Monday 28 May 2012 photo 16/16
![]() ![]() ![]() |
Är du vegeterian? eller rent av vegan? Rider/kör du häst? Vart går gränsen för vegeterian/vegan-ideologin?
En vegan bojkottar ju alla PRODUKTER som kommer från djur, oavsett om det är uppfödda för produktion eller inte (sistnämnda syftar jag på tex. vilt)
"Djur skall inte födas upp för att utnyttjas av människan" helt enkelt.
Men hästar föds ju upp för att de skall utnyttjas i form av ridning, körning osv, av människan.
Så... kan veganer skutta runt på sin totto med gott samvete eller inte?
(Förstå att detta är ett halvironiskt spekulerarinlägg som TROTS allt kan bli lite seriöst eftersom extremideologier finns runt varje husknut)
Kanske vegeterianer skall inkluderas här också? Hade inga hästar fötts upp hade inga hästar gått till slakt. Genom att äga hästar stödjer man ju hästuppfödning! Kul hur man kan ta allt till over-the-top-nivå, eller hur!?
(OBS: Hunden på bilden är ju även den uppfödd för att tjäna människan, i detta fall i form av skyddshund) ^^
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 30D
Focal length 32 mm
Aperture f/3.5
Shutter 1/2500 s
ISO 400
Comment the photo
Asfaloth
Wed 30 May 2012 23:43
Jag är vegeterian, och jag anser inte att ridning är djurplågeri. Inte så som jag rider, i vilket fall. Jag skulle heller aldrig skicka en häst till slakt. När det är dags för hästen att gå vidare skulle jag avliva humant och antingen krimera hästen och få i urna (man kan det nu för tiden har jag hört) eller begrava på djurkyrkogård.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 19:35
Jag är vegetarian pch rider? Alltså so what? Det var inte jag som kommit på att man kan rida på en häst? Vissa hästar tycker liksom att hoppa te.x. Jag är vegetarian för att jag tycker inte om när djuren slaktas och jag vill inte äta min vän. Just say'in
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 1 Jun 2012 14:09
lugn, kollar bara hur folk resonerar. ^^ Vissa anser att veg. är mer än en kost, de vill liksom inte utnyttja djur på något sätt, speciellt inte om det är uppfödda i syfte att göra det. ;) Genom ett lätt ironiskt inlägg ville jag se vart folk drog gränsen, allt går ju att få over-the-top-nivå på liksom. Veganer dricker inte mjölk hur bra kossan än må ha haft det, den är ju ändå uppfödd för människans vinnig, samma är det med ridhästar.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 18:34
jag är ej helvegetarian utan försöker vara demi-vegetarian för min egna skull. jag mår bättre av det.
ågot som stör mig innerligt är vegetarianer som är elaka mot de som gillar kött. de tror det är okej att slänga ur sig vad som helst som ''djurmördare'' och massa andra hemskheter. har själv fått höra ''du måste vara en värdelös djurägare om du äter kött'' detta tog hårt på mig och jag blev på riktigt ledsen och grät när jag läste det. Så bara för att jag inte skulle kunna överleva utan att få kött (dåtid snackar vi nu, jag vägde alldeles för lite) jag behövde äta kött för att gå upp vikt. jag har aldrig haft någon viktsjukdom som tur är, och det känns väldigt skönt men att bli påhoppad sådär kan verkligen göra illa nån. Nu är jag äldre och har gått upp och väger normalt, därför har jag valt att bli en demi-vegetarian.
Jag tycker det är mkt tjafs om att folk som gillar kött SKA och MÅSTE acceptera vegetarianer/veganer utan att säga imot, men när det blir tillbaka kaka blir många arga och tycker man är en vidrig varelse. Förutfattade meningar. Folk tror alltid det värsta först, istället för att fråga går man på och hugger direkt.
Typ såhär känner jag,
Vegetarianer, Fine var det! men släng inte skit på andra om ni inte kan ta skit tillbaka! Folk som inte tål kött respekterar jag verkligen. jag skulle aldrig säga något mot en som ej kan äta kött. så man ska inte använda Vegetarian som något negativt ord.
Vegan, Jag kan tycka att det är att gå VÄLDIGT för långt. Okej, en höna lider inte av att ploppa ut ett ägg, samma med mjölk, nuförtiden är det löjligt att komma med argumentet att korna gör sig illa på maskinerna för dagens läge i lagårdarna är så utvecklat att de sugs fast och gör inte kossan illa. Don't stay in the old time liksom!
