Saturday 9 June 2012 photo 2/7
|
HOVAR
Jag är såååå trött på folk som tror dom kan allt, men egentligen tar ut sin hovslagare som dom litar på o tror den fixar allt. Den skor hästen och hästen går utan problem. Inga problem alltså? Hästen går ju problemfritt och då kan man dessutom skruva in broddar som gör att hoven belastas ännu mer på fel sätt för att man ska kunna rida på gräs eller utan att hästen ska ramla o slå ihjäl sig på vintern. Perfekt, för hästen går fortfarande utan problem. Det som inte syns finns inte. Sant?
NEJ.
Sanningen är att när du skor din häst, eller rättare sagt har den skodd, har den inte mycket känsel i hovarna & blodcirkulationen blir dåligare. Då spelar det ingen roll hur mycket du rider på sten eller gräs utan att hästen ömmar för den känner mindre. Det kan ta en timme efter avskoning innan hästen känner av VAD den går på, HUR obehagligt är inte det??? Därför ömmar dom flesta hästar, dom är inte vana.
Hur lång tid tar det då?
Vissa hästar ömmar inte alls och andra kan ömma i flera veckor, och ta lång tid att vänja sig. Dom flesta hästägare ger då upp eftersom dom inte "kan" rida (vilket man egentligen ska göra så mycket som möjligt så hovarna vänjer sig, eller skaffa boots om man har mkt grusvägar) eller så kanske man tvingas sko sin häst igen för att andra tycker det är djurplågeri att låta hästen ömma.
"Elithästar har skor, ingenting har hänt med dom. Man ser ju hur duktiga dom är"
Skor kanske inte ger stryk direkt, men i längden gör det de. Slits på senor, ger felbelastning och absolut ingen frisk hov. För alla hästägare vill väl ha en frisk häst? Utan att känna underlaget och kunna ha förstörda hovar utan att den känner det, ja de är ingen frisk häst.
"Min hovslagare är duktig, annars skulle han aldrig klara av att spika fast en sko"
Vet du att man inte behöver någon utbildning? Man kan kalla sig hovslagare, sko hästar och göra vad man vill. Det är skillnad på hovslagare och utbildad hovslagare. Men bara för att den är utbildad betyder det inte att den gör rätt.
Man kan lära sig fel i skolan också men litar på att lärarn säger rätt.
"Men min hästs hovar försvinner om jag rider för mycket, den kan inte gå utan skor för då slits dom ut för mycket"
Till skillnad från en järnsko, så växer hoven. Rider du mer, växer den mer. Jag rider väldigt ofta 4-5 timmar på alla underlag, ingenting har hänt med hovarna alls, och ju mer man rider dessto mindre behöver man verka. Men man kan ALDRIG rida så hästen börjar blöda för att hoven tunnats ur. Kanske om man galopperar på stenkross eller asfalt en vecka, men de låter ju inte så troligt.
Jag HATAR inte folk som skor sina hästar, jag tycker inte om dom mindre för de. jag har kompisar som skor sina hästar. Dom får tro o tycka och göra precis vad som helst. Jag kan inte tvinga dom till nånting men jag hoppas dom förstår nångång dom också. Om dom inte gör det, finns det andra som förstår.
Och de är ju det som är meningen, vi vill ju ha friska hästar och friska hovar, ellerhur?
Annons
Camera info
Camera NIKON D5000
Focal length 300 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/1000 s
ISO 400
Comment the photo
kingdoom
Fri 22 Jun 2012 01:47
Man ska kolla riktig fakta innan man börjar skriva. det är vetenskapligt bevisat att blodciruklationen inte förstörs av skon, man kan inte strypa den. Däremot blir den lite sämre, lite, inte mycket. Hoven kan vidgas när hästen går (då en utbildad hovslagare som vet vad den gör) då sömmarna sätts framför hovens bredaste del. Hovmekanismen förstörs alltså inte.
Vissa hästar kan gå barfota, andra inte. Se till individen istället.
Jag har hellre en glad häst som kan gå, än en häst som ömmar som satan bara för att den " ska gå barfota"
// Har alltid haft mina hästar barfota tills min prinsessa inte kunde gå längre av stengallor. Har fått en ohalt och glad häst sen hon fick skor.
Vissa hästar kan gå barfota, andra inte. Se till individen istället.
Jag har hellre en glad häst som kan gå, än en häst som ömmar som satan bara för att den " ska gå barfota"
// Har alltid haft mina hästar barfota tills min prinsessa inte kunde gå längre av stengallor. Har fått en ohalt och glad häst sen hon fick skor.
Anonymous
Tue 19 Jun 2012 22:00
fast min hovslagare är faktiskt utbildad,han hade typ lektion för mig,inom just hovar;)
95LoKaa
Mon 11 Jun 2012 20:26
tycker att så länge det funkar att ha hästarna utan skor är det bra, men vissa hästar måste ha skor. ett exempel på det är vår storhäst - hon har väldigt dålig hovkvalitet, så när hon har haft tappskor så har det gått några timmar och sedan har hela hornet trasats sönder så hon stog direkt på sulan. stora biltar (kanske 2x1,5 cm) lossade ju mer hon gick på hoven...
tråkigt att få halta hästar pga att dom inte har skor, men självklart är vi jättenoga med vilken hovslagare vi har och att dom skos om rel. ofta så att skorna inte blir försmå :)
tråkigt att få halta hästar pga att dom inte har skor, men självklart är vi jättenoga med vilken hovslagare vi har och att dom skos om rel. ofta så att skorna inte blir försmå :)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 18:32
min häst måste ha skor för den får sprickor, ömmar, o ja allt.
Sprickorna har vi varit inne med till veterinären 5 ggr o dom säger att vi MÅSTE sko honom för att det blir värre o värre annars. och dom sa att "Wan" inte skulle kunna galloppera/hoppa på gräs utan bara i mjukt ridhus..
DET ÄR MIN ANLEDNING.
Sprickorna har vi varit inne med till veterinären 5 ggr o dom säger att vi MÅSTE sko honom för att det blir värre o värre annars. och dom sa att "Wan" inte skulle kunna galloppera/hoppa på gräs utan bara i mjukt ridhus..
DET ÄR MIN ANLEDNING.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 18:35
okej! men har hästen höga hovar elelr så? brukar ju kunna bero på det
kaktuslime88
Mon 11 Jun 2012 16:13
vi måste ha skor på våran häst så hon har fruktansvärt mycket sprickor i hovarna. De spjälkar upp sig för minsta lilla, så för att hålla ihop det funkar skor för henne. Men det år ju en smak sak
kaktuslime88
Mon 11 Jun 2012 20:18
Ja, den har dålig hovkvalitet? Spelar ingen roll om vad man ger den för uppbyggande medel som ska vara bra, spricker liksom ändå. Dock inte om man har skor.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 23:06
nej jag förstår, min häst har samma, dom har försökt 5 ggr o inget hjälper. skor är ända alternativet.
Lovvan
Mon 11 Jun 2012 13:30
ibland behöver man faktiskt skor,t.e.x om man ska rida ute på vintern och ska ha broddar,då måste man ha skor.Jag tycker att det är bra med skor.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:50
barfotahästar brukar inte ha några problem på vintern. jag hade inte det i vintras iaf.
