Tuesday 31 January 2012 photo 4/21
|
Scary, what people eventually demand of an 3 year old horse ... ahem ... or almost 3 year old horse.
http://www.youtube.com/watch?v=PhSYB5mzAik&feature=youtu.be
Most people probably think it's great. But I don't think it is okay to ask for so much of a 3 year old horse.
Just answer in Swedish. It's just easier sometimes for me to express myself in English.
Annons
Camera info
Camera NIKON D3100
Focal length 24 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/250 s
ISO 180
Comment the photo
KJanermark
Thu 2 Feb 2012 23:49
Jag tycker verkligen inte om när hästar rids in så tidigt. Visst dom kanske klarar det just då men i längden är det ju inget bra då den inte får tid att växa till sig.
Det är lite som med gymnaster som börjar som barn och sen håller på upp till det blir tonåringar, de är ju smala som plankor och har skador samt överviga för att kroppen inte har fått tid att växa till sig och får problem med det senare i livet.
Tror det är lite samma sak med hästar som rids in för tidigt. Men men, aveln och kraven på hästar nu går bara utför tycker jag. Tyvärr.
Det är lite som med gymnaster som börjar som barn och sen håller på upp till det blir tonåringar, de är ju smala som plankor och har skador samt överviga för att kroppen inte har fått tid att växa till sig och får problem med det senare i livet.
Tror det är lite samma sak med hästar som rids in för tidigt. Men men, aveln och kraven på hästar nu går bara utför tycker jag. Tyvärr.
Phalanx
Wed 1 Feb 2012 22:01
Usch, en 3åring ska inte kunna gå sådär bra :/ Då har dom antagligen ridit ett bra tag på den och riskerar hälta i framtiden för att den blivit riden för tidigt :((
Julii
Wed 1 Feb 2012 10:50
Jag ser inget större fel? Hästen gör ju inget komplicerat, bara skritt, trav och galopp. :)
Julii
Wed 1 Feb 2012 21:36
Men det är ju inte ansträngande eller så för den att visa upp gångarterna samtidigt som den går i form, speciellt inte om man har tränat den mycket innan man red in, tömkört och så, för om man bygger upp det långsamt från när hästen är ung så klarar den ju av det sen när den är tre år också :)
Sara-Maria
Wed 1 Feb 2012 21:50
Ja, men om hästen langsomt skal indridas som 3 års betyder det ju man skal starta väldigt ungt. Och mentaliteten är inte altid med i förlöbet.
Julii
Wed 1 Feb 2012 21:57
Jo, men den hästen kanske klarar det, alla är ju olika, dom började kanske småtesta lite och märka att hästen klarade av det och då är det ju ingen mening med att vänta :) Det skulle ju kunna vara så, det behöver ju inte vara så att dom har tränat hästen för hårt :)
MalinBalin93
Wed 1 Feb 2012 10:25
Ser ut som ett vanligt 3årstest... dvs att hästen ska visa alla gångarter i båda varven, det tycker itne jag är så mycket utbildning..? Tycker inte filmen visar stora krav på hästen.
Dock så ska ju sportridningen mcyket riktigt sagt få sin 3åring att sticka ut så mycket som möjligt på 3årstestet och börjar rida in dom vid 2,5 års ålder, VALET finns dock att vänta ett år och visa en 4åring med 3åringarna men det verkar inte så populärt om de inte blivit skadade ^^'
Dock så ska ju sportridningen mcyket riktigt sagt få sin 3åring att sticka ut så mycket som möjligt på 3årstestet och börjar rida in dom vid 2,5 års ålder, VALET finns dock att vänta ett år och visa en 4åring med 3åringarna men det verkar inte så populärt om de inte blivit skadade ^^'
Sara-Maria
Wed 1 Feb 2012 21:30
Hmm, tja jag tycker bara den är väldig ung. Ryttaran pressar den lite för mycke frem efter min mening. Men ja, det är populärt at indrida dom väldigt tidigt.
