Thursday 28 June 2012 photo 6/23
![]() ![]() ![]() |
Läste kommentarerna till denna bilden:
http://dayviews.com/alltomhastar/506850395/
Och blev helt förskräckt!!
Texten handlade om en som ville ha hjälp då hennes medryttarhäst inte gick framåt när hon skulle rida ut själv.
Och mer än en person hade svarat typ att hon skulle piska på hästen som fan tills den fattade att den skulle gå framåt!
Är det bara jag som är nojjig och tar "skämt" på allvar eller menar dessa människor seriöst att det bästa att göra i det fallet är att misshandla hästen till att gå framåt?
Enligt mig ska spöet användas som en förstärkning av skänkeln aldrig ALDRIG till bestraffning. Jag tror inte man kan slå ett djur till att få den att göra det man vill, det håller aldrig i längden. Det enda man åstadkommer genom att slå en häst är att förstöra förtroendet och relationen mellan häst och människa...
Jag blir uppriktigt ledsen och upprörd när jag läser att barn och ungdomar tror att lösningen på problemet är att slå hästen. Vet inte hästägare oavsett ålder bättre än så?
Annons
Camera info
Camera DSC-W170
Focal length 16 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/100 s
ISO 160
Comment the photo
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Jun 2012 12:06
jag förstår inte vad de höll på med alltså! trodde de att dom var roliga eller? fy fan för såna människor som skämtar om att göra illa sin häst. det är ju verkligen KUL. (inte -.-). okej, ska inte låta kaxig framför datorn men om jag såg nån av dom slå skiten ur sin häst. herregud alltså. jag skulle fan ha skrikit på dom tills öronen ramlade av på dom!
Skitungar säger jag bara! :)
Skitungar säger jag bara! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Fri 29 Jun 2012 12:49
desvärre var dom nog seriösa... dom verkar tro det är så man rider
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Jun 2012 13:20
herregud. jag blir helt chockad över att det är liksom BARN som sitter och slår sina hästar..vart är världen påväg? =(
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Jun 2012 10:24
Dags att öppna ögonen. Det är ingenting mot hur hästvärlden ser ut. Vad det verkar som är dom flesta som håller till här ganska snälla och rättvisa mot sina hästar, dom som kommenterar iaf. Men det är långt i från hur det verkligen är. Jag har min häst i ett dressyr stall, där även några duktiga hoppryttare håller till, och så red jag på ridskola förut.
På ridskolan får man lära sig att så fort hästen inte lyssnar framåt dra till den med spöt, gärna 3 gånger. Nu rider dom flesta eleverna på ridskolan med sporrar, gärna pessoa eller pelhalm oxå. Stannar hästen på ett hinder ska man bli arg och göra samma sak där, tills den hoppar (hindret läggs självklart ner om det är helt omöjligt att få över hästen med skrik och slag)
När hästarna i mitt stall tas in och dom är pigga och "ouppfostrade" är det inte alls omöjligt att dom får sig ett slag på mulen för att dom ska visa "respekt".
När stallägaren har dressyrlektioner, hon tävlar på världsnivå, är det samma sak där. Lyssnar inte hästen till skänkel, sparka till ordentligt med sporrar eller spö så hästen blir mer lyhörd. Det var även hon som gav mig och min kompis rådet att rida på pessoa.
När jag har hopptränat har det varit samma sak där med. Lyssnar inte hästen på med spöt direkt. Stannar hästen, på med spöt och bestäm dig för att komma över. Detta har precis alla jag har ridit för sagt, min ponny är väldigt lat och lyssnade inte ett dugg till min skänkel då.
Med allt detta omkring mig var det ju inte så konstigt att jag tog efter, jag trodde det var så man "skulle" göra. Men sedan hittade jag en tjej här på bdb, bethween, om du vet vem det är. Jag såg hur hon kunde rida sin häst utan träns mm. Jag såg hur LYCKLIGA dom var tillsammans. Hon förändrade hela min syn på hästar. Jag insåg då vad fan det var jag höll på med.
