Tuesday 27 March 2012 photo 2/12
![]() ![]() ![]() |
Detta lilla inlägget kommer handla om vilket som är bäst för hästen, sadel, barbackapadd, eller bara barbacka?
Förut, skulle jag nästan direkt sagt att sadeln var bättre för hästen, då en sadel jämnar ut tryck och ligger mjukt på hästens rygg, medans barbacka var "friare", men också tryckte två hårda sittben i ryggen hela tiden. En barbackapad är som barbacka, bara att den dämpar stötarna från rumpan på oss, och gör det mycket mjukare på hästens rygg. Inte så att den fördelar tryck, utan att det bara blir mjukare.
MEN, här kommer det dåliga "nyinlärda" om sadeln.
Sadeln fördelar visserligen tryck bättre än padden och barbacka, men det är tydligen det som inte är bra. Jättekonstigt, eller hur?
Jo, men när vi sitter på hästens ryggmuskler, somnar dom och kan inte alls arbeta bra eller naturligt. Så när du vill sätta bättre ryggmuskler på en häst, saktar du ner detta, och milt skadar lite i ryggmuskulaturen, när du använder en vanlig sadel. Trycket hamnar på större yta, och "söver ner" musklerna den ligger på så de ej kan arbeta normalt.
Rider man barbacka, sitter man ju på en väldigt liten yta+högre punkttryck.
Då söver man ner musklerna precis under rumpan, ännu mer än vad man gör på samma punkt vid sadeln, med också lämnas resten av ryggen oberört och musklerna kan arbeta bättre. Nackdelen med att rida barbacka, är ju då att manken kan vara vass, ryggen kan vara glidig och man kan komma i obalans, som också stör hästen väldigt mycket.
En barbackapadd, som jag själv valt som bästa alternativ, är ju som barbacka, fast somsagt mycket mjukare för hästen. När man studsar, blir det inte lika obehagligt som bara barbacka för hästen, då den verkar lite stötdämpande. Fast sedan brukar man inte studsa eller glida mycket överhuvudtaget, då nästan alla är gjort i mocka(hur det nu stavas) som gör att man sitter fast mer="b"ättre balans, och bättre för hästen. Punkttycket blir desamma som vanligt barbacka, fast kanske lite mindre när man tänker på att den är lite stötdämpande. Musklerna somnar endast under rumpan på en själv.
Och eftersom man "söver ner" ryggmusklerna när man sitter på dem, är det ju egentligen inte bra att rida på en häst överhuvudtaget, men för mig, och säkert många andra, tar jag ej detta som ett alternativ! Också för att denna gruppen mest handlar om ridsport.
Vad tycker, och tror Du är bäst?
Bara en tanke som slog mig förut...
Annons
Comment the photo
Assii
Mon 2 Apr 2012 16:27
Intressant,
Är det samma med bomlösa sadlar? eller värre då? Eftersom det ä ofta väldigt bra fördelat tryck.
Något som är negativt med barbacka kan ju vara att man belastar ryggraden på tok för mycket?
Jag varierar mellan bomlös med paneler och barbacka. Har även försökt mig på barbacka-indiansits men de är mycket mer ansträngande.
Men om man tex galopperar så rör ju sig musklerna/ används, borde dom inte ''vakna'' då? Eller om det är en väldigt stor häst med en liten ryttare, då borde ju inte sadeln belastas så mycket? Eller är trycker av sadelgjorden tillräckligt? Och somnar musklerna tar sadelgjorden sitter också? Beror nog lite på¨men...
Är det samma med bomlösa sadlar? eller värre då? Eftersom det ä ofta väldigt bra fördelat tryck.
Något som är negativt med barbacka kan ju vara att man belastar ryggraden på tok för mycket?
Jag varierar mellan bomlös med paneler och barbacka. Har även försökt mig på barbacka-indiansits men de är mycket mer ansträngande.
Men om man tex galopperar så rör ju sig musklerna/ används, borde dom inte ''vakna'' då? Eller om det är en väldigt stor häst med en liten ryttare, då borde ju inte sadeln belastas så mycket? Eller är trycker av sadelgjorden tillräckligt? Och somnar musklerna tar sadelgjorden sitter också? Beror nog lite på¨men...
