Tuesday 12 June 2012 photo 10/18
|
Vad anser DU är bäst av dessa bettlösa alternativ?
Här nedan är mina åsikter, inte bara funtion utan ALLT! Utseénde, lättet vid inlärning, bekvämlighet för häst, och säkerhet.
Sidepull:
Jag anser faktiskt att sidepull är det bästa att rida med! Det är otroligt enkelt för hästen att lära sig och drar mest i sidostyckena, inte så mycket på nosen. Vissa sidepull har rep som nosgrimma som man kan använda som är lite skarpare, dock är jag inget fan av det. Sitter tränset bara lite löst börjar det såga på nosyggen och kan ge hemska sår. Sidepullet från hööks t.ex. har också flisor(medvetna) på repet som blir som små taggar, vilket heller inte känns särskilt bra att sätta på sin häst. Rep är mer western än de lite mer stilrena i läder. Rep är snyggast enligt mig, och därför använder jag det. DOCK har jag ett stort tjockt nosludd ovanpå så det ska bli så milt som möjligt. Att ha nosludd är en smaksak, jag tycker det är sött men inte alls vackert. Det är dock väldigt skönt för hästen! Sidepull med nosludd är verkligen min favorit, det behöver inte sitta stenhårt eftersom hästen inte kan bli sågad i nosryggen, och isåfall flyttar sig ju endå inte luddet från hästen utan remmarna innanför glider.
Snygga och bra sidepull brukar dock ligga på 700kr + men enligt mig är det värt det. Sidepullet blir alltid precis lika starkt som handen då det inte finns någon hävstång eller annat. "Skenar" hästen kan man rycka till utan att skada hästen, och annars kan man vara hur mjuk som helst. Man är alltid medveten om sin styrka och tydlighet. Vissa hästar kan dock utnyttja tränset och trotsa sin ryttare, bli starka osv.
Crossunder(bettlöst Hööks):
Detta träns är väldigt milt och scysst mot hästen, men är rätt svårt att lära hästen. Det går ut på att hästen går ifrån trycket och tränset är väldigt olikt alla andra modeller. Det trycker lite här och var = inte så skönt för hästen, även om det inte spänner så hårt. Jag har själv aldrig använt tränset med vet andra som gjort det, och sett andra rida med det. Tränset är inte det skyggaste eller billigaste heller. Tror tränset är ett sådant så att för vissa är det antingen det bästa, eller sämsta till deras häst. Ledande tygeltag osv är också svåra att få fram, ifall man har en envis häst som t.ex. står och velar när vägarna i skogen delar sig.
Hackamore:
Hackamore anser jag är det sämsta av dessa alternativ. Men INTE alltid!
Hackamore anser jag vara det sämsta eftersom det är så himla skarpt och man själv inte är medveten om hur det känns för hästen. Det trycker både mycket på nosryggen, i nacken, och under huvudet. Hästar brukar vara väldigt mjuka och fina på hack, men mycket på grund av att det är så skarpt. Ett plus är bara att hack är så HIMLA snygga, speciellt akademiska! Själv skulle jag inte rida med det varje dag om jag inte hade en häst som var väldigt stark och inte riktigt hade viljan att lyda alltid. Själv har jag en häst som kan vara jobbig att hålla ihop vid dressyr så¨ska prova hack, fast endast använda ibland för att inte förstöra nosryggens känslighet för sidepullet. Säkerheten är den sämsta av allihopa, eftersom - som de flesta vet - kan ett hackamore knäcka hästens nosrygg om det går illa. Tror inte jag sett en enda människa här på dayviews som har ett hackamore som sitter rätt, inte alltid i alla fall. Och när ett hack inte sitter rätt(som tydligen är himlans sällsynt) är det extra lätt att knäcka nosryggen på hästen. Sitter ett hack rätt, ska det vara svårt, men inte totalt omöjligt. Flyger ryttaren av i motsatt riktning än hästen och ryttaren inte släpper tyglarna blir det en otroligt stark kraft och nosryggen kan gå av. Samma ifall en lös häst trampar på tygeln. Förhoppningsvis går tygeln sönder, men ibland har det gått illa. Ett hackamore är bra för en mjuk hand och stark häst, men det värsta vid olyckor och okunniga människor.
Ridkapson:
Jag har inte så mycket erfarenhet av kapson men har hört gott om det. Dock är det otroligt fult och ofta dyrt(i alla fall om man vill ha ett fint).
______________________________________________
Jag tycker alltså att sidepull(med ludd) är det bästa om man har en "bra" häst (häst som inte är för stark osv). Hackamore borde egentligen kommit på 2;dre plats(i mjuka kunniga händer) men eftersom skadorisken är så stor och hur nästan alla sätter det fel hamnade det på sista plats. Att det sitter fel brukar också bero på att de är små runt mulen, och för att de ska passa sätter man dem längre ner. Också för att det inte passar på alla hästar(på vissa hästar sitter kindbenen för långt ner osv som gör att hack inte passar på just den hästen).
Min egna häst(som kommer om lite mer än 1 vecka) kommer jag använda sidepull på, och hackamore vid dressyrtillfällena.
Sidepull:
Jag anser faktiskt att sidepull är det bästa att rida med! Det är otroligt enkelt för hästen att lära sig och drar mest i sidostyckena, inte så mycket på nosen. Vissa sidepull har rep som nosgrimma som man kan använda som är lite skarpare, dock är jag inget fan av det. Sitter tränset bara lite löst börjar det såga på nosyggen och kan ge hemska sår. Sidepullet från hööks t.ex. har också flisor(medvetna) på repet som blir som små taggar, vilket heller inte känns särskilt bra att sätta på sin häst. Rep är mer western än de lite mer stilrena i läder. Rep är snyggast enligt mig, och därför använder jag det. DOCK har jag ett stort tjockt nosludd ovanpå så det ska bli så milt som möjligt. Att ha nosludd är en smaksak, jag tycker det är sött men inte alls vackert. Det är dock väldigt skönt för hästen! Sidepull med nosludd är verkligen min favorit, det behöver inte sitta stenhårt eftersom hästen inte kan bli sågad i nosryggen, och isåfall flyttar sig ju endå inte luddet från hästen utan remmarna innanför glider.
Snygga och bra sidepull brukar dock ligga på 700kr + men enligt mig är det värt det. Sidepullet blir alltid precis lika starkt som handen då det inte finns någon hävstång eller annat. "Skenar" hästen kan man rycka till utan att skada hästen, och annars kan man vara hur mjuk som helst. Man är alltid medveten om sin styrka och tydlighet. Vissa hästar kan dock utnyttja tränset och trotsa sin ryttare, bli starka osv.