Jag slutade på ridskola, jag slutade rida för privat tränare. Jag hade ett mål. Eftersom jag är ett envetet LBI sto så har jag inte nått ända fram än. Men vi är en bra bit påväg. Jag skulle i nuläget aldrig kunna slå en häst, peta, men inte slå. Jag rider med så lite utrustning och hjälpmedel som möjligt. Men jag rider inte så ofta längre då JAG inte tycker det är rättvist mot hästarna, dom är faktiskt inte gjorda för att bli ridna.
Jag är otroligt glad att jag fick upp ögonen. Och jag är väldigt stolt som har lyckats ta mig så långt trots allt som talade emot mig.
Med detta menar jag ju självklart inte att snacka skit om massa folk. Men hästvärlden är långt ifrån perfekt, även på dom högre nivåerna. Detta är faktiskt första stället jag har träffat på folk som faktiskt ser sina hästar som ett djur, och inte en maskin.
Ang. bilden att jag tyckte hon skulle prova att rappa till sin häst med spöt var för att det har funkat för väldigt många. Det hör inte alls till mitt hättänk. Men jag vet att det funkar, fast det är självklart beroende på vart problemet sitter.
På ridskolan får man lära sig att så fort hästen inte lyssnar framåt dra till den med spöt, gärna 3 gånger. Nu rider dom flesta eleverna på ridskolan med sporrar, gärna pessoa eller pelhalm oxå. Stannar hästen på ett hinder ska man bli arg och göra samma sak där, tills den hoppar (hindret läggs självklart ner om det är helt omöjligt att få över hästen med skrik och slag)
När hästarna i mitt stall tas in och dom är pigga och "ouppfostrade" är det inte alls omöjligt att dom får sig ett slag på mulen för att dom ska visa "respekt".
När stallägaren har dressyrlektioner, hon tävlar på världsnivå, är det samma sak där. Lyssnar inte hästen till skänkel, sparka till ordentligt med sporrar eller spö så hästen blir mer lyhörd. Det var även hon som gav mig och min kompis rådet att rida på pessoa.
När jag har hopptränat har det varit samma sak där med. Lyssnar inte hästen på med spöt direkt. Stannar hästen, på med spöt och bestäm dig för att komma över. Detta har precis alla jag har ridit för sagt, min ponny är väldigt lat och lyssnade inte ett dugg till min skänkel då.
Med allt detta omkring mig var det ju inte så konstigt att jag tog efter, jag trodde det var så man "skulle" göra. Men sedan hittade jag en tjej här på bdb, bethween, om du vet vem det är. Jag såg hur hon kunde rida sin häst utan träns mm. Jag såg hur LYCKLIGA dom var tillsammans. Hon förändrade hela min syn på hästar. Jag insåg då vad fan det var jag höll på med.
Jag slutade på ridskola, jag slutade rida för privat tränare. Jag hade ett mål. Eftersom jag är ett envetet LBI sto så har jag inte nått ända fram än. Men vi är en bra bit påväg. Jag skulle i nuläget aldrig kunna slå en häst, peta, men inte slå. Jag rider med så lite utrustning och hjälpmedel som möjligt. Men jag rider inte så ofta längre då JAG inte tycker det är rättvist mot hästarna, dom är faktiskt inte gjorda för att bli ridna.
Jag är otroligt glad att jag fick upp ögonen. Och jag är väldigt stolt som har lyckats ta mig så långt trots allt som talade emot mig.
Med detta menar jag ju självklart inte att snacka skit om massa folk. Men hästvärlden är långt ifrån perfekt, även på dom högre nivåerna. Detta är faktiskt första stället jag har träffat på folk som faktiskt ser sina hästar som ett djur, och inte en maskin.
