Tuesday 27 March 2012 photo 6/12
|
BARFOTA/SKOR?
Jag är kluven. Minst sagt.
Forskning har visat att hovmekanismen förändras med skor, och det tvivlar jag inte heller på. Det har även känts bättre att strålen får markkontakt ordentligt för att bli friskare.
DOCK så kan man inte gå runt och hela tiden jämföra vildhästar med tamhästar. Hovkvalitén är annorlunda och inte minst arbetet, underlaget och belastningen skiljer sig enormt. Kommer Saga klara av att ridas eller röra sig på grusvägar utan att slita ner mer än vad hoven hinner växa eller utan att ömma? Jag gillar inte riktigt idén med att försöka behandla tamhästen som vildhäst bara för att "det är naturligare". Man måste anpassa efter förhållandena och just nutidens tamhästar. Jag tror inte att alla klarar av att gå utan skor och det känns ju dumt att inte dra på dojjor på grund utav principen att barfota sägs vara bättre/mer naturligt.
Vissa hästar verkar verkligen trivas mer med hästskor än utan. De tar ut steget och klarar av arbete utan att ömma. Belastningen som hamnar på hovarna på grund utav grusvägar och ryttarens tyngd gör stor skillnad.
Jag känner att man har en väldigt istadig grund utav kunskap för barfota-argumentationer. Vissa bilder/texter har senare bevisats felaktiga och falska, så jag vet inte riktigt vad man kan lita på. Det mesta känns som personliga åsikter och osäker baserad "fakta". Saken är den att jag bara inte har några pålitliga källor eller egna erfarenheter utan "barfotahästar." Jag vet inte vad jag kan lita på/inte.
Jag har väldigt svårt att bilda en objektiv uppfattning i och med allt detta. Det är ingen som har bevisat att barfota är bäst på alla plan och människor som är helt för barfotaverkning känns på något sätt inte ordentligt objektiva. De är ofta så besatta av att blint tro att barfota är det enda rätta, att de vägrar att ens testa något annat eller respektera andras åsikter. Jag vill inte dra människor över en kam eller komma med fördomar, men det vore bra om man kunde vara lite mer generellt OBJEKTIV gällande detta.
De som skor sina hästar? Oftast så har de inget problem med att andra väljer barfota, men påstår att inte alla hästar klarar av att gå utan skor. Deras hästar har tagit ut steget mer och inte ömmat, men de är inte besatta av att skor är det enda rätta.
Jag är neutral i denna text, men framför allt rådvill. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska kunna bilda någon BRA uppfattning baserad på konkret FAKTA eller erfarenheter.
Jag har själv sagt att jag vill hålla Saga barfota så länge det går, och hittills har det inte varit några problem, men kan det bli bättre? Skulle hon vara gladare med skor?
Folk har forskat på människor och kommit fram till att våra förfäder som gått just barfota haft betydligt friskare skelett. Jag skulle dock inte klara av att gå barfota i den moderna världen. Forskningen har visat att man använder olika muskler och att fötterna blir friskare av att ständigt gå barfota, men det är ju SÅ mycket skönare och tryggare med skor. Kan det bero på att vi har vant oss vid att gå i skor från att vi kunnat gå? Kan det vara så att vi hade kunnat gå barfota ifall vi aldrig haft skor? Beror behovet av skor på underlaget? Det finns faktiskt barfotaskor för människor som skyddar sulan från vassa föremål och visst har folk känt positiv skillnad i framför allt tårnas muskler.
Är det liknande med hästar? Är boots bättre än skor och på vilket sätt i sådant fall?
Jag vill testa att dra på henne skor nästa gång Hampus kommer.
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 60D
Focal length 60 mm
Aperture f/8.0
Shutter 1/800 s
ISO 200
Comment the photo
Alex
Wed 27 Feb 2013 22:00
Jag är utbildad barfottrimmare men har skor på hästen min. Hon sliter otroligt mycket på hovarna när hon är barfota och hon tycker inte om bootsen jag har prövat på henne. ( har stora hovar så blir lite begränsat på vilka boots vi kan ha.) Om hästen fungerar bra utan skor och inte ömmar så är det jättebra, men et annat problem kan vara vintern då det är halt ute. En häst som ömmar när den går eller som blir osäker när det är halt ute spänner sig gärna och då kan man få andra problem med låsningar etc i kroppen.
