Tuesday 8 May 2012 photo 12/20
![]() ![]() ![]() |
dålig bild på mig o min häst men har dålig uppdatering för tillfället :P
har ni skor på era hästar? varför/
varför inte?
jag hade skor fram förut men i vintras valde jag att ta av dem eftersom snö o skor inte går ihop o broddar var de inte tal om då dem bara trillade av hela tiden och fick honom att snubbla omkring. de går ju faktiskt bättre utan skor på vintern om de är snö tycker jag.
men nu när sommaren börjat har jag faktiskt inte brytt mig om att sko honom igen utan verkar honom bara regelbundet o nu sist var jag inte med när de gjorde det men han som gjort de gjorde något underligt hack mitt i hoven fram? :O har ingen bild på det men blev lite fundersam till varför han gjorde det? kan de vara för att hoven inte ska flisa upp sig så lätt?
hur gjorde ni när ni vande era hästar vid att vara barfota?
jag hade skor fram förut men i vintras valde jag att ta av dem eftersom snö o skor inte går ihop o broddar var de inte tal om då dem bara trillade av hela tiden och fick honom att snubbla omkring. de går ju faktiskt bättre utan skor på vintern om de är snö tycker jag.
men nu när sommaren börjat har jag faktiskt inte brytt mig om att sko honom igen utan verkar honom bara regelbundet o nu sist var jag inte med när de gjorde det men han som gjort de gjorde något underligt hack mitt i hoven fram? :O har ingen bild på det men blev lite fundersam till varför han gjorde det? kan de vara för att hoven inte ska flisa upp sig så lätt?
hur gjorde ni när ni vande era hästar vid att vara barfota?
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 300D DIGITAL
Focal length 45 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/200 s
ISO 400
Comment the photo
Mischan
Thu 10 May 2012 07:51
min har på alla fyra då hon é så himmla ömfotad, hon tappa en framsko för två månader sen det tog två dygn så hoppa hon in på 3 ben :P
Vattenpuss
Wed 9 May 2012 15:12
Min pålle fick skor fram för första gången i måndags. Har henne hellre barfota då det är billigare och mer lättskött, men eftersom hon ömmar så valde jag att sko henne ändå.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u7/_u0/_u1/_u4/u1270148/1374760094_m_1.jpg)
MalinBalin93
Wed 9 May 2012 21:09
ömmande kan bero på svamp eller påbörjan till strålröta i vissa fall.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 12:02
Vi har våra skodda. De går rätt mycket på rätt slitsamma marker då vi tränar mycket distans på ffa grusvägar. Att hålla dem helt barfota då kan bli lite problematiskt då det sliter ner mer än hoven hinner växa ut. Annars är det väl inget fel på hovkvalitén på någon av dem, men man ser ju hur fort skorna slits ned på en häst i full träning. Skor har helt enkelt funkat smidigast för det arbete de utför:)
Skulle min lilla vita bli avställd och mest luffsa runt så kunde det bli tal om att plocka bort skorna. Den andra skulle dock inte kunna det då han har problem med hovform och benställning och hovis just nu jobbar för att få allt på fötterna korrekt. Just nu underlättar skor det arbetet, så för hans del blir det med dojjor för att försöka hålla allt på plats ordentligt.
Skulle min lilla vita bli avställd och mest luffsa runt så kunde det bli tal om att plocka bort skorna. Den andra skulle dock inte kunna det då han har problem med hovform och benställning och hovis just nu jobbar för att få allt på fötterna korrekt. Just nu underlättar skor det arbetet, så för hans del blir det med dojjor för att försöka hålla allt på plats ordentligt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 21:49
Jo, det är ju det där med att det ibland kan vara så att hästen går bäst med skor, av en eller annan orsak. Sliter de exempelvis för mycket bitvis så kommer det ju efterhand bidra till ytterligare snedheter (oftast, även om det med är individuellt). Vår egen belastar fram snett varpå ena hoven blir bra mycket bredare än andra, vilket man får försöka hålla in och hjälpa till att bli jämnstor. Förra hovisen slarvade en del varpå det blev väldigt stor skillnad, och även vinklarna var helt fel för hästen. Nu har vi tack o lov bytt till en som gör ett kanonjobb, och hästen har också blivit bättre.