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 2 Apr 2012 18:06
Bomlösa sadlar har samma effekt som kategorin "sadel" i denna texten =)
Barbacka belastar bara ryggraden om man har en väldigt dålig sits. För det första vill man inte sitta på ryggraden överhuvudtaget eftersom det gör ont, och för det andra så är sittbenen ifrån varandra och tycker på muskeln om man nu har engelsk barbackasits.
Nej, de är fotfarande domnade.
Där sadelgjorden sitter finns ju inga ordentliga muskler, och sadelgjorden är också på så liten yta
Barbacka belastar bara ryggraden om man har en väldigt dålig sits. För det första vill man inte sitta på ryggraden överhuvudtaget eftersom det gör ont, och för det andra så är sittbenen ifrån varandra och tycker på muskeln om man nu har engelsk barbackasits.
Nej, de är fotfarande domnade.
Där sadelgjorden sitter finns ju inga ordentliga muskler, och sadelgjorden är också på så liten yta
SlopePrincess
Fri 30 Mar 2012 20:33
Hm, intressant, har själv funderat vääääldigt mycket kring det.
Men har aldrig kommit fram till något speciellt.
Men, en sak har jag ju iallafall kommit fram till, och det är att allting vi gör med hästen påverkar hästen liite negativt någonstans. (har självklart vissa undantag, tex att bara borsta tror jag inte påverkar hästen negativt) men de allra flesta saker vi gör med hästarna påverkar negativt.
Men, tillbax till sadlar igen. Jag rider ju då högst 1,5h varje dag, varierat med sadel, barbacka och padd + schabrak med en täckesgjord. Ligger sadeln på länge så domnar ju ryggen bort mer än när den ligger på länge, så när jag rider med sadel brukar jag hålla mig inom att rida 1-1,5h. Samma med att rida helbarbacka. Rider jag längre rider jag istortsett bara med padd + schabrak och en täckesgjord då :)
Varierat är bäst helt enkelt ;3
Men har aldrig kommit fram till något speciellt.
Men, en sak har jag ju iallafall kommit fram till, och det är att allting vi gör med hästen påverkar hästen liite negativt någonstans. (har självklart vissa undantag, tex att bara borsta tror jag inte påverkar hästen negativt) men de allra flesta saker vi gör med hästarna påverkar negativt.
Men, tillbax till sadlar igen. Jag rider ju då högst 1,5h varje dag, varierat med sadel, barbacka och padd + schabrak med en täckesgjord. Ligger sadeln på länge så domnar ju ryggen bort mer än när den ligger på länge, så när jag rider med sadel brukar jag hålla mig inom att rida 1-1,5h. Samma med att rida helbarbacka. Rider jag längre rider jag istortsett bara med padd + schabrak och en täckesgjord då :)
Varierat är bäst helt enkelt ;3
Maria Lindberg
Thu 29 Mar 2012 18:58
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 29 Mar 2012 19:01
Dom är jättedåliga. Trycker på helt fel ställen, gör ont och man får jättedålig sits=det gör ennu mer ont av sittbenen på hästen.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Wed 28 Mar 2012 17:43
Samma sak nästan, fast eftersom en häst inte jobbar så bra med sina ryggmuskler när de bara springer rakt fram vet jag inte. I galopp(tävling) kan man ju endå inte rida barbacka :)
PauSvan
Wed 28 Mar 2012 08:52
Nu har jag läst och berundat! =) riktigt bra tanke! har själv grunnat på det =) Men mina hästar har specialgjorda sadlar så de sitter som en smäck på dom men jag tror det är allra bästa är att variera mellan dom tre. Att inte bara ha sadel och inte bara rida barbacka, lagom är bäst. Visserligen rider jag ´bara med sadel på mina för de gillar icke det trycket som blrion är man sitter barbacka på dom. (försökte vänja dom men det slutade med flygturer hit och dit)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 17:26
Jag tror att faktorerna är många. Ridstil, personlig kunnighet och balans, hästens utbildningsnivå ect. Därtill så är det väldigt mycket skillnad på sadel och sadel. Själv ratar jag de stenhårt stoppade engelska sadlarna som många fortfarande envisas att rida med. Att musklatur inte mår bra av det kan jag mycket väl förstå. Tittar man däremot på några av de mer innovativa sadlar som finns idag så får det att hitta rätt imponerande sadlar med exempelvis Flair-stoppning. Supermjuk och mer anpassningsbar och trycket blir jämnare oavsett hästens rörelser.
Skulle jag få välja skulle stenhårt stoppade sadlar kasseras.
