Sunday 8 April 2012 photo 16/16
![]() ![]() ![]() |
Det här med viktbärande...
"en islandshäst klarar mer än 100kg"
" en shettis är väldigt viktbärande"
"är du inte lite lång? nää han är viktbärande"
är ofta saker man hör ute i hästvärlden..
Jag tycker inte det är okej att anse att vissa hästar/små ponnyer är mer viktbärande än andra, en islandshäst ÄR en ponny sålänge den inte går över ponnymåttet. Ett kraftigt russ är lika viktbärande som en kraftig ponny. Enligt mig. Hästar klarar mer vikt än vi tror, längden är det som borde spela mer roll. Balansen blir ju helt åt helvete.
Vad anser du?
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 550D
Focal length 20 mm
Aperture f/4.0
Shutter 1/320 s
ISO 100
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 11 Apr 2012 20:19
Många islänningar kan bära upp tyngre ryttare bättre än stora hästar med lång rygg kan, det handlar inte enbart om hästens storlek utan hur pass stark benstomme samt muskler dem har, även hur duktig ryttaren är på att balansera upp sig själv så inte hästen tar skada.
Och jag har då aldrig hört om en islänning/häst som burit mer än 100 kg, och då har jag ändå jobbat på flertal stall ;).
Och jag har då aldrig hört om en islänning/häst som burit mer än 100 kg, och då har jag ändå jobbat på flertal stall ;).
JennaBju
Tue 10 Apr 2012 01:31
Jag tycker man ska kolla på INDIVIDERNA inte vikt, längd och höjd, jag med mina 169 cm och 53 typ kg har inga problem att hoppa upp på en kraftigare C-ponny om både häst och ryttare är balanserad! Hade säkert viktmässigt kunnat hoppa upp på en viktbärande B-ponny oxå en kortare stund utan att den skulle ramla ihop och dö, men jag gör det inte för jag är alldeles för lång!
Samtidigt så rider jag likagärna hästar på 175 och tycker inte på något sätt att det är för stort så länge hästen består mycket av ben och inte är särskilt maffig!
Finns raser som helt enkelt bär upp ryttare, även längre ryttare bättre, t.ex. en Quarter jag rider tyckte jag från marken var så liten, typ ponny! hon är väl ca 160 men över ryggen är hon nog faktiskt bredare än min favorithäst på 175, och ser nog om man kollar benen ungefär lika lång ut på båda då jag rider barbacka!
Nog tror jag längden har betydelse för balansen, blir det lite vingligt så blir det extra vingligt om hästen är för liten, jämför själv med om du ska bära något litet och tungt eller något långt som är i samma vikt troligast tycker ni själva att det lilla känns mycket lättare att bära!
En islandshäst t.ex. vet jag inte hur viktbärande dom är i praktiken, har inte direkt testat, men kollar man exteriört så en islandshäst som inte är av den sportigare varianten har en ganska kort rygg och kraftigare benstomme än en ridponny i samma storlek med mycket fullblod i, den bär upp ryttaren bättre både längd och viktmässigt
Och ja nog tror jag att man kan vara både för lång och för tung, är man alldeles för lång så upplever jag att ridningen blir som… fel, man kommer inte åt hästen på ett korrekt sätt, samma sak om man har en förstor häst.
Samtidigt så rider jag likagärna hästar på 175 och tycker inte på något sätt att det är för stort så länge hästen består mycket av ben och inte är särskilt maffig!
Finns raser som helt enkelt bär upp ryttare, även längre ryttare bättre, t.ex. en Quarter jag rider tyckte jag från marken var så liten, typ ponny! hon är väl ca 160 men över ryggen är hon nog faktiskt bredare än min favorithäst på 175, och ser nog om man kollar benen ungefär lika lång ut på båda då jag rider barbacka!
Nog tror jag längden har betydelse för balansen, blir det lite vingligt så blir det extra vingligt om hästen är för liten, jämför själv med om du ska bära något litet och tungt eller något långt som är i samma vikt troligast tycker ni själva att det lilla känns mycket lättare att bära!
