Tycker man ska se vad som är bäst för hästen faktiskt, hästen först=D
AlexanaForever
Sat 14 Jan 2012 15:59
ja precis.. nej kommer inte sälja min pålle om jag klarar av med ekonomi, tid osv :) men då väljer jag hellre foder / medryttare :)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 15:48
det stämmer inte, herregud. jag ser det på min och mej, haft honom i 7½ månad, jag har utväcklats mer än vad jag gjort på ridskola i 4 år.. har blivit en bättre ryttare OCH en mycket mycjket bättre människa!
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 15:56
jag menar.. du kommer ju få nya erfarenheter när din häst blir "färdigutbildad". om du förstår vad jag menar. :P
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 15:48
Men, varför skulle man inte utvecklas efter två år? Skumt...
Dock tycker jag att på ridskola blir det lite mycket att rida samma häst i två år, då man faktiskt har möjlighet att rida så många andra hästar :)
Dock tycker jag att på ridskola blir det lite mycket att rida samma häst i två år, då man faktiskt har möjlighet att rida så många andra hästar :)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 15:52
Ja jag tyckte med det var skumt faktiskt, man har ju alltid något nytt att lära sig och även hästen =)
MalinBalin93
Sat 14 Jan 2012 15:43
Tror inte någon skulle hålla med det argumentet som kan hästar. Får man fråga hur gammal personen var som sa detta? xD
MalinBalin93
Sat 14 Jan 2012 23:09
fast nu när jag läser det så menade hon ju inte det som en dålig sak. Utan mer på ridningen och ska utvecklas och bredda sina kunskaper där, det känner jag igen mig i efter ha ridit 9år på samma ridskola. De kraftigare hästarna sitter jag ner väldigt mycket bättre på än de så kallade "sporthästarna" just för att jag inte ha ridit de hästarna lika mycket. En bekant till mig finner dte väldigt svårt att sitta ner på de hästarna jag känner mig bekväm på men har otroligt mycket lättare för sporthästarna.
Det citatet är nästen som en tolkningsfråga. Den vuxna som sa det hade nog något den tänkte på som säkert inte relatera till något sånt dåligt som de flesta verkar tro här :O
Det citatet är nästen som en tolkningsfråga. Den vuxna som sa det hade nog något den tänkte på som säkert inte relatera till något sånt dåligt som de flesta verkar tro här :O
Anonymous
Sun 15 Jan 2012 14:20
Dock har hon även skrivit att hon sätter sig själv som ryttare först vilket jag tycker är fel... Man säljer inte sin bästa vän osv.. men ja=)
MalinBalin93
Sun 15 Jan 2012 18:44
Fast alla ryttare vill ju komma fram i ridningen och inte en individs och hennes utveckling och det är ju ett fritt val tycker jag.
84 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/500865771/