Ang. bilden att jag tyckte hon skulle prova att rappa till sin häst med spöt var för att det har funkat för väldigt många. Det hör inte alls till mitt hättänk. Men jag vet att det funkar, fast det är självklart beroende på vart problemet sitter.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Jun 2012 10:25
Hinner inte läsa igenom, men jag tror jag fick med det mesta jag ville ha fram, hehe
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Fri 29 Jun 2012 11:01
Det är kul att läsa din historia och att du fick upp ögonen för hur hästhantering ska vara. Jag anser att du mer fysisk man är med sparkar och slag ju sämre hästmänniska är man. Att hantera hästar handlar inte bara om att tvinga dom göra som vi vill, det handlar om att vi ska sammarbeta med dom
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Jun 2012 12:19
förlåt om jag kommer in här nu men du skrev: När hästarna i mitt stall tas in och dom är pigga och "ouppfostrade" är det inte alls omöjligt att dom får sig ett slag på mulen för att dom ska visa "respekt".
Är du fullt medveten om att när man slår iaf valacker och hingstar på mulen utmanar du dem. det är ju inte särskilt smart att göra om du vill att hästen ska lugna ned sig.
Är du fullt medveten om att när man slår iaf valacker och hingstar på mulen utmanar du dem. det är ju inte särskilt smart att göra om du vill att hästen ska lugna ned sig.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Jun 2012 17:46
Vi har personal i mitt stall som tar in och släpper ut hästarna vilket gör att jag inte kan påverka något där. Jag skulle aldrig någonsin slå en häst. Det är ett av skälen till att jag varje sovmorgon är på plats i stallet för att släppa ut min egen häst. Sedan skyndar jag mig alltid dit efter skolan för att ta in.
Hon som jobbar där släpper ut/in 15-20 hästar och hinner inte lugna ner varje häst som är helgalen. Ett rapp på näsan får hästarna genast att visa "respekt", dom blir inte lugnare men dom springer inte över en.
Hon som jobbar där släpper ut/in 15-20 hästar och hinner inte lugna ner varje häst som är helgalen. Ett rapp på näsan får hästarna genast att visa "respekt", dom blir inte lugnare men dom springer inte över en.
♥
Thu 28 Jun 2012 22:25
håller med dig! alltid när jag använder spöt så rör jag honom med det och då förstår han att jag menar framåt :)
min ponny vill inte heller vara ute ensam egentligen, i början stannade han men det gör han inte nu, han litar mer på mig nu.. har haft honom i 2 månader nu så ja ;)
min ponny vill inte heller vara ute ensam egentligen, i början stannade han men det gör han inte nu, han litar mer på mig nu.. har haft honom i 2 månader nu så ja ;)
Miix96
Thu 28 Jun 2012 21:58
Man blir så himla upprörd när man läser sådat , vad hände med det som kallas hästvett ?
Toti
Thu 28 Jun 2012 21:24
Herre gud..
Jag har själv svårt att ens använda spöt till en förstärkning då jag inte ser det heller som en anledning till slag..
Jag har själv svårt att ens använda spöt till en förstärkning då jag inte ser det heller som en anledning till slag..
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 23:33
jag gillar inte heller tanken att ens utrusta sig med nått som kan användas som vapen
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 28 Jun 2012 14:35
Du har helt rätt. Bygg en relation med hästen. Men samtidigt måste hästen lyssna. Gör den inte det får man faktiskt lov att använda lite hjälp .
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 23:34
man får säga till och man får säga till på skarpen och hellre säga till en gång ordentligt än att hålla på och smådutta men att slå till hästen hårt som fan är INTE rätt sak att göra. Hästen kommer antagligen inte ens fatta varför den blir slagen
MalinBalin93
Thu 28 Jun 2012 13:47
Jag kommentareade på den bilden längst ner, hoppas inte du och framförallt inte att tjejen tog det som att man skulle piska hästen till att göra det man ville >_<
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 23:34
hoppas hon som bad om råd hade lite mer vett än lyssna på dom som sa åt henne att piska hästen...
