Saturday 28 January 2012 photo 17/29
![]() ![]() ![]() |
Hej!
Jag har ett problem med min ponny, och tänkte höra om ni hade något förslag vad man kan göra åt det.
Iallafall jag kan inte rida ut själv med henne. Men om jag har nån som rider med med mig så brukar det gå bra. Men det är inte ofta jag har nån att rida ut med.
Jag kommer en liten bit men efter ungefär 400 meter börjar hon bråka.
Hon försöker vända sig hemåt samtidigt som hon bockar och stegrar. Hon är riktigt envis! Och tillslut orkar man inte hålla på och bråka med henne, så då sticker hon iväg med en i full galopp, och där sitter jag utan någon som helst kontroll..
Jag har provat att hoppa av henne och leda henne, men när jag ska försöka hoppa upp igen kommer jag inte upp för hon står inte stilla och försöker springa iväg hemåt. Och i paddocken är hon väldigt lugn att sitta upp på.
Jag älskar ju att rida ut. Och jag tycker det är viktigt med att variera ridningen, men eftersom hon inte gillar att gå över bommar/hoppa och rida ut, så blir det tyvär väldigt enformigt. Mest dressyr i paddocken, lite longering och bus i paddocken,
Annons
Camera info
Camera NIKON D50
Focal length 70 mm
Aperture f/4.8
Shutter 1/500 s
Comment the photo
Ida Bååth
Tue 31 Jan 2012 20:32
Har haft samma problem med min häst!Hon vägra gå åt ett hål och ut i skogen så vart att ha pass på pass i hagen/paddocken och då ligger paddocken en bit bort på ett bostad område... men hon gjorde så där förutom att bocka när vi skulle iväg då har jag skänklat på och petar med spöt när jag vill att vi ska gå framåt! men nu efter några veckor så går hon i väg utan problem vart man vill! du ska inte ge dig! även om ni står och håller på i 10-30 min kämta! hon kommer ge sig eftersom hon inser att du vägrar ge med dig!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 31 Jan 2012 15:41
det är bara en olydighet! har haft samma probem med mina hästar och det ända jag behövde va att jag skulle va strängare och sen har jag också alltid ett spö med mej som jag petar på hästen med när den försöker vända!
och en sak att när den börjar stegra och försöka vända sitt kvar och håll i tyglarna, för ifall du "ställer" dej upp när den stegrar så har hästen vunnit!! ha tålamod, det kommer lösa sej för det är bara en olydighet!
och en sak att när den börjar stegra och försöka vända sitt kvar och håll i tyglarna, för ifall du "ställer" dej upp när den stegrar så har hästen vunnit!! ha tålamod, det kommer lösa sej för det är bara en olydighet!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 30 Jan 2012 19:21
Har inte läst genom allas kommentarer så om det jag säger är upprepning ber jag om ursäkt. Testa att rida först i paddocken med ett helt vanligt dressyrpass och sen skritta av henne ute. Då blir det något positivt för henne att vara ute och hon vet att hon snart kommer få komma hem. Antagligen är hon ganska trött efter passet i paddocken vilket förhoppningsvis leder till att hon inte orkar bråka lika mycket. De första gångerna kan du ju leda henne runt och sedan sitta på medan någon annan leder henne sen så går ledaren bara bredvid, sen längre bak och så vidare. Lycka till:)
Fubar
Mon 30 Jan 2012 10:32
promenera mycket med den (utan att försöka hoppa upp) efterhand kan du börja tömköra (eftersom du då inte är utom synhåll för hästen som du är på ryggen, men ändå låter hästen gå själv utan att du visar vägen) så att den får lite självförtroende, sen kan du ju börja rida när den är trygg med det. Kräver en hel del tålamod dock.. börja med korta sträckor och utöka efterhand. sluta alltid när det går bra så ska du se att det ger sig med tiden! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u1/_u1/_u9/_u1/u3011912/1346876506_m_1.jpg)
Assii
Sun 29 Jan 2012 18:25
Då kan du ju hoppa av och leda henne när hon inte vill gå, gå en liten bit, sedan hoppa upp igen och när hon stannar så kan du hoppa av och leda henne igen? :)
![](http://cdn07.dayviews.com/94/_u2/_u3/_u2/_u8/_u2/_u4/u2328249/1318016963_m_1.jpg)
linneairblaadh
Sun 29 Jan 2012 18:27
Ja, men problemer är att jag inte kan sitta upp på henne när jag väll hoppat av, hon försöker bara springa hemåt då.