Som sagt - barbacka tycker jag inte är något för en orutinerad, obalanserad ryttare att rida i hela tiden. Där kan man nog som ryttare orsaka en del skada om man inte vet vad man gör, och det är nog inget hästen uppskattar. Har man själv balans till det och fixar att vara riktigt följsam så är barbacka inget direkt kasst alternativ.
Men som sagt - grenen har också betydelse. Tittar du på distans tex så är det ingen fantastisk idé att rida barbacka där. Dels för att det inte är en supersamlad, djup trav man håller, utan en lång vägvinnande men desto skumpigare trav. Inte helt optimal att sitta ner i under 5-16 rätt snabba mil då det troligtvis varken gynnar häst eller ryttare. Även lite varierande galopp med både fältsits och att man sitter ned kan krävas. Visst finns ekipage som kunde fixa detta barbacka över 5 mil, men det är relativt få om man säger så. Samma kan nämnas inom en del andra grenar.
Men för allmänt ridanse (typ nån skogsritt blandat med lite paddock osv skulle jag inte tro att en barbackaryttare som rider sin häst i bra form och kan balansera sig själv och vara följsam är något direkt negativt.
Att säga att det ena eller andra är sämre är dessvärre omöjligt att säga. Det finns forskning som säger både det ena och det andra, och man får alltid försöka vara objektiv och se till sin egna förutsättning. Tittar du på en del håll har punkttryck visat sig vara skadligt, men likaså har en jävligt stum sadel också visat sig inte vara så himla bra. Och det är ju tyvärr så det är med så mycket. Hästen är inte byggd för att bära, och då får man också räkna med att det inte finns ett alternativ som inte medför bieffekter. Gäller väl bara att ta det som funkar bäst för sig själv och sin häst och det man pysslar med.
Att däremot avskriva något som rent skadligt går inte att göra. Det finns nog med hästar i bomsadlar som mår prima, har perfekta ryggmuskler och även efter alla genomgångar av equiterapefter/ect som kunnat användas inte uppvisat några problem för att kunna säga att de inte tagit skada av sina sadlar. Likaväl finns hästar som rids enbart barbacka där man kunnat säga detsamma.
Sorry för långt svar, men jag tror inte att det finns något enkelt svar på en sån här fråga:P
Skulle jag få välja skulle stenhårt stoppade sadlar kasseras.
Som sagt - barbacka tycker jag inte är något för en orutinerad, obalanserad ryttare att rida i hela tiden. Där kan man nog som ryttare orsaka en del skada om man inte vet vad man gör, och det är nog inget hästen uppskattar. Har man själv balans till det och fixar att vara riktigt följsam så är barbacka inget direkt kasst alternativ.
Men som sagt - grenen har också betydelse. Tittar du på distans tex så är det ingen fantastisk idé att rida barbacka där. Dels för att det inte är en supersamlad, djup trav man håller, utan en lång vägvinnande men desto skumpigare trav. Inte helt optimal att sitta ner i under 5-16 rätt snabba mil då det troligtvis varken gynnar häst eller ryttare. Även lite varierande galopp med både fältsits och att man sitter ned kan krävas. Visst finns ekipage som kunde fixa detta barbacka över 5 mil, men det är relativt få om man säger så. Samma kan nämnas inom en del andra grenar.
Men för allmänt ridanse (typ nån skogsritt blandat med lite paddock osv skulle jag inte tro att en barbackaryttare som rider sin häst i bra form och kan balansera sig själv och vara följsam är något direkt negativt.
Att säga att det ena eller andra är sämre är dessvärre omöjligt att säga. Det finns forskning som säger både det ena och det andra, och man får alltid försöka vara objektiv och se till sin egna förutsättning. Tittar du på en del håll har punkttryck visat sig vara skadligt, men likaså har en jävligt stum sadel också visat sig inte vara så himla bra. Och det är ju tyvärr så det är med så mycket. Hästen är inte byggd för att bära, och då får man också räkna med att det inte finns ett alternativ som inte medför bieffekter. Gäller väl bara att ta det som funkar bäst för sig själv och sin häst och det man pysslar med.
Att däremot avskriva något som rent skadligt går inte att göra. Det finns nog med hästar i bomsadlar som mår prima, har perfekta ryggmuskler och även efter alla genomgångar av equiterapefter/ect som kunnat användas inte uppvisat några problem för att kunna säga att de inte tagit skada av sina sadlar. Likaväl finns hästar som rids enbart barbacka där man kunnat säga detsamma.
