Tuesday 24 April 2012 photo 3/12
![]() ![]() ![]() |
Okej känner mej lite efter men varför är nästan alla emot pessoa? har själv ridit med det flera gånger och ser inte vad som är fel med det? Jag har kanske missuppfattat allas tolkningar men vad tycker ni om det o så?
Annons
Comment the photo
MalinBalin93
Wed 25 Apr 2012 14:04
Du har fått massa bra svar varför Pessoa är dåligt men du svarar bara på de som tycker att det är bra...... varför?
Linn
Tue 24 Apr 2012 22:12
Inget fel på elevators över lag, men pessoabettet ger dubbla signaler till hästen, samt knäcker nacken, vilket inte är önskvärt.
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Wed 25 Apr 2012 13:11
Hittar inte ett enda svar till någon, som argumenterar emot, ordentligt från dig. Är du konflikträdd?
Du vet att bettet ger dubbla signaler så fort du tar i bettet. Hur kan då detta användas på ett bra sätt? Så fort du rör tyglen hissas bettet och ger tryck i nacken samtidigt, det finns inga mellanlägen. Hur kan man använda det på ett bra sätt då?
Du vet att bettet ger dubbla signaler så fort du tar i bettet. Hur kan då detta användas på ett bra sätt? Så fort du rör tyglen hissas bettet och ger tryck i nacken samtidigt, det finns inga mellanlägen. Hur kan man använda det på ett bra sätt då?
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Wed 25 Apr 2012 13:13
hahaha trodde att du menade mig först ja bara wtf.. xD
Jag tror inte att hon har tillräckligt bra argument till VARFÖR bettet e skitbra.
Jag tror inte att hon har tillräckligt bra argument till VARFÖR bettet e skitbra.
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Wed 25 Apr 2012 13:20
Haha, har gjort inlägg tidigare utan någon reaktion alls från ehnnes sida, men så fort någon skrivit något bra om det så är hon där och svarar. Därav ajg hoppa in här ist ;)
Så nu efterlyser jag en nogrann förklaring hur ett pessoa kan inverka bra på en häst! Någon där ute som vet och kan förklara?
Så nu efterlyser jag en nogrann förklaring hur ett pessoa kan inverka bra på en häst! Någon där ute som vet och kan förklara?
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Wed 25 Apr 2012 13:21
De går nog inte, för det kan inte inverka bra haha. Det finns så många andra, t.ex pelham eller kimlewick. Finns också bra ridning :)
Ella Alm :)
Tue 24 Apr 2012 19:30
håller me dig! fattar seriöst inte varför alla är emot de?! de finns ju grymt mycke värre saker....
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 24 Apr 2012 19:32
Ja för jag menar, ingen skriver om dom som har två bett eller sånt?
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u8/_u0/_u2/_u8/_u0/u2802801/1364328930_m_1.jpg)
Clara
Wed 25 Apr 2012 13:04
jag håller också med er, om man kan hantera det rätt så kan man väl ha det som tjejen under sa :p
julie sandlund
Tue 24 Apr 2012 19:21
använder pessoa :) funkar bra. så länge man hantera det rätt :) skit i va alla andra säger om att det är " livs farligt " :)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u1/_u4/_u2/_u5/_u2/_u3/u1425238/1426450587_m_1.jpg)
KossaKossaKossa
Wed 25 Apr 2012 19:53
hon får väl själv bestämma om vad hon ska skita i eller inte? jag tycker att bett/pessobett faktiskt är en mild grad av djurplågeri, just däför att det brukas i princip varje dag och det ger otroligt obehag och smärta på hästen.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 24 Apr 2012 18:16
"Pessoabettet är från början ett körbett vars namn man använder idag genom att Nelson Pessoa (känd hoppryttare, far till Rodrigo Pessoa) började använda det. Något det talas om att han ångrat idag. Egentligen heter pessoabettet Dutch Gag vilket på svenska betyder Holländsk munkavle.