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u1/_u1/_u9/_u1/u3011912/1346876506_m_1.jpg)
Assii
Sun 29 Jan 2012 18:29
jaha okej, men då kanske du kan gå mycket, mycket prommenader och sedan när du rider ut kan du ha med någon som går bredvid så blir det som att en prommenad fast du sitter på, sedan övar du på det jätte mycket och sedan själv börjar att rida ut själv korta sträcker/rundor och sedan längre och längre,
Omega
Sun 29 Jan 2012 11:19
Du kan inte typ gå rätt så långt ut i skogen och ta med dej en "medhjälpare" ut i skogen som kan hjälpa dej upp och sen leda dej första gångerna? :)
Pferdfreedom
Sun 29 Jan 2012 10:47
Träna markarbete innan du rider/ leder ut henne. Jag har en häst som är verkligen exakt som du beskriver din. Henne gör jag så här med:
När jag tar in henne från hagen använder jag mig av repgrimma & ledrep. Repgrimman för att mina signaler ska förtydligas & ledrepet för att jag ska kunna hålla henne på avstånd när hon "håller på".
Arbetet börjar redan i hagen. Jag går i "serpentinbågar" mot henne om du förstår vad jag menar och den axel som är närmast mot henne tar jag fram. Detta gör stona i flocken när de hämtar tillbaka olydiga hingstar.
När uppmärksamheten riktats mot mig går jag fram & tar på grimman.
När jag leder henne så liksom slänger jag repänden runt mig=visar att hon ska hålla sig på avstånd. När jag tycker att hon börjar komma för nära så stannar jag och backar mot henne, fortfarande med repet svingandes runt mig. När hon backkat bort från mig så går jag igen, varierande i tempot. Undvik inte att gå sakta om hon hela tiden kommer nära/vill gå över dig, utan träna då mer på det.
När hon är uppmärksam på mig går jag in i stallet & ställer henne i boxen med öppen dörr.
Om hon går ut ur boxen så backar jag in henne i ett hörn & där ska hon stå tills hon stått där snällt ett tag. Då får hon röra sig fritt i boxen igen.
När jag backar in henne i hörnet så höjer jag armarna över huvudet och bankar med dem i luften mot henne medan jag går närmare tills hon backat in i hörnet. Sen lämnar jag boxen som om ingenting hade hänt.
Tar hon ett steg från hörnet (inte att hön vänder sig i hörnet eller liknande, utan att hon tänker lämna hörnet) så upprepar jag rörelsen tills hon står i hörnet igen.
Jag står inte och vaktar henne, då kommer det bli så att hon så fort jag kommer ur sikte springer ut ur boxen. Därför lämnar jag henne & fixar med annat i stället. Man måste kolla så den står där den ska vara ibland, det jag menar är att man inte ska vända sig om varannan sekund för att se till så den står helt still.
Vänd dig om när du är misstänksam att den rört sig, har den inte det låt den vara, har den rört sig, backa tillbaka den. Det brukar ta mellan 5-10 minuter i hörnet. Smiter den ut ur boxen så får den gå in i hörnet igen.
Jag menar inte heller att du ska undvika hästen helt, utan är det dags att borsta, så gör det, men när du ska tex hämta sadel, då ska du intye vakta den eller stänga boxdörren.
Jag tar på tränset över repgrimman med tyglarna snurrade ett par varv runt käkremmen. När jag går ut leder jag henne på samma sätt som när jag ledde henne ifrån hagen. Jag tar ut henne på ridbanan flyttar fram och bakdel genom att veva repet i luften mot delarna.