Sorry för långt svar, men jag tror inte att det finns något enkelt svar på en sån här fråga:P
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Tue 27 Mar 2012 19:18
Ja, det beror ju väldigt mycket på vad man håller på med också!
Att sadeln passar är helt självklart för mig, den sadeltypen jag pratade om i texten är en väldigt fin och alldeles perfekt sadel för just den hästen :)
Att sadeln passar är helt självklart för mig, den sadeltypen jag pratade om i texten är en väldigt fin och alldeles perfekt sadel för just den hästen :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 19:25
Vad som slog mig var väl att man även kan jämföra med en ryggsäck. Vet ju de gånger där har legat lite knyckliga grejer på en punkt i ryggsäcke. Det är ju skitobehagligt. Däremot har ju många långfärdsryggsäckar - och även vanliga - en fast platta formad efter ryggen som ligger an mot vår rygg för att fördela ut det hela som finns i ryggsäcken bättre.
Jag håller inte riktigt med själv om att det troligtvis är bättre med punkttryck på delar av ryggen. För min del låter det inte riktigt logiskt att det skulle vara så mycket bättre. Men som sagt, sen tror jag inte heller att barbackaridning är skadligt så länge det görs korrekt, så det är ju inte det jag menar. Men liknelsen med att delar får tryck eller låret domnar låter inte helt logiskt i mina öron, och för min del håller jag inte helt med om allt. Däremot är det ju alltid jätteintressant att sitta och spåna såhär, så det är ju skitbra!
Jag håller inte riktigt med själv om att det troligtvis är bättre med punkttryck på delar av ryggen. För min del låter det inte riktigt logiskt att det skulle vara så mycket bättre. Men som sagt, sen tror jag inte heller att barbackaridning är skadligt så länge det görs korrekt, så det är ju inte det jag menar. Men liknelsen med att delar får tryck eller låret domnar låter inte helt logiskt i mina öron, och för min del håller jag inte helt med om allt. Däremot är det ju alltid jätteintressant att sitta och spåna såhär, så det är ju skitbra!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Tue 27 Mar 2012 19:30
Det är inte skönare för hästen att ridas barbacka, sadel(oftast, och om man räknar bort hårt spänd sadelgjord) är mycket mjukare och skönare att ha på sig. Dock somsagt blev det ju lite krångligt där med musklerna osv. Det som är mest obekvämt(om man ens kan använda det ordet men gör det nu lite milt endå) (barbacka) är bäst för hästen, men det som hästen tycker är liite skönare kanske (sadel) är sämre och hindrar hästen från att jobba korrekt med ryggen :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 19:46
Hm, ja jag förstår att det är lite svårt att förklara! Haha, sedalvärlden är verkligen inte enkelt någonstans - inte ens när det kommer att beskriva den!:P
Jo men jag förstår hur du menar! Hurvida jag håller helt med om det är en annan femma, men det spelar ju mindre roll egentligen - speciellt när det ju inte finns något rätt eller fel. Man får väl mest vara nöjd med att inget av alternativen verkar vara speciellt skadliga när de så att säga utförs korrekt:)
Jo men jag förstår hur du menar! Hurvida jag håller helt med om det är en annan femma, men det spelar ju mindre roll egentligen - speciellt när det ju inte finns något rätt eller fel. Man får väl mest vara nöjd med att inget av alternativen verkar vara speciellt skadliga när de så att säga utförs korrekt:)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 16:46
Jag tycker du har kommit en bra bit påväg med dina funderingar, men inte ända fram!
Som nedan säger så är punkttryck inte heller bra. Däremot om man rider på samma sätt som indianerna gjorde så sitter man inte med sittbenen på hästens rygg = trycket blir inte alls lika kraftigt. Dessutom så brukar man flyttas runt när man rider barbacka (ej med padd) vilket du också tycks ha glömt av.
Rider du i indianstil så sitter du som att du står över hästen, med benen rakt ner på var sida.
Så frågar du mig är indianstilen bäst. Barbacka
Som nedan säger så är punkttryck inte heller bra. Däremot om man rider på samma sätt som indianerna gjorde så sitter man inte med sittbenen på hästens rygg = trycket blir inte alls lika kraftigt. Dessutom så brukar man flyttas runt när man rider barbacka (ej med padd) vilket du också tycks ha glömt av.
Rider du i indianstil så sitter du som att du står över hästen, med benen rakt ner på var sida.