En vanlig missuppfattning:
Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.
Hur ett pessoabett fungerar:
När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:
Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det mycket känsliga nerver). Om man jämför just den delen av bettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad men även det tredelade hamnar i gommen), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.
Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor samt skadade nerver. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.
En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt.
Hur hästarna reagerar:
Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig än mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer. Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på detta bettet.
Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan i överlag. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoa, desto svårare blir det att betsla ner.
Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan, kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ofta ger reaktionen hos hästen att den drar sig undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset" när det rids dressyr på bettet. '
Vanliga funderingar:
Om man har en häst som gärna springer på, vad ska man använda för bett då om pessoat alltså är dåligt?
Det första man ska göra är att undersöka anledningen till att hästen springer. Har den ont någonstans? Har den dåligt passande sadel? Är ryttarens ridsätt anledningen till det hela? Är hästen frisk så måste man först och främst jobba med lydnaden. Att betsla upp är i många fall en genväg då det i många fall egentligen handlar om att grundarbetet inte sitter. Skulle man vilja rida på ett skarpare bett finns det tusentals andra som är bättre än pessoabettet. Se till att du vet allt om bettets funktion innan du stoppar det i hästens mun. Vill du ha ett bett med hävstångseffekt (som alltså då används med kedja) är det lämpligast att rida med dubbla tyglar så att du kan välja när du vill använda hävstångseffekten och inte.
"Men det är ju hästmänniskor inom eliten som rider på pessoabett? De kan ju inte ha fel!"
Faktum är att de inte är allsmäktiga, de inom eliten. De kan göra sådana "enkla missar" som att sitta med felvinklade händer. Medaljer och berömmelse betyder inte per automatik att man vet allting eller tar till sig all kunskap som delges en. Jag tror själv att du när du läst om pessoabettet inte skulle vilja stoppa det i en hästmun ens för en dag.
Om jag sätter tygeln i den stora ringen då, borde det inte verka som ett vanligt bett då?
Nej, det gör det inte. Om du däremot skulle sätta både sidostycket på tränset och tygeln i den stora ringen får du däremot samma effekt. Fast det blir enbart rörigt och då kan du alltså lika gärna använda ett vanligt bett.
Och slutligen:
Missbrukande av bett är aldrig bra men faktum är att pessoabettet aldrig är bra på grund av dess funktion och den reaktion och de skador det orsakar hästen. Ofta är det så enkelt som så att de som väljer att rida på pessoabett inte vet om dess funktion, man kan inte veta allt. En hästmänniska som förstått funktionen hos ett pessoabett skulle dock aldrig vilja stoppa det i en hästmun och jag hoppas att denna text givit dig den förståelsen."
En vanlig missuppfattning:
Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.
Hur ett pessoabett fungerar:
När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:
Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det mycket känsliga nerver). Om man jämför just den delen av bettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad men även det tredelade hamnar i gommen), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.
Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor samt skadade nerver. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.
En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt.
Hur hästarna reagerar:
Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig än mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer. Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på detta bettet.
Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan i överlag. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoa, desto svårare blir det att betsla ner.
Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan, kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ofta ger reaktionen hos hästen att den drar sig undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset" när det rids dressyr på bettet. '
Vanliga funderingar:
Om man har en häst som gärna springer på, vad ska man använda för bett då om pessoat alltså är dåligt?
Det första man ska göra är att undersöka anledningen till att hästen springer. Har den ont någonstans? Har den dåligt passande sadel? Är ryttarens ridsätt anledningen till det hela? Är hästen frisk så måste man först och främst jobba med lydnaden. Att betsla upp är i många fall en genväg då det i många fall egentligen handlar om att grundarbetet inte sitter. Skulle man vilja rida på ett skarpare bett finns det tusentals andra som är bättre än pessoabettet. Se till att du vet allt om bettets funktion innan du stoppar det i hästens mun. Vill du ha ett bett med hävstångseffekt (som alltså då används med kedja) är det lämpligast att rida med dubbla tyglar så att du kan välja när du vill använda hävstångseffekten och inte.