Lovvan
Mon 11 Jun 2012 15:19
nehe...men den hästen jag rider halkade omkull när min hovslagare tog av skorna för att testa.
Anonymous
Thu 21 Jun 2012 23:56
En frisk hov har bättre grepp en en metallsko med broddar. I andra fall finns det boots man kan ha broddar i.
Ihima
Mon 11 Jun 2012 03:23
Hiawata min häst är skodd för att han INTE kan gå oskodd. Han gjorde de och de slutade med att han VÄGRADE gå! Så somliga hästar BEHÖVER skor. Jag vill inte ha skor på mina hästar men han MÅSTE ha de!
Ihima
Mon 11 Jun 2012 23:20
Har man en häst som har haft fel på hovarna så är de om JÄVLIGT bra att växa i! Jag har hellre järnsko än annan skit
Anonymous
Sun 10 Jun 2012 23:03
Men varför har elitryttare sina hästar skodda trots att de hoppar så högt och barfota ger bättre stötdämpning? :)
Bra text! Man funderar mycket!
Bra text! Man funderar mycket!
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:50
Ingen aning. En barfotahäst skulle också klarat av att vara "elithäst" men jag antar att ingen är speciellt kunnig inom hovar. Dom kan sin grej, hoppning, dressyr eller vad det nu än är.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 21:58
Hmmm... sant! Man undrar om det är för att lätt kunna brodda när de rider på gräs osv?
Flingua
Sun 10 Jun 2012 20:42
De är inte så lätt som de låter att bara ta av skorna. De är jätte mycket jobb som behövs för att hovarna ska klara av de.
Man måste tänka på vad dem äter. Mat med socker gör att hovarna blir dåliga.
så innan man skor av sin häst ska man läsa på ordentligt.
Man måste tänka på vad dem äter. Mat med socker gör att hovarna blir dåliga.
så innan man skor av sin häst ska man läsa på ordentligt.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:48
det vet jag väl, bara att dom problemen slipper man om man skor eftersom man döljer allting.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:48
och dom flesta hästägare orkar inte bry sig. fungerar de att sko så fortsätter man.
Anonymous
Sun 10 Jun 2012 19:45
Varför ömmar då hästar som aldrig varit skodda? Rider du in hästar genom att arbeta dem 4-5 timmar om dagen? Vad väljer man: Skor eller fläkning (syftar främst på timmerdragande häst eftersom det är vad jag har störst vana av) Jag ville att min 3-åriga NSVbruks skulle gå barfota, framför allt vid inkörningen/-ridningen, men han kan inte pga. att fötterna försvinner på honom (grusvägar sliter bra mkt bättre på hov & sko än asfalt) Man får ta hänsyn till att hovkvalité inte prioriterats inom alla raser (inom min görs ju det & de flisar/spricker inget men nöts liksom alla andras).Tror du att det rids hästar barfota här i landet som har mer ont än om de skulle ha skor, bara för att matte/husse säger att det är naturligare? Det tror jag, för jag ser set regelbundet.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 11:39
Fläker menar jag halkar, inte flisar. Så de får sträckningar i ljumskar, bröstmuskulaturen osv. Hovar fläker sig inte, de flisar/spricker, trodde jag hovintresserade folk visste. De äter enbart grovfoder. Den ömfotade hästen (& aldrig skodda) hade/har ingen röta. Vi HATAR övervikt hos hästar, så inget överhull att skylla på heller. (Ser allt för många feta hästar överallt, & barfotahästar som ömmar men som har det JÄTTEbra för att de går barfota, wiiie. ^^) Så tyvärr, skulle gilla att ha honom barfota men jag vill inte ha en häst som bara går understimulerad & inte får jobba. Liksom människor är hästarna individer, så alla kan inte gå efter samma mall. Jag ser fördelarna i barfota & när jag har en häst som pallar det skulle jag ha det. Hur tungt drar du med hästen? Vilka redskap & på vilket underlag?
Alexandra Warg
Mon 11 Jun 2012 13:54
Jag har aldrig känt det problemet med barfotahästar. Känner att de är stadigare och tryggar på halt underlag än vad skodda är. Red en vinter med kompisar jag nyss träffat. Vi red på ett ställe som jag alltid rider på, men det var för halt för deras skodda hästar trots alla broddar de hade. De visste inte att min var barfota så de ville veta vad jag använde för brodd ;)
Fläker är det begrepp jag alltid fått lära mig när jag hållt på med hästar, från både hovslagare och vanligt folk, har fått lära mig nytt nu, men är svårt att lära om.
Det är just det den verkningen jag lärt mig går ut på. Den enda mallen som finns är hästens egna hov och dess föutsättningar. Att en häst som gått barfota hela livet börjar ömma kan bara bero på antingen att sulan blivit för uttöjd eller att strålen har röta. Annars kan det vara hovbölder som kan vara på g också.
Hade gärna sett hans hovar, för de hästar jag tidigare trott varit hästar som inte skulle klara gå barfota ser jag helt annat på nu. Jag tror det kan finnas hästar där ute som inte kommer kunna gå barfota, men överlag så skulle nästan alla kunna det, om man gav dem chansen, man ser alldeles för ofta unghästar som får på sig skor i onödan, men du har ju verkligen försökt.
Min ena är jättekänslig för röta, det är knappt det syns så börjar han ömma, så får inte missa motionen alls på honom. För honom räcker det inte med att bara hålla undan sockret.
Mina har jag inte kommit långt med ännu, brist på redskap. Har hållt på med mycket ardenner förr. Vi körde med dem barfota på barmark och även i snö på berg och allt. Skogvagnar, lunningsbågar, timmerkälkar och massor av olika slags redskap. Fullassat. Har dragit loss stock som vägt runt tonet med den ena då den låg för illa till för en ATV.
Jag har studerat men hoppas på att få jobb så jag kan köpa alla redsakp som min sambo lovast att bygga till mig i 3 års tid nu.
Det finns väldigt många olika skor som är bätre än den traditionella hästskon om man vill främja så naturlig hovfunktion som man bara kan. Tunnare skor, flappskor och fick även höra att det finns skor som flexar med hoven.
Skulle jag en dag få en häst som är svår att få barfota skulle jag gladligen slå på något av det :)
Fläker är det begrepp jag alltid fått lära mig när jag hållt på med hästar, från både hovslagare och vanligt folk, har fått lära mig nytt nu, men är svårt att lära om.
Det är just det den verkningen jag lärt mig går ut på. Den enda mallen som finns är hästens egna hov och dess föutsättningar. Att en häst som gått barfota hela livet börjar ömma kan bara bero på antingen att sulan blivit för uttöjd eller att strålen har röta. Annars kan det vara hovbölder som kan vara på g också.
Hade gärna sett hans hovar, för de hästar jag tidigare trott varit hästar som inte skulle klara gå barfota ser jag helt annat på nu. Jag tror det kan finnas hästar där ute som inte kommer kunna gå barfota, men överlag så skulle nästan alla kunna det, om man gav dem chansen, man ser alldeles för ofta unghästar som får på sig skor i onödan, men du har ju verkligen försökt.
Min ena är jättekänslig för röta, det är knappt det syns så börjar han ömma, så får inte missa motionen alls på honom. För honom räcker det inte med att bara hålla undan sockret.
