Wednesday 13 June 2012 photo 1/15
![]() ![]() ![]() |
Det är väl knappt nån som inte har hört om det 6 dagar gamla fölet som "plågades till döds"? Nu så säger dom tydligen att det dog heelt naturligt?!
Det är en missbildning säger veterinären (jag tror att det var en veterinär, inte helt hundra dock). Men hur kan ett föl vara så pass missbildat att magen går sönder och tarmarna ligger utanför kroppen plus att det har skador i underlivet så dom tror att någon har förgripit sig på det?
Och en annan sak jag inte förstår är att dom sa ju att snittet på magen var "rent" eller vad man kallar det. Sårkanterna var fina så de hade orsakats av nånting vasst, kan det verkligen blivit ett så "snyggt" snitt om det brast?
Jag förstår ingenting jag! Här är artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/folet-misstanktes-ha-plagats---dog-naturligt/
Annons
Comment the photo
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 14 Jun 2012 07:48
Sådant här dyker ofta upp för att de vill tysta ned spridandet av händelserna, det inspirerar nämnligen andra sjuka människor att börja... Man har varje gång sett en uppgång av hästskärningar & liknande just när varningarna cirklar via all sorts media. Det bästa är att varna lokalt, inte i hela landet, framför allt inte i media.
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Thu 14 Jun 2012 13:38
Men jag tror inte att bara för att dom skriver att fölet dog naturligt så kommer andra idioter ändra sina planer som dom redan fått.
Ja, det är sant.
Ja, det är sant.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 14 Jun 2012 17:32
Nej såklart inte, men de kan nog inte göra mycket annat tyvärr. :( Man tycker ju att en "sjukdom" som får halva hästen att strimlas inte lurar symptomfri till sista minuten (eftersom folk normalt kollar till hästar, i synnerhet med föl, minst 2 ggr om dagen) & antagligen betedde sig fölet normalt vid sista kollen?
Corn3eliiia
Wed 13 Jun 2012 17:29
fast veterinären sa ju också att han inte vet vad som hänt, men att den skulle ha dött av sjukdommen.. tycker mest de låter som att den hade en sjukdom som den skulle dött av men att de inte är säkert att snittet har med sjukdommen att göra.. och sen har bara poliserna tolkat de så för att de inte "orkar" fortsätta utredningen.. de va min uppfattning av artikeln iaf
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Thu 14 Jun 2012 13:39
Men om fölet dog naturligt och snittet inte hade nånting med det att göra, då är det ju någon/nånting (jag tror fortfarande någon) som har gjort snittet.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u8/_u1/_u2/_u5/_u3/u812537/1299016035_1.jpg)
Corn3eliiia
Thu 14 Jun 2012 13:57
ja tror också att de är någon som gjort snittet, menade mer att jag uppfattade de inte som att vetrinären kunde konstatera att fölet dött en naturlig död, utan att de va poliserna som uppfattade det, som att det va en naturlig död eftersom fölet hade en sjukdom den ändå skulle dö av
Linn
Wed 13 Jun 2012 14:04
En av stallkatterna fick en kull med ungar där nästan alla var extremt missbildade, tarmar och inälvor och till och med hjärnor utanför kropparna :( Men man vet ju aldrig, det vore väl kanske bättre att fölet dog av en naturlig orsak än att men människa gjort det. Det skulle vara fruktansvärt.
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Wed 13 Jun 2012 14:31
Jo, men fölet hade ju gått 6 dagar utan att det hände något, hon föddes ju inte så.
Jo, det är klart men om det var en människa som gjorde då och alla tror att det var av naturlig orsak, då går ju h*n fri!
Jo, det är klart men om det var en människa som gjorde då och alla tror att det var av naturlig orsak, då går ju h*n fri!