Men somsagt, när man hör om djur som blir fruktansvärt dåligt behandlade blir nog alla människor äcklade och tycker synd om djuren, men det känns som att i dagens läge är det bara vegetarianer/veganer som får tycka synd om djur!
ågot som stör mig innerligt är vegetarianer som är elaka mot de som gillar kött. de tror det är okej att slänga ur sig vad som helst som ''djurmördare'' och massa andra hemskheter. har själv fått höra ''du måste vara en värdelös djurägare om du äter kött'' detta tog hårt på mig och jag blev på riktigt ledsen och grät när jag läste det. Så bara för att jag inte skulle kunna överleva utan att få kött (dåtid snackar vi nu, jag vägde alldeles för lite) jag behövde äta kött för att gå upp vikt. jag har aldrig haft någon viktsjukdom som tur är, och det känns väldigt skönt men att bli påhoppad sådär kan verkligen göra illa nån. Nu är jag äldre och har gått upp och väger normalt, därför har jag valt att bli en demi-vegetarian.
Jag tycker det är mkt tjafs om att folk som gillar kött SKA och MÅSTE acceptera vegetarianer/veganer utan att säga imot, men när det blir tillbaka kaka blir många arga och tycker man är en vidrig varelse. Förutfattade meningar. Folk tror alltid det värsta först, istället för att fråga går man på och hugger direkt.
Typ såhär känner jag,
Vegetarianer, Fine var det! men släng inte skit på andra om ni inte kan ta skit tillbaka! Folk som inte tål kött respekterar jag verkligen. jag skulle aldrig säga något mot en som ej kan äta kött. så man ska inte använda Vegetarian som något negativt ord.
Vegan, Jag kan tycka att det är att gå VÄLDIGT för långt. Okej, en höna lider inte av att ploppa ut ett ägg, samma med mjölk, nuförtiden är det löjligt att komma med argumentet att korna gör sig illa på maskinerna för dagens läge i lagårdarna är så utvecklat att de sugs fast och gör inte kossan illa. Don't stay in the old time liksom!
Men somsagt, när man hör om djur som blir fruktansvärt dåligt behandlade blir nog alla människor äcklade och tycker synd om djuren, men det känns som att i dagens läge är det bara vegetarianer/veganer som får tycka synd om djur!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 1 Jun 2012 14:15
Håller verkligen med, det får inte gå ut över din hälsa! Sista meningen kan man säga är klockren, en stadsbo KAN liksom inte göra annat än köpa i affärn' skulle alla stadisar köpa av bönnerna hade det blivit ett jävla hallå eftersom det bara är en handfull som FÅR sälja kött från gården (de som har godkänt gårdsslakteri) dock är det fullt lagligt att köpa ett levande djur, och direkt efter ägarbytet fbe om slakthjälp av bonden, man får slakta för komsumption inom hushållet, men inte för att sälja. Vi föder upp kanin & höns för hushållet, då et man att de haft det bra, att de inte är proppade av skit & att de fått ett värdigt avslut, där hela djuret tagits tillvara. :) Men då har vi blivit påhoppade för att det är kaniner, de är ju sällskapsdjur!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 12:37
haha förstår hur du tänker. jag var vegeterian förut men la av då mina värden sjönk och blev jätte dålig. (de var inte för att jag tyckte synd om djuren, jag tyckte inte om kött och är fortfarande inte så glad för det).
många anser nog att de inte är samma sak, många vegganer har ju husdjur så som gnagare till hund mm men de tänker ju inte äta sina djur precis vet inte om de är så de ressornerar men med tanke på precis de du på pekar, de är uppfödda för människan så stödjer man uppfödningen på ett vis.
många anser nog att de inte är samma sak, många vegganer har ju husdjur så som gnagare till hund mm men de tänker ju inte äta sina djur precis vet inte om de är så de ressornerar men med tanke på precis de du på pekar, de är uppfödda för människan så stödjer man uppfödningen på ett vis.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 1 Jun 2012 14:16
Ja vrider & vränger man länge nog blir ju allt "dåligt". ;) Detta var mest en flummtanke jag fick mitt i natten men man kan föra någorlunda vettig diskussion om det hela ändå!
Vattenpuss
Wed 30 May 2012 10:29
Jag äter kött, men bara svenskproducerat. Jag äter kött för att det är gott, och för att jag behöver det.
