Sunday 25 March 2012 photo 9/15
![]() ![]() ![]() |
Jag hoppas jag inte är den enda som reagerar på att Zetterman anser att man ska piska över en häst?
"Spö på bogen hela vägen"
Att detta sänds i tv? Nja svt...
Kan ju lägga till en edit:
Att döma av de som redan kommenterat.
Så är det fullständigt okej bland de som är yngre att slå en häst till att hoppa.
Medans de äldre tycker att man inte löser problemet med slag.
Intressant.
Annons
Comment the photo
Yolo
Thu 5 Apr 2012 19:41
Men det här var ju ett extremt fall. Han hade ju troligen fått sin vilja igenom under en lång period och alla hade gett upp. Att visa hästen att den inte hade något val visar ju ändå hästen att det är en själv som bestämmer. Jag tyckte inte heller att hon tog i så enorm när hon spöade :o
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u6/_u1/_u3/_u3/_u7/u2613371/1389026899_m_1.jpg)
Yolo
Thu 5 Apr 2012 19:52
Kanske använde fel ord, menade inte extremt men själv har jag aldrig hört talas om ett sådant fall tidigare. Men han var ju envis som fan och då gäller det bara att vara dubbelt så envis tillbaka.
När hon väl fick över hästen så tyckte han ju faktiskt att det var kul. Att någon tog kommandot.
Dock, skulle jag, om jag var i hennes situation - tagit av sporrarna och va på han med benen lite mer. Men samtidigt kan man inte va på honom för mkt med benen då han kan bli skänkeldöv.
Svårt dilemma helt enkelt...
När hon väl fick över hästen så tyckte han ju faktiskt att det var kul. Att någon tog kommandot.
Dock, skulle jag, om jag var i hennes situation - tagit av sporrarna och va på han med benen lite mer. Men samtidigt kan man inte va på honom för mkt med benen då han kan bli skänkeldöv.
Svårt dilemma helt enkelt...
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Thu 5 Apr 2012 19:55
Varför inte bara ta itu med problemet ist för att tvinga hästen att hoppa?
Markarbete är A och O och det skiter de ju fullständigt i.
Markarbete är A och O och det skiter de ju fullständigt i.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u6/_u1/_u3/_u3/_u7/u2613371/1389026899_m_1.jpg)
Yolo
Fri 6 Apr 2012 10:31
Fråga inte mig, men jag har inte sett att han har problem
Med bommar, det framgår ju bara att han har problem med hinder, iaf från vad videona visar och dom upprepar flera gånger "musse vill inte hoppa"...:i
Med bommar, det framgår ju bara att han har problem med hinder, iaf från vad videona visar och dom upprepar flera gånger "musse vill inte hoppa"...:i
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 5 Apr 2012 07:56
Jag tycker det är en skam att visa sånt i ett barnpogram , hur dom slår o tvingar över hästen . Tränaren nämner ju även att man måste helt enkelt bara tvinga över honom, Och hur tusan låter det i dom små tittarnas öron? Ska dom nu gå till stallet och tvinga sin häst till allt som kan orsaka allvarliga olyckor. Man måste någonstans förstå att man bör lyssna lite på sin häst också. Sen skulle jag vilja se lite mer på hur hästen ( på bilden) Egentligen mår. Den kan lika gärna ha något som sitter o gör obekvämt i munnen som hindrar den eller även att bettet gör obehag, även kan det vara liknande som påverkas utav sadeln, osv. Nej , jag tycker att den där tränaren var lite för tuff för att ställa upp i ett barnpogram. diss
WhoGivesAFuuuck
Thu 29 Mar 2012 17:27
Nu vill inte jag låta som någon som tycker det är okej att slå hästen men har ni sätt sen när hästen kommer över flera hinder och hoppar snällt så tycker han det är väldigt roligt. Som Isabella säger så är det antagligen bara fjanterier och på något sätt måste dom få bukt med det och det funkar ju tillslut. Snart kommer hon inte behöva ha spö. Sen slår hon inte varje gång han ska hoppa och han får mycket beröm efteråt. Men tänk lite på hur glad han är när dom faktiskt får över honom.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Thu 29 Mar 2012 17:45
ändå tycker du att de är ok att kolla på?
jag hade bett honom dra åt helvetet ;) Men ridskoleryttare (de flesta) får ju i princip lära sig att piska o styra med handen.
Det har han säkerligen.
jag hade bett honom dra åt helvetet ;) Men ridskoleryttare (de flesta) får ju i princip lära sig att piska o styra med handen.