"Men det är ju hästmänniskor inom eliten som rider på pessoabett? De kan ju inte ha fel!"
Faktum är att de inte är allsmäktiga, de inom eliten. De kan göra sådana "enkla missar" som att sitta med felvinklade händer. Medaljer och berömmelse betyder inte per automatik att man vet allting eller tar till sig all kunskap som delges en. Jag tror själv att du när du läst om pessoabettet inte skulle vilja stoppa det i en hästmun ens för en dag.
Om jag sätter tygeln i den stora ringen då, borde det inte verka som ett vanligt bett då?
Nej, det gör det inte. Om du däremot skulle sätta både sidostycket på tränset och tygeln i den stora ringen får du däremot samma effekt. Fast det blir enbart rörigt och då kan du alltså lika gärna använda ett vanligt bett.
Och slutligen:
Missbrukande av bett är aldrig bra men faktum är att pessoabettet aldrig är bra på grund av dess funktion och den reaktion och de skador det orsakar hästen. Ofta är det så enkelt som så att de som väljer att rida på pessoabett inte vet om dess funktion, man kan inte veta allt. En hästmänniska som förstått funktionen hos ett pessoabett skulle dock aldrig vilja stoppa det i en hästmun och jag hoppas att denna text givit dig den förståelsen."
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Liz.
Tue 24 Apr 2012 21:01
100+ Viktigt att läsas av alla som ska välja bett till hästen och funderar på ett pessoa. Har tyvär själv sett barn rida shettisar med pessoa.
![](http://cdn07.dayviews.com/96/_u2/_u6/_u1/_u3/_u1/_u9/u2613195/1337245480_m_1.jpg)
Decalen
Wed 25 Apr 2012 15:31
Undrar lite snabbt bara, hoppas att du kan svara:
1. Vad är det som gör att pessoat åker så mycket längre 'upp' i mungipan gämfört med andra bett?
2. Om man tex. kikar på ett tvådelat som är bevisat att den åker in i gommen på hästen,borde då inte detta bett också fungera lite som ett pessoa, då bettet är kopplat till nackremen som dras ner när man drar i tyglarna?
1. Vad är det som gör att pessoat åker så mycket längre 'upp' i mungipan gämfört med andra bett?
2. Om man tex. kikar på ett tvådelat som är bevisat att den åker in i gommen på hästen,borde då inte detta bett också fungera lite som ett pessoa, då bettet är kopplat till nackremen som dras ner när man drar i tyglarna?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 25 Apr 2012 20:27
1. Pessoabetet har skänklar (en ring ovan för sidodelarna och tre nedåt för tyglar) som du kan reglera hur pass mycket du vill att hästen ska vilja sänka/kröka in huvudet. Det skarpa, som många FELAKTIGT kallar hävstångseffekt, blir överrörligt utan en kedja mellan bettets ringar/under hästen haka. Du kan alltså dra i tygeln obegränsat, och ju mer du drar desto mer kommer ju bettet att rotera. Det vill säga kommer mungipan att tänjas ut tills hästen för obehag och kröker på huvudet för att undan komma smärtan/obehaget.
Här kan vi se tydligt hur ryttaren knappt har någon kontakt men hästens mun genom tygeln, trots det har bettets skänklar roterat bakåt för att det är överrörligt (och då är tygeln inte ens på sista ringen):
http://migrated.ifokus.se/uploads/9a2/9a24af1df16b0c566c81e6bfefed1f54/pessoabett.jpg
Här kan vi se att ryttaren har lite mer kontakt i munnen, men ändå inte fullt så mycket som man har mitt uppe i en ridtur kanske. Som du kan se har bettets skänklar roterats bakot, tränsets sidodelar drar ned nackdelen och mungipan på hästen tänjs ut:
http://www.hippson.se/cldocpart/50474.jpg
Här kan vi se en ryttare som har ganska mycket kontakt i tyglarna och här tänjs mungipan rejält:
http://www.freewebs.com/sorbe/pessoa002.jpg
Mungipan tänjs alltså ju mer du tar i tygeln, därför bettet är överrörligt - det finns inget stopp. Minsta tygeltag och hästen känner det. Och tänkt dig då ryttare som rider sina "heta" hästar med detta bettet ute på härliga galoppturer eller tävlas på det.
