Monday 23 January 2012 photo 10/19
|
Varför rids egentligen inte alla ridskolehästar på bettlöst?
Annons
Camera info
Camera W810i
Aperture f/2.8
Shutter 1/80 s
ISO 80
Comment the photo
Anonymous
Tue 7 Feb 2012 17:58
den senaste ridskolan jag gick på så hade ALLA hästar och ponnyer pessoabett, ganska dumt eftersom att en del nybörjare drar väldigt mycket i munnen och så. Tycker det borde bli lag på att man inte får ha "elaka" bett på ridskolor. Det funkar med bettlöst också, men jag har alltid trott att hackamore och dom var skarpare? Har jag enormt fel nu eller? ;o
KamakuraSimb
Tue 7 Feb 2012 20:40
oj =O
hackamore är ganska skarpt och svårt att rida på så ett tredelet tränsbett kan nog anses snällare än ett hackamore
hackamore är ganska skarpt och svårt att rida på så ett tredelet tränsbett kan nog anses snällare än ett hackamore
Anonymous
Fri 27 Jan 2012 19:51
Har länge undrat över detsamma, ridskolor ska ju ha välskolade hästar så dom ska ju funka lika bra på bettlöst som på bett.
Och så skonar man dom stackars hästarnas munnar.
Och så skonar man dom stackars hästarnas munnar.
KamakuraSimb
Fri 27 Jan 2012 20:40
ja precis! läromästare ska ju klara av bettlöst tycker man. har man en häst som drar iväg som man inte får stopp på utan ett skarpt bett kanske man inte ska ha den på en ridskola
Ida Bååth
Wed 25 Jan 2012 13:08
Variera skulle nog va en bra sak! ridskolan jag gick på för några år sen har snälla bett på alla förutom någon enstacka.(har varit där sen dess)men variera skulle vissa hästar må bra av! elr att dom satt bettlöst på en ryttare som klarar av hästen
Anonymous
Tue 24 Jan 2012 20:28
Förstår inte varför folk ser det som en självklarhet att man har bättre kontroll över hästen med bett?
Vissa hästar trivs inte med bett, andra fattar ingenting av bettlöst.
Vissa hästar trivs inte med bett, andra fattar ingenting av bettlöst.
Anonymous
Wed 25 Jan 2012 21:43
Ja men precis! Beror nog helt på hur ryttaren rider. Innan man sätter upp en elev på en "sådan" häst så tycker jag att man som ridlärare bör kolla av om eleven ev. kommer klara av hästen vid hoppning osv! Oansvarigt av dom faktiskt..
Hahah, åh vilken söt förklaring! Förstår precis xD Men håller med dig till fullo!
Hahah, åh vilken söt förklaring! Förstår precis xD Men håller med dig till fullo!
KamakuraSimb
Wed 25 Jan 2012 21:46
Ja... och tyvärr känns det som att stjärnholm just nu har för svåra hästar. Finns väldigt få riktiga läromästare där nu.
Haha tvåleffekten ^^
Haha tvåleffekten ^^
Anonymous
Wed 25 Jan 2012 21:53
Mjo, håller faktiskt med. Ubbe är nog den bästa läromästaren där jag vet! Sjuan, Sally och Gandi är väl lite åt det hållet?
Sedan finns det väl inte fler som är åt det hållet?
Sedan finns det väl inte fler som är åt det hållet?
KamakuraSimb
Wed 25 Jan 2012 21:56
Ubbe är så himla bånglig i boxen bara men annars i ridningen är han ju snäll. Gandi är också en läromästare. sally har jag bara ridit en gång och då tyckte jag hon var helt jävla hopplös. sjuan har jag inte ridit. Jag slutade på stjärnholm sommaren 2010 så har inte koll på dom nya hästarna men dom läromästarna som fanns var ju typ baccardi, dante, ingo, leo, tariff, kakan... och alla dom är ju borta. Bullen kan kanske räknas som läromästare, han är ju svår att få i bra form men han är ju väldigt snäll
HannaWretman
Tue 24 Jan 2012 16:46
ibland kanske det inte är det smartaste att sätta en nybörjare på bettlöst..