Som hästägare så måste man bara vara väldigt uppmärksam på hästen och se efter förändringar som kan tyda på att den ömmar sig. Boots är ett bra alternativ men det ar inte alla stall där dom kan vara hjälpsamma att ta på boots vid ut och insläpp.
Mitt bästa råd är att vara uppmärksam på hästen och välja det som passar den hästen bäst, inte vad du tycker hade vart idealt för alla hästar. De är individer och liksom oss människor så är dom olika.
Som hästägare så måste man bara vara väldigt uppmärksam på hästen och se efter förändringar som kan tyda på att den ömmar sig. Boots är ett bra alternativ men det ar inte alla stall där dom kan vara hjälpsamma att ta på boots vid ut och insläpp.
Mitt bästa råd är att vara uppmärksam på hästen och välja det som passar den hästen bäst, inte vad du tycker hade vart idealt för alla hästar. De är individer och liksom oss människor så är dom olika.
Anonymous
Sat 31 Mar 2012 00:19
Varför ömmar en häst?
Angående sko jämförelsen så är det faktiskt så att även om vi går med skor, så trampar vi ändå med hela sulan, sätter i hälen, rullar över ända längst fram till tån. Så att även om vi använder skor, använder vi hela ytan av våra fötter. Om våra skor har en god stötdämpning som är bättre än den vi föddes med varierar. Har vi dåliga skor kommer det påverka våra kroppar negativt och har vi bra skor kommer det påverkar våra kroppar negativ.
Hästarnas stråle, sula och hovväggar fungerar redan som perfekta stötdämpare än en stum järnsko. Om hästen har en järnsko kommer hoven upp, strålen sätts inte i markkontakt, viktbalansen blir onaturlig eftersom det helt plötsligt är enbart hovvägen som bär hästens vikt och inte längre hela sulan med stråle och hovvägg.
Så nä, din jämförelse stämmer inte med min uppfattning eller ens de forskningar som gjorts. Jag förstår din tanke, men delar inte den. :)
Jag kan tycka personligen att det är väldigt "dåligt" att försöka skapa och uppfinna massor av saker som hela tiden som "ska vara bättre" och för att underlätta, människan verkar inte kunna leva naturligt överhuvudtaget längre (och då är det ju himla taskigt att låta övriga djur i världen behöva drabbas av det. Eftersom DOM har knappast valt att tämjas, lyda och ha en förutsagt livsstil).
Vi bor i betonbyggnader, vi tar oss fram genom fordon som bil, flyg, båt mm. Och framför allt gör vi allt för att inte riskera att skada oss eller dö. Bra är det, för vem vill inte vara odödlig? Men enligt naturen ska man inte leva så för det är inte så vi är födda för att leva. Vi föds inte med kläder eller skor eller med massa vaccin i kroppen. Vad händer om allt internet försvinner? Vad händer om skorna sluta produceras? Vad händer om elen får kortslutning? Jo - vi alla dör då för utan det kan vi inte längre leva. Det vi skapar går inte att lita på fullt ut - men naturen går att lita på för det är så det "ska vara". Det är som naturens lag.
Jag menar dock inte att säga att jag inte är annorlunda dig eller någon annan för jag älskar internet, kläder och hela grejen, man anpassar sig efter vad miljön har att erbjuda - men DET betyder inte att det är så det kommer funka i det långa loppet. Jag tror absolut vi kommer få sota för allt skit vi uppfunnit. ^^
Angående sko jämförelsen så är det faktiskt så att även om vi går med skor, så trampar vi ändå med hela sulan, sätter i hälen, rullar över ända längst fram till tån. Så att även om vi använder skor, använder vi hela ytan av våra fötter. Om våra skor har en god stötdämpning som är bättre än den vi föddes med varierar. Har vi dåliga skor kommer det påverka våra kroppar negativt och har vi bra skor kommer det påverkar våra kroppar negativ.