I jämförelse med ett vanligt tvådelat bett så blir sidodelarna slappa när du tar i tygeln. Sidodelarna roterar inte framåt och trycker så skadligt mycket på dem känsliga nerverna hästar har i nacken.
Ex:
http://riders.webblogg.se/images/2008/hghhghgh_20991058.jpg
2. Ett tvådelat bett åker upp i gomtaket vilket ALLA bett med en brytning gör. Alla bett som har en brytning kan ge sår- och tryckskador i gomtaket. Även det tredelade kan göra det. Bett med brytningar kan ge nyp- och klämskador vid mungipan. Så ja, pessoabettet och övriga bett med en/två brytningar liknar varandra på det sättet.
Personlig åsikt är att absolut utesluta pessoabettet för det ÄR bara skräp. Det är inte snällt, det är inte klokt, det är inte "mindre skarpare än Pelham". Det ÄR ett skitbett hur man än vrider och vänder på det. Det är helt fullkomligt värdelöst. Ingen häst kan trivas med att känna obehag både i mun eller nerver. Det bettet skulle jag kunna kategorisera som djurplågeri för att det är inte bra på något sett.
Det snällaste man kan rida på är heller inte det klassiska tvådelade bettet. Det har man idag dessutom slutat rekommendera vid inridning/körning av unghästar därför det idag finns betydligt bättre bett överhuvudtaget.
Det snällaste, jag anser, man kan rida/köra på är tredelat eller rakt bett. Mjukt eller hårt - spelar ingen roll. Dem bettet fördelar sig betydligt schysstare i munnen. Det ligger stillare i munnen och risken för sår- och tryckskador minskar i mungipor, tänder och gomtak. Det raka bettet är också ett bett som blir vad du gör det till. Har du en mjuk och följsam hand kommer bettet vara bland det snällaste och skonsamaste vid användning, men tar du tag i tygeln och gör korrekta förhållningar för att förhindra att hästen springer iväg kommer bettet ge en jämn och betydligt mycket vänligare signal på "minska farten nu".
All utveckling går framåt och även i dessa sammanhang. Det är liksom dags att inse vad pessoabettet faktiskt orsakar och istället se andra möjligheter som främjar samarbetet mellan häst och människa. Som att kanske ta tummen ur röven och erkänna "Nej, jag rider inte bäst, jag måste kanske börja fundera på hur jag rider, göra om och göra rätt, ta hjälp om det behövs, lyssna till hästen, SEDAN gå ut på tävlingsbanorna när samspelet funkar som det ska".
Som sagt, den sista biten är mina egna åsikter. Hoppas mina svar klarnade upp lite frågetecken :)
Här kan vi se tydligt hur ryttaren knappt har någon kontakt men hästens mun genom tygeln, trots det har bettets skänklar roterat bakåt för att det är överrörligt (och då är tygeln inte ens på sista ringen):
http://migrated.ifokus.se/uploads/9a2/9a24af1df16b0c566c81e6bfefed1f54/pessoabett.jpg
Här kan vi se att ryttaren har lite mer kontakt i munnen, men ändå inte fullt så mycket som man har mitt uppe i en ridtur kanske. Som du kan se har bettets skänklar roterats bakot, tränsets sidodelar drar ned nackdelen och mungipan på hästen tänjs ut:
http://www.hippson.se/cldocpart/50474.jpg
Här kan vi se en ryttare som har ganska mycket kontakt i tyglarna och här tänjs mungipan rejält:
http://www.freewebs.com/sorbe/pessoa002.jpg
Mungipan tänjs alltså ju mer du tar i tygeln, därför bettet är överrörligt - det finns inget stopp. Minsta tygeltag och hästen känner det. Och tänkt dig då ryttare som rider sina "heta" hästar med detta bettet ute på härliga galoppturer eller tävlas på det.