En islandshäst t.ex. vet jag inte hur viktbärande dom är i praktiken, har inte direkt testat, men kollar man exteriört så en islandshäst som inte är av den sportigare varianten har en ganska kort rygg och kraftigare benstomme än en ridponny i samma storlek med mycket fullblod i, den bär upp ryttaren bättre både längd och viktmässigt
Och ja nog tror jag att man kan vara både för lång och för tung, är man alldeles för lång så upplever jag att ridningen blir som… fel, man kommer inte åt hästen på ett korrekt sätt, samma sak om man har en förstor häst.
Aeque
Mon 9 Apr 2012 19:50
Jag anser att det beror på både ryttare och häst tillsamans.. Är hästen nät i kroppen bör den ha en inte allt för tung ryttare. Men har hästen en kraftigare benstome klarar den oftare tyngre ryttare.. MEN då ska ju även ryttaren ha en bra balans och inte störa hästen.. Samma sak med längden så länge häst o ryttare är i balans så är det ok...
Madizon89
Mon 9 Apr 2012 17:20
Islandshästen räknas fortfarande som häst, även om den mäter ponny mått i mankhöjden!
Och ja, som ras är den ganska viktbärande!
MEN man måste fortfarande se till individen. En del islandshästar kan lätt bära en ryttare på ca 90kg medan en del räcker med en ryttare på 50kg. Det hela beror på hur just den hästen är byggd och hur pass tränad den är.
Sen är det oftast lättare för en häst att bära upp en tung ryttare i balans än en lätt ryttare i obalans, så lite beror även på ryttaren!
Det gäller alla hästar, oavsett ras! En del cob hästar/grövre ponnyer kan lätt bära upp vuxna ryttare på ca 60-70 kg, medan en del små nätta ponnyer mår bättre av att bara barn rider på dom.
Tycker de e fel allt detta tjat om att man är för lång för sin häst, så länge ryttaren är i balans så tycker ja man ska lägga mer fokus på vikten. Visst att det ofta är lättare för en lång ryttare att hålla balansen på en större häst och att de kan se dumt ut när fötterna på ryttaren hänger vid knäna på hästen...
Och ja, som ras är den ganska viktbärande!
MEN man måste fortfarande se till individen. En del islandshästar kan lätt bära en ryttare på ca 90kg medan en del räcker med en ryttare på 50kg. Det hela beror på hur just den hästen är byggd och hur pass tränad den är.
Sen är det oftast lättare för en häst att bära upp en tung ryttare i balans än en lätt ryttare i obalans, så lite beror även på ryttaren!
Det gäller alla hästar, oavsett ras! En del cob hästar/grövre ponnyer kan lätt bära upp vuxna ryttare på ca 60-70 kg, medan en del små nätta ponnyer mår bättre av att bara barn rider på dom.
Tycker de e fel allt detta tjat om att man är för lång för sin häst, så länge ryttaren är i balans så tycker ja man ska lägga mer fokus på vikten. Visst att det ofta är lättare för en lång ryttare att hålla balansen på en större häst och att de kan se dumt ut när fötterna på ryttaren hänger vid knäna på hästen...
Ceelajn
Mon 9 Apr 2012 13:44
Jag anser att en fet (kraftigt överviktig) person gör större skada än en lång person på en hästrygg!
Toti
Mon 9 Apr 2012 12:07
Jag tycker aldrig en häst ska behöva ha en för stor ryttare någonsin. Deras ryggmuskler lär ju inte somna mindre bara för att de orkar mer och inte faller ihop typ.
Nellieuna
Mon 9 Apr 2012 12:06
Jag anser att om hästen inte har några problem eller visar obehag av ryttarens vikt/ längd så spelar det absolut ingen roll :D
.. -
Mon 9 Apr 2012 10:43
Håller med, man skulle inte direkt kunna sätta upp en gubbe på typ 90 kilo på en islandshäst bara för att den räknas som viktbärande, den måste ju ha muskler för det också!