Det har han säkerligen.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Thu 29 Mar 2012 18:01
du tycker att det är okej att hon o han piskar o sporrar hästen, men skulle inte göra det själv? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u3/_u2/_u0/_u9/_u2/_u0/u3209204/1335471944_m_1.jpg)
WhoGivesAFuuuck
Thu 29 Mar 2012 18:05
Jag tycker inte det är rätt, men jag bryr mig inte så mycket om det eftersom jag ändå inte kan göra något åt det. Visste inte att hon hade sporrar eftersom hon sparkar så på hästen.. det tycker jag inte är speciellt bra!
emma
Thu 29 Mar 2012 10:12
Vi brukar prata om PA på teorin (har varje vecka) där jag rider. Och jag tycker att om den inte vill hoppa så får dom väl sälja den till någon som inte vill hoppa. Det är INTE okej att slå den INTE INTE INTE jag tycker sjukt synd om den. Min ridlärare sa att dom hade en sån häst på ridskolan en gång och dom skolade om den till westernhäst och nu mår den jättebra.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 28 Mar 2012 00:32
Det jag tycker är värst är att t.ex. jag kollar på Ponnyakuten bl.a. för att jag lär mig en massa grejer och tar tips.
Jag kan dock utesluta grejer som denna eftersom att jag vet bättre, men lite mindre/mindre erfarna ryttare kan ju bara ta till sig detta utan att tänka sig för.
Nejnej, fel signaler som sänds ut!
Jag kan dock utesluta grejer som denna eftersom att jag vet bättre, men lite mindre/mindre erfarna ryttare kan ju bara ta till sig detta utan att tänka sig för.
Nejnej, fel signaler som sänds ut!
AlexusAthena
Tue 27 Mar 2012 13:26
Helt klart ska man inte slå hästen över hindret, men vad jag har förstått av denna hästen så har han bara lärt sig att komma undan. Dom har ju aldrig beskrivit honom som nervös eller rädd för hindrena.
Hästar är lata i största allmänhet, förlåt, men så är de. Dom gör inte grejer dom inte måste. Ännu en gång, nej, man ska inte slå fram hästen, men vad gör man när hästen bara jävlas? Som sagt, tror inte hästen är stressad och tycker de är lite elakt att skriva om detta utan att veta bakgrunden.
Och NEJ, jag tycker inte de är okey att slå hästen, utan hade hellre sett något annat sätt, bara en synpunkt.
Hästar är lata i största allmänhet, förlåt, men så är de. Dom gör inte grejer dom inte måste. Ännu en gång, nej, man ska inte slå fram hästen, men vad gör man när hästen bara jävlas? Som sagt, tror inte hästen är stressad och tycker de är lite elakt att skriva om detta utan att veta bakgrunden.
Och NEJ, jag tycker inte de är okey att slå hästen, utan hade hellre sett något annat sätt, bara en synpunkt.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Tue 27 Mar 2012 19:30
Det går att skippa hoppningen helt om hästen inte vill. Det går även att försöka göra det roligt för hästen. Men nej. De väljer att slå den.
Dock vill jag gärna veta hur du tycker att det är elakt att skriva det här utan att veta bakgrund.
Spela roll? Att slå en häst är att slå en häst.
Dessutom är det ju endast kritik till tränaren. Precis som att kritisera de som binder upp en häst mellan två pålar och piskar den om den slutar gå i piaff.
Dock vill jag gärna veta hur du tycker att det är elakt att skriva det här utan att veta bakgrund.
Spela roll? Att slå en häst är att slå en häst.
Dessutom är det ju endast kritik till tränaren. Precis som att kritisera de som binder upp en häst mellan två pålar och piskar den om den slutar gå i piaff.
Beckhha
Tue 27 Mar 2012 02:06
blev faktiskt riktigt irriterad över det.
Vill hästen inte hoppa men förfan skit i hoppningen då den vill inte okej?
asså det är som att tvinga ett barn till att spela fotboll om den tycker det är piss tråkigt men nej ge ungen en käft smäll för den ska spela fotboll.
Liksom visst dom vill att hästen ska kunna hoppa men försök att leka fram det då liksom.
Hästen kommer bara komma ihåg att det blir som en fajt att ta sig över hindret.
Nej jag tycker inte det är okej att göra så.
(min åsikt)
Vill hästen inte hoppa men förfan skit i hoppningen då den vill inte okej?
asså det är som att tvinga ett barn till att spela fotboll om den tycker det är piss tråkigt men nej ge ungen en käft smäll för den ska spela fotboll.
Liksom visst dom vill att hästen ska kunna hoppa men försök att leka fram det då liksom.
Hästen kommer bara komma ihåg att det blir som en fajt att ta sig över hindret.
Nej jag tycker inte det är okej att göra så.
(min åsikt)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Tue 27 Mar 2012 16:14
haha ursäkta, så om hästen e trött på ridskola e den bortskämd? xD eller vill den inte hoppa e den bortskämd?
du e bortskämd när du inte gör saker som du inte vill :))
du e bortskämd när du inte gör saker som du inte vill :))
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 28 Mar 2012 00:30
Jag slår väl fan inte en unge om jag märker att denne är bortskämd?
Jag tycker att det är FRUKTANSVÄRT att man har den synen på spö. Att hästen förtjänar det.