När hon flyttar undan lätt så slutar jag veve repet & hon får eftergift.
Sen longerar jag lite åt båda varven. Låter henne springa av sig överskottsenergin.
Sen sitter jag upp och börjar med att släppa yttertyglen helt & innertyglen hååller jag helt sträckt. Jag tar bak innerhanden enda bakom låret och skänklar eller smackar så hon går runt. Detta är för att lösgöra bogarna som hon är väldigt stel i. Jag gör detta i ca 20-30 sek. åt varje håll.
Sen gör jag allt jag gjort från marken uppifrån. Flyttar fram& bakdel, rider på en volt, mkt variasion.
Detta kan ta allt från några minuter till en halvtimma. När hästen är mjuk och lyssnar bra på mig så sitter jag av igen och går ut och går med henne. När hon stegrar rycker jag i grimman=obehag. Sparkar hon bakut rycker jag till inåt/mot mig, så sparken inte kan träffa mig utan i stället riktas utåt/från mig.
följer hon inte med mig så ställer jag mig stadigt ca 2 m framför henne och hålller emot i ledrepet. Jag har fått stå så i upp till 30 minuter innan hon följde med.
Vårat största problem ligger i hanteringen från marken & det är det som strular, men i går gick det bättre än någonsin, hon här riktigt trotsig & vill inte alls lyssna på mig. När jag ska rida på banan så stegrar hon bara, ska man longera stegrar hon, rider man ut stegrar hon, sparkar, vänder hem & sticker osv. men det börjar gå framåt nu igen :)
När jag tar in henne från hagen använder jag mig av repgrimma & ledrep. Repgrimman för att mina signaler ska förtydligas & ledrepet för att jag ska kunna hålla henne på avstånd när hon "håller på".
Arbetet börjar redan i hagen. Jag går i "serpentinbågar" mot henne om du förstår vad jag menar och den axel som är närmast mot henne tar jag fram. Detta gör stona i flocken när de hämtar tillbaka olydiga hingstar.
När uppmärksamheten riktats mot mig går jag fram & tar på grimman.
När jag leder henne så liksom slänger jag repänden runt mig=visar att hon ska hålla sig på avstånd. När jag tycker att hon börjar komma för nära så stannar jag och backar mot henne, fortfarande med repet svingandes runt mig. När hon backkat bort från mig så går jag igen, varierande i tempot. Undvik inte att gå sakta om hon hela tiden kommer nära/vill gå över dig, utan träna då mer på det.
När hon är uppmärksam på mig går jag in i stallet & ställer henne i boxen med öppen dörr.
Om hon går ut ur boxen så backar jag in henne i ett hörn & där ska hon stå tills hon stått där snällt ett tag. Då får hon röra sig fritt i boxen igen.
När jag backar in henne i hörnet så höjer jag armarna över huvudet och bankar med dem i luften mot henne medan jag går närmare tills hon backat in i hörnet. Sen lämnar jag boxen som om ingenting hade hänt.
Tar hon ett steg från hörnet (inte att hön vänder sig i hörnet eller liknande, utan att hon tänker lämna hörnet) så upprepar jag rörelsen tills hon står i hörnet igen.
Jag står inte och vaktar henne, då kommer det bli så att hon så fort jag kommer ur sikte springer ut ur boxen. Därför lämnar jag henne & fixar med annat i stället. Man måste kolla så den står där den ska vara ibland, det jag menar är att man inte ska vända sig om varannan sekund för att se till så den står helt still.
Vänd dig om när du är misstänksam att den rört sig, har den inte det låt den vara, har den rört sig, backa tillbaka den. Det brukar ta mellan 5-10 minuter i hörnet. Smiter den ut ur boxen så får den gå in i hörnet igen.
Jag menar inte heller att du ska undvika hästen helt, utan är det dags att borsta, så gör det, men när du ska tex hämta sadel, då ska du intye vakta den eller stänga boxdörren.