I jämförelse med ett vanligt tvådelat bett så blir sidodelarna slappa när du tar i tygeln. Sidodelarna roterar inte framåt och trycker så skadligt mycket på dem känsliga nerverna hästar har i nacken.
Ex:
http://riders.webblogg.se/images/2008/hghhghgh_20991058.jpg
2. Ett tvådelat bett åker upp i gomtaket vilket ALLA bett med en brytning gör. Alla bett som har en brytning kan ge sår- och tryckskador i gomtaket. Även det tredelade kan göra det. Bett med brytningar kan ge nyp- och klämskador vid mungipan. Så ja, pessoabettet och övriga bett med en/två brytningar liknar varandra på det sättet.
Personlig åsikt är att absolut utesluta pessoabettet för det ÄR bara skräp. Det är inte snällt, det är inte klokt, det är inte "mindre skarpare än Pelham". Det ÄR ett skitbett hur man än vrider och vänder på det. Det är helt fullkomligt värdelöst. Ingen häst kan trivas med att känna obehag både i mun eller nerver. Det bettet skulle jag kunna kategorisera som djurplågeri för att det är inte bra på något sett.
Det snällaste man kan rida på är heller inte det klassiska tvådelade bettet. Det har man idag dessutom slutat rekommendera vid inridning/körning av unghästar därför det idag finns betydligt bättre bett överhuvudtaget.
Det snällaste, jag anser, man kan rida/köra på är tredelat eller rakt bett. Mjukt eller hårt - spelar ingen roll. Dem bettet fördelar sig betydligt schysstare i munnen. Det ligger stillare i munnen och risken för sår- och tryckskador minskar i mungipor, tänder och gomtak. Det raka bettet är också ett bett som blir vad du gör det till. Har du en mjuk och följsam hand kommer bettet vara bland det snällaste och skonsamaste vid användning, men tar du tag i tygeln och gör korrekta förhållningar för att förhindra att hästen springer iväg kommer bettet ge en jämn och betydligt mycket vänligare signal på "minska farten nu".
All utveckling går framåt och även i dessa sammanhang. Det är liksom dags att inse vad pessoabettet faktiskt orsakar och istället se andra möjligheter som främjar samarbetet mellan häst och människa. Som att kanske ta tummen ur röven och erkänna "Nej, jag rider inte bäst, jag måste kanske börja fundera på hur jag rider, göra om och göra rätt, ta hjälp om det behövs, lyssna till hästen, SEDAN gå ut på tävlingsbanorna när samspelet funkar som det ska".
Som sagt, den sista biten är mina egna åsikter. Hoppas mina svar klarnade upp lite frågetecken :)
Toti
Tue 24 Apr 2012 17:19
Om du inte ser vad som är fel med det så vet du inte hur det verkar. Så enkelt är det.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 24 Apr 2012 18:27
Jo men jag vet att det ger dubbla signaler, men jag förstår inte varför nästan alla har emot det, det kan vara ett ruskigt bra bett om man vet hur man ska hantera det.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Tue 24 Apr 2012 22:49
Nej, det är omöjligt att veta hur man ska hantera att pessoa.
Bara att det ger dubbla signaler är illa i sig.
Att det sen har en gagbettseffekt gör det hela ännu värre.
Bara att det ger dubbla signaler är illa i sig.