Jag tycker att det är FRUKTANSVÄRT att man har den synen på spö. Att hästen förtjänar det.
Frida
Mon 26 Mar 2012 23:20
Innan alla hackar kan ni ju prova och rida hästen och se om ni fixar det på något annat och bättre sätt? Med detta säger jag inte att jag gillar sporrar och spö själv tävlar jag utan sporrar och spö, men det är svårt att förstå när man inte vet hur det verkligen är.
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u2/_u9/_u3/_u4/_u9/_u3/u2934937/1349546869_m_1.jpg)
belivemeitstrue
Thu 29 Mar 2012 22:38
Jag hänger inte riktigt med längre men ja markträning löser nästan alla problem och slag gör dom bara värre. Så att hjälpa hästen i PA kräver det att ryttare slutar säga att hästen är dum, hoppar av och lär sig hästens beteende
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u3/_u4/_u1/_u4/_u8/u341481/1389285208_m_1.jpg)
Frida
Thu 29 Mar 2012 22:40
Okej okej jag förstår hur du tänker iaf, men förstår inte hur tobbe som ska vara otroligt duktig inte ser det?
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Fri 30 Mar 2012 07:05
Han lär sina hästar allting med godis.
Det säger ganska mycket.
Kolla ist på Norah Kohle, hon använder godis ibland. Men hennes hästar vill vara henne till lags för att så mysa med henne.
Det säger ganska mycket.
Kolla ist på Norah Kohle, hon använder godis ibland. Men hennes hästar vill vara henne till lags för att så mysa med henne.
Assii
Mon 26 Mar 2012 21:43
Helt sinnessjukt är det, världens sämsta sett att lösa det såkallade problemet på också.
Tyckte varken om killen som red eller tränaren. Jag blir så förbannad på att dom kallar det där att lösa problem.
Tyckte varken om killen som red eller tränaren. Jag blir så förbannad på att dom kallar det där att lösa problem.
EricaModin
Mon 26 Mar 2012 21:20
Det blir ingen bra lösning genom att "slå" hästen med ett spö för att komma över :s finns nog bättre sätt att lösa det på :)
Nt så positivt att det sänds på tv tycker jag :o
Nt så positivt att det sänds på tv tycker jag :o
❤
Mon 26 Mar 2012 21:15
Jag tycker dom kan kolla upp ponnyns rygg och sadel för att se om det är så att han kan ha ont.. För han ser ju inte alls ut att tycka om att hoppa.. Om min häst gjorde så som han gjorde så skulle jag kolla upp han..
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Mon 26 Mar 2012 23:33
Tack!
Skickade:
Hej!
Tycker verkligen inte det bör sändas i tv (ska inte förekomma överhuvudtaget) att man ska piska en häst tills den hoppar. Hoppar inte hästen finns det ett problem att ta itu med, inte bara köra förbi det med våld. Om problemet istället löses från marken till att börja med (därifrån alla problems grund ska lösas) så är att slå hästen inget som behövs.
En tankeställare gällande vilka tränare som är med i programmet kanske vore på sin plats.
Skickade:
Hej!
Tycker verkligen inte det bör sändas i tv (ska inte förekomma överhuvudtaget) att man ska piska en häst tills den hoppar. Hoppar inte hästen finns det ett problem att ta itu med, inte bara köra förbi det med våld. Om problemet istället löses från marken till att börja med (därifrån alla problems grund ska lösas) så är att slå hästen inget som behövs.
En tankeställare gällande vilka tränare som är med i programmet kanske vore på sin plats.
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u3/_u4/_u1/_u5/_u1/u2341510/1362956739_m_1.jpg)
WithPleasure
Mon 26 Mar 2012 23:51
Underbart!! Ju fler som mejlar desto större allvar kommer dom att ta det på!
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Tue 27 Mar 2012 10:24
Precis, bett några till (som delade samma uppfattning) skicka och 3 kommer gör det iaf!
Inte mycket men flera gånger bättre än inget!
Inte mycket men flera gånger bättre än inget!
orkide05
Mon 26 Mar 2012 21:03
gillar inte hans träning, spö och sporrar är ingen lösning även fast han tycker det.
det finns en anledning till varför hästen inte hoppar!
det finns en anledning till varför hästen inte hoppar!
belivemeitstrue
Mon 26 Mar 2012 17:31
Blir både arg och ledsen över de människor som anser att det är rätt att slå en varelse som inte kan uttrycka sig med ord. Hästen visar med hela sitt kroppspråk att den inte vill hoppa men ingen bryr sig, stackars lilla häst som gör sitt bästa för att säga att den inte vill hoppa.
Att Tobbe Larsson som är "kungen inom firhetsdressyr" kan stå för detta är för mig sjukt...
Det finnas ALLTID en anledning till att hästen gör som den gör- en häst är aldrig dum för den tänker inte som en människa
Att Tobbe Larsson som är "kungen inom firhetsdressyr" kan stå för detta är för mig sjukt...