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u7/_u0/_u1/_u4/u1270148/1374760094_m_1.jpg)
MalinBalin93
Fri 29 Jun 2012 02:43
fast hur gammal var hon? Hon kanske tror ponnyakuten är en absolut förebild i alla lägen också? xD
Armonia
Thu 28 Jun 2012 13:33
När hästen blir farlig för sig själv och för ryttaren så tycker jag det är okej att använda sig av det man kan. Backar hästen tex ut på vägen så kan det bli livsfarligt. Annars tycker jag man ska ge fan i spöet. Det är ju sjukt, tänk om idrottsläraren hade sagt att även om du har brutit foten så ska du springa som fan, annars piskar jag skiten ur dig!
Själv använder jag det bara för att få bort flugor och skit från hästen tills jag hinner skaffa en flugsmälla. Många säger att hästen inte känner något men jag tror absolut att det är fel. Hästen känner en liten fluga som sätter såg på kroppen på den. Vad får då folk att tro att den inte känner ett jävla spö som gång på gång träffar den? Fan vad jag blir arg!
Själv använder jag det bara för att få bort flugor och skit från hästen tills jag hinner skaffa en flugsmälla. Många säger att hästen inte känner något men jag tror absolut att det är fel. Hästen känner en liten fluga som sätter såg på kroppen på den. Vad får då folk att tro att den inte känner ett jävla spö som gång på gång träffar den? Fan vad jag blir arg!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Fri 29 Jun 2012 17:16
Om hästen hamnar på tex ett tågspår eller mitt i vägen och blir paralyseras av skräck och fryser fast kan man möjligtvis piska till den för att väcka den ur koman men att nått sånt händer måste ju vara så sällsynt att det liksom ens är dumt att ta upp som ett undantag. Det är bättre att säga att man aldrig ska piska hästen och sen använda sunt förnuft och tänka att alla regler har undantag
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u2/_u8/_u4/_u2/_u6/_u0/u2842602/1338132449_m_1.jpg)
Armonia
Fri 29 Jun 2012 17:20
Det kanske var ett dumt exempel men jag har varit med om det. Min medryttarhäst gick ut och stannade i mitten av vägen. Där stod hon. Jag skänklade först, hoppade sedan av och försökte leda in henne till kanten men hon hade vuxit fast där. När jag sedan såg en stor jävla långtradare komma som körde alldeles för fort så slog jag henne en gång. Det räckte för att hon skulle gå med mig in till kanten.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Fri 29 Jun 2012 17:25
som jag sa då, man kan smiska till för att väcka hästen ur koman men det är ju inte samma sak som att rappa till hårt som fan
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u2/_u8/_u4/_u2/_u6/_u0/u2842602/1338132449_m_1.jpg)
Armonia
Fri 29 Jun 2012 17:36
Precis, det gjorde jag inte då och kommer aldrig att göra heller. Jag hoppas verkligen att denna trend lägger sig snart att slå sin häst. Det är sjukt!
omanligfluga
Thu 28 Jun 2012 12:43
Håller med... Vad har man för relation till hästen om man måste ge den stryk för att den ska lyda? Desto mer hästen litar på er desto bättre kommer det att gå så visa hästen att den kan lita på er istället!
SlopePrincess
Thu 28 Jun 2012 12:36
Många som glömmer att det är du som VALT den hästen. Hästen har inte valt dig. Därför bör du anpassa dig till hästen, och inte tvärtom.
Jag tycker det är helt sjuuukt att när man inte vet ett enda dugg om hästen, förutom att den stannar och inte vill gå fram, föreslår att man ska piska så att det svider, eller en ordentlig gång.
Okej, om man vet att hästen provar ryttaren och man har sett dom irl och känner dom. Då kan man föreslå att gå på med spöet litegrann, om prövningarna börjar bli farliga. Men alltså, såhär över internet, när man inte vet ett piss, det är sjukt...