Mina har jag inte kommit långt med ännu, brist på redskap. Har hållt på med mycket ardenner förr. Vi körde med dem barfota på barmark och även i snö på berg och allt. Skogvagnar, lunningsbågar, timmerkälkar och massor av olika slags redskap. Fullassat. Har dragit loss stock som vägt runt tonet med den ena då den låg för illa till för en ATV.
Jag har studerat men hoppas på att få jobb så jag kan köpa alla redsakp som min sambo lovast att bygga till mig i 3 års tid nu.
Det finns väldigt många olika skor som är bätre än den traditionella hästskon om man vill främja så naturlig hovfunktion som man bara kan. Tunnare skor, flappskor och fick även höra att det finns skor som flexar med hoven.
Skulle jag en dag få en häst som är svår att få barfota skulle jag gladligen slå på något av det :)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 18:03
Ja min gick bra på allt utom blankis, så smidigt är det. Min klarade sig OK så länge man drog tungt men vid lättare lass samt påskjut gick det värre, men kanske om något år när han blivi allmänt starkare & stadigare kan det ju gå. Det konstiga är att på islandshästgården jag voluntärmotinerade hästar på så växte de vilande hästarnas hovar lika snabbt eller snabbare (de gick med skor också av okänd anledning, brydde mig inte om att fråga) är de jag, familjen & turridningsgästerna red. Var ju lätt att se eftersom inget slitage skedde pga. skon. Fläkta hovar kan ju vara regionalt uttryck, har aldrig hört fläkta hovar varken på utbildningar, kurser eller från hovisar här i trakten. :P (gbg/borås) Trodde inte det skulle vara SÅ mkt jobb att bygga redskapen själv men det var det visst, plus lite till, så förstår att din sambo skjuter på det. ;) Många hovisar verkar vara väldigt traditionella av sig & håller sig till järnskor, min har lagt gummi mellan men tyckte det var "lite överambitiöst".
Alexandra Warg
Mon 11 Jun 2012 19:02
Ja, det är klart, hade aldrig hört fläka i det sammanhanget förrän jag flyttade upp till Östergötland.
Redskapen är inte så tidskrävande, vi skulle göra likadana lunningsskaklar som Tobias Hellman gör om du vet vem han är. Har jsälv varit med när han gjort dem många gånger, och de går ganska så snabbt. Spec med tanke på att vi har alla verktyg och lite till att hjälpa till med ;)
Det är ju härligt att din hovis är såpass nytänkande ändå att han kan göra ngt mer iaf :)
Redskapen är inte så tidskrävande, vi skulle göra likadana lunningsskaklar som Tobias Hellman gör om du vet vem han är. Har jsälv varit med när han gjort dem många gånger, och de går ganska så snabbt. Spec med tanke på att vi har alla verktyg och lite till att hjälpa till med ;)
Det är ju härligt att din hovis är såpass nytänkande ändå att han kan göra ngt mer iaf :)
Anonymous
Sun 10 Jun 2012 19:30
kan nog inte hålla med till punkt och prick tyvärr ;)
Miix96
Sun 10 Jun 2012 19:13
Skulle gärna haft min häst barfota , men han har gått med skor hela livet - Han är dock inte ömfotad även om han går utan skor , dock är han väldigt tung slipar ner hovarna fort även om jag inte rider mycket. Så hur mycket jag en vill så får han gå med skor , under viloperioder kan jag dock ta av dem .
Jätte bra skrivet föresten ^^
Jätte bra skrivet föresten ^^
Anonymous
Sun 10 Jun 2012 16:27
AGREE!
Adoette
Sun 10 Jun 2012 15:03
Att en häst ömmar beror ju på en sjuk hov, och att sko är att gömma sjukdomen. Fattar inte att folk heldre gömmer problemet än att lösa det!
Anonymous
Sun 10 Jun 2012 15:48
Anledningen till att man skor är inte alltid att hästen är väldigt öm, utan kan också vara andra anleningar. Exempelvis som skydd. Boots funkar inte alltid för alla. Kan också kärvas pga inkorrekt benställning, vilket idag inte är helt ovanligt. Har du en häst som tex sliter ned för mycket på utsidan så kommer den gå sämre än om den får hjälp att behålla dessa sidorna jämnhöga. Att ha Boots 24 om dygnet är väl inte helt optimalt, så om hästen sliter snett även i hagen kan det vara svårt att få det att funka utan dojjer.
En häst som har skor behöver alltså inte ha det pga att de är ömma om de inte har det. Sen är det så - vare sig man vill tro det eller ej - att hästar idag inte är som vildhästarna förr om åren var. Deras ben och hovar klarar inte alltid det som vildhästarna klarade. En jävligt öm hov kan ju ses som inkorrekt eller "sjuk" men det innebär inte att det är något man alltid kan göra något åt. För vissa är hoven helt enkelt så dålig att den inte klarar ett barfotaliv, än mindre om man då vill ha en häst som klarar att jobba. Så visst kan man väl kalla ömma hovar sjuka om man vill, men i en del fall är det medfödda problem som inte går att korrigera bara för att man plockar av skorna eller letar sönder sig efter rötor etc.
En häst som har skor behöver alltså inte ha det pga att de är ömma om de inte har det. Sen är det så - vare sig man vill tro det eller ej - att hästar idag inte är som vildhästarna förr om åren var. Deras ben och hovar klarar inte alltid det som vildhästarna klarade. En jävligt öm hov kan ju ses som inkorrekt eller "sjuk" men det innebär inte att det är något man alltid kan göra något åt. För vissa är hoven helt enkelt så dålig att den inte klarar ett barfotaliv, än mindre om man då vill ha en häst som klarar att jobba. Så visst kan man väl kalla ömma hovar sjuka om man vill, men i en del fall är det medfödda problem som inte går att korrigera bara för att man plockar av skorna eller letar sönder sig efter rötor etc.
Adoette
Sun 10 Jun 2012 16:15
Jo, såklart finns det ju hovar som spricker en massa och inte håller ihop. Nästan alltid går det att bota, men man kan behöva skor under tiden. 98% av alla hästar(eller vad det nu var för siffror) har strålröta, vilket gör att de har ont när de går barfota. Därför tror också folk att hästar inte "kan" gå barfota nuförtiden.
Anonymous
Sun 10 Jun 2012 16:39
Ja inte bara att de spricker, utan det kan vara andra grejer, och till och med hela helheten, som inte riktigt räcker till. I en del fall kan det säkert räcka till att hästen klarar att gå i gräshage. Dock är det inte helt ovanligt att hästar faktiskt inte klarar av förhållandena utanför hagen.
Gällande strålrötan så har jag också hört att man ibland säger att i princip alla hästar har det. Tyvärr är det där ett av de argument som verkar ha lite dålig grund. Det finns alltså ingen vetenskaplig källa på det, utan "källan" verkar vara en enda persons uppfattning som sedan spridits. Personligen är jag av den åsikten att man inte kan använda saker som inte faktiskt är ordentligt bevisat som ren fakta, utan det är ju just snarare en åsikt. Jag tyckte att det var en rätt intressant påstående och hörde faktiskt runt lite bland hovisar just om det ämnet. De flesta menade att det inte var helt ovanligt, alltså intet jätteudda problem. Att däremot i princip alla hästar har det tyckte de lät väldigt märkligt och var inget de kunde relatera till. Sen är det klart väldigt årstidsbetingat, och under vissa väderförhållandena är det ju lättare att dra på sig det. men att gå ut och säga att det faktiskt ät så att nästan alla hästar har det kan man inte göra, för detta är inte vetenskapligt bevisat och har därför väldigt lösa grunder.
