Tuesday 22 May 2012 photo 5/6
![]() ![]() ![]() |
Pessoa
Alltså jag tycker det här har gått för långt. Jag tycker att ni är så töntiga som sitter här och diskuterar vad som är bra för hästen och inte. Vad man måste ha för bett och inte. Och 60% säger att det inte är bra för hästen. 40% säger att jag måste ha det på min häst för att... Kan inte bara alla lägga av. Hur vet ni att hästar inte älskar det eller älskar det? Som man säger, visa människor tycker olika om mat tex, det är ju samma sak med hästar. Vissa hästar älskar hö medans andra tycker om äpplen. Vissa hästar gillar att ha pessoa och vissa gillar bettlöst. //En arg tjej...
Annons
Comment the photo
Jolina
Mon 4 Jun 2012 07:27
Du, bra sakt, jag säger bara: Om man kan rida med Pessoa så kan man väll? Man är ju fan inte nybörjare å andvänder pessoa? Ponnyn som jag rider man kunde sitaa ooch DRA han i munnen hur mycket man ville när jag hade vanligt 2 delat. Men nu har jag pessoa på han och han tycker INTE att det gör ont, jag kan iaf rida i pessoa.
wilda4
Sun 3 Jun 2012 17:20
Tror ingen häst gillar pessoa för den trycker ner i nacken medan bettet trycker upp i gommen, det gör ju ont på hästen också...
Tycker man kan ha vilket bett man vill bara man kan hantera det! Om man inte kan hantera ett bett ska man inte ha det, punkt slut.
Tycker man kan ha vilket bett man vill bara man kan hantera det! Om man inte kan hantera ett bett ska man inte ha det, punkt slut.
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u3/_u1/_u0/_u6/_u6/_u9/u3106690/1338555589_m_1.jpg)
Lovvan
Wed 6 Jun 2012 16:58
om bettet trycker upp i gommen så rider ryttaren fel,jag rider en tinker med Pessoabett och det går mycket bättre än när man har vanligt bett eftersom han tycker att det är obehagligt men när vi testade Pessoa gick det bättre!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u5/_u7/_u9/_u7/_u4/u2579740/1423346423_m_1.jpg)
wilda4
Wed 6 Jun 2012 19:33
Tror det inte är för att ryttaren rider fel... Kanske beror på storleken eller något...
NellieLavec
Sun 27 May 2012 16:03
Jag tycker att man ska få lov att använda vilket bett man vill. Om man har en stark häst så får man väl ha ett starkt bett. Det är bättre att ha ett ordentligt bett och säga till en gång när den gör fel, än att sitta och tjata och dra den i munnen hela tiden utan att det blir någon förändring. Jag har tre olika bett som jag varierar mellan, ett av dom är pessoa. Jag har det för att min häst (en föredetta travare) höjer huvudet så fruktansvärt när jag tränar på galoppen, och jag tycker att det är skonsammare att få ner huvudet på honom så att han kan jobba med ryggen rätt, än att sitta och dra och dra och dra... Men det är väl bara min åsikt. Och jag ger honom hellre "dubbla signaler" en gång i månaden, än att rida honom med krökt rygg så han får fel på den resten av sitt liv...
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u2/_u1/_u3/_u3/_u5/_u7/u2133574/1363810042_m_1.jpg)
Ida Bååth
Tue 29 May 2012 13:36
+1
Håller med dig så det blomstar om det xD Det där med stark hästt och starkt bett. har hellre det än att sitta och dra och dra gång på gång med ett milt bett så man inte förstör hästens mun!
Håller med dig så det blomstar om det xD Det där med stark hästt och starkt bett. har hellre det än att sitta och dra och dra gång på gång med ett milt bett så man inte förstör hästens mun!
Dagiiis
Thu 24 May 2012 17:59
Om alla kunde fokusera på EFFEKTERNA istället för själva bettet, så hade kanske folk förstått bättre varför Pessoat och andra halvstångbett (Stångbett UTAN kedja) ger en häst dubbla OCH motsatta signaler, tryck ner i nacken och tryck upp i munnen.