Crossunder(bettlöst Hööks):
Detta träns är väldigt milt och scysst mot hästen, men är rätt svårt att lära hästen. Det går ut på att hästen går ifrån trycket och tränset är väldigt olikt alla andra modeller. Det trycker lite här och var = inte så skönt för hästen, även om det inte spänner så hårt. Jag har själv aldrig använt tränset med vet andra som gjort det, och sett andra rida med det. Tränset är inte det skyggaste eller billigaste heller. Tror tränset är ett sådant så att för vissa är det antingen det bästa, eller sämsta till deras häst. Ledande tygeltag osv är också svåra att få fram, ifall man har en envis häst som t.ex. står och velar när vägarna i skogen delar sig.
Hackamore:
Hackamore anser jag är det sämsta av dessa alternativ. Men INTE alltid!
Hackamore anser jag vara det sämsta eftersom det är så himla skarpt och man själv inte är medveten om hur det känns för hästen. Det trycker både mycket på nosryggen, i nacken, och under huvudet. Hästar brukar vara väldigt mjuka och fina på hack, men mycket på grund av att det är så skarpt. Ett plus är bara att hack är så HIMLA snygga, speciellt akademiska! Själv skulle jag inte rida med det varje dag om jag inte hade en häst som var väldigt stark och inte riktigt hade viljan att lyda alltid. Själv har jag en häst som kan vara jobbig att hålla ihop vid dressyr så¨ska prova hack, fast endast använda ibland för att inte förstöra nosryggens känslighet för sidepullet. Säkerheten är den sämsta av allihopa, eftersom - som de flesta vet - kan ett hackamore knäcka hästens nosrygg om det går illa. Tror inte jag sett en enda människa här på dayviews som har ett hackamore som sitter rätt, inte alltid i alla fall. Och när ett hack inte sitter rätt(som tydligen är himlans sällsynt) är det extra lätt att knäcka nosryggen på hästen. Sitter ett hack rätt, ska det vara svårt, men inte totalt omöjligt. Flyger ryttaren av i motsatt riktning än hästen och ryttaren inte släpper tyglarna blir det en otroligt stark kraft och nosryggen kan gå av. Samma ifall en lös häst trampar på tygeln. Förhoppningsvis går tygeln sönder, men ibland har det gått illa. Ett hackamore är bra för en mjuk hand och stark häst, men det värsta vid olyckor och okunniga människor.
Ridkapson:
Jag har inte så mycket erfarenhet av kapson men har hört gott om det. Dock är det otroligt fult och ofta dyrt(i alla fall om man vill ha ett fint).
Annons
Comment the photo
Lovisa
Sat 16 Aug 2014 03:25
Jag rider ett russ som haft bett hela sitt liv (han är 20 år, bytte till bettlöst pga slit på tänderna) förutom senaste halvåret. Han rids numera med crossunder och trivs superbra i det, blev mycket piggare! Red bl.a. (I rätt form med bakbenen) skänkelvikning, öppna, volter, serpentiner samt hoppade bana 60 cm (inte på samma träning förstås, men allting med crossunder). Så det att det inte går/är svårt att svänga/ stämmer inte helt. Han lyssnar jättebra och jag glömde bort att jag red utan bett, haha. Behövde knappt ta i tygeln för att han skulle stanna eller svänga! Enda nackdelen jag kan komma på är att sidostyckena sitter lite nära ögonen, och att tyglarna blir ojämna. Det tränset var köpt på hööks!
Beckhha
Mon 25 Jun 2012 12:29
crossunder för att det är det ända som inte ger hästen obehag osv.
Och Det är lätt att lära hästen att gå med det då det putar (stavning) huvudet åt de håll hästen ska gå och dit hästen kolla går dom automatiskt.
Sen tror jag sidepull är bra med men inte det bästa.
Och Det är lätt att lära hästen att gå med det då det putar (stavning) huvudet åt de håll hästen ska gå och dit hästen kolla går dom automatiskt.
Sen tror jag sidepull är bra med men inte det bästa.
Adoette
Mon 25 Jun 2012 23:40
Oj, då har du nog läst fel eller fått fel information. Ett sådant har nästan blivit lite "ökänt" hos många eftersom många remmar dras åt på huvudet. Väldigt klaustrofobiska hästar kan bli helt galna med det tränset. Min kompis köpte precis ett sådant nu och det trycker väldigt mycket om man tar i hästen.
Beckhha
Mon 25 Jun 2012 23:42
eller har du fått fel?
Jag har läst på över 20 olika sidor.
Finns nästan inga dåliga saker med det.
Bara att de lite trögare hästarna kan ha problem med att lära sig det.
Och meningen är ju inte man ska slita i hästen när man stannar vänder osvosv.
man ska knappt behöva ta i dom.
Jag har läst på över 20 olika sidor.
Finns nästan inga dåliga saker med det.
Bara att de lite trögare hästarna kan ha problem med att lära sig det.
Och meningen är ju inte man ska slita i hästen när man stannar vänder osvosv.
man ska knappt behöva ta i dom.
Adoette
Mon 25 Jun 2012 23:47
Det är ju också helt logiskt, även om det står något annat. Gå och kolla på ett sådant träns, så ser du.
Beckhha
Mon 25 Jun 2012 23:50
ja jag är ägare av flera st så jag vet hur dom funkar.Men blabla du har din åsikt och jag har min man tycker olika helt enkelt :)
nistlej
Wed 13 Jun 2012 20:55
Gillar kapson bäst eftersom den är tydlig och min ponny gillar den bäst. :) Dock är den på bilden hysteriskt ful och bara till för longering.
Kapson.se har grymt snygga kapsoner (som tyvärr kostar därefter, men värt det!).