Jag tar på tränset över repgrimman med tyglarna snurrade ett par varv runt käkremmen. När jag går ut leder jag henne på samma sätt som när jag ledde henne ifrån hagen. Jag tar ut henne på ridbanan flyttar fram och bakdel genom att veva repet i luften mot delarna.
När hon flyttar undan lätt så slutar jag veve repet & hon får eftergift.
Sen longerar jag lite åt båda varven. Låter henne springa av sig överskottsenergin.
Sen sitter jag upp och börjar med att släppa yttertyglen helt & innertyglen hååller jag helt sträckt. Jag tar bak innerhanden enda bakom låret och skänklar eller smackar så hon går runt. Detta är för att lösgöra bogarna som hon är väldigt stel i. Jag gör detta i ca 20-30 sek. åt varje håll.
Sen gör jag allt jag gjort från marken uppifrån. Flyttar fram& bakdel, rider på en volt, mkt variasion.
Detta kan ta allt från några minuter till en halvtimma. När hästen är mjuk och lyssnar bra på mig så sitter jag av igen och går ut och går med henne. När hon stegrar rycker jag i grimman=obehag. Sparkar hon bakut rycker jag till inåt/mot mig, så sparken inte kan träffa mig utan i stället riktas utåt/från mig.
följer hon inte med mig så ställer jag mig stadigt ca 2 m framför henne och hålller emot i ledrepet. Jag har fått stå så i upp till 30 minuter innan hon följde med.
Vårat största problem ligger i hanteringen från marken & det är det som strular, men i går gick det bättre än någonsin, hon här riktigt trotsig & vill inte alls lyssna på mig. När jag ska rida på banan så stegrar hon bara, ska man longera stegrar hon, rider man ut stegrar hon, sparkar, vänder hem & sticker osv. men det börjar gå framåt nu igen :)
Cezzyh
Sun 29 Jan 2012 00:23
Jag skulle ta på mig hjälm (väst om du har), handskar och ta med spö , sen leda hästen ut i skogen i träns till den lär sig att den ska följa med /lyssna på dig fast den inte vill och den är ju i slutänden hästen skulle man rider ut som du säger "variera " =) och fast med är bestäm och har spö i handen betyder det inte att det e elakt, sen som hon här nere säger att du inte blir rädd (men har gärna någon i stallet hemma och mobil med dig i fall det skulle hända något!) =) sen när hon följer med utan problem prova att rida, tala gärna om hur det går // Lycka till
![](http://cdn07.dayviews.com/94/_u2/_u3/_u2/_u8/_u2/_u4/u2328249/1318016963_m_1.jpg)
linneairblaadh
Sun 29 Jan 2012 09:34
Jag har provat det många gånger och det har funkat bra att leda henne. Lite knepigt det här, men tack :)
JumpingCrew
Sat 28 Jan 2012 22:14
Hade samma problem men om man bara är bestämd och inte visar för hästen att man är rädd så funkar det toppen. :)
Sara Hörberg ♥
Sat 28 Jan 2012 19:45
Testa att leda henne en runda i skogen och se om hon gör något då och ha med dej någon som hjälper dej från marken :))
Hoppas det löser sig :))
Hoppas det löser sig :))
![](http://cdn08.dayviews.com/91/_u2/_u1/_u0/_u7/_u6/_u8/u2107683/1321559152_m_1.jpg)
Sara Hörberg ♥
Sun 29 Jan 2012 11:24
Har hon ´bott i irland innan ? Ifall då kan det vara att dem har varit dumma mot henne och att hon känner sig osäker när hon är själv.:)
![](http://cdn07.dayviews.com/94/_u2/_u3/_u2/_u8/_u2/_u4/u2328249/1318016963_m_1.jpg)
linneairblaadh
Sun 29 Jan 2012 14:25
Ja, det har hon. Ja, så är det nog. För hon var väldigt rädd och försiktigt när hon kom till oss.