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u2/_u7/_u8/_u5/_u4/u3278542/1429644594_m_1.jpg)
.. -
Mon 9 Apr 2012 11:27
Förstår endå inte hur en ponny kan klassas som en stor häst bara för rasen.. men ja :)
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u2/_u2/_u2/_u7/_u5/_u7/u2227571/1353447366_m_1.jpg)
emma
Mon 9 Apr 2012 11:32
Det är ju inte för rasen, det är för att den kan bära upp en människa lika bra som en storhäst typ. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u2/_u7/_u8/_u5/_u4/u3278542/1429644594_m_1.jpg)
.. -
Mon 9 Apr 2012 11:38
Ja, men om den inte skulle vara islandshäst så skulle den inte räknas som det, eller? x)
KamakuraSimb
Mon 9 Apr 2012 09:35
Jag anser att tex islandshästar är shetlandsponnyer är avlade för att kunna bära tungt precis som fullblod är avlade för att springa fort så ja jag tror vissa raser är mer viktbärande än andra. Jag tror också att visst en liten svensk ridponny exempelvis orkar bära lika mycket som en islandshäst men den kommer inte hålla lika länge eftersom det kommer slita på hästen att bära tungt.
Ju längre ryttaren är ju svårare blir det med balansen ja, men det är ju också individuellt mellan olika ryttare. En extremt lång ryttare på en b-ponny kan ju ha bättre balans än ett litet barn på en stor häst. Att man är för lång för en ponny innebär inte automatiskt att man får dålig balans utan allt beror ju på hur bra balans den ryttaren faktiskt har.
Det som jag nog tror spelar mest roll det är hur hästen är musklad. Man kan inte generellt säga att en islandshäst klarar en vuxen man på 100 kg bara för att det är en islandshäst. Det kräver också att hästen ska vara väl musklad i framförallt rygg för att den ska kunna bära upp ryttaren korrekt
Ju längre ryttaren är ju svårare blir det med balansen ja, men det är ju också individuellt mellan olika ryttare. En extremt lång ryttare på en b-ponny kan ju ha bättre balans än ett litet barn på en stor häst. Att man är för lång för en ponny innebär inte automatiskt att man får dålig balans utan allt beror ju på hur bra balans den ryttaren faktiskt har.
Det som jag nog tror spelar mest roll det är hur hästen är musklad. Man kan inte generellt säga att en islandshäst klarar en vuxen man på 100 kg bara för att det är en islandshäst. Det kräver också att hästen ska vara väl musklad i framförallt rygg för att den ska kunna bära upp ryttaren korrekt
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 9 Apr 2012 00:08
Är själv inte en spelare i fjäderviktsklassen även om jag inte mäter mer än 1,60 m över marken - men åker trots det runt på min lille skit till arab på 1.46:P Funkar kanoners!
Jag tycker att det gärna blir lite "fel" bland klassiskt skolade ryttare där många verkar anse att man inte kan ha en häst under 1,70 när man själv dragit över 1,70-sträcket. Hästar är förbaskat starka och fixar biffen rätt lätt när de väl får jobba avslappnat.
Sen kan jag väl personligen tycka att det inom en del kretsar kan gå lite till överdrift på andra håller med. Väger man 100+ så kanske man inte ska ha en häst på 1,35 bara för att rasen anses viktbärande. Vissa raser anses ju ha starkare skelett än andra, men jag har hittills inte hittat någon egentlig rapport som skriver detta, och de enda pålitliga källor som skriver något om ämnet pratar om en ganska marginell skillnad. Att anta att dessa raser fixar en avsevärt mycket större massa på ryttaren tycker jag är lite naivt. Likaså kan det vara en indikation att man är för stor för hästen när man hur man än letar inte hittar en enda sadel som man själv kan sitta i och som samtidigt inte är flera cm för lång. Jag tror att det ofta kan vara lite svårt att acceptera att man är för stor för en häst, men jag anser att man ändå får försöka ha såpass mycket självinsikt att man får välja proportionerligt.
