Thursday 5 April 2012 photo 9/26
![]() ![]() ![]() |
Vad tycker ni om att rida på snodd?
Varför/varför inte gör det det? Och Varför tycker ni så??
Jag använder snodd på min medryttarehäst när vi rider ut då han gärna kan bli lite stark..
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 450D
Focal length 200 mm
Aperture f/6.3
Shutter 1/500 s
ISO 100
Comment the photo
Rainbowdiarrhea
Tue 15 May 2012 22:49
Har ingen större åsikt om snodd men.. Ska inte snodden gå mellan frambenen, inte på utsidan av dem ? o.O
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Wed 16 May 2012 11:14
man kan sätta det antingen mellan benen eller ut vid sidorna.. har ingen ring i gjorden att fästa den i...
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u1/_u3/_u2/_u7/_u8/u2132780/1379494918_m_1.jpg)
amandaegervall
Wed 16 May 2012 16:09
grisepass och pass är ju nästan som helt olika saker.. grisepass är typ som ogräs;)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u4/_u6/_u0/_u2/_u9/u460298/1417272853_m_1.jpg)
Rainbowdiarrhea
Wed 16 May 2012 16:56
Ja men han lär väl kunna träna upp sig mena ja, och jag tänkte eftersom du skrev att du ville ha han som tregångare, varför?
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Wed 16 May 2012 17:32
Alla isisar kan inte passa korekt.. utan istället blir det grisepass och det även när man då försöker tölta dem. Grispass är en olat som man ska träna bort men jag har inte tillräckligt med ork för att rida ihop honom tillräckligt mycket för att få honom tölta.. och då väljer jag att rida honom som tre gångare och så får hans ägare rida igenom honom i tölt.
Kalinkha
Sat 14 Apr 2012 22:35
Jag säger inget om att rida med snodd då jag inte är så pass insatt, men är det en islandshäst bör du fundera vad du vill med islandshästen? En snodd tar ju ner huvudet och om du vill tölta kommer en låg form att vara till besvär medan om du har en häst som är extremt passtaktig och går i för hög form så kan nog snodden få den att söka sig ner och mot traven och därmed bli mer ren. Men det är en gissning, jag tror dock inte att snodden hjälper dig att bli starkare. Tycker du ska träna hästen på att lyssna på sig i stället i så fall. Ta försiktigt i tygeln en gång och lyssnar han inte så, bli arg och ta hårt. Tillslut fattar han att du bestämmer och lyssnar första gången du säger till att sakta ner.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Sun 15 Apr 2012 10:04
Jag rider honom som tre gångare då han är väldigt passtaktig i tölten, el ja det är grisepass och ingen tölt. Hans ägare jobbar på att få ordning på den och jag har fått testa att rida ihop honom i tölten på lektion och det är mig inte lätt, kan jag tala om har då aldrig träffat en mer envis Islandshäst så det är tur att han är söt =)
Jag rider alltså med snodden för att han inte ska slänga upp huvudet och sticka i pass när han nu känner att nu är det inget kul att trava längre.. Han gör det inte särskilt ofta och han lyssnar väldigt bra när man tar tag i honom. Men jag rider hellre men den lila säkerhets åtgärden en att det händer något.
Snodden sitter så löst att han kan gå normalt utan hinder och bara hindrar honom just för att gå med näsan bland molnen :)
Jag rider alltså med snodden för att han inte ska slänga upp huvudet och sticka i pass när han nu känner att nu är det inget kul att trava längre.. Han gör det inte särskilt ofta och han lyssnar väldigt bra när man tar tag i honom. Men jag rider hellre men den lila säkerhets åtgärden en att det händer något.
