Monday 20 February 2012 photo 19/20
![]() ![]() ![]() |
Många är också övertygade om att bettet är nödvändigt ur säkerhetssynpunkt, men efter att ha läst
alla forskningsresultat tror vi att det på längre sikt ger motsatt effekt, eftersom det medför så mycket
smärta. Olycksrisken borde bli betydligt större om hästen redan är på helspänn och har, eller är rädd
för att få, ont. Det är också bevisat att det inte går att använda ett bett utan att skada hästen, oavsett
om man har en "mjuk hand" eller inte.
Någonting som är väldigt vanligt är att man spänner fast en nosgrimma för att förhindra hästen från
att gapa, bita tag i eller lägga tungan över bettet. Det är tyvärr många som ignorerar dessa
försvarsmekanismer utan att tänka på varför de från början har uppstått. Dessa problem (som
resulterar i mindre kontroll över hästen) uppstår över huvud taget inte om man använder bettlöst
eftersom det då inte finns någonting för hästen att "ta ifrån" ryttaren, alltså bettet
Vi tycker att de negativa effekterna väger tyngre än att man kan
kontrollera hästen "som vanligt", och att man därför ska byta till bettlöst då man inte bara minskar
skaderisken utan också får större kontroll
Jag trodde inte att det kunde vara så intressant! Jag är helt klart för bettlösa alternativ och har alltid varit! Om du vill läsa hela så klicka på länken :)
Någonting som är väldigt vanligt är att man spänner fast en nosgrimma för att förhindra hästen från
att gapa, bita tag i eller lägga tungan över bettet. Det är tyvärr många som ignorerar dessa
försvarsmekanismer utan att tänka på varför de från början har uppstått. Dessa problem (som
resulterar i mindre kontroll över hästen) uppstår över huvud taget inte om man använder bettlöst
eftersom det då inte finns någonting för hästen att "ta ifrån" ryttaren, alltså bettet
Vi tycker att de negativa effekterna väger tyngre än att man kan
kontrollera hästen "som vanligt", och att man därför ska byta till bettlöst då man inte bara minskar
skaderisken utan också får större kontroll
Annons
Comment the photo
Fubar
Tue 21 Feb 2012 20:31
Jag är också för bettlöst, och vill att fler människor ska inse dess fördelar. Men jag tror inte detta är ett bra sätt att få människor intressrade! Du börjar med att förklara rakt på sak att de som inta har bettlöst gör fel, och även om det nu är så, så tappar folk intresset där och tar illa upp, därför vill de inte fortsätta läsa. Om du vill intressera människor så försök vara opartisk och se saken från flera synvinklar, låt människorna själva komma på vad som är bäst utan att trycka upp det under näsan på dem, så får du mycket bättre respons! :)
(hoppas du inser att jag försöker ge dig tipps och inte "klagar"!!)
(hoppas du inser att jag försöker ge dig tipps och inte "klagar"!!)
![](http://cdn08.dayviews.com/100/_u2/_u3/_u4/_u0/_u7/_u6/u2340762/1344095096_m_1.jpg)
Western-riding
Tue 21 Feb 2012 20:32
Har lagt upp bilden i många grupper är i denna jag fått "hat" kommentarer x) Jag kopierade dom meningar jag fastnade för i texten bara ;)
BuryMyHeart
Tue 21 Feb 2012 17:25
Tycker inte direkt det är en tillförlitlig källa eftersom den är skriven av ett par inte helt opartiska flickor som är lika gamla och har samma utbildning som mig
Lycal
Tue 21 Feb 2012 15:35
Right, är inte särskilt insatt på hästar men kan någon förklara för mig varför man vill använda bett, piskor och så vidare om man inte hatar djuret? Jag personligen skulle inte vilja få en metall/gummi-bit inkörd i munnen och sedan blivit petad i röven med en piska medans någon sitter på min rygg. Är totalt oinsatt på ämnet så förklara gärna..
moakampl
Tue 21 Feb 2012 14:27
Jag brukar rida med ett tredelat bett på vintern, men på våren/sommaren och hösten rider jag alltid bettlöst eller med grimma/halsring. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 11:15
Min häst trivs inte på bettlöst. Hon springer med huvudet uppe bland molnen och sticker.. Sen känner hon obehag av att galoppera med det då hon inte tro att jag är med.