Hästarnas stråle, sula och hovväggar fungerar redan som perfekta stötdämpare än en stum järnsko. Om hästen har en järnsko kommer hoven upp, strålen sätts inte i markkontakt, viktbalansen blir onaturlig eftersom det helt plötsligt är enbart hovvägen som bär hästens vikt och inte längre hela sulan med stråle och hovvägg.
Så nä, din jämförelse stämmer inte med min uppfattning eller ens de forskningar som gjorts. Jag förstår din tanke, men delar inte den. :)
Jag kan tycka personligen att det är väldigt "dåligt" att försöka skapa och uppfinna massor av saker som hela tiden som "ska vara bättre" och för att underlätta, människan verkar inte kunna leva naturligt överhuvudtaget längre (och då är det ju himla taskigt att låta övriga djur i världen behöva drabbas av det. Eftersom DOM har knappast valt att tämjas, lyda och ha en förutsagt livsstil).
Vi bor i betonbyggnader, vi tar oss fram genom fordon som bil, flyg, båt mm. Och framför allt gör vi allt för att inte riskera att skada oss eller dö. Bra är det, för vem vill inte vara odödlig? Men enligt naturen ska man inte leva så för det är inte så vi är födda för att leva. Vi föds inte med kläder eller skor eller med massa vaccin i kroppen. Vad händer om allt internet försvinner? Vad händer om skorna sluta produceras? Vad händer om elen får kortslutning? Jo - vi alla dör då för utan det kan vi inte längre leva. Det vi skapar går inte att lita på fullt ut - men naturen går att lita på för det är så det "ska vara". Det är som naturens lag.
Jag menar dock inte att säga att jag inte är annorlunda dig eller någon annan för jag älskar internet, kläder och hela grejen, man anpassar sig efter vad miljön har att erbjuda - men DET betyder inte att det är så det kommer funka i det långa loppet. Jag tror absolut vi kommer få sota för allt skit vi uppfunnit. ^^
Wiorek
Thu 29 Mar 2012 09:43
Jag föredrar barfota men som alltid är det så att kan man inte ha en barfota häst, dvs, rätt foder, verkning osv då är det bättre att ha skor på hästen tycker jag.
Hästen jag hade var tvungen att ha så mycket lugnande för att kunna bli skodd så efter ett tag så sket jag i att sko henne och lät henne vara barfota och det fungerade bättre.
Hästen jag hade var tvungen att ha så mycket lugnande för att kunna bli skodd så efter ett tag så sket jag i att sko henne och lät henne vara barfota och det fungerade bättre.
Anonymous
Wed 28 Mar 2012 19:24
skodd fram barfotar bak. måste ha de fram för hovarna spricker fram utan skor har provat många gånger utan
MalinBalin93
Wed 28 Mar 2012 12:17
Håller med henne under, skor kan dölja en hel del symptom och anledningen till att vissa hästar går bättre i skor är just för att hästen har någon sorts av svamp/strålröta i strålen så att gå barfota (så det blir mer tryck och citkulation i strålen) så gör det ont.
Så sätter du på skor så känns det inte lika mycket, tänk själv att du har en blåsa på tån, visst känns det bättre med skor då?
Sen så låter man hovarna "flyta" ut lite när man har skor för att det ska vara mer hovvägg att fästa spikarna i....
Själv tycker jag det är ganska elakt att sätta skor på en häst, jag menar man rider kanske 1timme per dag och då är cirkulationen bra men resten av alla timmar då? Står hästen dessutom i stall försämras blodcirkulationen ännu mera.
Boots går ju att ta på ifall man märker att hästen inte riktigt vill gå på gruset så dämpar man ju bara blodcirkulationen den timman man rider istället.
Är hovarna mer "skålade" och inte utflutna som hovslagare vill att de ska vara så påverkar det sulan som hon nedan redan säger ochd et är ju så med oss människor också, nu när man gått med skor hela vintern så är man ju mjukare i fötterna då skinnet blivit tunnare, inte så kul att gå på grus då XD
Känner en "naturlig" kille, han går barfota från det att snön försvinner till att den kommer tillbaka igen och hans fötter är stenhårda verkligen så när vintern kommer igen fotbadar han och slipar bort all onödig hud hur äckligt det nu låter XD
Så sätter du på skor så känns det inte lika mycket, tänk själv att du har en blåsa på tån, visst känns det bättre med skor då?
