Tuesday 29 May 2012 photo 13/13
![]() ![]() ![]() |
Vad anser ni om att rida med sporrar?
själv rider jag med en junior sporre på mitt varmblod då han inte bryr sig alls om spön men kan ist få för sig att de kan vara super farliga och då är de omöjligt att få stopp på honom, de går heller inte att rida honom utan (trots bra kontakt med varandra som jag fått mycket beröm för)
men de är precis som att han bara låser sig han växer fast i marken i mellan åt och har man då inte starka skänklar vilket jag INTE har så får man honom inte ur balans, så blev rekommenderad att rida med sporrar på honom vilket jag först sa blankt nej till men sen efter att ha provat märkt att de fungerade toppen på honom.
och helt ärligt, är inte sporrar bättre än spön ändån? för när man tänker på det ett spö kommer alltid från ett håll medans en sporre ger ett jämt komando på ett sätt.
Annons
Camera info
Camera NIKON D60
Focal length 42 mm
Aperture f/14.0
Shutter 1/800 s
ISO 800
Comment the photo
elinvarupptaget
Fri 1 Jun 2012 07:43
Jag rider med sporrar :) Min ponny lyssnar inte för skänkeln o så kan jag inte rida med spö eftersom att hon är rädd för det. :)
Asfaloth
Wed 30 May 2012 23:24
Anser endast att sporrar ska användas i syfte att behöva använda nättare hjälper, inte i framdrivningssyfte.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 19:24
Det är ju ett ganska bra hjälpmedel men inte så snällt mot hästen, den häst jag rider har skav efter att de som ridit han har anvädnt sporrar för mycket :/
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 22:10
de är isf ryttaren som ridit hästen fel med sporrar. rider man rätt får de inte skav. och sen beror de såklart på vilken sorts sporre man använder
Sassssan
Wed 30 May 2012 18:16
Jag har alltid spö fast satt i sadeln men väldigt sällan jag använder det, och att jag har det är för att om det inte bara finns med så kan han som din fastna =P Upplevde det en gång när jag glömde spö och var ute och red barbacka, han växte fast och fick inte fram honom, kunde ha sparkat och sparkat med skänklarna och han hade bara ståt och tagit emot och det vill jag absolut inte göra =P Sporrar har jag använt två gånger, för att han ska bli känsligare för skänklarna då han är väldigt skänkel döv =P Och inte att han inte rör sig framåt utan att flytta sig för skänkeln =P Så kan man använda vare sig spö eller sporrar på rätt sätt så anser jag det inte som något dåligt =)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 22:11
låter rätt likt min häst ^^ min häst lyder som sagt bättre på sporrar han blir känsligare för skänkeln och blir som en helt annan häst
matildavigedal
Wed 30 May 2012 18:06
Jag anser att det är bättre att rida med sporrar än att sitta och sparka i sidan på hästen som vissa gör.
RainbowBunchie
Wed 30 May 2012 11:31
Sporrar är enligt mig inte till att "få hästen att gå fortare" etc. Det är för att hästen ska lyda skänkeln bättre då det är mer på en punkt, eller nåt.
Sporrar är "jättebra" om dom används på rätt sätt.
När jag tränar min ponny seriöst i dressyren har jag alltid sporrar då skänkeln blir tydligare då.
Tycker det är tråkigt att många har fått dålig uppfattning av sporrar då väldigt många använder dom på fel sätt.
Om man ska få hästen att öka rekommenderar jag inte sporrar alls, så länge man inte har en häst som reagerar bättre på en liten yta, så man inte behöver använda sporren på ett "aggressivt" sätt.
Sporrar är "jättebra" om dom används på rätt sätt.
När jag tränar min ponny seriöst i dressyren har jag alltid sporrar då skänkeln blir tydligare då.
Tycker det är tråkigt att många har fått dålig uppfattning av sporrar då väldigt många använder dom på fel sätt.