PauSvan
Tue 29 May 2012 22:45
Jag gillar ditt tänk! =)
Men jag äter kött. Och vovven, kaaan det vara en malle? =D Jag hade terv innan och hållt på mycket med bruks.
Men jag äter kött. Och vovven, kaaan det vara en malle? =D Jag hade terv innan och hållt på mycket med bruks.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 23:26
Jupp, en liten mallimutt. ^^ Energi i hjärnblödnings-nivå. XD Men visst är de härliga. :) Äter också kött, har inga funderingar på att bli veg. men gillar att höra hur folk tänker & tycker inom alla områden. :P
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Tue 29 May 2012 23:40
Haha brukar vara så =P jag kallsde min för "Ådi" alltid uppe i varv med "jag ska med jag ska med. jaaa va kul"-attityden ;-)
Jag har tänkt över samma sak :-) bra fråga!
Jag har tänkt över samma sak :-) bra fråga!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 16:47
Jag är äter kött, det bästa som finns ju! Och jag rider! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 23:23
Jag också! T.o.m. häst! (om den är svenskproducerad & bearbetad) Görs de inte åt här skickar ju folk dem till italien istället...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 15:54
Jag är vegetarian men det är för att jag gillar inte när djurens slaktars. Dom är mina vänner! Vi är ju också djur? då kan ju vi lika gärna bli slaktade på det viset. Tror inte det skulle varit så jävla kul.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 07:04
Fattar inte, men att äta mina bästa vänner kan jag inte göra! det är fel! det är som att äta din bästa kompis! alla är lika mycket värda! Ett djur och en människa är exakt samma sak, vi bajsar , äter mat, badar osv.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 12:42
tänket var så för mig som mindre oxå men samtidigt bara för att man avstår att äta kött slutas de inte slaktas, den grisen/oxen som skulle legat på din talrik slaktas ändån men slängs ist kanske. och de är oxå hemskt att människan slaktar i massproduktion. men förstår helt hur du tänker, jag kan inte äta ett djur jag sett leva eller sett ögonen på jag klarar det bara inte man känner sig så hemsk när man gör det.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 14:44
Jag förstår hur du menar! Men för mig hjälper det att inte äta det. Jag vill inte svika mina underbara vänner osv så jag äter dom inte.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 18:39
vilda djur kanske är din bästavän men du är inte deras. en björn skulle nog gärna ta sig en måltid på en människa. jag gillar naturen och djur men att säga att alla djur är ens bästavän är väl ändå som att säga att alla människor är ens bästavän, för vi var ju djur sa du ju?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 15:05
Jag äter kött, då jag tycker att det är synd att dom dödar djuren, men ändå, dom dödar dom för att vi ska få mat därför tycker jag att det är rättvisast mot djuren som har dött för oss att vi äter upp de iaf, och inte bara låter köttet t.ex. ligga i affären och bli gammalt tills dom slänger de. Därför äter just jag kött, dels för att det är gott och dels för att det är synd om det måste kastas ^^
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 14:51
Det har jag med tänkt lite på! Men jag tycker endå att det värkar som att du tycker att det är "stört" att vara vegetarian/vegan! + att veganer och vegetarianer ÄÄÄTER inte djur! (beroende på vad det är för vegetarian) Sen är det ju upp till var och en om dom vill ha djur som husdjur eller inte! Men dte vore ju lite stört om en vegan eller vegetarian misshandlade ett djur!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 19:01
Men bara för att man har ett djur betyder ju inte det att djuret plågas
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 19:14
nej, det har jag inte sagt någonting om ^^ bara att vi som hästhållare och ryttare utnyttjar djuren genom att föda upp dem för ridning/tävlig/whatever.