Sen så låter man hovarna "flyta" ut lite när man har skor för att det ska vara mer hovvägg att fästa spikarna i....
Själv tycker jag det är ganska elakt att sätta skor på en häst, jag menar man rider kanske 1timme per dag och då är cirkulationen bra men resten av alla timmar då? Står hästen dessutom i stall försämras blodcirkulationen ännu mera.
Boots går ju att ta på ifall man märker att hästen inte riktigt vill gå på gruset så dämpar man ju bara blodcirkulationen den timman man rider istället.
Är hovarna mer "skålade" och inte utflutna som hovslagare vill att de ska vara så påverkar det sulan som hon nedan redan säger ochd et är ju så med oss människor också, nu när man gått med skor hela vintern så är man ju mjukare i fötterna då skinnet blivit tunnare, inte så kul att gå på grus då XD
Känner en "naturlig" kille, han går barfota från det att snön försvinner till att den kommer tillbaka igen och hans fötter är stenhårda verkligen så när vintern kommer igen fotbadar han och slipar bort all onödig hud hur äckligt det nu låter XD
Alexandra Warg
Wed 28 Mar 2012 08:20
Jag har haft både barfota och med skor. Föredrar klart barfota.
Med skor kan du rida hästen hur som helst för då döljer du symptomen som visar att hästen är dålig. För läste att du förstått det här med strålrötan.
Min ena häst blir väldigt öm, då han ahr haft en extremt uttöjd sula så den har blivit tunn. Med hjälp av en hovformsspecialist har vi kortat hovarna så de börjar skåla sig.
När han var som ömmast körde jag med boots, dessa blev snart för stora men passar min andra häst så jag tänkte att jag broddar dem så jag kan ha dem på vintern iaf. Har inte behövt dem på hela vintern, då det har inte varit så halt.
Den ena rider jag så mycket jag abra orkar, mycket grusvägar, för att slita hovarna så mycket jag bara kan. Ändå verkar jag honom 1 gång i veckan för att hovvägen inte ska bli för bärande. Då menar jag miltal med grusvägar.
Så att de sliter ner för mycket har jag ännu inte hört någon som gjort.
Då hästarna oftast klarar mkuka underlag som är i hagen så går det ju att ha de barfota under hela den tiden. Oftast är det för våra ridturer vi behöver skorna, då fungerar det lika bra att ta på ett par boots för ridturen om det skulle vara så att det behövs.
Den jag rider mest på som inte är öm har aldrig tagit ut stegen förr, för jag hade lärt mig att verka hos en hovslagare. Efter att gick en grundkurs i verkning för Ove Lind så har han börjat ta ut stegen mer än vad jag ens visste var möjligt. Min dressyrtränare säger tom att hästar för bättre steg utan skor, även fast hon själv är helt för skor.
Min ömma lilla plutt har alltid satt bakhovarna 2 dm bakom framhovarnas spår, även med skor. Efter jag lärde mig den här verkningen så trampar han i sina spår istället, torts att han är öm!
För att få ordentlig information kring barfota så rekommenderar jag dig att kontakta en utbildad Hovformsspecialist. De finns på SANHCP:s sida. En hovslagare får aldrig lära sig de sakerna som man får enligt den metoden. Även om du bara tänkt dig ta ut en hovslagare för verkning så kan det vara bra att höra sig för på annat håll också :)
Med skor kan du rida hästen hur som helst för då döljer du symptomen som visar att hästen är dålig. För läste att du förstått det här med strålrötan.
Min ena häst blir väldigt öm, då han ahr haft en extremt uttöjd sula så den har blivit tunn. Med hjälp av en hovformsspecialist har vi kortat hovarna så de börjar skåla sig.
När han var som ömmast körde jag med boots, dessa blev snart för stora men passar min andra häst så jag tänkte att jag broddar dem så jag kan ha dem på vintern iaf. Har inte behövt dem på hela vintern, då det har inte varit så halt.
