Saturday 14 January 2012 photo 12/22
![]() ![]() ![]() |
Tycker ni att det är okej att köpa oinriden när man inte har hästvana föräldrar?
Jag är 14 och mina föräldrar är inte det minsta hästvana någonstans, men själv tycker jag ändå att det går bra så länge man kan sin sak och vet vad man gör/ får hjälp av andra unghästvana/erfarna.
Ponnyn på bilden är mitt treåriga (eller ja, 2½ hur man nu ska säga) sto, som jag arbetar helt själv. Idag satt jag även på henne för andra gången, och för första gången med sadel - allt har gått fint utan komplikationer. Hon var nästintill ohanterad när hon kom, och jag var innan egentligen inte unghästvan själv. Hade hanterat några unghästar på ridskolan och lite sådant, men inte mer än att leda mellan hagar/ liknande.
Trots allt det köpte jag en tvååring att börja med från början, själv. Det enda jag gjort innan, om jag ska vara ärlig är att hantera/rida hästar som verkligen betér sig som om de vore 3, och läsa, läsa, läsa. Jag är mycket van vid att hantera 'bråkiga' hästar, som stegrar, drar och bockar, och samtidigt har jag ett bra psyke för att hålla mig cool i situationer där hästen är allt annat än lugn.
Jag skulle inte egentligen rekommendera andra att köpa oinriden utan erfarenhet eller hjälp, så som jag gjorde - men jag kände mig verkligen 110% säker på att det skulle fungera och skulle det gå sämre hade jag alltid folk runtomkring som kunde (kan, fortfarande) hjälpa till ifall det behövdes.
Allt har ju faktiskt gått prima, trots förutsättningarna.
Allt beror ju lite på, men i snitt så undrar jag vad ni tycker om det här med att köpa läromästare eller oinriden? Den frågan är nästan lite i stil med "Canon/Nikon"-diskussioner, och innehåller ofta rätt starka åsikter. Vissa tycker att det är jättebra att köpa unghäst/mindre utbildad då man lär sig mer av varandra och utvecklas genom att man lär hästen. Andra tycker att det absolut ska vara läromästare om man inte är väldigt unghästerfaren innan och att man då lär sig bäst.
Själv så känner jag att det är helt beroende på situationen och ryttaren. Man ska inte köpa en häst hårdare än ens eget psyke eller någon man inte klarar av. Samtidigt är det inte så bra om man inte lär sig så mycket på den, eller vill utvecklas mer. Det är A och O att känna sig TRYGG med hästen man än väljer, och tar man en unghäst så måste man själv vara riktigt säker på sin sak och veta att man klarar av det.
Det förstås, då utan hästvana föräldrar. Allt kan ju dock inte gå på föräldrarna, för man vill ju vara lite självständig och klara av att göra saker själv med sin bästa vän och inte bara förlita sig på att de ska göra allt. Beroende på vilka mål man har och vilken situation man själv befinner sig i samt ens kunskapsnivå/erfarenhet och grundspyke/fysik. Även om man hanterar grymt från marken så måste man ju faktiskt kunna rida bra och inte ge fel signaler/stjälpa mer än att hjälpa hästen.
En fin linje mellan en stor utmaning och en för svår uppgift.
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 60D
Focal length 60 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/320 s
ISO 200
Comment the photo
Assii
Wed 15 Feb 2012 23:10
Jag tycker det är helt okej ävan ifall föräldrarna inte är vana vid hästar, men tycker såklart de är en dålig ide ifall man inte förstår sig på hästar så bra och inte kan hantera dom på ett bra sett... Man ska ju vara medveten om att man klarar det isf och inte ge upp efter två dagar.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 15 Jan 2012 16:00
inget första alternativ jag hade valt ^^ men helt klart om man själv känner att man klarar av det.
jag har själv grund inridit min häst men han var ju tävlad i monté innan o han är inte ung utan 14 år ^^
jag har själv grund inridit min häst men han var ju tävlad i monté innan o han är inte ung utan 14 år ^^
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 21:07
Föräldrarna är whatever ;)
Vare sig hästen är inriden eller ej. Så länge det är DIN häst och DITT ansvar och du vet vad du gör är det skit samma om föräldrarna kan eller ej ^^
Vare sig hästen är inriden eller ej. Så länge det är DIN häst och DITT ansvar och du vet vad du gör är det skit samma om föräldrarna kan eller ej ^^
DelaMotte
Sat 14 Jan 2012 19:12
de kan ju va bra för då utvecklas du samtidigt med din häst :)
ni är på samma nivå liksom :)
ni är på samma nivå liksom :)
Pferdfreedom
Sat 14 Jan 2012 18:23
Håller med dig! Man ska absolut inte köpa unghäst om man inte känner sig säker på sitt val. Det är ju mer tidskrävande och viktigt att det blir rätt med en unghäst. Har man ingen erfarenhet av unghästs-beteénde så tycker jag inte att man borde köpa en unghäst.
Jag red in min häst jag har nu när jag var 7 & hade då ingen större erfarenhet av unghästar, men hade ridit många hästar som sparkar, stegrar osv.
Jag hade då föräldrar som kunde hjälpa till, mamma hade då kvar denna unghästs mor & vi red ut på dem två de första ridturerna.
Sen är det en viktig sak också att inte bli rädd. Unghästar är lättpåverkade & känner de av att man är rädd så blir det lätt så att de antingen sticker eller kastar av än eller liknande.
Det är alltid viktigt att ha fler personer att kunna be om hjälp om det skulle behövas. Tycker absolut att du har helt rätt!