Gällande strålrötan så har jag också hört att man ibland säger att i princip alla hästar har det. Tyvärr är det där ett av de argument som verkar ha lite dålig grund. Det finns alltså ingen vetenskaplig källa på det, utan "källan" verkar vara en enda persons uppfattning som sedan spridits. Personligen är jag av den åsikten att man inte kan använda saker som inte faktiskt är ordentligt bevisat som ren fakta, utan det är ju just snarare en åsikt. Jag tyckte att det var en rätt intressant påstående och hörde faktiskt runt lite bland hovisar just om det ämnet. De flesta menade att det inte var helt ovanligt, alltså intet jätteudda problem. Att däremot i princip alla hästar har det tyckte de lät väldigt märkligt och var inget de kunde relatera till. Sen är det klart väldigt årstidsbetingat, och under vissa väderförhållandena är det ju lättare att dra på sig det. men att gå ut och säga att det faktiskt ät så att nästan alla hästar har det kan man inte göra, för detta är inte vetenskapligt bevisat och har därför väldigt lösa grunder.
MalinBalin93
Sun 10 Jun 2012 13:39
Bra text och jag håller med dig till stor del men allt i texten är inte sanning tyvärr. :/
HÄsten har visst känsel däremot så dämpar man känseln när man slår på skor och vissa hästar nöter faktiskt ner sina hovar snabbare än de växer fast där tycker jag man kan slå på boots när man rider :P
HÄsten har visst känsel däremot så dämpar man känseln när man slår på skor och vissa hästar nöter faktiskt ner sina hovar snabbare än de växer fast där tycker jag man kan slå på boots när man rider :P
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:46
Ang. känsel så har JAG lärt mig att hästen tappar all känsel, men det var iallafall 80% av känseln som går bort OCH dåligare blodcirkulation. Det kan du söka på överallt på internet eller nånstans.
MalinBalin93
Wed 13 Jun 2012 16:04
Nu menade jag inte "fin" känsel i hovarna men går man själv barfota ett längre tag så man får "naturliga" sulor så man inte känner lika bra längre så känner du ju fortfarande MER barfota än om du tagit på dig skor :)
Anonymous
Sun 10 Jun 2012 13:21
ingen hov ingen häst som man brukar säga :P men nu håller jag inte med dig med att hästar inte känner något efter skoning, efter som det finns hästar som inte klarar av att gå utan skor och vissa klarar inte av att gå med skor, så enkelt är det.
Karinemiilia
Wed 20 Jun 2012 16:12
Måste bara säga att du använder fel ord när du säger att vi inte vet. När det gäller just denna diskussion är det inte rätt eller fel som diskuteras, utan våra åsikter. Det är din ÅSIKT att alla hästar ska kunna gå utan skor, medan det är min ÅSIKT att vissa hästar faktiskt inte klarar av det.
Så, min häst som blir jätte öm på hårt underlag och därför behöver en halvskoning, han är då ingen häst?
Eller hur menar du nu?
Istället för att lyfta fram vad du påstår är rätt så kanske du kan lyfta fram vad du ANSER vara rätt.
Vad tycker du att man ska göra åt den sortens häst som ömmar på hårt underlag utan skor?
Så, min häst som blir jätte öm på hårt underlag och därför behöver en halvskoning, han är då ingen häst?
Eller hur menar du nu?
Istället för att lyfta fram vad du påstår är rätt så kanske du kan lyfta fram vad du ANSER vara rätt.
Vad tycker du att man ska göra åt den sortens häst som ömmar på hårt underlag utan skor?
Anonymous
Wed 20 Jun 2012 17:18
Det är knappast en åsikt. Det är fakta. Om en häst inte skulle kunna gå oskodd, varför har inte skorna suttit på sedan födseln på just den hästen? Ta en funderare på det och återkom sedan när du kan ge mig ett väl utvecklat svar.
Du har lärt dig att sko en häst om den ömmar. Du har dock inte lärt dig varför hästen ömmar på hårt underlag. Kan och förstår du hovens konstruktion och uppbyggnad samt funktioner? Vet du hur en stråle fungerar och hur den fungerar vid sjukt respektive friskt tillstånd? Vet du varför en hästs hov kan flisa/spricka? Jag kan ställa dig flertalet olika frågor, men kan du ge mig svar på alla dessa? Det tror jag faktiskt inte. Varför inte det? Jo, på grund av okunskap, men som jag sade dömer jag inte dig det minsta lilla. Snarare hjälper jag dig om du vill ha hjälp att förstå, vilket du inte vill och därför blir det svårt.
För att svara på din sista fråga skulle jag ta reda på VARFÖR hästen ömmar. Det kan bero på strålröta, felaktig utfodring, motion, tippande traktstöd, muskelspänningar, platt sula, för hög hovvägg, sprickor, utflytningar, för lång tå, mag- och tarmstörning, vaccination, avmaskning, hovböld med mera. Om din häst ömmar är det ett tecken på att någonting i hästens tillvaro som står fel. Det kan du inte förneka. Eller? Om hästen visar sjukdom, så måste det åtgärdas. Eller? Är då skor ett alternativ för dig, fine by me för att du har bara valt något som du tror och tycker blir bäst för hästen. Om du tar bort skorna, kommer problemet tillbaka. Är då sjukdomen dold eller läkt? Det är först då ens åsikter spelar roll. Alltså vilket alternativ vi väljer för att åtgärda våra hästars problem.
Jag påstår inte att jag har rätt och du har fel. Jag försöker få dig att förstå att ENBART SKOR inte är RÄTT. Jag försöker få dig att förstå att du kan lösa din hästs problem på ANDRA sätt som också kan vara RÄTT om du har DEM kunskaper, tid och förutsättningar som krävs för just det alternativet.
Och det är då åsikter kommer till. Kan DU anse att det är rätt, så är det givetvis rätt. Kan DU anse att du hjälper din häst på bästa sätt utifrån era förutsättningar till ett så bra liv som möjligt, så är det givetvis rätt för er. Det finns inga rätt och fel i åsikter, men det finns fakta baserad på bevis och logik.
Du har lärt dig att sko en häst om den ömmar. Du har dock inte lärt dig varför hästen ömmar på hårt underlag. Kan och förstår du hovens konstruktion och uppbyggnad samt funktioner? Vet du hur en stråle fungerar och hur den fungerar vid sjukt respektive friskt tillstånd? Vet du varför en hästs hov kan flisa/spricka? Jag kan ställa dig flertalet olika frågor, men kan du ge mig svar på alla dessa? Det tror jag faktiskt inte. Varför inte det? Jo, på grund av okunskap, men som jag sade dömer jag inte dig det minsta lilla. Snarare hjälper jag dig om du vill ha hjälp att förstå, vilket du inte vill och därför blir det svårt.
