Monday 11 June 2012 photo 2/11
![]() ![]() ![]() |
Jag vill börja med att nämna att jag inte på något sätt är emot barfota hovar. Inte heller lägger jag mig i hur andra väljer att ha sina hästar. Hade jag haft hästar som hade haft reaktivt "lätt" för sig att funka barfota och utföra det arbete de gör så hade jag valt barfota. Nu är dessa herrar allt annat än enkla och har exteriöra problem som försvårar det hela, varpå skor är det vänligaste alternativet sett ur aspekten Lidande.
Men det är inte folks val som jag tänkte skriva om. Det är det där med att vara lite källkritisk och inte gå på precis allt som sägs. Tyvärr är det överlag så att det väldigt ofta florerar teorier, och detta gäller inom det mesta. Vad man däremot måste tänka på att något som någon säger men inte har en vetenskaplig grund för enbart är en teori – inte Fakta!
Ett exempel på detta är en av de större aktörerna och ikonerna inom barfotaverkning. Många teorier som denne lägger fram låter ju alldeles prima, men har trots detta inte någon egentlig eller konkret grund. De siffror som läggs fram är inte kontrollerade och de skrifter som publiceras är väldigt sällan (om någonsin) granskada av andra eller opponerade på. Man kan alltså inte köpa detta rakt av som enhällig sanning. I vetenskaplig aspekt är det inget som är bevisat. Går man in i historiken kring vad aktören i fråga baserar sin verksamhet och teorier på så framkommer även där att det inte finns någon egentlig dokumenterad grund till mycket heller. Vad man ser här är alltså teorier, men inte fakta. Problemet om just detta togs bla upp i en rapport av Djurskyddsmyndigheten, där man tog upp en hel del brister som man ansåg finnas.
Om man däremot ska titta på det som man ofta använder som utgångsläge för en frisk hov så kan man titta på vildhäststudier med konkreta och tydliga resultat. Exempelvis den här: http://www.thehorse.com/pdf/Laminitis-2011/Laminitis-2011.pdf som egentligen handlar om fång (även den texten är läsvärd!) men inleds med en forskningsstudie gjord på Brumbies. Där framkommer 1) att vildhästens hovar kommer i flera olika förpackningar och inte bara en enda modell. Det mesta baseras på miljön den lever och vistas i, samt en del andra faktorer. 2) Den vilda hästen hade ett skelett som sjunkit ned mot den yttre hoven mer samt hade en kraftigare sula (det sista överrensstämmer väl dock med det man vill få fram hos tamhästen). 3) Den vilda hästen är benägen att få fång, och majoriteten av hästarna hade därtill fång (siffror för vardera miljö finns i texten i studien). Hovbenssänkning var vanligt. Jag håller på att försöka hitta ett helt studieresultat med mer siffror för tillfället.
Det har även tidigare lagts fram studier som tyder på att vildhästens hov inte alltid är något att använda som förebild.
Vad vill jag ha fram med detta? Ja inte katten är det att barfota är fel iaf! Jag är fullt införstådd med skons inverkan på hästen, vilket bla är anledningen till att jag som håller mina skodda använder en stötdämpande sula mellan sko och hov för att åtminstonde få lite svikt. Hade jag haft en helt korrekt häst utan de svårigheter som de har så hade jag troligtvis inte haft skor.
Men det jag däremot vill ha sagt är att man inte ska köpa allt man läser med hull och hår rakt av – speciellt om det går emot väldigt mycket befintlig fakta och inte själv baseras på så mycket konkreta studier. Man ska därtill alltid vara källkritisk och ffa försöka att inte se saker i svart och vitt. Det vanligaste är trots allt gråzoonerna. Detta gäller verkligen inte bara skoning. Det mesta inom hästvärlden – för att inte nämna resten av världen – delas upp i läger.