Om man ska få hästen att öka rekommenderar jag inte sporrar alls, så länge man inte har en häst som reagerar bättre på en liten yta, så man inte behöver använda sporren på ett "aggressivt" sätt.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 12:33
nä precis! jag har sporrar på min för att han dels är skänkeldöv utan o växerfast i marken och att han har svårt för att hålla ut i hörnor och liknande i galoppen och imed att han är rund så kommer jag inte riktigt åt med skänkeln för att hålla ut honom på spåret utan en sporre
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 07:35
De är absolut inget fel med sporrar om man vet hur de funkar. Många bankar hästarna i sidorna med sporrar och då tycker jag inte man ska ha de. Så länge man har kontroll och använder dem fint och hästen inte får obehag eller ont. Jag använder sporrar när jag rider dressyr då min häst har en väldigt rund mage så mina ben hamnar där magen rundar sig och när jag ska henne skänkel så vill jag dra bak benet och lägger den fel så jag använder sporrar för att jag ska skänkla rätt.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 12:31
jo pecis! jag rör knappt vid min häst när jag använder sporrar han lyder riktigt bra och ibland räcker de att jag tänker att han ska göra något o så gör han det men utan sporrar kan jag sitta som du beskrev det med sporrar han växer lixom fast i marken och vägrar gå han är skänkeldöv typ
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 13:21
Skänkeldöva hästar är inte roliga. Min första häst va också de så jag fick använda sporrar på henne. Men så länge man är försiktig så är de helt okej :) hästen ska inte få ont eller obehag. Men dem brukar lyssna jättefint om man bara kommer emot med sporren :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 22:13
jo precis de känns rätt skönt att man inte behöver tänka så mycket på de här med ''jaha nu tänkte jag galoppera om 40 m men måste nog redan nu försöka skänkla fram honom'' nu sätter jag bara nätt emot och han tar galoppen direkt o de är härligt!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 31 May 2012 07:19
De är skönt att de funkar :) provade själv använda sporrar igår på min travare när jag skulle galopp träna nu behövde jag inte själv planera där ska jag ta galopp nu måste jag förbereda mig. Hon tog galopp direkt när jag fattade galoppskänklen :) men jag förstår att du använder dem. Men jag har en kompis hon använder sporrar bara för att hon ska för hon tycker de ser proffsigt ut och de kan jag tycka är fel.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 06:50
jag rider med westernsporrar eller inga alls. jag har fått för mig att dom är mera humana eftersom dom rullas mot hästen och inte trycks rätt in. (och sen rider jag ju western med min häst)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 12:29
jo de är klart, jag har inte ridit så mycket med sporrar förut så df startade jag med en junior sporre men jag lär väl byta upp mig när jag känner att de lär fungera ^^
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 23:31
Använder det väldigt sällan. Jag är i full träning med att min häst ska bli känsligare för skänkel :)
Men jag skulle aldrig använda sporrar som drivhjälp, utan bara för att kunna ge ännu mindre men tydligare hjälper :)
Men jag skulle aldrig använda sporrar som drivhjälp, utan bara för att kunna ge ännu mindre men tydligare hjälper :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 01:21
jo precis :P min häst växer fast i marken o blir skänkel döv o då han har grova problem med att ta ut svängarna vid tex trav o galopp fungerar sporren super att trycka ut honom med
PauSvan
Tue 29 May 2012 22:54
jag använder sporrar ibland. men det är inte för att driva hästen framåt för att göra hjälperna tydligare och mindre. Däremot rider jag bara med rullsporrar, för dom är betydlgit snällare! Dom rullar och det ger hästen mer obehag än vanliga sporrar som bara trycker emot =)
Så jag håller med, spöt har jag bara för att jag ska vinkla upp min högerhand =P hahaha!
Så jag håller med, spöt har jag bara för att jag ska vinkla upp min högerhand =P hahaha!
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Wed 6 Jun 2012 14:09
därför att obehag är bättre än smärta. vanliga sporrar rör sig inte utan strycker bara i sidorna. man kan knäcka revben och skava hål på skinnet. har man rullsporrar så rullar dom längs sidorna och hästen känner ingen smärta utan "kittlar" mest. De tycker det är äckligt och lyssnar på skänkeln. Och hellre obehan än blodiga sidor eller svullnader efter sporrarna isch
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u3/_u0/_u0/_u0/_u0/_u0/u3000001/1322259812_m_1.jpg)
hannadk
Wed 6 Jun 2012 14:15
Absolut, men varför välja sporrar när de skapar obehag ? Mer så tänkte jag , självklart bättre med obehag än att det gör ont! ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Wed 6 Jun 2012 21:23
Det är inte själva obegahet man vill ha. utan jag har sporrar för att få en mindre, skarpare och tydligare skänkel. När.hon kom var hon helt.skänkeldöv, hade ingen päls på sidorna för den förra ryttaren skavt bort det med sporrarna. Hennes problem var att hon inte gick fram alls och då bankade dom henne i sidorna istället.