Det finnas ALLTID en anledning till att hästen gör som den gör- en häst är aldrig dum för den tänker inte som en människa
.. -
Mon 26 Mar 2012 16:38
Reagerade också på det, tycker inte att han verkar nå bra. Och tycker att dom verkar hoppa alldeles för ofta, iallafall dom med "hopp problem"
Alwarion
Mon 26 Mar 2012 16:28
Ett rapp precis bakom skänkeln som förstärkning när den stannar är väl okej. Men inte sådär...
Vision-One
Mon 26 Mar 2012 16:17
Ponnyn har ju konstig och inte så effektiv hoppstil utan flyt så jag antar att det är både tråkigt och jobbigt för honom att ta sig över hinder. Han kanske till och med har varit med om en obehaglig olycka i samband med hoppningen för att han har den stilen han har på sina språng.
Men om man tittar på tidigare avsnitt så hoppar han ju helt okej med draghjälp av en annan häst. Varför nöjer man sig inte bara med det och låter hästen slippa hopplektionerna på ridskolan, alternativt hoppa låga hinder eller cavaletter med draghjälp med en erfaren lektionsryttare?
Att han verkar strunta blankt i ryttarens signaler, vägrade att SKRITTA över en bom i början (associerar bommar med att det snart blir högre och besvärligare eller bara envis alternativt ingen tillit till ryttaren?) och har noll framåtbjudning är ju en annan sak...
Men om man tittar på tidigare avsnitt så hoppar han ju helt okej med draghjälp av en annan häst. Varför nöjer man sig inte bara med det och låter hästen slippa hopplektionerna på ridskolan, alternativt hoppa låga hinder eller cavaletter med draghjälp med en erfaren lektionsryttare?
Att han verkar strunta blankt i ryttarens signaler, vägrade att SKRITTA över en bom i början (associerar bommar med att det snart blir högre och besvärligare eller bara envis alternativt ingen tillit till ryttaren?) och har noll framåtbjudning är ju en annan sak...
alexxandraj
Mon 26 Mar 2012 14:37
håller med, men dock tyckte jag mest det såg ut som att hon irriterade hästen med spöt på bogen hela tiden istället för att ge den ETT rapp precis då den stannade. men håller med om att det borde finnas bättre sätt
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 26 Mar 2012 11:40
Enligt mig finns det andra sätt att lösa problemet. Ett rapp med spöt kan jag väl hålla med om att det behövs ibland vid hoppträning men inte sådär.
Sandra
Mon 26 Mar 2012 10:51
Vid träning, när man lär hästen att ändra sig och börja vilja hoppa är det ju helt okej, bara man slutar med det sen när han har lärt sig :)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Tue 27 Mar 2012 16:06
det är ju samma sak? :) de är väl ändå lika okej att slå en häst som en hund med ett spö..?
THERESEP4G4RD
Mon 26 Mar 2012 08:54
Jag tycker inte man ska piska den hela vägen. Men eftersom den är så bortskämd och stannar så pass långt innan hindret tycker jag att den ska ha ett rapp precis när den stannar. Så den fattar att det inte är okej :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u7/_u9/_u6/_u6/_u3/u796639/1404424285_m_1.jpg)
Wiorek
Tue 27 Mar 2012 14:52
Måste det alltid finnas en ledare? Varför får inte hästen vara ledare? (och jag vill inte ha svar "för dom blir farliga annars" för det köper jag inte det minsta.
![](http://cdn08.dayviews.com/45/_u1/_u5/_u3/_u7/_u9/_u3/u1537930/1289926107_1.jpg)
zuperteejjpp
Tue 27 Mar 2012 16:34
jag vet hästar som inte mår bra av att vara ledare för dom blir stingsliga och oroliga av sig
![](http://cdn08.dayviews.com/45/_u1/_u5/_u3/_u7/_u9/_u3/u1537930/1289926107_1.jpg)
zuperteejjpp
Tue 27 Mar 2012 21:26
nej för dom har psyket för att vara ledare.. men en häst som annars är i lågt rang , helt plötsligt skall vara en ledare kan bli orolig för den är på sin vakt hela tiden.
johanna ✿
Sun 25 Mar 2012 23:01
Hästen behövde en tankeställare, de fick den.
Stör mig mera på alla som ska publicera denna sak om och om igen i alla grupper.
Stör mig mera på alla som ska publicera denna sak om och om igen i alla grupper.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u7/_u9/_u6/_u6/_u3/u796639/1404424285_m_1.jpg)
Wiorek
Mon 26 Mar 2012 17:15
Så om hästen har öronen framåt betyder det att den är fett glad?
Och att Musse var "framåt" är ju för att han blev spöad annars.
Och att Musse var "framåt" är ju för att han blev spöad annars.