PauSvan
Tue 21 Feb 2012 10:54
det finns dom hästar som faktiskt inte fungerar på bettlöst =) Min ena får totalpanik om jag sitter upp utan att han har bett i munnen för han vet inte hur han ska hantera det och det är konstigt. men annars är det bra att variera =)
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Tue 21 Feb 2012 11:29
Nae det är lite så jag känner =) Visst, han kan hänga på bettet han med men han gör det inte länge så det gäller att fånga upp honom igen. För han är inte perfekt! =P
jag testade bettlöst på honom för att jag ville ha variation och jag har inte andra bett på honom för han är känslig mot det. Han har sitt tredelade och sitt kandar som jag aldrig använder nu mera det är dom "tre" betten han kunnat ha. och det tredelade är specialgjort till honom med lite olika finesser på så det passar honom perfekt. Men nae, han ville ha sitt bett =) Han känner sig trygg på det med för han känner att jag har kontroll. jag är ingen fena på att rida på bettlöst och det var nog det som fuckade till det för honom =)
jag testade bettlöst på honom för att jag ville ha variation och jag har inte andra bett på honom för han är känslig mot det. Han har sitt tredelade och sitt kandar som jag aldrig använder nu mera det är dom "tre" betten han kunnat ha. och det tredelade är specialgjort till honom med lite olika finesser på så det passar honom perfekt. Men nae, han ville ha sitt bett =) Han känner sig trygg på det med för han känner att jag har kontroll. jag är ingen fena på att rida på bettlöst och det var nog det som fuckade till det för honom =)
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Tue 21 Feb 2012 11:33
Kan tänka mig det. ;) De är lite känsliga våra små djur XD
Själv var jag så nervös att om jag skulle kunna styra/stanna att jag blev spänd, så kombinerat fungerade asbra tills jag kunde övergå helt. :)
Du har inte försökt att köra kombinerat som man gör med kandar, fast bettlöst/ vanligt bett ist, om du skulle vilja ha variationen menar jag. För då får han ah sin trygghet med bettet fast du kanske bara använder det för att visa vad hjälpen du vill ge betyder =)
Själv var jag så nervös att om jag skulle kunna styra/stanna att jag blev spänd, så kombinerat fungerade asbra tills jag kunde övergå helt. :)
Du har inte försökt att köra kombinerat som man gör med kandar, fast bettlöst/ vanligt bett ist, om du skulle vilja ha variationen menar jag. För då får han ah sin trygghet med bettet fast du kanske bara använder det för att visa vad hjälpen du vill ge betyder =)
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Tue 21 Feb 2012 13:29
nae jag har inte testat det alls =) han hade bara kandar två gånger i veckan och på tävlingar. nu tävlas han inte mer så nu går han bara på sitt tredelade. men unghästen fungerar nog finfint på bettlöst! Men hon kanske ska flytta tillbaka till sin ägare snart så jag vill inte börja greja för mycket heller. Hon var hos oss på utbildning i dressyren och ja, man vetj u aldrig hur ägarna reagerar på att man helt plötsligt rider bettlöst på en frisk häst. Måna anser ju att man endast rider bettlöst om hästen har sår i munnen.
Men jag tycker att variation är bra, men det är ju inte min häst =)
Men jag tycker att variation är bra, men det är ju inte min häst =)
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Tue 21 Feb 2012 13:31
Aha, ja, det kan bli vääldigt känsligt för vissa om man börjar med det, så förstår det. :)
skywalkerellen
Tue 21 Feb 2012 08:29
Jag är också jättemkt för bettlöst och läst på flera ställen att hästen spänner sig med bettet i munnen = kan inte gå i en ärlig form, så jag vill inget hellre än att rida på bettlöst, men ägaren till hästen jag rider vill ha bett på honom eftersom han är lättare att få att kröka på nacken, dock ser jag ingen större skillnad på bakbenen..jag rider alltid han bettlöst, men rider hon först så tar hon bett och då rider jag efter henne, med bettet. Men bettlöst is the shit! ;)
Toti
Mon 20 Feb 2012 23:40
Fullkomligt rätt!