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u3/_u3/_u0/_u5/_u3/_u2/u3305324/1371553267_m_1.jpg)
Linn
Wed 13 Jun 2012 15:55
Ja då är det ju knappast medfött. Blir så fruktansvärt äcklad av människor :S fy fan!
minihingstar
Wed 13 Jun 2012 12:56
Inte föl men varit med om 2 valpar iaf som födds med missbildning så tarmarna trillade ut ur magen. Så tror mycket väl det kan hända på föl med. De andra skadorna kan mycket väl vara från stoet som försökt få liv i det eller asätare när det var dött. Litar mer på en veterinärs utlåtande än vad som innan skrivits i media.
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Wed 13 Jun 2012 14:29
Men hur kan stoet lyckats med en skada liknande att någon förgripit sig på fölet? Och hade det varit asätare hade de ju ätet mer förmodligen och pickat sönder henne, det gör ju varken en djurplågare eller stoet.
![](http://cdn08.dayviews.com/85/_u3/_u2/_u5/_u6/_u4/_u4/u3256449/1369130554_m_1.jpg)
minihingstar
Wed 13 Jun 2012 16:59
asätare pickar inte bara sönder utan går på där det är tunnast hud som tex buken. säger inte att det är så nu men tycker det är dumt at skrika djurplågare innan de vet efter den grundliga obduktionen. Fölet dog iaf av naturlig orsak och konstigt att just fölet med missbildning blivit plågad då det säkert finns friska. Visar sig obduktionen annat så får de ta i saken då.
Smookietoot
Wed 13 Jun 2012 12:48
tidiningar får inte misstänka själva därför måste dom skriva sådär
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u1/_u6/_u0/_u9/_u0/_u1/u1609012/1332022696_m_1.jpg)
Smookietoot
Wed 13 Jun 2012 12:52
vad polisen säger vet vi inte helt klart för tidningen får ändå inte skriva ut riktigt vad som sagts
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Wed 13 Jun 2012 12:53
Jo, men har tidningen pratat med polisen så får dom ju skriva det som kommer fram.
Toti
Wed 13 Jun 2012 12:04
Känns inte som att man ska lite på veterinären i det här fallet :S
Missbildning så tarmarna pltösligt hoppade ur magen? Känna väldigt orimligt :S
Missbildning så tarmarna pltösligt hoppade ur magen? Känna väldigt orimligt :S
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 13 Jun 2012 11:42
Stackarn! Låter precis som vi monster till människor har gjort det till lillplutten!!
KamakuraSimb
Wed 13 Jun 2012 08:40
Man ska inte tro på allt man läser så enkelt är det. I första artikeln överdrev säkert tidningen ALLT och nu är det säkert en köpt veterinär som ska tysta ner allt för att lugna folkstormen
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Wed 13 Jun 2012 11:27
Men hur kan dom ha överdrivit det då? Fölet hade ett jack i magen och skador i underlivet, det gå ju liksom inte att blåsa upp. Det där med att "tarmarna låg utanför magen" det är ju hur man tolkar det. Jag tolkar det som att de hade runnit ut, inte att dom låg utspridda överallt.
Mm, men det är ju så himla fel att mörka saker och ting på det sättet!
Mm, men det är ju så himla fel att mörka saker och ting på det sättet!
InsolitaMilitem
Wed 13 Jun 2012 07:44
Tänk också på att tidningar ALLTID gör ALLT för att överdriva.
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Wed 13 Jun 2012 08:22
Jo, men så mycket går det ju inte överdriva i den här historien. Ägarna berättade ju om vad som mötte dom när dom kom ut i hagen plus att tidningen tar ju inte tillbaka skadorna på fölet. Bara säger att dom uppståd på ett annat sätt...
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Wed 13 Jun 2012 08:20
Men om det är så är dom ju dum i huvudet (ursätka språket) eftersom då kommer ju folk tro att det är lugnt och sluta hålla extra uppsikt över hästarna som man gör när man vet att det går en djurplågare runtomkring där man bor.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u3/_u5/_u7/u3143571/1375825826_m_1.jpg)
UniQt
Wed 13 Jun 2012 10:01
Han som ägde fölet är min fd Hovslagare. Jag känner nästan alla som har häst runt omkring där :) då får man reda på lite extra vanligtvis ;)
34 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/506399555/