Sunday 4 March 2012 photo 18/20
|
Hur får jag honom att sluta!?
Hästen är beroende av att bocka av folk!
Visst, det ser inte så högt ut på bild. Men vänta tills ni sitter där.
Iaf, Han bockar när man använder spöt, tvingar honom till något jobbigt/tråkigt, när man jagar upp honom osv.
Nästan alltid så bockar han när jag börjar galoppera. Detta är INTE glädje språng. Han tycker bara det är jobbigt.
Oftast gör han så att han galopperar normalt 1-2 galoppsprång, sedan tvänitar han och bockar. (som den nedre bildserien)
efter han har stannat och bockat så kan man inte ryta till och fatta galopp igen direkt eller backa honom sirekt eller liknande. utan då måste man vänta en stund och efter ett tag fatta galopp igen/ börja trava/ backa osv.
Hur ska jag få honom att sluta bocka?
Annons
Comment the photo
ILoveAlextin
Sun 22 Apr 2012 14:51
Knäpp på en longerings lina och tvinga fram galopp. galoppera några varv så att han kommer igång och låt honom bocka tills han galopperar 1-2 varv och beröm. Byt varv och göra samma sak där. Beröm när han går rent! Gör så här fler tal gånger så han får upp ''muskler'' för galoppen och så det bli naturligt. Sedan kan du använda hjälptyglar för att endast söka sig neråt INTE mer för att ytligare fått upp musklerna innan du sätter dig på och försöker igen. ( hjälptyglar börjar du med när han går RENT ) Tömkörning är även med effektivt. På ryggen arbeta då endast i trav och skritt gör nya övningar hela tiden, Öppna, sluta skänkelvikning. Aktiver hjärnan hela tiden. Det räcker med volter, men tänk på att variera.
Felicia Hedlund
Sun 22 Apr 2012 19:33
Nej, alltså han bockar bara när man rider. Fast ahn har inte gjort det på evigheter. Så det är typ borta nu :)
Hjälptyglar? never in your life. :P
Hjälptyglar? never in your life. :P
ILoveAlextin
Sun 22 Apr 2012 20:47
Du gör som du själv vill xD jag såg det som möjligtvis muskel fattig och orkar inte, efter som han gjorde det i arbetet. Att longera med smått inspänga gummisnoddar är inget fel. Vi en häst som är något muskelfattig hjälper det ryggmusklerna om man gör på rätt sätt.
Carolina Gustavsson
Tue 10 Apr 2012 14:19
kan vara så att han har ont! ta veterinär eller kiropraktor! en häst gör inte det för att vara dum.. den visar något tydligt med att den inte gillar rörelsen - att det kan göra ont!
Felicia Hedlund
Tue 10 Apr 2012 17:23
ja, okej!
Men det lustiga är att han gjort såhär i hela sitt liv. Och gått igenom alla vetrinärbesiktningar och liknande...
Men det lustiga är att han gjort såhär i hela sitt liv. Och gått igenom alla vetrinärbesiktningar och liknande...
Carolina Gustavsson
Tue 10 Apr 2012 18:18
ungefär så.. :o gå igenom då isf massagekurer och kiroprakor, fråga iaf vad som har isf gjort det till ett problem!
Anonymous
Sat 24 Mar 2012 16:01
Kör markenträning för att få till ledarskapet! Har du kollart rygg och mun? Kan ju vara någonting där.
Hade det varit mig han bockat med hade jag blivit förbannad och sagt ifrån! Iallafall om det upprepas och om han bara är "tjurig".
Antingen genom att driva honom ännu mer frammåt eller så hade jag dragit nödstoppet! :)
Hade det varit mig han bockat med hade jag blivit förbannad och sagt ifrån! Iallafall om det upprepas och om han bara är "tjurig".
Antingen genom att driva honom ännu mer frammåt eller så hade jag dragit nödstoppet! :)
Felicia Hedlund
Sat 24 Mar 2012 21:23
okej, tack så mycket.
han har inte ont då han har hållt på såhär i hela sitt liv i princip. Desstu mer jag säger ifrån desstu oftare bockare han.
han har inte ont då han har hållt på såhär i hela sitt liv i princip. Desstu mer jag säger ifrån desstu oftare bockare han.
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 12:37
Han kanske bara är allmänt tjurig så fort han blir trött! :p
Rainbowdiarrhea
Thu 15 Mar 2012 19:01
Han kanske är rädd för spöt helt enkelt ? Och att tvinga en häst till något är väl inte ens okej ? Det ska väl vara roligt att jobba, jag skulle också strejka om jag vart tvingad att göra något som är jobbigt och tråkigt! Och varför i helvete skulle man jaga upp en häst ?? Hah ?