Så som sagt – försök alltid se saker från olika håll, och köp inte ett koncept med hull och hår. Personligen tillhör jag väl extremfallen när det kommer till att vilja se saker från olika håll och söka fakta. Så pass extrem att jag i vissa fall inte kan välja när jag står och ska göra ett val just eftersom jag tvunget måste leta upp för och nackdelar med allt. Och tro mig – det finns få saker som inte har såväl för- som nackdelar! Bara man är villig att ta till sig och faktiskt granska saker så finns det att tillgå. I det här fallet visar det ju tydligt att det uppenbarligen finns saker som motsäger en del av det som andra "bevisat". Vem har rätt och vem har fel? Ja, det kan vi ju inte säga på rak arm. Däremot visar detta att det finns anledning att inte köpa allt rakt av.
Annons
Camera info
Camera NIKON D200
Focal length 185 mm
Aperture f/2.8
Shutter 1/1000 s
ISO 400
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 24 Jun 2012 01:22
Haha, what? ffa = framför allt. Eller vad menade du?:P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 24 Jun 2012 01:35
Ah, ok! Jo, men det är mest en förkortning på framför allt!:P
Frida1987
Wed 13 Jun 2012 21:37
Jag vet inte om det är jag som är universitetsskadad, men jag kräver källor och ordentliga studier. Jag nöjer inte mig med ett par tveksamma observationer helt enkelt för att jag vet att det inte håller.
Jag hade önskat mer forskning och grund till hästvärlden rent allmänt just för att alternativa teorier får fäste så vansinnigt lätt att man ibland blir lite mörkrädd.
Jag hade önskat mer forskning och grund till hästvärlden rent allmänt just för att alternativa teorier får fäste så vansinnigt lätt att man ibland blir lite mörkrädd.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 13 Jun 2012 22:57
Haha, verkligen! Man har ju sett en del exempel på prylar och produkter såväl som träningssätt som slått igenom rätt hårt, och när man tittar på dem så fattar man verkligen inte hur i helskotta det gått till! Haha, så med rätt marknadsföring kan man verkligen komma långt. Det var ju det där med teorin om att vi kunde tjäna storkovan på nån påhittad örtmix. Lite marknadsföring och en gnutta placeboeffekt så är man hemma!
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u4/_u2/_u2/u54225/1379100617_m_1.jpg)
Frida1987
Wed 13 Jun 2012 23:00
När det krisar med pengar hör jag av mig, och så ser vi till att komma igång med den idéen. ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 13 Jun 2012 23:13
Haha, trevligt värre! Jag ska börja torka repat ogräs så har vi något att starta med;)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:03
Ett ord: TACK!!!!!
(..fler ord:)
Den här välskrivna texten kunde inte ha kommit lägligare. Jag hoppas verkligen att så många som möjligt läser den och tar sig en rejäl funderare.
(..fler ord:)
Den här välskrivna texten kunde inte ha kommit lägligare. Jag hoppas verkligen att så många som möjligt läser den och tar sig en rejäl funderare.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 11:21
precis :) . jag känner mig rätt så trött så alla dessa diskussioner eftersom väldigt många är nästintill sjukligt trångsynta (åt båda håll ska sägas) när det gäller att ha hästarna barfota eller inte. antingen är man för eller emot och sen finns inget mellanting. det finns inte heller på kartan att man ger sig eller släpper på sin åsikt även om man blir överbevisad.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 11:36
Jo, lite så kan jag hålla med om. Dock kan jag inte säga att jag någonsin hört någon säga att barfota är skit, utan enbart att skor KAN behövas.
Jag personligen är ju egentligen väldigt glad i barföratänket. Samtidigt behöver jag dels skydd för grabarnas hovar då de tränas hårt och långt (distans) och vi har jävligt tråkigt underlag. De har därtill båda två exteriörer som gör att allt måste individampassas in i minsta detalj, vilket gör det sjukg pilligt. Jag har tittat runt på boots, men inte hittat något som kan tänkas passa till 100%. Allt under 100% går fetbort. Jag tänker inte kompromissa och ha saker som inte ger dem allt det de bägge behöver.