Vill inget annat än att rida bettlöst men har dock ingen häst att göra det på.
Men ja.. den där texten säger i princip exakt vad jag tycker. Artickeln är awesome!
Vill inget annat än att rida bettlöst men har dock ingen häst att göra det på.
Men ja.. den där texten säger i princip exakt vad jag tycker. Artickeln är awesome!
![](http://cdn08.dayviews.com/100/_u2/_u3/_u4/_u0/_u7/_u6/u2340762/1344095096_m_1.jpg)
Western-riding
Mon 20 Feb 2012 23:43
Vad roligt att folk håller med mig! Trodde jag skulle få massa hat kommentarer... Vill rida bettlöst men får inte det på min pålle :(
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Mon 20 Feb 2012 23:45
Jomen precis. Folk vägrar ju inse fakta som gör livet jobbigare för dem.
Tycker det är viktigt att kommentera att man verkligen är med personen i sånna här lägen, för tror oxå på att det kommer komma hat-kommentarer :(
Tycker det är viktigt att kommentera att man verkligen är med personen i sånna här lägen, för tror oxå på att det kommer komma hat-kommentarer :(
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 20 Feb 2012 23:39
det där med nosgrimman : jag använder inte nogrimma , eller bara ibland men spänner den inte hårt då.
det där med bettet " min " häst funkar inte på bettlöst Det är inte alla hästar som gör det !
det där med bettet " min " häst funkar inte på bettlöst Det är inte alla hästar som gör det !
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 11:30
Är det vetenskapligt bevisat så kanske du borde fundera över det? Förlåt, men jag avskyr människor som inte kan fundera på att ändra åsikter! Det tar tid för hästen att lära sig nya signaler och om han inte går rätt utan bett kanske ni ska tänka om och lära igenom allt från grunden? Jag anser att hästen ska kunna bära upp sig i första hand innan man ens sitter upp på den.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 11:46
han är 18 år och tror inte att hans ägare uppskattar att jag rider in honom igen.
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u3/_u0/_u0/_u0/_u0/_u0/u3000001/1322259812_m_1.jpg)
hannadk
Fri 24 Feb 2012 16:29
Eftersom det inte är din häst kanske du inte har möjlighet att testa bettlöst MEN du kan fortfarande tycka det är fel med bett.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 20 Feb 2012 23:33
Äntligen någon som tycker precis likadant :) Väldigt klok iakttagelse! Vet många hästar som slutat dra/sticka/vara starka när man slutat med bettet.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 20 Feb 2012 23:39
Samma här! Innan jag fick börja rida ville jag bara rida utan träns och sadel, men sen blev man tyvärr introducerad i engelska ridvärlden och gjorde som de sa... Ångrar mycketr av det för det sitter i ryggmärgen än idag vissa saker :/
![](http://cdn08.dayviews.com/100/_u2/_u3/_u4/_u0/_u7/_u6/u2340762/1344095096_m_1.jpg)
Western-riding
Mon 20 Feb 2012 23:41
Samma här ;( Det märks väldigt väl på mina föräldrar, har nyss börjat rida western och dom försöker förgäves få tillbaka mig till dressyr för att dom är vana vid det...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 11:31
Argh, känner igen det där -.- Tyvärr har jag ingen egen häst eller medryttarhäst så det känns fel att komma med sånna här uttalanden, men jag avskyr både bett, sporrar spön you name it, av anledning hur människor ofta behandlar det..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 20 Feb 2012 23:31
+1 håller med! jag gillar också bettlöst, jag brukar ju rida i halsring ibland utan de också. Men sen så använder jag och stångbett fast då har jag kapson så jag inte ska använda bettet utan att den bara ligger i munnen. De tycker jag är okej iaf :) men helst så föredrar jag också bettlöst :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 20 Feb 2012 23:42
Jaha så de är inte din häst? Meh vadå?! vafan! hack är då fan mycket bättre :) de är bara såna som bara kör på de klassiska och inte vågar gå ut garderoben och våga försöka! våga testa något nytt! så vill jag bara säga till denna andra person haha :P
![](http://cdn08.dayviews.com/100/_u2/_u3/_u4/_u0/_u7/_u6/u2340762/1344095096_m_1.jpg)
Western-riding
Mon 20 Feb 2012 23:49
Jag äger hästen tillsammans med en engelsk ridande tjej-
Precis! Man vågar inte folk är rädda för att bli dömda fel! Du kan snacka med henne om du vill, hon ha dv ;)
Precis! Man vågar inte folk är rädda för att bli dömda fel! Du kan snacka med henne om du vill, hon ha dv ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 15:27
Ok, det jag har läst handlar i vilket fall om att bettet skadar hur som, men eftersom jag inte hittar artikeln igen så är det skit samma.