Kapson.se har grymt snygga kapsoner (som tyvärr kostar därefter, men värt det!).
alexxandraj
Wed 13 Jun 2012 16:45
har beställt ett sidepull men inte testat rida med nåt bettlöst ännu :)
MalinBalin93
Wed 13 Jun 2012 16:39
Bra text! fick lite uppfattning om de olika då xD (Y)
Har dock ridit en del i repgrimma, dock inte träningsridning utan mer "ut och luffsa i skogen"ridning x)
Hackamoore har jag ridit med på ett stort halvblod en gång, kändes lite äckligt först för jag trodde att hackamoore var betydligt skarpare än vad det är egentligen xD
Annars gillade jag hackamoore men lite svårt med ledande tygeltag med det tycker jag :o
Har dock ridit en del i repgrimma, dock inte träningsridning utan mer "ut och luffsa i skogen"ridning x)
Hackamoore har jag ridit med på ett stort halvblod en gång, kändes lite äckligt först för jag trodde att hackamoore var betydligt skarpare än vad det är egentligen xD
Annars gillade jag hackamoore men lite svårt med ledande tygeltag med det tycker jag :o
Adoette
Wed 13 Jun 2012 16:51
Jo, lednade tygeltag blir ju lite krångligt eftersom skänkeln inte vrider sig :) Jo, folk som inte rider med hack tror ju oftast det ät jättejätte skarpt och att hästen stannar på en millisekund bara man tar i det. Men saken är ju den att det egentligen är så skarpt som man tror, bara att det inte verkar ordentligt föränn man dragit bak skänkeln en bit :) Sitter ett hack hårt börjar det verka direkt, men oftast sitter det ju löst och så blir alltså det man drar i början som att bara spänna åt det :)
LillaGangster
Wed 13 Jun 2012 16:02
Jag har aldrig provat ett bettlöst och kmr nog aldrig göra det på den hästen jag har nu men om jag skulle prova något skulle det vara ett hack
emma
Wed 13 Jun 2012 13:46
Jag har ett kapson , men jag visste inte att man kunde rida med de ?
vart sätter man tyglarna då ? :)
och hur funkar de ? :)
vart sätter man tyglarna då ? :)
och hur funkar de ? :)
Adoette
Wed 13 Jun 2012 15:22
Det finns både ridkapson och longeringskapson, det på bilden är till för longering, var lite snabb där :)
Dock brukar man rida med kapsonet tillsammans med stångbett, men man kan rida utan också :) Tror det funkar ungefär som en vanlig grimma
Dock brukar man rida med kapsonet tillsammans med stångbett, men man kan rida utan också :) Tror det funkar ungefär som en vanlig grimma
Anonymous
Wed 13 Jun 2012 13:30
Vad jag anser vara bäst beror helt på hästen. Jag kan ju inte svara att jag tycker att sidepull är bäst om hästen trivs bättre på ex. kapson.
Ang. hackamore (med korta skänklar, ett s.k "ponnyhack") så är det ytterst ovanligt att nosben går av. Lädret går av för betydligt mindre tryck än vad ben gör. Däremot är det vanligare att skänklarna klämmer mot kindtänderna och ger skador i slemhinnorna.
Vår bettlösa häst rids på 'indianhackamore' som fungerar med crossundereffekt. Han trivs bra på det och är frisk i munnen. Så då får jag svara att på honom är det huvudlaget bäst.
Ang. hackamore (med korta skänklar, ett s.k "ponnyhack") så är det ytterst ovanligt att nosben går av. Lädret går av för betydligt mindre tryck än vad ben gör. Däremot är det vanligare att skänklarna klämmer mot kindtänderna och ger skador i slemhinnorna.
Vår bettlösa häst rids på 'indianhackamore' som fungerar med crossundereffekt. Han trivs bra på det och är frisk i munnen. Så då får jag svara att på honom är det huvudlaget bäst.
Adoette
Wed 13 Jun 2012 15:27
Jo, man säger ju att en ponnyhack inte kan bryta av en nosrygg, kanske om det sitter fel men inte annars :) Jag tror att på ett vanligt hack att man inte kan "bromsa" så nosbenet går av, det är mer ifall man flyger av osv så det blir ett ryck, då lädret inte hinner ge vika. På t.ex. tyskt hack är det dock mycket lättare att knäcka nosryggen då det är mycket skarpare och det ofta har metall i nosremmen.
Jo, det beror ju mycket på hästen också :)
Jo, det beror ju mycket på hästen också :)
Fuxligan
Sat 23 Jun 2012 23:09
Har du över huvudtaget hittat någon statistik över hur ofta nosryggen har gått av med hjälp av ett hack? Jag vid noga eftersökning hittat två, men då har skador på nosryggen funnits sedan tidigare. Det vanliga är som Josefin ovanför skriver att det klämmer mot kindtänderna och även att NOSBENET längre ner går av. Jag har mitt hack rätt placerat för min ponny och skulle aldrig använda det så att hans nosben ligger i riskzonen för att gå av.
Att skriva utifrån sin egen synpunkt är absolut inte fel. Men jag tycker att det är fel att sprida information som inte stämmer, här genom att du skriver att nosryggen kan gå av när det är nosbenet som kan gå av vid fel placering. Det krävs väldigt mycket för att nosbenet ska lyckas gå av och skulle det ske så ligger väldigt ofta en annan skada till grund för det. Testa själv att försöka ha av ditt eget smalben/arm med ett hackamore, du kommer garanterat inte att lyckas.
Att skriva utifrån sin egen synpunkt är absolut inte fel. Men jag tycker att det är fel att sprida information som inte stämmer, här genom att du skriver att nosryggen kan gå av när det är nosbenet som kan gå av vid fel placering. Det krävs väldigt mycket för att nosbenet ska lyckas gå av och skulle det ske så ligger väldigt ofta en annan skada till grund för det. Testa själv att försöka ha av ditt eget smalben/arm med ett hackamore, du kommer garanterat inte att lyckas.
Adoette
Sun 24 Jun 2012 16:25
Har läst igenom nu, och ja, jag kanske skrev lite flummigt. Dock tycker jag att nosryggen går ända ifrån mitten av ögonen till mulen. Dock är det ju "nosbrosket" som är det som går av, alltså nosbenet. Dock är nosbenet isåfall gjort av brosk.
Sätter jag ett hack hårt spänt runt huvudet skulle jag inte alltför svårt knäcka min egen näsa. En människonäsa är ungefär samma sak som längst ner på hästens nosrygg.
Sätter jag ett hack hårt spänt runt huvudet skulle jag inte alltför svårt knäcka min egen näsa. En människonäsa är ungefär samma sak som längst ner på hästens nosrygg.
Fubar
Tue 12 Jun 2012 23:57
Sidepull och kapson. Kapsoner kan faktiskt också vara jädrans snygga om man kollar på rätt ställe! (kapson.se tex) men kostarb därefter. Jag köppte min kapson där (man special beställer efter hästens mått) och både jag och hästen älskar det!