Som sagt, detta gäller inte bara pessoa varianten utan finns även i andra utföranden. Själv hade jag aldrig i mitt liv satt på ett hävstångsbett utan kedja.
Som sagt, detta gäller inte bara pessoa varianten utan finns även i andra utföranden. Själv hade jag aldrig i mitt liv satt på ett hävstångsbett utan kedja.
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u1/_u8/_u3/_u7/_u5/_u1/u1837513/1437869145_m_1.jpg)
Ella
Fri 25 May 2012 20:48
Sen var ju aldrig pessoat gjort som hävstång bett eftersom de inte är meningen att man ska kunna ha kedja på de. De är ju ett hissbett.
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u1/_u4/_u4/_u4/_u5/u144458/1347397587_m_1.jpg)
Dagiiis
Fri 25 May 2012 20:55
Halvstång och hissbett är precis samma sak. Och jag har inte sagt att man ska kunna eller bör sätta kedja på dessa bett.
Jag vet inte ens vad du vill få fram med din kommentar?
Jag vet inte ens vad du vill få fram med din kommentar?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 May 2012 16:49
jag tycker att detta är bara fånigt. har Inget emot pessoa då jag har det på min ponny men jag blir bara så jävla less på dom som lägger upp sådana texter och startar världens diskution. så jag tycker att alla gör som dom vill. alla behöver inte kommentera att det ger fler signaler och så. alla tycker OLIKA och det är många som måste lära sig ordet "OLIKA".
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 May 2012 08:38
Jag har pessoa för det är de enda jag kan använda på min häst och förra ägaren använde det med så.
Jag har provat flera 100 bett på min nya häst och hon biter tag och drar iväg och det e inte så jävla kul vettni :)
Jag har lösa tyglar på henne när jag rider med pessoa och hon lyssnar på min röst. när jag har ett annat bett så blir hela hon stel i hela henne :).
Jag rider pessoa nu tills jag har hittat ett annat bett men liksom ala har sina egna åsikter om det jag tycker att det funkar bra medans vissa tycker negativa saker :)
Jag har provat flera 100 bett på min nya häst och hon biter tag och drar iväg och det e inte så jävla kul vettni :)
Jag har lösa tyglar på henne när jag rider med pessoa och hon lyssnar på min röst. när jag har ett annat bett så blir hela hon stel i hela henne :).
Jag rider pessoa nu tills jag har hittat ett annat bett men liksom ala har sina egna åsikter om det jag tycker att det funkar bra medans vissa tycker negativa saker :)
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u1/_u8/_u0/_u0/_u5/u3180056/1388012604_m_1.jpg)
SlopePrincess
Sun 3 Jun 2012 21:12
Chilla, jag tänkte bara om du BEHÖVDE bettips ?
Men, har du provat hackamore eller pelham ? Det är väl de bästa (enligt mig) till starka hästar :)
Men, har du provat hackamore eller pelham ? Det är väl de bästa (enligt mig) till starka hästar :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 3 Jun 2012 21:19
har provat de men de hjälper inte :/ syrran provade med men hon e lika dan då med
Fanny Åberg
Wed 23 May 2012 22:13
lite rätt men pessoat är aldrig bra för en häst då det är felkonstruerat och hästen slutar kämpa emot de dubbla effekterna och då blir hästen döv i munnen. därför tror man att hästen trivs på det.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 May 2012 18:31
Alla har sin egna åsikt. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 May 2012 20:16
Det betyder inte att man måste kasta ur sig den dock. I de flesta fall är det bättre om man bara är tyst.
Decalen
Wed 23 May 2012 15:35
HAr gillar inte att ha pessoa, innan du utrrycker dig om det så tycker jag att du ska läsa om pessoa och hästens anatomi - något du verkar itne ha gjort.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 May 2012 19:43
Tror inte det är de hon syftar på nu. Jag vet mycket väl hur och vad pesso har för verkan och så vidare, och de händer att jag använder .. har aldrig haft några problem..
Ida Bååth
Wed 23 May 2012 14:43
Håller med dig! Fullständigt! Vad f*n jag stoppar in vilket j*vla bett i min häst mun! Och förstör min häst mun hur mycket jag vill i sånnafall!! Det finns förfasiken värre bett än ett pessoa!! Och värre "djurplågeri"!!