Att det sen har en gagbettseffekt gör det hela ännu värre.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Decalen,
Tue 24 Apr 2012 16:08
Ringen längst upp på pessoat fästen man i remmen som går till nacken på tränset. När man kortar tyglarna och använder pessoat så trycker remmen mot nacken som ger obehag och får hästen att sänka nacken. När man spänner fast tyglarna i någon av ringarna under den översta och kortar tyglarna så åker bettet in i gommen som ger obehag och smärta , detta gör att hästen vill ta upp huvudet. Detta bett ger alltså dubbla signaler som frustrerar hästen och gör den motvillig och ofta arg.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 24 Apr 2012 13:30
Pessoa är ett väldigt skarpt bett och de gör bara så att hästen böjer på nacken, så om man drar i den så börjer hästen bara på nacken vilket gör så att ryttaren drar ännu mer. Nej jag gillar inte pessoa dessutom om man rycker i betet av någon anledning så kan den slå sönder en tand. Så då starkt är den. Om man typ inte klarar av att rida sin häst utan att använda sig av pessoa, och men dessutom måste hålla tillbaka hästen med pessoabettet så tycker jag inte man ska rida den hästen överhuvudtaget. Då är de nog bara markarbete som gäller! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 24 Apr 2012 14:34
det gör inte så att hästen bara kröker på nacken. det ger dubbla signaler
elinvarupptaget
Tue 24 Apr 2012 12:25
Jag skulle aldrig få för mig att trycka in ett pessoabett i min ponnys mun. Jag har absolut inget emot starka bett, om dom används på rätt sätt, men pessoa – usch säger jag bara!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 24 Apr 2012 15:35
Kanske kan utveckla lite? Jag har heller inget emot starka bett, om de behövs och används på ett vettigt sätt. Har aldrig ridigt med pessoa (och vet egentligen inte mycket om det), men har hört en hel del. Ofta gör dock folk precis som du gjorde nu - skriver att det är hemskt men inte varför. Så vad är det du inte tycker om med pessoa? ^^
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u0/_u1/_u4/_u9/u2101497/1405209034_m_1.jpg)
elinvarupptaget
Tue 24 Apr 2012 17:39
Bettet ger hästen 2 signaler samtidigt och nyper hästen i munnen.
mrsKottee
Tue 24 Apr 2012 12:12
Det är ett skarpt bett. Och ryttaren får inte vara hård i handen eller dra mycket i hästen. För det blir väldigt obehglgt för hästen. Man måste se till att det är rätt häst och rätt ryttare som använder det. Själv har min medryttar häst det. Och jag stör mig på att många säger att det är dåligt, elakt mot hästen osv. Men ja tycker om hästen behöver ett starkare bett behöver den det. Dom som skriver så känner varken hästen eller ägaren. Man måste kunna kontrollera hästen för den kan bli farlig annars. Men jag har inget emot det! Men man ska ju bara tänka på att det är skarpare! :p
IamMe
Tue 24 Apr 2012 10:56
Den största anledningen till att jag inte gillar det är väl mest för att du inte kan ge någon eftergift om du inte släpper ut tyglarna helt vilket kanske inte är så passande mitt i ett ridpass alltid.
Sen ger det ju dubbla signaler, vilket blir lite fel för hästen. I alla fall om du har det två delade, det tredelade är jag inte så insatt i så kan inte tala för det.
Sen kan man ta hur mycket som helst i stort sett utan att det tar stop. Man känner inte riktigt hur mycket man tar, men det gör dock hästen.
Nej nu måste jag dra, hoppas det där sa något iaf! :)
Sen ger det ju dubbla signaler, vilket blir lite fel för hästen. I alla fall om du har det två delade, det tredelade är jag inte så insatt i så kan inte tala för det.
Sen kan man ta hur mycket som helst i stort sett utan att det tar stop. Man känner inte riktigt hur mycket man tar, men det gör dock hästen.
Nej nu måste jag dra, hoppas det där sa något iaf! :)
KamakuraSimb
Tue 24 Apr 2012 10:13
Det är ju ett väldigt skarpt bett och är ryttaren hård i handen blir det väldigt obehagligt för hästen
Alexandra Warg
Tue 24 Apr 2012 10:06
Det jag inte tycker om med pessoa är att det ger fel signaler till hästen. Först och främst är pessoa ett bett som ger tryck i nacken, vilket hjälper till att få hsäten att söka sig neråt, men hästar har väldigt känsliga nerver i nacken som detta tyrcker på då.
