Thursday 23 February 2012 photo 12/23
![]() ![]() ![]() |
Är det bara jag som tycker folk fått repgrimmor bakom foten?
läste på en blogg innan där en tjej som NH tränar påstod att en repgrimma är den snällaste grimman man kan ha.. jag menar vah?!
det är helt fel.
en repgrimma kom till på så vis för att handskas med starkare o unga hästar varför är då en repgrimma mer hård än en vanlig grimma?
jo för en repgrimma ger fler signaler än en vanlig grimma.
Jag tränar min häst från marken i repgrimma för att han ska förstå signaler o liknande.
Men kan inte förstå varför folk väljer att ha en rep grimma i hagen, stallet, boxen eller överhuvudtaget i tron att den är det snällaste som finns?
För de är helt bakom flötet.
den är super bra att rida i och trick träna men fan inte mild. den ger ju signaler och viss tryck hela tiden.
Så att ha den på hela tiden kan ju inte heller vara bra? eller är de jag som är helt efterbliven?
Annons
Camera info
Camera NIKON D60
Focal length 52 mm
Aperture f/7.1
Shutter 1/200 s
ISO 100
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 20:23
En repgrimma kom INTE pås för att den skulle vara skarp. Från början var repgrimman ett sorts hackamore som man red med, men sedan utvecklades grimman till indianhacket och så var man utan grimman ett tag. Sedan började man använda den igen, fast från marken, så hästen skulle känna domdär yttepytte små signalerna i den. Men när man inte tar i repgrimman, känner inte ens hästen att den använder den, och den blir fri från tvånget, tror den i alla fall.
Men att ha en repgrimma i hage, box eller ens binda upp en häst i repgrimma(om det inte är en såndär tjock dålig grimma) är bara "fel" och sjukt onödigt. Samma som att binda upp hästen i bettringen nästan.
En repgrimma ger absolut inte tryck hela tiden, den känns inte, om man inte har ett vääääääldigt6 tungt grimmskaft som man håller på och vevar med, och varför göra det, om man inte tränar lixom?
Men att ha en repgrimma i hage, box eller ens binda upp en häst i repgrimma(om det inte är en såndär tjock dålig grimma) är bara "fel" och sjukt onödigt. Samma som att binda upp hästen i bettringen nästan.
En repgrimma ger absolut inte tryck hela tiden, den känns inte, om man inte har ett vääääääldigt6 tungt grimmskaft som man håller på och vevar med, och varför göra det, om man inte tränar lixom?
PauSvan
Fri 24 Feb 2012 22:12
Repgrimmor är riktigt skarpa för att hästen ska lyssna till minsta tryck.. inget man har hela tiden.. :-( synd att vissa tror det!! Dock tränar jag mina i träns och de är lösa :-)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 26 Feb 2012 16:07
jo de är riktigt synd att vissa människor tror att den är mild, därför jag tog upp detta eftersom att de är många som faktiskt inte vet hur den egentligen påverkar hästen.
jag tränar min i repgrimma o han funkar super bra i de, annars har han en tendens att dra iväg med mig så övar med att få honom att lyda mig ist för att driva med mig
jag tränar min i repgrimma o han funkar super bra i de, annars har han en tendens att dra iväg med mig så övar med att få honom att lyda mig ist för att driva med mig
Toti
Fri 24 Feb 2012 21:10
Aldrig hört/sett något som haft det hela tiden :O
Jag använder det när ja är ute och går/lekar/liknande.
Jag använder det när ja är ute och går/lekar/liknande.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 26 Feb 2012 16:08
precis då man ska använda dem. tyvärr har många runt om kring mig detta på dygnet runt på sina hästar, en del här har till och med kommenterat att de har det. mina grannar har det på sina hästar o vägrar lyssna när man säger att de inte är att rekommendera att de har de
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 24 Feb 2012 19:26
Jag tror du missförstår principen med att ha en repgrimma överhuvudtaget. Först och främst kan all typ av utrustning påverka en kommunikation häst och människa emellan negativt om man inte hanterar det rätt.
En repgrimma är rörligare och formar sig efter dom tryck/signaler du ger ut och mycket snabbare/tydligare än en vanlig nylon/lädergrimma. Du behöver inte använda lika mycket styrka i sina signaler. Om du använder en repgrimma måste du tänka efter om vad du vill. Om du använder en repgrimma vill du uppenbarligen få din häst att lyssna till minimala signaler, vilket du kan lyckas med om du lär dig hantera repgrimman anpassad efter hästen.