Men, som jag skrev i en tidigare kommenter (se nedan) så har jag funderat en hel del på denna fråga, då jag själv är vegan Och ryttare. Men tyvärr inte kommit fram te något vettigt x]
Men, som jag skrev i en tidigare kommenter (se nedan) så har jag funderat en hel del på denna fråga, då jag själv är vegan Och ryttare. Men tyvärr inte kommit fram te något vettigt x]
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 21:48
Jaja, det vet jag. Jag har själv stört mig lite på det ;) Jag är själv vegetarian och har djur ^^
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 22:53
Hihi ni menar att jag inte är ensam att komma på sådana här saker? ;) Njae folk får gärna vara veg. för mig, har full förståelse varför folk vill vara det. blev bara lite putt på en som "skulle döda mig" för att vi föder upp egenproducerat, i form av höns & kanin. Sade att hon borde vara glad att jag i alla fall föder upp eget som får gå på grönbete & ha det bra istället för att köpa i affären. Frågade om hon inte kunde gå & sätta fälleben på de som traskade ur affären med dansk fläskfilé & brasiliansk oxfilé istället, men det var enligt henne "fel ände att börja i". Anser folket här att importkött är mer moraliskt än egenuppfödd kanin (vilket kritiserades eftersom det är ett sällskapsdjur)? Våra hanteras & klappas dagligen just för att sista hanteringen inte skall bli något stressmoment. Svårt att låtbli dem liksom. :P
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 12:23
Jag har ridit mer eller mindre hela livet och är vegan sedan fem år tillbaka... Har de senaste året/åren funderat mycket på just denna fråga, detta dilemma. Tyvätt har jag inte kommit fram till något vettigt :] Jag håller helt klart med dig och jag känner ibland att jag borde sluta plåga pållen med långa ridturer, slänga ut katten i skogen och släppa råttorna lösa, men... det funkar ju inte riktigt xD
Jag vet inte, helt enkelt (y)
Jag vet inte, helt enkelt (y)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 22:57
Man måste få lov att leva också, precis. ;) Undviker hästen dig inte anser den nog inte heller att du plågar den ^^ & en häst som aktiveras mår ju bättre än en som bara går & dräller? :) Det bästa är ju att inget är hugget i sten, man kan ha sina egna sätt att se på saker & ting. :)
Decalen
Tue 29 May 2012 10:59
Njaa.. sen får man tänka på hur mycket mark människan tar. Tyvär så hade nog majoriteten av vildhästar dött ut pga av för lite mark.
Sfut
Tue 29 May 2012 10:58
Det är komplicerat. Jag är inte vegetarian men en eftertänksam köttkonsument. Alltså, jag äter kött som jag vet var det kommer ifrån och kanske inte så stora mängder som vissa andra.
Jag tycker hästhållningen blir fel när ens egna syften går över hästens bekvämlighet. Jag menar inte att man ska släppa ut alla hästar i det vilda för att det är det de mår bäst av utan att det blir fel när man t ex. inte vill rida sin häst på bettlöst ifall att den skulle tycka mer om det och sen inte vilja ridas på bett för då kan ju inte ägaren tävla dressyr med den.
Något annat jag tycker är intressant när det gäller etiska veggosar. Har de lädersadel och läderträns eller kör de på syntet? För att ta tillvara på läder så måste man ju ha ihjäl djuret liksom..
Jag tycker hästhållningen blir fel när ens egna syften går över hästens bekvämlighet. Jag menar inte att man ska släppa ut alla hästar i det vilda för att det är det de mår bäst av utan att det blir fel när man t ex. inte vill rida sin häst på bettlöst ifall att den skulle tycka mer om det och sen inte vilja ridas på bett för då kan ju inte ägaren tävla dressyr med den.
Något annat jag tycker är intressant när det gäller etiska veggosar. Har de lädersadel och läderträns eller kör de på syntet? För att ta tillvara på läder så måste man ju ha ihjäl djuret liksom..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 23:09
precis. ;) Sedan använder ju vissa veg. läder för att det är en restprodukt & är djuret ändå dött skall det tas tillvara snarare än att förgås. MEN, producerades djuret för lädrets skull..? You just never know. ;) Skrev ovan om att vi föder upp kanin för egenproduktion, ett ganska omdiskuterat ämne eftersom det är just kanin. Vi tar vara på allt utom huvud & tassar typ. :P Slaktkropp & ätbara inälvor till oss, resten till hunden. Skinnen bereder vi & gör mössor, tofflor & handskar av, klär insidan av tröjkragar osv. Vi tog bort en gammel höna för att hon hackade kycklingar, inte slängdes hon ut i skogen för att hon var lite seg, dunet fodrade vintertofflor & 1,5 kilo fågel åkte in i ugnen, vingar & fötter gavs till lajvare som ville ha. Vi anser det ovärdigt att slösa ett liv för att man inte orkar/har tid att ta hand om det osv. Kan man se som som halvvegeterian om man bara äter det man själv fött upp på gården? ;) *ironisk* Man kan ju se det som ett steg närmare i alla fall. :P
RainbowBunchie
Tue 29 May 2012 09:53
Är inte vegetarian, klarar mig inte utan kött för då skulle jag typ halvt svälta ihjäl. Visst tycker jag synd om djuren, och jag kan inte äta om jag sitter bredvid ett slakteri där det ligger avfallsdelar i en container (har faktiskt hänt, usch.), men kött är ju så gott.
