Tuesday 28 February 2012 photo 5/15
![]() ![]() ![]() |
Något som jag inte förstår, och stör mig på, är när vissa människor blir helt hysteriska ifall en häst går kanske 10 grader under lod när den gå i form.
Som att alla hästar ser PRECIS likadana ut i skelett och leder och ALLA lider av att böja in nosen liiiite förmycket. Rollkur är en sak, då har ryttaren tagit upp huvudet så de trycks mot halsen. Om hästen går i rollkur av sig själv(ja vissa gör faktiskt det) tycker jag man ska lösa problemet så fort som möjligt för just rollkur är verkligen inte bra för hästens kropp. Men går hästen bara liiite under lod så går den tydligen i "fejkform" och "ryttaren tryckt och sågat ner den". Går hästen under lodlinjen brukar OFTAST formen inte vara ärlig, men dör hästen ifall den kröker lite på nacken, utan bra undertramp? Det är ju inte det som man som ryttare strävar efter, men ingen panik ifall hästen kanske vill gå så av sig själv ibland.
Hästen på bilden skakar inte på huvudet, den går i form, i hagen, av sig själv, under lod, som den själv valt. Klart inte hästen går runt så hela tiden, utan bara vissa steg då vi gick förbi och hon ville visa upp sig. Här är det ingen ryttare som fått den gå under lod, det har den valt helt av sig själv.
Hästar har inget naturligt beteénde som gör att en varningsklocka ringer varje gång nosen är mer än 1 cm "fel"riktad.
Vissa hästar vill gå lite under lod, andra är duktiga och inte gör det. Men det är inget fel, och skadar ej hästen sålänge det inte är allvarligt och långsiktigt.
Annons
Camera info
Camera EX-H20G
Focal length 26 mm
Aperture f/4.6
Shutter 1/250 s
ISO 80
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 3 Mar 2012 10:21
Jag tycker gummiband t.ex. kan vara bra på hästar som kan gå i form men glömt hur man böjer på nacken. Men då inte hårt, utan bara så den hindrar hästen från att ta upp huvudet
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 2 Mar 2012 21:17
håller med, men den ska fortfarande trampa under sig. annars kallas de inte form :p
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 2 Mar 2012 21:24
Såklart de ska trampa under sig, men om de gör det, gör det ju absolut ingenting om den går liite under lod :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 2 Mar 2012 23:07
nej precis, "Min" ponny går litelite bakom lod också och folk stör sig som faaan på det >.<
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 3 Mar 2012 10:27
Pippi har ju inte bett heller, och det tyder ju också ennu mer på att det inte är du som sätter henne där, för utan bett går inte att tvinga även om man skulle vilja.
.. -
Fri 2 Mar 2012 20:19
håller med. Jag brukar få hä fram händerna för våran b-ponny går lätt lite bakom, men hon dör ju inte för det. På väldigt månda bilder går hon för mycket under lod, men tyglarna glappar för jag länger på dom s¨å hon kan få fram huvudet, vilket hon oftast inte gör. Det är ju olika från häst till häst, ingenting ryttarna oftast gör medvetet direkt xd Det kan ju också vara ganska svårt att se uppifrån hästen x)
Multitaskwhore
Tue 28 Feb 2012 19:42
Att den böjer lite för mycket på nacken är bättre än om den drar upp huvudet, för då sänker den ryggen och drar undan musklerna så att man sitter på skelettet, vilket man inte vill, sen är det bättre att den går i form, men det är ett steg på vägen! Bra!
Toti
Tue 28 Feb 2012 18:19
Håller inte med..
Räcker med att man kollar världscupen.
Undertrampet glömde man för flera år sedan där och nosen är i /bakom lod.
Inget att sträva efter IMO.
Räcker med att man kollar världscupen.
Undertrampet glömde man för flera år sedan där och nosen är i /bakom lod.
Inget att sträva efter IMO.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 18:37
Ingenting man behöver sträva efter såklart inte, men vad gör det ifall nosen går lite under lod? Vem har bestämt hur det ska vara egentligen? Kan man ens bestämma att ALLA hästar mår dåligt av att gå under lod?