Men som sagt - notera att jag definitivt inte menar att alla ska åka runt på stora halvblod. Jag trivs alldeles utmärkt på min ponnyskrutt:P Jag kan däremot tycka att det inte är riktigt okej när ryttaren i princip skulle kunna köra ned tårna i marken när den red, eller att se en bisarrt stor och tung ryttare på en väldigt väldigt liten häst. För visst finns det är "bäst-före"-längd och vikt, vare sig man vill det eller ej.
Jag tycker att det gärna blir lite "fel" bland klassiskt skolade ryttare där många verkar anse att man inte kan ha en häst under 1,70 när man själv dragit över 1,70-sträcket. Hästar är förbaskat starka och fixar biffen rätt lätt när de väl får jobba avslappnat.
Sen kan jag väl personligen tycka att det inom en del kretsar kan gå lite till överdrift på andra håller med. Väger man 100+ så kanske man inte ska ha en häst på 1,35 bara för att rasen anses viktbärande. Vissa raser anses ju ha starkare skelett än andra, men jag har hittills inte hittat någon egentlig rapport som skriver detta, och de enda pålitliga källor som skriver något om ämnet pratar om en ganska marginell skillnad. Att anta att dessa raser fixar en avsevärt mycket större massa på ryttaren tycker jag är lite naivt. Likaså kan det vara en indikation att man är för stor för hästen när man hur man än letar inte hittar en enda sadel som man själv kan sitta i och som samtidigt inte är flera cm för lång. Jag tror att det ofta kan vara lite svårt att acceptera att man är för stor för en häst, men jag anser att man ändå får försöka ha såpass mycket självinsikt att man får välja proportionerligt.
Men som sagt - notera att jag definitivt inte menar att alla ska åka runt på stora halvblod. Jag trivs alldeles utmärkt på min ponnyskrutt:P Jag kan däremot tycka att det inte är riktigt okej när ryttaren i princip skulle kunna köra ned tårna i marken när den red, eller att se en bisarrt stor och tung ryttare på en väldigt väldigt liten häst. För visst finns det är "bäst-före"-längd och vikt, vare sig man vill det eller ej.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Mon 9 Apr 2012 00:14
håller med dig! bra skrivet!
Samma här jag rider in min 3 åriga ponny som ska säljas just för jag är för stor för henne, hon är welsh/arab på 143cm jag är 167cm och normalviktig, hon har inga som helst problem att jobba i avslappnad form i skritt och trav med mig på ryggen. Jag känner mig bara så för stor för henne. Men hon verkar inte misstycka alls tvärtom, hon älskar att komma ut och skrittar snabbt med öronen spetsade
Samma här jag rider in min 3 åriga ponny som ska säljas just för jag är för stor för henne, hon är welsh/arab på 143cm jag är 167cm och normalviktig, hon har inga som helst problem att jobba i avslappnad form i skritt och trav med mig på ryggen. Jag känner mig bara så för stor för henne. Men hon verkar inte misstycka alls tvärtom, hon älskar att komma ut och skrittar snabbt med öronen spetsade
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 9 Apr 2012 00:25
Jo, jag förstår hur du menar. Känner man själv att man är för stor och inte trivs med det så är det ju klart att man kanske hellre överlåter hästen till någon som är lite mer proportionerlig. 143 och 167 låter ju ändå inte jättemycket för stort, men känner man ändå sig inte komfortabel så kan jag absolut förstå det beslutet!
Vad jag ibland kan bli lite less på när man däremot ser extremt tunga ryttare (eller bara groteskt för långa, och gärna rätt oblanserade som grädde på moset) är kommentaren "jo men den kan ju visst bära mig!". Bara för att hästen faktiskt kan bära en så gör det inte automatiskt att det faktiskt är varken hälsosamt eller bra för hästen att göra så i långa loppet. Det är ju väldigt svårt att se att en häst tycker att något är jobbigt. Ofta gör de sitt bästa och jobbar på ändå. Det är just därför som jag menar att man som ryttare också får ha lite självinsikt och inte bara välja en häst som enbart KAN bära en, utan som faktiskt kan göra det en längre tid utan att påverkas negativt. Bara som en liten inflik när jag ändå rabblar:P
(notera att jag inte pekar ut någon specifik gren eller kategori här. Likabra att säga innan man får påhopp. Groteskt stora ryttare tycker jag mig ha sett inom rätt många kategorier.)