Men som sagt - det är klurigt det där med fötterna på kusarna!:P
Men som sagt - det är klurigt det där med fötterna på kusarna!:P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 21:58
jo nä men precis kan man undvika att ha en sko på en häst är väl inte de fel men som sagt sliter de olika på hovarna o då går de ju mindre bra att ha dem barfota, en del går ju som du sa snett. sånt jag kan bli lite irriterad på ''anti skor'' folk de tycker att de är en vanesak att hästen vänjer sig men ska de plåga hästen tills de antingen blir bra eller går rent åt helvete lixom o försöker man argumentera om en sån här sak som tex hovarna slits fortare så är man dum :o
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 22:13
Nej jag känner lite likadant. Jag ser inte heller någon anledning för att sko "bara för att", men går hästen bättre med skor för det jobb den utför så ser jag inget fel med det. La ett förslag om att plocka bort skorna på min kille när han var sjuk och skulle sättas igång, men min hovis (som verkar barfota med och själv anser att hästar som inte behöver ha skor inte ska ha några) men han menade att det nästan var bättre att ha dem på. Min häst har problem med bakkärran och blir lätt stel och överbelastad där, och att då på våra ridvägar rida runt med en häst som trippar fram pga ömheten som blir i början var inte ett bra alternativ.
Sen finns ju argumentet att "ja men då kan man ju bara sätta på boots!", men det håller inte alltid heller. De ska ha rätta formen för hoven, ha rätt typ av fästning, inte skava, ha rätt typ av överrullning, ej vara tunga etc. Det är mycket som ska klaffa, och det är inte helt givet att boots funkar utan problem.
För hästen med paralellförskjutning krävs en kraftig överrullning då hans steg är markbundet men väldigt långt. Har han långa tår så riskerar han överbelastning, blir extremt snubblig (har redan dålig koll på sina ben som det är), och får ett annat steg som inte direkt är till hans fördel. Att överhuvudtaget hitta boots som skulle passa honom ordentligt skulle inte vara jättelätt.
Så nej, jag är helt med dig - jag är inte heller helt glad i när någon som är helt insnöad på sitt synsätt mer eller mindre idiotförklarar en för att man inte delar deras synsätt då ens häst funkar bra med skor. Om man har en häst som gillar det arbete den utför, är bra på det och har god hälsa så känns det väl inte som ett skitbra alternativ att sko av, vänta något utan att kunna rida den så som den är van vid och mår bra av för att den kanske ska kunna funka bra barfota med efter att (eventuellt) kunnat vänja hoven vid att vara barfota för att då kunna rida med boots som kanske kan funka. Mja, jag vet inte...
Sen finns ju argumentet att "ja men då kan man ju bara sätta på boots!", men det håller inte alltid heller. De ska ha rätta formen för hoven, ha rätt typ av fästning, inte skava, ha rätt typ av överrullning, ej vara tunga etc. Det är mycket som ska klaffa, och det är inte helt givet att boots funkar utan problem.
För hästen med paralellförskjutning krävs en kraftig överrullning då hans steg är markbundet men väldigt långt. Har han långa tår så riskerar han överbelastning, blir extremt snubblig (har redan dålig koll på sina ben som det är), och får ett annat steg som inte direkt är till hans fördel. Att överhuvudtaget hitta boots som skulle passa honom ordentligt skulle inte vara jättelätt.