Rainbowdiarrhea
Thu 15 Mar 2012 21:54
Du tog upp att han bockar när man använder spö så då antog jag ju att du gjorde det :S :P Nej det klart jag inte vet vad ni gått igenom, men eftersom han förmodligen inte litar på dig eftersom han gör som han gör, så kan det behövas tänkte jag.
Felicia Hedlund
Fri 16 Mar 2012 15:12
Jag har ju anvnt spö tidigare. Men anvnder det inte det nu då han har blivit brstraffad med det.
Så du menar bara för att han bockar så betyder det att han inte litar på mig? löjligt..
Så du menar bara för att han bockar så betyder det att han inte litar på mig? löjligt..
Rainbowdiarrhea
Fri 16 Mar 2012 15:52
Varför har du använt spö tidigare om han blivit straffad med det ?? Hum.. Ja det kan vara en anledning till varför han inte vill ha dig på ryggen, om han nu inte har ont nånstans förstås.
Felicia Hedlund
Fri 16 Mar 2012 19:26
Såhär är det.
Jag red honom i 1 år själv. Då hade han väldigt mycket respekt för spöt. Men gick att rida med det om man var försiktig.
Sedan "lämnade" jag honom under en sommar. Då red en pojke honom. Och varje gång hästen bockade så rappade han till hon med spöt.
Så det gör att varje gång jag använder spöt så tar han det som en bestraffning.
han har inte ont :) han chivas bara
Jag red honom i 1 år själv. Då hade han väldigt mycket respekt för spöt. Men gick att rida med det om man var försiktig.
Sedan "lämnade" jag honom under en sommar. Då red en pojke honom. Och varje gång hästen bockade så rappade han till hon med spöt.
Så det gör att varje gång jag använder spöt så tar han det som en bestraffning.
han har inte ont :) han chivas bara
MalinLiten
Tue 6 Mar 2012 21:27
Kolla rygg + tarmar. Gör han de i galoppen. Öka bara på honom i galoppen ett tag (om du brukar få han till att sakta ner o ta det lugnare). Det blir annorlunda då och har funkat för mig :)
OkBaAmMiBoNaMi
Mon 5 Mar 2012 20:33
"Han bockar när man använder spöt, tvingar honom till något jobbigt/tråkigt, när man jagar upp honom osv."
Måste bara säger, grattis du har en häst som fortfarande är levande i psyket...
Måste bara säger, grattis du har en häst som fortfarande är levande i psyket...
OkBaAmMiBoNaMi
Mon 5 Mar 2012 20:42
han har åsikter och låter inte människan göra vad som helst på honom :)
MalinBalin93
Mon 5 Mar 2012 14:49
Om han inte har ont så testa det här. Sitt mer upprätt och driv på, driv på och driv på ännu mer! Är det endast för att vara lat så bestraffa med att han måste gå framåt ännu mer, sen så kan jag förstå attd et är svårt att sitta kvar men se det som en balansträning om du inte är rädd när han håller på såklart :o
Är ägarna hästkunniga så ta hjälp av dem annars tycker jag du frågar dem om träningshjälp av en instruktör.
Är ägarna hästkunniga så ta hjälp av dem annars tycker jag du frågar dem om träningshjälp av en instruktör.
MalinBalin93
Mon 5 Mar 2012 20:43
Så han har inte ont?
Då tycke rjag du ska driva på. låt honom bocka tills han inte orkar mer och ge beröm när han galopperat ett par språng och så avslutar du sedan.
Då tycke rjag du ska driva på. låt honom bocka tills han inte orkar mer och ge beröm när han galopperat ett par språng och så avslutar du sedan.
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 20:49
nej. han bockar aldrig när man tömkör, longerar eller liknande. Utan bara när man sitter på och kräver lite mer utav honom!
Okey! tack så jätte mycket!
Okey! tack så jätte mycket!
MalinBalin93
Mon 5 Mar 2012 20:55
En vanlig galopp är för mycket begärt enligt honom? :o
Det kanske bara är så att han tycker det är obekvämt eller har ont att galoppera med en ryttare på ryggen? eller så fjantar han sig.
Har ni kollat hans rygg?
Det kanske bara är så att han tycker det är obekvämt eller har ont att galoppera med en ryttare på ryggen? eller så fjantar han sig.
Har ni kollat hans rygg?
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 21:17
ja, enligt honom. :P
Jag är väldigt noga med att känna igenom den häst jag rider VARJE dag. Vare sig det är min häst eller en kompis. Så känner jag igenom den. Trycker längs ryggen och på benen osv.
