Wednesday 30 May 2012 photo 6/10
![]() ![]() ![]() |
Hur gör ni med "tjurskalliga" hästar när ni rider?
Idag kom ett bakslag. Vi kom till det där lilla fältet där man ska gå över ett litet dike för att komma in i nästa skog. Han började gå emot skänkeln, sparka med ena bakbenet, backa i oändlighet.
Men vi kom över diket! ....tills han backade tillbaka genom det...
Sedan skulle jag försöka igen, men mer bestämt (berömmer alltid överdrivet mycket när han gör något framsteg) vilket resulterar i att han stegrade, riktigt högt.
Så, vi bytte väg. Han blev tjurig och började gå emot skänkeln som förut. Bytte väg igen. Samma sak.
Bytte väg ännu en gång, men den här gången hoppade jag av och ledde honom en bit. Eller ja, 20 m innan han började gå emot och backa igen.
Då tänkte jag "Då får du väl backa då om du tycker att det är roligare att gå bakåt än framåt". Tydligen så ska ju det uttråka hästen och få den mer lydig.
Men icke.
Det slutar med att han vänder rumpan till mig och sliter sig. Därefter försvann han som en kanonkula ut med fältet (som ligger precis vid stallet).
När jag kom tillbaka till stallet med herr bångel så fick jag med mig sällskap, och vi skrittade ut en sväng. Det gick bättre...
Jag förstår att detta kan bero på separationsångest och att han inte riktigt litar på sin ryttare.
Hade ni gjort något annorlunda? Isåfall vadå?
Hur kan man förebygga detta?
Måste tillägga att han precis blivit 5 år!
Annons
Comment the photo
Frida1987
Thu 31 May 2012 10:32
Det låter ungefär som min häst faktiskt. Hon är fyra i år och verkar vara i en period i livet där flocken är oerhört viktig. Det har tidigare gått bra att rida ut på egen hand, men nu fungerar det inte. På vägen från stallet blir hon väldigt osäker och vill gärna vända hemåt. På vägen hem har hon jättebråttom och börjar bråka om jag ber henne stanna. Med sällskap fungerar det dock bra.
Jag har börjat rida för en ny tränare nu. För henne får jag rida väldigt mycket med sätet och överskänklarna. Jag använder sätet för att bromsa och stanna, svänger med benen och så vidare. Sist jag var ute i skogen (med sällskap) var Betty lite osäker och hade lite bråttom trots att vi hade en häst med oss. Istället för att ta i tyglarna använde jag ben och säte för att svänga och bromsa. Det fungerade väldigt bra då det inte blev bråk med hennes mun. När man tar i dem och de är lite osäkra blir det ju lätt att de bara kör upp huvudet och stressar ännu mer.
Jag har bestämt mig för att lägga ensamuteritterna på hyllan ett tag nu faktiskt. Jag tror inte att Betty klarar det rent mentalt för tillfället. Det märks på henne att det inte bara är protester utan att det ligger mer saker bakom. Vi får helt enkelt se hur det fungerar efter sommaren eller om vi behöver ge det ännu mer tid. Istället för att rida ut går vi promenader till fots, så att säga. Det fungerar väldigt bra då hon är trygg när hon har mig jämte sig.
Arbetar du något med din häst från marken? Det kan ju vara ett väldigt bra sätt att bygga upp förtroendet för ryttaren.
Jag har börjat rida för en ny tränare nu. För henne får jag rida väldigt mycket med sätet och överskänklarna. Jag använder sätet för att bromsa och stanna, svänger med benen och så vidare. Sist jag var ute i skogen (med sällskap) var Betty lite osäker och hade lite bråttom trots att vi hade en häst med oss. Istället för att ta i tyglarna använde jag ben och säte för att svänga och bromsa. Det fungerade väldigt bra då det inte blev bråk med hennes mun. När man tar i dem och de är lite osäkra blir det ju lätt att de bara kör upp huvudet och stressar ännu mer.
Jag har bestämt mig för att lägga ensamuteritterna på hyllan ett tag nu faktiskt. Jag tror inte att Betty klarar det rent mentalt för tillfället. Det märks på henne att det inte bara är protester utan att det ligger mer saker bakom. Vi får helt enkelt se hur det fungerar efter sommaren eller om vi behöver ge det ännu mer tid. Istället för att rida ut går vi promenader till fots, så att säga. Det fungerar väldigt bra då hon är trygg när hon har mig jämte sig.
