Monday 2 July 2012 photo 3/22
![]() ![]() ![]() |
ALLA hästmänniskor borde se detta.
Det är ni skyldiga till era hästar
(Det är inte den med massa ryttare som rycker och en hästskalle som blixtrar, denna är mycket mer seriös)
Kolla på hela!
Att jag tog avstånd från bett var för att jag lärde mig dessa saker på internet. Internet KAN helt förändra liv och åsikter, och det tycker jag är bra, för det är där man når ut till flest folk.
Jag skulle i alla fall inte plåga min bästa vän genom att använda bett på honom, skulle du?
(Kan ju också tillägga att jag använder Sidepull och ibladibland hackamore istället för bett. Ska du rida bettlöst för första gången på en snäll häst rekommenderar jag verkligen sidepull! Ni lite mer erfarna med kanske väldigt pigga hästar kan pröva hack, om ni vet hur det ska sitta för att inte göra mer skada än nytta)
Detta är mina åsikter
Annons
Camera info
Camera EX-H20G
Focal length 4 mm
Aperture f/3.2
Shutter 1/800 s
ISO 80
Comment the photo
wiiilmaaaaaa
Fri 24 Aug 2012 16:17
men det där är ju tvådelat åxå, tredelat trycker ju inte sådär i gommen.eller så kan man ha gumibett. tänk dom som rider med pessoa. det är verkligen djurplågeri. det tvingar hästen att hissa upp huvudet, samtidigt som det gör att hästen vill gå ner med huvudet och trycker ner den. och massa andra hemska bett. pluss att ett vanligt bett inte är så mycket skarpare än ett hackamore. hackamore är det skarpaste bettlösa bettet.
http://krysiakdressage.webs.com/RollkurFig12.gif
http://krysiakdressage.webs.com/RollkurFig12.gif

Adoette
Fri 24 Aug 2012 16:25
Jag har ridit med novabett, det är jättedåligt eftersom det är så tjockt.
Skarpheten är inte................................... svarar sen, ska gå nu. @adoette
Skarpheten är inte................................... svarar sen, ska gå nu. @adoette

Adoette
Fri 24 Aug 2012 21:42
Men åå nu kommer jag inte ihåg vad jag skulle skriva... jaja.
Som sagt är novabett ett väldigt tjockt bett och ligger och trycker väldigt mycket på kanterna. Det är väldigt svårt att böja också.
Jag tycker tredelat med fasta ringar är det bästa av alla bett som finns, just eftersom det varken når upp till gommen och inte trycker jättehårt på kanterna så som raka gör. Dock tycker vissa hästar det blir rörigt med tredelat och heldre vill ha rakt.
Ett vanligt bett är absolut inte lika skarpt som ett hackamore. Men skillnaden är att ett bett sitter i munnen, ett hack sitter på nosryggen. Ett helt vanligt bett kan göra sååå mycket ondare än ett vanligt hack.
Som sagt är novabett ett väldigt tjockt bett och ligger och trycker väldigt mycket på kanterna. Det är väldigt svårt att böja också.
Jag tycker tredelat med fasta ringar är det bästa av alla bett som finns, just eftersom det varken når upp till gommen och inte trycker jättehårt på kanterna så som raka gör. Dock tycker vissa hästar det blir rörigt med tredelat och heldre vill ha rakt.
Ett vanligt bett är absolut inte lika skarpt som ett hackamore. Men skillnaden är att ett bett sitter i munnen, ett hack sitter på nosryggen. Ett helt vanligt bett kan göra sååå mycket ondare än ett vanligt hack.

wiiilmaaaaaa
Fri 24 Aug 2012 22:06
ja, alltså nu är det så, att jag håller med dig! bettlöst är oftast bäst! :) pessoa bett är min största fiende, och jag skulle ALDRIG rida med det. men jag tycker inte att ett vanligt bett är djurplågeri precis :) men de betten jag skulle ha på mina hästar, om jag hade häst, är tredelat gummibett, vanligt bett, och rakt bett , fasta ringar är ju bättre också:)
men vi har en ponny på vår ridskola som har rakt gummibett, för att han gick och smällde med sitt gammla, men det bettet går ganska lätt att böja på :)
men vi har en ponny på vår ridskola som har rakt gummibett, för att han gick och smällde med sitt gammla, men det bettet går ganska lätt att böja på :)

Anonymous
Wed 4 Jul 2012 20:32
Jag rider med bett, och jag har aldrig märkt att min häst har ont av det? Hur kan de då låta oss rida på dem om de har ont? Förresten så sitter inte bettet så som på videon...