Jag är väldigt noga med att känna igenom den häst jag rider VARJE dag. Vare sig det är min häst eller en kompis. Så känner jag igenom den. Trycker längs ryggen och på benen osv.
Alexandra Warg
Mon 5 Mar 2012 14:12
Nu när jag läst alla komentarerna och du säger att han alltid bockat så skulle jag vilja tro att det är något fel någonstans. Det behöver inte sitta i ryggen.
Det finns många saker som inte hittas under veterinärbesiktningar.
Jag skulle ta ut någon som verkligen kan kolla igenom hela hästen så den inte har någon låsning någonstans.
Har själv en häst som var så där. Krävde jag något av honom så höll han på att kasta av mig. Bockar alltid in i galoppen pga att han är svag. Han hade en låsning högt upp i ett bakben som tyvärr kommer tillbaka då och då, men hade inte hittat den utan hjälp.
Nu är han mycket bättre, men ibland kommer den tillbaka, då han är 19 år och gärna står och stelnar till.
Annars skulle jag rekommendera att börja om från backen. Longera och tömkör så att han måste arbeta utan att riskera att man blir avkastad, för då blir han inte av med "problemet" som tvingar han att jobba.
Fungerade skitbra på en ponny jag hjälpte till med som bara kastade av hela tiden när hon fick arbeta.
Det finns många saker som inte hittas under veterinärbesiktningar.
Jag skulle ta ut någon som verkligen kan kolla igenom hela hästen så den inte har någon låsning någonstans.
Har själv en häst som var så där. Krävde jag något av honom så höll han på att kasta av mig. Bockar alltid in i galoppen pga att han är svag. Han hade en låsning högt upp i ett bakben som tyvärr kommer tillbaka då och då, men hade inte hittat den utan hjälp.
Nu är han mycket bättre, men ibland kommer den tillbaka, då han är 19 år och gärna står och stelnar till.
Annars skulle jag rekommendera att börja om från backen. Longera och tömkör så att han måste arbeta utan att riskera att man blir avkastad, för då blir han inte av med "problemet" som tvingar han att jobba.
Fungerade skitbra på en ponny jag hjälpte till med som bara kastade av hela tiden när hon fick arbeta.
Alexandra Warg
Wed 7 Mar 2012 07:44
http://naturlighasthantering.se/parelli.html
Där står det en hel del om parelli :)
Där står det en hel del om parelli :)
Sofia-Laska
Mon 5 Mar 2012 11:56
Asså eftersom du säger att han stannar och bockar så är det bara att driva, då kan han inte stanna=inte bocka. Lycka till :)
Anonymous
Sun 4 Mar 2012 23:14
vet inte, men rider du med en pinne ? xD :)
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 08:07
Hihi. Ja. Man kan inte ha spö på honom då han är bestraffad med det. Men han är jäääääääävligt lat. Så oftast räcker det med att jag håller i en pinne så blir han piggare.
Woolf
Sun 4 Mar 2012 21:56
1. Kolla så han inte har ont.
2. Ta hjälp av en duktig tränare.
3. Be någon om hjälp med tillridning. Dock inte säkert att han slutar bocka med DIG för det.
Hoppas det löser sig, att rida en häst som hela tiden bockar är inte kul.
2. Ta hjälp av en duktig tränare.
3. Be någon om hjälp med tillridning. Dock inte säkert att han slutar bocka med DIG för det.
Hoppas det löser sig, att rida en häst som hela tiden bockar är inte kul.
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 08:05
Jag rider honom pga. Att han bockar xD inte min häst. Men det är ägarens dotters ponny. Hon är 5 år.
Woolf
Mon 5 Mar 2012 13:23
Aha :) Ja, nej... Har inte annars några tips, har aldrig varit i situationen sj. Har en häst bockat med mig har jag rutit till och visat att det inte var okej att göra så, sen har det inte varit problem. Men då utvecklades det ju aldrig till en ovana heller så det är klart inte samma sak
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 13:40
Desstu mer jag ryter Desstu mer bockar han xD tillslut flyger man av!
PauSvan
Sun 4 Mar 2012 21:47
Kolla.igenom honom annars är det bara fjanterier. men att börja om ifrån marken som någon sa behöver.du nog inte. jag har två hästar som gärna bockar och busar men då lägger jag dom lite högre i formen och när de försöker dra ner huvuder så höjer jag mina händer och tar upp huvudet igen. lyssnar de inte så lögger jag emot pisken för så länge de går fram kan de inte bocka. jag har sett EN häst bocka med fart och det var en av R-G's hästar och den drog en hel långsida. oftast skörper de sig :-)
PauSvan
Mon 5 Mar 2012 13:14
Säger inte att du behöver använda det utan oftast räcker det med att man har ett spö i handen. men du gör som du vill. jag har hjälpt att rida till 4hästar som höll på lika dant och det fungerade finfint :-)
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 13:39
Man hinner dock inte förbereda något då dom kommer så snabbt. Han kan exempelvis gå jätte fint i traven. Arbeta på ordentligt. Helt oväntat tvärnitar han och gör EN stor bockning. Har man tur sitter man kvar.