![](http://cdn08.dayviews.com/91/_u2/_u1/_u0/_u7/_u6/_u8/u2107683/1321559152_m_1.jpg)
Sara Hörberg ♥
Sun 29 Jan 2012 20:43
Okej . Men då kan det hända att dem har varit dumma mot henne ://
Felicia Hedlund
Sat 28 Jan 2012 19:38
1. Tänk på att hästen är ett flock djur!!!
2. Testa att ha en vuxen med ut när du leder. Och när du tänker hoppa upp så kan någon hålla i henne. Hon kommer antagligen inte fortsätta gå för det men då kan ju den vuxna personen leda dig och din häst.
2. Testa att ha en vuxen med ut när du leder. Och när du tänker hoppa upp så kan någon hålla i henne. Hon kommer antagligen inte fortsätta gå för det men då kan ju den vuxna personen leda dig och din häst.
![](http://cdn07.dayviews.com/94/_u2/_u3/_u2/_u8/_u2/_u4/u2328249/1318016963_m_1.jpg)
linneairblaadh
Sat 28 Jan 2012 19:53
jag har haft med mamma flera gånger, men när hon följer med blir bara den liten runda. hon har provat att cykla med men det funkar inte, då hästen bara försöker vända hela tiden.. och då kan hon ju inte cykla med eftersom hon får föröka stoppa hästen, hehe. men tack :)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u8/_u3/_u2/_u0/_u4/u832041/1413311257_m_1.jpg)
Felicia Hedlund
Sat 28 Jan 2012 20:17
men en liten runda som lång? framsteg som framsteg? så länge du berömer henne när hon väl går en hel runda!
missbitch89
Sat 28 Jan 2012 19:36
Ett litet tips sitt aldrig av hästen ifall den bråkar för då vinner den.. Det är bara skänka på bli skit stönig själv jag skulle ha tagit med ett spö bara för att ha ngt ifall hon krånglar... Har en ponny med liknande problem på ridskolan fast i ridhuset med småbarnen dock och med mig vill säga... Hon stannar och vägrar gå åt det hållet man vill.. Jag "dänger" upp henne med spöt och smackar och trycker med skänklarna för att hon ska gå :) Testa!
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u2/_u3/_u0/_u1/_u7/u230170/1375441575_m_1.jpg)
missbitch89
Sat 28 Jan 2012 22:37
Men testa att rid lite dressyr i skogen så hon inte tänker på de.. gör skänkel vikning, osv för att hon inte ska stanna.. När du väl känner att hon ska stanna så smacka och använd bena :)
![](http://cdn07.dayviews.com/94/_u2/_u3/_u2/_u8/_u2/_u4/u2328249/1318016963_m_1.jpg)
linneairblaadh
Sat 28 Jan 2012 22:48
jo, det är ju en bra idé men att komma till skogen är lite svårt med ponnyn. visst, jag kan ju ha med en ledare. Men jag kommer inte få henne att fokusera på annat, hon kommer bara vilja springa hem..
men jag ska försöka ändå :)
men jag ska försöka ändå :)
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u2/_u3/_u0/_u1/_u7/u230170/1375441575_m_1.jpg)
missbitch89
Sat 28 Jan 2012 22:53
det tycker jag sen så gör allt roligare för henne också :) Men typ ta en annan väg om de går :) Hitta på något skoj!
Rossemin
Sat 28 Jan 2012 19:36
Hästar är flockdjur, hon gillade ju att rida när du red med andra hästar men inte själv. Hon kan vara osäker när hon inte är på hemmaplan. Annars vet jag inte :)
Smookietoot
Sat 28 Jan 2012 19:32
likadant med min märr men då får hon en rejäl skänkel i sidan. Du måste bara vara riktigt bestämd och nu tänker du säkert "men det är jag ju" MEEEER! jag har bockat i cirklar med min märr men fasiken hon ska fram! Driv, jobba hästen ställ och böj och verkligen jobba så svetten rinner, då kommer hon tänka på annat och om du vet ställen där hon bråkar om du vet vilket håll hon vänder åt så ställ henne från det och driv på ordentligt förbi det stället
52 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/501374897/