Wednesday 15 February 2012 photo 5/11
![]() ![]() ![]() |
Hehe en gammal sommar bild........
Hon som jag har stallet hos gillar inte när man rider med korta tyglar! Och varje gång jag rider så komenterar hon det jag jag måste rida med långa tyglar resten av passet.. alltså så får jag inte bestämma över MIN häst och MIN ridning. Jag är typ rädd för att säga ngt ifall att jag inte får ha kvar min häst där och måste sälja han. Pga att det inte finns något annat stall i närheten.
En liten ''story''
Detta hände igår..
Igår kväll var jag i stallet och skulle träna lite dressyr på banan. Jag hade precis ridit igång han och sånt som jag gör på medel långa tyglar. jag skulle korta tyglarna och börja att arbeta lite i kort trav. Jag rider inte på överdrivet korta tyglar eller något sådant men efter att jag hade ridit en liten stund så kommer hon och klagar! resten av passet fick jag rida med HELT långa tyglar..... Jag tävlar lite i både hoppning och dressyr och hur skulle det se ut om man kommer in på en tävling med långa tyglar?!
Min fråga: Skadar man hästen som hon säger om man rider med korta tyglar?
Hon säger att han får underhals om jag rider med långaa tyglar stämmer det?
Och vad ska jag göra!?
Hoppas att ni orkade att läsa :)
Annons
Camera info
Camera DSC-S700
Focal length 17 mm
Aperture f/4.8
Shutter 1/400 s
ISO 100
Comment the photo
hannadk
Tue 21 Feb 2012 23:34
Ni verkar ha olika synsätt på det hela, men det är svårt att avgöra ordentligt utan att a varit med. Du kan alltid lära dig något nytt från henne som du kan ta med dig i din ridning som göra att du utvecklas och blir bättre. Vad jag nog skulle göra är att be henne förklara sitt sätt att se på saken, samt fördelar/nackdelar med respektive sätt och liknande. Även gärna visa dig hur hon menar under kanske en lektion. Då när du känner dig öppen för nya tankesätt och kan ta till dig vad hon säger - sen kan du på egen hand avgöra vad du tycker låter vettigt och inte. Det är vad jag tycker att du ska göra, sen är det upp till dig. eftersom det ändå är din häst förstår jag om det är jobbigt n'r hon "lägger sig i", men antagligen finns det en anledning till det.
Jag tycker/tror inte att en häst går i bra form = bär upp sig mera på bakbenen än frambenen om den har ha ett stöd i munnen samtidigt. Har den ett stöd "långt fram" (om du förstår hur jag menar?) som den "ska" ha kontakt med - men samtidigt bära upp sig på bakbenen så ser inte JAG hur det går ihop sig. Jag tror hästen bär upp sig mer korrekt om den rids med långa/halvlånga tyglar utan ständig kontakt med munnen.
Sen har jag också hört att lanerna som bettet i de flesta fall ligger mot (beroende på bettyp också antar jag) är vassa/skarpa och ligger med endast ett tunt lager tandkött (var något mer också tror jag, men inget "tjockt") i munnen och när bettet ligger an där med ständig kontakt lär det göra ONT att ha ett tunt lager tandkött/vävnaD/vaddetnuär emellan de knivskarpa lanerna och bettet.
Jag tycker/tror inte att en häst går i bra form = bär upp sig mera på bakbenen än frambenen om den har ha ett stöd i munnen samtidigt. Har den ett stöd "långt fram" (om du förstår hur jag menar?) som den "ska" ha kontakt med - men samtidigt bära upp sig på bakbenen så ser inte JAG hur det går ihop sig. Jag tror hästen bär upp sig mer korrekt om den rids med långa/halvlånga tyglar utan ständig kontakt med munnen.
Sen har jag också hört att lanerna som bettet i de flesta fall ligger mot (beroende på bettyp också antar jag) är vassa/skarpa och ligger med endast ett tunt lager tandkött (var något mer också tror jag, men inget "tjockt") i munnen och när bettet ligger an där med ständig kontakt lär det göra ONT att ha ett tunt lager tandkött/vävnaD/vaddetnuär emellan de knivskarpa lanerna och bettet.
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u2/_u9/_u6/_u0/_u9/_u7/u2960970/1393529237_m_1.jpg)
Saaagaaa
Wed 22 Feb 2012 08:38
Okej jag rider på ett 2 delat tränsbett. Jag har ridit lektioner för henne innan men vi tränade bara på samma sak så jag slutade.. Ja andledningen är väll att vi har våra olika ridsett. När jag rider i skogen som jag gör ca 4 dagar i veckan så rider jag med långa tyglar så att hästen bara får sträcka ut, men när jag tränar så vill jag ha lite kortare tyglar. Jag har funderat på att köpa ett hackamore för och nackdelar?
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u3/_u0/_u0/_u0/_u0/_u0/u3000001/1322259812_m_1.jpg)
hannadk
Wed 22 Feb 2012 13:23
Knappt ridit på det själv så har inte direkt några personliga erfarenheter av det.