Vad jag ibland kan bli lite less på när man däremot ser extremt tunga ryttare (eller bara groteskt för långa, och gärna rätt oblanserade som grädde på moset) är kommentaren "jo men den kan ju visst bära mig!". Bara för att hästen faktiskt kan bära en så gör det inte automatiskt att det faktiskt är varken hälsosamt eller bra för hästen att göra så i långa loppet. Det är ju väldigt svårt att se att en häst tycker att något är jobbigt. Ofta gör de sitt bästa och jobbar på ändå. Det är just därför som jag menar att man som ryttare också får ha lite självinsikt och inte bara välja en häst som enbart KAN bära en, utan som faktiskt kan göra det en längre tid utan att påverkas negativt. Bara som en liten inflik när jag ändå rabblar:P
(notera att jag inte pekar ut någon specifik gren eller kategori här. Likabra att säga innan man får påhopp. Groteskt stora ryttare tycker jag mig ha sett inom rätt många kategorier.)
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Mon 9 Apr 2012 00:31
haha ja precis, grejen e ju att jag har 2 stora halvblod på 160 o 165 grova.. så hoppar man upp på lillan xD då känns det så galet fel.. innan jag skaffa den största som är 165 och grova ben ( danskt halvblod/paint) så red jag runt på henne utan problem. Nu går det inte, får ta mig i kragen och göra det ändå :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 9 Apr 2012 01:01
Hahaha, lite samma sak som när jag går från araberna på 1,46-1,60 och hoppar upp på kompisens enormt grova halvblod på 1,75. Trodde jag skulle dö innan jag vant mig... XD Bara att hitta takten i trav och sitta ordentligt i galopp var ju skitsvårt - en jävla skillnad på rörelserna på err dressyravlat jättehalvblod och en sketen arab av D-ponnymått med shettis-galopp:P
Nej som sagt - jag har full förståelse att man säljer när man själv inte trivs med känslan. Man är ju trots allt inte den sista i välden som kan ge ett bra hem, och kommer hästen till någon som inte behöver ta sig i kragen för att rida den så är det ju kalas med!:P
Nej som sagt - jag har full förståelse att man säljer när man själv inte trivs med känslan. Man är ju trots allt inte den sista i välden som kan ge ett bra hem, och kommer hästen till någon som inte behöver ta sig i kragen för att rida den så är det ju kalas med!:P
MalinBalin93
Sun 8 Apr 2012 23:56
Det första om islandshästar, ställer du en islandshäst jämte en lika hög Sv. Ridponny ser man ganska fort att ridponnyn är slankare och skörare, islandshästar HAR mer massa dock så tror jag inte på långa vägar att någon häst oavsett storlek skulle vara bekväm med 100kg på ryggen då INGEN häst är byggd för att bära.
Vad gäller längd så spelar det ingen roll så länge ryttaren har koll på sin egen kropp, han som nu äger Sjöstjärnans ridläger tex rider in D-ponnyerna medan hans dotter (som är vuxen) rider in de lite mindre och han är snäppet över 180 och väger som en normalviktig man.
Han kom ut och red ponnyn jag hade förra året när jag fick problem med honom (trorsålder, 3,5år) och han red honom balanserat i alal gångarter utan problem och var stadig fast ponnyn ibland skyggade för småsaker.
Jag säger att vikt väger mer i detta sammanhang om det finns egen ballans och styrka så inte hästen måste mäta upp det åt en.
Vad gäller längd så spelar det ingen roll så länge ryttaren har koll på sin egen kropp, han som nu äger Sjöstjärnans ridläger tex rider in D-ponnyerna medan hans dotter (som är vuxen) rider in de lite mindre och han är snäppet över 180 och väger som en normalviktig man.
Han kom ut och red ponnyn jag hade förra året när jag fick problem med honom (trorsålder, 3,5år) och han red honom balanserat i alal gångarter utan problem och var stadig fast ponnyn ibland skyggade för småsaker.