Så nej, jag är helt med dig - jag är inte heller helt glad i när någon som är helt insnöad på sitt synsätt mer eller mindre idiotförklarar en för att man inte delar deras synsätt då ens häst funkar bra med skor. Om man har en häst som gillar det arbete den utför, är bra på det och har god hälsa så känns det väl inte som ett skitbra alternativ att sko av, vänta något utan att kunna rida den så som den är van vid och mår bra av för att den kanske ska kunna funka bra barfota med efter att (eventuellt) kunnat vänja hoven vid att vara barfota för att då kunna rida med boots som kanske kan funka. Mja, jag vet inte...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 11 May 2012 19:23
jo precis håller helt med dig! behövs det så behövs det men som sagt onödigt att sko bara för att de ska vara. på min häst märker jag ingen skillnad när jag rider honom om han har skor eller inte han går lika stabilt ändån, förut ömmade han en aning men hans hovar är nog rätt starka sen gjorde hovslagaren någon konstigt jack i hoven se små kul ut men tror att de har att göra med att han förut varit skodd o att de lätt kan flisa från hålen efter sömmarna o tills de växt ut gjorde han så lite svårt att förklara hur de ser ut :P
Frida
Wed 9 May 2012 09:02
Skor, i början var det mest för om man behövde broddar vid tävling eller träning men sen slet hon så mycket på sina hovar när hon gick barfota så då fick hon skor på alla 4:a, gillar att ha skor så man kan brodda, sätta i snösulor och det är lättare att hålla hoven jämn :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 10:55
hade en häst för 4 år sedan som slet sönder fram hovarna hon slet även underligt på skorna så var tvungen att byta på henne var 4-5evecka :O hon slet tilld e ¨så de liknade en gungsko fram o då hör de till saken att hon gick mestadelen i sommarhage och red jag så gjorde jag det i padocken eller ut i skogen så aldrig på hårt underlag :O
AlexanaForever
Wed 9 May 2012 06:23
Barfota :) dels för att han har dåliga hovar, men också för att barfota e bättre. Han ömmar som tusan. Men det är bara tecken på en sjuk hov. Sätter jag skor på det blir det bara sämre. Så öm = sjuk hov. Hästen får ju helt plötsligt tryck på stråle o sulor. Om hon e öm kan du testa med boots, mjuka inlägg sen hårdare och hårdare :)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Wed 9 May 2012 12:00
hovvårdare- inte hovslagare.
e inte de mycket? Min verkas var 4-6 vecka..
e inte de mycket? Min verkas var 4-6 vecka..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 21:46
vi filar själva oxå :) hans hovar växer inte lika fort utan skor som med så han verkas inte lika ofta gubben i stallet har kunskap men är gammal o skruttig men han hjälper till iaf o filar vågar inte riktigt själv är rädd för att de ska bli snett o att han ska få något beståeende men av det.
hovvårdare har jag ingen :P
hovvårdare har jag ingen :P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 23:14
Har skor på mitt varmblod då han hovar är jätte fula och dom går inte att rätta till, och går han utan skor spriker dom och blir sneare.
sen är han grymt ömfotad, går inte att rida han då:/
Halvblodet är barfota som att han ej rids eller arbetar nå jobbigare pass, ska försöka ha han barfota så länge som de går, men enligt förra ägaren ska han inte va så ömfotad då man rider på grus :)
sen är han grymt ömfotad, går inte att rida han då:/
Halvblodet är barfota som att han ej rids eller arbetar nå jobbigare pass, ska försöka ha han barfota så länge som de går, men enligt förra ägaren ska han inte va så ömfotad då man rider på grus :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 12:46
okej, ne de är verkligen inte kul när dom har såna hovar :S
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 21:46
näe verkligen inte men så länge han inte ömmar eller visar tecken på symtom får de vara :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 22:33
nej han är barfota. men han har visat sig ömma en del så blir det inte bättre inom en viss framtid så kanske jag får tänka om.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 22:46
så kan de oxå bli, för min del visar han inte tecken på ömma fötter om man inte rider för ofta på sten eller asfallt
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 22:58
nej okej :)
Min häst har alltid gått barfota utom en 8-veckorsperiod i höstas. jag får märka hur det blir nu när man börjar rida mer och även mer på grusväg och så.
Min häst har alltid gått barfota utom en 8-veckorsperiod i höstas. jag får märka hur det blir nu när man börjar rida mer och även mer på grusväg och så.
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u1/_u9/_u0/_u2/_u3/_u3/u1902332/1393361272_m_1.jpg)
Melao
Tue 8 May 2012 21:49
För att hästarna inte skada varandra när de sparkas i hagen. Dessutom mår hästarna bättre av att gå barfota.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 22:46
sant, om de är möjligt för dem att gå barfota tycker jag de är toppen men i vissa fall går det ju inte
Amanda
Tue 8 May 2012 20:40
Jag har skor på min häst på alla fyra, han ömmar väldigt mycket om han inte ha skor.
Emelie Karlsson
Tue 8 May 2012 20:34
Min gick barfota runt om förra vintern och den innan det då han inte gick så mycket + att det var så mycket snö. I år hade han skor (snösulor+4 broddhål i varje) runt om för att avlasta hovsprickorna (fram) och bättre grepp bak).