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u3/_u2/_u4/_u8/_u5/_u4/u3248548/1387151339_m_1.jpg)
johanna ✿
Mon 26 Mar 2012 17:18
Jag tyckte han såg väldigt glad ut när han hoppade sen ja. Han hade nog aldrig blivit såhär om han inte stod på ridskola. Han behövde nog få tillbaka motivationen.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u7/_u9/_u6/_u6/_u3/u796639/1404424285_m_1.jpg)
Wiorek
Mon 26 Mar 2012 17:23
vänta lite nu, han behövde få tillbaka motivationen.. genom att få stryk om han inte gick över en bom, låter det bra enligt dig?
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u3/_u2/_u4/_u8/_u5/_u4/u3248548/1387151339_m_1.jpg)
johanna ✿
Mon 26 Mar 2012 17:25
JAG tyckte att han behövde en tuff ryttare, precis var han fick. Spelar ingen roll vad du tycker för de ändrar inte min åsikt. Så vi kommer iallafall ingen vart på den här diskussionen.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 22:40
Håller med! jag gillar inte honom riktigt
Frida1987
Sun 25 Mar 2012 22:03
Det märks ju på hästen att det inte har något effekt. För tillfället lyckas de lösa det genom slag så att han kommer över bommarna, men på nästa träning är de tillbaka på ruta ett igen. Det tyder på att det är något som är fel i lösningen på problemet.
Den här hästen behöver arbete från marken. Han behöver hitta glädje och förståelse för bommar och hinder. Det gör man mig veterligen inte genom att slå den.
Den här hästen behöver arbete från marken. Han behöver hitta glädje och förståelse för bommar och hinder. Det gör man mig veterligen inte genom att slå den.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Mon 26 Mar 2012 23:40
Go for it!
Ju fler vi blir som faktiskt gör någon liten handling desto större chans att de faktiskt ser problemet
har själv skickat ett mail till dem
Ju fler vi blir som faktiskt gör någon liten handling desto större chans att de faktiskt ser problemet
har själv skickat ett mail till dem
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u4/_u2/_u2/u54225/1379100617_m_1.jpg)
Frida1987
Mon 26 Mar 2012 23:41
Det är ju faktiskt ett program för barn. Varför sända ut budskapet om att det går att slå hästen till lydnad?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 21:55
Då vet vi ju hur man får en häst att hoppa som inte gillar hoppning iaf!
Slå, slå och slå. Tillslut får hästen för ont för att slippa streta emot så den hoppar :D
Slå, slå och slå. Tillslut får hästen för ont för att slippa streta emot så den hoppar :D
Sandrocken
Sun 25 Mar 2012 21:35
Jag tycker det är sorgligt, som du säger, att detta sänds på TV på en BARNKANAL och är ett program som är populärt bland de flesta barn som rider och håller på med hästar. Av vad jag har sett av problemet med denna ponny så sitter de ju bara och slåss med varandra. Inget samarbete eller nått. Det är bara en strid som de ska vinna över ponnyn.
AlexanaForever
Sun 25 Mar 2012 21:32
håller med, sjukt.. Finns alltid anledningar till varför hästen gör som den gör liksom ^^
De e så dem små ridskolebarnen har blivit lärda..
De e så dem små ridskolebarnen har blivit lärda..
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u1/_u5/_u5/_u4/_u5/u155451/1394744844_m_1.jpg)
Sandrocken
Mon 26 Mar 2012 07:23
Jag saknar att gå på ridskola men som sagt. Där jag red senast så var det liknande fall som exemplet i PA, en ponny som inte vill hoppa. Men genom ryck i tyglarna och slag så hoppade den till slut. Men varenda jävla lektion skulle de hålla på så där. Förklaring? Hästen är dum. Man kollade inte upp om den hade ont eller man hjälpte aldrig hästen att förstå uppgiften. Men varje gång någon påpekade så sa man bara att den är dum och inte respekterar spö eller människor... Precis som Zetterman menar om Musse. Ponnyn är du och lat och har fått sin vilja igenom alltför många gånger.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Mon 26 Mar 2012 16:25
haha gillar när hon säger '' nu vet jag iallafall att han inte har ont '' jag hade nog inte heller visat att jag hade ont on jag hade blivit piskad x) men de lär komma något allvarligt fel tillslut :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 21:03
delar din åsikt :) tycker han har ett överlag skumt sätt att hjälpa ryttarna :)
CarolineBuster
Sun 25 Mar 2012 20:43
Jag tycker att det är fel att piska över en häst. Dåligt gjort enligt mig. Om hästen inte vill hoppa så tvinga den inte, det är min åsikt :)
Flosti
Sun 25 Mar 2012 20:40
Jag tror inte han menar att man ska piska över ALLA hästar, inte för att jag tror det var det du menade.