Anonymous
Fri 6 Jul 2012 21:26
jag är inte självisk.. jag skulle aldrig vilja skada min pojke eller någon annan häst i världen!
jag är inte hjärntvättad heller om du nu tror det.
jag är inte hjärntvättad heller om du nu tror det.

Adoette
Fri 6 Jul 2012 22:00
Vill du inte skada honom?
Använd då inte bett, för DET skadar honom, psykiskt.
Använd då inte bett, för DET skadar honom, psykiskt.

Anonymous
Sat 7 Jul 2012 09:04
Jag skadar inte min häst på något sätt, och det vet jag!
Du kan inte förändra mitt sätt att se hackamore osv.
Ta hand om din egen häst på ditt sätt så tar jag hand om min!
Du kan inte förändra mitt sätt att se hackamore osv.
Ta hand om din egen häst på ditt sätt så tar jag hand om min!

Adoette
Sat 7 Jul 2012 18:47
Hur kan du VETA det?
Jaja, du kan tycka illa om hackamore om du vill, men du ska veta att det ABSOLUT inte det enda anternativet till bettlöst! Hackamore är det sämsta bettlösa, men det ÄR ett alternativ.
Jaja, du kan tycka illa om hackamore om du vill, men du ska veta att det ABSOLUT inte det enda anternativet till bettlöst! Hackamore är det sämsta bettlösa, men det ÄR ett alternativ.
Ryttarinnnan
Wed 4 Jul 2012 16:44
det roliga är att ett bett sitter ju inte ens så...
Och jag kan hållamed dej till en viss del, för endel kan INTE rida med vissa bett vilket är onödigt att använda ett bett som man inte kan rida med! Men endel kan verkligen inte rida på hack heller!
Och jag kan hållamed dej till en viss del, för endel kan INTE rida med vissa bett vilket är onödigt att använda ett bett som man inte kan rida med! Men endel kan verkligen inte rida på hack heller!

Adoette
Wed 4 Jul 2012 16:51
Jo typ så, för mungiporna osv syns inte i 3D filmen. Men fortfarande får ju hästen samma smärta i munnen, även om de förstorar mycket för att folk ska se på filmen.

Anonymous
Tue 3 Jul 2012 21:14
jag andvänder pessoa bett ...

Anonymous
Tue 3 Jul 2012 21:24
för att min medryttarhäst är stark i munnen , annars hade han nt haft det ^^ xd
Milleruddan
Tue 3 Jul 2012 20:51
själv tycker jag att man får rida ppå det man vill! jag rider med bett och tänker fortsätta med det men det är ju min åsikt ^^

Adoette
Tue 3 Jul 2012 21:07
Att du inte vågar tro på ren fakta, där det visar att du faktiskt "plågar" din häst med bett, visar tydligt hur självisk och rädd för förändring människan är.

Milleruddan
Tue 3 Jul 2012 21:08
jo till viss del håller ja med om "faktan" men vill jag rida på bett så gör jag det oavsett vad någon annan tycker!! thats it!

Adoette
Tue 3 Jul 2012 21:12
Nu skriver jag detta utan att döma dig,
Men VARFÖR vill du rida på något som du vet att din häst får ont av?
Men VARFÖR vill du rida på något som du vet att din häst får ont av?