Snodden sitter så löst att han kan gå normalt utan hinder och bara hindrar honom just för att gå med näsan bland molnen :)
FailGirl
Tue 10 Apr 2012 23:55
Jag gör det.. Då min travare har huvve uppe bland målnen annars, Och hon är även ofokuserad när jag inte har den, Men med är hon helt fokuserad. Konstig häst man har ;P
orkide05
Tue 10 Apr 2012 22:34
vill du tvinga din häst att böja på nacken då är snodd det perfekta valet.
finns bättre val om du vill att hästen ska börja jobba istället för att kröka på nacken.
finns bättre val om du vill att hästen ska börja jobba istället för att kröka på nacken.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Wed 11 Apr 2012 08:20
Jag använder inte snodd för att han ska böja fint på nacken.. det kan han göra så fint ändå när han vill... Jag använder den för att han inte ska bli så jävla stark när vi rider ut och bara ha huvudet upp bland målnen.. Spänner den inte särskilt hårt utan han han kan gå i det läge som han går i normalt utan snodd.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Wed 11 Apr 2012 16:27
Skulle kanske även det fungera.. Men nu är det en snodd jag har fått av ägaren att använda, och jag tycker det fungerar bra.
KamakuraSimb
Mon 9 Apr 2012 10:43
Gillar inte hjälptyglar alls då jag tycker man ska ta bort orsaken till problemet och inte bara problemet
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Wed 11 Apr 2012 08:31
Skulle väldigt gärna rida utan om jag orkade hålla honom ordentligt.. pga led problem har jag varken orken el styrkan att hålla i honom när han blir lat och bara vill springa..
För det är just det som är problemet att han är mycket häst att rida, med mycket vilja som gärna blir lite lat och då lägger vi gärna i passen och bara springer..
Jag rider honom en gång i veckan och då ute i skogen,skulle vi mot förmodan vara i ridhuset så använder i jag inte snodden för där kan jag jobba med problemet utan att vara rädd att han kommer någon stans....
Så vill du vara så snäll och säga hur jag ska lösa med problem ??
För det är just det som är problemet att han är mycket häst att rida, med mycket vilja som gärna blir lite lat och då lägger vi gärna i passen och bara springer..
Jag rider honom en gång i veckan och då ute i skogen,skulle vi mot förmodan vara i ridhuset så använder i jag inte snodden för där kan jag jobba med problemet utan att vara rädd att han kommer någon stans....
Så vill du vara så snäll och säga hur jag ska lösa med problem ??
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Wed 11 Apr 2012 08:44
Oavsett om man har svaga leder eller inte så är det få (eller ingen) som orkar stoppa en häst med armkraft. Allt handlar om teknik. Du skulle nog behöva rida honom oftare och just i ridhus så att han lärde sig lyssna på dig
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Wed 11 Apr 2012 11:03
Nej det kan jag hålla med om att det är få som kan.. Men vem fan har sagt att det handlar om händerna?? Det finns jävligt många fler leder i en kropp och det är många som används just för att rida en häst...
Kanske borde jag inte rida alls, men det är en av de grejer som gör att jag orkar med min vardag.. och då gör jag det med SNODD eftersom det är en säkerhet jag vill använda, särskilt när jag vet att min häst inte tar skada av det.
Kanske borde jag inte rida alls, men det är en av de grejer som gör att jag orkar med min vardag.. och då gör jag det med SNODD eftersom det är en säkerhet jag vill använda, särskilt när jag vet att min häst inte tar skada av det.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Wed 11 Apr 2012 11:11
Men herregud nu för du väl ge dig. Du frågar "vad tycker ni om att rida på snodd och varför tycker ni så" jag svarar och du blir arg på mitt svar =O Jag har inte sagt att det är fel att rida på snodd jag har bara sagt att jag inte skulle göra det och varför jag tycker man inte ska rida på snodd. Du kan ju inte fråga en fråga och sen bli svinarg på dom som inte håller med din åsikt i den frågan...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 8 Apr 2012 15:54
gillar inte snodd eftersom den inte riglerar sig. använder helre gramantygel om jag nu använder något för den kan man korta o länga från ryggen på hästen.