Arbetar du något med din häst från marken? Det kan ju vara ett väldigt bra sätt att bygga upp förtroendet för ryttaren.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 31 May 2012 14:24
Jo, med sällskap är han helt exemplarisk, om inte nästan lite överambitiös ibland.
Vi försöker rida honom så akademiskt som möjligt. Det är väldigt sällan man rider honom med korta tyglar och näst intill bara med säte/vikt, så att han skulle bli stressad av det finns det ingen möjlighet till. Han är annars ganska lugn i psyket och stressar aldrig upp sig i onödan. Den enda gången han har blivit lite fundersam och orolig var när en tupp började gala helt vilt i skogen, haha.
Ja, jag tror att vi får lägga dom på hyllan ett tag här också. I vintras slutade vi att rida honom helt då han var så trälig från ryggen. Jag tog många promenader med honom och gjorde simpla övningar/korrigeringar som att backa och att hålla avstånd under promenaderna. Gick också väldigt mycket "offroad" mitt ut i skogen med fokus på att han skulle gå efter mig osv.
Usch, han är så knepig!
Vi försöker rida honom så akademiskt som möjligt. Det är väldigt sällan man rider honom med korta tyglar och näst intill bara med säte/vikt, så att han skulle bli stressad av det finns det ingen möjlighet till. Han är annars ganska lugn i psyket och stressar aldrig upp sig i onödan. Den enda gången han har blivit lite fundersam och orolig var när en tupp började gala helt vilt i skogen, haha.
Ja, jag tror att vi får lägga dom på hyllan ett tag här också. I vintras slutade vi att rida honom helt då han var så trälig från ryggen. Jag tog många promenader med honom och gjorde simpla övningar/korrigeringar som att backa och att hålla avstånd under promenaderna. Gick också väldigt mycket "offroad" mitt ut i skogen med fokus på att han skulle gå efter mig osv.
Usch, han är så knepig!
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u4/_u2/_u2/u54225/1379100617_m_1.jpg)
Frida1987
Thu 31 May 2012 14:28
Det låter som min det. Klarar sig inte själv, men det märks ingenting när någon annan häst är med.
Ah okej. Betty rids inte heller på kort tygel. Tänkte bara att det kan vara ett sätt att bli tydligare istället för att försöka bromsa med bara handen. När man tar blir det ju lätt att de bara höjer huvudet och blir ännu mer istadiga eller stressar upp sig.
Ibland kommer man in i sådana här perioder när man sysslar med unghästar och ibland går det liksom inte att lösa dem på något annat sätt än att vänta ut dem.
Ah okej. Betty rids inte heller på kort tygel. Tänkte bara att det kan vara ett sätt att bli tydligare istället för att försöka bromsa med bara handen. När man tar blir det ju lätt att de bara höjer huvudet och blir ännu mer istadiga eller stressar upp sig.
Ibland kommer man in i sådana här perioder när man sysslar med unghästar och ibland går det liksom inte att lösa dem på något annat sätt än att vänta ut dem.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 31 May 2012 09:51
min häst brukar bränna iväg baklänges i tid och otid (har blivit bättre nu dock) och jag har haft världens problem att få fram honom. i början va det nog separationsångest som började hos grannens sto :P och nu är det bara styr från hans sida.
jag har för några veckor sen bytt spö mot sporrar och märkt en tydlig förbättring.
Jag köpte min häst precis nyinriden- han va skrittad och travad på våren, stod i hagen över sommarn och jag tog hem honom på hösten. Och det är först nu efter snön som jag börjat kräva nåt av honom egentligen, och att lägga iväg över ett gärde snett bakåt med kroppen formad som en banan va liksom inget konstigt... men nu med tydliga (och väldigt snabba) hjälper tack vare sporren kan jag få honom på rakt spår igen, utan att dra bettet ur munnen på honom eller försöka kräva nåt av honom som han inte riktigt förstår. Med tydligare skänklar har jag fått honom att förstå vart han ska göra av kroppen.
Nu kanske din häst är rädd, eller har massa andra problem än min. men jag tänker att eftersom han också är rätt ung och kanske osäker så är det en idé :)
jag har för några veckor sen bytt spö mot sporrar och märkt en tydlig förbättring.
Jag köpte min häst precis nyinriden- han va skrittad och travad på våren, stod i hagen över sommarn och jag tog hem honom på hösten. Och det är först nu efter snön som jag börjat kräva nåt av honom egentligen, och att lägga iväg över ett gärde snett bakåt med kroppen formad som en banan va liksom inget konstigt... men nu med tydliga (och väldigt snabba) hjälper tack vare sporren kan jag få honom på rakt spår igen, utan att dra bettet ur munnen på honom eller försöka kräva nåt av honom som han inte riktigt förstår. Med tydligare skänklar har jag fått honom att förstå vart han ska göra av kroppen.