Så som sagt, jag är egentligen för att hästar mår bra barfota (om just individen i fråga faktiskt klarar barfotalivet, och där är det många parametrar som ingår. Om priset man betalar är en häst som faktiskt har ont eller enbart kan hållas på vissa underlag så är jag inte riktigt villig att betala det, tex). Sen är jag övertygad om att en jävligt bra utbildad hovid som kan sina vinklar och förstår hoven kan göra ett strålande jobb han med. Jag tror inte at man tvunget måste följa en viss "modell". Har själv en hovis som även verkar barfotahovar. Han är av åsikten att om hästen inte behöver dojjer så ska den inte ha det. Har sett mycket av det han gjort och gillar det jag ser.
Meeeen som sagt - detta handlar alltså inte om att vara för eller emot, utan bara om att vara kritisk och skeptisk till saker och ting, samt att trycka på att är inte något faktiskt bevisat och det finns studier att tillgår sår ÄR det INTE sanning, utan bara en teori. Den biten känner jag att det är många som missar. Sen vilken modell man väljer att följa, eller vilket synsätt man har... ja, det skiter jag personligen lite i:P Funkar det för en själv är det Fine by Me!;)
Jag personligen är ju egentligen väldigt glad i barföratänket. Samtidigt behöver jag dels skydd för grabarnas hovar då de tränas hårt och långt (distans) och vi har jävligt tråkigt underlag. De har därtill båda två exteriörer som gör att allt måste individampassas in i minsta detalj, vilket gör det sjukg pilligt. Jag har tittat runt på boots, men inte hittat något som kan tänkas passa till 100%. Allt under 100% går fetbort. Jag tänker inte kompromissa och ha saker som inte ger dem allt det de bägge behöver.
Så som sagt, jag är egentligen för att hästar mår bra barfota (om just individen i fråga faktiskt klarar barfotalivet, och där är det många parametrar som ingår. Om priset man betalar är en häst som faktiskt har ont eller enbart kan hållas på vissa underlag så är jag inte riktigt villig att betala det, tex). Sen är jag övertygad om att en jävligt bra utbildad hovid som kan sina vinklar och förstår hoven kan göra ett strålande jobb han med. Jag tror inte at man tvunget måste följa en viss "modell". Har själv en hovis som även verkar barfotahovar. Han är av åsikten att om hästen inte behöver dojjer så ska den inte ha det. Har sett mycket av det han gjort och gillar det jag ser.
Meeeen som sagt - detta handlar alltså inte om att vara för eller emot, utan bara om att vara kritisk och skeptisk till saker och ting, samt att trycka på att är inte något faktiskt bevisat och det finns studier att tillgår sår ÄR det INTE sanning, utan bara en teori. Den biten känner jag att det är många som missar. Sen vilken modell man väljer att följa, eller vilket synsätt man har... ja, det skiter jag personligen lite i:P Funkar det för en själv är det Fine by Me!;)
Alexandra Warg
Mon 11 Jun 2012 09:55
Att vildhästarna har sk hovbanssänkning som så gott som alla hästar med höga trakter har, är för att inte ens dem klarar av att slita ner sina trakter tillräckligt.
Det är väldigt lågist att om hästens traket blir höga så kommer självklart röntgen vis ett nedåtlutande hovben.
Samma sak vid fång, vilket faktiskt är termen föratt hästen har fått en förgiftning, vilket leder till laminitis, det vi idag kallar för fång. Då dör laminiterna som hålla in hovväggen och hoväggen börjar dra sig framåt och blir hög, detta gör att hästens tå blir längre och höjs. Röntgar man en sådan hov så har den fått hovbensrotation. Tar man och verkar ner tån till natrulig ställning så vips så är rotationen borta.