Och att ingen fattar att det är handen som avgör hur bettet är! Bettet är inte farligt om jag håller löst i tyglarna(långa tyglar)! Iblöand måste man ha starkare bett för att få hästen att funka! Hästen visar allt om den inte tycker om något
Och att ingen fattar att det är handen som avgör hur bettet är! Bettet är inte farligt om jag håller löst i tyglarna(långa tyglar)! Iblöand måste man ha starkare bett för att få hästen att funka! Hästen visar allt om den inte tycker om något
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 May 2012 21:40
jag tror inte NÅGON häst ville ha en människa på ryggen från början!
Toti
Wed 23 May 2012 07:38
Tycker verkligen du ska lära dig hur bettet fungerar innan du uttrycker dig.
För tillomed du förstår väl att ingen häst gillar smärta?
För tillomed du förstår väl att ingen häst gillar smärta?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 May 2012 08:31
Jag kan det, och jag vet hur det fungerar. Nej det är ju självklart! jag skulle aldrig sätta pessoa på min häst, men andra har ponnyer som måste ha såna för att dom blir för heta.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Wed 23 May 2012 19:56
En häst måste ALDRIG ha ett pessoa.
Vet man hur det fungerar skulle man inte säga så.
Förövrigt så är ju aldrig uppbetsling en bra idé..
Vet man hur det fungerar skulle man inte säga så.
Förövrigt så är ju aldrig uppbetsling en bra idé..
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u5/_u7/_u9/_u7/_u4/u2579740/1423346423_m_1.jpg)
wilda4
Sun 3 Jun 2012 17:23
dom flesta hästar blir stressade och ännu "hetare" av ett pessoa? Håller med @Toti
SlopePrincess
Wed 23 May 2012 07:25
Om du nu tycker att det är töntigt.
Vafan startar du EN TILL pessoadiskussion för ?!
Vafan startar du EN TILL pessoadiskussion för ?!
Linn
Wed 23 May 2012 00:59
Det är ALLTID handen som avgör hur skarpt ett bett blir, och jag skulle fortfarande använda det om jag hade en häst som fungerar bra på det, och ja jag vet hur bettet fungerar.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 22 May 2012 23:10
Folk klankar ner på Pessoa bettet för att det är det enda starka bettet de känner till och sen har säkert deras föräldrar/tränare/kompisar sagt något ont om det och därför är de nu experter på vad hästar gillar och inte gillar för bett.
matildavigedal
Tue 22 May 2012 22:59
Jag blir så frustrerad.
Pessoa är ett starkt bett, ja, men det finns hur många andra starka bett (om man nu måste ha starkt bett) som utelämnar alla dåliga effekter pessoat ger.
Pessoa är ett starkt bett, ja, men det finns hur många andra starka bett (om man nu måste ha starkt bett) som utelämnar alla dåliga effekter pessoat ger.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 May 2012 07:39
MEN vissa bett kanske också har dåliga effekter? Jag skulle ge pessoat en chans, vissa hästar trivs med det.
Om pessoa är så pass farligt, djurplågeri osv (menar inte att du sagt det utan det finns andra ) Så skulle det nog inte finnas.
Och som sagt, alla andra bett är inte bra bara för att pessoa är dåligt, det är faktiskt så att handen avgör. Min häst var tvungen att ha pessoa faktiskt, han blev irriterad på pelham och tyckte det var för tungt. Jag provade 2-3 olika bettlöst, tredelat,novabett, fullcheek osv innan jag satt på pessoat. Och han slutade dra ute då med mig, red bara med det ett par gånger och då lärde han sig att han inte behöver sticka med mig.
Ska även tillägga att jag satt inte och drog, det var inte därför han lärde sig. Han är en häst som protesterar när han inte vill, han skulle aldrig gå omkring med ett fel bett.
Om pessoa är så pass farligt, djurplågeri osv (menar inte att du sagt det utan det finns andra ) Så skulle det nog inte finnas.