Sen när du tar i tyglarna så dras bettet uppåt i mungiporna ist för ner på lanerna. Då får ju hsäten ett tryck som den vill gå upp med huvudet för. Så det ger 2 signaler smatidigt som betyder olika saker.
Många tror att det är ett hävstångsbett men det är det inte, och skulle man sätta kjedja på det så blir det ändå feltryck i det eftersom ringarna inte är fasta.
Red på pessoa förr, gick jättebra, hästen trivdes med bettet vad jag kunde se, men har nu när jag tänkt efter börjat förstå varför min häst reagerar på lite olika saker som enda förklaringen är att det var pga pessoat.
Många säger att om man är snäll i handen är det inte alls farligt bett, men hur lite man än tar i bettet kommer det alltid ge ett tryck i nacken samt dra i mungiporna när man tar i det.
Sen när du tar i tyglarna så dras bettet uppåt i mungiporna ist för ner på lanerna. Då får ju hsäten ett tryck som den vill gå upp med huvudet för. Så det ger 2 signaler smatidigt som betyder olika saker.
Många tror att det är ett hävstångsbett men det är det inte, och skulle man sätta kjedja på det så blir det ändå feltryck i det eftersom ringarna inte är fasta.
Red på pessoa förr, gick jättebra, hästen trivdes med bettet vad jag kunde se, men har nu när jag tänkt efter börjat förstå varför min häst reagerar på lite olika saker som enda förklaringen är att det var pga pessoat.
Många säger att om man är snäll i handen är det inte alls farligt bett, men hur lite man än tar i bettet kommer det alltid ge ett tryck i nacken samt dra i mungiporna när man tar i det.
Matiilda Johansson(y'
Tue 24 Apr 2012 09:49
ja, det beror ju på hur man rider det! Jag -HATAR- rätt ut sagt att ha Pessoa på ridskolor. Är man nybörjare och inte vet hur man hanskas med det och drar mycket och så så tycker jag att det är fel. Istället lära dom att ta mjuka tag på tyglarna och så. (Det kanske dom gör på vissa ridskoler..) men att också om hästen är het/drar mycket så, ah nu vet jag inte om man kan "träna" upp dom till att bli lugnare. men lite iaf! Så ta ett lite snällare bett, som inte är så skarpa!
Min sköthäst har pessoa, och jag ser varje dag små barn som sliiter och drar i tyglarna! Munnen blir ju helt försötörd!
min åsikt bara, tycker att det är hemskt..
:)
Min sköthäst har pessoa, och jag ser varje dag små barn som sliiter och drar i tyglarna! Munnen blir ju helt försötörd!
min åsikt bara, tycker att det är hemskt..
:)
![](http://cdn08.dayviews.com/81/_u3/_u1/_u7/_u7/_u3/_u0/u3177300/1369371188_m_1.jpg)
Matiilda Johansson(y'
Tue 24 Apr 2012 13:37
Håller med till 100000!!
Man får så jävla ont i magen...
Man ser hur munjiporna (stv) draas och slits i, dom är rädda.... Eller min sköthäst iaf.
Jag vet ju att det är ett skarpt bett så jag försöker få henne lugnare med hjälperna ist, som att "sakta ner med munnen" som "ptroo" osv...
Och när jag rider henne blir hon en helt annan häst! Kanske för att jag är lugn, blir hon lugn.. Jag är mjuk i händerna och hon går hur fint som helst! Då ser man att hon tycker att det är kul, och att hon verkligen försöker ... Och kämpar!
Hon drar för att hon har ett pessoa och att alla drar typ. Innan hade hon ett tredelat, och var hur lugn som helst!
Fråga FAN inte varför dom bytade.....
Man får så jävla ont i magen...