Juliias
Sun 8 Apr 2012 11:00
jag gillar det inte så mycket speciellt när vissa spänner den så hårt att hästarna måste gå med nacken krökt. Det belastar väldigt mycket på frammbenen ist för att hästen ska arbeta med bakbenen som är starkare.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Mon 9 Apr 2012 09:42
har också sett den användas fel.. och blir så förbanad när folk gör så.. fast jag ser hellre ridskolorna använda snodd en ett martingal som är helt stumt,,,
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u3/_u2/_u4/_u6/_u1/_u7/u3246172/1356896866_m_1.jpg)
Juliias
Mon 9 Apr 2012 15:58
jo men det var helt hemskt! ridläraren spände den ashårt på en häst som jag själv tycker inte en behöver det. Hon andvände den nog för att den hästen blir spänd och rycker upp huvudet. Men om man rider avslappnat blir hon jättefin!
Blir så j*vla arg!
Blir så j*vla arg!
BuryMyHeart
Sat 7 Apr 2012 15:59
Jag rider aldrig med halsförlängare eftersom det inte behövs. men min arab går gärna med nosen rakt upp i luften och sänker ryggen när någon ryttare som inte är så säker sitter på, och då brukar han gå med halsförlängare eftersom då får han något att ta stöd mot och ryttaren hittar lättare sin balans och blir stadigare på handen :)
johanna ✿
Fri 6 Apr 2012 20:24
gillar inte de eftersom de bara gör så hästen kröker på nacken? De ser man väldigt fort när någon använder snodd....
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Apr 2012 10:28
Jag brukar använda de när jag rider dressyr, jag har den inte hårt men när hon vet att jag har den, slappnar hon av mer i halsen och blir lättare och jobba med och hon får en helt annan gång och jobbar upp med ryggen. Men jag tycker att så länge den inte innebär någon fara för hästen så tycker jag inte de är något fel att använda :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 5 Apr 2012 21:07
Har aldrig provat, har noll kolla på hjälptyglar vettu. Men vad används den till, hur funkar den? Osv?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 8 Apr 2012 22:45
okej, för min islänning är skithet i skogen och när man galopperar tar han bettet och sticker, då blir jag rädd och vågar inte rida ut, det resulterar ju till mindre varierad ridning när jag bara vill skritta ut .
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Mon 9 Apr 2012 09:45
Jag skulle tipsa dig att använda en snodd då när du rider ut för att testa.. men spänn den inte för hårt, han måste ju ha en chans att höja huvudet så han kan tölta ordentligt..
Julii
Thu 5 Apr 2012 18:21
Jag tycker att det kan vara en bra hjälp, speciellt till hästar man inte rider så ofta, t.ex ridskoleponnyer. När jag satt och kollade på en lektion var ponnyn svinahet och hon som red klarade inte riktigt av honom så ridläraren bad mig hämta en snodd som vi bara satte dit, inte spänd alls, men jag tycker inte man ska använda det som en inspänningstygel. Som när jag var liten fick vi rida så för att få hästarna lösgjorde, men det hjälpte en liksom ingenting för jag förstod inte hur jag skulle jobba med hästen för att få den lösgjord eftersom det bara fuskades fram :)
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Thu 5 Apr 2012 18:22
Måste tillägga att jag tycker det är okej så länge man inte har det år ut och år in, ett problem är till för att lösas :)
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Thu 5 Apr 2012 20:55
Jag har inte den särskilt spänd så länge han inte går med huvudet i luften så spänner den inget. Jag använder den just nu pga av att jag själv inte orkar hålla hur mycket häst som helst då jag har problem med lederna.. Men självklart är målet att rida utan snodd, men rider heler med den än att sätta på ett skarpare bett...