ILoveAlextin
Tue 12 Jun 2012 23:09
Jag tycker bara detta är allmänt skoj. Bettlöst rids i 99% av alla fall av ryttare som hatar bett. Men et jag tycker är roligt är att bettlöst trycker istället å klämmer runt huvudet. Skall jag då vara ärlig tror jag det bästa alternativet är ett Mjukt gummi stångbett. Detta tror jag är snällast mot munnen och hästen..
du skriver även att du bara skulle rida med hack, dagligen om du hade en häst som var otroligt stark. Hur tänker du då?
du skriver även att du bara skulle rida med hack, dagligen om du hade en häst som var otroligt stark. Hur tänker du då?
Adoette
Tue 12 Jun 2012 23:40
Nja, inte riktigt 99%, inte i sverige. Hackamore används av väldigt många och det är väldigt vanligt att "bettfolk" har något bettlöst att varva med. Det är absolut inte så ovanligt att folk vill sina hästars bästa.
Egentligen vill jag inte vara sådan men ibland måste man ha något "fusk" ifall hästen inte känner för att lyda sin människa. Jag skulle aldrig köpt eller haft en häst som inte ville lyda mig, då skulle jag sålt den på direkten, för tydligen hade den inte trivts med mig. Men skulle jag t.ex. haft en stark sommarhäst i någon månad som jag bara var tvungen att få pejl på hade jag troligen använt hackamore om det inte alls lyssnade på andra bettlösa alternativ.
Aldrig mer att jag sätter in bett i min hästs mun.
Jag tror också ett t.ex. gummibett med mjuk hand hade varit bättre än med en "olydig" häst på tyskt hackamore. Men annars, nästan alltid, väger det bettlösa ut betten. Ett t.ex. novabett är dock inte alls så bra som man tror. Det kan lätt skada hästen och vara obekvämare än de i metall, de glider lättare och är bara allmänt dåligt genomtänkta. Det är mjukt, men inte bra. Isåfall heldre rakt metall med fasta ringar om man nu verkligen insisterar på att använda bett.
Men som alla vet som inte är nybörjare, är bett inte bra, och skadar munnen på hästen. Även om ett bett ligger helt still i hästens mun är det obekvämt och gör ont mot tandköttet. Tar man i det, blir det 10 gånger värre. Folk som gillar bett, vet inte hur de inverkar på hästen. Endast själviska människor skulle stå ut med att stoppa in ett "normalt" bett i hästens mun om de visste hur de verkligen fungerade och hur ont det gjorde i hästens mun. Speciellt när man sätter på en nosgrimma som får hästen att lida ennu mer genom att inte kunna komma undan smärtan ryttaren så hänsynslöst orsakar.
I "bettlösa träns - samlingen" är dock huvudlag med tryck på massa olika ställen vanligt. Dessa är jag inget fan, och det klargjorde jag i texten. Dock är det hackamore och crossunder som är de riktiga bovarna där, även om crossunder är otroligt milt. Sidepull sitter precis som en vanlig nosgrimma på ett vanligt träns, kan det bli bättre? Hackamore skulle jag bara använda på min häst vid enstaka dressyrtillfällen där jag känner att jag som ryttare inte orkar jobba lika mycket med kroppen utan vill endå ha ett litet fusk. För att få en häst i rätt form behöver de oftast ett hyfsat stöd, och ger jag ett starkt stöd med sidepullet kommer han sluta lyssna när jag sedan rider normalt igen. Rider jag med hackamore känner han av skillnaden, och "förstör" inte sidepullet när jag rider med hacket. De sitter på lite olika ställen på nosryggen och ger olika signaler.
Vad tycker du, skulle du heldre ha ett smått tryck på din näsrygg ibland, eller ha en hård metallbit ligga och trycka hårt mot ditt tandkött?
Egentligen vill jag inte vara sådan men ibland måste man ha något "fusk" ifall hästen inte känner för att lyda sin människa. Jag skulle aldrig köpt eller haft en häst som inte ville lyda mig, då skulle jag sålt den på direkten, för tydligen hade den inte trivts med mig. Men skulle jag t.ex. haft en stark sommarhäst i någon månad som jag bara var tvungen att få pejl på hade jag troligen använt hackamore om det inte alls lyssnade på andra bettlösa alternativ.
Aldrig mer att jag sätter in bett i min hästs mun.
Jag tror också ett t.ex. gummibett med mjuk hand hade varit bättre än med en "olydig" häst på tyskt hackamore. Men annars, nästan alltid, väger det bettlösa ut betten. Ett t.ex. novabett är dock inte alls så bra som man tror. Det kan lätt skada hästen och vara obekvämare än de i metall, de glider lättare och är bara allmänt dåligt genomtänkta. Det är mjukt, men inte bra. Isåfall heldre rakt metall med fasta ringar om man nu verkligen insisterar på att använda bett.
Men som alla vet som inte är nybörjare, är bett inte bra, och skadar munnen på hästen. Även om ett bett ligger helt still i hästens mun är det obekvämt och gör ont mot tandköttet. Tar man i det, blir det 10 gånger värre. Folk som gillar bett, vet inte hur de inverkar på hästen. Endast själviska människor skulle stå ut med att stoppa in ett "normalt" bett i hästens mun om de visste hur de verkligen fungerade och hur ont det gjorde i hästens mun. Speciellt när man sätter på en nosgrimma som får hästen att lida ennu mer genom att inte kunna komma undan smärtan ryttaren så hänsynslöst orsakar.
I "bettlösa träns - samlingen" är dock huvudlag med tryck på massa olika ställen vanligt. Dessa är jag inget fan, och det klargjorde jag i texten. Dock är det hackamore och crossunder som är de riktiga bovarna där, även om crossunder är otroligt milt. Sidepull sitter precis som en vanlig nosgrimma på ett vanligt träns, kan det bli bättre? Hackamore skulle jag bara använda på min häst vid enstaka dressyrtillfällen där jag känner att jag som ryttare inte orkar jobba lika mycket med kroppen utan vill endå ha ett litet fusk. För att få en häst i rätt form behöver de oftast ett hyfsat stöd, och ger jag ett starkt stöd med sidepullet kommer han sluta lyssna när jag sedan rider normalt igen. Rider jag med hackamore känner han av skillnaden, och "förstör" inte sidepullet när jag rider med hacket. De sitter på lite olika ställen på nosryggen och ger olika signaler.
Vad tycker du, skulle du heldre ha ett smått tryck på din näsrygg ibland, eller ha en hård metallbit ligga och trycka hårt mot ditt tandkött?
ILoveAlextin
Wed 13 Jun 2012 17:01
Jag vet problemen med bett och ser inte det som ett problem att sätta in ett bett i munnen på hästen. Jag har varit med många häst tandläkare osv, och jag har aldrig fått höra att hästens tandkött skadas av bettet. Mer att tandbitar, oraspade tänder och övriga tandproblem kan skapa problem för munnen. Även förstora bett osv.