men som sagt, jag använder sporrar för att få mindre och tydligare hjälper :-)
men som sagt, jag använder sporrar för att få mindre och tydligare hjälper :-)
Blancoosflicka
Tue 29 May 2012 22:41
Ett litet pet vid skänkelläget är väl inte farligare än om en smal gren petar till dem i sidan på en uteritt? x) Hhaha nej men förstår ni? Är ingen expert på sporrar, men sålänge man inte sitter och sparkar o har allt för skarpa så är det nog ingen fara? För de gör ju inte ont om man använder dem varsamt?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 01:19
nä precis kan man bara hantera dem o sitter rätt med fötterna så går det finns dem som rider och alltid har hälarna in petade mot magen ist för neråt
HellsBaby96
Tue 29 May 2012 22:27
Vet inte hur jag ska säga detta riktigt meen:p
Är man duktig och inte sitter med fötterna i sidorna hela tiden som man oftast gör när man är lite mer oerfaren så tycker jag det är OK,OM man bara använder det som en förlängd skänkel...Anser att man ska skänkla med "sätet" för att få fram hästen men ibland när den inte lyssnar så kan man ta (lite) hjälp utav sporrarna :)
Tycker bäst om spöet om man är lite mer oerfaren,de ligger ju kanske inte på hästen lika mkt som sporrarna :p
Rider själv med både sporrar och spö då jag har väldigt heta hästar som gärna sticker,backar,bockar och reser sej när dom inte får som dom vill :p På alla skogsvägarna som vi har att rida på är det djupa diken och mkt traktorer/bilar tyvärr..Är inte kul om hästen börjar jävlas då!! Försöker dock använda det så lite som möjligt :)
Är man duktig och inte sitter med fötterna i sidorna hela tiden som man oftast gör när man är lite mer oerfaren så tycker jag det är OK,OM man bara använder det som en förlängd skänkel...Anser att man ska skänkla med "sätet" för att få fram hästen men ibland när den inte lyssnar så kan man ta (lite) hjälp utav sporrarna :)
Tycker bäst om spöet om man är lite mer oerfaren,de ligger ju kanske inte på hästen lika mkt som sporrarna :p
Rider själv med både sporrar och spö då jag har väldigt heta hästar som gärna sticker,backar,bockar och reser sej när dom inte får som dom vill :p På alla skogsvägarna som vi har att rida på är det djupa diken och mkt traktorer/bilar tyvärr..Är inte kul om hästen börjar jävlas då!! Försöker dock använda det så lite som möjligt :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 22:18
Det går väl bra om man hanterar sporrarna på rätt sett. Min häst är väldigt het men använder sporrar ibland. Han tar verkligen inte den sidförande skänkeln, helt förlamad typ! Så då fungerar sporren utmärkt. Samt de dagar då han går emot skänkeln fungerar sporren jättebra! Han är typ spörädd så det är inget alternativ :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 01:18
precis så som min häst är han är rätt skänkeldöv så sporrar funkar bra
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 22:06
Jag gillar inte sporrar för jag anser att dom skapar obehag
Jentafor
Tue 29 May 2012 22:05
Jag använder inte sporrar då jag tycker det inte behövs så :)
Men jag själv tycker inte om sporrar :p
Men jag själv tycker inte om sporrar :p
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 29 May 2012 22:01
jo de är klart! en sporre på en häst som min som är både tung o lat fungerar de super på men en pigg och alert häst är de desstu sämmre på ^^
![](http://cdn08.dayviews.com/45/_u1/_u5/_u3/_u7/_u9/_u3/u1537930/1289926107_1.jpg)
zuperteejjpp
Tue 29 May 2012 22:05
på mer känsligare hästar kan man använda det för att kunna göra små hjälper och sånt:) har tänkt att rida lite me sporrar d¨å corennie blir lite lat ibland x)
48 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/505885683/