Jag tycker det är en fördel att det är bettlöst och det är väl det som jag vet haha x)
Det är väldigt skarpt vilket jag tycker är en nackdel. Det ger ett tryck i nacken när man
tar i tyglarna, så det är nog inte optimalt om man rider med korta tyglar större delen av tiden.
Det är i princip det jag vet xD
Jag tycker det är en fördel att det är bettlöst och det är väl det som jag vet haha x)
Det är väldigt skarpt vilket jag tycker är en nackdel. Det ger ett tryck i nacken när man
tar i tyglarna, så det är nog inte optimalt om man rider med korta tyglar större delen av tiden.
Det är i princip det jag vet xD
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u2/_u9/_u6/_u0/_u9/_u7/u2960970/1393529237_m_1.jpg)
Saaagaaa
Wed 22 Feb 2012 18:39
Asså om jag börjar att rida på hackamore så kommer jag ju inte att rida med korta tyglar. Hehe okej XD
.. -
Fri 17 Feb 2012 19:37
Nej det skadar inte. tycker att du borde strunta i vad den personen säger.. du måste ju få bestämma över din egen häst :o
Wiorek
Fri 17 Feb 2012 00:18
Skit i vad stallägaren säger. Om hon kommer och säger att du ska länga tyglarna så låtsas inte om henne. Om hon verkligen gör att du måste lyssna på vad hon säger så svarar du att du inte håller med om att man alltid ska ha långa tyglar. Om hon frågar varför så behöver du faktiskt inte svara för du betalar för att få ha din häst i stallet, inte för att hon ska ge sina åsikter.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 16 Feb 2012 20:04
Oj, helt sjukt alltså! Du bestämmer över din häst och inte hon! kan du kanske prata med henne eller så? Om att du tycker att du ska bestäma lite mer på "lektionerna".. ?
Man ska inte rida med långa tyglar en hel lektion.. eller om du vill kunna arbeta med hästen så blir det bäst med lite kortare som du säger :)
Och exakt, om du tävlar och kommer in på banan med långa tyglar så blir det lite knäppt.
Hoppas att du får hjälp med det här! :)
Man ska inte rida med långa tyglar en hel lektion.. eller om du vill kunna arbeta med hästen så blir det bäst med lite kortare som du säger :)
Och exakt, om du tävlar och kommer in på banan med långa tyglar så blir det lite knäppt.
Hoppas att du får hjälp med det här! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 16 Feb 2012 19:08
hon är helt sjuk! man gör inte sånt!! det är DIN häst inte HENNES och hon ska respektera dig o låta DIG göra vad du vill!
bry dig inte om vad hon säger.
bry dig inte om vad hon säger.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 16 Feb 2012 19:59
om han är ställd på volten gör du ju rätt. pröva med bettlöst träns det kan funka:)
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u3/_u0/_u0/_u0/_u0/_u0/u3000001/1322259812_m_1.jpg)
hannadk
Tue 21 Feb 2012 23:37
Om du har en remont kan du sätta tyglarna i ringarna!
Jag har själv aldrig gjort det så vet inte hur det funkar, har dock sett andra göra så! ;)
Jag har själv aldrig gjort det så vet inte hur det funkar, har dock sett andra göra så! ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u2/_u9/_u6/_u0/_u9/_u7/u2960970/1393529237_m_1.jpg)
Saaagaaa
Wed 22 Feb 2012 08:38
Har inte det :( Men jag funderar på att köpa ett hackamore för och nackdelar?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 16 Feb 2012 06:59
jag skulle be min stallägare seriöst o hålla käft om hon skulle komma o klaga på hur jag rider min häst, haha ah okej man får vara lite nogonlunda med hur man pratar med ägaren till sin hsts hem, men jag skulle iallafall ge henne svar på tal. och att det är jag som äger MIN häst och bestämmer precis HUR jag rider MIN häst :)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u2/_u9/_u6/_u0/_u9/_u7/u2960970/1393529237_m_1.jpg)
Saaagaaa
Thu 16 Feb 2012 15:58
Ja jag borde nog göra det men då kommer hon bara säga att jag förstör den och säga typ allt som är dåligt med att rida med korta tyglar. Jag får väll träna ute på en äng i skogen för att slippa henne XD
Cezzyh
Wed 15 Feb 2012 21:33
1/ Nu vet ju inte jag hur korta tyglar du har, men mångar har så jätte kort att hästen går och gapar och den har huvudet typ vid bogen =)
2/ Vet jag tyvärr inte =(
3/ Tycker du ska säga ifrån om du e obekväm, om du äger hästen så kan INTE hon bestämma!
Har du någon bild från sidan när du rider??
2/ Vet jag tyvärr inte =(
3/ Tycker du ska säga ifrån om du e obekväm, om du äger hästen så kan INTE hon bestämma!
Har du någon bild från sidan när du rider??
Toti
Wed 15 Feb 2012 21:02
Underhals får den om du Inte rider med långa tyglar och han kröker på nacken.
Tänker inte kommentera det andra för då kommer 5000 att hoppa på mig och säga att jag har fel.
Tänker inte kommentera det andra för då kommer 5000 att hoppa på mig och säga att jag har fel.