Den ena rider jag så mycket jag abra orkar, mycket grusvägar, för att slita hovarna så mycket jag bara kan. Ändå verkar jag honom 1 gång i veckan för att hovvägen inte ska bli för bärande. Då menar jag miltal med grusvägar.
Så att de sliter ner för mycket har jag ännu inte hört någon som gjort.
Då hästarna oftast klarar mkuka underlag som är i hagen så går det ju att ha de barfota under hela den tiden. Oftast är det för våra ridturer vi behöver skorna, då fungerar det lika bra att ta på ett par boots för ridturen om det skulle vara så att det behövs.
Den jag rider mest på som inte är öm har aldrig tagit ut stegen förr, för jag hade lärt mig att verka hos en hovslagare. Efter att gick en grundkurs i verkning för Ove Lind så har han börjat ta ut stegen mer än vad jag ens visste var möjligt. Min dressyrtränare säger tom att hästar för bättre steg utan skor, även fast hon själv är helt för skor.
Min ömma lilla plutt har alltid satt bakhovarna 2 dm bakom framhovarnas spår, även med skor. Efter jag lärde mig den här verkningen så trampar han i sina spår istället, torts att han är öm!
För att få ordentlig information kring barfota så rekommenderar jag dig att kontakta en utbildad Hovformsspecialist. De finns på SANHCP:s sida. En hovslagare får aldrig lära sig de sakerna som man får enligt den metoden. Även om du bara tänkt dig ta ut en hovslagare för verkning så kan det vara bra att höra sig för på annat håll också :)
xsunshinee
Tue 27 Mar 2012 22:37
Barfota :D
Min kompis kör på de på hennes hästar och funkar bra,Dom är ju bara 3 & 4 år :)
Min kompis kör på de på hennes hästar och funkar bra,Dom är ju bara 3 & 4 år :)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 22:18
Min nordsvensk blir 3 till våren & går barfota, av den anledningen att han ej är öm, har bra hovkvalitet & inte jobbar allt för mkt. Dessutom känns det bara allmänt bra att hovarna får växa fritt på honom som unghäst, vet ej om det bara är något jag fått för mig men det känns ju som det händer en del med fötterna, liksom hela han växer även dem. (dock verkas han ju såklart!) Till sommaren kommer han antagligen få skor dels för att han kommer jobba mer & behöver greppet när han drar, det lätta han drar nu har han inga problem med. Vår varmblodstravare går med skor runtom eftersom han är ömfotad. Ser för & nackdelar med båda alternativen & tycker det bästa är att anpassa efter omständigheterna, precis som du nämnde. Under "lågsäsong" blir det nog att man drar av skorna för det är skönt att slippa tappskor. XD
Cornette
Tue 27 Mar 2012 19:50
Jag före drar barfota men jag rider ofta på grus med mina hästar och de kan inte ridas utan skor så har inget annat val än att ha skor på de...:)
Toti
Tue 27 Mar 2012 19:38
Orkade tyvärr inte läsa allt men röstar solklart på barfota!
Boots är lika bra som barfota men kanske inget hästen ska ha 24/7.
Det vanligaste är nog boots i övergångsperioden och sen under ridning :)
Boots är lika bra som barfota men kanske inget hästen ska ha 24/7.
Det vanligaste är nog boots i övergångsperioden och sen under ridning :)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 19:00
Det jag är mest irriterad på är väl just den här återkommande "om hästen ömmar sätter jag på metallskor" och sen inget mer. Det finns ju så många andra alternativ! Först och främst boots som du själv skriver om. De gör ju ändå att hoven får bredda sig som den ska när den sätts ner, strålen får kontakt, men utan att ömma pga grus eller liknande. Det finns flappskor och många andra alternativ som jag såklart inte kommer ihåg namn på för tillfället ._. Men det finns skor som bara sitter i tån, där får också hovmekanismen jobba som den ska osv.
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 18:49
mitt råd till dig är att ha henne barfota så länge du bara kan :) sålänge hon inte lider av det eller ömmar så finns det inget som pekar på att hon skulle må bättre med skor.