Det finns folk som fått ta bort hästar pga att det varit "felvrkade" innan skoning så det har fått ibalnd för höga tår och ibland för höga trakter. De har åkt in för att kolla någon hälta och då ser de bara att hästen har en kraftig hovbanssänkning och dömer ut dem i vissa fall.
Jag själv har gått en kurs i verkning enligt SANHCP.
Ove Lind som införde det har även varit i kontakt med djurskyddmyndigheten.
http://www.sundhast.se/djurskydd.htm
Sen kan man läsa om hur man såg på skor redan på sena 1800-talet. Har själv läst den boken, men är ganska intressant.
http://www.sundhast.se/Wrangel.htm
I kursen berättar han att vildhästarna som går i öknen har tom sjuka strålar, ment roligen för att ngåon utfodrar dem, annars har de det bästa slitaget, även om de inte är perfekt.
Däremot hästar som går vilda på gräs och vattenrika marker har inte en chans att slita sina hovar, så de ser hemska ut.
Alla är vi intresserade av olika saker. Jag har haft praktik hos en hovslagare och vet hur man även verkar enligt hur han gjorde, skilde inte så mkt mot det jag lärde mig senare.
Jag tycker man ska göra det man anser bäst för sin häst just då.
Vill man veta mer och har frågar kring metoden så går det alltid att ringa och diskutera med dem.
Jag har alltid varit väldigt kritisk till allt, skeptisk, men när jag upplever ngt som faktiskt funkar så kör jag på det, men jag vill gärna ha lite underlag först ;)
Själv har jag sett otroliga resultat på mina hästar. Min nordsvensk var jag på väg att slå på skor igen, men det tog bara 2 månader så var inte alls öm, sen fick jag lite mkt hemma och han blev sämre för jag inte klarade av att underhålla allt, men han gick utan problem i hagen och på jämna underlag. Idag är han nästan helt frisk igen, med hjälp av motion och rätt verkning. :)
Det är väldigt lågist att om hästens traket blir höga så kommer självklart röntgen vis ett nedåtlutande hovben.
Samma sak vid fång, vilket faktiskt är termen föratt hästen har fått en förgiftning, vilket leder till laminitis, det vi idag kallar för fång. Då dör laminiterna som hålla in hovväggen och hoväggen börjar dra sig framåt och blir hög, detta gör att hästens tå blir längre och höjs. Röntgar man en sådan hov så har den fått hovbensrotation. Tar man och verkar ner tån till natrulig ställning så vips så är rotationen borta.
Det finns folk som fått ta bort hästar pga att det varit "felvrkade" innan skoning så det har fått ibalnd för höga tår och ibland för höga trakter. De har åkt in för att kolla någon hälta och då ser de bara att hästen har en kraftig hovbanssänkning och dömer ut dem i vissa fall.
Jag själv har gått en kurs i verkning enligt SANHCP.
Ove Lind som införde det har även varit i kontakt med djurskyddmyndigheten.
http://www.sundhast.se/djurskydd.htm
Sen kan man läsa om hur man såg på skor redan på sena 1800-talet. Har själv läst den boken, men är ganska intressant.
http://www.sundhast.se/Wrangel.htm
I kursen berättar han att vildhästarna som går i öknen har tom sjuka strålar, ment roligen för att ngåon utfodrar dem, annars har de det bästa slitaget, även om de inte är perfekt.
Däremot hästar som går vilda på gräs och vattenrika marker har inte en chans att slita sina hovar, så de ser hemska ut.
Alla är vi intresserade av olika saker. Jag har haft praktik hos en hovslagare och vet hur man även verkar enligt hur han gjorde, skilde inte så mkt mot det jag lärde mig senare.
Jag tycker man ska göra det man anser bäst för sin häst just då.
Vill man veta mer och har frågar kring metoden så går det alltid att ringa och diskutera med dem.