För att svara på din sista fråga skulle jag ta reda på VARFÖR hästen ömmar. Det kan bero på strålröta, felaktig utfodring, motion, tippande traktstöd, muskelspänningar, platt sula, för hög hovvägg, sprickor, utflytningar, för lång tå, mag- och tarmstörning, vaccination, avmaskning, hovböld med mera. Om din häst ömmar är det ett tecken på att någonting i hästens tillvaro som står fel. Det kan du inte förneka. Eller? Om hästen visar sjukdom, så måste det åtgärdas. Eller? Är då skor ett alternativ för dig, fine by me för att du har bara valt något som du tror och tycker blir bäst för hästen. Om du tar bort skorna, kommer problemet tillbaka. Är då sjukdomen dold eller läkt? Det är först då ens åsikter spelar roll. Alltså vilket alternativ vi väljer för att åtgärda våra hästars problem.
Jag påstår inte att jag har rätt och du har fel. Jag försöker få dig att förstå att ENBART SKOR inte är RÄTT. Jag försöker få dig att förstå att du kan lösa din hästs problem på ANDRA sätt som också kan vara RÄTT om du har DEM kunskaper, tid och förutsättningar som krävs för just det alternativet.
Och det är då åsikter kommer till. Kan DU anse att det är rätt, så är det givetvis rätt. Kan DU anse att du hjälper din häst på bästa sätt utifrån era förutsättningar till ett så bra liv som möjligt, så är det givetvis rätt för er. Det finns inga rätt och fel i åsikter, men det finns fakta baserad på bevis och logik.
Anonymous
Wed 20 Jun 2012 18:05
hur vet du att inte någon vild häst ömmar när den går utan skor? har du pratat med en vildhäst?
Karinemiilia
Wed 20 Jun 2012 20:31
ja, jag kan faktiskt svara på alla dina frågor. jag orkar dock inte tjaffsa med någon som uppenbart inte kan erkänna när den har fel. ha ett trevligt liv :)
WildStormSilver
Sun 10 Jun 2012 12:30
En bra text, men som tyvärr inte stämmer helt. Om en skodd häst inte har känsel i hovarna, hur kommer det sig då att de ofta blir tokhalta av en hovböld? Eller att de blir halta om de får in en sten under skon/i strålen..
Min häst var nästintill blockhalt av en hovböld för några veckor sen. Tycker det e ganska otroligt att han hade så ont så han knappt kunde gå om han nu inte har känsel i sina hovar...
Att de har sämre blodcirkulation i benen vet jag, men att de inte skulle ha känsel i hovarna låter för mig som ren bullshit....
Min häst var nästintill blockhalt av en hovböld för några veckor sen. Tycker det e ganska otroligt att han hade så ont så han knappt kunde gå om han nu inte har känsel i sina hovar...
Att de har sämre blodcirkulation i benen vet jag, men att de inte skulle ha känsel i hovarna låter för mig som ren bullshit....
WildStormSilver
Mon 11 Jun 2012 19:50
Nä, diskussionen skäms jag över..
Nej, tjäran användes absolut inte till strålen. Utan för hålet som var uppborrat för hovbölden.
Jag e mycket mer nöjd över min outbildade hovslagare än de utbildade jag haft!
Nej, tjäran användes absolut inte till strålen. Utan för hålet som var uppborrat för hovbölden.
Jag e mycket mer nöjd över min outbildade hovslagare än de utbildade jag haft!
WildStormSilver
Mon 11 Jun 2012 19:54
Har hellre det än massa andra bakterier som tar sig upp i hålet iaf :)
Aja, hästen mår bra nu iallafall!
Aja, hästen mår bra nu iallafall!
Anonymous
Sun 10 Jun 2012 11:36
Men nu är det ju såhär att hästen är avlad genom så många generationer under så lång tid utan att någon har brytt sig om att föra vidare friska hovar i avelsarbetet, och att ha en häst barfota som helt enkelt inte har hovkvalitén för det.. ja, som sagt, det är djurplågeri. Jag tycker absolut att det är kanon om alla kunde ha hästen barfota, och all cred till dom som försöker. men jag hoppas de som låter sina hästar gå och ömma i flera månader kommer komma till insikt såsmåningom.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:44
Konstigt att så många hästar jag sett kan gå barfota utan problem.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 15:54
varför är det konstigt?
Jag säger att en del hästar inte har hovkvalitén att gå barfota. Jag menar absolut inte alla när jag säger så.
Jag säger att en del hästar inte har hovkvalitén att gå barfota. Jag menar absolut inte alla när jag säger så.
KamakuraSimb
Sun 10 Jun 2012 10:45
Fast alla hästar har inte hovkvalité att klara av att gå barfota. Så som människan avlar och rider våra hästar har inte hästen naturliga förutsättningar längre
Anonymous
Sat 9 Jun 2012 22:01
Vad tycker du om hästens hovar när dem spricker så fort den går på grus då?
Hästen hade inga skor när vi köpte den, det var nära att den inte hade några hovar heller och veterinär och utbildade hovslagare sa att vi borde sko honom tills hovarna växer ut bra och blir hela.
Men du som tydligen är ett sånt bra proffs om hovarna eftersom du kan skriva så mycket om det och klagar på oss alla andra, du borde väl ha ett svar på detta?
Om du hatar alla som tror att dem kan allt ... man ska inte kasta sten i ett glashus
Hästen hade inga skor när vi köpte den, det var nära att den inte hade några hovar heller och veterinär och utbildade hovslagare sa att vi borde sko honom tills hovarna växer ut bra och blir hela.
Men du som tydligen är ett sånt bra proffs om hovarna eftersom du kan skriva så mycket om det och klagar på oss alla andra, du borde väl ha ett svar på detta?
Om du hatar alla som tror att dem kan allt ... man ska inte kasta sten i ett glashus
Alexandra Warg
Mon 11 Jun 2012 10:41
Min gjorde samma sak när jag verkade honom som jag lärde mig av hovslagare Gick jättebra ett tag med han vägrade gå till sist. Jag hade bestämt mig för att slå på skor på honom, men så lärde jag mig det nya sättet och efter det tog det två veckor så blev han villig att gå igen och efter 2 månader gick han utan problem på grus. :)
Även om man skor finns det andra skor en de vanlig järnskorna att använda. Ju tunnare de är desto störr chans att hålla strålen i kontakt med backen. För även med skor kan men få ner till strålkontakt, men då måste mna även få hovsagaren att hålla ner trakterna vilka de tyvärr ofta låter bli höga.
Har själv haft höga trakter på min ena häst, nu när jag börjar få ner dem så har han fått ett rundare steg, sträcker ut på ett helt annat sett och hoppar bättre. :)
Sen kan man även använda flappskor, men då det fungerar väldigt bra så skulle man behöva sko om var 3:e vecka. För blodcirkulationen fungerar bättre så strålen får kontakt och det gör att hoven växer bättre. ;)
Det finns många alternativ inom skovärlden också. Jag är inte emot skor, men det finns bättre saker inom den världen också :)
Även om man skor finns det andra skor en de vanlig järnskorna att använda. Ju tunnare de är desto störr chans att hålla strålen i kontakt med backen. För även med skor kan men få ner till strålkontakt, men då måste mna även få hovsagaren att hålla ner trakterna vilka de tyvärr ofta låter bli höga.