Jag skulle ALDRIG sätta på ett hack på en stark häst då DEFINITIVT risken finns att man skadar nosryggen elr andra ömtåliga parti bland nacknärverna som hacket är någon form av hiss likande bett ( häv).
Med att trycka allvarligt på nerverna som flera bettlösa träns gör så kan du istället för in häst hjärndöd på olika sätt. Självklart rider jag med på hack ibland men det är endast på hästar som jag vet lyssnar på små hjälper.
Jag skulle ALDRIG sätta på ett hack på en stark häst då DEFINITIVT risken finns att man skadar nosryggen elr andra ömtåliga parti bland nacknärverna som hacket är någon form av hiss likande bett ( häv).
Med att trycka allvarligt på nerverna som flera bettlösa träns gör så kan du istället för in häst hjärndöd på olika sätt. Självklart rider jag med på hack ibland men det är endast på hästar som jag vet lyssnar på små hjälper.
AlexanaForever
Tue 12 Jun 2012 22:34
Jag använder själv sidepull. Men har inte anv'nt depå mina hästar än, ska testa imorgon. Ska även prova hack.
Tycker att de är lite som att fuska om man rider dressyr med hackamore, oftast kröker hästen endast på nacken. Med Sidepull rider man också lätt ihop hästen om den e känslig.. :)
Tycker att de är lite som att fuska om man rider dressyr med hackamore, oftast kröker hästen endast på nacken. Med Sidepull rider man också lätt ihop hästen om den e känslig.. :)
Adoette
Tue 12 Jun 2012 22:46
Jo, det blir ju oftast så med hack tyvärr när okunniga. Men det är det enda skarpa bettlösa som är bra så böja på nacken får han stå ut med ibland. Såklart ska man ju rida i en korrekt form även om det kommer börja med huvudet.
Han är väldigt stor och stark(inte stark mot mig utan i hela sitt sätt och sin kropp) så jag skulle aldrig orka hålla ihop honom bra med bara sidepull.
Jag tycket också det är bra med en sådan variation som det blir när jag rider så. När jag rider på hacket kommer pållen lära sig att "nu är det allvar, nu är det dressyr" och sidepullet är mer lalla i skogen. Ibland får faktiskt hästen stå ut med att jobba ordentligt, betalar ju all hans mat och plockar all hans skit så liite får han stå ut med ibland :)
Han är väldigt stor och stark(inte stark mot mig utan i hela sitt sätt och sin kropp) så jag skulle aldrig orka hålla ihop honom bra med bara sidepull.
Jag tycket också det är bra med en sådan variation som det blir när jag rider så. När jag rider på hacket kommer pållen lära sig att "nu är det allvar, nu är det dressyr" och sidepullet är mer lalla i skogen. Ibland får faktiskt hästen stå ut med att jobba ordentligt, betalar ju all hans mat och plockar all hans skit så liite får han stå ut med ibland :)
AlexanaForever
Tue 12 Jun 2012 22:49
Formen kommer från bakbenen, inte genom att demböjer på nacken dock, det hjälper ingenting :P
okej. :)
tror inte direkt att han bryr sig om det men ja :P
okej. :)
tror inte direkt att han bryr sig om det men ja :P
Adoette
Tue 12 Jun 2012 22:57
Jag vet, det är just det som inte går med hackamore, och det är synd. Hästen kan såklart arbeta i rätt form när man fått den där men det går nästan inte att få formen bakifrån, på hack börjar den alltid framifrån(om man nu har en häst som bara böjer på huvudet hur lätt som helst). Dock spelar det ingen roll vartifrån formen kommit när man väl är inne i den.
Men hack är ett måste för att jag ska kunna hålla honom, finns inget annat bra, även om det blir så att huvudet gjärna böjs ner även om bakdelen inte alltid är med.
Haha nej inte jag heller, man han får tåla det endå :)
Men hack är ett måste för att jag ska kunna hålla honom, finns inget annat bra, även om det blir så att huvudet gjärna böjs ner även om bakdelen inte alltid är med.
Haha nej inte jag heller, man han får tåla det endå :)
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 21:41
Indianhackamore är det enda bettlösa jag provat o jag får lov att säga att det var svårt att svänga men behövde bromsa lika mycket som med tredelat ;)
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 21:44
okej det är två i vårt stall som rider med det, och dem säger att det funkar jättebra nu men tog jättelång tid att lära hästen signalerna!
Adoette
Tue 12 Jun 2012 23:42
Men VARFÖR gillar du när det är längre skänklar när det är så himla mycket dåligare för hästen? Kommer inte ta dina kommentarer alls seriöst föränn du börjar skriva förklaringar om varför du tycker saker.
Linn
Tue 12 Jun 2012 23:56
Nä men jag tycker det är för lite fjös i ponnyhack. Ärligt talat så föredrar jag skarpare bett/hack för att jag vet att jag inte kan slita sönder hästen, rider lite bättre och förfinar mina hjälper helt enkelt. Säger inte att jag sliter i hästen i vanliga fall heller, men det är liksom bara en känsla.
Adoette
Wed 13 Jun 2012 00:39
Vad betyder fjös? x)
Genom att man förfinar sina hjälper, och hästen lyssnar bättre, betyder att den utsätts för mer obehag en annars. Samma sak som med en sporre till exempel. Hästen skulle aldrig flytta undan från den bättre än skänkeln om det inte var för att sporren var så obehaglig.
Genom att du tycker du sliter på hästen men hack, men inte med tyskt hack, betyder på att DU inte känner lika mycket i handen som på vanligt hack. Hästen blir utsatt för ännu hårdare tag än om du rider med annat, även fast du inte själv märker det som ryttare. Ett tyskt hack är så otroligt skarpt att man som människa inte har en aning om hur det känns för hästen på andra sidan tygeln.
Genom att man förfinar sina hjälper, och hästen lyssnar bättre, betyder att den utsätts för mer obehag en annars. Samma sak som med en sporre till exempel. Hästen skulle aldrig flytta undan från den bättre än skänkeln om det inte var för att sporren var så obehaglig.
Genom att du tycker du sliter på hästen men hack, men inte med tyskt hack, betyder på att DU inte känner lika mycket i handen som på vanligt hack. Hästen blir utsatt för ännu hårdare tag än om du rider med annat, även fast du inte själv märker det som ryttare. Ett tyskt hack är så otroligt skarpt att man som människa inte har en aning om hur det känns för hästen på andra sidan tygeln.