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Thu 5 Apr 2012 22:44
Okej :)
Ja, det är mycket bättre med snodd i det läget, och då har ju du en riktig "anledning" också, eftersom du har problem med lederna, inte för att du vill att han ska gå fint liksom :)
Ja, det är mycket bättre med snodd i det läget, och då har ju du en riktig "anledning" också, eftersom du har problem med lederna, inte för att du vill att han ska gå fint liksom :)
Cornette
Thu 5 Apr 2012 17:56
Jag tycker att det är bra hjälp medel om hästen behöver det, hade det på min ponny ( som blev in riden helt fel och kan inte ta ner huvudet) och det hjälpte! Och nu är hon mkt bättre och behöver det inte. Fast hon tar det fortförande upp huvudet men inte lika mycket.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 5 Apr 2012 17:09
Tycker inte om hjälptyglar över huvud taget. Enda gången jag kan tycka det är ok är om man verkligen provat ALLT och det inte funkat. Tex som en här på dv hade problem med att hästen drog upp huvudet när de gick hemåt så hon inte fick kontakt med henne, det löste sig efter en tur med snodd så hästen förstod att det var behagligare att gå lugnt och fint. Men då hade hon också prövat precis allt de kunde komma på.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Thu 5 Apr 2012 20:51
Okej. Jag använder snodden max en dag i veckan då jag rider ut på honom då han kan bli stark och köra upp huvudet och sticka i grisepass. Med snodden får jag lite hjälp att få ner honom i trav istället.. Oftast går han i någorlunda korrekt och då hänger snodden bara och hänger..
Tycker det är bättre än att jag ska bettsla med något starkare då han oftast är väldigt fin i munnen.. och det är inte så lätt att träna kominikation när jag oftast bara rider honom en dag i veckan..
Tycker det är bättre än att jag ska bettsla med något starkare då han oftast är väldigt fin i munnen.. och det är inte så lätt att träna kominikation när jag oftast bara rider honom en dag i veckan..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 5 Apr 2012 20:55
Jo, det har du visserligen rätt i, men det är ju alltid bättre att se problemet från grunden, även om jag förstår att det blir svårt av ridning en dag i veckan
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 5 Apr 2012 16:37
Red på gummisnodd på min häst ett tag. Den är ett bra hjälpmedel där man får lite hjälp på traven om det är svårt. När min häst går på det brukar den i slutet glappa och inte inverka något. Dock tycker jag man inte ska använda den hela tiden och sen försöka vänja av den successivt. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Thu 5 Apr 2012 20:41
Jag rider honom oftast bara en dag i veckan, och då har jag snodden som ett extra stöd för till ex när vi ska trava eftersom han gärna springer i väg med huvudet upp i luften i grisepass istället.. men den sitter rätt löst så oftast hänger den bara där utan inverkan.. och har även börjat rida honom utan snodden då jag nu har börjat lära mig hur han fungerar..
FiSHMAS
Thu 5 Apr 2012 16:34
Använder snodd någon gång i paddock endast,
ALDRIG när jag rider ut - blir så fel då!
ALDRIG när jag rider ut - blir så fel då!
zuperteejjpp
Thu 5 Apr 2012 16:33
hade det i början när jag red i ordning en travare:) för det gjorde så att hon inte kom upp med huvudet så att kontakten med munnen försvinner och hon kunde sticka , så hjälpte det till att få henne att fatta lite var huvudet helst skulle vara :) men nu använder jag antingen inget eller en martingal :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 5 Apr 2012 16:33
Nope, hästen ska finna sin egna balans och styrka och itne genom en gummisnodd, Tycker även att snodden har en stoor tendes till att rubba deras balans med tanke på attt dom inte kan få upp huvudet snabbt och fånga balansen om den snubblar m.m. Detta gäller alla inspänningar där du ifrån ryggen inte kan kontrollera dem, Det vill säga att en ghraman tygel är ett bättre redskap då du snabbt kan ge hästen utrymme om det så skulle behövas, Dock är det ingen hjälptygel som man förhindrar en hästs styrka vid t.ex. uteritter då man bara tvingar ner huvudet, föredrar den som en hjälptygel vid arbetsridning helt enkelt
Toti
Thu 5 Apr 2012 15:49
Tycker verkligen inte om det.
Gillar det inte för anser att ifall det behövs så är det kommunikation och arbete som behövs och inte en extra tygel.
Gillar det inte för anser att ifall det behövs så är det kommunikation och arbete som behövs och inte en extra tygel.
57 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/503853136/