OM hon skulle börja ömma eller om du på annat vis märker att hovarna typ inte håller- slå på skor då.
men inte innan.. det är naturligt svårare att gå från skor till barfota igen sen än tvärtom :)
OM hon skulle börja ömma eller om du på annat vis märker att hovarna typ inte håller- slå på skor då.
men inte innan.. det är naturligt svårare att gå från skor till barfota igen sen än tvärtom :)
Nattfari trivs väst med skor, men han går med skor tills han behöver verkas, sen går han barfota 1 vecka - 2 månader, sen skos han igen, det är bäst tycker jag:) iallafall på Nattfari :)
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 18:07
Åh, du skriver i princip ut mina tankar med!;) Sågott som allt håller jag verkligen med om.
Problemet som jag ser det är just att jag inte kan hitta någon objektiv forskning på barfotasidan. Så gott som allt som finns kommer från just källor som väldigt skarpt promotar sitt alternativ. Det är heller inte helt sällan som det egentligen inte finns någon seriös grund, utan det är mest teorier. Personligen är jag alldeles för Universitets-skadad och vill helst inte lita blint på källor som inte är objektiva eller baseras på studier (ordentliga sådana. En enda bild med värmekamera säger egentligen ingenting om något, exempelvis). Vad jag vill ha är ordentliga studier, vilket det tyvärr inte finns så många av.
I ögrigt håller jag med om att det inte går att behandla alla hästar som vildhästar. Vet flertalet som överhuvudtaget inte kan gå farfota då deras hovkvalitet är för dålig och de sliter ned hoven för mycket när de rids. En kompis jobbade för ett par år sedan i ett dressyrstall med väldigt fina importerade holländska hästar, och där var ett par av dem som man alltså fått limma ihop hovarna på då de hade sådana problem. De hovarna hade aldrig klarat att gå utan skydd på undersidan.
Min egna häst har jag faktiskt övervägt att plocka av skorna på, men blivit avrådd från utbildade hovslagare (som därtill verkar barfotahästar, så det är alltså inte så att han enkom promotar skor, utan klarar av att vara objektiv. Hästen i fråga har en del hälsoproblem även om inte själva hovkvaliteten är skitkass varpå man inte tyckte att det var någon bra idé. Personligen lyssnar jag hellre på utbildade, objektiva folk än att gå på att något är bättre "för att det alltid är det".
Men som sagt - det är ett jättesvårt ämne! Att sko en häst som inte egentligen behöver skos kan ju kännas lite onödigt, men funkar hästen bättre med dem så ser jag inga problem med att slänga på ett par. Inte heller är boots alltid ett helt lämpligt alternativ för vissa hästar, få formen kan vara fel, överrullning inte fungera optimalt, skavrisken vara för stor ect.
Jag tror benhårt på att man just inte ska snöa in sig för mycket i något läger och står själv gärna lite i mitten för att ta in argument från bägge sidor och anpassa hästens egna verkning och eventuella skoning efter detta.
Problemet som jag ser det är just att jag inte kan hitta någon objektiv forskning på barfotasidan. Så gott som allt som finns kommer från just källor som väldigt skarpt promotar sitt alternativ. Det är heller inte helt sällan som det egentligen inte finns någon seriös grund, utan det är mest teorier. Personligen är jag alldeles för Universitets-skadad och vill helst inte lita blint på källor som inte är objektiva eller baseras på studier (ordentliga sådana. En enda bild med värmekamera säger egentligen ingenting om något, exempelvis). Vad jag vill ha är ordentliga studier, vilket det tyvärr inte finns så många av.
I ögrigt håller jag med om att det inte går att behandla alla hästar som vildhästar. Vet flertalet som överhuvudtaget inte kan gå farfota då deras hovkvalitet är för dålig och de sliter ned hoven för mycket när de rids. En kompis jobbade för ett par år sedan i ett dressyrstall med väldigt fina importerade holländska hästar, och där var ett par av dem som man alltså fått limma ihop hovarna på då de hade sådana problem. De hovarna hade aldrig klarat att gå utan skydd på undersidan.