Jag har alltid varit väldigt kritisk till allt, skeptisk, men när jag upplever ngt som faktiskt funkar så kör jag på det, men jag vill gärna ha lite underlag först ;)
Själv har jag sett otroliga resultat på mina hästar. Min nordsvensk var jag på väg att slå på skor igen, men det tog bara 2 månader så var inte alls öm, sen fick jag lite mkt hemma och han blev sämre för jag inte klarade av att underhålla allt, men han gick utan problem i hagen och på jämna underlag. Idag är han nästan helt frisk igen, med hjälp av motion och rätt verkning. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 14:16
Jag kan delvis ana varför det är lite bristande intresse från vissa håll i Sverige. Tyvärr har ju Ove en bild av sig ute på vissa håll som inte alltid är helt positiv. En väldigt tydlig bild är nog just det att han går rätt hårt fram med sina teorier, även om de alltså ofta har en lite bristfällig grund. Mycket kan gå emot en del som man faktiskt har lite belägg för, utan att egentligen ha testats vetenskapligt. Jag tror att det kan ses som lite... ja, varierat. Vissa tolkar det nog som vågat, andra som oseriöst. Själv säger jag inget om exakt det han lär ut, utan det är mera bristen på belägg som jag är tveksam till. Men som sagt, får han igenom prövade, godkända och granskade studier som visar på samma resultat kommer jag att se det som betydligt bättre.
Även på andra sidan pölen har ju som du säger en del gjorts, men vad som ibland ses även där är att en del faktiskt inte är granskat av oberoende källor.
Det knepiga är att man som ganska oprövad ibland gör sammarbete med någon annan för att få fram en studie, där resultatet blir helt motsatt till det man ville ha fram. För ett tag sedan testade man exempelvis bomlöst o tryckförd., och fick fram siffror som tydde på högt punkttryck. Jag trodde att det var "soffkuddemodellen" man testat, men det visade sig att det var en modell av rätt stabila sadlar med väldigt bra fördelning för att vara bomlöst man använt. Definitivt en av de dyrare märkena i vårt land. ÅF av sadlarna fick alltså inte ut riktigt det man önskat, men artikeln publicerades ändå. Märket publicerades dock ej, såvitt jag vet, och ÅF har väl knappast länkat till artikeln heller.
Ja, jag ska se om jag inte kan hitta de där dojjerna igen. Knepigt som attans bara då det inte var en svensk sko och jag inte vet vad den hette. Vpre ju väldigt trevligt alternativ till vanliga skor dock.
Gällande boots tycker jag med att jag ser ett uppsving. Det är ju kanon! Tycker det är mycket som gått framåt inom hästvärden senaste 10 åren överlag. Jag väntar som sagt på ett helt perfekt alternativ för våra herrar. Den ena är väl tveksamt om han kan ha boots öht, men herre nr 2 har väl en ärlig chans att kunna ha om de bara kommer i lämplig passform med perfekta egenskaper.
Haha, nä, det är väldigt mycket som jag inte riktigt gillar med tankesättet Strasser. Grundlinjerna med mycket utevistelse, bra foder osv köper jag, men verkningssättet köper jag inte.
Även på andra sidan pölen har ju som du säger en del gjorts, men vad som ibland ses även där är att en del faktiskt inte är granskat av oberoende källor.
Det knepiga är att man som ganska oprövad ibland gör sammarbete med någon annan för att få fram en studie, där resultatet blir helt motsatt till det man ville ha fram. För ett tag sedan testade man exempelvis bomlöst o tryckförd., och fick fram siffror som tydde på högt punkttryck. Jag trodde att det var "soffkuddemodellen" man testat, men det visade sig att det var en modell av rätt stabila sadlar med väldigt bra fördelning för att vara bomlöst man använt. Definitivt en av de dyrare märkena i vårt land. ÅF av sadlarna fick alltså inte ut riktigt det man önskat, men artikeln publicerades ändå. Märket publicerades dock ej, såvitt jag vet, och ÅF har väl knappast länkat till artikeln heller.