Det sägs ju att (enligt disskution i meme eller dagliga skrattet-grupperna, kommer ej ihåg vilken), att om man ska kalla sig vegan ska man inte använda sig av produkter som inehåller djur över huvud taget. Dvs godis och mycket smink etc, är uteslutet, då det innehåller djurrester.
Endel anser även att man inte kan ha ett rovdjur som husdjur.
Men djuren är faktiskt en del av kretsloppet.
Det sägs ju att (enligt disskution i meme eller dagliga skrattet-grupperna, kommer ej ihåg vilken), att om man ska kalla sig vegan ska man inte använda sig av produkter som inehåller djur över huvud taget. Dvs godis och mycket smink etc, är uteslutet, då det innehåller djurrester.
Endel anser även att man inte kan ha ett rovdjur som husdjur.
Men djuren är faktiskt en del av kretsloppet.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 23:14
Nej jag är också köttberoende, dock har vi gått över till att producera eget kött i form av höns & kanin, så vet man att djuren haft det bra & att de inte har några konstigheter i sig. Jägarfamilj som vi är har vi även en hel del älg i frysen, så blir aldrig att vi köper något nöt att tala om, kanske någon grillbit på sommaren. Nej mycket godis innehåller ju gelatin & mjölkprodukter så där skiter det ju sig. Det värsta jag vet är folk som ska göra sina katter till vegeterianer. Tyvärr fattar de ju inte att katter inte kan ta upp icke-animaliskt protein...
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 12:44
det gör inte jag heller. inte ens prickig korv äter jag då det i rätt många sorter innehåller häst jag läser alltid noga på köttpaketen och äter bara oxe och kyckling ^^
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 22:07
haha usch nej räckor glor på en de går inte att äta dem >.<
Toti
Tue 29 May 2012 07:58
Jag är vegeterian utanför hemmet (där jag tvingas äta kött). Vill inte äta köttet eftersom djuret har behandlats så dåligt.
Och ja, min ideologivärld om att man slutade föda upp hästar och lät de man hade leva tills de dog :)
Och ja, min ideologivärld om att man slutade föda upp hästar och lät de man hade leva tills de dog :)
Klaran
Tue 29 May 2012 07:13
Jag är vegetarian för att jag tycker kött smakar äckligt. Tycker det är tråkigt att folk direkt antar att man gör det av etiska själ :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 23:15
Jo det är ju det vanligaste, men det trillar fram fler & fler som dissar pga. smak så det kommer nog bli "erkänt" såsmåningom. ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 28 May 2012 23:49
Jadu de var inga lätta frågor haha! men jag kan säga så här ist. Jag tycker att människan är den vidrigaste och brutalaste art på denna jord. Vi förstör miljön, det finns dom som misshandlar djur och gillar de. Så vi är så själviska som de bara kan bli. Vi utnyttjar djur, de gör vi. Men då har jag valt att börja träna min häst med NH åt de mer naturliga hållet. Jag vill få tillbaka lite av de vilda i hästen. Lite mer att dom ska klara sig själva så gott det går. Då menar jag inte att dom inte får mat och skydd osv. för de får dom ju såklart. Men jag tänker mer på t ex hovarna. Min häst får gå barfota och jag rundar och tar ner trakerna lite då och då men till mesta dels så vill jag att han ska själv nöta på dom osv. :) De är min syn på de hela
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 28 May 2012 23:44
Uhm..
Eh..
Jag kan inte riktigt ta det här seriöst.
Eh..
Jag kan inte riktigt ta det här seriöst.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 00:03
Måste allt vara dödsseriöst? ;) Jag vill bara höra hur folk tänker kring saker & ting, viktiga som oviktiga. Som jag skrev i kommentaren nedan: Frågar man inte lär man sig inget. Hur skall jag annars veta hur folk tänker?
Jag vet inte om jag ska svara eller inte, hurpass seriöst är detta inlägget? xD
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 12:47
haha somliga borde sluta tänka när hjärnan blir trött haha jag är lika dan ^^ som när jag tänkte '' varför heter de snorkråka?'' diskrimenering mot kråkan ju..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 1 Jun 2012 14:19
& kråkor är ju svarta... fast de e ju snorkråkor också om man varit i väldigt dammiga miljöer! XD
60 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/505855838/