Fixar man det ska man väl absolut få använda den när man vill? Om det funkar finns det ingen anledning att sluta.
En repgrimma är rörligare och formar sig efter dom tryck/signaler du ger ut och mycket snabbare/tydligare än en vanlig nylon/lädergrimma. Du behöver inte använda lika mycket styrka i sina signaler. Om du använder en repgrimma måste du tänka efter om vad du vill. Om du använder en repgrimma vill du uppenbarligen få din häst att lyssna till minimala signaler, vilket du kan lyckas med om du lär dig hantera repgrimman anpassad efter hästen.
Fixar man det ska man väl absolut få använda den när man vill? Om det funkar finns det ingen anledning att sluta.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 25 Feb 2012 00:11
Ja, eftersom hon skriver en text som man som läsare ska utgå ifrån är det väl ganska viktigt att den är välskriven så att mottagarna vet hur dom ska uppfatta den på bästa sätt.
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Sat 25 Feb 2012 00:39
Ja det håller jag med om men jag tycker att hon lyckades få fram sitt budskap klart och tydligt. Menmen, alla uppfattar vi saker olika
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 26 Feb 2012 16:13
ursäktar att jag inte var tydlig nog i min text för dig, men jag har vissa problem med att nå fram med mina budskap i text.
jag tycker att man inte ska ha repgrimma på i hagen eller i hanteringen för att fastnar hästen går hästen sönder föra grimman. detta är min åsikt o jag har rätt att yttra mig om de precis som alla andra tar sina åsikter för givet.
jag tycker att man inte ska ha repgrimma på i hagen eller i hanteringen för att fastnar hästen går hästen sönder föra grimman. detta är min åsikt o jag har rätt att yttra mig om de precis som alla andra tar sina åsikter för givet.
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Sun 26 Feb 2012 17:26
Jag har alltid gillar repgrimmor men sedan min kompis häst fick brännsår efter repgrimma så använder jag bara vanliga :-)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 24 Feb 2012 18:15
Är det många människor som beter sig såhär? Det har jag helt missat :) Alla jag hör om är medvetna om att repgrimman är skarpare än en vanlig grimma, och att man absolut inte binder upp hästar i den, har den på i hagen osv. Jag bara funderar lite på det där om det du läste på bloggen. Var det just ordet snällaste hon använde? För hon kanske menade att den är snäll i den bemärkelsen att den ger tydliga signaler till hästen? Vill inte uttala mig för mycket dock då jag inte har läst helheten, men tanken slog mig... :)
Sfut
Thu 23 Feb 2012 21:06
Njaa, Jag har svårt att tro att den vanliga grimman kom till före repgrimman. Repgrimman är betydligt enklare i sin konstruktion och jag skulle tro att den är betydligt äldre än den vanliga grimman. Resten kan jag hålla med om..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 23 Feb 2012 21:39
jo den är äldre, men man har ju kommit på att den oxå är skarpare än den som dagligen används av hästägare. så långt har jag oxå tänkt :P men tog det från en annans synvinkel bara
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 23 Feb 2012 20:45
Snälla grimmor, dog lite lätt x)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 23 Feb 2012 20:19
Att inte ha dem på i onödan kan jag hålla med om. Har ju själv en häst som tenderar att fastna i allt som går (och inte går) att fastna i, och i de lägena är det kanon att ha en grimma som släpper i spännet när det blir för mycket tryck i den. Har definitivt underlättat i många lägen. Repgrimma däremot är ju rejält starkt i materialet och saknar ju spänne som kan gå sönder, så att ha den på i hage och box när hästen är utan uppsikt kan jag tycka är lite sådär... Vid arbete gör man ju som man vill, men just i situationer där det är en fördel om grimman går sönder om hästen skulle fastna tycker jag personligen inte att det är någe vidare smart med repgrimma...
Som sagt, det är ju snäppet skarpare än vanlig grimma med, så det låter som sagt lite halvkonstigt med hela resonemanget.