Ja, jag ska se om jag inte kan hitta de där dojjerna igen. Knepigt som attans bara då det inte var en svensk sko och jag inte vet vad den hette. Vpre ju väldigt trevligt alternativ till vanliga skor dock.
Gällande boots tycker jag med att jag ser ett uppsving. Det är ju kanon! Tycker det är mycket som gått framåt inom hästvärden senaste 10 åren överlag. Jag väntar som sagt på ett helt perfekt alternativ för våra herrar. Den ena är väl tveksamt om han kan ha boots öht, men herre nr 2 har väl en ärlig chans att kunna ha om de bara kommer i lämplig passform med perfekta egenskaper.
Haha, nä, det är väldigt mycket som jag inte riktigt gillar med tankesättet Strasser. Grundlinjerna med mycket utevistelse, bra foder osv köper jag, men verkningssättet köper jag inte.
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Mon 11 Jun 2012 19:25
Det jag i huvudsak har kommit i kontakt med av Ove är det han lärde ut under kursen, och det är det han har presenterat bla för djurskyddmyndigheten som godkänt det. Sen har han fått forskningeenkring hovrickor att gå framåt i Uppsala är e nu komit ram till samma ak mo honom om varför hovprickor uppstår, har läst avhandlingen kring spänningar i hovväggen själv där. Han famstår för mig som att gå försiktigt fram med sina teorier då han åkt på föreläsningar och efter bara flikat fram lite försiktigt hur han tänker.
Sen har jag hört från annat håll att han ska vara knäpp, men det uppfattade jag honom inte som. Ska på foderföreläsning för honom i sommar. Känner det ska bli väldigt intressant.
Jag håller också på och avvaktar lite å bättre boos. men funderar lite på att skaffa glueon.
Sen har jag hört från annat håll att han ska vara knäpp, men det uppfattade jag honom inte som. Ska på foderföreläsning för honom i sommar. Känner det ska bli väldigt intressant.
Jag håller också på och avvaktar lite å bättre boos. men funderar lite på att skaffa glueon.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 19:47
Jag misstänker att man får en annan uppfattning när man träffar personen i fråga irl. Tror man ser det annorlunda när man ser materialet som släppts och kommer i kontakt med det man hittar på nätet. På det sättet blir gärna uppfattningen att där finns många teorier och han har mycket idéer. En hel det är väldigt annorlunda mot det vi tidigare lärt oss, och relativt lite har tillräkligt med kött på benen för att ses som annat än just teorier. Jag har inga problem med att han kör sitt revs och försöker få utvecklingen att gå frammåt. Det aom däremot gör mig lite sådär till mods är att folk just köper det som ren och skär sanning och att allt just är helt bevisat. Detta är ju inget unikt för honom, utan man ser ju liknande problem inom många saker och områden. Ove som man vet jag inget om och lämnar alltså utanför, men vad jag kan tycka är att om det finns ordentliga studier gjorda så bör dessa presenteras. Finns där lite jobb gjort borde detta granskas för att få klarhet för oss andra om detta är eller inte är något som andra kan se med,. Så länge inte saker finns granskade eller presenterade är jag inte glad i att se det som riktiga vetenskapliga studier, vilket många andra verkar tro att det är.
Sen är det ju skitbra att han fått en del samarbete med vetenskapliga insatser. Kan det ge mer klarhet är det ju kanon!
Sen är det ju skitbra att han fått en del samarbete med vetenskapliga insatser. Kan det ge mer klarhet är det ju kanon!
![](http://cdn07.dayviews.com/91/_u2/_u5/_u5/_u6/_u9/u255696/1341497236_m_1.jpg)
Alexandra Warg
Tue 12 Jun 2012 08:52
Det blir nog lätt så.