HannaWretman
Wed 25 Jan 2012 09:15
det beror ju på från ryttare till ryttare och häst/ponny till häst/ponny också, min ponny kan bara gå på bettlöst när jag rider, med andra sätter hon huvudet i ett läge där det är svårt att få stopp och då kan hon dra iväg, det har hon gjort både med min mamma och med min yngre syster :p så det beror ju helt på.
Matilda Olsson
Tue 24 Jan 2012 16:42
Håller med, jag känner som en djurplågare när jag sitter på en häst med bett, kanske låter överdrivet men jag känner så, om jag kunde skulle jag bara sätta bettlöst på hästar som kan gå på det.
KamakuraSimb
Tue 24 Jan 2012 20:27
ja det är ändå hästens mun liksom... jag skulle inte vilja ha en metalbit i munnen
AlexanaForever
Tue 24 Jan 2012 16:13
det hade ju varit bra :) hade jag haft ridskola hade jag försökt ha bettlöst så mkt som möjligt, kanske enstaka milda bett o variera Ofta.
AlexanaForever
Tue 24 Jan 2012 20:30
jo precis :)
o att man inte ska sätta nybörjare på bettlöst, varför? Munnen e Minst lika känslig liksom :P man behöver ju inte ha hackamore, man kan ha sidepull som e snällt eller crossunder ^^
o att man inte ska sätta nybörjare på bettlöst, varför? Munnen e Minst lika känslig liksom :P man behöver ju inte ha hackamore, man kan ha sidepull som e snällt eller crossunder ^^
Anonymous
Tue 24 Jan 2012 15:26
Jag har faktiskt börjat tänka den tanken nyligen.
Särskilt ridskolehästar måste ju vara ganska förstörda.
Särskilt ridskolehästar måste ju vara ganska förstörda.
Anonymous
Tue 24 Jan 2012 22:09
Jag läste på djurens rätt att de ofta får missbildningar i kraniet. Tydligen 90 % av alla ridhästar (enligt en undersökning) får någon sorts missbildning pga bettet, och allra värst på ridskolehästar.
Jennifer Jarlow
Tue 24 Jan 2012 11:54
Bra fråga, hade tyckt att det varit ett utmärkt sätt att skona häststackarnas munnar ifrån de små som rycker konstant.
Varför ska det heta "För att dem ska lära sig hantera bettet" när man lika gärna kan vända på det och säga "För att dem ska lära sig hantera bettlösa alternativ" :P?
Vi är för fast i det där gamla traditionella, vi måste våga göra något nytt främst om det främjar hästarnas hälsa!
Varför ska det heta "För att dem ska lära sig hantera bettet" när man lika gärna kan vända på det och säga "För att dem ska lära sig hantera bettlösa alternativ" :P?
Vi är för fast i det där gamla traditionella, vi måste våga göra något nytt främst om det främjar hästarnas hälsa!
Mischan
Tue 24 Jan 2012 08:14
håller med Frisco, och de krävs en viss erfarenhet att rida på bettlöst. Att man ente kan dra för håret och mans ka ha en mjuk kontakt. Visst man ka de med bett oxå. Men en nybörjare på bettlöst, de é inget ja vill se och sen plus ridskola, nee
KamakuraSimb
Tue 24 Jan 2012 09:49
men eftersom det är så kanske ridlärarna tar på större allvar att lära eleverna rida med underkroppen och inte med handen. stackars hästarnas munnar liksom
Mischan
Tue 24 Jan 2012 18:00
jag har hjälpt till på jätte mycket nybörjar lektioner och på vår ridskola såg vi till att hästaran skulle slippa ryk i munen, men de tar sin tid att lära sig. Du har nog själv dragit en och en annan häst i munen när du lärde dig rida.