LitenVit
Tue 12 Jun 2012 19:54
Tycker det beror helt på individ, ryttare och häst. Allt beroende på utbildningsnivå, känsla och smak helt enkelt. Sidepull, repgrimma och crossunder är enklast för den okunnige, men även svårast att få tydligt tycker jag.
Hackamore är bra om ryttare och häst kan hantera och vill ha hävstångseffekt, och det är för övrigt nästan omöjligt att knäcka nosryggen på det. Hackamore har du INTE till en stark häst. Hävstångseffekt är till för hästar som är högt upp i utbildningen, vilket innebär att du skall rida med minimal kontakt på stången och alltså INTE bara för att man har en stark häst.
Kapson är svårt att ridas på om det inte används som komplement till bett anser jag, men kan vara bra om det är med ledat järn i nosen och stabilt.
Hackamore är bra om ryttare och häst kan hantera och vill ha hävstångseffekt, och det är för övrigt nästan omöjligt att knäcka nosryggen på det. Hackamore har du INTE till en stark häst. Hävstångseffekt är till för hästar som är högt upp i utbildningen, vilket innebär att du skall rida med minimal kontakt på stången och alltså INTE bara för att man har en stark häst.
Kapson är svårt att ridas på om det inte används som komplement till bett anser jag, men kan vara bra om det är med ledat järn i nosen och stabilt.
Adoette
Tue 12 Jun 2012 22:54
Sidepull är det lättaste någonsin att lära sig, det drar huvudet från sidan i den riktning hästen ska gå. Hästen behöver inte ens kunna det, det kommer naturligt. För en häst som inte rids på bett funkar det super, för en häst som rids på bett funkar det också super, eftersom det funkar samma som ett bett. Dra i ena sidan, gå åt det hållet. Bromsar man går det emot på nosen, hästen stannar. Hur lätt som helst! Det absolut bästa att både rida in i och rida i annars.
Repgrimma är onödigt att rida i när man ändå kan ha ett både bättre, skönare och tydligare huvudlag. Repgrimma är rätt svårt att rida i eftersom det bara går att stanna, resten gör man med sitsen. Inget för den okunnige alls.
Repgrimma är onödigt att rida i när man ändå kan ha ett både bättre, skönare och tydligare huvudlag. Repgrimma är rätt svårt att rida i eftersom det bara går att stanna, resten gör man med sitsen. Inget för den okunnige alls.
LitenVit
Wed 13 Jun 2012 20:59
Ja precis, det drar i hela nosen, vilket innebär att det inte går att få ett precist tygeltag om man vill rida med kontakt.
Regrimma är som sagt ypperligt för den som kan och vill rida med enbart sits och vikt. Att det skall passa en okunnig har jag aldrig uttalat mig om, tvärtemot är det bara för den som behärskar att rida utan kontakt med nos/mun.
Regrimma är som sagt ypperligt för den som kan och vill rida med enbart sits och vikt. Att det skall passa en okunnig har jag aldrig uttalat mig om, tvärtemot är det bara för den som behärskar att rida utan kontakt med nos/mun.
Adoette
Wed 13 Jun 2012 21:16
Nej där hade du fel igen, sidepull drar inte runt hela nosen. Det drar för det mesta i sidostyckena, också därför det kallas sidepull. Sidepull kommer ju dock från western i början där man inte har någon kontakt, så det är ju inte grundat på för att rida t.ex. engelsk dressyr med. Men det går och är inte svårt för det.
Jo det skrev du, "sidepull, repgrimma och crossunder är enklast för den okunnige, men svårast att få tydligt"
Jo det skrev du, "sidepull, repgrimma och crossunder är enklast för den okunnige, men svårast att få tydligt"
LitenVit
Thu 14 Jun 2012 22:48
Ja men jag skriver tydligen väldigt otydligt eftersom du inte fattar ;)
Vi skriver ju samma sak! Det är inte gjort för att ha tygelkontakten eftersom det drar i sidostycket och därmed "hela" nosen, inte bara en specifik tryckpunkt som från ett bett. Förstår du vad jag menar då?
Det jag menade är att det kan skapa minst skada om det inte används rätt, men det är också svårast att rida ordentligt på om man inte kan just eftersom tryckpunkterna blir så stora.
Kanske borde lägga ner denna diskussionen eftersom vi inte förstår varandra?
Vi skriver ju samma sak! Det är inte gjort för att ha tygelkontakten eftersom det drar i sidostycket och därmed "hela" nosen, inte bara en specifik tryckpunkt som från ett bett. Förstår du vad jag menar då?
Det jag menade är att det kan skapa minst skada om det inte används rätt, men det är också svårast att rida ordentligt på om man inte kan just eftersom tryckpunkterna blir så stora.
Kanske borde lägga ner denna diskussionen eftersom vi inte förstår varandra?
Adoette
Tue 12 Jun 2012 20:32
Jo iof, skulle jag varit engelskryttare skulle nog hackamore varit min favorit, lättare att rida ihop hästen då :)
Alexandra Warg
Tue 12 Jun 2012 19:32
Sidepull är väldigt lättförståeliga och snälla för hästen, har dock inte ridit med det. Jag skulle gärna vilja pröva det och känner mycket positivt.
Crossunder har jag ridit en häst med och hon förstod inte alls vad signalerna runt huvudet betydde. Fungerar nog väldigt bra när hästen förstår det. Men inget jag är så förtjust i.
Kapson har jag försökt rida i, ska pröva det igen nu när hästen ahr lugnat sig, han lärde sig direkt att det var bara att köra nosen rätt upp så kunde jag inte göra någonting med tyglarna. Men har man en snäll häst fungerar det nog ganska bra, som sidepullen.
Hack är inget för nybörjare, man måste verkligen ha insikt i att det är fruktansvärt skarpt. Inpassningen är extremt viktigt. Använder det själv på mina hästar och de trivs väldigt bra på det. Men varierar med olika vanliga bett också.
Tittade extra noga när min medryttare gjorde olika starka tygeltag. När hon bar precis nudda så det blev kontakt hann det bara bli tryck över nosen men inte dras åt runt mulen, vilket han lyssnar väldigt bra till. Rider med nästan långa tyglar för att inte risker att ha ett konstant tryck på dem. När det drog åt lite mer så höjde det sig lite så att sidstycket glappade lite så det inte blev ngt nacktryck, vill inte ta hårdare i hästen, men hade det behövts av någon anledning så hade det då åkt upp lite till. (Långt huvud på hästen, så kindbenen kommer inte ivägen då de är väldigt högts ansatta. ) :)
Crossunder har jag ridit en häst med och hon förstod inte alls vad signalerna runt huvudet betydde. Fungerar nog väldigt bra när hästen förstår det. Men inget jag är så förtjust i.