Jag tycker det är helt sjuuukt att när man inte vet ett enda dugg om hästen, förutom att den stannar och inte vill gå fram, föreslår att man ska piska så att det svider, eller en ordentlig gång.
Okej, om man vet att hästen provar ryttaren och man har sett dom irl och känner dom. Då kan man föreslå att gå på med spöet litegrann, om prövningarna börjar bli farliga. Men alltså, såhär över internet, när man inte vet ett piss, det är sjukt...
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u1/_u8/_u0/_u0/_u5/u3180056/1388012604_m_1.jpg)
SlopePrincess
Thu 28 Jun 2012 23:38
Börjar det bli farligt så är det okej, enligt mig, att använda spöet några få gånger. Om det hjälper :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 23:42
fast om det blir farligt, löser man verkligen situationen genom att piska hästen då?
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u1/_u8/_u0/_u0/_u5/u3180056/1388012604_m_1.jpg)
SlopePrincess
Thu 28 Jun 2012 23:46
Nej. Men om en häst på 178cm stegrar sig och du står under. Hästen lyssnar inte om du ryter åt den, viftar med armar, då kan du väl ändå smälla till den med spöet istället för att få ett par kraftiga hovar i huvudet ?
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 23:52
jag tror iaf inte att man får hästen att stegra mindre för att man piskar till den, då skulle jag nog släppa och flytta på mig
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 28 Jun 2012 10:50
Det har varit en till liknanden händelse i denna grupp...
Men man blir på riktigt upprörd över sånt här!
Men man blir på riktigt upprörd över sånt här!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 10:51
Måste missat den tack och lov...
Ja fyfan! Att småbarn lär andra yngre att man ska slå hästen när den protesterar det är skrämmande
Ja fyfan! Att småbarn lär andra yngre att man ska slå hästen när den protesterar det är skrämmande
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 28 Jun 2012 10:53
Jaa!! Men i den andra som jag själv har kommenterat, de var då det kom upp en massa skit när jag kommenterade bilden. ännu värre var att dom var yngre mig! O.o
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 28 Jun 2012 10:59
Eller juste jag hade inte kommenterat utan jag kommenterade en kommentar som jag verkligen blev lite chockad över. Kommer fortfarande ihåg när det var om du vill se de.
mjukKudde
Thu 28 Jun 2012 10:41
Men snälla nån, man blir ju förbannad när man ser dom kommentarerna! Vissa av dom verkar seriösa vilket bara är hemskt! Varför vill man skada ett oskyldigt djur som inte ens förstår varför? Och hur kan man vilja förstöra de underbara band man kan ha med ett djur? Jag förstår mig inte på sånna människor.. Jag minns själv när kg var 10år och red på ridskola så fick jag en häst som inte gillade att hoppa men självklart skulle vi hoppa den gången. Men hm vägrade flera gånger hur mycket jag än försökte att driva på. När han hade vägrat 5ggr så kom min lärare fram och riktigt drämde till honom med spöet på rumpan och jag fick så ont i magen, jag ville nästan gråta. Och det hjälpte inte ett dugg, hästen blev bara rädd. Som sagt folk som använder spö på det sättet borde bli slagna med det själv!!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 10:48
Ja fy... Hästar är ju faktiskt väldigt godhjärtade och vill oftast jobba för människan. Dom väger liksom ganska mycket mer än oss, vill dom inte kan dom sätta sig bra på tvären. Om hästen inte vill beror det ju på någonting och då löser man ingenting genom att slå den...
WildStormSilver
Thu 28 Jun 2012 10:22
Man blir mörkrädd när man ser att 14åringar ger tips om att gå på hästen med spöet så det svider.
Alla som gör sånt borde prova bli slagna själv med spöet.