Nu kanske din häst är rädd, eller har massa andra problem än min. men jag tänker att eftersom han också är rätt ung och kanske osäker så är det en idé :)
TTinaa91
Wed 30 May 2012 23:52
Hur gör ni med "tjurskalliga" hästar när ni rider? Svar: jag ser till att vara tjurigare :D
Asfaloth
Wed 30 May 2012 23:03
När jag stöter på ett problem där hästen inte vill gå framåt funderar jag ut orsaken. Är den rädd? Är det bara en dålig vana? I vilket fall ska hästen fram no matter what. Han/hon får gärna takta förbi om han/hon så vill det, men framåt ska det! Använder dock aldrig våld, det leder ingen annan stans än åt skogen.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 21:18
Min förra häst gjorde ofta liknande saker... Men jag gav mig aldrig, vi kunde hålla på i timmar och backa, trippa på stället, sparka och stegra bara för att ta oss över ett dike, runda en husknut eller något annat töntigt. Som sagt, jag gav mig aldrig och såg till att "vinna" varje gång x] Jag tycker inte det är någon bra ide att vända, ta en annan väg eller hoppa av, när det är så uppenbart att hästen bara larvar sig. Då tror jag att hästen lär sig och gör så för att slippa. Det är "envisast vinner" som gäller :p
HellsBaby96
Wed 30 May 2012 20:35
Haha min ponny är exakt likadan:p
Så fort han börjar backa,snurra runt honom!Byt gärna varv..
På min är de inte ens lönt att försöka få fram honom för de blir bara värre då..Så får snurra runt honom en 7-8 varv innan han lägger av...Låter lite hemskt men de funkar :) Är inte kul när dom bara "backar iväg från en" :p Mango backade över en gran..Han hade typ halva i röven xD
Så fort han börjar backa,snurra runt honom!Byt gärna varv..
På min är de inte ens lönt att försöka få fram honom för de blir bara värre då..Så får snurra runt honom en 7-8 varv innan han lägger av...Låter lite hemskt men de funkar :) Är inte kul när dom bara "backar iväg från en" :p Mango backade över en gran..Han hade typ halva i röven xD
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 31 May 2012 14:15
Försökte göra något liknande, men sedan blev han så himla stum och bara ställde sig där. Sket totalt i vad man försökte göra från ryggen.. La en volt efter att han hade stegrat och försökte igen, men då kände jag att han höll på att explodera - och det var då jag bytte väg :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 20:28
Ponnyn jag har gör samma sak men hon gör de också för att hon hade ont men mycke också för att vilja bestämma över mig
Och slutar många gånger med att man hoppar av och bara fortsätta samma väg till slut ger don sig :)
Och slutar många gånger med att man hoppar av och bara fortsätta samma väg till slut ger don sig :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 31 May 2012 14:12
"tillslut" är nog mer en evighet för den här pojken! :p
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 31 May 2012 14:14
Jo de är samma med min men hon ger sig iallafall efter typ mer än en timme men bara man vinner en liten bit och sen vända och gå hem då vinner man juh iallafall :)
SlopePrincess
Wed 30 May 2012 19:42
När han börjar gå emot skänkel, gör halt och backa honom. Gå sedan på honom med ordentlig, hård och skarp skänkel. Lyssnar han inte, kör utväntningsmetoden. Dvs, vägrar han gå, låt han stå still ett tag. Och vänta på att han ska gå fram. När han går något steg, åt vilken riktning som helst, erbjud honom att gå den vägen du bestämt, eller så får han stå still. Antingen eller.
Då kommer du förhoppningsvis undvika stegringar. Och så går det till på ett lugnt sätt, utan att han vinner.
Det är väl ett tips, när han gör sådär :)
Då kommer du förhoppningsvis undvika stegringar. Och så går det till på ett lugnt sätt, utan att han vinner.
Det är väl ett tips, när han gör sådär :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 20:15
Åh, okej! Vad kul! :D
Det är ju som roligast när dom fortfarande är bebisar och lär sig massa nytt hela tiden!
Vad är han för ras? Stam? :)
Det är ju som roligast när dom fortfarande är bebisar och lär sig massa nytt hela tiden!