KamakuraSimb
Tue 24 Jan 2012 20:29
ja det har jag absolut gjort och jag har ridit med handen i 12 år utan att någon ridlärare sagt åt mig vilket jag tycker är fruktansvärt
Mischan
Tue 24 Jan 2012 20:35
ja, men sen ska man ente dra alla ridksoler över en kant. idskolan jag jobbade på och lärde mig rida på har varit mycket hårda med just de att ente rycka hästen i munen, den svänger ändå, om ente får man andvända benen.
Anonymous
Mon 23 Jan 2012 23:14
För alla går inte bra med bettlöst?
Och det är en dyr investering om du menar sådant bettlöst som på bilden.
Och det är en dyr investering om du menar sådant bettlöst som på bilden.
KamakuraSimb
Tue 24 Jan 2012 09:50
men på nybörjarlektioner så hästarna slipper bli dragna i munnen, borde vara en bra investering
Anonymous
Tue 24 Jan 2012 12:27
Vad jag har hört så blir hästar ofta mer svårstyrda med bettlöst. Och med små nyböarje som tror man endast rider med tyglarna blir det nog mycket skrik och gråt om hästen går ett annat håll "/
Någon jag länge har "önskat" är att skaffa ridskola där man lärde eleverna verkligen från grunden. Alltså inte "dra i vänster tygel så går den åt vänster" utan dom verkligen från början skulle få lära sig att rida med ben och vikthjälper.
Ursäkta för rörig text xD
Någon jag länge har "önskat" är att skaffa ridskola där man lärde eleverna verkligen från grunden. Alltså inte "dra i vänster tygel så går den åt vänster" utan dom verkligen från början skulle få lära sig att rida med ben och vikthjälper.
Ursäkta för rörig text xD
KamakuraSimb
Tue 24 Jan 2012 20:29
jag förstår vad du menar =) men att rida med bettlöst kanske tvingar eleverna att rida mer med skänklarna och inte bara med handen
Thelia
Mon 23 Jan 2012 21:38
Jag, som är en "mellanryttare", tycker att det ger en större säkerhet med ett bett istället för t.ex. hack eller liknande. Jag är medveten om att jag rider mer med handen än resterande av kroppen, och jag känner också att jag får mer respons på ett bett. Jag tror att det blir en trygghet för många nybörjare med ett bett, även om det tyvärr innebär många ryck i munnen.
Anonymous
Mon 23 Jan 2012 23:58
Håller med Thelia. Har man dessutom många nybörjarlektioner med unga, oruttinerade ryttare så är det nog lite av en säkerhetsfråga. Alla hästar på ridskola är ju inte trötta, bombsäkra individer direkt, och det är ju inte speciellt svårt att hitta rättså sjujävliga hästar även i sån verksamhet.
Visst, i teorin är det kanon om man kan lära folk rida på bettlöst redan från start, men i praktiken funkar det nog inte så bra.
Visst, i teorin är det kanon om man kan lära folk rida på bettlöst redan från start, men i praktiken funkar det nog inte så bra.
Anonymous
Tue 24 Jan 2012 15:25
Vore det inte en bra idé att ha bettlöst på de hästar som funkar då?
Att man provar bettlöst på alla hästar och de som funkar får ha det.
Att man provar bettlöst på alla hästar och de som funkar får ha det.
Thelia
Tue 24 Jan 2012 15:56
Sjävklart vore det det, att ha på de trygga hästarna vore inte alls dumt. Men grejen är ju att du måste testa i många situationer, hur reagerar hästen med bettlöst, vid hinder, utomhus, när det blåser osv. Ridlärarna måste ju i så fall vänja hästarna, och det kan ta ett tag.
Men självklart är det något som jag skulle tycka vore värt att testa på några snälla lugna hästar.
Men självklart är det något som jag skulle tycka vore värt att testa på några snälla lugna hästar.
