Monday 30 April 2012 photo 10/14
![]() ![]() ![]() |
Jag har aldrig fattat grejen med pelhamdelta, aldrig förstått va de ska vara bra för? O framför allt har jag inte förstått varför man måste ha delta om man tävlar ponny på pelhambett men inte om man tävlar ridhäst (då får man välja om man vill ha delta eller inte)?
Ett pelham är ju gjort för att man ska rida på två tyglar, en i den övre ringen o en i den nedre. Rider man mest på tygeln i den övre ringen så funkar de nästan som ett vanligt tränsbett och ju mer man tar i den undre ju mer hävstång får man.
Rider man på två tyglar så kan man själv reglera hävstången, behöver man den inte just nu så håller man bara i den undre tygeln tills man behöver den o när hästen gör rätt kan man genast släppa efter på hävstången och belöna den.
Med en delta är allt detta helt omöjligt eftersom du hela tiden tar i båda ringarna så fort du tar i tygeln o framför allt kan du inte reglera hur mycket hävstång du vill ha själv.
Annons
Comment the photo
Julii
Wed 2 May 2012 07:42
Jag håller med.Dom säger att delta är bra för ryttare som inte kan få en bra balans mellan den övre och undre ringen och inte riktigt vet hur man gör med ett sånt bett och två tyglar men varför ska man rida på pelham över huvud taget då? Jag kan nog inte rida med två tyglar och få det bra så då struntar jag i sådana bett.
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Fri 4 May 2012 20:29
Att rida med två tyglar e lite knepigt första gången, men sen lär man sig rätt snabbt... :)
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Fri 4 May 2012 21:32
Jo, men jag tror nog inte att jag skulle få till det rätt, jag måste jobba mer på mina händer först så de ligger still, de fladdrar lite nu och då ;/ Så jag vill inte rida på tyglar förens jag kan kontrollera mina händer ordentligt :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 1 May 2012 17:50
Håller verkligen med dig. Det de säger om att det jämnar ut trycket gör ju fortfarande att bettet blir starkt. För att få den effekt man egentligen vill ha så måste man ju kunna släppa hävstången -.-
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 May 2012 20:55
Ja, men nu handlade det ju just om delta :) Pessoa är ju i princip likadant med delta som pelham, bara det att det är överrörligt.
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Fri 4 May 2012 21:05
Pessoa e en helt annan typ av bett som vi inte behöver diskutera egentligen (dumt av mig att nämna de).
Delta eller inte delta på pelham e väl upp till var och en att avgöra, men jag tycker de e fel att man inte får ha två tyglar på pelham när man tävlar ponny när man får ha det när man tävlar storhäst.
Delta eller inte delta på pelham e väl upp till var och en att avgöra, men jag tycker de e fel att man inte får ha två tyglar på pelham när man tävlar ponny när man får ha det när man tävlar storhäst.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 4 May 2012 21:06
Håller helt med dig. Det blir också en helt annan effekt på bettet då man som sagt inte kan välja själv hur det ska inverka.
Isabelle
Mon 30 Apr 2012 23:42
vill man att det ska värka snäll starkt så ska man ha delta då trycket blir jämnast då
Fiirestarter
Mon 30 Apr 2012 22:15
Deltat jämnar ju ut trycket, jag känner ju att det är bättre med det, än att en oerfaren unge sitter och drar i endast i den undre tygeln bara för att ha "kontroll" och att hästen ska gå i "form".
Då är det ju bättre med ett jämnt tryck och lättare för dem som ännu inte lärt sig allt med den exakta inverkan osv och inte kan se skillnad på vad ett bett för inverkan med dem olika tygeldagen.
Men tyck nu inte att sånt ska man ju kunna om man ska använda ett skarpt bett! Ingen är ett proffs från början och kan inte veta allt. Och har man än väldigt stark och svår ponny så är det ju bättre att man har mer kontroll med ett starkare bett än att ekipaget kan skadas eller liknande
Då är det ju bättre med ett jämnt tryck och lättare för dem som ännu inte lärt sig allt med den exakta inverkan osv och inte kan se skillnad på vad ett bett för inverkan med dem olika tygeldagen.
Men tyck nu inte att sånt ska man ju kunna om man ska använda ett skarpt bett! Ingen är ett proffs från början och kan inte veta allt. Och har man än väldigt stark och svår ponny så är det ju bättre att man har mer kontroll med ett starkare bett än att ekipaget kan skadas eller liknande
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Mon 30 Apr 2012 22:26
Jag håller med dig! Men varför tillåts inte en ponnyryttare tävla med två tyglar? Vad är det som säger att en storhästryttare klarar av att rida med två tyglar? Självklart måste alla få träna för att kunna lära sig och visst kan alla göra fel innan de lärt sig göra rätt. Jag menar inte att man ska tvinga alla att rida med två tyglar, men varför ges inte ponnyryttare chansen?