Han fick skor bak idag då han sliter mycket på fötterna och då blir ömfotad och halt. :)
Han fick skor bak idag då han sliter mycket på fötterna och då blir ömfotad och halt. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 22:47
verkligen :D min förra medryttar häst hade det :D ingenting fastnade
saallybus
Tue 8 May 2012 20:30
Min pappa är ju hovslagare så han sätter fasta broddar. Så på vintern har han skor. på sommaren fram elle inte alls:)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 20:31
fy fan va härligt med en pappa som är hovslagare :O i min familj är de bara jag som är häst intresserad övriga familjen flyr när de kommer hästar i närheten XD
sara gilleby
Tue 8 May 2012 19:58
Ja, jag har skor på min häst. :) Därför :P Nej men det känns som att hon vågar ta i mer då, utan att behöva vara rädd för att få ont i fötterna.. xD
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 19:56
Känns som att om man säger att man har skor på hästen måste man också ha en anledning... typ "han ömmar" eller liknande. Jag har skor på hästen för att. punkt. Tycker egentligen inte argumentet "det är onaturligt med skor" håller. Det är, om man tänker på det viset onaturligt att rida över huvudtaget :/
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Tue 8 May 2012 21:58
Jag är inte insatt, men behöver hästen inte skor tycker jag inte att man ska använda det.Min systers svärmor är hovvårdare och hon visade mig en hov och ben från en häst (allstå skellettet) som gick med skor och bara för att de satt pyttelite fel några gånger så blev hela hans ben helt böjt, och hästen hov mår ju inte bra om inte underdelen får kontakt med marken vilket den inte får om man har skor :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 22:10
Nej, jag är inte heller helt insatt i ämnet men man har ju hört en del bra, och dåligt om både skor och barfota. Men som jag ser det har vi ridit hästar med skor så lång tid och att det nu helt plötsligt skulle visa sig vara misshandel (överdrivet, jag vet, men ni fattar) tycker jag verkar underligt ^^ Sen är det klart, det mest naturliga för hästen är ju barfota. Vildhästarna hade troligen inte skor på sig (höhö) därför känns det ju vettigt att det skulle vara bäst. Å andra sidan är det ofta man hör hästar som börjar ömma utan skor och vad jag förstår måste man vänja hästen vid att gå barfota (vilket kan ta ett tag, om jag fattat rätt)... det är alltså inte bara att slänga skorna och galoppera med vinden i håret på en vidsträckt äng (typ). Det kan ju vara så att vi avlat fram hästar som helt enkelt behöver skor. Men vad vet jag... :)
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Tue 8 May 2012 22:15
Jo, men bara för att man alltid har gjort på ett sätt betyder ju inte det att det sättet är rätt. Man har ju en helt annan kunskap om olika områden idag eftersom man har andra möjligheter att forska om dem :)
Nej, självklart kan an inte bara ta av skorna och köra på som vanligt, det vet man ju själv om man går barfota på en grusväg, det gör ont! Men folk som har vant sig har ju vant sig, jag skulle ta mig tiden att vänja av min häst från skor om jag hade häst. Nu har ju inte jag det utan är bara medryttare så jag kan inte bestämma det :)
Nej, självklart kan an inte bara ta av skorna och köra på som vanligt, det vet man ju själv om man går barfota på en grusväg, det gör ont! Men folk som har vant sig har ju vant sig, jag skulle ta mig tiden att vänja av min häst från skor om jag hade häst. Nu har ju inte jag det utan är bara medryttare så jag kan inte bestämma det :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 9 May 2012 11:02
en sak jag kan tycka är fel är när man skor åringar eller innan de är fylda 3 iaf för de är så att hästarnas hovar o ben är inte färdig utvecklade vid så tidig ålder och därför kan jag tycka att de är bättre att de går barfota, skulle de sen vara så att man nu ska tävla o därförmåste ha tex skor för att brodda eller liknande är de en sak. jag vet dock inte om detta stämmer men jag har iaf hört mycket om det eftersom jag läst mycket om galopp tävlingar o dessutom har min häst i ett trav stall, det pratas mycket om det. och så klart kan hästen själv bygga på sig starka hovar under de 3 första levnads åren tycker jag att man kan låta de göra det eftersom en hov med starka ben mm håller hästen frisk längre och man kan bespara hästen en smärta i hovarna oxå
EmmaMarvin
Tue 8 May 2012 19:55
Jag har min häst barfota på vintern pga av halkrisk & eftersom jag inte tar ut själv alla dagar så vill jag inte be dem jag hjälps åt med att brodda min häst.