Att folk bara suger upp allt kan jag inte förstå, precis som du säger så är det här Oves teorier. Han har gjort enorma forskningar och studier i ämnet som tyvärr ingen har velat ta del av ännu, men få hoppas det kommer. Men när det är så få som hållt på med ämnet ska man vara försiktig fram.
Jag själv tyckte allt han undervisade kring lät jättebra, men för det var jag försiktig och prövade mig långsamt fram ändå.
Jag bara håller tummarna för att fler vill rota ner sina näsor i hovforskningen. Grundforskningen är uråldrig på hovarna som de inte uppdaterar utan har samma utgångspunkt nu som man hade för hundra år sedan. Att granska och se över den forskningen en gång till skulle jag vilja se, för man brukar alltid hitta ngt nytt och annorlunda med bättre teknik.
Att folk bara suger upp allt kan jag inte förstå, precis som du säger så är det här Oves teorier. Han har gjort enorma forskningar och studier i ämnet som tyvärr ingen har velat ta del av ännu, men få hoppas det kommer. Men när det är så få som hållt på med ämnet ska man vara försiktig fram.
Jag själv tyckte allt han undervisade kring lät jättebra, men för det var jag försiktig och prövade mig långsamt fram ändå.
Jag bara håller tummarna för att fler vill rota ner sina näsor i hovforskningen. Grundforskningen är uråldrig på hovarna som de inte uppdaterar utan har samma utgångspunkt nu som man hade för hundra år sedan. Att granska och se över den forskningen en gång till skulle jag vilja se, för man brukar alltid hitta ngt nytt och annorlunda med bättre teknik.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 08:27
Bra! Synd att alla extremister inte kommer orka läsa allt . ;) Hade gärna haft min nordsvenska bruks barfota om det inte vore som så att han nöter ned dem fortare än de växer & att han skulle fläka ihjäl sig i skogen när han drar timmer. Anledningen är främst att jag tycker det är bekvämt & man slipper tappskor & att han inte är ömfotad & i övrigt har hållbara fötter.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 11 Jun 2012 11:12
Jag är rätt säker på att det var denna rapport som lades fram på en av hemsidorna för en "rörelserna" men togs bort snabbt som ögat. Bör dubbelkolla innan jag säger vilken sida det var dock, så den delen lämnar jag osagt:P
Jo, lite så kan man väl se det som. Jag lär väl inte bli direkt populär i en del personers ögon, men det får jag la leva med:P Får väl hoppas att de som vill lägga fram sina åsikter kan göra det på en bra nivå dock, ungefär som SisPennPenn här ovan gjorde.
Det som personligen stör mig mest är att man ofta köper saker med hull och hår. Något sägs och siffror läggs fram - man frågar inte sig själv hur dessa kom fram, vilken metod som användes eller om någon granskat källorna. Problemet med en partisk person är nämligen att denna enbart kommer lägga fram den information som den har nytta av, och ofta vinklar man saker undermedvetet (eller i en del fall medvetet). Det är därför jag är såpass skeptiskt som jag är när det läggs fram teorier som faktiskt behöver ett ordentligt understöd, men inte har det.
Jo, lite så kan man väl se det som. Jag lär väl inte bli direkt populär i en del personers ögon, men det får jag la leva med:P Får väl hoppas att de som vill lägga fram sina åsikter kan göra det på en bra nivå dock, ungefär som SisPennPenn här ovan gjorde.
Det som personligen stör mig mest är att man ofta köper saker med hull och hår. Något sägs och siffror läggs fram - man frågar inte sig själv hur dessa kom fram, vilken metod som användes eller om någon granskat källorna. Problemet med en partisk person är nämligen att denna enbart kommer lägga fram den information som den har nytta av, och ofta vinklar man saker undermedvetet (eller i en del fall medvetet). Det är därför jag är såpass skeptiskt som jag är när det läggs fram teorier som faktiskt behöver ett ordentligt understöd, men inte har det.
29 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/506329503/