Man ser hur munjiporna (stv) draas och slits i, dom är rädda.... Eller min sköthäst iaf.
Jag vet ju att det är ett skarpt bett så jag försöker få henne lugnare med hjälperna ist, som att "sakta ner med munnen" som "ptroo" osv...
Och när jag rider henne blir hon en helt annan häst! Kanske för att jag är lugn, blir hon lugn.. Jag är mjuk i händerna och hon går hur fint som helst! Då ser man att hon tycker att det är kul, och att hon verkligen försöker ... Och kämpar!
Hon drar för att hon har ett pessoa och att alla drar typ. Innan hade hon ett tredelat, och var hur lugn som helst!
Fråga FAN inte varför dom bytade.....
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u7/_u7/_u6/_u2/_u6/u2776265/1348606770_m_1.jpg)
Emmie Martinsson♥
Tue 24 Apr 2012 14:06
Fyfan, blir så sur !
Men det är ju skönt att hon är lugn med dej, då trivs hon nog. I med att du är mjuk i handen ! :''D
Men fråga dom om du inte kan få prova rida henne på 2/3 delat !!
Ocgh visa dom att hon kan :D
Men det är ju skönt att hon är lugn med dej, då trivs hon nog. I med att du är mjuk i handen ! :''D
Men fråga dom om du inte kan få prova rida henne på 2/3 delat !!
Ocgh visa dom att hon kan :D
AlexusAthena
Tue 24 Apr 2012 09:48
Det är helt omöjligt att rida "snällt" på de, då de hissar upp i munnen och trycker i nacken samtidigt, vilket ger väldigt delade signaler till hästen. Och dessutom finns där inget stopp på de, utan man kan dra hur hur hårt som helst i hästens mun.
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u7/_u0/_u6/_u2/_u4/u706242/1356028365_m_1.jpg)
AlexusAthena
Tue 24 Apr 2012 13:16
Okey? Haha. Jag önskar att jag kunde rida idag. Men näää tack vare skola och jobb hinner jag aldrig rida nu för tiden...
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u7/_u0/_u6/_u2/_u4/u706242/1356028365_m_1.jpg)
AlexusAthena
Tue 24 Apr 2012 13:18
Joo du.. Känns lönt att ha supermysiga hästar, när man ändå inte hinner träna dom -.-
Emmie Martinsson♥
Tue 24 Apr 2012 09:46
Jag rider med 3-delat pessoa på min B-ponny, och han ÄLSKAR det !
Han vill inte ens släppa bettet när jag tränsar av :')
Lixom, visst det är ett "hävstångs efekt bett" men vad gör det för skilldnad om man kan hantera det ?
Jag tycker bettet är jätte bra om man kan hantera det och hästen gillar det ! Då ser jag absolut inget problem med det !
Han vill inte ens släppa bettet när jag tränsar av :')
Lixom, visst det är ett "hävstångs efekt bett" men vad gör det för skilldnad om man kan hantera det ?
Jag tycker bettet är jätte bra om man kan hantera det och hästen gillar det ! Då ser jag absolut inget problem med det !
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u8/_u2/_u1/_u5/_u6/u821567/1440592151_m_1.jpg)
IamMe
Tue 24 Apr 2012 10:53
Missuppfatta mig inte nu, har inget emot att du rider på bettet i fråga.
Tänkte bara flika in och säga att det inte är ett hävstångsbett utan ett hissbett viilket är en väldig skillnad :)
Tänkte bara flika in och säga att det inte är ett hävstångsbett utan ett hissbett viilket är en väldig skillnad :)
Aeque
Tue 24 Apr 2012 09:46
Det ger hästen dubbla signaler.. hur lite du en tar i tygeln så har det inverkan på hästen.. mm,
LÄS!!
http://aliciaedlund.blogg.se/2010/january/pessoa-bett-och-dess-verkan.html
LÄS!!
http://aliciaedlund.blogg.se/2010/january/pessoa-bett-och-dess-verkan.html
75 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/504560943/