Anonymous
Tue 24 Jan 2012 16:04
Ja, skulle det fungera lika bra, eller till och med bättre så tycker i alla fall jag att det är värt besväret.
Anonymous
Mon 23 Jan 2012 21:35
Antagligen för att det är det lättaste att lära små barn- bettet sitter i munnen och drar du stannar den.
Dock tycker jag att när man kommer upp i nivå få variera bett lite, typ bettlöst och kandar. På en ridskola får man lära sig rida olika hästar, varför inte lära sig rida på olika bett också...
Alla hästar på min ridskola går på tre- eller två-delade bett och inte skarpare än så tur nog :)
Dock tycker jag att när man kommer upp i nivå få variera bett lite, typ bettlöst och kandar. På en ridskola får man lära sig rida olika hästar, varför inte lära sig rida på olika bett också...
Alla hästar på min ridskola går på tre- eller två-delade bett och inte skarpare än så tur nog :)
KamakuraSimb
Mon 23 Jan 2012 21:57
fast det är väl bättre att lära barn rätt från början...
på min gamla ridskola var det mest två eller tredelat tränsbett men en har pessoa sen finns det lite andra varianter också..
på min gamla ridskola var det mest två eller tredelat tränsbett men en har pessoa sen finns det lite andra varianter också..
MalinBalin93
Mon 23 Jan 2012 20:41
För att folk har fördomar, föräldrar blir rädda etc.
Absolut en bra idé men en del hästar som har vart ridskolehästar ett bra tag "domnar" som bort, tror det lätt skulle kunna bli en väldigt "forcerad" ridning med överkroppen :/
De känsligare hästarna och de som rids av de allra minsta ryttarna tror jag dock skulle klara sig fint på bettlöst. Men mellanhästarna... de är de jag tänker mest på
Absolut en bra idé men en del hästar som har vart ridskolehästar ett bra tag "domnar" som bort, tror det lätt skulle kunna bli en väldigt "forcerad" ridning med överkroppen :/
De känsligare hästarna och de som rids av de allra minsta ryttarna tror jag dock skulle klara sig fint på bettlöst. Men mellanhästarna... de är de jag tänker mest på
MalinBalin93
Mon 23 Jan 2012 21:54
Inte jag heller xD
Men det vanligaste vi har för tillfället är Hackamoore och den passar inte för de grönare ryttarna, och ju ovanligare något är desto dyrare brukar det tyvärr vara :/
Plus så är det ju mycket utrustning som går i arv på en ridskola så de tjänar ju på det :/
Men det vanligaste vi har för tillfället är Hackamoore och den passar inte för de grönare ryttarna, och ju ovanligare något är desto dyrare brukar det tyvärr vara :/
Plus så är det ju mycket utrustning som går i arv på en ridskola så de tjänar ju på det :/
MalinBalin93
Mon 23 Jan 2012 21:59
Jag har ingen koll på priser på någon utrustning men det lät inte dyrt alls :O (Y)
Men än en gång, mycket går i arv på en ridskola :/
Men än en gång, mycket går i arv på en ridskola :/
Qellav
Mon 23 Jan 2012 20:39
Ingen aning.... Vet heller inte varför en häst på min fd. ridskola har gått med pessoabett i elva år utan att de har provat ett annat..
Frida Tomlinson
Mon 23 Jan 2012 20:45
sant, men hästarna kan ju bli väldigt starka med hack.. så ibland är ju bett bättre till oerfarna ryttare, fast det beror ju på vilket bett det är
för nybörjare skulle förstöra nosryggen om de har hack, nerverna bakom öronen vid sånt träns som på bilden osv..:/
KamakuraSimb
Mon 23 Jan 2012 20:34
hack är ju lite svårt att rida på om man inte är van men sidepull eller crossunder, det borde ju skada nacke och nosrygg mindre än det skadar hästens mun med bett
85 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/501209466/