Men nu i våras när jag satte igång honom började kan bli öm i fötterna så jag fick sätta på skor fram!
Men nu i våras när jag satte igång honom började kan bli öm i fötterna så jag fick sätta på skor fram!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 20:25
hört att de finns en brodd sko som har broddar fast i skon. men håller med dig mycket effektivare att ha dem barfota på vintern man vill inte att hästen lättare ska braka om kull i hagen bara för att den går obroddad den står ju inte snällt stilla i hagen hela dagen
Angelijnaaa
Tue 8 May 2012 19:50
jag har skor på min häst på både fram och bakbenen för min ponny börjar halta så fort jag tar bort dom för han är så ömfotad!:) + att om jag inte har det så växer hans hovar snett!:)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 19:57
haha jo då är de bättre med skor om de ömmar för mycket. min häst hovar växer så himla fort att jag verkligen måste sko om honom var 6-8 vecka men barfota kan vi själv fila till dem så att han klarar sig till senast v 9 vilket känns bra både för hästen o min plånbok varit lite kritiskt imellan åt då han tappat skor tror nästan att han sitter ute ihagen o biter av dem o spottar sömmarna åt höger o vänster han är makalös på att tappa skorna.. XD
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u3/_u3/_u1/_u2/_u5/_u7/u3312572/1336468374_m_1.jpg)
Angelijnaaa
Tue 8 May 2012 20:18
hahah ja bara inte hästen ömmar så skulle inte jag helller vilja ha skor på min häst!:)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 19:49
Nej för det är onaturligt xd
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 10 May 2012 13:35
kan du då förklara varför detta hände min kompis häst? och varför läkarna sade att just detta hände? står till och med i papprerna om vad som hänt. öven om hacket är brett blir de ändå ett djävulskt tryck på en stark häst.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Thu 10 May 2012 13:46
Nej, det kan jag inte. Kan du lägga upp en bild på exakt var det knäcktes?
Jag är väl medveten om att det är jävligt skarpt om man drar i det. :)
Jag är väl medveten om att det är jävligt skarpt om man drar i det. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 10 May 2012 13:48
kan fråga henne efter bild på honom men vet att de gick av precis på mitten av nosryggen ca 10 cm upp från mulen
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 19:48
Jag har skor runt om då min polle är väldigt ömfotad när hon går utan :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 19:55
de var min polle förut men har plötsligt slutat ömma :O
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 20:11
Hur lyckades du vänja din polle med at tinte öma eller hur man ska säja ? :o de skulle ju vara toppen ju :D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 19:44
@alvawallberg
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 20:27
Hann inte läsa ;)
Min häst ska inte ha några skor längre då hon har fölfång. Hon snubblar mycket och det är inte för hon är öm.
Just nu är hon skodd runt om men hon ska bli barfota för att vi ska kunna verka "oftare" eller vad man ska säga osv. Min hovslagare hjälpte oss komma fram till ett beslut.
Mina andra två hästar har skor fram, och min shettis ska skos fram för han ömmar när man kör honom på vägarna ömmar han lite :) (grusvägar)
Min häst ska inte ha några skor längre då hon har fölfång. Hon snubblar mycket och det är inte för hon är öm.
Just nu är hon skodd runt om men hon ska bli barfota för att vi ska kunna verka "oftare" eller vad man ska säga osv. Min hovslagare hjälpte oss komma fram till ett beslut.
Mina andra två hästar har skor fram, och min shettis ska skos fram för han ömmar när man kör honom på vägarna ömmar han lite :) (grusvägar)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 19:43
jag har det på mina ridponnysar för att deras framhovar växer snett & inåt. vilket gör att dom inte kan vara utan :)
InsolitaMilitem
Tue 8 May 2012 19:42
En av mina har skor på framhovarna eftersom han körs med vagn på sommaren och ömmar på grusvägen annars :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 8 May 2012 19:54
min häst ömmade förut på grusvägar men gör de inte längre, om man itne rider dagligen på grus
95 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/505103299/