Anonymous
Tue 3 Jul 2012 13:42
När jag rider med bett (rider oftast tränslöst) har jag ett tredelat tränsbett med fast ringar. Men detta använder jag MYCKET varsamt. Har knappt sträckt tygel :)

Adoette
Tue 3 Jul 2012 13:46
Jo, men även om du har helt långa tyglar kommer det göra ont, Bara gravitationen skapar smärta när bettet ligger där :/
Tredelat är dock mycket bättre än 2 delat! De tre-delade slår inte upp i gommen, men gör fortfarande ont på kanterna :/
Tredelat är dock mycket bättre än 2 delat! De tre-delade slår inte upp i gommen, men gör fortfarande ont på kanterna :/

Anonymous
Tue 3 Jul 2012 13:56
Jo det är iof sant... Men jag har planerat att införskaffa ett sidepull så fort min häst är ridbar igen :)
Cornette
Tue 3 Jul 2012 00:14
Jag använder bett på min häst bara för jag vill inte skada hennes nosryggen ist. och om man använder bett på rätt sätt så skadar det inte..

Adoette
Thu 5 Jul 2012 11:39
OM det används fel, ja självklart!
Dock går bett inte att använda rätt, minsta lilla tygelkontakt skapar lidande hos hästen.
Dock går bett inte att använda rätt, minsta lilla tygelkontakt skapar lidande hos hästen.

Cornette
Thu 5 Jul 2012 15:40
okej alla har sina egna uppfattningar, men jag skadar inte mina hästar bara för jag använder bett.

Anonymous
Sat 7 Feb 2015 17:43
Bett är verkligen inte farligt om man andvänder rätt bett på rätt häst, att ha ett förlångt bett är farligt/skadar hästen, därför är ett rakt bett det bästa man kan ha

Adoette
Sat 7 Feb 2015 23:06
Här var det någon som var 3 år efter haha.
http://libertyhorse.se/2014/march/anvandandet-av-bett-mer-grundat-pa-tradition-an-hastens-valbefinnande-2.html
http://libertyhorse.se/2014/march/anvandandet-av-bett-mer-grundat-pa-tradition-an-hastens-valbefinnande-2.html
Kaustiksoda
Mon 2 Jul 2012 21:22
Det är så märkligt att det ska behövas något sånt här för att få hästvärlden att fatta varför ett bett fungerar. Är det inte ganska självklart att enda anledningen till att ett bett funkar är att det skapar obegag/smärta? Det måste iaf enligt mig ha varit den ursprungliga tanken med betten med logiken "gör som jag vill annars gör det ont". Kan väl jämföras med typ strypkoppel på hund. Samma sak med spö, det gör ont/skapar obehag/skrämmer hästen och därför fungerar det. Så har människan kontrollerat djur i alla tider, bara hästvärlden som fortfarande ligger lite efter när det gäller synen på samspelet mellan människa och djur.

Anonymous
Mon 2 Jul 2012 15:19
Den har jag sett sen tidigare och jag använder inte bett! :)
MalinBalin93
Mon 2 Jul 2012 14:42
det finns mycket att förbättra i hästvärlden, bra video (Y)
De som påstår att deras hästar inte kan gå på bettlöst har uppenbarligen ANDRA problem med sina hästar också! Att hästen är "het" beror på SÅ MYCKET MER än att den kanske är en "pigg" häst med naturlig frammåtbjudning.
Hästar som inte vill gå fram med bettlöst, tror ni den accepterade bettet direkt också? Låt det ta ett tag än att bara "prova" -__-
De som påstår att deras hästar inte kan gå på bettlöst har uppenbarligen ANDRA problem med sina hästar också! Att hästen är "het" beror på SÅ MYCKET MER än att den kanske är en "pigg" häst med naturlig frammåtbjudning.
Hästar som inte vill gå fram med bettlöst, tror ni den accepterade bettet direkt också? Låt det ta ett tag än att bara "prova" -__-

Adoette
Mon 2 Jul 2012 21:57
Håller med!
Och sedan tycker jag, kan man inte rida sin häst utan att "plåga"(bett) den, ska man inte rida den.
Och sedan tycker jag, kan man inte rida sin häst utan att "plåga"(bett) den, ska man inte rida den.