Som sagt, det är ju snäppet skarpare än vanlig grimma med, så det låter som sagt lite halvkonstigt med hela resonemanget.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 23 Feb 2012 21:38
håller helt med dig. min hästs hages kompis fastnar i allt o han har lyckats tappa grimman pga de flera gånger, skulle han gå med repgrimma skulle han var sönder flådd i ansiktet eftersom han gärna grips av panik. hästar är som sagt flykt djur, fastnar dem försöker de ta sig loss med panik oavsätt smärtan. tycker att man inte tänker ordentligt om man väljer att ha den på utan uppsikt
Jahualove
Thu 23 Feb 2012 19:34
Jag har repgrimma på nästan hela tiden!
jag tycker att dom är bra och själv så trivs min häst i sådana :)
jag tycker att dom är bra och själv så trivs min häst i sådana :)
![](http://cdn08.dayviews.com/96/_u3/_u2/_u4/_u8/_u2/_u8/u3248285/1321211494_m_1.jpg)
Jahualove
Thu 23 Feb 2012 22:04
jo men jag vill inte se så stort på det..
Så e det, lixom ramlar man av.. so what? sätt dig upp förfan..
om hästen gör illa sig.. kolla på det, ge den hjälp om så behövs, annars så läker det själv.. thats it :)
Man får ta det som det kommer, men självklart vill man inte se sin häst skadad..
Så e det, lixom ramlar man av.. so what? sätt dig upp förfan..
om hästen gör illa sig.. kolla på det, ge den hjälp om så behövs, annars så läker det själv.. thats it :)
Man får ta det som det kommer, men självklart vill man inte se sin häst skadad..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 23 Feb 2012 22:13
ändå bra att du vet om det. tycker fortfarande att var och en gör som den själv vill, men min åsikt är fortfarande att en repgrimma är till för att träna i inte att ha i hagen. ser det lite som att låta hästen gå i tränset i hagen typ
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 24 Feb 2012 19:30
@Jahualove ; om repgrimman nu är en osäker faktor, så bidrar det till att er hage inte är 100% "gjord av säkerhet".
![](http://cdn08.dayviews.com/96/_u3/_u2/_u4/_u8/_u2/_u8/u3248285/1321211494_m_1.jpg)
Jahualove
Fri 24 Feb 2012 21:25
nej, inte av 100% men de har alltid gått i dem grimmorna..
Inget kan vara riktigt säkert!..ingenting..
Nu tar gjärna in tips men jag kommer inte ändra på det..^^
Inget kan vara riktigt säkert!..ingenting..
Nu tar gjärna in tips men jag kommer inte ändra på det..^^
Asfaloth
Thu 23 Feb 2012 19:23
Men det ger ju inte något tryck utan en människa i bilden, och har man mjukt rep som inte skaver ser jag ingen skillnad på att ha vanlig eller repgrimma i hagen...
Låter löjligt att folk ens skulle göra en stor deal av olika grimmor.
Låter löjligt att folk ens skulle göra en stor deal av olika grimmor.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 23 Feb 2012 21:33
skillnaden är att en repgrimma är gjord för styrka. tänk dig att hästen fastnar i hagen. vad tror du händer? att grimman går sönder eller att hästen sliter sönder sig totalt i ansiktet? jag har set detta ske, tro mig de är ingen vacker syn o deffenetivt dramatiskt för hästen. grimman går nämligen inte sönder.
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u9/_u7/_u1/u59714/1379534677_m_1.jpg)
Asfaloth
Thu 23 Feb 2012 22:45
Jag har då sett hästar fastna med vanliga grimmor också, och de gick inte sönder.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 24 Feb 2012 13:25
skillnaden är att en vanlig grimma ska gå sönder om de fastnar och grips av panik men en repgrimma är 10 gånger starkare just för att den bara består av rep
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 23 Feb 2012 19:10
Man ska ju verkligen inte ha den i hagen eller boxen, eller binda upp i den ? Men jag håller med dom det andra, jag använder inte själv repgrimma :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 23 Feb 2012 19:14
nä jag tycker repgrimmor är bra men skulle aldrig få för mig att släppa ut min häst med den i hagen :O den är så stark att om hästen fastnar kan den ju flå sönder hela ansiktet i paniken. att man rider i dem eller tränar i de säger jag inget om men de är ingen vidare smart människa som binder upp hästen med en eller låter den gå i den i box o hage
45 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/502331111/