Vad är han för ras? Stam? :)
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u1/_u8/_u0/_u0/_u5/u3180056/1388012604_m_1.jpg)
SlopePrincess
Wed 30 May 2012 20:20
Ja, riktigt ! ;D
Längesedan nu jag hade en liten bäbis. Ja, och när de är så nyfikna på allt o alla :]
Han är welsh, sek. B.
E: Castor II TW 98
U: Cinette
Så han har ju en ganska bra stam. Vi ska ställa ut honom om någon månad :]
Längesedan nu jag hade en liten bäbis. Ja, och när de är så nyfikna på allt o alla :]
Han är welsh, sek. B.
E: Castor II TW 98
U: Cinette
Så han har ju en ganska bra stam. Vi ska ställa ut honom om någon månad :]
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u1/_u8/_u0/_u0/_u5/u3180056/1388012604_m_1.jpg)
SlopePrincess
Wed 30 May 2012 20:27
Jao, förhoppningsvis en stor pööhnni ;]
Vi tror han kommer över D-ponnymåttet iallafall. Han blir antagligen maxad D (:
Vi tror han kommer över D-ponnymåttet iallafall. Han blir antagligen maxad D (:
KamakuraSimb
Wed 30 May 2012 19:30
Jag har ett sto och ston är ju lite... bitchiga och speciella av sig ibland. När min häst börjar tjura och ska göra totalt tvärtemot så låter jag henne göra som hon vill men lurar henne att tro att jag säger att hon ska göra så. Dvs får hon sin vilja fram men det är inte hon som vinner.
Tex om hon bara drar iväg i trav då saktar jag av och sen fattar jag trav. Hon får trava men det är ändå jag som bestämt det.
Eller om hon börjar backa då får jag henne framåt, gör halt och backar.
Man får ju inte låta hästen vinna men det får aldrig bli så stora protester från hästen att det blir farligt! Man får lite välja sina strider.
Tex om hon bara drar iväg i trav då saktar jag av och sen fattar jag trav. Hon får trava men det är ändå jag som bestämt det.
Eller om hon börjar backa då får jag henne framåt, gör halt och backar.
Man får ju inte låta hästen vinna men det får aldrig bli så stora protester från hästen att det blir farligt! Man får lite välja sina strider.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 19:34
Jo, jag gjorde lite så också. Försökte få honom att stanna, och när han väl gjorde det så sa jag åt honom att gå framåt, vilket gjorde de flesta gånger att han backade ännu mer. Men jag gjorde precis så som du skrev, typ 1 gång - då jag lyckades. Men han visste hela tiden att målet var att gå framåt - och fortsätta framåt, vilket inte gick alls...
Kände också att det blev farligt när han stegrade sig, vilket gjorde att jag bytte väg osv...
Kände också att det blev farligt när han stegrade sig, vilket gjorde att jag bytte väg osv...
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Wed 30 May 2012 19:53
Om det bara är dumheter är det ju bara vara stenhård men man vill ju inte heller sabba relationen med hästen så om hästen är uppriktigt skrämd eller ovillig och stressad och man är hård som fan då kan ju hästen lätt bli rädd och osäker på en som ryttare och just eftersom hästen är ung får du nog vara bestämd men väldigt smidig och lirka och smyga med den
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 30 May 2012 19:59
Vi använde oss av en metod då vi var väldigt konkreta, och nästan lite hårda när han började hålla på. Det svarade han bara negativt på och han blev värre.
Nu på senare tid har vi börjat med en "snällhets"metod, där vi ska vara förebilderna och han ska bli motiverad till att följa med och ha roligt. Inga hårda ord eller negativ energi, utan bara snabbt säga till (typ förhållning) och ge mycket eftergift så fort han gjort rätt, och massvis med beröm. Det här handlar bara om att bygga upp en schysst relation där man kan vara en schysst ledare. Han har verkligen svarat positivt på det, men idag kom ett stort bakslag..
Nu på senare tid har vi börjat med en "snällhets"metod, där vi ska vara förebilderna och han ska bli motiverad till att följa med och ha roligt. Inga hårda ord eller negativ energi, utan bara snabbt säga till (typ förhållning) och ge mycket eftergift så fort han gjort rätt, och massvis med beröm. Det här handlar bara om att bygga upp en schysst relation där man kan vara en schysst ledare. Han har verkligen svarat positivt på det, men idag kom ett stort bakslag..
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Wed 30 May 2012 20:19
fast bakslag måste man räkna med. Allt kan ju inte gå perfekt och smärtfritt. Hästar har dåliga dagar precis som människor. Så om det gått bra tidigare är det nog bäst att bara glömma det här och fortsätta som tidigare
32 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/505908864/