Anonymous
Mon 2 Jul 2012 14:38
Shit, asså jag har alltid vetat att bett skadar och hur det fungerar. Därför har jag inte bett på Hugo. Men när jag kollade på denna filmen var det precis som att mina tankar typ "väcktes" till liv på något mysko sätt :o Fast jag fattade inte allt han sa, jag är inte världsbäst på engelska men jag förstod endå vad den handlade om och vad han försökte förklara.
Miix96
Mon 2 Jul 2012 13:26
det är en bra video och jag skulle gärna ridit bettlöst hela tiden på min häst , Men han har tyvärr en kal fläck på nosen från ridskolan . alltså ett gammalt skav där de aldrig växer ut päls . Han är väldigt känslig där och så fort han har grimma så blir det ju ett sår . Detsamma om jag rider med hackamore,sidepull,grimma liknande . Så vi skiftar helt enkelt med bettlöst och bett för hans bästa :P

Adoette
Mon 2 Jul 2012 23:27
Jo, men en halring lyssnar ju hästen på bara för att den vill, inte för att den måste. Man har bättre kontroll om man har något runt huvudet, för huvudet styr hela hästen. Händer något, hästen blir skrämd eller så så den glömmer lyssna på halsringen, springer den ju bara. Gör den samma med ett träns är det väldigt lätt att störa den, och få den lyssna. Annars är det säkert bra med halring också, men inte i nödsituationer :)

spadershannis
Mon 2 Jul 2012 23:43
Kan väl säga så här blir min häst rädd och sticker kan inget träns, bett eller någonting stanna henne. Fast hon är nog den mest svårskrämda hästen jag någonsin mött ;)

Adoette
Tue 3 Jul 2012 00:11
Jo, det är ju svårt ibland det med :)
Men en halring är svårare att störa hästen med än med ett träns runt hästens huvud, därför inte lika "säkert" :)
Men en halring är svårare att störa hästen med än med ett träns runt hästens huvud, därför inte lika "säkert" :)
AlexanaForever
Mon 2 Jul 2012 13:12
den e så bra. Jag önskar att jag kunde kontrollera pållen på bettlöst :P har provat sidepull, hackamore GÅR men jag måste rycka i henne när hon sticker med mig. Så just nu har jag ett rakt pelham med 2 tyglar, förhoppningsvis kommer jag kunna rida henne på ett rakt eggbett så småningom! Eller till och med ett sidepull :)

AlexanaForever
Mon 2 Jul 2012 14:45
Ja, mitt mål e ju att kunna rida utan huvudlag men nöjer mig sålänge hon går bra på bettlöst haha :)

Adoette
Mon 2 Jul 2012 22:00
Bra!
Själv förstår jag inte varför man ska rida utan huvudlag om hästen endå inte känner obehag av tränset/grimman eller vad det nu är, lika bra att ha ett träns på lixom ifall något händer x) Dock är det ju kul att prova något nytt ibland, se hur långt man kan gå!
Själv förstår jag inte varför man ska rida utan huvudlag om hästen endå inte känner obehag av tränset/grimman eller vad det nu är, lika bra att ha ett träns på lixom ifall något händer x) Dock är det ju kul att prova något nytt ibland, se hur långt man kan gå!

AlexanaForever
Tue 3 Jul 2012 10:16
Jojo, men de gör jag bara inhägnat. Där kör liksom bilar osv så träns kommer jag alltid ha utanför paddock :P
Toti
Mon 2 Jul 2012 12:40
Den är så sjukt bra!
Men önskar bara att folk faktiskt skulle kolla på den och ta in det som sägs.. Alldeles för många vägrar tro att de gör illa sina hästar..
Men önskar bara att folk faktiskt skulle kolla på den och ta in det som sägs.. Alldeles för många vägrar tro att de gör illa sina hästar..
minihingstar
Mon 2 Jul 2012 12:04
För attett bett ska gå uppi gommen som på bilden måste det vara för lång, samma ed det tre-delade så var mittpattan för lång. Tyvärr så rider många med långa bett och det finns fortfarande bett med lång mittplatta men det blir bättre utbud på bra 3-delade. Jag använder bett men korrekt anpassade och har ponny som lyssnar så anser inte att jag plågar honom ;) Ska beställa ett bett som är anatomiskt format med när han körs lite oftare och orkar mer :p