Och som sagt, alla andra bett är inte bra bara för att pessoa är dåligt, det är faktiskt så att handen avgör. Min häst var tvungen att ha pessoa faktiskt, han blev irriterad på pelham och tyckte det var för tungt. Jag provade 2-3 olika bettlöst, tredelat,novabett, fullcheek osv innan jag satt på pessoat. Och han slutade dra ute då med mig, red bara med det ett par gånger och då lärde han sig att han inte behöver sticka med mig.
Ska även tillägga att jag satt inte och drog, det var inte därför han lärde sig. Han är en häst som protesterar när han inte vill, han skulle aldrig gå omkring med ett fel bett.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Wed 23 May 2012 09:16
Grejen med alla gagbett är att de har dålig effekt hur lite du en tar i hästen.. Jag skulle också sluta dra om jag hade det bettet i munnen helt klart..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 23 May 2012 09:41
Är pessoa ett gagbett? Har inte direkt full koll på allt, men jag vet många dåliga sidor med pessoa osv. men ja, man kan inte allt :)
Emmie Martinsson♥
Tue 22 May 2012 22:25
Min ponny ÄLSKAR pessoa, har de bara i skogen men ändå. Tycker inte det är fel att använda något bett, bara man vet hur man ska hantera det! Vet man de spelar det ingen roll. Tycker jag :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 24 May 2012 12:55
Nej jag känner inte din häst men att han ställer sig på bakbenen och bockar när du rider med bettöst betyder inte att han hatar det, utan det betyder att du inte har en välriden och väluppfostrad häst. Ett pessoa bett gör bara att han inte kan/vill bråka för det gör ont när du drar han i munnen. Har hittills aldrig träffat en häst som älskat något bett....men däremot väldigt många okunniga ryttare och felrida hästar
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u7/_u7/_u6/_u2/_u6/u2776265/1348606770_m_1.jpg)
Emmie Martinsson♥
Thu 24 May 2012 14:19
Nu räcker de!
Säg INTE att min ponny är ouppfostrad och inte väl riden. Du hittar ingen bättre ponny än han! Så nu ber jag dej dra åt helvete. Säg vad du vill om mej, men säg inte så om min ponny. Nu går du över gränsen, bad jag dej ens kommentera? Nej. Jag skrev detta till hon som lagt upp bilden. Så dra åt helvete :)
Säg INTE att min ponny är ouppfostrad och inte väl riden. Du hittar ingen bättre ponny än han! Så nu ber jag dej dra åt helvete. Säg vad du vill om mej, men säg inte så om min ponny. Nu går du över gränsen, bad jag dej ens kommentera? Nej. Jag skrev detta till hon som lagt upp bilden. Så dra åt helvete :)
WildStormSilver
Tue 22 May 2012 21:58
Jag e glad att jag fått veta vad pessoa ger för effekt. Jag skäms t.om över att jag har två pessoabett uppe på vinden. o jag skäms över att jag överhuvudtaget ridit med pessoa.
Men visst, det blir jäkligt uttjatat kring allt med dessa bett.
Folk betslar upp sina hästar o säger att de gör det för att kunna rida med mjukare hand.
Men handen blir typ lika hård med ett skarpt bett fast du är mjuk i handen som om du hade ett milt bett o behövde vara hårdare på handen.
Men visst, det blir jäkligt uttjatat kring allt med dessa bett.
Folk betslar upp sina hästar o säger att de gör det för att kunna rida med mjukare hand.
Men handen blir typ lika hård med ett skarpt bett fast du är mjuk i handen som om du hade ett milt bett o behövde vara hårdare på handen.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 22 May 2012 21:55
Många vet om att pessoa är ett stark bett och då är man ju mer försiktig. Jag har ridit med pessoa på tre hästar och jag har inte märkt obehag från dem, men jag vet att de är stark och måste tänka mig för.
Jag har har oxå tröttnat på dessa diskussioner. Tycker folk ska tänka lite mer på sig själva och sin häst. De är en annan sak om man ber om kritik. Man lägger inte ut bilder för att få påhopp.
Jag har har oxå tröttnat på dessa diskussioner. Tycker folk ska tänka lite mer på sig själva och sin häst. De är en annan sak om man ber om kritik. Man lägger inte ut bilder för att få påhopp.
96 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/505629920/