Har själv haft höga trakter på min ena häst, nu när jag börjar få ner dem så har han fått ett rundare steg, sträcker ut på ett helt annat sett och hoppar bättre. :)
Sen kan man även använda flappskor, men då det fungerar väldigt bra så skulle man behöva sko om var 3:e vecka. För blodcirkulationen fungerar bättre så strålen får kontakt och det gör att hoven växer bättre. ;)
Det finns många alternativ inom skovärlden också. Jag är inte emot skor, men det finns bättre saker inom den världen också :)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 11:06
Ja!
Min andra ponny däremot går jättebra barfota och hoppar utan problem, så tror det beror mycket på hästen med, inte bara vad man gör med den eller hur man själv tycker och tänker :)
För om jag hade fått välja så hade alla våra hästar fått gå barfota :)
Men jag brukar se till så hovarna inte är så höga utan att strålen får kontakt med backen.
Och jag har haft den här ponnyn skodd i 6 år nu utan ett enda litet problem!
Medan min gamla ponny som jag sålde gick barfota hela tiden, men den nya ägaren tyckte att det såg bättre ut med skor och skodde då hästen, nu är ju tyvärr den hästens hovar förstörda!
Men jag tycker att när hästen är ett föl så är det viktigt att den får vänja sig att gå på olika underlag så hoven blir starkare för att senare i livet slippa bli skodd :)
Min andra ponny däremot går jättebra barfota och hoppar utan problem, så tror det beror mycket på hästen med, inte bara vad man gör med den eller hur man själv tycker och tänker :)
För om jag hade fått välja så hade alla våra hästar fått gå barfota :)
Men jag brukar se till så hovarna inte är så höga utan att strålen får kontakt med backen.
Och jag har haft den här ponnyn skodd i 6 år nu utan ett enda litet problem!
Medan min gamla ponny som jag sålde gick barfota hela tiden, men den nya ägaren tyckte att det såg bättre ut med skor och skodde då hästen, nu är ju tyvärr den hästens hovar förstörda!
Men jag tycker att när hästen är ett föl så är det viktigt att den får vänja sig att gå på olika underlag så hoven blir starkare för att senare i livet slippa bli skodd :)
Alexandra Warg
Mon 11 Jun 2012 11:14
Eller hur. Du har väldigt sund syn på hästar. Jag själv var rpecis som du innan jag började läsa på mer och mer om allt.
En sida jag rekommenderar att läsa bara för att det finns lite roligt att läsa också det är www.sundhast.se
Lite lsidor om allt möjligt. Jag själv fastnade lite för hur han berättade om allt. Har själv sedan gått en kurs för honom vilket gjort mkt för mig. :)
En sida jag rekommenderar att läsa bara för att det finns lite roligt att läsa också det är www.sundhast.se
Lite lsidor om allt möjligt. Jag själv fastnade lite för hur han berättade om allt. Har själv sedan gått en kurs för honom vilket gjort mkt för mig. :)
zuperteejjpp
Sat 9 Jun 2012 22:00
visst vi kunde ha haft hästarna barfota om vi hade haft hästar som hade haft hade bra hovar. det handlar inte egentligen om att vi skall underlätta för oss när vi skor hästarna utan det finns hästar som sliter sönder sina hovar. har en hemma och det går inte annat än att verka henne och sko henne sedan. vet inte hur men annan häst vi har har en stor spricka i hoven och hon hade inte varit bra i hoven om vi hade haft skor. min foderhäst vrider på ena bakbenet mycket hon hade inte heller varit fin i den hoven om hon inte hade haft skor och hennes kvalitet är inte den bästa.
Corennie ömmar inte om hon blir av med skor men hon blir fnasig och ful i hovarn. så jag tycker att du har rätt i vissa saker men inte allt ;)
Corennie ömmar inte om hon blir av med skor men hon blir fnasig och ful i hovarn. så jag tycker att du har rätt i vissa saker men inte allt ;)
Alexandra Warg
Mon 11 Jun 2012 09:16
Min ena häst vrider bägge bakhovarna när han går, mn han sliter ändå för lite.
Min andra häst har haft spricko rätt upp till kronranden när jag köpte honom, men rätt verkning har detta nästan försvunnit.
Han hade tunna sulor, men det beror på för stora hovar, så nu när de blivit kortare har sulan blivit tjockare och han riskerar inte att slita sönder hovarna av slitaget.
Så länge man själv inte är kunnig inom barfota så tycker jag det är bättre att man skor, för det kan leda till fördärvet med hovarna annars. :)
Min andra häst har haft spricko rätt upp till kronranden när jag köpte honom, men rätt verkning har detta nästan försvunnit.
Han hade tunna sulor, men det beror på för stora hovar, så nu när de blivit kortare har sulan blivit tjockare och han riskerar inte att slita sönder hovarna av slitaget.
Så länge man själv inte är kunnig inom barfota så tycker jag det är bättre att man skor, för det kan leda till fördärvet med hovarna annars. :)
zuperteejjpp
Mon 11 Jun 2012 09:38
hennes spricka är ganska brutal så hon behöver nog skor .
och tro mig denna här hästens hovar som flisas sönder kommer inte klara av att vara det tycker det är lite dumt att i sådana fall tvinga dem att gå igenom att gå runt oc bli halta bara för att de har såpass dålig hovkvalitet :/(menar inte dig ) för med deras hovar iallafall Petronella och Ofelia så hade det blivit problem utan skor. så visst om jag har en häst som har bra hovar kan jag låta den gå utan men nu har jag inte det så:/
och tro mig denna här hästens hovar som flisas sönder kommer inte klara av att vara det tycker det är lite dumt att i sådana fall tvinga dem att gå igenom att gå runt oc bli halta bara för att de har såpass dålig hovkvalitet :/(menar inte dig ) för med deras hovar iallafall Petronella och Ofelia så hade det blivit problem utan skor. så visst om jag har en häst som har bra hovar kan jag låta den gå utan men nu har jag inte det så:/
Alexandra Warg
Mon 11 Jun 2012 09:59
Hans spricka hade alltså spräckt kronranden, så det kan inte bli mer brutalt iaf. ;)
Sen ska man aldrig behöva få en halt häst för man vill ha dem barfota. Skulle jag aldrig utsätta dem för.
Vad man får börja med är att ta bort allt socker man bara kan, för det leder till dåliga hovar.
Ordentligt med motion. När man har skodda hästar är det lättare att starta in dem på 30 minuter träningsflås om dagen som gör att de förbränner sockret i 1 dygn framöver.
Innan man skor av kan man sko med falppskor ett par omgångar. Så strålen för vänja sig vid kontakt.
Sen att kontakta en som är specialiserad på hovar är inte fel heller.
Men känner man som du att hästen inte har hovkvalité, som kan ligga många orsaker bakom som man egntligen kanske skulle kunna åtgärda med rätt kunskap, så är det bra att du kör med skor. :)
Sen ska man aldrig behöva få en halt häst för man vill ha dem barfota. Skulle jag aldrig utsätta dem för.
Vad man får börja med är att ta bort allt socker man bara kan, för det leder till dåliga hovar.
Ordentligt med motion. När man har skodda hästar är det lättare att starta in dem på 30 minuter träningsflås om dagen som gör att de förbränner sockret i 1 dygn framöver.
Innan man skor av kan man sko med falppskor ett par omgångar. Så strålen för vänja sig vid kontakt.