Så frågar du mig är indianstilen bäst. Barbacka
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 21:49
Du sitter inte på sittbenen utan håller upp dig från ryggen med hjälpa av låren.
Alexandra Warg
Tue 27 Mar 2012 16:41
Jag vet ju själv hur det är med lårmusklerna. Har jag trycka över hela muskeln så kan de "somna bort" lite lätt. har jag högre tryck på en liten punkt stoppas cirkulationen i muskeln så mkt att hela "somnar bort".
Så den logiken du skrivit kan jag inte snappa upp alls. Var har du fått lära dig att det är så? Skulle gärna vilja veta var det kommer ifrån så man själv kan läsa om det.
Håller med Miix96. En variation är nog av det bästa för hästen. Sen ska hästen ha en välanpassad sadel.
Så den logiken du skrivit kan jag inte snappa upp alls. Var har du fått lära dig att det är så? Skulle gärna vilja veta var det kommer ifrån så man själv kan läsa om det.
Håller med Miix96. En variation är nog av det bästa för hästen. Sen ska hästen ha en välanpassad sadel.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 28 Mar 2012 08:16
Jo men är det en bladsadel så hänger jag med på hur den sitter ihop! Men har du den så du kan ta bilder så vore det givetvis ändå jätteintressant att se den på närmare håll!:)
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Wed 28 Mar 2012 08:22
Har den kanske 50 meter från ytterdörren, så när jag går ut med min slöa hund som inte vaknat än så kan jag passa på att fota den :)
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Wed 28 Mar 2012 10:12
Har lagt ut lite bilder tagna framifrån och bakifrån så ni kan se hur den är utformad :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 28 Mar 2012 12:26
intressant! ska lätt kolla när jag sitter vid datorn :)
Miix96
Tue 27 Mar 2012 16:21
wow intressant skrivet . Men hur kan ryggmusklerna somna ? Ifall hästen arbetar och får igång en ordenklig cirkulation o ryggen borde de väl inte somna ? en annan sak om hästen inte arbetar och då blir stelare och nack och rygg . Själv så tror jag inte på att något av alternativen är bäst, jag tror att variation mellan de tre allternativen är bäst :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 16:44
Tänk dig själv om någon sitter i ditt knä utan att flytta sig. Trots att du kanske rör på benen så somnar de till slut
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Tue 27 Mar 2012 16:44
Tack :)
Eftersom sadeln trycker på ryggen, stoppar den lite av blodcirkylationen, och eftersom den också trycker på musklerna kan de ej jobba på samma sätt som normalt.
Jag tror att sadel egentligen är sämst i längden, om man nu endast tänker på hästens hälsa, och inte bara bekvämlighet.
Eftersom sadeln trycker på ryggen, stoppar den lite av blodcirkylationen, och eftersom den också trycker på musklerna kan de ej jobba på samma sätt som normalt.
Jag tror att sadel egentligen är sämst i längden, om man nu endast tänker på hästens hälsa, och inte bara bekvämlighet.
AlexanaForever
Tue 27 Mar 2012 16:21
Om man ska ta dethär om vad som är bra o inte bra. Bett = förstör så otroligt mycket. Grimma/bettlöst = kan sabba / sabbar känselgrejsemojserna på nosryggen (jag är hjärndöd för tillfället) Skor e cp dåligt, hoppning, usch. Dressyr, ja dåligt. en helt vanlig gjord är JÄTTEDÅLIG då den inte fördelar tryck alls. Hästen får svårare att andas. Så vi borde i princip släppa den lös o bara låta den vara :)
En sadel ska vara utpassad då ligger den Bra. Visst, den e fortfarande dålig för hästens rygg, men bättre än en opassande. Jag tror inte att någon häst lider av att bli riden :)
En sadel ska vara utpassad då ligger den Bra. Visst, den e fortfarande dålig för hästens rygg, men bättre än en opassande. Jag tror inte att någon häst lider av att bli riden :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Tue 27 Mar 2012 16:40
Det är nog inte speciellt dåligt för en häst att ha sadel, men ryggmusklerna blir liite missbildade och får oftast gamla hästar att få sämre rygg. Jättestor skillnad är det ju inte, men det "normala" och den lite mer "grova" informationen i denhär gruppen är alltför vanlig så ville gå in på något mer "finhackat", om det nu ens går att uttrycka sig så.. x)
58 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/503523313/