Kapson har jag försökt rida i, ska pröva det igen nu när hästen ahr lugnat sig, han lärde sig direkt att det var bara att köra nosen rätt upp så kunde jag inte göra någonting med tyglarna. Men har man en snäll häst fungerar det nog ganska bra, som sidepullen.
Hack är inget för nybörjare, man måste verkligen ha insikt i att det är fruktansvärt skarpt. Inpassningen är extremt viktigt. Använder det själv på mina hästar och de trivs väldigt bra på det. Men varierar med olika vanliga bett också.
Tittade extra noga när min medryttare gjorde olika starka tygeltag. När hon bar precis nudda så det blev kontakt hann det bara bli tryck över nosen men inte dras åt runt mulen, vilket han lyssnar väldigt bra till. Rider med nästan långa tyglar för att inte risker att ha ett konstant tryck på dem. När det drog åt lite mer så höjde det sig lite så att sidstycket glappade lite så det inte blev ngt nacktryck, vill inte ta hårdare i hästen, men hade det behövts av någon anledning så hade det då åkt upp lite till. (Långt huvud på hästen, så kindbenen kommer inte ivägen då de är väldigt högts ansatta. ) :)
spadershannis
Tue 12 Jun 2012 19:19
Jag tycker bäst om repgrimman eller vanlig grimma. Men som bettlöst alternativ är sidepull både min och min hästs favorit. Hack har jag provat och hon blev jätte förbannad! Så den gillar vi inte, ridkapson har vi när vi rider med åt dressyr hållet;)
Adoette
Tue 12 Jun 2012 19:41
Ok, jag gillar inte riktigt ridning i repgrimma. Ger otydliga signaler och är väldigt skarpt, och inte gjord för att ridas i. En normal grimma funkar dock, men den kan ju glida lite, så där tycker jag sidepull är en bättre lösning, om man nu inte ska låta hästen käka en massa :)
spadershannis
Fri 15 Jun 2012 16:31
nu på betet så rider jag antingen löst, halsring eller repgrimma medans på ridskolan rids hon på sidepull just för att man inte får rida i grimma ;)
Madizon89
Tue 12 Jun 2012 19:13
Jag är ett stor fan av hackamoret! Det verkar med hävstångs effekt och får hästen att söka sig nedåt-framåt med huvudet..
Knäcka nosryggen på en häst skulle man kunna göra med en grimma om det sker olyckligt, förstår inte vf alla fått för sig att de e så lätt att knäcka nosryggen med ett hack?
Knäcka nosryggen på en häst skulle man kunna göra med en grimma om det sker olyckligt, förstår inte vf alla fått för sig att de e så lätt att knäcka nosryggen med ett hack?
Adoette
Tue 12 Jun 2012 19:35
Jo, just därför gillar jag det också, VID DRESSYR ibland :) Inte annars :/ Tycker inte det är snällt att låta hästen ha ständigt tryck på flera ställen på huvudet :/
Nej det kan man inte, grimman går sönder om den nu inte är gjord av järn. Hacket gör det inte eftersom det blir extra starkt och är gjort för att inte gå sönder när man tar i det. Det är inte lätt, det har jag också nämnt flera gånger, men det går, och är vanligt. Man säger att för ett rättsittande hackamore krävs det 90 kg för att knäcka nosryggen, alltså mer än vi själva väger. Men tvärvänder hästen i full galopp och du fortsätter framåt utan att släppa tyglarna blir kraften väldigt stor. Jag suger på fysik så vet ej exakt, men mer än din egen vikt. Det är ju dock inte jättevanligt med sådana avramlingar men det händer, och när det gör det är det kört. Sedan finns det massa andra sätt att knäcka nosryggen, du behöver bara bli ryckt. MEN eftersom nästan alla sätter det fel krävs det BETYDLIGT mindre och det är faktiskt vanligt att man råkar knäcka bort spetsen på brosket, ge minisprickor osv. Ett felsittande hackamore kan man inte säga hur många kg det behövs för det beror mycket på hästens benskörhet och vart det sitter någonstans, men det är himla mycket lättare.
Nej det kan man inte, grimman går sönder om den nu inte är gjord av järn. Hacket gör det inte eftersom det blir extra starkt och är gjort för att inte gå sönder när man tar i det. Det är inte lätt, det har jag också nämnt flera gånger, men det går, och är vanligt. Man säger att för ett rättsittande hackamore krävs det 90 kg för att knäcka nosryggen, alltså mer än vi själva väger. Men tvärvänder hästen i full galopp och du fortsätter framåt utan att släppa tyglarna blir kraften väldigt stor. Jag suger på fysik så vet ej exakt, men mer än din egen vikt. Det är ju dock inte jättevanligt med sådana avramlingar men det händer, och när det gör det är det kört. Sedan finns det massa andra sätt att knäcka nosryggen, du behöver bara bli ryckt. MEN eftersom nästan alla sätter det fel krävs det BETYDLIGT mindre och det är faktiskt vanligt att man råkar knäcka bort spetsen på brosket, ge minisprickor osv. Ett felsittande hackamore kan man inte säga hur många kg det behövs för det beror mycket på hästens benskörhet och vart det sitter någonstans, men det är himla mycket lättare.
Madizon89
Tue 12 Jun 2012 19:56
De mesta kan skada om de sitter fel... Och som sagt så e de inte så vanligt att man lyckas bryta nosryggen, men du lär ju kunna göra det med de andra alternativen du lagt upp med...
Jag rekommenderar inte heller att man ska rida på hack jämt, alla dagar utan mer som variation... Man ska inte rida på samma bett/bettlöst varje dag oavsett vad man har eftersom ständigt tryck på samma punkter kan ge känsliga hästar tryckskador... De gäller även hästar som har grimma på sig jämt och ständigt...
Jag rekommenderar inte heller att man ska rida på hack jämt, alla dagar utan mer som variation... Man ska inte rida på samma bett/bettlöst varje dag oavsett vad man har eftersom ständigt tryck på samma punkter kan ge känsliga hästar tryckskador... De gäller även hästar som har grimma på sig jämt och ständigt...