Adoette
Mon 2 Jul 2012 12:14
Jo, är det för litet är det svårt att få upp det, men ett passande bett når faktiskt upp. Står din häst still kan du ta in fingrarna lite i mungipan och försöka vinkla upp bettet(om du nu har 2-delat), och du kommer se att det kommer ta i. Men det är heller inte gommen som tar den värsta smärtan, det är ju på kanterna där, vilket bett du än har, alltid kommer ligga på och göra ont.
Mittplattan tror jag inte spelar så stor roll hur stor den är på videon, de skulle ju endå bara visa dess funktion. Även om den var stor funkar de andra på samma sätt.
Mittplattan tror jag inte spelar så stor roll hur stor den är på videon, de skulle ju endå bara visa dess funktion. Även om den var stor funkar de andra på samma sätt.
Quietsound
Mon 2 Jul 2012 11:39
det jag reagerade på är att ett vanligt träns bett som är delat måste man ju sätta på rätt håll. annars blir det som på första videon att den far upp i gommen, men om man sätter det rätt håll så viks den inte uppåt. det är testat. så om hästen gapar för att det trycker upp i gommen så sitter det fel. det är många som gör detta fel på ridskolor...

Adoette
Mon 2 Jul 2012 11:44
Det animerade bettet hade tyvärr inget "håll", men även rättsatta bett når upp till gommen, speciellt om hästen har nosgrimma. Prova vik ett bett åt fel håll, du kommer faktiskt rätt långt upp. 2-delade bett börjar ju folk minska ner med nu eftersom alla vet att de lättare slår upp i gommen än ett 3,delat, och det är i alla fall bra. Ett tredelat gör lite ont överallt, ett tvådelat gör ont i kanterna och i gommen, och ett rakt gör endast ont i kanterna.
spadershannis
Mon 2 Jul 2012 11:12
Jag rider oftast på bettlöst men tycker att rida men jag rider även på ett tredelat bett som min häst trivs jätte bra på.

Adoette
Mon 2 Jul 2012 11:14
Det är väldigtväldigt få hästar som gillar bett, och då är det nog dem som gillar att suga på sina appelmouthbett. Men att hästen accepterar bettet är inget alls ovanligt. För den vet att det inte gör någon nytta även om den inte gör det.

spadershannis
Mon 2 Jul 2012 22:48
Min häst har ett tredelat bett utan någon som helst nosrem. Jag håller tygeln lätt i handen och låter henne välja om hon vill ta bettet eller låta det vara, jag drar ingenting i hennes mun förrän hon visar att hon vill ha stödet. Jag tror inte bettet är hämskt för henne på något sätt ftersom att många gånger jag rider dressyr på bettlöst, har hon svårt för hon vill hitta sitt rätta stöd. Så när jag bytt till bett, slppnar hon av helt och väljer att ta stödet :)

spadershannis
Mon 2 Jul 2012 22:49
leden att jag missar vissa bokstäver hoppas du fattar endå, min dator är damp ^^
Armonia
Mon 2 Jul 2012 11:09
Jag som inte kan speciellt mycket engelska fattar inte varför en stol helt plötsligt dyker upp?
Någonting som jag hoppas på är att i framtiden (snart) så kommer fler rida på bettlöst. Kanske tom att man tillåter bettlöst i tävlingar (är inte så insatt i det, men vet att man måste ha bett när man rider dressyrtävlingar). Det känns som om fler intresserar sig i bettlöst vilket är tummen upp :D
Någonting som jag hoppas på är att i framtiden (snart) så kommer fler rida på bettlöst. Kanske tom att man tillåter bettlöst i tävlingar (är inte så insatt i det, men vet att man måste ha bett när man rider dressyrtävlingar). Det känns som om fler intresserar sig i bettlöst vilket är tummen upp :D