Min egna häst har jag faktiskt övervägt att plocka av skorna på, men blivit avrådd från utbildade hovslagare (som därtill verkar barfotahästar, så det är alltså inte så att han enkom promotar skor, utan klarar av att vara objektiv. Hästen i fråga har en del hälsoproblem även om inte själva hovkvaliteten är skitkass varpå man inte tyckte att det var någon bra idé. Personligen lyssnar jag hellre på utbildade, objektiva folk än att gå på att något är bättre "för att det alltid är det".
Men som sagt - det är ett jättesvårt ämne! Att sko en häst som inte egentligen behöver skos kan ju kännas lite onödigt, men funkar hästen bättre med dem så ser jag inga problem med att slänga på ett par. Inte heller är boots alltid ett helt lämpligt alternativ för vissa hästar, få formen kan vara fel, överrullning inte fungera optimalt, skavrisken vara för stor ect.
Jag tror benhårt på att man just inte ska snöa in sig för mycket i något läger och står själv gärna lite i mitten för att ta in argument från bägge sidor och anpassa hästens egna verkning och eventuella skoning efter detta.
Ekipage
Tue 27 Mar 2012 18:16
Jag håller verkligen med dig, och du skriver väldigt intressant och bra :)
Ämnet är som sagt väldigt svårt och det bästa jag kan göra är väl att testa och se. Det är väldigt svårt att bilda uppfattning baserat på pålitliga och seriösa källor, eftersom att dessa verkar vara helt omöjliga att finna.
Skönt att ha en objektiv hovslagare som man kan lita stenhårt på. Det måste verkligen vara guld!
Ämnet är som sagt väldigt svårt och det bästa jag kan göra är väl att testa och se. Det är väldigt svårt att bilda uppfattning baserat på pålitliga och seriösa källor, eftersom att dessa verkar vara helt omöjliga att finna.
Skönt att ha en objektiv hovslagare som man kan lita stenhårt på. Det måste verkligen vara guld!
Anonymous
Tue 27 Mar 2012 18:26
Jotack, och är man då rätt objektiv som person så kan jag bli lite mörkrädd när jag träffar på folk som är såpass insnöade att de helt enkelt inte kan ta in andra synsätt heller, eller enbart promotar sitt eget. Jag funkar inte riktigt själv så och litar inte riktigt på någon när man blir för lyrisk i något.:P
Ja precis, det bästa är väl att vänta och se vad hästen själv visar dig med tiden. Skulle du nuslänga på skor och känna att det inte verkar bra så kan du ju alltid välja att plocka av dem igen, tack och lov!
Jodå, den jag har nu verkar väldigt bra. Har en fin känsla för vinklar och hästens anatomi, och har gjort ett superjobb med bägge våra hästar som tyvärr felverkades och försummades lite av förra hovisen. Därtill gjorde han ett strålande jobb med förra foderhästen som hade haft kraftig fång, men blev så gott som helt återställd (förutom något litet skönhetsfel) vilket även bekräftades via röntgen. Alltid kul när man hittar någon som man anser vara bra, även om man ju givetvis inte ska tillåta sig att sluta tänka och tycka själv.
Ja precis, det bästa är väl att vänta och se vad hästen själv visar dig med tiden. Skulle du nuslänga på skor och känna att det inte verkar bra så kan du ju alltid välja att plocka av dem igen, tack och lov!
Jodå, den jag har nu verkar väldigt bra. Har en fin känsla för vinklar och hästens anatomi, och har gjort ett superjobb med bägge våra hästar som tyvärr felverkades och försummades lite av förra hovisen. Därtill gjorde han ett strålande jobb med förra foderhästen som hade haft kraftig fång, men blev så gott som helt återställd (förutom något litet skönhetsfel) vilket även bekräftades via röntgen. Alltid kul när man hittar någon som man anser vara bra, även om man ju givetvis inte ska tillåta sig att sluta tänka och tycka själv.
Frida1987
Tue 27 Mar 2012 18:31
Det är nog därför jag också har svårt att lita blint på det, universitetsskadan är för utbredd. ;)
23 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/503526984/