Sen att kontakta en som är specialiserad på hovar är inte fel heller.
Men känner man som du att hästen inte har hovkvalité, som kan ligga många orsaker bakom som man egntligen kanske skulle kunna åtgärda med rätt kunskap, så är det bra att du kör med skor. :)
hannadk
Sat 9 Jun 2012 21:54
Håller verkligen med dig!!
En undran jag har är bara hur det kommer sig att hästen inte har någon känsel i hovarna när den är skodd? :)
En undran jag har är bara hur det kommer sig att hästen inte har någon känsel i hovarna när den är skodd? :)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:42
den har ingen markkontakt och då fungerar inte hoven som den ska. den har inte tappat ALL känsel, men iallafall 80% av den och dåligare blodcirkulation
FiSHMAS
Sat 9 Jun 2012 20:54
Håller med på det mesta.
Tycker det är synd att unghästen jag rider (5år) precis blivit skodd, det är nästan bara jag som rider så jag tycker inte att han behövde ha skor.
Så onödigt och pengar i öndan med.... Speciellt nu när det är bete med..
Tycker det är synd att unghästen jag rider (5år) precis blivit skodd, det är nästan bara jag som rider så jag tycker inte att han behövde ha skor.
Så onödigt och pengar i öndan med.... Speciellt nu när det är bete med..
Viiickan96
Sat 9 Jun 2012 20:45
Så du tycker att det är bättre att dom går barfota? Bara undrar så jag fattade texten rätt :-)
Anonymous
Sat 9 Jun 2012 20:26
Go for it Bebis !!
@Puufie vill läsa alla korkade k0ommentarer sen.. HAHAHAH
@Puufie vill läsa alla korkade k0ommentarer sen.. HAHAHAH
Anonymous
Sat 9 Jun 2012 22:48
vart stressad när jag skrev det, hehe. skulle skriva roliga men min hjärna tog semester. haha
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:41
MOAAAAAAAA hahaha<3
flera av folket här skulle jag lätt slå in en järnsko i pannan på.
flera av folket här skulle jag lätt slå in en järnsko i pannan på.
Anonymous
Sat 9 Jun 2012 20:18
vissa kan gå barfota medans vissa inte kan.
vet om en häst som hade pissont utan skor. hans hovar hade något problem som gjorde att det gjorde ont när han gick, folk sa att han skulle tas bort för att få slippa lida men de testade att sko honom istället fast de sa att det var dårskap. och vad är han idag? en fullt frisk och återställd ponny.
Man ska inte dömma folk så lätt. om marioriteten har sina hästar skodda säger folk att det är fel, men säkert hälften har en historia och en anledning du inte har en aning om, som du nu, du skriver din åsikt för jag antar att du vill att folk ska inse att det är fel att sko, annars hade du aldrig lagt ner tid på att skriva en så lång text. du vill övertyga folk om att skodda hästar är fel? jag tar bara ut exempel nu för såhär är det ofta.
vissa som har sina hästar skodda p.g.a ömma hovar eller vad som helst egentligen skriver och skriker och skyltar inte med att alla borde ha skor just av den anledningen att det funkar på DEN hästen. djur är ingen mass-produkt som är den samma som hoppar runt och äter gräs som i Mulle serier. vissa klarar att gå utan skor medans vissa inte klarar att belasta hovar rätt utan dom.
Jag vill gärna veta vart nånstans du fick informationen om att de inte har känsel i hovarna med skor? jag menar det märker man ju, när man gör hälsokoll och slår längst fram på hovarna en skadad häst reagerar med att dra upp hoven en som är frisk gör ingenting, precis som om du har långa naglar och nån skulle brra ett pyttehål i själva nageln, du skulle inte känna nått, men skon sitter ju inte över hela hoven. Nej det där vill jag gärna ha källan på..:)
vet om en häst som hade pissont utan skor. hans hovar hade något problem som gjorde att det gjorde ont när han gick, folk sa att han skulle tas bort för att få slippa lida men de testade att sko honom istället fast de sa att det var dårskap. och vad är han idag? en fullt frisk och återställd ponny.
Man ska inte dömma folk så lätt. om marioriteten har sina hästar skodda säger folk att det är fel, men säkert hälften har en historia och en anledning du inte har en aning om, som du nu, du skriver din åsikt för jag antar att du vill att folk ska inse att det är fel att sko, annars hade du aldrig lagt ner tid på att skriva en så lång text. du vill övertyga folk om att skodda hästar är fel? jag tar bara ut exempel nu för såhär är det ofta.
vissa som har sina hästar skodda p.g.a ömma hovar eller vad som helst egentligen skriver och skriker och skyltar inte med att alla borde ha skor just av den anledningen att det funkar på DEN hästen. djur är ingen mass-produkt som är den samma som hoppar runt och äter gräs som i Mulle serier. vissa klarar att gå utan skor medans vissa inte klarar att belasta hovar rätt utan dom.
Jag vill gärna veta vart nånstans du fick informationen om att de inte har känsel i hovarna med skor? jag menar det märker man ju, när man gör hälsokoll och slår längst fram på hovarna en skadad häst reagerar med att dra upp hoven en som är frisk gör ingenting, precis som om du har långa naglar och nån skulle brra ett pyttehål i själva nageln, du skulle inte känna nått, men skon sitter ju inte över hela hoven. Nej det där vill jag gärna ha källan på..:)
SlopePrincess
Mon 11 Jun 2012 17:30
Men, ingenting är helt positivt heller.
Det är inte helt positivt att gå barfota också, vissa hästar ömmar. De ömmar till om de går på en vass sten, inget är perfekt. Så det argumentet kan du dra någon annanstans.
"Hästar är det enda djuret man får spika i", hästar är det enda man får slå, sparka, orsaka smärta i munnen, hoppa högre än vad djuret kan osv. Det argumentet kan du inte heller göra, människan tror att hästen klarar mer än vad den gör, och bara för att den "tål mycket", så får den ta stryk.
Hästen får ju inte ont av spikarna, så den upplever ingen smärta.
Det är inte helt positivt att gå barfota också, vissa hästar ömmar. De ömmar till om de går på en vass sten, inget är perfekt. Så det argumentet kan du dra någon annanstans.
"Hästar är det enda djuret man får spika i", hästar är det enda man får slå, sparka, orsaka smärta i munnen, hoppa högre än vad djuret kan osv. Det argumentet kan du inte heller göra, människan tror att hästen klarar mer än vad den gör, och bara för att den "tål mycket", så får den ta stryk.
Hästen får ju inte ont av spikarna, så den upplever ingen smärta.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 18:17
har varit borta på weekend kryssning så ledsen att jag inte svarat!
@Hiawata du har väl inte ens svarat på det jag frågat/skrivit?
du tar upp något helt annat. tycker det är onödigt att du drar in att vi tycker det är djurmisshandel att inte ha skor.
Jag skrev toppkommentaren och tycker inte det, svara gärna på det.
@Hiawata du har väl inte ens svarat på det jag frågat/skrivit?
du tar upp något helt annat. tycker det är onödigt att du drar in att vi tycker det är djurmisshandel att inte ha skor.