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Tue 21 Feb 2012 15:36
"Med tanke på platsbristen är det följaktligen bättre med ett tunnare betsel än ett tjockare."
http://www.djurtandvardskliniken.se/
Citat om varför man inte ska ha för tjocka bett.
Sen är ju projektarbetet länkat upp under bilden...
http://www.djurtandvardskliniken.se/
Citat om varför man inte ska ha för tjocka bett.
Sen är ju projektarbetet länkat upp under bilden...
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Tue 21 Feb 2012 15:39
http://lamiamichelle.blogg.se/2010/january/bett-och-deras-tillpassning.html
Här är en intressant text om bett och dess tillpassning :)
Här är en intressant text om bett och dess tillpassning :)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Tue 21 Feb 2012 17:53
Skulle jag stoppa in ett 2 cm tjockt bett i munnen på min hade han inte kunnat stänga munnen. Han har nästlintill ingen gom, så jag föredrar smala bett :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 20 Feb 2012 23:28
finns de som inte kan ha bettlöst
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 11:36
ClownFish: Då kan jag förstå varför han inte vill ha det. Men det är också en rätt ovanlig situation. Hästen kan inte bryta nosryggen pga ett hackamore, däremot nosbenet som består av brosk. Det krävs enorma kraften för att knäcka nosryggen. Det kan du inte få upp med ett bettlöst träns.
ProjektD: Blir han irriterad av en vanlig grimma? Kan ju vara något från hans förflutna som gör att han inte klarar av att känna trycket där.
ProjektD: Blir han irriterad av en vanlig grimma? Kan ju vara något från hans förflutna som gör att han inte klarar av att känna trycket där.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 12:52
Men han har brytit det när han gick om kull och trampade på tyglarna, dock var detta när han stod på ridskolan
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 12:56
Men han kan fortfarande inte ha brutit nosRYGGEN utan i så fall nosBROSKET som sitter längre ner och som sagt består av brosk. Den kan inte ha brutit det genom att ha trampat på tyglarna, det är fysiskt omöjligt.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Feb 2012 14:08
Alex: Han störs ej av att ledas i grimma. Men jag är rätt säker på att han inte skulle trivas i att ridas i den, hur märkligt det än må låta. Han är oerhört känslig och kräsen när det gäller vissa saker.. Så jag har valt att ge upp tanken om att kunna rida honom bettlöst.
Kan tillägga att även fast han ridits med bett hela sitt 19-åriga liv så fick han beröm för sin väldigt fina mun av en veterinär som är oerhört kompetent när det gäller hästmunnar och tänder. Så jag känner inte att jag behöver ha dåligt samvete för att jag fortsätter rida honom på bett.
Kan tillägga att även fast han ridits med bett hela sitt 19-åriga liv så fick han beröm för sin väldigt fina mun av en veterinär som är oerhört kompetent när det gäller hästmunnar och tänder. Så jag känner inte att jag behöver ha dåligt samvete för att jag fortsätter rida honom på bett.
104 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/502236090/