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u5/_u9/_u0/_u1/u2159018/1411501607_m_1.jpg)
Fiirestarter
Mon 30 Apr 2012 22:32
Jag ser det som en säkerhetsmässig sak, ponnyryttare kan ju vara allt från 5 år till 18 . Sånt stort mellanrum. Då är det ju lite dumt att ens ge chansen, tycker jag. Sen är det ju inte säkert att en storhäst ryttare skulle hantera det bättre en tex kanske en 15 åringen. Men man måste ju ändå dra en gräns och jag tycker det är rätt att ponny ryttare ej får rida med 2 tyglar. Finns så mycket som skulle kunna gå fel pga av okunnighet som är vanligare i yngre åldrar. för somsagt, men kan ej vara en stjärnryttare på bara några år :)
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Mon 30 Apr 2012 22:42
Klokt tänkt tycker jag... Men jag tycker ändå de känns fel...
Tex en 15 åring som tävlar ponny måste rida med delta, medan om samma tjej/kille tävlar storhäst får hon/han chansen att rida på två tyglar... De klingar inte rätt i mina öron/ögon... men men, som sagt någon stans måste man dra gränsen...
Tex en 15 åring som tävlar ponny måste rida med delta, medan om samma tjej/kille tävlar storhäst får hon/han chansen att rida på två tyglar... De klingar inte rätt i mina öron/ögon... men men, som sagt någon stans måste man dra gränsen...
Linn
Mon 30 Apr 2012 21:05
Ja, antar att det är för att många ponnyryttare rider dåligt så det är väl lite att skona munnen och för att det är lite "svårt" att rida med 2 tyglar så det är väl kanske en quick fix också. Men kan även tycka att bettet tappar hälften av sin funktion då man har delta.
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Mon 30 Apr 2012 22:10
Finns många som rider storhäst som rider mycket sämre än de som rider ponny! Kan hålla med om att det är lite knepigt att rida med två tyglar om man inte är van, men vad är det som säger att inte en ponnyryttare skulle klara av det? Med lite träning och hjälp av en kunnig person i början så kan de flesta lära sig!
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u3/_u3/_u0/_u5/_u3/_u2/u3305324/1371553267_m_1.jpg)
Linn
Mon 30 Apr 2012 22:14
Nä men det är en quick fix, tror visst att ponnyryttare klarar av att rida på två tyglar. Finns dåliga ryttare i alla åldrar :)
Viiickan96
Mon 30 Apr 2012 20:23
För att många ponnyryttare inte rider så bra och drar ofta väldigt mycket i munnen så det är nog mest därför och dom tycker nog att dom som rider storhäst är äldre och ska nog veta bättre :-/
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 30 Apr 2012 20:52
Det finns många barn som rider häst och många vuxna som rider ponny.
Jag kan förstå hur du tänker men ändå,finns många unga som rider jätte bra,och det finns äldre som rider sämre. Det beror ju på hur länge man har hållt på med hästar också :)
Jag kan förstå hur du tänker men ändå,finns många unga som rider jätte bra,och det finns äldre som rider sämre. Det beror ju på hur länge man har hållt på med hästar också :)
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Mon 30 Apr 2012 22:08
Kan bara hålla med er! :)
Men för det mesta är det barn som tävlar ponny och äldre som tävlar storhäst. Men vad är det som säger att barnen skulle vara sämre ryttare? Vad är det som säger att inte ett barn skulle kunna klara av detta bettet i sitt rätta element, med två tyglar?
Men för det mesta är det barn som tävlar ponny och äldre som tävlar storhäst. Men vad är det som säger att barnen skulle vara sämre ryttare? Vad är det som säger att inte ett barn skulle kunna klara av detta bettet i sitt rätta element, med två tyglar?
![](http://cdn08.dayviews.com/98/_u1/_u4/_u1/_u9/_u7/_u5/u1419757/1341087519_m_1.jpg)
Viiickan96
Tue 1 May 2012 09:32
Det är nog bara så att man menar att barn är yngre och kanske inte klarar av det, men jag tycker inte att det är så :-/
RainbowBunchie
Mon 30 Apr 2012 19:23
Har för mig att man måste rida med antingen delta eller två tyglar, bara inte en tygel i understa ringen. Men kan ha fel. :P
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Mon 30 Apr 2012 22:28
Läste TR igen och man man får ha tygeln fäst i den övre ringen me om man vill, men då är ju hävstången nästan så liten att man hade kunnat rida med tränsbett...
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u2/_u6/_u7/_u5/_u5/_u2/u2675526/1319110239_m_1.jpg)
DeadRed
Tue 1 May 2012 00:52
Åh, jag menade inte så, jag tog bara ett vad jag tyckte vanligt exempel på hur det skulle kunna vara. Och att de som skrivit TR utgått från något liknande, inte att det definitivt är så, gud nej!
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Tue 1 May 2012 09:59
ok... Man kan ju undra hur de som skrivit TR har resonerat när dom skrivit de här reglerna... Jag har inte facit, tycker bara de e fel...
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u2/_u6/_u7/_u5/_u5/_u2/u2675526/1319110239_m_1.jpg)
DeadRed
Tue 1 May 2012 10:37
Ja, måste vara svårt att kunna enas om något sånt här med. Men många saker tycker man ju är knepiga.
45 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/504786493/