Jag skrev toppkommentaren och tycker inte det, svara gärna på det.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 18:57
Eftersom jag väl är den som närmat mig ämnet djurplågeri så kanske det är mig hon syftar på så vill jag återigen framhäva att jag - eller någon annan - aldrig sagt att barfotagång är djurplågeri. Då har hon läst lite dåligt. Vad jag sagt är att det finns fall där hästarna verkligen inte klarat barfotagången och detta i lagens öga just gått under vanvård.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 18:58
Jasså, förlåt. just hemkommen somsagt så läste inte allt nogrant!
Anonymous
Sat 9 Jun 2012 20:09
Min shettis ömmade innan på sten men han har aldrig varit skodd men jag tycker de e självklart att de gör ont i fötterna att trampa på en hård och trubbig sten så jag tycker inte de e så konstigt att han tycker de gör ont om jag gör de =)
minihingstar
Sat 9 Jun 2012 19:54
har mina barfota, men hade det gått hade jag skott minstingen då han snedbelastar och sliter snett på sina bakhovar. Hade gärna skott på vintern med för att kunna brodda men de har för små hovar. Har gärna barfota men på alla hästar går det inte. Behöver inte vara fel på hovarna men alla hästar har heller inte korrekta ben så därför behövs det skor för att balansera upp dem.
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:35
en barfotahäst går bättre på vintern än en skodd häst faktiskt. vet folk som sattit på broddar men ändå har barfotahästen gått bättre.
minihingstar
Mon 11 Jun 2012 15:50
Håller jag inte med om. De hästar jag haft (runt12 st) så har ingen som varit barfota gått bättre än en skodd med brodd.
Anonymous
Sat 9 Jun 2012 19:45
min häst ömmar på asfalt och grus, har aldrig varit skodd och min hovslagare tycker inte han ska skos (inte jag heller). Är på jakt efter boots i hans storlek, men det är inte det lättaste..
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:34
Aha. Men hur ser hagarna ut då? tänkte om det bara är gräs & mjukt och den ömmar så fort det kommer grus kanske de inte är så konstigt. Hoppas du hittar boots som passar! :)
Sassssan
Sat 9 Jun 2012 19:43
Det viktigaste är att hoven är verkad på rätt sätt och inte för nerverkad!!!
För är den det spelar det ingen roll om den har skor eller inte. Min foderhäst trampa på en sten och fick en hovbensfraktur pga för tunn sula!
För är den det spelar det ingen roll om den har skor eller inte. Min foderhäst trampa på en sten och fick en hovbensfraktur pga för tunn sula!
Sassssan
Mon 11 Jun 2012 19:35
Nej det vet jag. Men att verka hästen för hårt gör ju att han tillslut inte har något att gå på så kommer han tillslut slita pa sulan oxå. Och kan säga såhär det blir ett helvete.
Sassssan
Mon 11 Jun 2012 19:52
Nä men den ska ju inte gå på mitten av sulan heller...och vad händer om man verkar ner hovväggarna för mkt lixom...sulan ska ju inte vara den som ska vara lägre än väggen. Asså närmare marken.
SlopePrincess
Sat 9 Jun 2012 19:32
Vilken källa har du till detta ?
Vill läsa mer. Jag är intresserad av hovar.
Men. Min häst KAN KAN KAN inte gå utan skor. (vi har inte testat boots).
Hennes förra ägare provade att ha henne utan skor i ÅR. Hon ömmade, hon var så olycklig. Hon blev svårfångad i hagen, hon bet, sparkades. För hon visste att blev hon fångad så skulle hon vara tvungen till att genomgå smärtan i hovarna. Hon ville inte. När hon fick skor var allt bortblåst. Som att hon aldrig haft problem. Jag tänker inte gå igenom det igen. Bara för att hovarna ska "vänja" sig. Hon känner underlag, hur skulle hon annars kunna KÄNNA skillnaden ? (vi fick testa på en kurs vi var på).
Vill läsa mer. Jag är intresserad av hovar.
Men. Min häst KAN KAN KAN inte gå utan skor. (vi har inte testat boots).
Hennes förra ägare provade att ha henne utan skor i ÅR. Hon ömmade, hon var så olycklig. Hon blev svårfångad i hagen, hon bet, sparkades. För hon visste att blev hon fångad så skulle hon vara tvungen till att genomgå smärtan i hovarna. Hon ville inte. När hon fick skor var allt bortblåst. Som att hon aldrig haft problem. Jag tänker inte gå igenom det igen. Bara för att hovarna ska "vänja" sig. Hon känner underlag, hur skulle hon annars kunna KÄNNA skillnaden ? (vi fick testa på en kurs vi var på).
Pferdfreedom
Sun 10 Jun 2012 17:30
Behandlade hästens förra ägare rötan (som jag gissar på att den har) då? :) Annars är det en anledning till ömmandet.
SlopePrincess
Sun 10 Jun 2012 18:15
Ingen aning...
Men det var inget fel med hovarna, så antar det ;)
Men det var inget fel med hovarna, så antar det ;)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:32
Jag skrev fel när det var att hästen inte har NÅN känsel, men sämre blodcirkulation och 80% mindre känsel. Tror du mig inte kan du kolla upp det vart som helst.
Om du inte har testat boots kan du ju göra det. Annars antar jag att det finns bättre skydd än järnskor.
Om du inte har testat boots kan du ju göra det. Annars antar jag att det finns bättre skydd än järnskor.
Decalen
Sat 9 Jun 2012 19:29
Tänkvärd text! Dock så får man tänka på att vi har avlat hästen i flera hundratals år, och tyvär inte har tänkt på hovkvalitén. På grund av detta så föds många hästar med dåliga hov-gener och därför inte har så stort val.
Har dock en fråga ang detta, kan inte hästen vänja sig vid att gå barfota på ojämn mark och utveckla ett tjockare och tåligare hov på samma sätt som vi människor får tjockare fotsulor efter att ha gott barfota på barr och kottar ute i naturen :) ?
Har dock en fråga ang detta, kan inte hästen vänja sig vid att gå barfota på ojämn mark och utveckla ett tjockare och tåligare hov på samma sätt som vi människor får tjockare fotsulor efter att ha gott barfota på barr och kottar ute i naturen :) ?
eemeliesjoberg
Sun 10 Jun 2012 11:18
Som tex när jag varit ute och ridigt och hon tappat en sko så är hon halt på en gång. Hennes känsel är enorm, och jag tänker inte låta henne vänja sig. Det är att plåga min häst.
Bara det jag ville säga :)
Bara det jag ville säga :)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:30
Jag kan inte ALLT om barfota, inte ens närheten. Så allting kan jag inte svara på.
Men att mena att barfota är djurplågeri bara för att man själv inte har kunskaper inom det är bara sjukt löjligt. Jag har aldrig sagt att det är djurplågeri att sko hästar även fast jag tycker det är fel. Hästar är inte gjorda för att gå på hovväggen så jag fattar inte varför folk fortsätter använda järnskor när det finns bättre alternativ.
Men att mena att barfota är djurplågeri bara för att man själv inte har kunskaper inom det är bara sjukt löjligt. Jag har aldrig sagt att det är djurplågeri att sko hästar även fast jag tycker det är fel. Hästar är inte gjorda för att gå på hovväggen så jag fattar inte varför folk fortsätter använda järnskor när det finns bättre alternativ.
231 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/506270636/