Jag skulle aldrig tvinga en häst till att hoppa, men sedan beror det ju på hur man ser på saken. I detta fall så vill ju uppenbarligen hästen inte hoppa men ibland kan man behöva säga till hästen med spöet för att den ska lyssna. Jag tycker dock inte om att se folk som använder spö mer än 3 gånger på rad och jag känner att om hästen inte lyssnar efter 1 och 2a rappet så kommer den väl inte lyssna på 3e?
Det ända man gör är att göra hästen döv för spöet.
Jag skulle aldrig tvinga en häst till att hoppa, men sedan beror det ju på hur man ser på saken. I detta fall så vill ju uppenbarligen hästen inte hoppa men ibland kan man behöva säga till hästen med spöet för att den ska lyssna. Jag tycker dock inte om att se folk som använder spö mer än 3 gånger på rad och jag känner att om hästen inte lyssnar efter 1 och 2a rappet så kommer den väl inte lyssna på 3e?
Det ända man gör är att göra hästen döv för spöet.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 20:45
Han säger åt två av dem som hoppar (av tre varav tredje har svårt att stanna hästen och inte tvärt om) att lägga till spöt.
Själv anser jag att man ska ta reda på problemet först. Vilket det verkar som att ingen brytt sig om att göra.
Yes, hästar är anpassningsbara djur, slår man de kontinuerligt vänjer de sig
Själv anser jag att man ska ta reda på problemet först. Vilket det verkar som att ingen brytt sig om att göra.
Yes, hästar är anpassningsbara djur, slår man de kontinuerligt vänjer de sig
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 20:39
jag antar att det här är ponnyakuten... vill bara säga utan att ha sett så mycket av det att de förmodligen gör rätt mycket arbete med hästarna som inte kommer med på tv.
och om jag fatta det rätt så är det här en ridskolehäst? och då räknar jag kallt med att duktiga utbildade personer redan har försökt rätt mycket med den här ponnyn sen innan... (som inte funkat då, tydligen).
och visst, den kanske inte gillar att hoppa. men nästa gång kanske den inte gillar att ridas alls, eller inte gillar att bli ledd. men då blir det en helt annan sak, eller?
Jag tycker det är fel att piska en häst för piskandets skull, och att piska den framåt, man ska absolut prova vad som finns att göra innan man kommer dit. men jag skulle (och har inte) tvekat att klippa till min häst och riva i lite om han skulle hålla på och bara dumma sig. för det är det den här ponnyn gör som jag har fattat det.
Att han inte vill hoppa kan man, och SKA man, ta hänsyn till. men när det händer tycker jag inte att det är något hästen ska bråka om eftersom den inte har nåt ont av det. Som att diska. det är svintråkigt, men ibland måste det göras. och den här gick ju inte ens nära bommar på marken?
En gång fick min Raffe kåtrycket helt när jag stod (läs hängde som ett jävla snor) i grimskaftet bredvid honom utanför en hage full med ston.
Det slutade med att jag vände på spöt och sopa till honom i huvet och skrek i ordentligt. Han får liksom aldrig aldrig aldrig göra så, punkt slut. Och jag är absolut ingen som tycker det är bra eller ok att slå sin häst, men jag är en sån som tycker att den ska lyda. annars kan hästen bli livsfarlig.
och om jag fatta det rätt så är det här en ridskolehäst? och då räknar jag kallt med att duktiga utbildade personer redan har försökt rätt mycket med den här ponnyn sen innan... (som inte funkat då, tydligen).
och visst, den kanske inte gillar att hoppa. men nästa gång kanske den inte gillar att ridas alls, eller inte gillar att bli ledd. men då blir det en helt annan sak, eller?
Jag tycker det är fel att piska en häst för piskandets skull, och att piska den framåt, man ska absolut prova vad som finns att göra innan man kommer dit. men jag skulle (och har inte) tvekat att klippa till min häst och riva i lite om han skulle hålla på och bara dumma sig. för det är det den här ponnyn gör som jag har fattat det.
Att han inte vill hoppa kan man, och SKA man, ta hänsyn till. men när det händer tycker jag inte att det är något hästen ska bråka om eftersom den inte har nåt ont av det. Som att diska. det är svintråkigt, men ibland måste det göras. och den här gick ju inte ens nära bommar på marken?
En gång fick min Raffe kåtrycket helt när jag stod (läs hängde som ett jävla snor) i grimskaftet bredvid honom utanför en hage full med ston.
Det slutade med att jag vände på spöt och sopa till honom i huvet och skrek i ordentligt. Han får liksom aldrig aldrig aldrig göra så, punkt slut. Och jag är absolut ingen som tycker det är bra eller ok att slå sin häst, men jag är en sån som tycker att den ska lyda. annars kan hästen bli livsfarlig.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 20:44
Håller med delvis i det du skriver.
I läget med stona finns det skaderisk för alla inblandade och då kan det var enda utvägen att behöva dra till den. Dock något jag själv skulle dra mig för att göra
Hästen är C-ponny skulle jag tro och det verkar faktiskt itne som att man försökt med mer än att tvinga den varken på ridskolan eller på lägret tyvärr.