Jag säger att vikt väger mer i detta sammanhang om det finns egen ballans och styrka så inte hästen måste mäta upp det åt en.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u7/_u0/_u1/_u4/u1270148/1374760094_m_1.jpg)
MalinBalin93
Mon 9 Apr 2012 00:16
Allting är ju bredare, en ponny som är 135cm tex, sen så möter du en islandshäst så förstår man inte att det är samma höjd om ingen säger det!
Hänt mig fler än 1 gång! samma sak med en liten tinker och quarter, de GÅR INTE att jämföra med en D-ponny, för de är i de flesta fall betydligt slankare!
Hänt mig fler än 1 gång! samma sak med en liten tinker och quarter, de GÅR INTE att jämföra med en D-ponny, för de är i de flesta fall betydligt slankare!
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Mon 9 Apr 2012 00:24
nej inte om man tar en likgiltig ponny med en islänning. då är det samma.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Mon 9 Apr 2012 00:25
sv ridponny= korsning, kan va mellan connemara=bred och tinker= bred då blir den bredare än en islänning.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u7/_u0/_u1/_u4/u1270148/1374760094_m_1.jpg)
MalinBalin93
Mon 9 Apr 2012 00:36
Ja men det finns en del vuxenryttare på dessa korsningar också som har den massan.
Men grejen är ju den att en som säljer en Vanlig ponny försöker ju främst sälja till en minderårig som kanske kan visa den på banan i någon sport. Annars brukar det stå "kan även ta liten vuxenryttare"
Islandshästar har ju sin egna "sport" där både vuxna och unga har samma storlek på hästarna. Men islandshästar idag så är det inte ovanligt att de är på D-ponny måttet.
Men grejen är ju den att en som säljer en Vanlig ponny försöker ju främst sälja till en minderårig som kanske kan visa den på banan i någon sport. Annars brukar det stå "kan även ta liten vuxenryttare"
Islandshästar har ju sin egna "sport" där både vuxna och unga har samma storlek på hästarna. Men islandshästar idag så är det inte ovanligt att de är på D-ponny måttet.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 8 Apr 2012 23:41
Jag anser att så länge hästen klarar av att balansera människan så är det absolut inga problem. Problemet uppstår när människa och häst inte kan balansera upp ryttarens längd tillsammans eller när ryttaren är för tung.
En välmusklad häst som har fått muskler på rätt sätt i ryggen klarar mer vikt än en stackars överviktig ponny utan en muskel i kroppen.
En välmusklad häst som har fått muskler på rätt sätt i ryggen klarar mer vikt än en stackars överviktig ponny utan en muskel i kroppen.
Jag är 1.69, min häst är 1.35. Han ÄR otroligt viktbärande och arbetar i rätt form (med bakbenen & ryggen) så det blir inte det minsta obalanserat. Eller jo, när vi hoppar 85+ är det fortfarande obalanserat, aldrig annars. Trött på all skit Islandsryttare får från storhästmänniskor. Är jag förlång eller för tung? Inte ditt problem, inte heller mitt. Varför bry sig om något annat ekipage ens?
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u2/_u8/_u9/_u3/u3228938/1401106112_m_1.jpg)
De har kortare rygg och lite starkare skelett (som växer tills de är 7) så de Är det, även om du inte vill tro det. Och förlåt, jag är förvirrad över annat nu, var inte meningen att låta elak!
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Sun 8 Apr 2012 23:50
det är samma sak med quarterhästen, stora tunga gubbar rider runt och hästen rör sig fjäderlätt ( ser man ofta med islänningar också att det är tunga gubbar som rider) Även om dom klarar det behöver inte betyda att det är det bästa för den.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Mon 9 Apr 2012 00:00
tyvärr samma med quartrar, små 140 cm men muskliga bär runt på sadel 15kg + ryttare 120kg...
(Gäst)
Sun 8 Apr 2012 23:38
beroende på häst till häst. min häst är kraftigt byggd men klarar inte mer än 70-75 kg max ändån o han är en stor häst på 160mkh
42 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/503994524/