Det gör fruktansvärt ont o svider rejält, jag har provat på mig själv ;)
Nä, antingen använder man spöet för det det är till för, förstärkning av skänkel/förlängd arm. Eller så ska man inte äga ett spö :@
Alla som gör sånt borde prova bli slagna själv med spöet.
Det gör fruktansvärt ont o svider rejält, jag har provat på mig själv ;)
Nä, antingen använder man spöet för det det är till för, förstärkning av skänkel/förlängd arm. Eller så ska man inte äga ett spö :@
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 10:38
Jag har inte provat på mig själv men en kompis rappade till mig på skoj och det gjorde asont och jag hade ett märke länge sen och då hade hon ändå bara klappat till lite på skoj =S
Jo alltså att trolla har ju blivit väldigt stort i dessa hästgrupper, men när man läser deras kommentarer så verkar det inte som troll. För det känns ändå för "seriöst" för att vara ett skämt och sen att det är flera som svarat så från seriösa konton, troll brukar vara från folk med spökkonton annars.
Jag har inte dålig humor, jag kan ta skämt och troll men hon som frågade om hjälp tror ju på dom och tackar för tipsen liksom...
Jo alltså att trolla har ju blivit väldigt stort i dessa hästgrupper, men när man läser deras kommentarer så verkar det inte som troll. För det känns ändå för "seriöst" för att vara ett skämt och sen att det är flera som svarat så från seriösa konton, troll brukar vara från folk med spökkonton annars.
Jag har inte dålig humor, jag kan ta skämt och troll men hon som frågade om hjälp tror ju på dom och tackar för tipsen liksom...
![](http://cdn08.dayviews.com/108/_u3/_u2/_u6/_u5/_u3/_u2/u3265322/1458982171_m_1.jpg)
WildStormSilver
Thu 28 Jun 2012 10:41
Ja, det gör verkligen svinont. Jag var tvungen att prova på mig själv för att kunna tänka mig in i hur det känns för hästarna.
Ja tyvärr verkar kommentarerna på den bilden seriösa. o det är så vidrigt.
Jag har inte heller dålig humor. Är en väldigt skämtsam människa. Men jag skulle aldrig skämta om djurplågeri.
Vem skulle skämta om att slå sitt barn?
Ja tyvärr verkar kommentarerna på den bilden seriösa. o det är så vidrigt.
Jag har inte heller dålig humor. Är en väldigt skämtsam människa. Men jag skulle aldrig skämta om djurplågeri.
Vem skulle skämta om att slå sitt barn?
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 10:50
Vidrigt att folk skriver att dom provat och att det funkat hur bra som helst... stackars deras hästar! Tänk om hästen protesterar för att den har ont och så blir den piskad =S nä fy...
Jag kan tycka halvblodssnobb är rolig faktiskt men vissa saker ska man faktiskt inte skämta om.
Jag kan tycka halvblodssnobb är rolig faktiskt men vissa saker ska man faktiskt inte skämta om.
![](http://cdn08.dayviews.com/108/_u3/_u2/_u6/_u5/_u3/_u2/u3265322/1458982171_m_1.jpg)
WildStormSilver
Thu 28 Jun 2012 11:59
Precis. Man kan tänka sig själv om man inte ville ut o springa för att man har ont i ett ben, så blir man piskad tills man springer :S
Halvblodssnobb har jag skrattat åt många gånger!
Halvblodssnobb har jag skrattat åt många gånger!
Bride
Thu 28 Jun 2012 10:12
håller helt klart med. ryttare på tävlingar borde läsa detta. o en del för gömmer verkligen vad hästen gör för oss.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Thu 28 Jun 2012 10:14
ja fyfan att man kan slå en häst som ändå gör så mycket för oss...
SoofiiaNilsson
Thu 28 Jun 2012 10:10
Håller absolut med! Spöt ska användas om hästen inte lyssnade tillräckligt bra på skänkeln, inget annat, och absolut inte som bestraffning.
61 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/506948291/