I läget med stona finns det skaderisk för alla inblandade och då kan det var enda utvägen att behöva dra till den. Dock något jag själv skulle dra mig för att göra
Hästen är C-ponny skulle jag tro och det verkar faktiskt itne som att man försökt med mer än att tvinga den varken på ridskolan eller på lägret tyvärr.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 21:26
okej nej jag vet ju inte för jag har inte sett nåt när dom gör nåt med den ponnyn utom uttagningen typ...
ja alltså man tänker ju att man aldrig i hela världen ska slå sin häst osvosv.. o det gör jag väldigt ogärna, men jag har sett så himla mycket ouppfostrade hästar rent ut sagt som har kutat bokstabligen rätt över folk.. sen menar jag inte att man ska slå en häst till lydnad, absolut inte. men en ouppfostrad häst kan behöva typ "sättas på plats". Låter hur elakt som helst men hoppas du förstår vad jag menar :) sen har jag själv blivit mycket mera sträng i mitt tänkande efter jag skaffade min häst, som är en hingst och fortfarande ung. otroligt snäll, men kräver en väldigt tydlig ledare. och nu skulle jag behandla alla hästar så, och inte släppa på gränserna som jag kunde göra förr :)
ja alltså man tänker ju att man aldrig i hela världen ska slå sin häst osvosv.. o det gör jag väldigt ogärna, men jag har sett så himla mycket ouppfostrade hästar rent ut sagt som har kutat bokstabligen rätt över folk.. sen menar jag inte att man ska slå en häst till lydnad, absolut inte. men en ouppfostrad häst kan behöva typ "sättas på plats". Låter hur elakt som helst men hoppas du förstår vad jag menar :) sen har jag själv blivit mycket mera sträng i mitt tänkande efter jag skaffade min häst, som är en hingst och fortfarande ung. otroligt snäll, men kräver en väldigt tydlig ledare. och nu skulle jag behandla alla hästar så, och inte släppa på gränserna som jag kunde göra förr :)
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 22:43
Okej, jo förstår hur du menar.
Förövrigt, trevligt med någon som kan lägga fram sin åsikt/argument utan att weina :)
Förövrigt, trevligt med någon som kan lägga fram sin åsikt/argument utan att weina :)
vikkypedro
Sun 25 Mar 2012 20:37
Eller hur, hästar kan inte tänka "jag ska nog helt enkelt bara strunta i att hoppa!!" utan det finns en anledning. Lösa problemet, är det inte det ponnyakuten ska göra? Inte ignorera orsaken och tvinga... :S
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 20:33
Helt sjukt, han framstår verkligen som en idiot.
awesomeronja
Sun 25 Mar 2012 20:19
Som förra gången, när killen red.. Det räckte med att han drev på ordentligt så gick de framåt!
Alma Kozma
Sun 25 Mar 2012 20:19
Som någon sa där nere, vill verkligen inte hästen hoppa så förstår jag inte varför de ska tvinga den till det. Varför inte bara låta den slippa hopplektionerna?
InsolitaMilitem
Sun 25 Mar 2012 20:17
Jag håller fast vid vad jag alltid sagt om Musse, utala dig inte förren du ridit honom.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 20:32
Jo, ganska troligt om det gällde att hugga.
Om hästen oxå flyttar sig då, känns det inte som att det förslaget dög.
Om hästen oxå flyttar sig då, känns det inte som att det förslaget dög.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 20:12
Klart jag reagearade, men mest på folk som är mesiga och whinar över det.
Det är såhär det har funkat, och fortfarande funkar för en del personer.
Varför bryta något som man har gjort sedan flera hundra år tillbaka? Vill du inte göra det med din häst, fine. Men vad säger att din metod är mycket bättre?
Förlåt för mitt bitchiga humör btw.
Det är såhär det har funkat, och fortfarande funkar för en del personer.
Varför bryta något som man har gjort sedan flera hundra år tillbaka? Vill du inte göra det med din häst, fine. Men vad säger att din metod är mycket bättre?
Förlåt för mitt bitchiga humör btw.
![](http://cdn08.dayviews.com/45/_u1/_u5/_u3/_u7/_u9/_u3/u1537930/1289926107_1.jpg)
zuperteejjpp
Sun 25 Mar 2012 20:48
den var importerad och var sån från början så nej det var inte deras fel ... men dom har nog lättare för att bli sålda
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 20:49
Alltså, säljningen var dåligt hanterad av köparna.
Importera en häst med problem för att sedan sälja till en hästhandlare? Nja..
Importera en häst med problem för att sedan sälja till en hästhandlare? Nja..