Adoette
Mon 2 Jul 2012 11:17
Haha nej, det fattade inte jag heller för några år sedan x)
Men det han menar med den är att stolen är otroligt obekväm, och att du hela tiden byter position eftersom du får ont i ryggen av att sitta på en sådan. Och massa sådant. en häst vill göra samma sak, därför "rör den runt" bettet en massa i munnen, dvs tuggar på det. Då tror ju människor hästen gör det för att den gillar bettet och jobbar bra, men egentligen är det för att komma bort från obehaget.
Ja, det hoppas verkligen jag med!! Men för att fånga folks intresse måste man börja någonstans, och dv är ett bra ställe för det :)
Men det han menar med den är att stolen är otroligt obekväm, och att du hela tiden byter position eftersom du får ont i ryggen av att sitta på en sådan. Och massa sådant. en häst vill göra samma sak, därför "rör den runt" bettet en massa i munnen, dvs tuggar på det. Då tror ju människor hästen gör det för att den gillar bettet och jobbar bra, men egentligen är det för att komma bort från obehaget.
Ja, det hoppas verkligen jag med!! Men för att fånga folks intresse måste man börja någonstans, och dv är ett bra ställe för det :)

Armonia
Mon 2 Jul 2012 11:31
Jaha, nu var det inte så himla konstigt längre xD
Fast, om det någon gång skulle hända att man förbjöd bett (kommer nog aldrig hända men vi säger det nu) så börjar nog folk med skarpa saker istället som tex hackamore. Det är nästan omöjligt att knäcka nosryggen på hästen om hacket sitter ordentligt och man endast drar. Inte helt omöjligt, men svårt. Skulle man istället börja rycka i hacket, så är det inte så svårt längre. Sitter då hacket dessutom för långt ner så är det ännu lättare. Då hade det varit lika bra att förbjuda skarpa bettlösa också.
Folk får helt enkelt bli mer medvetna om att hästar inte är någon leksak.
Fast, om det någon gång skulle hända att man förbjöd bett (kommer nog aldrig hända men vi säger det nu) så börjar nog folk med skarpa saker istället som tex hackamore. Det är nästan omöjligt att knäcka nosryggen på hästen om hacket sitter ordentligt och man endast drar. Inte helt omöjligt, men svårt. Skulle man istället börja rycka i hacket, så är det inte så svårt längre. Sitter då hacket dessutom för långt ner så är det ännu lättare. Då hade det varit lika bra att förbjuda skarpa bettlösa också.
Folk får helt enkelt bli mer medvetna om att hästar inte är någon leksak.

Adoette
Mon 2 Jul 2012 11:36
Jo det tror jag med. Det finns tyvärr enklare sätt att fuska och missbruka bettlösa än vad det går att göra med bett, just för att bettlösa går runt huvudet och inte endast i munnen. Bettlöst är bäst, men superdåligt i fel människas händer, om han får skapa ett själv :/ Idioter kommer alltid finnas :/ Då måste man nog ha riktigt stränga regler om vilka sorts bettlösa får användas.
Ja! Hästar används bara för ens egen vinning, inte som än vän :(
Ja! Hästar används bara för ens egen vinning, inte som än vän :(

Anonymous
Mon 2 Jul 2012 11:04
Jag fick mig en riktig tankeställare där, filmen var bra lära för oss som har hästar! Har lusta att visa den för ridskolor som har bett !
emma
Mon 2 Jul 2012 10:58
Ja bett KAN vara elaka mot hästen men det kan bettlösa också på en häst som inte trivs det det. Hästen jag rider gick på hack ett tag och det var det som gjorde att han till slut protesterade och inte ville mer. Nu går han på tredelat och kimblewick i hoppningen och det trivs ham super med. Så jag tycker att visst du får tycka bättre om bettlöst men det är bara töntigt att tycka illa om alla som använder bett.

Adoette
Mon 2 Jul 2012 11:30
Har jag någonsin nämnt något om djurplågare på denna sidan?
Nej det har jag inte, även om jag kanske tycker det inom mig känns det olämpligt att skriva ut.
Nej det har jag inte, även om jag kanske tycker det inom mig känns det olämpligt att skriva ut.

Adoette
Mon 2 Jul 2012 11:38
Djurplågeri är ett väldigt starkt ord, jag vill inte använda det på t.ex. enkla tredelade bett. Jag gillar dem inte alls, absolut inte, men djurplågeri är det inte sålänge hästen inte lider ORDENTLIGT.
110 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/507086782/