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u2/_u9/_u6/_u0/_u9/_u7/u2960970/1393529237_m_1.jpg)
Saaagaaa
Thu 16 Feb 2012 20:00
Näe! jag tror att jag ska rida med långa tyglar men kanske rida medd korta tyglar någon gång ibland när man ska träna på vissa saker. Får se om jag kan klara mig utan det sen... Men klarar man att rida på långa tyglar så kan man ju lika väl skita i att ha bett över huvudtaget! :/
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Thu 16 Feb 2012 20:09
Låter bra det där ju :)
Ja, det skulle jag mer än något vilja göra. Men har ingen egen häst att rida så kan så får inte göra det :(
Ja, det skulle jag mer än något vilja göra. Men har ingen egen häst att rida så kan så får inte göra det :(
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u2/_u9/_u6/_u0/_u9/_u7/u2960970/1393529237_m_1.jpg)
Saaagaaa
Thu 16 Feb 2012 20:19
Har du en sköthäst eller liknande? Om du har det så borde du väll få rida hur du vill när det är ''dina'' dagar =)
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Thu 16 Feb 2012 20:49
Har 2 sköthästar och en medryttarhäst.
En av sköthästarna står på ridskolan, den andra har jag som bara min, men hon är inte ridbar, och medryttarhästen kan jag ju inte heller rida som ja vill.
Ägaren som bestämmer det ju. Ägaren till medryttarhästen vill att vi ska rida så lika som möjligt för att det ska bli så lätt som möjligt för hästen att förstå
En av sköthästarna står på ridskolan, den andra har jag som bara min, men hon är inte ridbar, och medryttarhästen kan jag ju inte heller rida som ja vill.
Ägaren som bestämmer det ju. Ägaren till medryttarhästen vill att vi ska rida så lika som möjligt för att det ska bli så lätt som möjligt för hästen att förstå
![](http://cdn07.dayviews.com/40/_u1/_u4/_u1/_u7/_u1/_u0/u1417101/1315123668_m_1.jpg)
BuryMyHeart
Wed 15 Feb 2012 18:46
men asså vill hon att du ska rida på långa tyglar så han får underhals??
![](http://cdn07.dayviews.com/40/_u1/_u4/_u1/_u7/_u1/_u0/u1417101/1315123668_m_1.jpg)
BuryMyHeart
Wed 15 Feb 2012 18:54
jaha okej, missuppfattade texten lite xP ja dom kan ju få underhals om man arbetar dom i en inkorrekt form men om man rider på korta tyglar och hästen går i en avslappnad korrekt form så får dom inte det.
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u2/_u9/_u6/_u0/_u9/_u7/u2960970/1393529237_m_1.jpg)
Saaagaaa
Wed 15 Feb 2012 20:49
Ne jag håller på att lära han det så han går inte så stadigt än så länge :)
Hästen bär inte upp sig ordentligt, vilket den måste göra på hängande tyglar, df är hängande bäst, då den arbetar mer korrwkt (detta stämmer i många fall, dock inte alla):)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u2/_u9/_u6/_u0/_u9/_u7/u2960970/1393529237_m_1.jpg)
Saaagaaa
Wed 15 Feb 2012 18:41
Hehe xD Okey men hur kan hästen gå iform med huvudet där nere? någon gång måste man väll ha korta tyglar väll? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u2/_u8/_u9/_u3/u3228938/1401106112_m_1.jpg)
När den bygger muskler (tar såklart flera ååår) så kommer huvudet upp mer och mer, tillsammans med samlingen. Akademiska hästar använder magmusklerna för att bära upp sig dessutom, vilket inte dressyrhästar gör. Så nej, korta behövs egentligen aldrig, det är ryttarns kunskap som sätter gränser på hur fritt man kan rida :)
AlexanaForever
Wed 15 Feb 2012 17:41
en häst ska kunna jobba korrekt med långa tyglar. Men så rider man inte idag utan man har korta tyglar o ett någorlunda hårt tryck i munnen på hästen. Ett så kallat stöd. Men inte ska stallägaren bry sig om hur du rider? Hon ska inte bry sig om vad du ger hästen för mat, vad du har för ridstil etc. Vill du rida med korta tyglar så gör det. Bry dig inte om vad hon säger
Felicia Hedlund
Wed 15 Feb 2012 17:25
ja, han kan få underhals om man har korta tyglar. Sedan sänker han ju även ryggen. Men det är svårt att säga bara såhär utan lättare att se en bild :)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u8/_u3/_u2/_u0/_u4/u832041/1413311257_m_1.jpg)
Felicia Hedlund
Wed 15 Feb 2012 17:40
jo.... Man ska lära hästen att gå "i form" på långa tyglar.. :P
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u8/_u3/_u2/_u0/_u4/u832041/1413311257_m_1.jpg)
Felicia Hedlund
Wed 15 Feb 2012 17:52
du rider ju med sätet. Så egentligen spelar det ingen roll om du har hel långa tyglar.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 15 Feb 2012 17:55
olika detdär. man ska ju lära hästen ta stöd på tygeln, och då är det ju bra om det finns något stöd där :P vi har alla våra olika filosofier kring det :)
88 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/502033993/