![](http://cdn08.dayviews.com/45/_u1/_u5/_u3/_u7/_u9/_u3/u1537930/1289926107_1.jpg)
zuperteejjpp
Sun 25 Mar 2012 20:52
ja men vad skulle dom göra de hade honom länge och försökte länge och de bytte ut honom bara men hejdå med dig för du verkar tycka att alla slår sina hästar så
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 22:42
Tycker ändå det är dåligt hanterat, hästhandlare är oftast inte så bra.
Ja, det tycker jag
Ja, det tycker jag
WildStormSilver
Sun 25 Mar 2012 20:07
Ponnyn har visat så sjukt tydligt att den inte vill hoppa. Nu hoppar han för att slippa bli piskad :(
![](http://cdn08.dayviews.com/108/_u3/_u2/_u6/_u5/_u3/_u2/u3265322/1458982171_m_1.jpg)
WildStormSilver
Sun 25 Mar 2012 20:12
Ja, vore det min ponny skulle jag inse att det inte är någon hopponny.. Okej att var bestämd om de vägrar en gång fast de alltid hoppar annars. Men den här ponnyn totalvägra ju att ens trava fram till en bom från början.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 20:06
Jag tycker att hon är för mesig. Den jävlas med henne så det är nästan pinsamt att titta på. Hon måste bli jävligt envis och inte piska som en mes. Just sayin'
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 23:58
Nejdå men du förstår principen? Självklart ska det inte vara obehagligt för hästen, det vet jag mycket väl om då min häst är förstörd i hoppningen pga tidigare ryttare. Skulle springa snabbt och hoppa högt, såldes som tävlingshäst/familjehäst(tot. galen) till oss, säljs t-märkt och lugn. Det är ju skönt, men jävligt surt. Hatar hästmänniskor som inte kan vara ärliga :(
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u3/_u4/_u1/_u5/_u1/u2341510/1362956739_m_1.jpg)
WithPleasure
Mon 26 Mar 2012 00:03
Visst förstår jag principen och jag kan själv tycka att väldigt många reagerar för starkt på diverse saker och ändå ses jag som en "naturlig" människa, men hellre att dem reagerar för starkt än inte alls. Tyvärr är dom flesta hästmänniskorna inte ärliga, men på ett sätt så är det ju ändå tur för hästen att han fick komma bort från det om det har skadat honom! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 20:05
Hur hade du löst det problemet? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/105/_u1/_u4/_u4/_u4/_u2/_u7/u1444274/1357870710_m_1.jpg)
endlessstory
Sun 25 Mar 2012 20:08
Varför ska alla hästar hoppa? De är bättre att dom hittar en annan ponny som vill hoppa till ridskolan istället så får den där hästen gå dressyr eller bli skogsmulle som den vill. Dom har knappast röntgat hela hästen. De kanske är nått som gör ont.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 20:08
Hade tagit reda på vad som var problemet i första hand.
De har tydligen hoppat över det steget och väljer att driva aka slå hästen tills den hoppar
De har tydligen hoppat över det steget och väljer att driva aka slå hästen tills den hoppar
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 20:02
Det beror nog lite på hur hästen är som individ. Vi vet ju inte heller hur det är att sitta på den hästen...
Men att, typ visa att det man gör är superkul, så kanske hästen skulle ha reagerat lite bättre. Den metoden skulle jag ha börjat med iaf.
Men att, typ visa att det man gör är superkul, så kanske hästen skulle ha reagerat lite bättre. Den metoden skulle jag ha börjat med iaf.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 20:04
Men precis, man kommer längre med morot än piska.
Varför inte försöka hitta felet till varför den inte hoppar?
De försöker inte ens från marken först utan direkt ifårn hästryggen ska det vara.. :(
Varför inte försöka hitta felet till varför den inte hoppar?
De försöker inte ens från marken först utan direkt ifårn hästryggen ska det vara.. :(
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 25 Mar 2012 20:02
Det är ju aldrig bra att "slå" hästar, men det funkade på denna häst!
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Sun 25 Mar 2012 20:03
Det funkar att slå alla hästar till arbete, frågan är hur pass humant det är
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u3/_u4/_u1/_u5/_u1/u2341510/1362956739_m_1.jpg)
WithPleasure
Sun 25 Mar 2012 23:10
Funkar ju uppenbarligen inte alls, som Frida sa här uppe så är dom ju alltid tillbaka på ruta ett vid varje pass.
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u3/_u4/_u1/_u5/_u1/u2341510/1362956739_m_1.jpg)
WithPleasure
Sun 25 Mar 2012 23:38
Jo för att hästen uppskattar säkerligen en människa som slår den mycket mer än en människa som inte gör det. Intala dig själv det så känns det nog bättre sen :)
![](http://cdn08.dayviews.com/45/_u1/_u5/_u3/_u7/_u9/_u3/u1537930/1289926107_1.jpg)
zuperteejjpp
Sun 25 Mar 2012 23:40
ja för jag sitter och slår henne hela tiden ! har ett spikspö för att hon verkligen skall få ont
303 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/503462011/