MalinBalin93
Wed 1 Feb 2012 21:39
Det är ungt att rida in redan vid 2,5års ålder men det är ju tyvärr också deras hästar och deras val. Vissa hästar klarar ju av det och förblir bra länge medan andra går "sönder" relativt tidigt också ^^'
Medelåldern för en sporthäst ligger faktiskt bara på 6år, travhästar är så lågt som 3år och de sätts igång redan som 1åringar :/ (däremot tror jag travare har en så låg siffra mer för att det inte är så många som köper travare direkt från travet eller de som inte orkar vänta på någon som vill ta hästen så att slakt blir snabbare o enklare)
Medelåldern för en sporthäst ligger faktiskt bara på 6år, travhästar är så lågt som 3år och de sätts igång redan som 1åringar :/ (däremot tror jag travare har en så låg siffra mer för att det inte är så många som köper travare direkt från travet eller de som inte orkar vänta på någon som vill ta hästen så att slakt blir snabbare o enklare)
Sara-Maria
Wed 1 Feb 2012 21:43
Jag tyckar bara man ofta ser ung tilridit hästa för mycke problemar senere. Dvs. led og knogle problemer. Samt ofte "mentale" problemer. Man ser ju ochså mange travare som er helt done efter knap 6 år.
Beckhha
Tue 31 Jan 2012 23:38
asså man börjar rida in en häst när den är 3 och rider kanske 2 dagar i veckan MAX och korta pass denna hästen är ju förfan tränad och 100% utbildad dressyr häst typ ju :o
Pferdfreedom
Tue 31 Jan 2012 21:50
Håller med. Denna häst verkar ju vara fullt inriden så den borde ha blivit inriden vid tidig ålder "/
orkide05
Wed 1 Feb 2012 13:05
men om du vill snacka om några hästar som blir inridna på tok för tidigt så kan du ju kolla på fullbloden dom e bara 1år .
Pferdfreedom
Wed 1 Feb 2012 15:47
Ja, jag vet det och jag har aldrig tyckt att det varit okej att rida in hästar innan 3 års ålder. Hästen på videon. måste de ha ridit in vid tidigare ålder än 3.
Anonymous
Tue 31 Jan 2012 21:27
Tycker hela grejen med 3års test är rätt galen.. Aveln är konstig idag.
MalinBalin93
Thu 2 Feb 2012 22:44
Nej jag har bara påstått att JAG skulle inte ridit in en häst vid 3 för att jag tror på det här däremot så kan det ha hänt att min "verklighet" i detta kan ha inkluderats när jag pratat om hästen jag tog som exempel.
Men en sak är faktiskt sann, en häst är inte mentalt mogen vid 3 för krav. Beroende på individ så är de någorlunda mer lika den vuxna hästen mellan 4-8års ålder när det kommer till mentalitet.
Men en sak är faktiskt sann, en häst är inte mentalt mogen vid 3 för krav. Beroende på individ så är de någorlunda mer lika den vuxna hästen mellan 4-8års ålder när det kommer till mentalitet.
orkide05
Thu 2 Feb 2012 22:47
vid tre börjar man sitta på hästen och sedan därefter några månader kan man börja ställa lite krav på hästen.
MalinBalin93
Thu 2 Feb 2012 22:55
Det är vad de flesta gör sen finns miniriteten (tex sånna som jag) som rider in senare och de som rider in ännu tidigare som de på detta youtubeklipp.
orkide05
Fri 3 Feb 2012 07:35
Ja så nu när alla nästan rider in sina hästar vid 3år hur ''vet" du helt plötsligt att man inte ska göra de?
Anonymous
Tue 31 Jan 2012 17:04
Tycker inte ens inridningen ska påbörjas förren den är minst 3, och den hästen är ju fullt inriden xD
Anonymous
Tue 31 Jan 2012 17:01
Menar du steget eller att den är så fin för att vara så ung?
För steget ser Inte ut att vara frampressa, den han nog så fin gång..:)
För steget ser Inte ut att vara frampressa, den han nog så fin gång..:)
xZheapyX
Tue 31 Jan 2012 16:25
Visst hästen är bara tre år gammal, men steget har den även utan ryttare, den hästen har en otroligt gång, bara att det ser elakt ut för det är en ryttare på en så ung häst.
BuryMyHeart
Tue 31 Jan 2012 16:14
jag säger bara avel... Så som hästen rör sig har inte så mycket med att ryttaren pressar fram det utan det är den hästens naturliga gång.
BuryMyHeart
Tue 31 Jan 2012 21:04
Ja det är sant :) Man ska alltid vara lite kritisk och inte bara följa med strömmen, så väl i dressyr som NH och allt annat ;)
Sara-Maria
Tue 31 Jan 2012 21:06
Nemlig, jag tyckar heller inte om mycke NH xD Jag är lite speciel ;)
Sara-Maria
Tue 31 Jan 2012 21:15
Präcis. Så länge man selv har det bra med hvad man gör är det ju fantastisk :) Vi är alle så forskellige.
Anonymous
Tue 31 Jan 2012 14:33
gud vad har hästen på mullen ?
musstage ? :O
musstage ? :O
125 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/501478184/