Anonymous
Sun 4 Mar 2012 21:14
Kolla upp om han har ont till att börja med. Vissar det inget där, kolla igenom utrustningen. Annars börja om från marken.
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 08:02
Ont har han inte. Han har bockat i hela sitt liv. Okey! Tack så mycket!
Anonymous
Sun 4 Mar 2012 20:55
Skulle som tidigare kolla upp så han inte har ont, kan ju ha sträckt sig i hagen eller liknande :).
Om han inte har ont utan bara jäklas så gäller det för dig att vara envis och modig. Låt honom inte vinna, kör kortare galoppsträckor kanske, så att ni får börja och avsluta bra. Hade samma problem med en tidigare ponny, men tillslut galopperade han felfritt när man smackade 2 gg, gäller att vara envisare än ponnyn/åsnan ;D.
Om han inte har ont utan bara jäklas så gäller det för dig att vara envis och modig. Låt honom inte vinna, kör kortare galoppsträckor kanske, så att ni får börja och avsluta bra. Hade samma problem med en tidigare ponny, men tillslut galopperade han felfritt när man smackade 2 gg, gäller att vara envisare än ponnyn/åsnan ;D.
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 08:00
Men han har bockat i hela sitt liv xD
Han är en redig åsna... Men han galopperar oftast bara 1 galoppsprång sedan tvärnitar han och bockar på samma ställe.
Han är en redig åsna... Men han galopperar oftast bara 1 galoppsprång sedan tvärnitar han och bockar på samma ställe.
Anonymous
Sun 4 Mar 2012 20:48
Kolla ryggen. Jag tror inte att det är typ gläjde bockningar om han bockar konstant. Då har han nog ont i ryggen eller så är det något annat fel
Borgelsson
Sun 4 Mar 2012 20:54
Vill inte verka som någon jobbig nu vill bara att du ska veta de att dom inte går igenom ryggen på vetrinärbesiktingen :)
Hoppas du löser det ! :)
Hoppas du löser det ! :)
Felicia Hedlund
Mon 5 Mar 2012 07:58
Jag är väldigt noga med att känna igenom ryggen varje gång innan jag rider. Absolut inte stressad. Han vill bara smita undan!
Felicia Hedlund
Sun 4 Mar 2012 20:49
Nej, det har han inte. Han bockade hos de tidigare ägarna också. Men han gick ju igenom vetrinärbesiktingen! :)
Anonymous
Sun 4 Mar 2012 21:44
Asså hur gör du för att få henne att gå fram? är hon svår att få fram, eller stannar hon bara för nån min?
ss-fredlund
Sun 4 Mar 2012 21:49
Sparkar på, använder spöet och rider mot den närmsta hästen.
När hon får som hon vill(kommer nära hästarna) så är hon som vanligt, annars står hon bara still och bockar/lättar.
När hon får som hon vill(kommer nära hästarna) så är hon som vanligt, annars står hon bara still och bockar/lättar.
Anonymous
Sun 4 Mar 2012 22:41
Okeej, men då är det väll bara de att hon inte vill vara ensam. Du får träna mycket ensam med henne, asså typ bara gå ut på en promenad ensam osv.
InsolitaMilitem
Sun 4 Mar 2012 20:40
Vänta ut honom, fortsätt med att fatta tex galopp tills han slutar bocka helt, då saktar du av direkt och berömmer så märker han att det var jobbigare att kämpa emot än att lyda. Så då kanske han slutar?^^
Felicia Hedlund
Sun 4 Mar 2012 20:44
förstår inte XD Han gör bara en och stor bockning när han galopperar. Bildserien där uppe tyckte han att det blev jobbigt.
Anonymous
Sun 4 Mar 2012 20:36
han förösker bara smita,när min ungponny gör så,går jag in på en liten volt,gör varv stanner,och frågar är du nöjd nu?,är hon inte det byter jag varv och köt varv till:)
Felicia Hedlund
Sun 4 Mar 2012 20:42
ja, det klart han försöker smita. Men med tanke på att jag inte göra en volt direkt efter han har bockat så hinner han vinna. tyvärr :/
98 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/502716516/