Adoette
Tue 12 Jun 2012 20:10
Jo, dock kommer jag bara använda sidepull. (Förutom som jag skrev hack typ en dag varannan vecka)
Men man ska såklart inte dra i tyglarna hela tiden. Allt man har bakom tyglarna beror på ryttarens hand :) Jag är halv westernryttare så har alltid långa tyglar
Men man ska såklart inte dra i tyglarna hela tiden. Allt man har bakom tyglarna beror på ryttarens hand :) Jag är halv westernryttare så har alltid långa tyglar
Madizon89
Tue 12 Jun 2012 20:17
Självklart ska man inte dra i tyglarna hela tiden! Spelar ingen roll vad man har i munnen eller på huvudet på hästen...
ColaNörden :D♥♡❤❥
Tue 12 Jun 2012 18:47
de finns hästar i mitt still som har hacka, dom har vi bara när vi rider ut och vanligt tränsbett när vi har lektion :)
Toti
Tue 12 Jun 2012 18:31
Bara ridit på hackamore och mja, helt okej, bättre än att ha bett i munnen IMO. Är ett stort fan av sidepull dock och skulle väldigt gärna vilja rida på det^^
Vill bara tillägga att kapsoner kan vara huur snygga som helst^^
Vill bara tillägga att kapsoner kan vara huur snygga som helst^^
LooneyTun3s
Tue 12 Jun 2012 18:30
Bra skrivet! Rider på hackamore (fast med ludd på), både jag och min häst trivs bra på det och han blev mycket finare och lugnare när jag bytte till det från bett :)
Tycker inte man ska använda ett visst bett om man inte vet hur det ska sitta och vad för inverkan det har på hästen om man använder det fel. Tex pessoa och hack. Pessoa ser man ju ofta på ridskolor med nybörjare som inte riktigt kan hålla still händer. Och hack sitter nästan alltid för långt ner :(
Tycker inte man ska använda ett visst bett om man inte vet hur det ska sitta och vad för inverkan det har på hästen om man använder det fel. Tex pessoa och hack. Pessoa ser man ju ofta på ridskolor med nybörjare som inte riktigt kan hålla still händer. Och hack sitter nästan alltid för långt ner :(
LooneyTun3s
Tue 12 Jun 2012 18:39
ja! :D
Har inget negativt emot just bett men vissa bett som är skrapa och som vissa inte borde använda är ett stort nejnej :/
Har inget negativt emot just bett men vissa bett som är skrapa och som vissa inte borde använda är ett stort nejnej :/
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 17:53
sidepull tycker jag ser bäst ut :) har aldrig sett det....(aaaa) eller sett nån använda det här bland stallen i närheten men det ser ut att vara bra, ^^
Jauq
Tue 12 Jun 2012 17:46
Sidepull och hackamore med småsmå skänklar,
Gillar hack eftersom den har verkan både verkan på nos och nacke vad jag vet, dock ska det vara med så små skänklar som möjligt :)
Gillar hack eftersom den har verkan både verkan på nos och nacke vad jag vet, dock ska det vara med så små skänklar som möjligt :)
Jauq
Tue 12 Jun 2012 19:21
Aha ok då är jag med! :) Men jag antar att man kan sätta remmen löst så att den itne påverkar hästen :)
Adoette
Tue 12 Jun 2012 20:00
Nej, det är understa remmen som gör så det inte blir helt pessoaeffekt. Och utan den skulle allt ramla av, den måste vara hård :)
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 17:37
jag tycker att sidepulär sbäst +a
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 19:45
eller jag har mest bara ridit med sidepull så det har blivit min favorit + att det är lätt ätt sätta på hästen och man behöver inte vara rädd att dra hästen i munnen eller göra illa den pga att ta i tyglarna =).
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 17:36
En akademisk ridkapson är inte lika ful. Den är lite inte så jäkla stor :) Men då måste man komma ihåg att absolut inte ta i den om det verkligen inte behövs. Den är väldigt skarp efter som att det är bar en överträd cykelkedja. Fast det finns ju olika. Man behöver ju inte den med cykelkedja, men den är bäst tycker jag :)
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 17:42
Joo de är klart, jag har ju aldrig ridit med den på bilden och jag har inte heller sett en häst ha på sig en sån kapson :)
Hahaha xD så snabb var jag väll ändå inte? x)
Hahaha xD så snabb var jag väll ändå inte? x)
Adoette
Tue 12 Jun 2012 17:44
Jo, min dator hade ju knappt laddat klart! xD
Jag har sett att man kombinerar kapsonet med ett bett så man får dubbeltyglar, men har också sett vissa som bara rider med det :)
Jag har sett att man kombinerar kapsonet med ett bett så man får dubbeltyglar, men har också sett vissa som bara rider med det :)
Adoette
Tue 12 Jun 2012 17:44
Kanske inte just det på bilden men i alla fall en såndär nosgrej med massa ringar :)
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 19:00
Hahaha! jaa den där nosgrejen med massa (tre eller två) ringar är en akademisk kapson. Den med tre ringar är för att man ska kunna longera, eller rättare sagt arbeta från marken. Men t ex öppna sluta, samling osv.
ja asså man har den i den akademiska ridkonsten när man rider på stång bett. För att man inte ska använda själva bettet. Då håller man kopson tyglarna lite mer i kontakt men inte dra! Sen har man stång tyglarna mer hängande så man inte av misstag drar i stånget. Kapsonen är enbart där för att lära hästen att flytta för tycket med tyglarna. Så u slutändan när man t ex gör riddarprovet så ska man inte ha kapson. Då ska hästen kunna, samling, öppna, sluta, förvänd sluta, piaff osv osv. Utan kapson enbart med hjälp av trycket från tyglarna. Sen så sitter ALLT i sitsen! man använder nästan bara sitsen och nästan inget med tyglarna :)
hahaha ojdå! de syntes bara att det var någon som laddat upp en bild på gruppen ^^
ja asså man har den i den akademiska ridkonsten när man rider på stång bett. För att man inte ska använda själva bettet. Då håller man kopson tyglarna lite mer i kontakt men inte dra! Sen har man stång tyglarna mer hängande så man inte av misstag drar i stånget. Kapsonen är enbart där för att lära hästen att flytta för tycket med tyglarna. Så u slutändan när man t ex gör riddarprovet så ska man inte ha kapson. Då ska hästen kunna, samling, öppna, sluta, förvänd sluta, piaff osv osv. Utan kapson enbart med hjälp av trycket från tyglarna. Sen så sitter ALLT i sitsen! man använder nästan bara sitsen och nästan inget med tyglarna :)
hahaha ojdå! de syntes bara att det var någon som laddat upp en bild på gruppen ^^
109 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/506380816/