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Tue 28 Feb 2012 18:43
Om den gör det, så är det av helt fri vilja, alltså, ingen munkontakt. Men försöker driva fram nosen då, enligt 'min lära' är det skadligt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 18:47
Bakom hand och bakom lod är två olika saker, det var dem jag försökte separera i min text :) Man kan ha kontakt på tygel och endå inte tvinga hästen att böja på nacken
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Tue 28 Feb 2012 18:49
Det har jag mkt svårt att se^^
Självklart behöver hästens inte kröka på nacken för att man håller i den. Men vad skjutton är vitsen med att hålla i den?
Förstår inte varför man ska 'rida med handbromsen i'
Självklart behöver hästens inte kröka på nacken för att man håller i den. Men vad skjutton är vitsen med att hålla i den?
Förstår inte varför man ska 'rida med handbromsen i'
Julii
Tue 28 Feb 2012 15:27
Jag håller med, jag rider en häst som går bakom lod bara man tar kontakt i tyglarna och rider seriöst och det jobbar vi ju med men han mår inte dåligt av det och han väljer ju att gå så eftersom man bara tar kontakt i tyglarna, vi sliter eller drar ingenting alls utan bara håller i. Och han blir ju bättre och bättre men det är ju inte som att vi tvingar ner honom så, man kan ju inte döma nånting efter bara en bild, eller flera heller för den delen.
a
Tue 28 Feb 2012 14:59
min medryttarhäst går bakom lod såfort man tar i tyglarna, så då har jag ju fullt upp med att försöka få fram näsan på honom men inte alltid så lätt då han krullar ihop sig självmant också. men han arbetar ju upp massor av muskler oavsett om han går lite bakom lod eller om han går korrekt och han TRIVS så. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 16:07
Krulla ihop är att gå bakom hand, jag menar ifall mulen är lite under lodplanet, men att hästen kan jobba bra för det :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 13:29
En häst "går inte i form" när den står still i hagen. Hästen på bilden kröker på nacken. En häst går i form när den arbetar genom kroppen - när den lyfter ryggen och trampar under sig. Vart huvudet sen befinner sig har minst betydelse. En häst kan gå i en öppnare form och fortfarande arbeta bra likväl som den kan gå bakom lodplan och fortfarande arbeta bra. Huvudets placering handlar oftast om hur stark hästen är. En häst som inte riktigt har styrkan hamnar lätt bakom. Viktigt att känna till är att en häst bakom hand inte är samma sak som en häst bakom lodplan.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 14:29
Jag tog bilden stillastående ja, men den skrittade och travade runt i form, med undertramp och allt. Det är ju rätt ovanligt men denna gjorde det.
Ja såklart är det ju olika saker att gå bakom hand och gå bakom lod, och det var det jag ville klargöra. Att bara för att den går under lod behöver det inte vara dåligt, bakom hand är en annan sak, och Det är dåligt.
Ja såklart är det ju olika saker att gå bakom hand och gå bakom lod, och det var det jag ville klargöra. Att bara för att den går under lod behöver det inte vara dåligt, bakom hand är en annan sak, och Det är dåligt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 13:18
anser man inte kan bedöma på bilder & filmer vad som är rätt och fel, man ska se hästen irl, osadlad, otäckad och rubbet, se och känna hur just "min" häst känns, hur ligger musklerna? hur är skelettet? hur är DENNA hästen byggd? är han kraftig eller smäcker? allt sådant. Jag har alltid till vana att känna över hästen före & efter varje träningspass för att enkelt, snabbt och smidigt upptäcka muskelspänningar osv osv INNAN det går för långt samt att man då lättare kan jobba hästen mer korrekt om man lär känna den ordentligt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 13:23
Det är dressyrdomare och andra som "bestämt" vad som är rätt och fel när hästen går i form. Men det är ingen som kan bestämma över hästens kropp individuellt och vad som är skönast för just den hästen
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 28 Feb 2012 13:27
jo jag vet :P man kan säga på ett ungefär hur hästen ser ut när dem arbetar, många större, mer erfarna dommare kan se skillnad på hur varje häst arbetar ordentligt osv osv. Avskyr folk som går på för att tracka en hela tiden, folk har inte förstått sig på ögonblicks bilder eller "dålig dag"
25 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/502512781/