Jag red in min häst jag har nu när jag var 7 & hade då ingen större erfarenhet av unghästar, men hade ridit många hästar som sparkar, stegrar osv.
Jag hade då föräldrar som kunde hjälpa till, mamma hade då kvar denna unghästs mor & vi red ut på dem två de första ridturerna.
Sen är det en viktig sak också att inte bli rädd. Unghästar är lättpåverkade & känner de av att man är rädd så blir det lätt så att de antingen sticker eller kastar av än eller liknande.
Det är alltid viktigt att ha fler personer att kunna be om hjälp om det skulle behövas. Tycker absolut att du har helt rätt!
blondiiinsarah
Sat 14 Jan 2012 18:01
Har själv inga hästvana föräldrar men har genom det fått lära mig att ta eget ansvar vilket gjort mig till en mycket säkrare och starkare person. Står nu med en unghäst som jag har hand om i princip helt själv, har unghäst vana människor i stallet som jag kan vända mig till om jag behöver hjälp så det är jätte skönt!
Min plutt har visat sig ha rätt tufft psyke, så jag kommer skicka iväg honom på inridning till en professionell ryttare istället. Vill att allt ska bli rätt från början! :)
Min plutt har visat sig ha rätt tufft psyke, så jag kommer skicka iväg honom på inridning till en professionell ryttare istället. Vill att allt ska bli rätt från början! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/36/_u2/_u0/_u7/_u1/_u7/_u6/u2071769/1314980200_m_1.jpg)
blondiiinsarah
Sat 14 Jan 2012 18:04
Precis! Har ingen egen erfarenhet av just inridnings biten så jag överlåter den till någon som har det som yrke istället! :)
hellooo97
Sat 14 Jan 2012 17:21
ja, bara man känner att man vill ta den utmaningen precis som dig!:)
och jag tycker att du är modig och rider med grimma och grimskaft på din häst! :) väldigt fina tillsammans med och du har bra koll på vad du gör! :)<3
och jag tycker att du är modig och rider med grimma och grimskaft på din häst! :) väldigt fina tillsammans med och du har bra koll på vad du gör! :)<3
sailed
Sat 14 Jan 2012 17:06
Jadå, bara man som du har folk nära till hands om man behöver hjälp, vill fråga nått eller så :) Bilden var förresten jätte fin ! :D
johanna ✿
Sat 14 Jan 2012 16:59
absolut, bara man har någon att vända sig till och de finns de ju alltid :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 16:57
tycker du ska ha någon i närheten som har hästvana iaf. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u3/_u2/_u0/_u8/_u1/_u4/u3208148/1431104077_m_1.jpg)
Ekipage
Sat 14 Jan 2012 16:58
Jag har ju folk i stallet/stallägare med mera så det är ju inga problem :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 16:50
Håller med. :3
Du hanterar din häst jättebra, men det kanske är tryggare för de flesta att som första egna häst utan hästvana föräldrar ha en läromästare.
Men om man typ har ridit ett bra tag/hjälpt till med andras hästar och kanske har en hästvan förälder så kanske en oinriden häst, men då måste man ju VILJA rida in en häst. Det tar ju sin tid och då kanske man inte ska satsa på tävlingar under första tiden :3
Heheh :]
Du hanterar din häst jättebra, men det kanske är tryggare för de flesta att som första egna häst utan hästvana föräldrar ha en läromästare.
Men om man typ har ridit ett bra tag/hjälpt till med andras hästar och kanske har en hästvan förälder så kanske en oinriden häst, men då måste man ju VILJA rida in en häst. Det tar ju sin tid och då kanske man inte ska satsa på tävlingar under första tiden :3
Heheh :]
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 16:47
Ja såklart det är ok! En nybörjare får köpa en unghäst om den vill också.
Fast jag tycker det är lite tidigt att du är på henne redan som bäbis typ, sadelträning och så är ju ok men jag tycker att vid tidigast 4 ska man rida in dem :)
Fast jag tycker det är lite tidigt att du är på henne redan som bäbis typ, sadelträning och så är ju ok men jag tycker att vid tidigast 4 ska man rida in dem :)
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u3/_u2/_u0/_u8/_u1/_u4/u3208148/1431104077_m_1.jpg)
Ekipage
Sat 14 Jan 2012 16:53
ok :)
Klarar hästen av det fysiskt och psykiskt ser jag ingen anledning till att inte bara kunna sitta på ryggen :) Hon har visserligen inga ryggmuskler (ska bygga upp mer med tömkörning när marken mjuknat mer), men ett djur på flera hundra kilo bör kunna bära en människa på 50-55 under en till en halv minut under några tillfällen. ^^
Det är också en enorm fråga - när ska man rida in hästen? Vissa tycker att man ska börja sent för att hästen ska påstås hålla bättre och andra tycker det är bäst att kroppen vänjer sig vid belastning tidigare av samma anledning :)
Klarar hästen av det fysiskt och psykiskt ser jag ingen anledning till att inte bara kunna sitta på ryggen :) Hon har visserligen inga ryggmuskler (ska bygga upp mer med tömkörning när marken mjuknat mer), men ett djur på flera hundra kilo bör kunna bära en människa på 50-55 under en till en halv minut under några tillfällen. ^^
Det är också en enorm fråga - när ska man rida in hästen? Vissa tycker att man ska börja sent för att hästen ska påstås hålla bättre och andra tycker det är bäst att kroppen vänjer sig vid belastning tidigare av samma anledning :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 16:45
ientligen inte, fast
då måste man ju verkligen klara
av de och göra rätt ;)
då måste man ju verkligen klara
av de och göra rätt ;)
29 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/500868391/